• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Svamp Stroganof – pasta för en vanlig måndag

18 måndag Jan 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, pasta, vardagsmat, vegetariskt

≈ 8 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, pasta, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

Måndag någonstans mellan julen och ljuset i fjärran. Vi har rattat en bit på den där snöslaskiga motorvägen som långsamt rinner genom januari mot avlöning och månadsskifte.

Det är vanlig vardag. Det är dags för en helt vanlig vardagspasta.

Men para ihop champinjonerna med senap och soja; det är smakkompisar som svamparna gillar. Och ta med linser eller bönor för en matigare rätt. Men skulle du hata de små baljväxterna så går det faktiskt lika bra utan.

Det här behövs till 4 personer:
2 schalottenlökar
500 g champinjoner eller annan svamp
olivolja
salt & svartpeppar
2 dl crème fraiche (den feta är… ja, du vet – godare)
1 dl vatten från pastakoket
2 tsk fransk dijonsenap
2 tsk champinjonsoja eller japansk soja
2 dl linser eller bönor, t ex blandade, av en sort du gillar
lite hackad persilja
kanske ett par droppar pressad citron

Pasta till 4 personer

Gör så här:
Skölj/torka av svampen och ta bort ev dåliga delar. Skär den i knubbiga bitar. Stek i bara lite olja till vätskan har kokat bort. Häll i en extra skvätt olja. Salta & peppra och stek så svampen får lite färg.

Skala och hacka löken. Fräs den i en gryta med bara lite olja. Salta & peppra. Blanda ner svampen, crème fraiche, senap och soja. Koka ett par minuter. Skölj bönorna/linserna (om de kommer från en konservburk) och tillsätt dem. Låt såsen koka en stund.

Koka pastan. Ta 1 dl av kokvattnet och häll det i pastasåsen. Vill du ha tjockare sås kan du röra ner ca 1 – 2 tsk majsenamjöl.

Sådär. Nu har vi tagit oss lite längre på den där moddiga motorvägen som heter januari.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Smakrik lasagne med lax och grönkål

15 fredag Jan 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, pasta

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, jul, pasta

För mig finns det två helt olika sätt att laga mat. Antingen tar jag med mig ett anteckningsblock och försöker så noggrant jag kan skriva ner alla mått och allt jag gör. Så går det till när jag ska blogga om maten. (Men ibland misslyckas jag svårt – och så kommer det en upprörd kommentar från en läsare, som påpekar att jag glömt d:et i deciliter, alltså skrivit 1 liter istället för 1 deciliter).

Men nio gånger av tio gör jag inte så. Istället utrustar jag mig med ett recept – det kan komma från huvudet eller finnas på nätet. Och så skiter jag i receptet och gör det som känns bäst för stunden, eller tar bara de saker jag har hemma. Så gör jag när jag inte ska blogga om maten.

Men ibland blir det besvärligt, så är fallet med den här lasagnen. Jag var säker på att den inte skulle komma på bloggen och struntade därför i penna och anteckningspapper. Men när vi åt så såg hustrun så där nöjd ut som hon gör när något är gott. Och sonen – numera vuxen och lång som en flaggstång, men fortfarande fientlig till grönkål – han sade med förvåning i rösten: ”Det här var ju gott!”

Rätten borde alltså hamna på Vin, mat, Alsace. Det gör den också med det här receptet, men jag ber om ursäkt för att receptet ibland kan vara lite ungefärligt. Det bör alltså tas med en nypa salt som vuxna sade i min barndom.

Det här behövs till 6 personer:
750 g grönkål, sköljd och strimlad
3 vitlöksklyftor, skalade
3 msk smör eller kallpressad rapsolja
4 (-5) msk vetemjöl
10 (-11) dl mjölk
salt & svartpeppar
ca 2 msk rivet citronskal
100 g (drygt) lagrad ost, t ex cheddar eller herrgård

750 g lax, skinn- och benfri
smör eller kallpressad rapsolja
salt & svartpeppar
ca 2 msk pressad citronjuice
1 – 2 msk crème fraiche

450 g färska lasagneplattor

2 stora ugnesformar

Och så lite sallad till lasagnen

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 – 250 grader.

