• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: sallad

Tabbouleh med bönor & grillost – fräsch sommarmat

31 lördag Maj 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, huvudrätt, mat, sallad, vardagsmat, vegetariskt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

buffé, huvudrätt, sallad, vardagsmat, vegetariskt

Bulgur är en av mina många favoriter. Hustrun är mer skeptisk, hon gillar den mer mesiga couscousen. Men härom dagen hittade jag bulgur som var mer finmalet – och då log även hustrun när hon åt.

Men det klart, det kanske var helheten hon gillade. Salt ost och mättande bönor, citruspigg vinägrett och så massor av grönsaker och persilja.

Det här behövs till (2 -) 3 personer:
1,5 dl bulgur (fullkorn är godare)
3 dl vatten
salt & en skvätt olivolja

350 g (körsbärs)tomater
1/2 gurka
1 (liten) rödlök eller 2 schalottenlökar
salt & svartpeppar
mycket hackad bladpersilja, minst 2 knippen
1 pkt färdiga blandade bönor (eller andra bönor du gillar)

4 msk olivolja
2 msk pressad citron eller mild vit balsamvinäger
2 msk vatten
salt & svartpeppar

200 g grillost eller halloumi

Gör gärna så här:
Förberedelser. Skala och hacka löken fint. Skär tomat och gurka små tärningar. Strimla persiljan.

Blanda vinägretten med olja, citron och vatten. Salta & peppra.

Bulgur. Koka bulgur som det står på paketet, men ha gärna i lite olivolja och extra salt för mer smak.

Tabbouleh. Blanda bulgur, grönsaker och vinägrett. (Ta lite mer vatten om det verkar för torrt).

Grillost. Skär osten i mindre bitar, stek den i olja. Hög värme och kort tid – annars blir det det ett jäkla gnisslande på osten.

Det här blir väldigt mycket mat för två personer – till och med för oss – så vi åt resten av salladen dagen efter tillsammans med stekt fisk. Och det blev en överraskande bra kombo – panerade lubb-filéer och pigg tabbouleh.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Nudelsallad med spetskål, mango & jordnötssås

09 fredag Maj 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, sallad, vardagsmat, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, sallad, vardagsmat, vegetariskt

Vad gör man om man råkar ha en burk med 1,4 kilo jordnötssmör stående i kylen?

Hittar på mat med jordnötssmör, såklart.

Som den här nudelsalladen med pigga toner av mango och aningen styrka av ingefära och chili.

Men frågan är väl varför jag har en jätteburk med de malda nötterna i kylen.

Ett av svaren är att amerikaner verkar gilla superstooora förpackningar. Ett annat är att vi känner en som bor på Hawaii.

Och han brukar skicka presenter, som te smaksatt med guava, passionsfrukt och mango – allt i en kartong stor som en fiollåda, ungefär. Eller ett par säckar med smaksatt hawaiianskt kaffe. Eller som nu, bara en burk med jordnötssmör.

Det är inte helt lätt att konsumera det goda, nyttiga – men väldigt feta – pålägget. Ja, om man nu inte vill gå upp ett par extra kilo, så att man själv börjar komma upp i american size.

Vi har gett bort jordnötssmör i burkar med svensk storlek, så där 2 – 3 dl. Och så har jag ätit det på smörgås. Testade till och med stekt Elvismacka med banan och de finfördelade jordnötterna.

Man kan väl säga så här – det behöver du inte testa, om du inte har en överhängande lust att drabbas av akut sockerchock.

Nästa försök får nog bli kyckling med jordnötssås. Det är gott. Det, liksom den här salladen.

Det här behövs till 3 personer:
1 klyfta spetskål, ca 150 g
1 paprika
1 morot
1/2 kålrabbi
1 chili, spansk peppar
ca 150 g mango (fryst)
3 portioner nudlar

Jordnötssås
1 dl jordnötssmör
1,5 tsk japansk soja
1,5 tsk riven ingefära
1/2 lime, pressad
lite hett vatten
ev lite chilihetta, som chilipulver eller sambal oelek

Gör gärna så här:
Förberedelser. Tina mangon och skär i små bitar. Strimla kålen fint. Skala och skiva morot och kålrabbi riktigt tunt. (Går lättast på mandolin). Skär paprika och chili i strimlor.

