• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Torskrygg i tomatsås – Medelhavsgott & enkelt

22 torsdag Apr 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart

Gör en tomatsås. Häll den över lite god fisk – som torskrygg – och skjut in den i ugnen en stund.

Svårare än så är det inte att laga mat med vibbar av Medelhav och semester.

Ja, det klart. Du måste ju koka couscous förstås.

Det här behövs till 3 personer:
500 g torskrygg eller annan vit fisk
olivolja
salt &svartpeppar

1 rödlök
olivolja
salt & svartpeppar
1 – 2 tsk tomatpuré
1 tsk torkad timjan
1 burk tomater (körsbärstomater och hela tomater är godast)
5 – 10 soltorkade tomater (frågar du hustrun ska hela burken användas)
3 vitlöksklyftor
1 dl vatten
1 dl vitt vin
hackad persilja att strö över
kapris och oliver om du vill (frågar du hustrun så ska det uteslutas)

Gör så här:
Skala och hacka rödlök. Skala och finhacka vitlök. Strimla soltorkad tomat.

Fräs rödlök glansig i olja. Tryck i tomatpuré och fräs en stund. Krydda med salt, peppar & timjan. Häll i tomater från burk (klipp sönder dem med en sax direkt i burken om de är hela). Skölj ur burken med vatten och vin. Tillsätt  soltorkade tomater och vitlök. Låt såsen koka i 20 minuter.

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg torsken i en oljad ugnsform. Strö över salt och aningen peppar.

Mixa tomatsåsen med en handmixer när den har kokat klart. Häll såsen över fisken och sätt in i ugnen i 10 – 12 minuter. Fisken ska skiva sig fint när du trycker lite på den – då är den klar.

Strö över persilja, kapris och oliver.

Den som satte mig på torsk-med-tomatsås-spåret var den trevliga matbloggen Karinsspis. Men i det receptet var det både persillade, sambal oelek och andra grönsaker.

Kanske kan variationerna i recepten få dig att improvisera. Inget vin hemma? Kör utan vin. Andra örtkryddor som växer i krukor på uteplatsen? Testa hur de funkar i såsen.

Huvudsaken är att det är grejer du gillar.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Kinainspirerad kålpanna – med svamp eller köttfärs

19 måndag Apr 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, huvudrätt, mat, pasta, vardagsmat, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fläsk, huvudrätt, pasta, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

Jag vet inte vad du har hemma i skåpen. Men hos oss brukar det finnas stapelvaror som nudlar eller ris. Där finns också lök, grönsaker och kryddor. Ofta hittar man ett paket köttfärs eller lite färsk svamp som ligger och väntar i kylen. Eller kanske lite rester som är kvar sedan helgen.

Och då är det bara att sätta igång. Om du vill så strimlar du spetskål, fräser köttfärs tillsammans med ingefära och vitlök. Eller också byter du ut köttfärsen mot chaminjoner eller kanske något annat du gillar. Under tiden kokar du nudlar. Voilà, vardagsräddaren är klar!

Men då får man inte vara så där petig. Inga nudlar? Ta ris istället. Massa morötter och pujo i kylen? Visst, kör på det istället för spetskål. Eller ta med lite tofu eller stekt fläskkotlett i strimlor. Jag lovar, världen går inte under för det.

Här nedan ser du ett exempel på hur jag brukar göra. Hur du ska göra? Tja, det är nog upp till din fantasi.

Det här behövs till 4 – 5 personer:
500 g köttfärs eller 650 g champinjoner
500 g spetskål
2 schalottenlökar
rapsolja
lite salt & mycket svartpeppar
3 vitlöksklyftor
1 bit ingefära stor som 2 tummar
1 chili, spansk peppar om du vill
(drygt) 2 msk japansk soja
(drygt) 2 msk ketjap manis
srirachasås till önskad styrka – om du vill
1 – 2 tsk majsena
1 dl vatten

Nudlar

Gör så här:
Skölj/torka av svampen och skär i lagom bitar. Strimla spetskål, schalottenlök och chili. Skala och riv ingefära och vitlök.

Stek köttfärs eller svampen i en stekpanna med olja. (Svamp och köttfärs funkar inte så bra i en wokpanna). Salta & peppra.

