• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: sallad

Ljummen laxsallad med magisk sauce verte

17 onsdag Apr 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, sallad

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, sallad

En ljummen sallad för en dag när vårsolen lyser, men kvällarna är kalla. Kanske en fredag i slutet av april?

Fyllig lax, len avokado och knapriga stekta brödtärningar. Gott, helt enkelt.

Det här behövs 5 personer:
600 g lax, skinn- och benfri
olivolja
salt & svartpeppar

1 huvud romansallad
1/2 gurka
250 g avokado, tinad om den varit fryst
1/2 påse babyspenat, ca 30 g
3 – 4 ganska tjocka skivor vitt (surdegs)bröd
ca 1 dl flagad Parmesan eller grana padano
om du vill: 1 näve goda räkor

Sauce verte
1/2 påse babyspenat, 30 g
1 – 2 salladslökar (om du vill)
1 kruka persilja
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1/2 dl crème fraiche
1,5 dl majonnäs 

Gör gärna så här:
Börja med sauce verte. Skölj och grovhacka spenat och persilja. Skala och finhacka lök och vitlök. Lägg allt i en mixer/blender. Häll i en skvätt olja och pulsmixa ett par gånger. Rör ner crème fraiche och majonnäs. Mixa slätt.

Laxsallad. Skölj och strimla sallad. Skär gurkan i mindre bitar och brödet i tärningar. Flaga parmesan. Lägg alla grönsakerna på ett fat.

Skär laxen i kuber och stek i olja tills de är genomlagade. Salta & peppra. Lägg laxen på grönsakerna. Stek brödtärningarna i laxpannan (häll inte ut det smakrika fettet), gärna så de blir lite knapriga.

Toppa salladen med brödtärningar och flagad parmesan. Och räkor om du vill.

Tina avokadon? Vadå, brukar han lägga hela avokado i frysen, eller?

Nej, den vanan har jag inte börjat med. Men jag har slutat med en annan – att köpa avokado som antingen är stenhård när man ska äta den, eller också brun och övermogen.

Då fuskar jag hellre och kör med frysta avokadotärningar.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost som håller dig mätt länge nr 62

11 söndag Feb 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, kyckling, mat, mat för en vecka, pasta, sallad

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, pasta, sallad, soppa, Veckomeny Medelhavskost

– Det lätt att vara modig, bara man inte är rädd, säger Lille Skutt i Bamse.

Själv säger jag:

– Det är lätt att avstå från mat, bara man inte är hungrig.

Tricket är då att hitta mat som gör att man är mätt länge. För egen del så funkar det bra med baljväxter, som linser och bönor. Dessutom råkar jag tycka att det är förbannat gott – bara man behandlar dem väl.

Så har inte alltid varit fallet i det här landet. Ta bara bruna bönor. Först kokar man sönder bönorna, och sedan häller man i en massa socker, eller om det är sirap. Vem f-n kom på något så korkat?

Nu är det här inte bara tyckande från min sida. Baljväxter har lågt glykemiskt index; de höjer blodsockret långsamt – och ger inget hungerersug när blodsockret sedan faller snabbt.

De gör också små underverk under resan genom matsmältningens kanaler. Och de bidrar – tillsammans med fiberrik mat – till volym som gör att du känner dig mätt.

Och så är det gott – både baljväxter och fiberrika grönsaker. Bara man låter bli bruna bönor.

Måndag: Svamp Stroganoff – pasta för en vanlig måndag
Det påstås att biff Stroganoff skapades av en kock som lagade mat åt en rysk greve som var tandlös och behövde något lättuggat. Här en annan lättuggad variant med svamp istället. Funkar bra även om du har tänderna kvar.

Tisdag: Fisk-tacos med chili, linser & avokado
Vem har sagt att det måste vara fredag för att äta tacos? Platt ingen alls. Dessa tacos har en smakrik fyllning med fisk och avokado – och så linser som mättar. Så du inte travar ut i köket strax efter maten och letar mer att äta.

