• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Etikettarkiv: tillbehör

Torskrygg i senapssås, grönkålschips & rostad blomkål

23 tisdag Nov 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ 1 kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, sås & röra, tillbehör

Torskrygg är en trevlig bit fisk – smakrik och lätt att lyckas med. Den blir så där fint skivig som torsk är på krogen utan att man behöver slita ihjäl sig.

Här får den sällskap av fyllig senapssås och grönkålschips så spröda och lätta att de nästan smälter i munnen; kvar blir bara en lätt smak av havssalt, olivolja och så minnet av den där fjärilen som snabbt försvann.

Gott och faktiskt inte alls så krångligt.

Det här behövs till 2 – 3 personer:
400 – 450 g torskrygg (eller sejrygg)
olivolja
salt & vitpeppar
drygt 1 dl crème fraiche, 34%
1 dl vatten
(knappt) 1 msk fransk dijonsenap
1 msk pressad citron
lite färsk timjan att strö över

ca 1/4 huvud blomkål
olivolja
salt & svartpeppar

Grönkålschips, se recept

Och så kokt potatis

Gör så här:
Tina fisken om den är fryst och sätt ugnen på 160 grader. Dela blomkålen i små buketter. Lägg dem i en oljad ugnsform. Salta, peppra och vänd runt buketterna. Kör i ugnen ca 20 – 25 minuter. Vänd runt blomkålen en gång under tiden.

Skär fisken i portionsbitar, salt & peppra. Låt en stor stekpanna eller traktörpanna bli varm. Stek torsken på medelvärme i olivolja, ca 2 – 3 minuter per sida.

Häll i vatten och klicka ner crème fraiche. Krydda med senap och pressad citron. (Ta gärna lite i taget till du hittar din smakbrytning). Vispa ihop såsen en aning. Låt den ”nästankoka” ett par minuter tills torsken är klar. (Tryck lätt på fisken – när den skivar sig fint är den klar).

Koka potatisen under tiden – och gör grönkålschips om du vill.

I flera år har jag gått och tittat på vår gamla traktörpanna med så kallad non stick-beläggning. Visst, maten fastnade inte i den pannan, men det gjorde inte beläggningen heller. Den gav sig ut på utflykt, gärna i form av små svarta prickar som satt fast på maten.

Så igår travade jag iväg och köpte en ny panna. Helt i stål och med en riktigt tjock botten i fem lager.

Den funkade bra, torsken blev utmärkt. Men den första impulsen till den här rätten kommer från bloggen Min lilla kokvrå som för en tid sedan hade ett recept på just torskrygg med senapssås, fast där var det mera grädde och annan kryddning.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Grönkålschips – spröda & läckra

23 tisdag Nov 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 4 kommentarer

Etiketter

jul, tillbehör, vegetariskt

Det är något mystiskt med grönkål. Om man steker den eller kokar grönkål till jul så blir det stabil bonnamat, något som en bonden kunde käkat till middag efter en hård dags arbete för så där en 100 år sedan.

Gör man grönkålssoppan caldo verde så blir det fortfarande husmanskost, men på portugisiska.

Men om man kör dem i ugnen – mycket olja och bara ett tunt lager grönkål. Då blir det spröda och läckra chips. Skillnaden är ungefär som den mellan en skånsk bonde som just har skördat sockerbetorna – och en finlemmad gammal adelsdam som sitter på ett skånskt slott och knaprar ett sprött kex.

Testa. Det funkar även om du varken är skåning, gammal eller fin dam.

Det här behövs till 2 – 3 personer:
5 – 6 grönkålsblad
1/2 dl olivolja
flingsalt att strö över

Gör så här:
Sätt ugnen på 160 grader. Skölj grönkålen. Repa den, dra bort bladen från den grova ”mittremsan” och riv den i lagom chipsbitar.

Häll olivolja i en stor ugnsform eller långpanna. Lägg ner grönkålen och blanda runt. Skjut in i ugnen i 12 – 14 minuter. Vänd grönkålen en gång, det går lättast med en matlagningspincett.

OBS Passa den så den inte börjar bli svart och bränd.

Lägg den på hushållspapper för att ta bort överflödig olja. Strö flingsalt över.