Woka grönsakerna i en wokpanna eller stor, tjockbottnad gryta. Börja med lök och olja. Fyll på med spetskål, vitlök, ingefära och chili. När kålen är al dente-färdig, så blandar du ner köttfärsen – eller svampen. Pudra majsena (majsstärkelse) över woken. Häll på soja, ketjap manis (söt soja) och vatten. Rör runt och låt woken koka en minut.

Koka nudlarna under tiden och blanda ner dem i woken. Tryck i så mycket srirachasås (eller annan chilisås) som just du gillar.

Varianter på den här woken har allt oftare blivit vardagsräddaren här hemma. Den går fort att laga och den kostar inte skjorta. Dessutom godkänns den av både hustrun och mina smaklökar.

Bra vardagsmat, med andra ord.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost med mycket fisk XXXXIII

05 måndag Apr 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, sallad, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, sallad, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Det finns en trevlig myt om att man blir smart av att äta fisk, ungefär som att man blir stark av att äta spenat. Du vet som där som Karl-Alfred gjorde innan han visade upp sina svällande muskler.

Spenatmyten tror jag aldrig har spelat någon roll i vetenskapen, men det har den där idén om fisk. Forskarna trodde länge att fiskätandet var väsentligt för människans utveckling.

Det hela började för så där en 100 000 år sedan när ‘människan’ började använda symboler för att kommunicera och bygga en gemensam berättelse. Detta kvalitativa språng i vår historia skedde på olika platser, men gemensamt för dem alla var att de låg vid vatten där det fanns fisk och skaldjur.

Teorin byggde på att våra förfäder fick i sig en massa nyttiga fettsyror av alla fisk, och då kunde hjärnan utvecklas. De tidiga människorna blev smarta av att äta fisk, alltså.

Tyvärr håller inte den trevliga teorin skriver Karin Bojs i DN-krönikan Man kan bli människa utan att äta fisk – där hon berättar om de tidiga människorna i Kalhari-öknen, som tog samma kvalitativa språng utan fisk i magen.

Synd på en så trevlig teori, tycker jag. Men man kan trösta sig med att fisk är nyttigt. Full med bra fetter som vi behöver, och dessutom gott om D-vitamin som vi pinade nordbor behöver under alla de mörka månaderna.

Dessutom är det gott. Tycker i alla fall jag.

Måndag: Caesarsallad med lax & kapriskryddad aioli
Lax är suveränt, aioli kan vara gudomlig och kapris har ett trevligt bett av sälta. Hur det blir om man kombinerar de sakerna till en vårlig sallad? Gott, så klart.

Tisdag: Mat för enastående – stekt ris med spetskål & ägg
Sitter du hemma och jobbar? Ta en paus och fixa en riktig lunch, så går eftermiddagen lättare. Lite rester, grönsaker och ris. Ett ägg och så sving på kryddborkarna – lunchen är klar.

Onsdag: Torsk på norsk med persiljesmör & rödvinskokta linser
Torsk på norsk, det är torsk kokad i riktigt salt vatten så att fisken blir fast och vit. Här med rödvinskokta linser och örtsmör. Inte ens en norrman skulle protestera mot det sällskapet.

Torsdag: Marinerad oumph – vego på buffén
Visst, marinerad oumph gör sin bra på buffén. Men det funkar också bra en helt vanlig torsdag. Kanske tillsammans med tabbouleh, eller bara med sallad, bröd och småplock.

Fredag: Ugnsbakad torskrygg med tomat, fänkål & örtolja
Jodå, fräschare vårmat får man leta efter. Saftig torskrygg, pigg fänkål och en smakrik örtolja med bara aningen vitlök. Dessutom är det snabbt och enkelt, alltså riktig fredagsmat.

Lördag: Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag
Ta en rödlök, en paprika och några ägg. Kör i en stekpanna med lite olja. Svårare än så är det inte att fixa en god lunch eller en lätt middag. Ja, okej då. Man kanske ska ha lite bröd också.