Koka nudlarna och häll av, men spar lite av det varma vattnet till jordnötssåsen.

Jordnötssås. Blanda alla ingredienserna. Häll på hett vatten så jordnötssmöret smälter.

Salladen. Blanda såsen med spetskålen. Blanda sedan alla ingredienserna och lägg i en skål eller på ett stort fat.

När jag satt där med min jätteburk i kylen så började jag leta recept på nätet. På bloggen ”Portionen under tian” hittade jag nudelssallad med jordnötssås. Och det är därifrån jag har fått inspiration till ”min” nudelsallad.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 72

04 söndag Maj 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, kyckling, mat, mat för en vecka, pasta, sallad, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, kyckling & fågel, pasta, sallad, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Vi har hållit på och målat om i köket, och då upptäcker man nya sidor av sitt hem. Saker som liksom har gömt sig tidigare:

1. Det finns massor av vinklar och vrår i ett kök, områden som tar 174 timmar att maskera och nästan lika lång tid att måla. Ännu värre, skruvarna till gångjärnen är grundligt övermålade. För att ta bort dem får man anfalla med värmepistol, målarskrapa, mejsel och skruvdragare. Allt medan svetten droppar ner på det papp-täckta golvet.

2. Våra företrädare har fuskat. Dels har de målat rätt över alla gångjärn och skruvhuvuden de hittat. Men de har också tvärfuskat! Om man lutar sig in i kryddskåpet, vrider huvudet och tittar upp i ena hörnet – då ser man att de fuskat. Något jag inte har gjort under de 25 år vi har bott här.

3. Det är vansinnigt krångligt att laga mat i ett kök där alla skåp är tömda. Härom dagen skulle jag göra något så enkelt som att koka te. Vattenkokaren var ganska lätt att hitta, men var fanns te-påsarna? Efter en längre stunds letande hittade jag en fylld papperskasse i vardagsrummet. När jag skalade bort de två översta lagren i kassen så låg de där: några ensamma påsar Earl Grey.

Som du anar har det varit en era av färdigmat och halvfabrikat. Men nu börjar livs- och mat-andarna återkomma. Tänk bara laxsallad med magisk, majonnäsbaserad sauce verte, eller kyckling med tomater och oliver som i Provence, eller en smakrik bit sejrygg med finstrimlade julienne-grönsaker.

Som du märker börjar jag hallucinera om mat. Bäst att gå över till recepten.

Måndag: Ljummen kycklingsallad med vitlökskrutonger & aiolidressing
Har du lite kyckling som väntar på tillagning, testa gärna den här smakrika salladen. Och skulle du ha rester efter en kyckling, så är halva jobbet redan gjort.

Tisdag: Sejrygg med parmesancrème & julienne-grönsaker
Sej är en underskattad fisk, gäller inte minst för den fasta och saftiga sejryggen. Julienne-grönsaker kräver en stund vid skärbrädan, men lättstekta finstrilade grönsaker är gott.

Onsdag: Vegansk Shephard’s pie – gardener’s pie
Man behöver inte ha köttfärs i pajen, och man behöver inte ha smör i potatismoset. Det blir riktigt bra med oumph och olja, om man har med superkombon champinjoner och japansk soja.

Torsdag: Moqueca – brasiliansk fiskgryta med pigga toner av lime
Ibland är det små saker som gör stor skillnad. Jag gjorde den här fiskgrytan, och tyckte att första tuggan var väl… god. Men så pressade jag över lime – och smaken exploderade.

Fredag: Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter
Fredagsmat ska vara ganska enkel och snabb. Men den ska vara riktigt, riktigt god – och funka med ett glas vin. Chèvre, spenat och valnötter blir… just det, gott.

Lördag: Kyckling som i Provence – med tomater & oliver
Gul paprika, röda tomater och svarta oliver. Det här färgernas mat – och solens mat. Det är också mitt försök att skapa en procencalsk ugnskyckling med mycket smak.

Söndag: Ljummen laxsallad med magisk sauce verte
Fyllig lax, len avokado och knapriga stekta brödtärningar. Det är goda grejer. Men sauce verte – kall sås med majonnäs och spenat – det är inte god. Den är magisk.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sallad med svartkål, apelsin & valnötter

10 måndag Mar 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör

≈ 4 kommentarer

Etiketter

jul, sallad, tillbehör

Jag har aldrig fattat varför svartkål heter svartkål. Den är ju mest grön till färgen! Men kanske är det för att namnet grönkål redan är upptaget.