Fräs grönkålen i olja eller smör till den slaknar. Salta, peppra & pressa i vitlöken. Pudra över vetemjöl och rör runt så mjölet ”fastnar” på grönkålen. Späd med mjölken lite i taget. Rör i grönkålssåsen och värm så den tjocknar. Koka ett par minuter.

Ta av från värmen och rör i större delen av den rivna osten.

Skär laxen i mindre bitar. Fräs dem i olja eller smör. Salta & svartpeppra. Häll i crème fraiche och pressa i citron.

Lägg lite grönkålssås i botten på ugnsformarna. Varva sedan lasagneplattor, grönkålssås och laxsås. (Se till att det inte ligger ”torra” lasagneplattor överst). Strö över resten av osten.

Kör i ugnen till allt är klart. Det tar så där 35 – 40 minuter, om jag minns rätt.


Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Pasta & fläskfärsragu – fräsch rosmarinkryddad köttfärssås

11 måndag Jan 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, huvudrätt, mat, pasta, vardagsmat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, huvudrätt, pasta, vardagsmat, Vin- & kokbok

Trött på glögg och pepparkakor och skinka och allt nyårets fine dining? I så fall kan du testa den här fläskfärsragun till lite pasta. Det är en köttfärssås – fast på nytt sätt.

Fläskfärs och inte en klick nötfärs så långt ögat når. Rosmarin och vitt vin. Och tomaterna, de bakas i ugnen tillsammans med gröna bönor.

Tillsammans blir det en fräsch pastarätt, väldigt långt ifrån svensk julmat.

Det här behövs till 4 personer:
2 schalottenlökar
1 morot
olivolja
salt & svartpeppar
drygt 1 msk hackad färsk rosmarin – eller drygt 1 tsk torkad
3 vitlöksklyftor
2 – 3 msk tomatpuré
1 + 1/2 dl torrt vitt vin
3,5 dl vatten
1,5 msk kycklingfond
300 g goda små tomater, t ex romantica
300 g gröna bönor, haricot vert

Pasta och parmesan eller grana padano

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skala och finhacka lök och morot. (Ja, är du italienfrälst är det helt ok med en selleristjälk också). Fräs löken glansig i olja. Ha i morot och rosmarin. Fräs lite till.

Tillsätt fläskfärsen och fräs den smulig. Tryck i tomatpuré, salta & peppra. Häll i 1 dl vin och låt det nästan koka in. Häll i vatten och kycklingfond och låt köttfärssåsen koka 15 – 20 minuter.

Lägg gröna bönor (haricot vert) i en ugnsform. Ringla över olivolja och krydda med flingsalt. Kör i ugnen i 20 minuter, rör om någon gång. Lägg tomaterna i en annan ugnsform. Ringa över lite olja och kör dem i ugnen i 15 – 20 minuter.

Koka pastan och blanda den med ragun. Riv över parmesan och ta några varv med svartpepparkvarnen.

För en tid sedan skrev jag om min oförmåga att hitta saker när jag letar. Det här oförmågan har en framsida också – när man hittar saker blir man ofta väldigt överraskad.

Just så var det när jag letade igenom en trave gamla böcker. I högen hittade jag Buonissimo av Bo Hagström. Du vet han som travade runt i vackra italienska miljöer till smäktande operamusik. Alltså tv-programmet Solens mat.

Programmet var trevligt och ett alldeles lysande reseprogram om Italien speglat i maten, köken och människorna. Bo Hagströms kokböcker är ungefär lika trevliga och berättande.

