• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: fisk & skaldjur

Rödspättarulader med dragonsås – lätt fredagslyx

22 lördag Feb 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt

Tina Nordström – mat-Tina, du vet hon som alltid log – sade att allt som lagades i hennes tv-program var ”Jättegott”. Jag är inte hälften så glad, inte hälften så ”käck” – däremot äldre och rundare. Men jag håller med henne om ordvalet. De här spättaruladerna är… Just det, jättegoda.

Man rullar ihop milda fiskfiléer och lägger dem i en ugnsform med gräddig vinsås, lätt kryddad med dragon – och så trycker man in fisken i ugnen.

Det är ungefär lika svårt som att steka falukorv, och det tar inte hela kvällen. Prefekt fredagslyx med andra ord.

Det här behövs till 2 personer:
400 g spättafilé (tinade om de varit frysta)
aningen salt & peppar

Dragonsåsen
1/2 – 3/4 kruka dragon
1 schalottenlök
olivolja & smör
2 dl vitt vin, torrt men inte med den högsta syran
1/2 fiskbuljongtärning
2 dl crème fraiche (ja tack, den fetare)
ev några droppar färdig hummerfond från flaska

Servering
kokt potatis och kanske rostad blomkål eller lättkokta sockerärtor

Gör gärna så här:
Förberedelser. Sätt ugnen på 225 grader. Hacka dragonbladen. Skala och finhacka löken.

Såsen. Fräs löken glansig i en gryta med lite olja & smör. Häll i vinet, smula ner buljongtärningen och koka så att en tredjedel kokar bort (reduceras). I med crème fraiche. Låt såsen koka en stund till. Rör ner hackad dragon. Men OBS ta lite i taget, det kan lätt bli för mycket smak av dragon. Smaka på slutet av med några droppar hummerfond.

Fisken. Salta och peppra fisken lätt. Rulla ihop filéerna från stjärten och lägg dem i en oljad ugnsform. Häll såsen över och sätt in fisken i ugnen i ca 18 minuter.

Sedan ganska många år har vi en tradition på nyårsafton. På ett vykort skriver man ner vad man ska göra under det kommande året. Det är inga nyårslöften, men sånt där som man gärna glömmer.

På mina vykort brukar det ofta stå saker som ”bada bastu”, ”cykla till Sävedalens glasscafé”, ”åka till Frankrike”. (Hur jag nu skulle kunna glömma det?)

Men K skrev ett år ”ha en vit måndag”. Hon hävdar att hon skrev fel och att det skulle ha stått ”ha en vit månad”, men jag tyckte det lät som en kul grej. Så jag har genom åren haft en vit måndag och en vit tisdag, en vit onsdag och så vidare.

Den senaste nyårsafton var det dags för en vit fredag. Men där satte jag stopp, skrev istället ”inte ha en vit fredag”.

Med det menar jag inte att man ska sitta och supa varje fredag, utan att fredagar är något speciellt. En dag när man lägger ner lite extra omsorg på maten, dukar lite fint och plockar fram vinglasen.

Jag tror vi behöver den här periodiciteten. Livet är inte bara en evig raksträcka. Det består av backar och kurvor och ibland kommer man till en liten fin glänta – och då är det fredagskväll!

Men pssst… Jag kan avslöja att igår kväll hade jag en vit fredag. Spättaruladerna var (nästan) vita, blomkålen var vit, såsen var (nästan) vit och vinet var Leth Grüner veltliner, alltså vitt!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost för bistra tider nr 70

09 söndag Feb 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, mat för en vecka, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Det finns en historia där pessimisten står och pratar med optimisten. Efter ett tag säger pessimisten:

– Nu kan det inte bli värre.

– Joodå, det kan det, svarar optimismen.

Ungefär så känner man sig de här dagarna sprängningar och skjutningar matas ut från skärmar och högtalare. Nu senast i Örebro.

I Ukraina fortsätter Putins vidriga krig och i USA belönar Donald Trump Netanyahu för det vettlösa övervåldet. USA erbjuder sig (!) att rensa Gaza och flytta alla palestinier till annan plats. (Hör de inte klockorna från 1930-talet?).

