• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Tabbouleh – god, tuggig sallad med bulgur, tomat & persilja

02 tisdag Mar 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ 1 kommentar

Etiketter

sallad, tillbehör, vegetariskt

Visst är det gott när maten ger lite tuggmotstånd? När käkarna får jobba och munnen hinner fånga smakerna.

Just därför gillar jag tabbouleh. Men den pigga smaken är inte heller så dum, särskilt när solen börjar skina och man anar att snart kommer våren och värmen. För det här är solens och värmens mat.

På vårvintern kan den – som här – innehålla rätt mycket bulgur, men när solen står högt en julidag får vetegrynen ge plats för mer persilja, mild lök och solmogna tomater.

Men tabbouleh i november… Nej, det är inget för mig.

Det här behövs till 2 personer:
1,5 dl bulgur (fullkorn är godare)
3 dl vatten
salt & en skvätt olivolja

300 g (körsbärs)tomater
1/2 gurka
2 schalottenlökar
salt & svartpeppar
mycket hackad perilja, minst 2 dl

4 msk olivolja
2 msk pressad citron eller mild vit balsamvinäger
2 msk vatten
salt & svartpeppar

Gör så här:
Koka bulgur som det står på paketet, men ha i en skvätt olja och kanske lite extra salt.

Skala och finhacka schalottenlöken. Skölj och fintärna tomat och gurka. Blanda olja, pressad citron, vatten, samt salt & peppar till en vinägrett.

Blanda kokt bulgur med hackade grönsaker. Häll över vinägretten och blanda.

Ät & njut. Kanske till grillad kyckling eller stekt halloumi. Eller gör som vi gjorde – ät den till gratinerad portabellosvamp.


Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Långbakad lammbog provençale med potatis & vitlökssmör

27 lördag Feb 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, lamm, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, lamm

22-åringen i familjen – han som nu har flyttat till Lund – har hängt med ganska länge på den här bloggen. Han gjorde entré i september 2012 som den ”kräsna 14-åringen” när han godkände en middag med tarte flambée. Annars tyckte han att vi skulle äta fläskytterfilé och pommes frites till middag, i alla fall fem, sex dagar i veckan.

Hans repertoar av godkända maträtter var inte så stor, om man säger så. Men den har utvecklats under åren. Och vi har blivit lika överraskade varje dag när han kommit hem och sagt saker som: ”Idag åt jag sushi till lunch” eller ”Kan vi inte ha ugnsrostad blomkål, det är så gott…”

Men hans omdöme om min matlagning sammanfattades länge med frågan: ”Pappa, varför gör du alltid så konstig mat?”.

Det är sådant man minns, inte minst förra helgen när jag fick för mig att ugnssteka lammbog på låg temperatur. Hade väl en lätt idealiserad bild av mig själv – som om jag var en del av slow food-rörelsen och någon som tar hand om alla delar på djuret.

Det är nästan som om en naivistisk men varm målning av Lennart Jirlow skulle kunna funka som illustration till modern fransk krogkultur.

Den långsambakade lammbogen tog fyra timmar i köket. Varje rationell människa hade kört potatisen i ugnen, stekt skivor av lammstek och gratinerat kött och potatis med vitlökssmör. Klart nästan innan jag ens fått in min lammbog i ugnen.

Det här behövs till 5 – 6 personer:
1,5 kg lammbog med knäckta ben
olivolja
salt & svartpeppar
2 tsk torkad timjan
1 – 2 vitlöksklyftor
1,2 kg potatis
1 – 2 hela vitlökar
1 röd paprika
250 g körsbärstomater

Vitlökssmör
ca 25 – 30 g smör, rumsvarmt
½ – 1 msk olivolja
1 liten klyfta pressad citron
1 vitlöksklyfta
2 msk hackad persilja
salt & svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugn på 125 grader. Putsa köttet ganska noga, skär bort fett och framför allt talg. Salta, peppra och krydda med timjan. Skär vitlöksklyftan i tändstiksbreda strimlor. Gör små hål i köttet med en vass kniv och stick in vitlöksstrimlorna.

Bryn köttet i olja. Lägg det i en stor ugnsform och skjut in i ugnen. Ugnstek i 2,5 timmar. Vänd lammbogen varje halvtimme. Skumma bort lite fett.