Onsdag: Potage – rustik fransk grönsakssoppa med grönkål
Maträtter som har traderats länge är ofta mat som håller. Det gäller både svensk husmanskost och den här franska soppan. Men se till att ha al dente-stekt grönskål och rikligt med ost – det lyfter soppan till nya höjder.

Torsdag: Ljummen laxsallad med belugalinser & apelsin
Lax är gott. Belugalinser en liten dold (för de flesta) matskatt. Och apelsinerna är fortfarande saftiga och fina. Vad får man om man kombinerar de här sakerna? God och mättande mat, såklart.

Fredag: Tomatbräserade kycklingben – nästan som i Provence
Tyvärr äter vi inte kyckling så ofta här hemma. Det är synd för jag kan verkligen längta efter en saftig bit kyckling. Men då väljer jag gärna det bruna köttet, alltså ben och låt. Mer smakrikt och saftigare än kycklingbröstet.

Lördag: Fräsch rödingfilé med ugnsstekta rotsaker & örtolja
Röding är en trevlig släkting till den vanliga laxen. Lite mindre fet och smörig i smaken. Lite kortare, nästan norrländskt kärv. Men god. Testa du också, gärna med ugnsstekta rotsaker och örtolja.

Söndag: Tabbouleh med svarta bönor, matvete & halloumi
Den klassiska libanesiska persiljesalladen. Här ger matvete – istället för bulgur – en riktigt tuggig sallad. Men smaken bygger fortfarande på brytningen mellan rund olivolja och vassare citronsaft. Ja, och så len halloumi som ger sälta.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Coleslaw – gott till hamburgare och som förrättssallad

16 torsdag Nov 2023

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör

≈ 5 kommentarer

Etiketter

förrätt, sallad, tillbehör

Visst kan hamburgare vara gott! (Ja, jag menar riktig hamburgare, inte sånt där man får på McDonalds). Godast är det på krogen, men jag börjar få till det här hemma också – viktigast är att inte steka köttfärspucken för länge. Några andra bra knep är att krydda färsen i bunken – inte i stekpannan, att ha lite, lite vatten i färsen och att forma tjocka burgare.

Vi äter ofta hamburgarna med klyftpotatis och en aioli, alltså utan bröd. Men ibland tar vi med en coleslow.

Det här behövs till 2 – 3 personer:
4 – 5 dl finstrimlad spetskål (eller vitkål)
1 riven morot
1 finhackad (banan)schalottenlök
1 dl crème fraiche
1/2 dl majonnäs
1,5 tsk dijonsenap
salt & svartpeppar

Gör gärna så här:
Strimla kålen så fint du kan utan att skära dig i fingertopparna. Riv moroten och finhacka löken.

Om du vill få en mildare smak: Koka upp en gryta med vatten. Lägg ner grönsakerna i vattnet i sådär 2 sek, häll av och spola med kallt vatten.

Lägg grönsakerna i en skål. Blanda med crème fraiche och majonnäs, bara så mycket så grönsakerna binder ihop sig. Krydda och smaka av med salt, peppar och dijonsenap.

Jo, det händer att jag och hustrun äter en sallad som förrätt. (Fräscht och gott en helt vanlig onsdag.) Och då har det hänt att det är just en coleslow vi äter.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Caesarsallad med lax, krutonger & suger snaps

25 fredag Aug 2023

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, sallad

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, sallad, sås & röra

I våras så var jag och tittade på bilar. Mest tittade jag på Renault Captur, även om vi till sist fastnade för en Golf kombi.

En dag knatade jag in till den lokala Volvohandlaren, och möttes av en ung kille som just hade fått på sig sin första bilhandlarkavaj. Han var vänlig och trevlig, men särskilt mycket om bilar kunde han inte.

När jag frågade om Capturens skjutbara baksäte fanns i alla utrustningsalternativ, såg han ut som ett barn som har ätit upp hela glassen utan att tänka på det.

– Öhh, skjutbart… var det han fick ur sig.

Så jag visade honom hur man ändrar läge på baksätet, det gör man med ett vred i bagaget.

Men där någonstans repade han mod. Och så kläckte han ur sig.