Istället ska USA ta över området och leka markutvecklare, så att Gaza blir ett enda stort Mar-a-lago. På bilderna från Vita huset ler Donald Trump så att de blekta tänderna glimmar. Benjamin Netanyahu ser ut som Harry Potters bortskämda styvbror. Han har inte bara fått fler presenter än förra året, han har fått hela Gaza.

De enda som jublar är den rasistiska, israeliska bosättarhögern. Äntligen ett Gaza fritt från palestinier. (Hör du klockorna starkare nu?).

Jag har alltid sett mig som optimist, men jag börjar önska mig mer pessimism – för nu kan det väl snart inte bli sämre?

Måndag: Vegetarisk makloubeh – mild palestinsk risotto
Vi börjar med lite palestinskt influerad mat. Namnet på den här milda risotton betyder ”upp och ner” på arabiska. Man ska lägga godsakerna i botten på grytan och sedan vända upp den på ett fat. Jag fegar och serverar den som en vanlig risotto.

Tisdag: Soupe au pistou – grönsakssoppa med pesto
Nu är vi tillbaka i mer kända områden – Provence. Den del av Frankrike som delar arv och historia med Italien. Soppan är mild och god, och den toppas med pistou, alltså provencalsk pesto.

Onsdag: Tonfiskpasta – snabbt, enkelt & billigt
Okej, jag tror inte någon kommer att vinna kock-VM med den här pastan. Men den är enkel, går snabbt och gräver inte stora hål på kontot. Och ibland är det vad som krävs en vanlig onsdag.

Torsdag: Sydfransk ratatouille med ugnsrostade grönsaker
Grönsaker som lagas i ugnen blir både mildare och mer smakrika, det gäller också för den här ratatouillen. Men övrigt är det en helt vanlig provencalsk grönsaksröra. Ät som ensamrätt med ris eller som tillbehör till en bit kyckling.

Fredag: Pasta med fransk pistou (pesto) & ugnsrostad blomkål
Den franska pistoun görs på basilika, olja och riven ost, men den saknar pinjenötterna från den italienska kusinen. Smaken är klingande hög av basilika och bra bett från vitlöken. Blomkål blir en liten delikatess när man rostar den i ugnen.

Lördag: Lyxig hällefilé med vitvinssås & wokade sugersnaps
Hällefilé är hälleflundrans mindre kusin. Liknande kött, liknande smak, men avsevärt mycket billigare. Här tillsammans med en klassisk vitvinssås – som nog skulle skulle göra sig till och med på kock-VM.

Söndag: Sydfransk gratäng med aubergine & squash
Man får inte glömma världen där utanför – krigen, skjutningarna, klimatkrisen. Men ibland måste man hämta andan, gå in och värma sig. Just en sådan dag passar den här milda gratängen.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fiskgryta som i Provence – sejfilé, fänkål & tomatsås

03 måndag Feb 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, mat, vardagsmat

≈ 4 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, vardagsmat

Det här är riktigt bra vardagsmat. Efter en liten stunds fixande i köket, så har man en värmande och smakrik gryta, som man bär fram till matbordet. Perfekt en vinterkväll när SMHI som vanligt säger att det ska bli regn, kuling och snö.

Det här behövs till 3 personer:
450 g sejfilé i bitar (eller torsk, lax, kolja…)
1 fänkål
olivolja
salt & svartpeppar
1 lök, gul eller röd
2 msk tomatpuré
1 pkt krossade tomater
1 pkt vatten
2 tsk torkade örtkryddor (timjan, oregano eller vad du gillar bäst)
2 lagerblad
3 klyftor vitlök
1/2 fiskbuljongtärning
1 paprika, gul eller röd
en stor näve urkärnade oliver
en lite nypa chili (om du vill)
fänkålsdillen

Severing
ris, pasta, bulgur eller couscous

Gör gärna så här:
Förberedelser. Tina fisken om den är fryst, och skär den i bitar. Salta den, låt den stå och dra åt sig lite av saltet.