Blanda ihop vitlökssmöret och ställ det i frysen. Skala och skiva potatisen ganska tunt. Halvera den hela vitlöken. Kärna ut paprikan och skär den i breda strimlor.

Höj värmen till 175 grader. Bred ut potatis, vitlök, paprika och körsbärstomater runt om lammet. Ugnstek i 20 minuter.

Ta ut lammet, skär i portionsbitar och och låt det vänta i folie om potatisen inte är klar.

Öka värmen till 225 grader. Lägg tillbaka portionsbitarna av lamm. Klicka över hälften av vitlöksmöret och låt allt bli varmt i 5 minuter.

Ät & njut. Vi kan väl i alla fall låtsas att det är lite som en litografi av Lennart Jirlow. Du vet, den glada men tjocka frun som serverar på familjen bistro. Mannen som sticker ut ett svettigt huvud från köket. Och så förväntansfulla gäster som sitter med ett glas rödvin vid de rödvita dukarna.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fyllig tomatsoppa med vita bönor & stekt kapris

21 söndag Feb 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, soppa, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

Man behöver inte alltid krångla till allt så förbannat när man ska laga mat. Ofta räcker det med att titta i skafferiet – och kanske slå en titt på vad farbror Google har att erbjuda – sedan kan man gå loss och skapar riktigt god mat.

Just så gjorde jag med den här tomatsoppan. Jag letade runt i skafferiet och kylen, och hittade allt som behövdes: burktomat och en burk blandade bönor, lite lök och ett stånd selleri som låg bortglömt i kylskået.

Dagens spaning ser alltså ut så här. Gå på upptäcksfärd i dina skåp, där finns mer än du tror.

Det här behövs till 3 – 4 personer:
2 burkar hela tomater
1 gul lök
2 stjälkar selleri (hoppa över om du inte har det hemma)
3 vitlöksklyftor
olivolja
1 tsk timjan
salt & svartpeppar
2 msk tomatpuré
3 – 4 dl vegetarisk- eller kycklingbuljong, vatten + tärning eller fond
1 tsk honung
1 burk vita bönor (eller andra bönor du gillar)
1 klyfta citron
ev 10 soltorkade tomater, strimlade (hoppa över om du inte har det hemma)

3 – 4 msk kapris
rejält med olivolja

Gör så här:
Skala och hacka lök och vitlök. Skölj och tärna selleri. Klipp sönder tomaterna direkt i burken.

Fräs lök och selleri i olja. Salta, peppra och smula i timjan. Tryck i tomatpuré och vitlök. Fräs en stund innan du håller i tomaterna, buljong och en sked honung.

Koka soppan i 20 minuter. Strimla de soltorkade tomaterna och skölj bönorna. Låt soltorkade tomater och bönor koka med på slutet.

Mixa soppan och smaka av med lite pressad citron.

Torka kapris och stek den i rikligt med olivolja. Toppa soppan med kapris och oljan.

Jo, det var det där med farbror Google. Jag letade inte bara i skåpen utan också på nätet. Och i DN hittade jag Jenny Dambergs tomatsoppa med vita bönor och kapris. Klart smaklig soppa, tror jag. Men den saknar selleri och honung, citron och soltorkade tomater.

Jag tror att ”min” soppa får en fylligare smak. Men jag vet såklart inte säkert.


Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Savoykål gratinerad med gruyère

19 fredag Feb 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, mat, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fest & meny, fransk mat, huvudrätt, tillbehör, vegetariskt

Först kokar man tunna klyftor av savoykål ett par minuter, och så gör man en gratängsås med gruyère (världens godast ost, om du frågar mig). Efter en stund i ugnen kan man stolt bära fram formen till matbordet. Där ligger nu en smaklig gratäng med mild kålsmak och en sås som ger rätten kropp och fyllighet.

Den passar perfekt om du vill ha vegetarisk festmat, men den funkar också bra till en bit fisk som du har varit snäll mot. Och det bästa av allt; det är inte ett dugg krångligt.

Det här behövs till 2 personer:
400 g savoykål i smala klyftor
smör & kallpressad rapsolja
1 msk vetemjöl
2 dl mjölk
1 dl crème fraiche
salt & peppar
2 – 3 dl riven gruyère eller lagrad Herrgård

Potatismos, ris eller bröd och en sallad till

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Koka savoykålen 2 minuter i saltat vatten, häll av och lägg i stor en oljad ugnsform.

