• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: sallad

Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater

10 onsdag Jun 2026

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, sallad, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, sallad, vegetariskt

Om du inte vet vad du ska äta efter en dag på stranden, så har jag ett förslag: sallad med belugalinser, grillost & tomater. Det är en sallad med fylliga buljongkokta linser, krispiga grönsaker och stekt grillost som ger smak och sälta.

Tillsammans blir det en riktig sommarsallad.

Det här behövs till 3 personer:
1,5 dl okokta svarta belugalinser
vatten & buljongtärning (veg)
1 skalad vitlöksklyfta
1 tsk torkad timjan

Sallad
1/2 rödlök
1 knippe slätbladig persilja
ca 150 g haricots verts, gröna bönor
250 g små goda tomater
200 g grillost/halloumi

Vinägrett
4,5 msk olivolja
1,5 msk vit balsamvinäger, eller annan vinäger som du gillar
1 tsk dijonsenap

Servering
gärna ett gott bröd

Gör gärna så här:
Linserna. Skölj linser och koka dem enligt anvisning på paketet. Men koka dem i svag veg-buljong, och låt timjan och vitlöksklyfta ge smak. Låt linserna svalna lite i kokvattnet innan du häller av dem.

Vinägrett. Blanda olja, vinäger och dijonsenap. Vispa så den går ihop = blir en emulsion.

Sallad. Skala och hacka löken. Plocka och strimla persiljan. Skär tomaterna i mindre delar. Tärna grillosten/halloumin. Koka haricots verts så att de förblir lite al dente.

Lägg upp allt på ett fat. Börja med linserna, och fortsätt med grönsakerna. Stek osten i olja. (OBS Kort tid och hög värme, annars får du bara ”gnisselost”.) Toppa salladsfatet med osten, och häll över vinägretten.

En gång uppvaktade vi hustruns gamla moster när hon fyllde år. Hon var glad och lycklig över alla som kommit. Men hon hade maaassor av smörgårstårta över. Det var inte bara en bit här och där, det var hela tårtor.

”Men hur kan du ha så här mycket över?” frågade jag.

”Euh, lille vän”, sade hon på skånska. ”Jag låg i sängen i morse och så tänkte jag ‘det räcker nog ente’, så jag beställde mer”.

Just så är det för mig. Jag tror inte att maten ska räcka, alltså gör jag lite till. Och då blir det mat för tre personer, även om jag bara skulle laga till mig och hustrun.

Ibland blir det en praktisk matlåda över, som vi stoppar in i frysen. Men det händer att vi gillar maten och äter upp även den extra portionen.

Så var det med den här salladen. Den bara försvann ner i två magar, som spände mot byxlinningen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Primörsallad med sparris, chèvre & päron

14 torsdag Maj 2026

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, smårätt, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

förrätt, sallad, vegetariskt

Det var verkligen kallt i sommarstugan i förra veckan. Minusgrader på nätterna och ett helt oisolerat hus.

Men dagarna var (ganska) varma, och primörer fanns att tillgå. En dag handlade jag sparris från Bond-gården, alltså sparrisodlaren söder om Kristianopel.

Med dem gjorde jag den här förrättssalladen. Fräscht och gott – och så kändes det som vår även om det var bitande kallt.

Det här behövs till 4 personer (förrätt):
1 bunt grön sparris
olivolja
1 stort päron, inte alltför moget
ca 175 g chèvre
1 näve grönsallad, t ex romansallad
1 (liten) näve valnötter

Vinägrett
knappt 1 del pressad citron (eller vinäger)
2 delar olivolja
salt & svartpeppar

Gör gärna så här:
Skär päronet i kvartar. Ta bort kärnhuset och skär päronet i mindre delar. Skär försiktigt bort ”skalet” på chèvreosten. Skär eller bryt i mindre bitar. Strimla salladen och dela valnötterna.

Ta bort den träiga nederdelen av sparrisen. Böj bara sparrisen så knäcker den av ungefär en fjärdedel. Dela sparrisen i tre delar på längden.