– Man får mycket bil för pengarna, i alla fall.

Den läsare som tänker att caesarsallad med lax och suger snaps inte har så mycket med bilförsäljning att göra, har helt rätt. Med ett undantag: när man äter salladen så får man mycket smak för pengarna.

Fylligt och gott, med andra ord.

Det här behövs till 2 personer:
300 g laxfilé utan skinn
olivolja
salt & svartpeppar
1/2 huvud romansallad
150 g suger snaps
2 skivor vitt (surdegs)bröd
1 dl flagad parmesan eller grana padano

Caesardressing
1/2 dl crème fraiche
4 sardeller
1/2 msk vit (balsam)vinäger
1 tsk dijonsenap
1 dl majonnäs (här hittar du ett recept på aioli)
1 dl riven parmesan eller grana padano
1 liten vitlöksklyfta, riven

Gör gärna så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Ta bort skinnet från laxen och skär den i stora kuber. Lägg i en oljad ugnsform, salta & peppra. Kör i ugnen tills fisken är klar, tar så där en 10 – 15 minuter. Tryck lätt på fisken – när den skivar sig fint, då är den klar.

Eller ta färdigstekt lax, skär den i kuber och låt den bli ljummen i 125 grader sådär en 5 – 7 minuter.

Skölj och strimla salladen. Låt suger snaps koka upp. Kyl med kallt vatten och skär i sneda skivor. Flaga osten med en osthyvel.

Skär brödet i kuber. Stek i olivolja tills det får fin färg.

Caesardressing. Lägg crème fraiche, sardeller, vinäger, dijonsenap, parmesan och riven vitlök i en mixerskål. Mixa slätt med en stavmixer. (OBS gör du egen aioli behövs inte senap och vitlök). Blanda ner majonnäsen.

Lägg salladen på ett stort fat. Fortsätt med lax, suger snaps och krutonger (brödtärningarna). Toppa med flagad parmesan. Klicka ev över lite av dressingen.

Ät & njut. Gärna en ljummen kväll. Eller kanske en fredag – det här snabblagad mat.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – vad äter du själv då?

08 tisdag Aug 2023

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fläskkött, fransk mat, grillat, huvudrätt, kyckling, mat, mat för en vecka, sallad, vardagsmat, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, fläsk, fransk mat, grillat, huvudrätt, kyckling & fågel, sallad, vardagsmat

Veckomeny med medelhavskost, det har jag klämt ur mig för 58 veckor. Jag brukar ta med de rätter som jag själv är sugen på – och så försöka promota en del av de nya recepten på bloggen. Tanken är att jag själv ska äta – i alla fall – en del av rätterna på listan.

Men hur ser det ut här hemma? Går jag 10 000 steg om dagen och lever på korngryn, linser och andra baljväxter?

Man kan väl säga så här: senaste gången jag gick 10 000 steg var väl när jag fjällvandrade på 70-talet.

Nej, nu tog jag i för mycket. Senaste gången var nog när vår förra cockerspaniel Pontus var valp för 15 år sedan. Promenaderna blev så kul, så varje gång tog jag en extra sväng.

Första året vi hade honom gick jag ner sju kilo utan att ens tänka på det. I höst blir det kanske en ny hund – vi får väl se hur kul jag tycker det är med hundpromenader den här gången.

Men maten då, vad äter jag? Det finns bara ett sätt att kolla, det är att sätta sig ner och titta i backspegeln – försöka randa ner veckans middagar. Och inte fuska – tänka att nu ska jag äta nyttigt en vecka, så jag kan skriva om det sedan.

Här kommer – ofuskat – vad jag åt från lördag till lördag i förra veckan.

Lördag: Auberginegratäng – melanzane al forno
Italiens husmanskost som kan få mig att lalla runt som ett lyckligt barn. Gott, alltså. Men kanske inte helt ofett – man stoppar i både mozzarella och riven parmesan.