Så det gick som det brukar. Jag slutade sortera böcker och satte mig med recepten och berättelserna. Bland annat hittade jag en lammfärsragu med penne. När jag sorterat om lite i huvudet kom det receptet ut som fläskfärsragun här ovan.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XXXXI

04 måndag Jan 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, gryta, huvudrätt, mat, mat för en vecka, pasta, sallad, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, gryta, huvudrätt, pasta, sallad, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

När jag en gång för länge sedan fyllde 30, så fick jag en cykel av hustrun (som då ännu var min flickvän). Snällt, tyckte jag. Min egen gamla skorv var mest rostig och stod i ett hörn.

Men när jag fyllde 31 fick jag en badrumsvåg av henne i födelsedagspresent. Och då trillade polletten ned. Det var något med min vikt hon försökte påpeka. Sedan dess har jag använt vågen då och då. Den har tjänat mig väl, även om jag undrat om någon skruvar på den så att den ständigt visar högre siffror. Men i höstas lade den av helt.

En chans för mig att återgälda gåvan, tyckte jag. Så i julklapp fick hustrun en badrumsvåg och en vällagrad ost. Hon hade heldlöst roligt åt badrumsvågen, men osten fick jag förklara. Det var ju en gammal ost.

Efter julhelgen klev jag upp på vågen, bara för att kunna notera ett nytt all time high, alltså dags för lite sundare mat och lite mer rörelse.

Det kan jag väl inte vara ensam om att tycka?

Måndag: Pasta & en smakrik grönkålssås med bönor och crème fraiche
Pastasås med grönkål, paprika och crème fraiche. Och så bönor som ger fyllighet och valnötter som adderar crunch.

Tisdag: Selleristomp med spenat, lök & stekta kikärtor
Den lätta sötman från selleristop och långsamstekt lök bryter fint mot de kryddiga kikärtorna. Det känns som något mormor kunde ha bjudit på, men med en twist från Mellanöstern.

Onsdag: Spaghetti med aubergine & tomatsås
En fyllig spaghetti med aubergine och tomatsås. Det är inte fy skam en vardag i januari när det är långt både till våren och till avlöningen.

Torsdag: Libanesisk moussaka – gryta med kikärtor & aubergine
Moussaka behöver inte alls göras i ugn med köttfärs. Det går alldeles utmärkt att göra den som en vegetarisk gryta. Djupa, goda smaker av hel kanel och mild chili.

Fredag: Smörbakad rotselleri med potatismos & provencalska tomater
Det här är vegetarisk festmat. Men ta mycket smör och ös sellerin med smöret under tiden i ugnen. Det är då som den magiska föreningen mellan selleri och smör uppstår.

Lördag: Smakrik sallad med halloumi, linser & apelsin
Nu är apelsinerna som bäst. Här bryter de fint mot halloumins sälta. Linser adderar fyllighet och så bygger man på med lite avokado, lök och ruccola.

Söndag: Patatas bravas – Medelhavspotatis på svenska
De här potatisarna är magiskt goda, men ta potatis av god kvalitet och använd mycket olivolja. Ät med tomatsalsa, aioli, ägg, hummus…

Veckans soppa: Spansk vitlökssoppa med tomat – fritt efter Carl Butler
Lite som att koka soppa på en spik är det. Man tar vitlök, tomat, ägg och buljong – och efter en stund så står man där med en smaklig soppa. Enkelt och gott.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Hjälp, vad gör vi med all julskinka?

30 onsdag Dec 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, fransk mat, gryta, huvudrätt, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, fransk mat, gryta, huvudrätt, jul

Först går man och köper en julskinka. ”I år ska vi ha en liten” tänker man – och kommer hem med den minsta man hittade. På sådär 2,7 kilo. Sedan kokar man skinkan och ser att den har krypt.

Därefter tronar den mitt på julbordet på julafton och på juldagen åker den fram en andra gång. Dagen efter öppnar man dörren till kylskåpet och stirrar misstroget på julskinkan som är nästan lika stor som den var före julbordsätandet.