Söndag: Havets Wallenbergare – söndagsmiddag med omsorg
De här är kökets fiskburgare som har fått på sig en lite snyggare skjorta och hamnat i finrummet. Gott är det i alla fall. Och inte ett dugg svårt.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Lammrostbiff med ugnsstekta grönsaker & sky på rostade tomater

31 onsdag Mar 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, lamm, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, lamm, sås & röra, tillbehör

Jag vet inte om det var närheten till påsk, men i förra veckan drabbades jag av akut lammbehov. Jag började leta recept på skivad lammstek med vitlökssmör och lammlägg och lammentrecote och lammkotletter med örtolja – och suget bara tilltog. Det var bara att kapitulera och knata iväg till Ica-butiken för att se vad de hade inne.

Lammrostbiff. Jo, jag tackar. Det är ett mört kött med finstämd smak – som gjort för en fredagsmiddag eller kanske en rätt på påskbordet.

Vi åt lammet med två sorters kål, men skulle du tillhöra kålhatarnas skara går det naturligtvis lika bra med andra ugnsstekta grönsaker och klyftpotatis.

Men missa inte den suveränt enkla tomatskyn. Smakrik och fyllig, och så enkel att en sjuåring kan laga den. Och testa i alla fall kombon ugnsstekt spetskål och rostade hasselnötter.

Till och med hustrun – som är ”kålskeptiker” – log förnöjt när hon åt.

Det här behövs till 3 personer:
400 g lammrostbiff
olivolja
salt & svartpeppar
½ kruka timjan, repad och hackad
en skvätt vatten
300 g blomkål, ca ½ huvud
300 – 400 g spetskål, ca ½ stort huvud
1 – 2 hela vitlökar
300 – 350 g körsbärstomater eller Romanticatomater på kvist
50 – 60 g smör
1 (stor) näve hasselnötter, grovhackad

Tomatsky
ca 7 rostade tomater
ca 6 bitar rostad vitlök
skyn från stekpannan med timjan

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Skölj grönsakerna och skär spetskålen i klyftor. Bryt blomkålen i stora buketter. Dela vitlöken i halvor. Lägg allt i en oljad ugnsform. Ringla över lite olja. Salta & peppra. Skjut in i ugnen i ca 25 minuter (kortare tid för mindre delar), vänd efter halva tiden. Låt tomaterna steka med i ca 20 minuter.

Rosta hackade hasselnötter i en torr stekpanna tills nötterna blir lite varma och börjar få färg.

Stek lammrostbiffen i en stor stekpanna/traktörpanna. Det kan ta allt 2 minuter per sida till en bra stund, beroende på hur tjocka skivorna/rostbiffen är. Känn på köttet med ett finger. Det ska kännas stummare än när du trycker dig på kinden, men inte så stumt som när du trycker på näsbenet.

Mot slutet av stekningen strör du över hackad timjan, vänder lammbitarna ett par gånger och häller över en skvätt vatten som får koka upp.

Tomatsky: Häll skyn från stekpannan i en kastrull (skrapa ur så du får med alla goda smaker). Lägg i ett gäng tomater som rostats i ugnen och ett gäng vitlöksklyftor. Låt skyn koka upp. Mixa med en mixer eller vispa sönder grönsakerna. Häll i ett par droppar vatten om skyn är för tjock.

Den här lammrostbiffen kommer inte att äta i påsk. Istället blir det lammstek med örtkryddor och… Tja, vi får se vad vi hittar på.

Glad Påsk önskar jag i alla fall!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Påsk – dags för vårmat med ägg, lax & lamm

30 tisdag Mar 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, fransk mat, grillat, huvudrätt, lamm, mat, smårätt, tillbehör

≈ 1 kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, grillat, huvudrätt, lamm, smårätt, tillbehör

För en del år sedan hörde jag talas om en mycket disträ person, som liksom inte höll rätt på sina saker. Det här var vid påsktid, närmare bestämt på skärtorsdagen. Han letade igenom lägenheten i jakt på passet, men insåg att det låg inlåst i bankfacket – aningen knöligt eftersom han skulle flyga till värmen på påskdagen, bara två dagar senare.

– Men. Vad gjorde du då? frågade hans ressällskap.

– Janssons frestelse, svarade mannen oberört.

Det gick som det brukar för de tankspridda men kreativa. Han letade upp en bankkontakt, som letade upp en ansvarig person som åkte till banken och låste upp bankfacket på påskafton. Och han kom iväg på sin resa.