Söndag: Räksallad – lätt middag för ljumma sommarkvällar
Jag vet inte om söndagen var en så där ljummen och skön sommarkväll… Men maten är lättgjord och lättgillad. Och med en fantastisk gräddfils-majonnäs. Nästa gång jag lagar den tror jag att jag ska testa med kokt pasta istället för färskpotatis.

Måndag: Indisk fisk i ugn
Det var en rätt jag hittade på när jag skrollade mig igenom olika indiska recept. Den är svennefierad, men den funkar bra. Jag tror jag ska göra den igen, och då kommer nog ett recept på en blogg nära mig. Men i grunden är det milt currypulver som får fräsa i olja med riven vitlök och ingefära. Sedan häller man i kokosmjölk och med den såsen täcker man fisken som får bo en stund i ugnen.

Tisdag: Grillad fläskkotlett
Äntligen var göteborgsvädret på gott humör. Inget regn, ingen blåst – alltså fram med grillen. Först körde jag fläskkotletterna på direkt värme så de fick grillyta. Sedan penslade jag dem med bbq-glaze och så fick de grillas färdigt på indirekt värme (alltså bredvid grillglöden).

Onsdag: Omelette aux épinards – spenatomelett
Ja, om man ska vara petig så var det inte exakt den omeletten vi gjorde. Vi stoppade ner ett par kalla potatisar i stekpannan och stekte dem först innan vi hade i spenat och ägg.
Jag tyckte länge det var assvårt att göra omelett. Varje gång man skulle vända den så fastnade den i botten och så hotade den att trilla ut på spisen. Ända till jag kom på det självklara: vänd inte omeletten! Sänk istället värmen och lägg på ett lock. Resultatet är fast omelett med en yta som är lite krämig.

Torsdag: Gratin de courgettes provençal – zucchinigratäng, tomatsås & ost
Jag och zucchini har inte alltid kommit överens, men om man ger den en snabb stekyta och sedan kör den i ugnen så är både jag och mina smaklökar nöjda. Men det klart, världens smalaste rätt är det inte. Först olja i tomatsåsen och när man steker zucchinin, sedan riven ost… Men gott blir det.

Fredag: Salade niçoise- tonfisksallad på riktigt
Här är bara att erkänna: vi gjorde salladen på tonfisk från små burkar – inte på fisk som vi stekte själva. Men det funkar, det också.

Lördag: Wokad kyckling & ris
Maten innehöll grönsaker och kyckling och thaicurry, och vid sidan av fanns en skål med ångande ris. Men hur den tillagats, det vet jag inte för jag åt den på ett litet thai-ställe i Lidköping

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Crudité – god råkost på franska

05 lördag Aug 2023

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, mat, sallad, smårätt

≈ 1 kommentar

Etiketter

förrätt, fransk mat, sallad

Råkost kan vara hemskt tråkigt och trist och långtråkigt… Eller helt underbart.

Trist och tråkig… det var den råkost som serverades i skolan. Ta bara vitkålssallad med lingonsylt som något ljushuvud hade kommit på när jag växte upp i södra Västmanland. Vitkålssallad med lingonsylt… Vem fan kan komma på något sådant?

Jag tror det finns en särskild plats i helvetet för de som kommer på riktigt äcklig mat. (Ja, då kan man lägga till skolans malda leverbiff och den panerade fisken – det tog mig ett årtionde att komma över de misshandlade rätterna).

Men underbar… det är råkost när den serveras på franska. Här rå blomkål i små buketter med en vitlökskryddad örtolja, och små goda tomater med olivröran tapenade.

Vill du ha fler inspel, så kolla på smakrik céléri rémoulade & god fransk crudité.

Det här behövs till 2 – 3 personer:
ca 1/4 huvud blomkål
1/2 dl olivolja
1/2 – 1 dl finstrimlade örter, persilja, timjan, basilika, oregano…
1 liten vitlöksklyfta, riven
rivet skal av en 1/2 citron
några droppar citronjuice
salt & svartpeppar

ett gäng små goda tomater, kanske 200 g
färdigköpt tapenade – om du inte vill göra egen tapenade utan sardeller

Gör gärna så här:
Bryt blomkålen i små, fina buketter. Rör ihop olja, örter, citron med riven vitlök, smaka av med salt & peppar. Halvera tomaterna.