Värm upp en stekpanna med olja. Lägg i de tjockare nederdelarna av sparrisen och stek någon minut. I med mellanbitarna och stek lite till. Lägg till sist ner topparna och stek en minut eller så.

Vispa ihop pressad citron och olivolja. Krydda med salt & peppar.

Lägg upp allt på ett fat. Börja med sallad och päron. Toppa med chèvre, sparris och valnötter. Häll över vinägretten.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost för en vecka när våren tittar fram nr 76

03 tisdag Mar 2026

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, kyckling, mat, mat för en vecka, ost & efterrätt, pasta, sallad, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, kyckling & fågel, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Snön har smält och den – för Göteborg – bistra vintern har packat ihop för i år. Vi har till och med suttit ute och läst en bok. Ja, det klart, vinterjackorna fick vara på – men solen värmde faktiskt lite, lite.

För mig är det varje år en lättnad när vinterns klaustrofobi släpper. Allt vore jättebra, om det inte vore för världsläget…

Måndag: Smakrik sallad med halloumi, linser & apelsin
Det här är verkligen en vårvintersallad. Saftiga apelsiner bryter fint mot den salta halloumin. Len avokado och så belugalinser som ger mättnad och tuggmotstånd.

Tisdag: Pasta med sej & fänkål i tomatsås
Man måste inte äta köttfärssås till pastan. Det funkar väldigt bra att byta ut färsen mot fisktärningar, antingen lax eller torsk, eller som här sej.

Onsdag: Buffalo wings – men med kycklingben istället för vingar
Kycklingbitar med sötstark glaze ger garanterat kladdiga fingrar. Men det ger också nöjda leenden från dem som äter. Kycklingvingar är originalet, men ben innehåller mer kött.

Torsdag: Blomkålsgratäng med valnötter & ostsås
Locka fram det bästa ur det lite anonyma blomkålshuvudet. Koka den al dente, kör den i ugnen till en gratäng med ost, sås och valnötter för mer smak och crunch.

Fössta tossdan i mass: Mandelkaka med bär & glass
Den här dagen ska man äta ”massipantåta” och fira småländskan. Vill man ha ett lite nyttigare alternativ kan man välja madelkaka. Det är en kaka som dessutom kan uttalas av alla.

Fredag: Fisk-tacos med chili, linser & avokado
Kräver familjen taco på fredag? Överraska med stekta fisktärningar, grönsaker, linser och en sås med yoghurt. Det blir festligt, fint och fredagslikt.

Lördag: Spaghetti & Ragu Bolognese med linser
Linser är en bra bas för ragu Bolognese. Har du bråttom använder du färdiga linser eller kokar röda direkt i tomatsåsen. Men testa gärna belugalinser någon gång.

Söndag: Kyckling med ugnsrostade grönsaker, oliver & feta
Det här är en söndagsmiddag som heter duga. Full med pigga smaker från kyckling, grönsaker och feta. Dessutom är det en massa Medelhavsvibbar – snart är det semester!

Här hittar du fler veckomenyer med medelhavskost.

PS Det här inlägget publicerades halvfärdigt igår, men nu har jag bättrat mig och kör ett inlägg som faktiskt är färdigt.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fräsch sallad med apelsin, fänkål & hackad mandel

15 söndag Feb 2026

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

sallad, tillbehör, vegetariskt

Saftiga apelsiner, krispig fänkål och crunchy mandel. Den här salladen har mycket av det som behövs för att sätta guldkant på en vardagsmiddag.

Just därför fick den bo på ett guldkantat fat under fotograferingen

Det här behövs till 3 – 4 personer:
1/2 fänkål
2 apelsiner
1 rejäl näve mandel
olivolja
1 nypa flingsalt
2 nypor milda chiliflingor

Gör gärna så här:
Skär fänkålen i klyftor. Skiva den riktigt tunt, går lättast på mandolin. Lägg fänkålen i kallt vatten med is, så blir den krispig och lite mildare.