Såsen. Smält smöret och ta med lite rapsolja. Vispa ner mjöl och värm så det tjocknar. Späd i omgångar med mjölk och crème fraiche. Värm så såsen tjocknar och OBS vispa nästan hela tiden. Salta & peppra. Ta av från värmen och rör ner den rivna osten, rör så osten smälter.

Häll över kålen. Gratinera i ugnen ca 20 minuter. Kolla så den inte bränns.

Verkar det krångligt att göra gratängsås? I så fall tar du bara 3 dl grädde eller crème fraiche, värmer den och rör ner den rivna osten. Voilà! Gratängsåsen är klar.

Men för mig krånglade den här maten på ett helt annat sätt. Jag lagade den, fotade och så lade jag bilden på Vin, mat, Alsace – och glömde bort den. Så när jag kollade på bloggen för några dagar sedan så hade den liksom av sig själv publicerat bilden. Det beror naturligtvis på att WordPress är elakt – inte alls på att jag satte fel publiceringsdatum.

Men nu finns den där. Med både bild och text.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök XXXXII

15 måndag Feb 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, kyckling, mat, mat för en vecka, pasta, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, kyckling & fågel, pasta, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Februari, det är månaden när våren börjar brotta ner vintern. I alla fall här i södra Sverige.

På nätterna är det fortfarande flera grader kallt och man vill bara krypa in i boet med en värmande soppa och en brasa i öppna spisen. Men på dagarna värmer solen och hoppet börjar återvända. Snart kan man sitta ute och ta en kopp kaffe, snart kommer värmen och snart kommer vaccinet som ger ett slut på den förbannade pandemin.

Men till dess krävs både värmande tröstemat – som kycklingsoppan – och pigg vårmat som stekt tonfisk med citron- och vermouthsås.

Gott ska det i alla fall vara. Och inte alltför krångligt.

Måndag: Svamp Stroganof – pasta för en vanlig måndag
Låt champinjoner få sällskap av soja och fransk senap. Det är pålitliga smakkompisar som lyfter svampen. Linser eller bönor ger en matigare rätt, men skulle du hata de små baljväxterna går det lika bra utan.

Tisdag: Soupe au poulet – värmande kycklingsoppa
Mild och värmande soppa. Den smakar som något mormor kunde ha lagat – om hon vågat använda vitlök och örtkryddor till något annat än ärtsoppa.

Onsdag: Fettuccine pomodoro – pasta med tomatsås
Ibland är det enkla också det goda – som i den här pastan med tomatsås. Men använd hela tomater på burk, så här års smakar de mycket mer än grönsaksdiskarnas bleka kopior.

Torsdag: Grönsakspannan chakchouka med grönkål & paprika
Som en ratatouille från Provence men med kanel, spiskummin och chili istället för örtkryddor. Ja, och så ägg såklart. I den här vintervarianten får grönkål hänga med ner i pannan.

Fredag: Fina fredagsfisken – lax med pankotäcke & risotto med räkor
Pankopanerad lax och risotto med godsaker. Ett glas vin. Äntligen är det fredag – och just den här fredagen väntar finalen i På spåret. Men gör som oss, se programmet via SVT-play. Då kan man pausa, och hinnner tänka ut svaret.

Lördag: Kycklinggryta med surkål från Alsace
Grytor med surkål blir mycket lättare, inte alls så där ”tunga” som grytor med nötkött och en skvätt grädde. Har du kyckling i grytan så är du helt hemma en vårvinterdag i februari.

Söndag: Stekt tonfisk med citron- & vermouth-sås
Okej, dags för lite vårfeeling. Pigg sås med citron och vermouth, och så tonfisk som fått en vända i stekpannan. Akta bara så fisken inte blir överstekt, då blir den bara torr och tråkig.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Saint-Jacques & crème chou-fleur -pilgrimsmusslor & blomkålscrème

13 lördag Feb 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, mat, smårätt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

förrätt, fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, klimatsmart, smårätt

Spänstiga pilgrimsmusslor, len blomkålscrème och så de salta små romkornen. Det här är en liten delikatess,

Men att vi åt det som förrätt igår var egentligen ett misstag.

När jag handlade senast gick jag förbi frysdesken med skaldjur, kollade lite på utbudet och så låg de där, pilgrimsmusslorna. Handen rörde sig nästan av sig själv när den öppnade locket och plockade ner ett paket med de spänstiga och saftiga musslorna.