Bägge kålsorterna är klart trevliga när man lär känna dem. Svartkål är lite mildare och har lite mjukare konsistens. Just därför passar den bättre i sallad än grönkålen som blir lite för mycket av nu-ska-vi-äta-kruska-kli-och vara-förbannat-nyttiga för min smak.

Här en sallad där den milda kålsmaken får en kick av apelsinen och aningen beska av valnötterna. Gott om du frågar mig.

Det här behövs till 3 – 4 personer:
250 g svartkål
1/2 (liten) rödlök
1 apelsin
1,5 nävar valnötter (eller så mycket som just du vill ha)

vinägrett
1 del mild vinäger
2 delar olivolja
salt & svartpeppar

Gör gärna så här:
Skölj och strimla svartkålen. Skala och finhacka löken. Skala apelsinen och skär i ganska små bitar. Bryt sönder valnötterna i mindre bitar.

Vispa ihop en vinägrett med olja och vinäger. Krydda med salt & peppar.

Lägg allt på ett fat eller i en skål. Häll i vinägrett och blanda.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Rendang på fläskkarré – smakrik indonesisk curry

31 fredag Jan 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, huvudrätt, mat, sallad, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fläsk, huvudrätt, sallad, tillbehör

Rendang är en indonesisk gryta, som vanligen görs på nötkött. Här har jag testat fläskkarré istället, och det blev som en smakrik curry med ganska milda toner. Varm och liksom välkomnande. Men om man vill ha mer sting, så är det bara att stoppa i mer chili.

Skulle du ha lite kyckling hemma, så testa med det istället. Jag tror det skulle funka riktigt bra.

Listan med ingredienser är lång som sju svåra år, men då ska du veta att jag faktiskt tagit bort några av alla kryddorna. Däremot har jag lagt till mango i kryddpastan för att få lite – vad ska jag säga – blommigare toner. Jag tycker det funkar bra, men vill du vara purist så hoppar du bara över det där med mango.

Det här behövs till 4 personer:
800 g benfri fläskkarré i bit
neutral olja
salt & svartpeppar
1,5 tsk malen kardemumma
1,5 tsk malen koriander
0,5 tsk gurkmeja (om du vill)
1 burk kokosmjölk
3 stjärnanis
1 kanelstång (om du vill)
3 strån citrongräs, delade i bitar och bankade
1/2 – 1 lime, pressad

Kryddpasta
1 dl mangotärningar, tinad om den varit fryst
4 – 5 schalottenlökar, skalade och hackade
1 bit ingefära stor som en tumme, skalad och riven
5 klyftor vitlök, skalade och rivna
3 chili, spansk peppar (eller mer om du gillar het mat)
knappt 1/2 dl neutral olja

Mangosalsa
400 g mangotärningar (1,5 pkt mango)
1/2 rödlök, skalad och hackad
1 röd chili, urkärnad och strimlad (eller mer om du vill ha hetta)
svartpeppar & pressad lime

Servering
Ris av en sort som du gillar
Lime-klyftor att pressa över maten

Gör gärna så här:
Börja med kryddpastan. Blanda alla ingredienserna. Mixa till en slät pasta.

Grytan. Putsa köttet och skär det i grytbitar. Bryn dem i omgångar i olja. Krydda med salt, peppar, kardemumma, koriander och gurkmeja.

Lägg allt i en ganska stor gryta. Skrapa ner kryddpastan och stek vidare. Häll i kokosmjölken och låt grytan koka tills köttet är riktigt mjukt. Smaka, men det tar kanske 45 – 60 minuter.

Koka riset under tiden.

Mangosalsa. Blanda mango med rödlök och chili. Pressa över lime, dra några varv med svartpepparkvarnen.

Mängden i många recept verkar vara gjord för asketiska kvinnor som inte är särskilt förtjusta i mat. Du vet, recept där det står att 500 g fisk och fyra potatisar är lagom till 4 personer.

Just därför skriver jag antal personer, inte antal portioner. Jag ser helt enkelt hur många maten räcker till.