Vi åt grönkålschipsen till torskrygg i senapssås, klart gott. Men det funkar också som snacks till glöggen eller varför inte till en öl i solnedgången en sensommarkväll.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Restaurangmat hemma – kummel med kantareller & blomkålspuré

16 torsdag Sep 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fest & meny, fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, tillbehör

För några veckor sedan hamnade vi på en krog på Hönö i Göteborgs norra skärgård. Det var en ställe med ohyvlade plankor på väggarna och liten scen för musik. En pub med andra ord.

Jag var inte direkt entusiastisk över restaurangvalet. Tänkte lakoniskt ”Ja, ja, en hamburgare borde de väl kunna steka i alla fall”.

Men där hade jag fel. Inte om hamburgarna, men om nivån på maten. Jag beställde Dagens fångst, alltså en av de fiskrätter som fanns på menyn. Och efter en sådan där lagom lång väntetid – du vet så att man hinner bli riktigt hungrig – kom det in en tallrik med mjäll fisk. Runt omkring låg smörstekta kantareller, blomkålspuré och picklad persiljerot. Allt på en spegel av smörsås.

Det var fantastiskt gott – och enormt välkomponerat. Sötman i blomkålen bröt fint mot syran i det picklade. Svampen gav stuns åt fisken, och smörsåsen var len som ängsull.

Här nedan ser du mitt försök att återskapa rätten.

Det här behövs till 2 personer:
400 g filé av kummel eller annan vit fisk, som kolja, torsk…
salt & lite olja

300 g blomkål
stark buljong, vatten + tärning/fond
ca 2 – 3 msk crème fraiche (den fetare är godare)
salt & svartpeppar

200 g kantareller eller annan svamp
smör eller Bregott
salt & svartpeppar

ett par rejäla klickar smör all smälta

om du vill:
1 – 2 palsternackor
1/2 dl ättika
1,5 dl strösocker
3 dl vatten

Vill du ha något mer till maten funkar det bra med kokt potatis

Gör så här:
Om du vill ha med palsternacka: skala den och skär i tunna skivor på längden. Rör ihop ättika, socker och vatten i en kastrull så sockret löser upp sig. Lägg ner palsternackan. Koka upp, dra ifrån värmen och låt palsernackan svalna i lagen.

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg fisken i en oljad ugnsform. Salta och låt fisken dra åt sig saltet en stund.

Dela blomkålen i mindre bitar. Koka den mjuk (men inte för mjuk) i stark buljong. Häll av spadet och klicka i crème fraiche, Mixa den slät. Salta & peppra.

Ansa svampen och skär i mindre bitar. Stek i smör till den får lite färg. Salta & peppra.

Sätt in fisken i ugnen. Lägg gärna ett bakplåtspapper över. Kör i ugnen i ca 10 minuter. Testa och tryck lätt med fingret på fisken. När den skivar sig är den klar.

Smält smöret i en kastrull.

Jag vet inte hur det är med dig, men jag tycker ofta att man kan se hur kocken på en restaurang har tänkt. Han har liksom gått runt och räknat ut hur smakerna ska fungera. ”Jaha, här ska vi ha lite tuggmotstånd för att skapa skillnad i textur. Och lite syra ska vi putta ner där”. Och så lägger han till årets modesak inom krogvägen. Det kan vara halvråa vitlökshalvor eller broccoli som flydde upp ur kastrullen innan den hade hunnit bli varm eller så bygger han rätten så hög att den riskerar att hamna i grannen knä när man sticker ner gaffeln.

Själv blir jag mest trött – när smkerna inte harmonierar, när kockyrket blir show off utan innehåll.

Men om du kommer till Hönö och ser en krog som mest likar en musikpub. Testa och gå in, du kan ha lika stor tur som jag.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Karins kalkon – med pigga smaker av marinad, bea & potatissallad

28 lördag Aug 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, kyckling, mat, tillbehör

≈ 3 kommentarer

Etiketter

buffé, fest & meny, huvudrätt, kyckling & fågel, sås & röra, tillbehör, Vin- & kokbok

Ibland blir man bjuden på mat som är så där knallgod, så man bara måste gå hem och laga den själv. Just så var det när Karin bjöd på marinerad kalkon med kall bea.

Det här är mat som man gärna tar mer av. Marinaden piggar upp kalkonfilén och hittar en smakkompis i potatissalladens vinägrett. Kall bea adderar fyllighet och lite dragonkrydda.

Inte en smaklök är ledsen.