Just Janssons frestelse kommer vi nog inte att göra i påsk – inte slarva bort passet heller. Men visst blir det lite extra matlagning. Säkert lax på långfredagen, Snabbgravad ugnslax med godaste gräslökssåsen eller Ugnsstekt lax, romsås med vin & dill är de recept som vi väljer mellan.

Skulle du vilja variera dig och laga röding så tycker jag att Ugnsbakad röding med citronsås är en rätt med massor av fräschör och vårkänsla.

Vill du variera långfredagens mat så kan man faktiskt äta lasagne den dagen, gärna en ugnspasta med lax som i Smakrik lasagne med lax och grönkål. Känner du ett behov av ännu mer vår (och ännu mera lyx) så kan du slå till med en Risotto med sparris & räkor – lyxigare vardagsmat.

Här är det helg så ordet vardagsmat får nog stykas. Men lite lyxigt, det är det.

Påskafton är lite av en smakmässig mellandag, tycker jag. Visst, man ska äta ägg. Men hur kul är det att slå sig ner vid ett buffébord och längt efter patéer och gratänger och lax och sill – och så får man ett kokta ägg framför sig på tallriken? Och handen på hjärtat, hur kul är det att kladda vattenfärg på äggen? Jag menar, om du inte är sju år gammal och älskar när färgerna rinner ihop och motivet på ägget är ungefär lika tydligt som Liberalernas hållning i regeringsfrågan.

Bättre då att hålla sig till kombon ägg, lax och spenat i en liten kopp, egg florentine är en annan favorit som jag undrar varför man inte gör oftare. Kanske är det tid för de helt ljuvliga rätterna gravad lax och laxpudding. Men gå inte på det där om att man kan göra laxpudding på rökt lax. Den blir hård när man tillagar den och inte så där härligt smältande som den gravade.

När det kommer till lammet så finns det faktiskt inget som säger att det måste vara en stek. Man kan knata ner till Ica och rycka med sig ett paket lammfärs som får bli lammburgare med risotto & ugnsrostad sötpotatis. Eller också tar man skivor av lammstek, steker dem i en panna och äter med chèvre-crème & rödvinssås.

Men om du nu har en lammstek liggande i kylen och liksom bara väntar på att den ska tillagas, så är fransk lammstek – med citron, vitlök & örter, fräscht med tydliga toner av vitlök och örtkryddor. Jag tror att det är där vi landar här hemma. Om vi inte får feeling, kör igång grillen och gör en grillad lammstek marinerad i vin och örtkryddor. Men vi åt faktiskt lammrostbiff i helgen – ett recept kommer snart på en blogg nära dig.

På slutet av en påskmiddag så funkar det bra med en lättare dessert. Fräsch äppelsorbet med calvados och turkisk yoghurt med honung, äpple & mandel kan rekommenderas. Men längtar du efter lite mer sötma och en mer ‘efterrättig’ efterrätt så är citronmousse ett bra alternativ. Det bästa för de ‘sötskeptiska’ – som jag själv – är att man enkelt kan justera sötman till angenäm styrka och smak.

Hoppas du får några lugna dagar under påsken – och att alla andra håller sig på sin kant och tillämpar social distansering.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Havets Wallenbergare – söndagsmiddag med omsorg

21 söndag Mar 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart

Husmanskost, det är mat med rötterna i den svenska traditionen och munnen vänd mot framtiden. Men det är också mat man lagar med omsorg.

Havets Wallenbergare är en del i den traditionen, även om man liksom tagit på sig en snyggare tröja och ersatt kökets fiskfärsbiffar med finrummets Wallenbergare. Men det är fortfarande husmanskost, och det är fortfarande mat man lagar med omsorg – men det inte är ett dugg svårt.

För mig är det den ultimata söndsagsmaten.

Det här behövs till 3 – 4 personer:
600 g torsk- och laxtärningar utan skinn och ben
1 äggula
1 dl matlagningsgrädde
ca 0,8 tsk salt
svartpeppar
(knappt) 1 krm cayennepeppar
ca 0,5 dl hackad dill
smör & kallpressad rapsolja

Gärna potatismos och stekta ärtor (smakar mycket mer än kokta)
Severa med citronklyftor och kanske smält smör. Och granatäpplekärnor om du vill.

Gör så här:
Tina fisken om den är fryst. Hacka dillen.