Det här funkar nästan jämt, utom när 26-åringen – alltså sonen – kommer på mat. Han äter nämligen som en häst. Kanske inte havre, men han äter mycket.

Det har han gjort hela livet. Första gången han åt samma mat som jag och hustrun, så åt han tre potatisar och fem köttbullar. Visserligen mosade, men ändå. Han var sex månader gammal. Tre potatisar och fem köttbullar. Motsvarar väl en portion för en asketisk kvinna i mattidningarnas recept.

Som du förstår var han på besök när vi åt den här indonesiska curryn. Jag hade lagat en gryta på ett kilo fläaskkarré.

Allt gick åt. Men jag skyller på 26-åringen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fyllig sallad med sauce verte, valnötter, chèvre & päron

09 måndag Sep 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, sallad, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, sallad, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

Igår var väl sommaren sista kväll. Vi hade tänkt grilla, men när vi rullade fram det där svarta grill-klotet så började det droppa från himlen – så det fick bli annan mat istället.

Det blev en sallad med majonnäsbaserad sauce verte, och så päron, valnötter och chèvre.

Gott så. Man måste ju inte grilla, bara för att det är en varm sommarkväll.

Det här behövs till 3 personer:
Sauce verte
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
1 stor näve spenat, ca 40 – 50 g
1 näve persilja, kanske 1/2 kruka
1 dl majonnäs
1/2 dl crème fraiche
2 klyftor citron, pressade
ev salt & svartpeppar

Salladen
1/2 huvud romansallad
100 g spenat
150 g avokado
150 g chèvre
1 päron
ca 100 g valnötter

Gör gärna så här:
Börja med såsen, sauce verte. Skala och hacka schalottenlöken. Skala och riv vitlök. Skölj spenat och persilja. Grovhacka. Lägg allt i en mixer/blender. Ha i majonnäs, crème fraiche och pressa i citron. Mixa slätt. Smaka ev av med salt & peppar.

Salladen. Tina avokadon, eller skär färsk avokado i bitar. Skölj och strila sallad. Skölj och skär ev spenaten i mindre bitar. Ta en stor bunke och blanda sallad, spenat och sauce verte. Lägg upp på ett stort fat.

Toppa salladsfatet med urkärnat päron skuret i tunna klyftor, chèvre i mindre bitar och valnötter som är delade i mindre bitar.

När vi ska bestämma maten här hemma börjar det nästan alltid med att jag frågar hustrun vad vi ska äta.

– Hmm, säger hon.

Rynkar ögonbrynen och försöker komma på en enda maträtt. Ibland lyser hon upp och säger ”hamburgare” eller ”tonfisksallad”. Men ofta förblir hon tyst.

Då är det läge att komma med mina förslag, som jag tänkt hela tiden – men liksom dragit lite på för att få ett bättre förhandlingsläge. Säger jag något om fisk får hon ett lätt avvaktande uttryck. Och skulle jag dra till med isterband är skilsmässan nära.

Men säger jag sallad och päron och valnötter, då ler hon. Och lägger jag till chèvre, då blir hon den mänskliga motsvarigheten till en glatt svansviftande cockerspaniel.

Man kan säga att hon var lättövertalad när jag föreslog den här salladen..

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sallad med tomat, schalottenlök & rostad paprika

28 fredag Jun 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

sallad, tillbehör

Ett fräscht tillbehör, kanske till en grillad bit fisk eller kött. Grunden är en helt vanlig tomatsallad, men sedan lägger man till rostad paprika.

Vill du ha paprikan riktigt al dente, så kör du den i ugnen i 150 grader sådär en 10 – 15 minuter. Ska den vara mer tillagad så krävs högre värme.

Man kan också köra den på grillen, samtidigt som köttet eller fisken. Gott, men det är ett jäkla passande.

Det här behövs till 3 personer:
1 paprika, röd eller gul
olivolja
3 nävar goda små tomater
2 schalottenlökar
strimlad färsk timjan (om du vill)

Vinägrett
1 del vit balsamvinäger eller annan god vinäger
2 delar olivolja
salt & svartpeppar
örtkryddor som du gillar: oregano, timjan…

Gör gärna så här:
Sätt ugnen på 150 – 200 grader. Halvera och kärna ur paprikan. Skär den i breda strimlor. Lägg i en oljad ugnsform och kör i ugnen i sådär 10 – 15 minuter.