Skala lök och vitlök. Hacka löken och finhacka vitlöken. Skär bort toppen av fänkålens rör,ch men spar fänkålsdillen. Dela den i kvartar, skär bort rotstocken och strimla resten. Dela och kärna ur paprikan, skär i mindre tärningar.

Tomatsås. Fräs fänkålen en stund i olja. Rör ner löken och fortsätt fräs. I med tomatpuré, krydda med salt, peppar. Stek en stund till.

Häll i krossade tomater och vatten. Ta med lagerblad, örtkryddor, fiskbuljong och skrapa ner vitlöken. Koka i 20 minuter. Lägg i paprikan efter halva tiden.

Rör ner fisk och oliver. Låt såsen nästankoka i 4 – 8 min, beroende på fiskbitarnas storlek. Garnera med fänkålsdillen.

Koka ris/bulgur/couscous/pasta under tiden.

Jag gjorde bulgur som tillbehör, men det hade jag inte mycket för. Både hustrun och 26-åringen, som är på tillfälligt besök, ratade de goda grynen. Istället gjorde de en räd i kylen och hittade andra saker att äta till.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Tonfiskpasta – snabbt, enkelt & billigt

21 tisdag Jan 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, pasta, vardagsmat

≈ 1 kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, pasta, snabbmat, under 20:-, vardagsmat

Vad ska man göra när det är bråttom och kontot nästan är tomt? Tja, man kan alltid göra tonfiskpasta med tomatsås.

Enkelt, snabbt och billigt.

Men skulle du vara i extrem tidsnöd, så kan du använda färdig tomatsås – sådan där som man bär hem i en kasse från Ica eller Coop. Är det kontot som lyser tomt, så funkar det att göra såsen på bara en burk tonfisk.

Det här behövs till 4 personer:
2 – 3 schalottenlökar eller 1 gul lök
olja, raps- eller oliv-
salt & peppar
2 msk tomatpuré
1 tsk torkad timjan
3 vitlöksklyftor
1 pkt krossade tomater
1 dl grädde eller crème fraiche
1 tsk torkad oregano
2 burkar tonfisk
om du vill: 1 liten påse (ca 60 g) spenat
1 – 2 dl av pastavattnet

4 portioner pasta

Servering
Parmesan eller grana padano

Gör gärna så här:
Tomatsåsen. Skala och finhacka löken. Fräs den i lite olja. Tryck i tomatpuré, krydda med salt, peppar och timjan. Häll i krossade tomater och grädde. Skala vitlöken och pressa i den. Låt såsen koka under tiden du gör färdigt pastan.

Pastan. Koka pastan. Häll av pastavattnet, men spar ca 2 dl.

Blanda. Häll den avrunna pastan i tomatsåsen. Vänd ner tonfisken och ev spenat, späd med pastavattnet till lagom konsistens och krydda med oregano. Blanda och låt allt bli varmt. Om du vill så river du ner lite ost i pastan.


Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Grillstekt tonfisk med provencalska tomater & parmesancrème

14 tisdag Jan 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, sås & röra, tillbehör

Finmiddag med grillstekt tonfisk, fyllig parmesancrème och knapriga parmachips. Och så milda ugnsbakade tomater. Visst bli man blir hungrig bara av tänka på den här maten?

Men tonfisk är notoriskt svårt att laga. Steker man den helt tillagad blir den torr och tråkig, mer som tonfisk på burk än den där saftiga fiskbiffen man ville ha.

Följer man de flesta råden – stekt 30 sekunder på varje sida – så får man helt rå fisk med ett par millimeter tillagad yta längst ut på kanten.

Här gjorde jag på ett nytt sätt. Letade fram den gamla grillpannan som stod och gömde sig i ett skåp, penslade olja på fisken och pannan – och så stekte jag varje sida 1,5 minuter på ganska hög värme. Sköt in fisken i ugnen (150 grader) och lät den lagas till en innertemperatur på 52 grader.

Det funkade! Tonfisken fick fin stekyta, men mitten blev rosa och saftig.

Fisk och tillbehör gifte fint ihop sig, och tillsammans med en nyzeeländsk chardonnay blev det en sådan där middag man minns. Och som man blir hungrig av att minnas.