Lägg fisk, äggula och grädde i en mixer/matberedare. Krydda med en (större) del av salt, peppar och cayenne, Pulsmixa till en grovmalen konsistens. Blanda ner den hackade dillen. Stek ett smakprov och kolla om det behövs mer kryddor.

Forma små biffar med vattensköljda händer och lägg på en vattensköljd skärbräda eller direkt i en stekpanna. Du behöver inte forma dem som hamburgare, det funkar att mest bara klicka ner dem. Stek i olja & smör på medlelvärme i 5 – 6 minuter. Vänd fiskbiffarna efter halva tiden,

Ät & njut. Snart är det vår och sol och varmt och lage att ta fram grillen. Och är det ”maj är snart sommaren här” som Ulf Lundell sjunger.

Och snart är den förbannade pandemin över.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fräsch sallad med kålrabbi, äpple & granatäpple

18 torsdag Mar 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

sallad, tillbehör, vegetariskt

Har du inte blivit vän med kålrabbi tidigare, så är det läge att göra bekantskapen nu. Det är en fräsch, saftig grönsak med mild kålsmak. Fantastisk god i sallader.

Testa den här salladen – eller låt receptgeneratorn i huvudet gå loss och hitta på en egen.

Det här behövs till 3 – 4 personer:
1 kålrabbi
1 äpple, ganska syrligt
½ – 1 schalottenlök
1 näve valnötter
½ – 1 dl granatäpplekärnor (om du vill)

Vinägrett
1 del vit balsamvinäger
2 delar olivolja
aningen salt & svartpeppar

Gör så här:
Skala och skär kålrabbin i ca 2 x 3 cm breda ’längder’. Skiva i tunna skivor. Klyfta och kärna ur äpplet, skär det i tunna skivor.

Skala schalottenlöken och finhacka den. Bryt sönder valnötterna i mindre bitar (eller grovhacka).

Blanda allt i en skål eller lägg upp på fat. Häll vinägretten över.

Salladen kan göras i förväg, men det kan vara smart att vänta med granatäpplet så att det inte färgar hela salladen röd.

Ät & njut. Visst är det lite vårfeeling över den här salladen?

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Citronmousse – enkelt & fräscht

14 söndag Mar 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in mat

≈ 6 kommentarer

Etiketter

ost & efterrätt, Vin- & kokbok

Jag har sagt det tidigare: När det kommer till efterrätter då är jag feg som en skotträdd skidskytt på skjutvallen. Då tar jag ett fast tag i ett recept och så håller jag kvar det i handen.

Men här har jag faktiskt ruckat lite på smaken. Lagt till lite pressad citron för att höja syran och få ner den där höga sockersmaken som så ofta dominerar desserter.

Ett gott råd får väl vara: prova dig fram. Börja med lite mindre lemon curd och citron – och justera smaken till du hittar rätt balans.

Då får du anledning att smaka på citronmoussen. Och sämre kan man ha det än att stå i köket med en liten sked och avsmaka godsaker.

Det här behövs till 4 personer:
250 g mascarpone
2 dl kvarg eller vispgrädde (eller 1 dl av varje)
knappt 1 dl lemon curd
(drygt) 1 msk rivet citronskal
2 citronklyftor, pressade

Bär och frukt som du gillar – blåbär, hallon, mango, vinbär, jordgubbar, granatäpple…

Gör så här:
Häll mascarpone, kvarg/vispgrädde och lemon curd i en skål. Vispa med el-visp till ganska fast konsistens. Smaka och tillsätt citronskal, pressad citron och aningen mer lemon curd – allt efter just din smak.

Lägg upp i glas, koppar eller bägare. Strö över bär och frukt som du gillar.

Det här receptet kommer från ”Ett gott liv – smart och enkel mat för seniorer”. En klart användbar kokbok, även för de som ännu inte är seniorer.

Jag återkommer med en recension och berättar lite mer om den vid ett senare tillfälle.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Potatis, ärtor & paprika – sallad på rester

08 måndag Mar 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, vardagsmat, vegetariskt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

sallad, vardagsmat, vegetariskt

Tar en snabbkoll i kylen. På översta hyllan finns det några kokta potatisar och en liten skål gröna ärtor som är över från igår. En röd paprika ligger och ser ensam ut. På hyllan under trängs ett helt gäng schalottenlökar.