Lägg upp grönsakerna på ett fat. Olja och tapenade i små skålar.

Gör du så där hemma också, frågade lärarna när man gjorde något helt vanligt i skolan. Du vet, som att väga på stolen.

Jag har funderat på den frågan och skulle vilja ställa den till de bamba-tanter (göteborgska för personalen i skolmaten) som kom på de äckligaste bamba-rätterna.

– Äter du verkligen vitkålssallad med lingonsylt hemma hos dig? skulle jag fråga.

Jag tror svaret skulle bli nekande.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Räksallad – lätt middag för ljumma sommarkvällar

31 måndag Jul 2023

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, sallad

≈ 4 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, sallad

Om du hittar en dag som ger lite sommarfeeling – du vet en sådan där dag med värmande sol, kanske till och med en tur till stranden och ett bad… Då är det läge att koppla på sommarmaten igen.

Just en sådan dag hade jag i går. Ja, jag badade inte direkt, men jag satt ute i solen och läste och kände att det var sommar.

Varm och solig, gick jag in och gjorde den här räksalladen – och jag måste ha gjort något rätt för hustrun blev på ett strålande humör. Hon nickade när hon åt, och så klämde hon fram en recension:

– Shit i hoppsan, vad det här var gott. Det kan du skriva på bloggen. Ja, kanske inte ”shit i hoppsan” men det andra.

Och det gjorde jag, men jag tog med hela omdömet.

Det här behövs till 2 – 3 personer:
200 g skalade räkor (eller ca 600 g oskalade)
4 ägg
(knappt) 1/2 huvud romansallad
1 liten schalottenlök
200 g små goda tomater
1 litet knippe dill
1/2 citron i klyftor
om du vill: 6 – 8 (små) färskpotatisar

Dressing
1 dl gräddfil
drygt 1/2 dl majonnäs
salt & svartpeppar

Gör gärna så här:
Tina räkorna om de är frysta. Skala oskalade räkor.

Skrapa och koka potatisen, och skär dem i kvartar/båtar. Hårdkoka äggen och skär i kvartar.

Skölj salladen och dela/skär i mindre bitar. Skölj tomaterna och skär i klyftor/kvartar, beroende på storlek. Skala och finhacka schalottenlöken.

Dressing. Blanda majonnäs och gräddfil. Smaka av med salt & peppar.

Lägg upp allt på ett fat. Börja med sallad, därefter potatis, lök och tomater. Toppa med räkor, dillvippor och citronklyftor. Ringla ev lite av dressingen över salladen.

Skulle du ha bråttom, så kan man naturligtvis köpa färdig räksallad med dressing och bara lägga till grönsaker. Och skulle du drabbas av totalt blodsockerfall – eller en hungerskrikande familj i bilen – så kan man ju leta upp en affär med Picadeli, och plocka ihop en sallad.

Men det är en helt annan sak. Och då missar du den här dressingen, så enkel att en femåring kan göra den men med en smak där alla delar sitter helt perfekt.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sillsallad 2.0 – fräsch sommarmat

20 torsdag Jul 2023

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, sallad, smårätt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

förrätt, fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, sallad, Vin- & kokbok

Plötsligt en dag låg den bara där i sommarstugan: ”Silldiplomati – en bok om hur sill kan rädda en regnig midsommarfest men också överbrygga diplomatiska klyftor”. Det är filmaren Ted Karlberg och numera diplomaten Håkan Juholt som skrivit boken och gett den fantastiska bilden.

Nyfiken började jag bläddra i den och hittade en hel del om sillens historia, en del om Teds och Håkans historia – och en del osannolika historier om hur sill kan användas som diplomatiskt smörjmedel. Det är ganska lätt att förstå hur Håkan Juholt sålde in sill när han var ambassadör på Island. Men hur tusan gör han för att intressera människor i Sydafrika – hans nuvarande stationering?