Och då tänker man. Hjälp, vad ska vi göra med all julskinka?

Jag vet inte hur det är hemma hos dig, men hos oss brukar det vara just så här i mellandagarna. Och då krävs lite kreativt tänkande – en del av de tankarna ser du här nedan.

Ett sätt är att koka spaghetti, skära ner lagom mängd skinka i strimlor och steka dem. Stek lite ärtor och blanda allt. Sätt en äggula på toppen och julskinkan har blivit basen i en spaghetti carbonarna. Men se till att först skära bort griljeringen, det är där ”julsmaken” sitter.

Är du som jag ett fan av Alsace så kan man skapa lite nordostfransk stämning med skinkresterna. Ta ett par lökar och äpplen. Fräs dem tillsammans med surkål och koka i vin (eller använd ännu hellre buljongen som du fick om du kokade din julskinka i vin och äppeljuice). Skär ner skinka och korv (kanske lite överbliven prinskorv), men se till att en del av köttet är rökt, och ta gärna med en smakrik korv som kabanossen. Se där, nu har julskinkan blivit grunden i en choucrote garnie, surkålsgryta från Alsace.

Det blev vår middag i går – och en del av den grytan ser du på bilden här ovan.

Vill du inte göra ett långkok så kan du köpa färdiga pizzabottnar. Rör ut creme fraiche och toppa med rödlök och – just det – skinka. Voilà, en tarte flambée står på bordet. En enkel beskrivning hittar du i länken, men uteslut stenbitsrommen i receptet. Jag tror inte att julskina och rom är de bästa smakkompisarna.

Ett mer omständligt recept är ärtsoppa gjord på skinkresterna. För en del år sedan tog jag ett gäng gula ärtor, kokade dem tillsammans med lök och lite potatis – och så tryckte jag ner strimlad julskinka och rökt skinka. Testa gärna, men jag tror du ska koka ärtorna lite längre än vad receptet antyder.

Men man behöver inte alltid krångla till det så förbannat. Har du lite överbliven skinka, potatis och kanske ett par prinskorvar, så behöver du bara lite lök – sedan har du allt som behövs för en klassisk pyttipanna.

Om du nu tänker ”hur tusan har han kommit på så många recept där man använder julskinka?”, så är svaret enkelt.

Jag har varje år i mellandagarna tänkt tanken: Hjälp, vad gör vi med all julskinka?

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Nyårsmeny 2020 – med önskan om ett Gott och bättre Nytt År

27 söndag Dec 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, mat, meny, ost & efterrätt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

förrätt, fest & meny, fransk mat, huvudrätt, kyckling & fågel, ost & efterrätt

I år blir det ett ovanligt nyårsfirande. Vi träffar några vänner utomhus på dagen (för att grilla korv(!), undrar vem tusan som kom på den idén?). Och sedan har vi pandemi-digital nyårsfest på kvällen – med mat och dryck och skålar via datorn.

En av de få fördelarna med årets upplägg är att jag faktiskt vet vad jag kommer att äta de där timmarna innan klockan slår 12. Som vanligt ska det vara gott, riktigt gott – men det ska också vara hyfsat enkelt så man inte behöver bosätta sig i köket dagarna innan.

Vi börjar med bayonneskinka, mango och granatäpple. Fräsch, gott och smakrikt, lite som en uppgraderad melon & parmaskinka. Har du aldrig testat bayonneskinka så gör gärna det. Jambon de Bayonne är saltad, lufttorkad skinka på samma sätt som serranoskinka, men också lätt kryddad och det lyfter smaken till nya höjder.

Därefter blir det Anka med apelsinsås – Canard a l’orange. Satftigt ankbröst och så en sås to die for. En liten skvätt Cointreau gör den där lilla skillnaden mellan god och oemotståndligt.