Skala och finhacka löken. Skölj tomaterna och skär i kvartar. Blanda ihop vinägretten

Lägg tomaterna på ett fat. Fyll på med lök och paprika. Toppa med örtkryddor och vinägrett.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Försök inte fira midssommar utan sill & jordgubbar

15 lördag Jun 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fläskkött, fransk mat, grillat, huvudrätt, mat, meny, nötkött, ost & efterrätt, sallad, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fest & meny, fisk & skaldjur, fläsk, fransk mat, grillat, huvudrätt, nöt, ost & efterrätt, sallad, vegetariskt

På jul äter man julskinka, i alla fall om man är en riktig svensk. Det blir säkert en fråga i de nya testerna i Sverige-kunskaper som invandrare måste klara för att bli medborgare. Ja, om den nuvarande regeringen får som den vill.

Mindre säkert är det att midsommarmaten finns med i ett kommande medborgarskapstest. Men sill och jordgubbar är nästan lika cementerat som skinkan.

Försök bjuda en kompis på midsommarfirande – och nämn menyn för honom: paté till förrätt, sparris- och potatissallad till huvudrätt och chokladmousse efter maten.

Detär möjligt att du har kompisar som skulle godkänna menyn, men själv kan jag tänka mig några som skulle gå i taket.

– Va’ ingen sill till nubben, hur fan ska det gå?

Eller:

– Asså, var är jordgubbarna? Barnen älskar jordgubbar och nu är man ju ändå på landet och det är midsommar och de odlas här och…

Det är bara att ansluta sig till traditionen, och jag har inget emot det. Sill är gott, särskilt matjessill med de klassiska tillbehören syrad grädde och dill. En enkel variant är matjessill med dill. Vill man hacka lite mer kan man med fördel göra gubbröra med matjessill & crème fraiche. Men skulle du vilja anstränga dig lite extra, så är verkligen matjessilltårta – fräsch & god något alldeles extra.

I det där lilla glaset som åker fram på midsommar får det gärna vara O P Andersson med tydlig men avrundad kryddning. Och i det större glaset häller jag upp Melleruds pilsner. Rena, raka smaker med beska som står upp mot snapsen, men ändå är snäll mot sillen.

Vi brukar äta sill på midsommarafton, gärna med någon matig sallad som huvudrätt. Exempelvis sallad med färskpotatis, chèvre, sparris & valnötter där färskpotatis får spela en av huvudrollerna. Eller också primörsallad med rödbetor, morötter & chèvre.

Men på midsommardagen börjar vi snegla mot grillen. I år firar vi midsommar med en pescetarian, alltså en person som äter fisk och vegetariskt, men inte kött. Så det kanske blir en vegetarisk burgare vi kör på grillen. Kanske halloumiburgare med parmesancrème & vitlöksbröd eller portabelloburgare med glaze.

Vill du ändå ha en köttbit, så är flanstek med hemlagad bbq-sås klart värt besväret. Men en helgrillad fläsk(ytter)filé är inte heller så dumt, till exempel fläskytterfilé med sweet chili-glaze och hemgjord BBQ-sås & fläskytterfilé.

Tillbehören är minst lika viktiga som det grillade. Två av mina favoriter är fransk potatissallad – lättare, godare och mangosallad – perfekt till grillat fläskkött.

Men kronjuvelen på midsommar är den saftiga och goda sommarsalladen med jordgubbar, vattenmelon & feta. Där samspelar läskande vattenmelon med jordgubbarnas sötma och sälta från fetaosten. Gott om du frågar mig.

Efter maten äter man jordgubbar, i alla fall om hustrun får bestämma (och det gör hon). Vill man vara snäll mot sina smaklökar kan man locka dem med Jordgubbar, digestive & mascarpone. Eller också så lägger man upp jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt på efterrättstallrikarna. Men höj smaken med aningen pressad citron och lite socker.

Och skulle du som jag, vara oerhört svag för Limoncello så bara måste du testa citronsorbet & jordgubbar marinerade i Limoncello.