Boken innehåller också en hel del recept. Jag fastnade för en sillsallad som gjord för varma sommardagar. Ingredienserna i salladen har jag i stort sett behållit, men dressingen är helt ny. Piggare och mindre senapstung.

Tillsammans blir det superfräsch sommarmat.

Det här behövs till 2 – 3 personer:
8 – 10 (mindre) färskpotatisar, kokta
3 ägg, hårdkokta
1/2 huvud romansallad
1 (liten) knipplök
1/2 bunt rädisor
1 – 1,5 pkt matjessill
1/2 knippe dill, plockade dillvippor

Dressing
1 dl majonnäs
1 msk dijonsenap
2 msk gräddfil/yoghurt/fil
2 tsk spad från matjessillen

Gör gärna så här:
Skölj salladen och riv i mindre bitar. Skär potatis och ägg i kvartar/bitar. Skiva lök och rädisor tunt, går enklast på mandolin (men akta fingrarna, mandolinen är supervass).

Blanda majonnäs, senap, fil och matjesspad till dressingen.

Bottna ett större fat med salladen. Lägg på lök, rädisor, ägg och matjessill. Toppa med dillvippor. Ringla lite av dressingen över salladen – låt var och en ta mer dressing vid bordet.

Blir du nyfiken på boken Silldiplomati, så finns den hos nätbokhandlarna. Men om du letar dig in på bokförlaget Ranunkels hemsida, så tjänar du ett par tior.

Eller också kan du låta svägerskan åka till Blomlöfs rökeri i Brömsebro. Det var så vi gjorde för att få ett ex av boken.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ljummen sallad – perfekt för ljumma sommarkvällar

06 torsdag Jul 2023

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, sallad, vardagsmat, vegetariskt

≈ 4 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, sallad, vardagsmat, vegetariskt

En ljummen sallad är perfekt för ljumma sommarkvällar. Tillräckligt lätt och svalt om värmen dröjer sig kvar. Tillräckligt varmt om kvällstemperaturen kommer krypande.

Ta gärna med någonting som är riktigt salt i salladen – bacon, fetaost, kapris, halloumi – särskilt om dagen varit varm och du har svettats i solen.

Men annars funkar det mesta. Stek lite överbliven kyckling eller korv till salladen, eller använd varma grönsaker och bönor. Eller gör en laxsallad med kapris och krutonger. Eller en med rödbetor och rökt sidfläsk.

Här har jag använt aubergine och halloumi. Och så lite valnötter för att få med lite crunch. Men receptet är ovanligt ungefärligt, så här är läge att improvisera. Det vill säga: ta med det som just du gillar.

Det här behövs till 2 – 3 personer:
1 (liten) aubergine
olivolja
salt, svartpeppar & torkad timjan
drygt 1 dl torra, svarta belugalinser (med 1 schalottenlök och 1 vitlöksklyfta), eller 1 pkt färdiga linser
1 stor näve sallad
2 nävar små goda tomater
1 schalottenlök eller 1 liten gul lök
1 bit gurka, kanske 10 cm
1 pkt grillost/halloumi
1 liten näve valnötter
ev strimlad persilja att strö över

Vinägrett
1 del mild vinäger
2 delar olivolja
lite dijonsenap
1 liten vitlöksklyfta, pressad
salt & svartpeppar

Gör gärna så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skär aubergine i tärningar. Lägg dem i en oljad ugnsform. Salta & peppra. Droppa över lite olja. Kör i ugnen tills de är helt genomlagade. Tar sådär en 20 minuter. Rör om ett par gånger under tiden.

Koka linserna efter anvisningar på förpackningen. Men ta gärna med en skalad schalottenlök, en skalad vitlöksklyfta och lite torkad timjan. Plus mer salt än det står på paketet. Häll av linserna när de är klara.

Skölj grönsakerna. Strimla salladen. Skär tomaterna i mindre bitar och gurka i tärningar. Skala och hacka löken. Skär grillosten i bitar som korta pommes frites.

Blanda ihop vinägretten. Smaka och justera smaksättningen.