Efterrätten är jag mer osäker på. Om jag orkar så gör jag Chokladmousse med havssalt. Där är det den lilla sältan som gör skillnad. Den funkar ungefär som tonartshöjningen i en Eurovision-låt, om du förstår vad jag menar. Men det är ju bara jag och hustrun som äter middag detta pandemi-nyår, så jag kanske fegar ur och gör något lättare.

Jag tror inte heller att vi serverar snittar till ett glas bubbel i början av kvällen. Det skulle kännas lite mysko att vandra runt i vardagsrummet med ett glas i ena handen och en liten godsak i den andra. Stanna framför hustrun, höja glaset till en skål och säga ”kul att det blev av att vi träffades”.

Men om vi trots allt ska fixa till något så blir det laxmousse på crostini och så kanske lite andra små godsaker – ost, frukt, oliver…

Aldrig har väl behovet av ett nytt år varit större. Aldrig under min livstid har behovet av framtidstro och hopp varit större. Och 2021 innebär på många sätt en radikal förändring. Människor vaccineras och steg för steg minskar hotet från pandemin. I USA installeras en ny president om ett par veckor och kanske, kanske blir 2021 året när klimatpolitiken går från vackra ord till verklig handling.

Eller som det låter från Skansen vid 12-slaget:

”Ring ut bekymren, sorgerna och nöden,
och ring den frusna tiden åter varm
”

Ett Gott och bättre Nytt År önskar jag dig!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Tonfiskspastej & mackor för långa, lata helgmorgnar

23 onsdag Dec 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, mat, smårätt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, smårätt

När det kommer till frukost finns det två helt olika inställningar. Dels finns sådana som hustrun som varje morgon vaknar och tänker: ”Idag ska jag äta fil med knäckebröd”.

Och så finns det sådana som mig, som när man väl gnuggat gruset ur ögonen börjar fundera: ”Hmm, vad är jag sugen på idag? En varm macka med den där köttfärssåsen som står i kylen? Eller ägg och lite majonnäs… Eller…”

(Nu tog jag nog i lite. Det här gäller främst helgmorgnar. Vanliga vardagsmorgnar släpar jag mig mest ner i köket. Sörplar en kopp te, stirrar enögt rakt fram och tuggar i mig en ostmacka.)

Skulle du nu vara en av dem som vill variera din frukost – eller vill du bara ha något gott att käka på när det är dags för en fika – så kan jag rekommendera den här tonfiskröran. Det är lite cafékänsla över den, om du förstår vad jag menar.

Det här behövs till en liten kruka:
1 burk tonfisk
1 schalottenlök
ca 2 msk crème fraiche eller majonnäs (godast blir en blandning)
salt & svartpeppar

Till smörgåsen
salladsblad
skivat, hårdkokt ägg
skivad god tomat, t ex romantica
salt & svartpeppar
kanske lite majonnäs

Gör så här:
Skala och finhacka schalottenlöken. Häll av vattnet eller oljan från tonfisken.

Mosa tonfisken med en gaffel och blanda den med hackad lök och så mycket crème fraiche/majonnäs så att det blir en bredbar konsistens. Smaka av med salt & svartpeppar.

Gör en macka. Sedan är det bara att äta & njuta.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Julens godaste – ost, choklad & andra munsbitar

17 torsdag Dec 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, mat, ost & efterrätt, smårätt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, jul, ost & efterrätt, smårätt

Jag har en sak att bekänna: jag gillar det där med jul. Maten och drycken och alla de tända ljusen. Men mest gillar jag de där röda dagarna i slutet av december för att man bara gör en sak. Det är ingen som kommer på att de ska tvätta bilen på julafton, ingen som börjar städa garderober, ingen som drar fram blomjord och krukor för att plantera om växter.

Istället så tittar man ut genom fönstret när vinterdiset börjar skymma, och så säger man: ”Vi kanske ska ha lite glögg”. Och då menar man inte bara det varma vinet, utan också en massa godsaker. Nötter, choklad, kakor, dadlar…

I år är det inte läge för stora glöggfester och mingel. Men en stilla mugg glögg – eller vin chaud – med familjen, det hoppas jag att du får. Och just därför kommer här några förslag på godsaker.