Trevlig midsommar!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Rotkohlsalat – tysk rödkål med äpple & morot

06 torsdag Jun 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ 1 kommentar

Etiketter

sallad, tillbehör, vegetariskt

Rödkål är en misshandlad grönsak. Ta bara det där som brukar serveras till jul -kål i sockerlag som har fått koka så länge att all spänst och fräschör har försvunnit.

Bättre då att göra en sallad. Här samsas riven rödkål med rivet äpple och morot. Fräscht och inte alls .dumt

Det här behövs till 4 personer:
1 klyfta rödkål, ca 500 g
1 syrligt (svenskt) äpple
1 stor morot

vinägrett
2 delar god olja, t ex kallpressad rapsolja
1 del vit, mild (balsam)vinäger
lite salt & svartpeppar
osötad senap (dijonsenap) efter smak

Gör gärna så här:
Ansa rödkålen och grovriv en stor klyfta. Dela äpplet, skär bort kärnhuset och riv grovt. Skala och riv moroten.

Blanda olja och vinäger, salta & peppra. Rör ner senap. Smaka hur mycket senap du vill ha – men det får gärna vara en ganska hög smak.

Blanda rivna grönsaker och vinägrett i en stor salladsskål.

Ungefär så här ser de tyska standardrecepten ut, men det finns massor av varianter som man kan testa. Varför inte lite hackade valnötter i salladen, eller granatäpplekärnor. Ett annat alternativ är att ta med äppeljuice i vinägretten för att få en mjukare smak.

Jag tror det kan bli gott, det också.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

19 söndag Maj 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, meny, nötkött, ost & efterrätt, pasta, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, nöt, ost & efterrätt, pasta, sallad, tillbehör, vegetariskt

Studentmottagning för sonen, det var alltså en del år sedan. Jag står i köket och pratar med en av hans kompisar, En vänlig, välklädd och social tjej, men rätt mycket övre medelklass från Hovås (Göteborgs motsvarighet till Danderyd och Vellinge).

– Har du gjort all maten själv? Min mamma, hon sa ‘Jag orkar inte stå i köket hela tiden. Vi tar catering’.

Visst, det är lätt att säga om man har 70 000 i månadslön och en liten ärvd förmögenhet. Då kan man lägga 200 spänn per person på catering efter att ha betalat studentpresenter, kostym och mössa. Bal, blommor och studentflak – samma år som körlektionerna tickar pengar.

Dessbättre är det ingen omöjlighet att laga mat till många, bara man börjar i god tid – och ser till att ha kalla rätter på buffén, så man slipper springa som en skållad råtta i köket när alla andra äter och roar sig.

Och skulle du nu fundera på en studentbuffé så är mitt enkla råd: det går åt mycket mindre mat än man tror. Ungdomarna går från mottagning till mottagning – och de äter inte fem middagar på studentdagen. Dessutom är nog en del mer inriktade på det som går att dricka…

På en buffé ska det finnas något för alla, gärna både kött, fisk och vegetariskt alternativ. Gärna marinerad fransk rostbiff (ugnsstekt på lägre temperatur ger saftigare kött), ugnsstekt lax med romsås (där jag till sist tog hjälp av en fiskhandlare för att få till såsen) och marinerad oumph.

När väl proteinet är på plats kan man fundera över de andra sakerna som ska stå på bordet. Potatissallad, till exempel. Frågar du mig så är en fransk potatissallad med vinägrett given. Lättare, godare och inte så där gräddtung som potatissallad kan bli annars. Kanske en pastasallad med pesto. Kanske en grönsallad med valnötter och finhackad schalottenlök.

Så var det där runt omkring. Bröd och några ostar, såklart. Kanske oliver, tapenade, hummus eller tzatziki. Och så frukt: vindruvor och päron och små goda körsbärstomater. Kanske mer exotiska frukter som ananas, papaya eller mango.

Frågar du mig så behövs inget mer på buffén, men rätt många tycker att det ska vara en efterrätt. Ett förslag: gör en kaka som du kan laga flera dagar innan och sedan bara ta fram. Till exempel en mandelkaka som serveras med vispad grädde och bär, eller en frisk och syrlig citrontarte som får sällskap av lena, mixade jordgubbar.

Oavsett vad du väljer – börja i tid, annars blir det stressigt som bara den.

Och till sist: njut av festen!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 670 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d