Det här behövs till 8 personer:
8 portionsbitar tonfisk
olivolja
salt & svartpeppar (eller vitpeppar)

Parmesancrème
1 citron, rivet skal
4 dl crème fraiche
2,5 dl finriven parmesan eller grana padano
0,5 dl majonnäs
lite salt & svartpeppar

Tomater
400 g små goda tomater
salt & svartpeppar
2 msk ströbröd
2 msk finhackad persilja
1 vitlöksklyfta, finriven
några droppar olivolja

Parmachips
4 stora skivor parmaskinka (eller annan lufttorkad skinka)
olja

Servering
Hasselbackspotatis eller potatismos, kanske gratinerade toppar av potatismoset

Gör gärna så här:
Sätt ugnen på 200 grader.

Parmachips. Lägg bakplåtspapper på en plåt och pensla med olja. Lägg på parmaskinkan och kör i ugnen i ca 10 minuter tills de blir spröda. Vänd dem ev en gång. Låt svalna och bryt dem i lagom bitar.

Provencalska tomater. Dela tomaterna, lägg dem i en oljad ugnsform. Salta & peppra. Strö över lite hackad persilja, riven vitlök och ströbröd. Droppa över lite olja, sätt om i ugnen tills de får aningen färg. Tar kanske 10 minuter.

Sänk ugnsvärmen till 150 grader.

Parmesancrème. Banda citronzest med riven ost, crème fraiche och majonnäs. Smaka av med salt & peppar.

Tonfisk. Pensla fisken och grillpannan (eller en vanlig stekpanna) med olja. Stek på bägge sidor, för en grillpanna funkade det med 1,5 minuter per sida. (Men jag tror det behövs lite kortare tid i en vanlig stekpanna). Salta & peppra. Lägg fiskbiffarna i en oljad ugnsform. Kör i ugnen till en innertemperatur av 52 grader.

Nu brukar vi inte äta tonfisk varje fredag här hemma. Och det är inte varje dag som jag gör 8 portioner till mig och hustrun.

Det här var vår nyårsmiddag, och som vanligt vid den här tiden på året så grät hustrun en skvätt. Inte för att maten var så god, inte heller för att vi hade bråkat.

Utan för att hon brukar göra det på nyårsafton. Det är något med tolv-slaget och ”Ring klocka, ring” och tidens gång och döda släktingar, som öppnar hennes tårkanaler.

Men sedan en tid finns omedelbar tröst i det här huset: vår cockerspaniel Bamse. Varje gång hustrun fäller en tår hoppar han upp i knäet på henne (han tror att han är en liten knähund) och så slickar han hennes ansikte.

Så. Om du undrar varför man har hund… Svaret har du just fått.


Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost för en mager januarivecka nr 69

11 lördag Jan 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, pasta, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, pasta, soppa, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Jag vet inte hur det ser ut hemma hos dig, men här hemma så är det något konstigt med badrumsvågen. Efter jul och nyår, så får den spatt och rullar fram högre siffror än den gjorde i höstas. Jag vet inte men jag misstänker att hustrun har mixtrat med vågen. Då kan hon sitta så där skenheligt vid middagsbordet, titta mig i ögonen och säga:

– Jaså, har du gått upp?!

För det har jag.

Men jag tänker inte klä mig i säck och aska för det. Och jag tänker inte leva mitt liv på havregrynsgröt och potatisavkok. Eller vad man nu äter när man har diet.

Min nya idé handlar inte om att dra ifrån. Den handlar om att lägga till: En lite längre promenad med Bamse, vår cockerspaniel. Ett äpple före frukost. Grönsaker innan huvudrätten.

Kanske en frukt istället för smörgås på kvällen.

Men badrumsvågen är inte det enda som är konstigt i januari; saldobeskedet från banken är också knas. Det visar på nästan ingenting.

Just därför är det billig mat i menyn, om man undantar hälleflundran – men den får man väl vänta med tills nya pengar har kommit.