Det här behövs till 4 personer:
800 g kalkonfilé
salt & svartpeppar
olivolja

Marinad
3 msk balsamvinäger
3 msk olivolja
1 tsk fransk dijonsenap
1 tsk torkad timjan
1 skalad vitlöksklyfta
salt & svartpeppar

Kall bea
1 schalottenlök, gärna banan-
2 dl crème fraiche
1/2 dl majonnäs
2 tsk vitvinsvinäger
hackad dragon, kanske knappt 1/2 kruka (smaka dig fram till rätt mångd)
1/2 bunt persilja, hackad
2 tsk fransk dijonsenap
1/2 tsk gurkmeja
salt & svartpeppar

Här finns recept på fransk potatissallad

Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader, och börja med att koka potatisen till potaissalladen, följ sedan receptet här ovan.

Kall bea. Skala och finhacka schalottenlöken. Hacka örtkryddorna. Bland ihop ingredienserna. Ställ kallt i kylskåpet.

Marinad. Blanda ihop ingerienserna och pressa i vitlöksklyftan.

Dela kalkonfilén i portionsbitar. Salta & peppra. Bryn ordentligt i olja i en stekpanna. Lägg dem i en ugnsform och häll över marinaden. Sätt in i ugnen och sänk värmen till 200 grader.

Ugnsstek i 15 – 17 minuter tills köttet är helt genomlagat. Köttsaften ska vara helt klar. Och har du en termometer ska den vara upp i 72 grader.

Ta ut köttet, vira in det i alu-folie och låt vila i 15 minuter. Skär upp köttet och häll över spadet från ugnsformen.

Ät & njut.

Det finns en liten sak till. Originalreceptet kommer faktiskt inte från Karin utan från Zeina Mourtada, bloggare och kokboksförfattare. I den utmärkta kokboken ”Veckans matsedel : middagsrecept från olika delar av världen” har Zeina med ett recept på saftig kylingfilé.

Den kycklingen har här blivit till kalkon och kryddningen har blivit lite ändrad, men i allt väsentligt är det här Zenias recept. Alltså är det hon som ska ha kredd.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Rostbiff, fransk potatissallad & rödvinsky – fräscht & enkelt

18 onsdag Aug 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fransk mat, huvudrätt, mat, nötkött, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, fransk mat, huvudrätt, nöt, sås & röra, tillbehör

Rostbiff är gott – och faktiskt väldigt enkelt att göra själv. Man behöver bara lite kött, en ugn och så lite tålamod, för det tar en stund.

Ja, det klart. Det är väldigt praktiskt med en stektermometer så man vet när köttet är klart.

Gör man en fransk potatissallad med vinägrett och kapris, så får köttet en uppiggande smakkompis, Det blir lite som tonartshöjningen i Eurovision när rostbiffen möter den lilla syran i vinägretten.

Gott, tycker jag.

Det här behövs till 5 – 6 personer:
1 kg rostbiff
1 tsk salt
svartpeppar
1 tsk timjan
olivolja
lite vatten

Enkel rödvinssky
1 rödlök
olivolja
1 liten nypa socker
ca ½ msk balsamvinäger
1 tsk timjan
2 – 3 dl rödvin, inte alltför strävt
spadet från rostbiffen

Recept på fransk potatissallad

Gör så här:
Sätt ugnen på 125 grader. Krydda rostbiffen på alla sidor. Bryn i olja runt om.

Lägg köttet i en ugnsform. Vispa ur stekpannan med aningen vatten och häll det i ugnsformen. Stick in en stektermometer och skjut in steken i ugnen. Vänd steken ett par gånger under tiden och häll på mer vatten om det ser ut att bli torrt. Låt köttet bo i ugnen  tills innertemperatur har kommit upp i ca 65 grader. Tar ca 1,5 – 2 timmar.

Ta ut köttet och låt det svalna i minst 30 minuter, men gärna ett par timmar. Skär upp köttet med vass kniv i tunna skivor. (Se till att du skär av muskelfibrerna, om du är osäker så titta innan du steker köttet – fibrerna syns då som ’trådar’)

Enkel rödvinssky. Skala och gravhacka löken. Fräs den i olja tills den mjuknar. Nypa ner lite socker och fräs det också. Häll i vinäger och vin. (Ta gärna lite vinäger i taget, så det inte blir för hög syra). Koka tills nästan hälften har kokat bort. Sila bort löken. Häll i stekskyn och koka ett par minuter. Ta en smaksked och justera smaken.