Skala apelsinerna, se till att ta bort det vita skalet. Skiva tunt med en vass kniv. Grovhacka mandeln.

Lägg apelsinskivorna på ett fat. Häll av fänkålen (se till att ta bort isbitarna – blir mindre kul att tugga på en isbit) och lägg den över apelsinen. Toppa med hackad mandel.

Droppa över lite olivolja. Strö över lite salt och mild chili. (Själv är jag förtjust i Aleppo chiliflakes och Espelette-peppar).

Ät & njut!

Tallrikarna med guldkant har en liten historia. När min mamma dog så fanns en massa saker som bara inte gick att slänga eller skänka. Jag visste inte om jag ville behålla dem – men att slänga var omöjligt.

Bland de sakerna fanns handmålade tallrikar med guldkant, lite som en blandning av tjusigt 50-tal och vulgo-retro.

”Dem behåller vi”, sade jag.

Men hustrun muttrade missnöjt. ”Då ställer vi dem i källaren, i den där tomma kistan, som vi aldrig använder”.

Jag kånkade ner den stora – och tunga – lådan med tallrikar till källaren.

Vi öppnade kistan, och den var inte tom. Där låg – guldkantade tallrikar som hustrun ärvt efter sina föräldrar. Tallrikarna hade gömt sig i kistan i 34 år utan att vi vetat om dem.

En av dem syns på bilden har ovan. Hustrun har nämligen accepterat de egna tallrikarna, så vi använder dem i bland.

Hur det gick med mina guldkantstallrikar? ”Dem ställer vi i garderoben”, sade hustrun.

Undrar hur länge de ska stå där innanvi hittar dem igen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Neratzosalata – apelsinsallad både till julbordet & grillat kött

31 onsdag Dec 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, jul, sallad, tillbehör, Vin- & kokbok

I julklapp fick jag Tareq Taylors Medelhavsmat (hur hinner den mannen med, det är krogar och tv-serier och kokböcker i en aldrig sinande ström? Allt med ett vänligt sinnelag). Och Medelhavsmat är inget undantag. Det är en inbjudande bok full med bra recept. Klart att jag går i gång när jag får en sådan i handen.

Ett av recepten var Neratzosalata – apelsinsallad med chili. Jag gjorde som vanligt och följde det lite fritt.

Det är ganska självklart. Man tar några skivade apelsiner, lite olivolja, flingsalt och chili. Klart! Bara att plocka fram salladen och ställa den på julbordet eller låta den dela bord med lite grillat kött.

Enklare kan det nästan inte bli. Inte så mycket fräschare heller.

Det här behövs till 4 personer:
3 – 4 apelsiner
lite olivolja
flingsalt, kanske 1 tsk
chiliflingor, kanske 1 – 2 kryddmått

Gör gärna så här:
Skala och skiva apelsinerna ganska tunt. OBS man behöver en vass kniv. Lägg apelsinskivorna på ett fat. Droppa över god olivolja, och strö över flingsalt och chiliflingor. Jag använde det milda chilipulvret Espelette-peppar.

Jodå, jag fick andra julklappar också. Till exempel ”Kaffe och cigaretter” av en för mig okänd Ferdinand von Schirach.

Baksidestexten lovar en personlig och reflekterande bok av en person vars farfar var ansvarig för deportationerna av judarna i Wien under andra världskriget. Det är en viktig bok, som tyvärr börjar kännas aktuell igen.

Men den är inte riktigt lika lättillgänglig som Medelhavsmat. Så den får jag vänta med tills maten har landat i magen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fastan XI: Julafton med svartkålssallad & mangosorbet

24 onsdag Dec 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in ost & efterrätt, sallad

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

jul, ost & efterrätt, sallad

Nu är det julafton och sista dagen i jul-fastan. Det var först på juldagen – dagen när Jesus föddes enligt legenden – som man började äta kött igen.