Men vi tar det från början. Gör gärna en Vin chaud med rött vin, vaniljstång och bara lite socker. Mycket fräschare och godare, om du frågar mig som aldrig har förstått varför glöggproducenterna måste tappa hela påsen med socker i blandningskaret.

Vill man ha tilltugg kan man göra små ”tarte” med rödlök & chèvre som syns på bilden här ovanför. Fräscht och lite syra – och superenkelt om man använder färdig smördeg. Nästan lika enkelt är att göra chrèvrefyllda dadlar med bacon.

Lite större tålamod får man ha om man ska fixa kompott och marmelad av fikon. Man måste i alla fall vara ute ett par timmar innan för att göra fikonmarmelad till Brie och Saint Agur. Men sedan håller sig marmeladen i alla fall genom hela glöggsäsongen.

Fikonkompott med Appenzeller & Gruyère är en fantastisk ostavslutning på en middag. Men den skäms inte för sig en sen eftermiddag när skymningen kryper närmare. Det gör inte heller fikonröra till Stilton & ädelost.

Vill man fixa ännu lite mer så kan man göra små äppelpajer med hasselnötter, rom & choklad. De funkar bra på ett mingel, men går också bra efter ett glas rom. Om du heller gör något med päron så är portvinskokt päron med Saint Agur, valnötter & knaprig kavring ett klart smakligt alternativ.

Eller också går man loss på på allt det goda man kan göra av kakao, till exempel parfait med Nutella & mörk choklad. Skulle du – liksom jag – vara svag för choklad med havssalt så finns två alternativ. Antingen gör du chokladmousse med havssalt eller också satsar du på chokladfondant med havssalt. Ingen smalmat direkt, men gott.

Okej, börjar du bli trött nu av tankarna på allt pysslande med tilltugg och sötsaker – själv kommer jag aldrig att få titeln ”Året efterrättskock” – så finns det mycket enklare sätt att fixa guldkant på glöggtillvaron. Ta fram lite pepparkakor och en vanlig ädelost. Lägg en tunn skiva ost på pepparkakan, ta en tugga och lite varm glögg.

Och njut! Oavsett om du unnar dig ett litet glas glögg själv eller dricker det med familjen – så handlar det om att njuta och ta det lite lugnt.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Gräddkokt grönkål – ännu godare grönsak

15 tisdag Dec 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 5 kommentarer

Etiketter

jul, tillbehör, vegetariskt

Grönkål är lite som Askungen i Disney-filmen på julafton. Den kommer in i köket som ett skrynkligt och ledset blad, men efter lite hjälp av kocken (inte mössen!) så växer det fram till en smaklig juvel.

Min egen uppskattning har också vuxit. Från något gott att ta fram en vecka per år till en grönsak jag gärna äter både höst, vinter och vår.

Men en sak har inte hängt med: grönkålsreceptet på den här bloggen. Där står fortfarande att man ska använda fryst kål, trots att det var rätt många år sedan jag själv letade i frysdisken när det var tid för julstöket.

Läge att bättra sig med andra ord. Och därför kommer här ett recept på den grönkål jag lagade när vi gjorde julmat i helgen.

En liten sats grönkål till julbordet:
400 g grönkål
smör & kallpressad rapsolja
salt & svartpeppar (eller vitpeppar)
2 dl crème fraiche (ja, ta den feta), eller grädde
1 dl vatten
lite mindre än 1 msk kycklingbuljong

Gör så här:
Skölj och ta bort de grova stjälkarna från grönkålen. Strimla bladen fint, hacka gärna bladen en gång till. (Om du använder färdigskuren kål så lönar det sig att hacka bladen och ta bort de grova stjälkar som brukar finnas i påsen).