Bottna ett stort fat med linserna och lägg på alla grönsakerna. Stek grillosten i olja på ganska hög värme. Toppa salladsfatet med osten. Strö över sönderbrutna valnötter och ev strimlad persilja.

Ät & njut av att det är sommar!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost när man längtar till Provence nr 58

03 måndag Jul 2023

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, grillat, huvudrätt, mat, mat för en vecka, pasta, sallad, smårätt, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, grillat, huvudrätt, pasta, sallad, smårätt, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Lite senare i år åker vi till Provence. Vi har hyrt en liten lägenhet väster om Nice, och där ska vi fira att frihetens timme har kommit. I höst är vi bägge pensionärer. Och väckarklocka på morgonen – släng dig i väggen. Ännu en besparing – vik hädan du chef som tar de fula orden i din mun. Ännu en ”det löser ni i arbetslaget” – go f**k yourself, du chef som inte tar ansvar,

Men ännu är vi inte där. Först ska vi leva sommarliv här hemma i Sverige. Och det har gått ganska bra fram till för några dagar sedan (när regn-Sverige gjorde sig påmint). Sol och bad. En cykeltur till den lilla skogssjön Härlanda tjärn. En bok under parasollet på uteplatsen.

Om det är sol och 25 grader varmt ute, kan inte ens jag klaga på sommarvädret. Men jag har en kompis som kan. ”Pust, stön, svettigt”, säger han när det blivit så pass varmt att jag börjar fundera på att ta av tjocktröjan.

Nu har han köpt en kylväst för att stå ut när temperaturen passerar 20-graders strecket. Det behovet har jag aldrig haft.

Om man säger så.

Måndag: Smakrik pasta med mangold & rostade pinjenötter
Veckan inleds lite trevande. Minst ena benet står nog i Ligurien om man gör den här pastan. Men Nice var ju italienskt fram till 1860 – så traditionen med pasta & pinjenötter finns även där.

Tisdag: Salade niçoise- tonfisksallad på riktigt
Har du bråttom så gör du som vanligt: en tonfisksallad med fisk från små burkar. Men vill du lyxa till semesterdagen, så köp fryst tonfisk. Det tar lite längre tid och blir lite dyrare, men det blir faktiskt mycket godare.

Onsdag: Pissaladière – pizza från Provence
Efter en varm dag sitter det bra med ett glas rosé och den provençalska pizzan pissaladière. Det är en pizza där tomatsåsen är utbytt mot lök som smält länge i stekpannan och fått lite söta toner. Den bryter fint mot sardellernas sälta.

Torsdag: Kycklingfilé med citron- & vermouth-sås
Den här såsen på citron & vermouth har jag gjort till olika maträtter, både kalvschnitzel, tonfisk och här till kyckling. Och den funkar förvånansvärt bra i alla varianterna. Här är det kyckling som får en pigg och smakrik kick.

Fredag: Mat som vid Medelhavet: Grillad tonfisk & potatissallad
Om det finns en maträtt som är Provence för mig, så är det den här. Grillade skivor av tonfisk och en potatissallad med vinägrett. Visst känns det som om Medelhavet är ganska nära?

Lördag: Gratin de courgettes provençal – zucchinigratäng, tomatsås & ost
Zucchini (eller courgettes på franska) är en grönsak jag inte alltid har kommit så bra överens med. Men stekt den kort tid på ganska hög värme och låt den bo i ugnen en stund, så lockas varma, milda smaker fram.

Söndag: Torsk med tapenade, aubergine & tomater
Nu var vi där igen. ”Tapenade, det är väl italienskt” tänker du kanske. Och visst, det är det. Men det är också en traditionell provençalska röra. Bägge ger sälta och djupa smaker som liksom väcker upp torsken.

Mellanmål/lätt middag: Socca – kikärtspannkakor med vuxensmak
Pannkakor måste inte smaka sött av mjölk och vetemjöl. Socca har lite mer bett, och är lite mer vuxenmat. Ät dem naturella eller med ratatouille eller med någon annan god röra.

I den här länken hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Trevlig sommar!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 671 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d