Väl hemma var det hustrun som packade upp varorna – och musslorna hamnade i kylen. Så när jag kikade in i kylskåpet var de helt tinade. Det var bara att sätta igång med förrätten.

Om någon ogillar misstaget? Inte jag, i alla fall.

Det här behövs till 4 – 5 personer:
12 – 15 pilgrimsmusslor
smör
300 g blomkål
vatten + lite salt & kycklingbuljong
1 dl crème fraiche, 32 %
ca 1 dl buljong från koket
1 klyfta citron
salt & peppar
85 g röd stenbitsrom (eller den caviar du tycker att du har råd med)

Gör så här:
Dela blomkålen i buketter. Lägg i en kastrull, häll på vatten så det knappt täcker. Salta och ha i aningen kycklingfond/-buljong. Koka tills blomkålen är helt genomkokt, 5 – 10 minuter.

Häll av kokvattnet, men spara det. I med crème fraiche och mixa till en slät puré. Späd med kokvattnet till önskad konsistens. Pressa i lite citron, salta & peppra till angenäm styrka och smak.

Stek pilgimsmusslorna i smör och aningen olivolja 1 minut per sida på ganska hög värme. Lägg upp lite blomkålscrème på förrättstallrikar. Toppa med musslor och rom eller caviar.

Saint-Jacques sur crème de chou-fleur är egentligen en blomkålssoppa med pilgrimsmusslor och rom. Så om du hellre vill ha det som en soppa blir du mer trogen det franska ursprunget, men själv tycker jag det är synd att blanda bort den goda musselsmaken. Även om blomkålen blir mild, fyllig och, faktiskt, väldigt god.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Grönsakspannan chakchouka med grönkål & paprika

08 måndag Feb 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

22-åringen har flyttat till Lund för att fortsätta plugga. Lite tomt blir det här hemma, det finns inte längre någon som sitter vid middagsbordet och startar en entimmes-diskussion om den svenska penningpolitiken eller amerikansk inrikespolitik.

Jag ägnar mig åt maten när jag äter, och hustrun skulle inte komma på tanken att starta en diskussion om amerikansk politik. Inte nu när Trump har försvunnit.

När man dukar kan det kännas lite konstigt, plötsligt står man där med tre tallrikar i näven och inser att vi nu för tiden bara är två.

Men det blir lättare att hitta på annorlunda maträtter. Det finns ingen som lägger in sitt veto mot lök och grönkål och paprika. Så vad är då mer naturligt än att kombinera just de tre sakerna till en middag.

Den här vinterkvällen blev det en chakchouka (stavas också shakshouka). Enligt Wikipedia är det en tunisisk äggrätt, men en mycket enklare förklaring ser ut så här: Det är den franska grönsaksröran ratatouille med ägg och nordafrikanska kryddor.

Om grönkål brukar vara med i Tunisien vet jag inte, men i ett svenskt vinterkök funkar det alldeles utmärkt.

Det här behövs till 2 personer:
½ lök
olivolja
125 g grönkål
2 vitlöksklyftor
salt & mycket svartpeppar
1 kanelstång
1 tsk korianderfrön
1,5 tsk spiskummin
1 chili, spansk peppar
½ stor röd paprika
ca 10 cm squash
½ burk hela tomater + aningen vatten
2 ägg

Bulgur, couscous eller ris därtill. Eller bara ett gott bröd.

Gör så här:
Skölj och strimla grönkålen. Halvera och kärna ut paprika och chili, skär paprikan i små bitar och strimla chilin. Fintärna squash och klipp sönder tomaterna med en sax. Skala och hacka löken.

Fräs löken i en traktörpanna (eller stor stekpanna). Lägg i grönkålen och fräs en stund när du kryddar med salt & svartpeppar, samt kanel, koriander, spiskummin & chili. Pressa ner vitlöken.

Häll i de sönderklippta tomaterna och låt grytan koka i 5 minuter. Lägg i paprika och koka 5 minuter till.

I med squashen och koka ett mar minuter. Gör små ”hål” och knäck ner ett ägg i varje. Lägg på ett lock och koka tills äggvitan har stelnat men gulan fortfarande är krämig. Det tar ca 5 minuter.