Fräs kålen i smör (för smörsmaken) och kallpressad rapsolja (för den nötiga smaken). Krydda med salt & peppar. Häll i crème fraiche, vatten och kycklingfond. (Smaka så det blir hög smak, men inte för salt). Låt kålen koka så där 5 – 10 minuter.

Har du bråttom och vill använda fryst grönkål så hittar du ett recept här.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Värmande laxsoppa med aioli

12 lördag Dec 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat

≈ 1 kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, klimatsmart, soppa

Tänk hur det såg ut under första halvan av 1900-talet. Uppe på höjder och ute vid havet låg sanatorier dit tbc-patienter kördes för att få andas ”bra luft”.

Vårdbiträden i stärkta förkläden skyndade som Duracellkaniner runt med patienterna. Efter varje måltid skulle de ute i friska luften, helst ut i solen.

Jag har alltid trott att det var den lutherska moralen som knuffade ut patienterna på altanen, även om det var mitt i vintern. Du vet ungefär samma moral som säger att arbetade timmar på morgon på något sätt är ”finare” än arbetade timmar på kvällen.

Men nu under pandemitider har jag hört läkare prata om andra förklaringar: stunderna i friska luften, framför allt i solen, gav de tbc-sjuka en chans att bygga D-vitamin ur solstålarna – och den viatminkicken stärkte imunförsvaret. Alltså blev de friskare.

Det är samma tanke som läkarna på Walter Reed-sjukhuset hade när de tryckte Donald Trump full med D-vitamin för att motverka Covid-19.

Men även för oss som inte har tbc, och (ännu) inte har covid-19 kan det under vintern vara smart att fylla på depåerna med den där vitaminen. Solen är ju inte direkt stamgäst så här års.

Vitamin D hittar du i feta fiskar, inte minst i lax. Så den här laxsoppan är en bra – och god – början om du vill boosta immunförsvaret.

Men om du funderar på den här rätten, hoppa inte över aiolin. Vitlöksmajonnäsen ger en helt annan fyllighet. Rör ut en klick i en tallrik laxsoppa och ta en sked så förstår du vad jag menar.

Om du har tid gör du egen aioli till soppan, det är varken svårt eller långdraget. Men om du saknar den tiden kan du utgå från färdig majonnäs. Pressa då i lite vitlök, krydda med en liten smula fransk dijonsenap och runda av smaken med en aning crème fraiche.

Det här behövs till 4 personer:
1 liten fänkål, ansad och strimlad
3 schalottenlökar, skalade och hackade
olivolja
3 klyftor vitlök, skalade och hackade
svartpeppar & aningen salt
2 msk tomatpuré
1 dl torrt, vitt vin
5 dl fiskbuljong, tärning (eller fond) + vatten
7,5 dl hummerbuljong, fond + vatten
500 g laxfilé utan skinn och ben, skuret i mindre bitar

Aioli
1 bit vitt bröd stor som en valnöt
1 msk kallt vatten
1 äggula
2 tsk fransk senap
1 vitlöksklyfta, skalad
2 dl olja, mest rapsolja men olivolja efter smak
1 – 2 tsk pressad citron
svartpeppar & lite salt

Gör så här:
Fräs fänkål och lök glansig i olivolja. I med hackad vitlök, tomatpuré, salt & svartpeppar – fräs en stund till.

Häll i vin, fiskbuljong & hummerfond. Låt allt koka tills det är riktigt mjukt, ca 40 minuter. Lägg i fisktärningarna och låt dem ”nästankoka” i 5 minuter.

Mixa soppan. Värm upp den och smaka. Lite mer hummerfond, kanske.

Under tiden soppan kokar gör du aiolin. Lägg en bit vitt bröd i vatten och låt det suga upp vätskan. Lägg bröd och senap i en mixer. Pressa i vitlöken och knäck i äggulan. Sätt mixern på medelhastighet. Häll i oljan, först bara droppvis, sedan i en tunn stråle. Smaka av med salt, peppar & pressad citron.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 896 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d