Måndag: Gnocchi med ragu på linser & champinjoner
Här pratar vi umami så att det visslar om öronen. Champinjoner och japansk soja är en superkombo – smakerna liksom förstärker varandra. Linser och gnocchi står för fyllighet och volym.

Tisdag: Potatis- & majssoppa med bara en aning chilihetta
Alla har väl ätit den milda potatissoppan med purjo och crème fraiche. Men testa den här varianten. Pigg, fräsch och med en chilihetta som bara anas i bakgrunden (om du inte häller i hela chili-burken).

Onsdag: Texmex-kryddad grönsakspanna – enklaste maten
Ibland ska mat bara vara okomplicerad. Så ta en förpackning färdigkokta bönor, en burk tomater och ett par nävar grönsaker. Krydda med tex-mex-kryddor och knäck ner ett par ägg i stekpannan. Middagen är färdig!

Torsdag: Caldo verde – bonnakäk från norra Portugal
Grönkål är riktig vuxenmat. Lite kärvhet, lite motstånd när man tuggar, men förbannat god. I den här soppan höjer några korvskivor smaken minst ett par snäpp.

Fredag: Fina fisken – hälleflundra, blomkålscrème & picklad rödlök
När januarilönen – eller pensionen/a-kassan – äntligen kommer känns det frestande att satsa på något riktigt gott och festligt. Kanske den fantastiska fisken hälleflundra med blomkålscrème.

Lördag: Chou au piment d’Espelette – saftig spetskål med krispig krydda
Ingen som läser den här bloggen har väl missat min vurm för spetskål – en fantastisk grönsak. Mildare, saftigare och mjukare än vitkål. Ugnsbakad med lite chili blir den… Just det. God.

Söndag: Ragu med aubergine – vardagslyx med enkla råvaror
Det är fantastiskt vilka smakdjup vanliga råvaror kan ge om man behandlar dem välvilligt. Tomatsås som får koka riktigt länge får en helt annan fyllighet. Tillsammans med mjuk och mild aubergine blir det en riktig söndagsmiddag.

Veckans förrätt: Smakrik céléri rémoulade & god fransk crudité
Gör som fransmännen, ät råkost som förrätt. Men goda grejer, inga torra rårivna morötter eller vitkål med lingonsylt (!). Gör en sellerisallad, ät lite mild kålrabbi och gör en kombo av morötter och röd balsamvinäger.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Lättlagad nyårsmeny – toast Skagen, linguine med musslor, samt citronsorbet & bubbel

26 torsdag Dec 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, ost & efterrätt, pasta, smårätt

≈ 1 kommentar

Etiketter

förrätt, fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, ost & efterrätt, pasta

Det berättas att Tore Wretman, legendarisk svensk krögare, deltog i en segeltävling, men besättningen på båten var missmodig. Vinden hade mojnat och seglen slakade; båten rörde sig inte framåt med särskilt många knop.

”Jag måste pigga upp mannarna”, tänkte han och började leta efter mat. Förrådet var nästan tomt, men han hittade vitt bröd, olja och ägg. ”Kan bli en macka med majonnäs…”, Ombord fanns också räkor och ett par dillvippor.

Av de ingredienserna gjorde han rostade mackor med räkor i majonnäs. Besättningen åt och gillade maten. En ropade ”Du, vad är det här för rätt?”.

Tore Wretman tittade upp och såg att de sakta passerade Skagen, så han svarade ”Toast Skagen”.

Jag vet inte om historien är sann eller om det är en skröna, men jag gillar den – och jag gillar berättelsens sensmoral: Allt behöver inte vara så förbannat krångligt för att bli bra.

Just därför kommer här en nyårsmeny, som inte kräver att du parkerar i köket i fem dagar. Men ett råd: använd färdigkokta, frysta musslor. De smakar bra och är en riktigt lyckad genväg.

Toast Skagen – klassisk svensk förrätt, mycket mer klassiskt än så här blir det inte, för det var med rätter som den här som Tore Wretman blev berömd på 50- och 60 talen.