Men idag är det nog få som utesluter animalisk kost. Istället parkerar man julskinkan mitt på matbordet, som en liten hyllning till traditionen och ”all that Christmas stands for”, som de säger i Kalle Anka.

Kanske kan man bidra med en sallad istället. I sallad med svartkål, apelsin & valnötter får den milda kålen en kick av citrus och aningen beska av nötter. Enkelt, gott och med hög ”julfaktor”.

När jag var barn serverades ofta tårta efter jullunchen. Det är en tradition jag har svårt att förstå mig på. Jag menar, vem fasen orkar med gräddtårta efter en jätteladdning julmat?

Däremot tycker jag en mangosorbet med glass (eller risgrynsgröt) funkar bra. Dessutom är det världens lättaste sorbet. Man tar frusen mango, halvtinar den och mixar – så voilà! har man gjort en sorbet.

Men vad du än väljer att äta idag, så hoppas jag att det blir en bra dag. God Jul!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Vildsvinsbiffar med lättaste gräddsåsen – milt, lent & smakrikt

26 onsdag Nov 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, sallad, vilt

≈ 1 kommentar

Etiketter

huvudrätt, sallad, sås & röra, tillbehör

Man behöver inte lägga ner timmar i köket och en halv förmögenheten för att skapa lite guldkant på tillvaron. Det räcker bra med de här vildsvinsbiffarna.

Fryst vildsvinsfärs av bra kvalitet kan man köpa på Willys utan att ruinera sig. Passar man på att få med sig potatis och lite grädde från affären, så är man nästan i hamn för en varm, välsmakande middag med lite retro-känsla.

Testa du också. Jag tror inte du blir besviken.

Det här behövs till 3 personer (eller 4 som inte är så hungriga):
500 g vildsvinsfärs
2 schalottenlökar eller 1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1,5 tsk torkad timjan
smör & olivolja
1,5 dl vispgrädde
3.5 msk ströbröd
1 ägg
ca 1 tsk salt & svartpeppar efter smak

Gräddsås
1,5 dl mjölk
1,5 dl vispgrädde
2 – 3 tsk japansk soja

Sallad med polkabetor
4 – 5 betor, polka-, röd- eller gul-
vinägrett med 1 del balsamvinäger och 2 delar olivolja
salt & svartpeppar

Servering
Klyftpotatis eller potatismos, kanske lite stekta ärtor

Gör gärna så här:
Sallad med polkabetor. Koka betorna tills de är klara, så där en 20 – 30 minuter. Låt dem svalna lite. Gnid av skalet – eller använd potatisskalare om det sitter hårt. Skiva betorna tunt, lättast på mandolin. Lägg dem i vinägretten så de får marinera under tiden du fixar biffarna.

Vildsvinsfärsen. Skala och finhacka löken. Fräs dem i olja på ganska svag värme. Skala och finhacka vitlöken. Skrapa ner den och fräs allt till löken har mjuknat. Låt löken svalna lite.

Blanda ströbröd och grädde. Låt det svälla en stund.

Lägg vildsvinsfärsen i en stor bunke. Ha i löken och ströbrödsgrädden. Krydda med salt, peppar och timjan. Knäck i ägget och blanda runt till en smidig smet.

Om du vill: provstek en liten bit färs (funkar bra i mikron) och kolla så smaken sitter som den ska.

Vildsvinsbiffarna. Ta kallt vatten på händerna och forma 6 biffar. Lägg dem på en vattensköljd skärbräda (så fastnar de inte).

Värm en traktörpanna eller stor stekpanna med olja & smör. Lägg i biffarna en och en. Flyta runt varje biff i några sekunder så den får lite stekyta (så fastnar de inte). Bryn biffarna så de får bra färg på bägge sidorna.

Enklaste gräddsåsen. Ta bort det synliga fettet med en sked ur stekpannan. Häll i vispgrädde och mjölk. Smaksätt såsen med japansk soja. Låt biffarna småkoka i såsen i några minuter tills de är klara. (Är du osäker på om de är klara? Dela på en och titta efter!)