– Jaha, funderar jag tankspritt. Vad gör man med de där resterna?

Men så slår det mig. I bamba (göteborgska för skolmaten) gör de alltid sallad på det som är över från gårdagen, så när man går där med tallriken och plockar till sig mat kan man hitta potatissallad och blandade grönsaker, lökröror och pastasallader. Salladsbordet är alltid den fräschaste och godaste delen av lunchmaten.

Visst är det konstigt. I 20 år har jag ett par dagar i veckan käkat i bamba, nästan varje dag imponerats av salladsbordet – men aldrig kommit på tanken att själv göra en sallad på rester. Inte förrän nu.

Så jag drar fram skärbrädan och börjar. Finhackar schalottenlök, strimlar paprika och skivar potatis. Gör en vinägrett på 2 delar olivolja, 1 del vit balsamvinäger, salt & svartpeppar. Blandar alla grönsakerna och häller över vinägretten.

När vi sedan äter middag, så inleds den med ”min” förrättssallad. Den funkar klart bra, och hustrun berömmer som vanligt färgerna. Idag jämför hon maten med irländska flaggan. Men det räcker med färgerna rött och grönt så har man fått ihop ett par pluspoäng – som kan växlas in mot den oskyldiga frågan ”tar du ut tallrikarna?”.

Men det är inte för att berömma min sallad som jag skriver de här raderna. Det är för att vi måste ändra vårt sätt att konsumera mat.

I alla tider har man tagit tillvara det som funnits hemma och runt knuten. Det är bara den moderna människan som har börjat hiva ätbar mat.

Vi slänger ofattbara 224 000 ton mat och dryck i Sverige varje år. Det är 26 kilo per person, eller ett halvt kilo i veckan. Och då ska man komma ihåg att maten står för 20 – 30 procent av de växthusgaser som driver den globala uppvärmningen. Bara matsvinnet ger 8 procent av världens utsläpp.

Och så kan det faktiskt inte fortsätta.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Gratinerad portabello med hummus – fredagsfint vegokäk

05 fredag Mar 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, vegetariskt

≈ 1 kommentar

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, vegetariskt

Vad gör man när man vill käka en god fredagsmiddag, men inte är sugen kött och fisk? Ett ser svar ut så här.

Man svänger förbi mataffären och får med sig lite portabellosvamp hem. Sedan mixar man kikärtor till en god hummus. Lägger kikärtsröran i svamparna och gratinerar dem i ugnen.

Ja, och så gör man den goda tomat-bulgur-persilje-salladen tabbouleh.

Det gjorde i alla fall vi. Och ja, vi tyckte det var fräscht, gott och riktigt fredagsfint.

Det här behövs till 2 personer:
4 portabellosvampar (eller 2 jättestora)
olivolja
rejält med salt & svartpeppar
1 tsk japansk soja (bara för att det är så gott till svamp)

Hummus
1 burk kikärtor eller 3 – 4 dl hemkokta
1 vitlöksklyfta
1 msk spiskummin
salt & svartpeppar
1 msk pressad citron
2 msk tahini
2 – 3 msk olivolja
2 – 3 msk vatten

Tabbouleh därtill

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Börja med hummusen. Skölj kikärtorna om de kommer från en burk. Kör dem i mixer/matberedare med pressad vitlök, spiskummin, salt, svartpeppar och tahinin. Tillsätt vatten och olja så det blir bra konsistens. Smaka av med pressad citron.

Skölj/torka av svamparna. Ta bort svampens ”fötter” (spar dem) och skrapa bort ”lamellerna” (släng). Lägg svamparna i en oljad ugnsform med hatten nedåt. Salta & peppra på ganska bra. Fyll dem med hummus. Gratinera i ugnen i ca 25 minuter.

Idén med gratinerad portabello kommer från en kvarterskrog i närheten. För några veckor sedan köpte vi take away – och en av rätterna som vi kom hem med var just de här svamparna.

”Kan kvarterskrogen, så kan jag”, tänkte jag och så knåpade jag ihop en egen variant med ganska klassisk tabbouleh. I krogens bulgursallad var det granatäplekärnor och gröna blad.

Det var gott. Det också.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 882 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d