Huvudrätten blir en pasta. Men kan man verkligen äta det på nyårsafton, undrar du kanske. Jodå, det funkar, om det är bra pasta och en riktigt god sås, som i Linguine med räkor, musslor, vin & crème fraiche. Smakrikt med lyxiga vibbar.

Om du tycker det blir väl mycket med räkor både i förrätten och huvudrätten, så är Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet ett alternativ. Det är en fyllig soppa där vinet möter gräddig crème fraiche. Dessutom går det ungefär lika snabbt att fixa soppa som att steka falukorv till familjen. (Vill du snobba så kan göra som fransmännen när du äter – använd ett tomt musselskal som pincett och plocka ut musslorna ur skalen.)

På nyår ska det vara bubbel, i alla fall vid 12-slaget. Vill du ha mer mousserande vin, så häll det efterrätten! Citronsorbet & crémant – bubbel till efterrätt består av 1 – 2 kulor citronsorbet per person och så häller man bubbel över sorbeten. Det är så enkelt att ”laga” den efterrätten så till och med Homer Simpson klarar det.

Om du inte har ett skyhögt behov av att snobba (och bara dricker champagne, spretar med lillfingret och blinkar mot Carl Malmsten-soffan i vardagsrummet och Philippe Starck pressen i köket) så välj en bra spansk cava eller en fransk crémant, alltså ”champagne” gjort i andra distrikt.

Letar du efter bra crémant så kan det vara värt att kolla in hyllan med Clotilde Davenne (175 kronor, vitt, mousserande). Jag har inte druckit årets upplaga, men tidigare har det varit en bra crémant, och jag ser att vinjournalister skriver om vinet även i år.

Alf Tumble, den snobbige mannen som ockuperar DN:s vinspalt, sätter etiketten ”budget” på Clodilde Davenne. Själv får jag ställa mig på tå, och om jag har tur kanske jag når så högt att jag kan betala en nyårs-flaska.

Annars får jag nöja mig med en cava för dryga hundralappen. Det funkar också väldigt bra.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Julkalender lucka nr 15 – Janssons omelett

15 söndag Dec 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, jul

Vi är inte riktigt överens om Janssons omelett här hemma. Själv tycker jag den är supergod – som en ”vanlig” Jansson men med omelettens mjuka krämighet. (Dessutom är den enklare och mer snabblagad).

Hustrun däremot, hon börjar ofta prata om något annat när jag närmar mig ämnet. Till exempel soltorkade tomater, chèvre eller andra goda ostar.den

Men förklaringen är lika enkel som självklar. Jag är förtjust i ansjovis, det är inte hustrun.

Dessutom är hon ostoman. Går fram som en slåttermaskin över alla ostar hon hittar, utom hushållsost.

Ibland köper vi två ostar här hemma, en till mig och en till hustrun. Man kan väl säga så här; jag behöver inte bekymra mig över att äta upp osten, för den tar slut ändå.

Men jag har kommit på ett knep för att få ha ”min” ost i fred; jag köper en bit kryddost. För den kryddade osten spelar i samma icke ätbara division som hushållsost, enligt hustrun.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fina fisken – hälleflundra, blomkålscrème & picklad rödlök

20 onsdag Nov 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ 1 kommentar

Etiketter

fest & meny, fisk & skaldjur, huvudrätt, tillbehör

Ibland blir man riktigt, riktigt nöjd med sin matlagning. Så var det i helgen när vi stekte hälleflundrakotletter och åt dem med blomkålscrème, picklad rödlök och smält smör.

Den mjälla fisken trivdes ihop med smält smör. Den lena blomkålscrème bröt fint mot sötsyrlig picklad rödlök. Och så ett par droppar citron för att pigga upp fisken.

Jag var nöjd, mina smaklökar lyckliga och hustrun mumsade glatt på andra sidan bordet. Inte en endaste liten smula blev över.

Nu tog jag nog i. Det blev faktiskt en liten potatis över.