Ät & njut. Känn att optimismen kan vara på väg tillbaka; ljuset erövrar minuter varje eftermiddag, vaccinet är på väg och Trump, han sitter och trycker på sin telefon nere i Florida – utan att komma åt Twitter.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Soupe au poulet – värmande kycklingsoppa

02 tisdag Feb 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, kyckling, mat

≈ 7 kommentarer

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, klimatsmart, kyckling & fågel, soppa

Soupe au poulet är mat som din mormor kunde ha bjudit dig på när du kom körande med din röda brandbil över köksgolvet – om hon vågat använda vitlök och örtkryddor i matlagningen.

Det är en soppa med milda, varma smaker som ändå får kropp och fyllighet av vitlök och örtkryddor. En soppa som gör människor mätta, nöjda och på gott humör.

Ja, det klart, jag kan ju inte veta om det gäller alla, men jag blir i alla fall lite smålycklig av den.

Det här behövs till 4 – 5 personer:
600 g kycklingkött, gärna kycklinglårfilé
2 l vatten
1 stor gul lök
3 – 4 vitlöksklyftor
2 stjälkar selleri
2 stora morötter
½ kruka oregano eller timjan
2 lagerblad
3 tsk salt
svartpeppar från kvarn
hackade örtkryddor till serveringen: oregano, timjan…

Gör så här:
Skala och finhacka lök och vitlök. Skölj sellerin och tärna den fint. Skala morötterna och skär dem i små, knubbiga bitar. Bind ihop oreganon till en ”bukett” med steksnöre.

Lägg kycklingköttet i en stor gryta. Häll på vatten och koka upp. Skumma noga bort allt skum som bildas. Lägg ner lök och vitlök, selleri, morot, oregano och lagerblad. Krydda med salt & peppar. Koka i 15 – 20 minuter tills kycklingen är helt genomkokt. Fiska upp och släng oreganobuketten

Ta upp kycklingen och tärna köttet. Lägg tillbaka i grytan. Testa om det behövs mer salt eller peppar.

Servera med hackade örtkryddor.

Har man rester av helstekt kyckling eller färdiggrillad, så kan man såklart använd det i soppan. Men då kanske man ska koka grönsakerna i kycklingbuljong – innan man bara låter kycklingköttet bli varmt i soppan.

För varm behöver man bli så här års. Månadsskiftet januari – februari är den kallaste tiden på året. Till och med här i Göteborg går det ner mot 10 grader kallt på kvällarna den här veckan.

Det får mig att frysa, och att längta. Till sommaren. Till Frankrike.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Panerade bläckfiskringar & aioli – gott till ett glas vin

26 tisdag Jan 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, mat, smårätt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

förrätt, fest & meny, fisk & skaldjur, smårätt

Helgkväll och ett glas vin, och så något att tugga på… Då finns det massor av godsaker man kan välja: lite oliver eller crostini med laxpastej eller några skivor salami eller en god ost skuren i kuber.

Men letar du efter något annat så välj gärna panerade bläckfiskringar med aioli. Egen panering gör att de smakar fisk – inte panerad deg som de där i frysdisken. Men lite pyssel är det att få paneringen att fastna, jag tror att man ska torka av bläckfiskringarna ordentligt för att kunna klämma dit ströbrödet.

Gör du sedan aioli så har du en perfekt matchning. Den kryddiga majonnäsen ger både lite sting åt fisken och rundar av smakerna.

Det här behövs till 3 – 4 personer (snacks):
200 g frysta bläckfiskringar
1 ägg
ca 1,5 dl panko-ströbröd
rikligt med olivolja
flingsalt, kanske 3 nypor

Aioli
1 äggula
1 bit vitt bröd, stor som en valnöt
1 msk kallt vatten
1 vitlöksklyfta, skalad
1,5 – 2 dl olja, mest rapsolja (gärna kallpressad) och lite olivolja
1 – 2 tsk pressad citron
1 – 2 tsk fransk diljonsenap
salt & svartpeppar

Gör så här:
Tina bläckfisken på hushållspapper.

Börja med majonnäsen. Låt brödet svälla i vatten en liten stund. Lägg det uppblötta brödet i en mixer/matberedare. I med äggula och pressad vitlök. Kör mixern på medelfart. Häll i oljan, först bara droppvis men efter ett tag i en tunn stråle. Krydda med pressad citron, senap, salt & svartpeppar.