Hustrun verkar tycka att jag skriver för lite om henne. När vi åt sade hon flera gånger ”Det här var otroligt gott. Skriv det på bloggen och skriv att det var hustrun som sade det”.

Och eftersom jag är en så snäll och följsam människa, så skriver jag naturligtvis det.

Bamse, vår cockerspaniel, har ingen som helst önskan att hamna på bloggen. Däremot vill han gärna ha mat. Han satt bredvid spisen när jag lagade maten – och tittade på mig med bedjande Lady & Lufsen-ögon.

Men han får vänta tills jag steker vanlig köttfärs helt utan kryddor. Då får han lite sånt i matskålen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Saint Clair Sauvignon Blanc & chèvre chaud med rödbetor

29 tisdag Jul 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, mat, sallad, smårätt, vegetariskt, vin, vitt vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

förrätt, fransk mat, huvudrätt, sallad, smårätt, vegetariskt, vitt vin

Visst har det varit ett par härliga sommarveckor! Varmt, så där så att jorden blir uppvärmd och håller värmen även när solen börjar gå ner.

Vi har varit i sommarstugan vid Kalmarsund; rödfärgat friggeboden (gäststugan) och kittat fönster. Men mest har vi bara varit. Suttit i solen, läst en bok och ibland på kvällarna har vi plockat fram en flaska vin.

Just de här varma kvällarna passar ett glas Saint Clair Vicar’s Choise Sauvignon Blanc 2023 – puh, vilket långt namn (109 kronor, vitt, ekologiskt). Det är ett vin som liksom smakar svensk sommar, och då menar jag inte svensk regnsommar utan riktig sommar.

Det känns lite som när man cyklar en sommarkväll. Passerar trädgårdar med gräs, bär och örter, känner hur den ljumma vinden får konkurrens av en svalare bris.

Vinet är piggt och friskt med toner av svarta vinbär och nässlor, päron och citrus.

Vi drack vinet till chèvre chaud, alltså gratinerad getosttoast med sallad. Det är helt enligt förstå-sig-på-arnas regelbok, man ska kombinera chèvre med sauvignon blanc.

Men på våra tallrikar låg också kokta rödbetor och där blev det en superkombo. Vinets ganska höga syra bröt fint mot rödbetornas sötma. Gott, tyckte både jag och de andra runt bordet.

Det här behövs till 4 personer (för lättare middag):
500 g rödbetor
smör & lite salt
drygt 1/2 huvud romansallad
300 g små goda tomater
2 nävar valnötter
4 skivor vitt (surdegs)bröd
250 – 300 g chèvre
honung att ringla över

Gör gärna så här:
Koka rödbetorna. Låt dem svalna lite och gnid av skalet. Klyfta dem och stek i smör, strö över lite salt.

Skär tomaterna i små klyftor och strimla salladen.

Sätt ugnen på hög värme, gärna grill. Lägg skivor av chèvre på brödskivorna, och gratinera till fin färg.

Ordna portionstallrikar. Getosttoast i mitten. Sallad, tomat och rödbetor runt omkring. Ringla över lite honung och toppa med (delade) valnötter.

Mer än så behövs inte för en riktigt bra sommarkväll.

Ja, det klart. Lite bra väder är inte helt fel.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Pastasallad med tomater, feta & röd pesto

12 lördag Jul 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, pasta, sallad, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, pasta, sallad, snabbmat, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

Pastasallad är som gjort för lata dagar på sommaren. Det är lättlagad och enkel – men smakrik – mat.

Dessutom är det suveränt bra för rester. Lite stekt aubergine eller några kokta haricots verts som har flyttat in i kylskåpet? Bara att vända ner.

Eller har du lite överbliven kyckling, korv eller kött? Ta med det i pastasalladen.