Det här behövs till 3 personer:
750 g hälleflundrakotletter eller 600 g hälleflundrafilé
drygt 1 tsk salt
vitpeppar
olivolja & smör till stekning

picklad rödlök, se recept

blomkålscrème
400 g blomkål
1 dryg dl crème fraiche
1 dl stark vegetarisk buljong, vatten + fond/tärning
salt & peppar

ca 75 g smör

Servering
kokt potatis, plockad dill och citronklyftor

Gör gärna så här:
Salta fisken på bägge sidor och dra några varv med vitpepparkvarnen. Låt fisken ligga och dra till sig saltet under tiden det andra blir klart.

Sätt på potatisen, blocka dillen och pickla rödlöken om det inte är gjort tidigare.

Blomkålscrème. Dela blomkålen i mindre bitar. Koka den riktigt mjuk i crème fraiche och stark buljong. Tar kanske 20 minuter. Mixa den slät, och smaka av med salt & peppar.

Fisken. Värm en stekpanna (eller två så går det snabbare) på medelvärme. Ha i olja och smör. Stek ca 3 minuter på en sida. Vänd och stek 3 minuter till. (Tiderna gäller för inte alltför tjocka fiskkotletter).

Smöret. Värm så det smälter i kastrull eller mikron.

Hälleflundra är inte billigt, inte ens i Göteborg. Men vi köpte de här hälleflundrakotletterna för 160 kronor kilot. Det är ungefär vad man får betala på Ica för misshandlad torskfilé som frusits in i ett fiskblock.

Man kan väl säga så här. Jag föredrar den färska plattfisken alla dagar i veckan – 52 veckor om året – framför det frysta fiskblocket. Den blir faktiskt förbannat god.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Panerad kolja florentine med spenat & soltorkade tomater

03 söndag Nov 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, mat, vardagsmat

≈ 1 kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, klimatsmart, vardagsmat

Fiskgratäng florentine är fisk i ugn med spenat. En vanlig tisdag kan det innebära torsk med ett spenattäcke. Vill man göra det lite festligare kan man ta plattfisk, spenat och toppa med en vitvinssås.

Det här har jag lagat då och då i 35 år, men inte kommit på den självklara tanken att man kan ha spenaten vid sidan om. Lite korkad kände jag mig när jag satt och bläddrade i kokboken Fransk bistro av Maria Zihammou – och upptäckte just det.

Mycket snabbare och enklare. Och lika gott.

Men lite annorlunda, för här ingår även soltorkade tomater.

Det här behövs till 2 personer:
350 – 400 g koljafilé eller annan vit fisk som torsk eller sej
1 ägg
0,75 dl vetemjöl
0,75 dl ströbröd
salt & peppar
rapsolja & smör

Florentine-röra
200 g spenat
rapsolja
1 vitlöksklyfta
6 – 8 soltorkade tomater
salt & svartpeppar
ca 0,75 dl crème fraiche

Servering
kokt potatis och gärna citronklyftor

Gör gärna så här:
Florentine. Strimla tomaterna. Skala och riv vitlöken. Fräs spenaten i lite olja till vätskan kokat bort. Skrapa i strimlad tomat och vitlöken. Salta & peppra. Fräs en stund till. Rör ner crème fraiche (bara så mycket att den binder spenaten) och koka ett par minuter.

Fisken. Tina fisken om den är fryst. Skär filéerna i mindre bitar så blir de lättare att hantera. Salta & peppra.

Häll mjöl och ströbröd på en flat tallrik. Knäck ett ägg i en djup tallrik. Vispa lätt.

Vänd fiskbitarna först i ägg, sedan i mjöl & ströbröd. Stek ena sidan på medelvärme i olja & smör i ca 3 minuter. Vänd och stek andra sidan på samma sätt.

Jag har ganska gott självförtroende när det kommer till matlagning. Tror att jag klarar det mesta och så. Men det finns några saker jag inte så gärna ger mig på, en av dem är panerade fiskfiléer.

Visst, det blir gott även när jag lagar den maten. Men den ser ut som helvete när den ligger på tallriken. Fiskfiléerna har liksom gjort slut med varandra och separerat i så där 78 småbitar.

Just därför är det hustrun som panerar och steker fisken här hemma. Och just därför borde den här rätten heta Hustruns panerade kolja florentine med spenat & soltorkade tomater.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 673 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d