Bläckfisken. Häll upp uppvispat ägg på en tallrik och panko-ströbröd blandat med salt på en annan. Torka av bläckfiskringarna. Vänd dem först i ägget och sedan i ströbrödet. Tryck ner dem lite så ströbrödet fastnar.

Stek bläckfiskringarna i rikligt med olja tills de är gyllenbruna på bägge sidorna. Ganska hög värme och inte för lång tid – så gnisslar de inte så mycket.

Det här blir en ganska stor sats aioli, men det gör inte så mycket tycker jag och mina smaklökar. För man kan dippa det mesta i vitlöksmajonnäsen: morotsstavar och blomkålsbuketter och klyftpotatis eller bara helt vanlig kokt, kall potatis.

Eller också har man det på frukostmackan dagen efter tillsammans med skivor av hårdkokt ägg. Det är inte helt fel, det heller.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fina fredagsfisken – lax med pankotäcke & risotto med räkor

21 torsdag Jan 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fest & meny, fisk & skaldjur, huvudrätt

Handla, det gör vi numera rätt sent på kvällarna. Fram mot 11-tiden är det nästan helt tomt i vår Ica-affär. Bara några försiktiga själar med munnskydd som lämnar gott om plats när man kommer. Ja, och så en liten drös ungdomar som köper chips. De har å andra sidan inte riktigt fattat det där med social distansering.

Så var det också den här torsdagskvällen. Jag och hustrun kryssade rätt ensamma fram bland apelsiner, olivolja och pasta. Och i kyldisken låg en vakuumförpackad laxsida och såg riktigt lockande ut. Så vi tog laxsidan under armen och åkte hem. Ja, det klart, vi hade ungefär 193 varor till med oss på hemvägen.

På fredagen fick laxen en pankopanering och en kvart i ugnen. Till fisken blev det risotto med hummerfond, räkor och spenat.

Vi åt, njöt och hamnade utslagna i soffan. Där väntade På spåret på SVT-play. Om du aldrig sett programmet via internet – gör det! Då kan man pausa under tiden man tänker!

Det här behövs till 4 personer:
700 g lax
salt & svartpeppar
0,75 dl panko eller annat ströbröd
0,75 dl olivolja
½ huvud blomkål i brutet i små buketter

Risotto
1 schalottenlök eller liten gul lök, skalad och finhackad
olivolja
3,5 dl risottoris
salt & svartpeppar
1 slurk vitt, torrt vin (kanske 1 dl)
1 -1,2 l svag hummerbuljong, vatten + fond
200 g spenat
1 vitlöksklyfta, skalad och riven
200 g rensade räkor
1 dl riven parmesan

Citronklyftor till laxen

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Tina spenat och räkor om de skulle vara frysta.

Klipp laxfilén i portionsbitar (mycket enklare än att skära). Salta & peppra. Blanda pankoströbröd och olja. Lägg ströbrödsblandningen över fisken. Olja en stor ugnsform, lägg ner fisken och lägg blomkålsbuketterna runt om. Ugnsstek i 15 minuter.

Risotto
Koka upp hummer buljong i en egen kastrull.

Fräs den hackade löken glansig i olja. Tillsätt riset och fräs tills det börjar klibba fast i botten. Salta & peppra. Häll i vinet och låt det nästan koka bort. Häll på hummerbuljong så det täcker riset. Rör runt och låt riset småkoka/absorbera buljongen. Späd med buljong efterhand. Rör ofta. Koka tills riset är al dente, se till att risotton nästan är flytande.

Fräs spenaten i olja tills all vätska fårångats. Krydda med riven vitlök, salt & peppar.

När risotton är klar: Rör ner spenat, räkor och riven parmesan. Låt allt bli varmt.

Det här vår middag en vanlig fredag i januari när snön hade pudrat Göteborgs gator vita. Ännu var det långt till lön, så vi fick klara oss med frysta räkor, fryst spenat och hummerfond på flaska.

Laxen var ett vakuumförpackat extrapris från Ica. Men den var faktiskt helt okej – till skillnad från den frysta som ibland smakar torr kattmat.

Men skulle du nu vilja lyxa till den här rätten – för att du ska fira eller för att kontot är ovanligt fullt – så finns det massor av möjligheter. Köp färska räkor och koka egen skaldjursfond, byt ut spenat mot sparris. Leta upp lite hummer och tryck ner i risotton istället för räkor…

Jag tror att det kan bli supergott. Men det klart, lite dyrare blir det.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 893 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d