Det här behövs till 3 – 4 personer, beroende på vad du serverat till:
200 g kort pasta
300 – 400 g tomater
1 -2 knipplökar
ca 2 dm gurka
2 (små) nävar valnötter (eller ta oliver istället för nötter)
några msk olivolja
drygt 1 dl (drygt 1/2 burk) röd pesto
salt & svartpeppar
lite örtkryddor att strö över (oregano, timjan, persilja…)

Servering
som ensamrätt med sallad och bröd – eller också serverar du den som tillbehör till stekt fisk, kött eller grönsaker

Gör gärna så här:
Koka pastan och blanda med pesto och olivolja.

Skala och hacka löken (blasten är också goda). Fintärna gurkan och skär tomaterna i ganska små bitar. Tärna (eller bryt) festaosten och bryt sönder valnötterna.

Blanda allt i en stor skål. Strö över lite färska örtkryddor.

Det där gick väl ganska fort? Alltså tid över för ett kvällsbad eller en tur till glasskiosken eller en pilsner. Eller vad du nu väljer att göra en sommarkväll.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

En lugn midsommar med sill, lax & lekande hundar

17 tisdag Jun 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, grillat, huvudrätt, mat, meny, ost & efterrätt, sallad

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fest & meny, fisk & skaldjur, grillat, huvudrätt, sallad

I år blir det en lugn och avslappnad midsommar. Vi firar den tillsammans med en kompis som är pescetarian. Han äter fisk och vegetariskt, men inte kött – så det blir kanske en bit fisk på grillen istället för fläskkarré och biff.

Den livligaste aktiviteterna står nog våra hundar för. Det är en labradorkorsning som kommer på besök och träffar vår cockerspaniel som faktiskt blir allt mindre tovig i takt med att han börjar acceptera den där mystiska brummande saken som människorna kallar för trimmer.

De brukar fara runt som två överladdade Duracellkaniner. Ut och in igen och så ner i vattnet och runt huset – innan de kör samma varv en gång till.

Hundarna får nog samma mat som alltid. Torrfoder med lite blötmat eller kokt kött.

Vi människor får en lite mer varierad kost. Naturligtvis blir det matjessill med gräddfil och gräslök, det går ju inte att ha en midsommar utan den signaturrätten. Jag kanske gör en färdigblandad matjessill med crème fraiche, rödlök och dill, eller en matjessilltårta om andan faller på.

Någon gång under juni-juli måste jag bara göra en sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta. De söta jordgubbarna får lite motstånd i festaostens sälta. Melon ger saftighet och lök lite, lite motstånd.

Jag tycker att det blir alldeles fantastiskt gott.

När det blir dags för grill så är det tacksamt att låta en bit lax hamna på halstret. Det är enkelt, gott och har lite nu-är-det-fest-stämning. Kanske blir det grillad lax med bourbonglaze & dilltzatziki eller marinerad lax med kryddsmör & grillad citron.

Men ett alternativ är att köpa lite tonfisk (fryst funkar bra, tycker jag) och bjuda på grillad tonfisk och potatissallad. Det är mat med så mycket Medelhavskänsla att det nästan måste bli ett rosévin till maten, kanske en flaska Côté Mas.

När du ändå är på Bolaget köp med dig en flaska Limoncello, den italienska citronlikören som är både söt och lite bitter. Och alldeles underbar.

Om du frågar mig så skulle jag säga att det är flytande godis. (Det är därför jag nästan aldrig köper den, för den ger mig hela tiden anledningar att passera skåpet med vin och sprit – och så smakar jag en liten smutt av likören och så en liten smutt till och en till… Och så är det nästan slut).

Men med en flaska Limoncello i näven och lite jordgubbar i närmaste butik, så är det bara citronsorbet som saknas för att du ska kunna göra en riktig somrig efterrätt med citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello.

Själv tänkte jag använda citronlikören i efterrätter, men också testa att göra drinkar av den (om jag inte passerar skåpet med flaskan alltför många gånger).

Får väl återkomma med drinkrecept senare i sommar.

Men till dess – trevlig midsommar!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 670 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d