Jo, det var det där med fransk potatissallad. Vi hade en kompis hemma när vi käkade rostbiffen. När han fick se potatissalladen sa han.

– Aha, tysk potatissallad.

– Nej, för jävulen, sade jag. Den är fransk.

Men även om man möjligen kan bråka om potatissalladens ursprung, så är det i alla fall klart att rostbiffen är fransk. Engelsk rostbiff lagas på högre ugnsvärme och får ett helt grått ytterskikt och är helt blodig i mitten.

Inte så gott, tycker jag. Men det vet ju alla som har läst Asterix – att engelsmännen dödar sitt lamm två gånger. Först vid slakten och sedan vid tillagningen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Helgrillad flankstek & hemlagad bbq-sås

21 måndag Jun 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in grillat, huvudrätt, mat, nötkött, tillbehör

≈ 3 kommentarer

Etiketter

grillat, huvudrätt, nöt, sås & röra, tillbehör

Flankstek är en tacksam köttbit – som gjord för grillen. Platt och enkel att helgrilla. Lite kompakt och inte så där insmickrande, men med hög och god köttsmak. Ofta säljs den till ett pris man tycker sig ha råd med.

Häromdagen var jag i den lokala köttbutiken och frågade efter just flankstek. ”Visst har jag det” sade kötthandlaren – och bjöd på en föreläsning om olika delar av flanksteken. Dels finns det en tunnare och ”hårdare” del som inte alls är så mör – enligt kötthandlaren – och så finns det en tjockare och bättre del.

Det var den tjockare och bättre delen hade han hemma – allt till ett pris som fick mig att tveka.

Väl hemma svettades jag i den smällvarma sommarkvällen – bredvid glödande kol – men köttbiten var värd både svetten och priset. Med en hemlagad – och enkel – bbq-sås blev det en mycket njutbar kväll medan solen sänkte sig bakom åsen i väster.

Det här behövs till 4 personer:
800 g flankstek
salt & svartpeppar
rökt paprikapulver

Bbq-sås
2 msk rapsolja
1 tsk rökt paprikapulver
½ – 1 tsk starkt paprikapulver
½ – 1 tsk aleppo chiliflakes, pul biber eller annan mild chilikrydda
2 vitlöksklyftor, skalade
1 dl ketchup
½ dl japansk soja

Gör så här:
Tänd grillen. Enklast är det med ett tändrör.

Krydda köttet med salt, peppar & rökt paprikapulver. Gnid in kryddorna i köttet.

Bbq-såsen. Värm oljan i en kastrull. I med två sorters paprikapulver & milda chiliflakes. Fräs lite, Pressa ner vitlöken. Häll i ketchup och soja. Låt allt koka upp. Ta undan en fjärdedel som du penslar på köttet. Servera resten som en kryddstark sås/röra.

När kolet är grått lägger du det efter ena sidan. Bryn köttet i 2 – 3 minuter över direkt eld/stark värme. Låt det sedan bli klart på lägre värme. Lägg köttet vid sidan av kolet och lägg på locket. Tar så där en 10 – 15 minuter. (Eller höj upp köttet om du har en sådan grill.)

Låt köttet vila 5 – 10 minuter innan du skär upp det.

Se till att skära upp flanksteken på rätt sätt. Du måste skära av köttfibrerna, alltså det som ser ut som ”trådar” i köttet. Skär ganska tunna skivor,

Ibland kan det vara svårt att se köttfibrerna i tillagat kött, men tycker du att det är svårt så finns det ett litet knep: Sätt en tandpetare i fibrernas riktning när köttet är rått – då är det lättare att se hur köttet är byggt.

Fel skuret blir flanksteken hård, seg och inte alls till en trevlig sommarnjutning.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Lammrostbiff med ugnsstekta grönsaker & sky på rostade tomater

31 onsdag Mar 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, lamm, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, lamm, sås & röra, tillbehör

Jag vet inte om det var närheten till påsk, men i förra veckan drabbades jag av akut lammbehov. Jag började leta recept på skivad lammstek med vitlökssmör och lammlägg och lammentrecote och lammkotletter med örtolja – och suget bara tilltog. Det var bara att kapitulera och knata iväg till Ica-butiken för att se vad de hade inne.

Lammrostbiff. Jo, jag tackar. Det är ett mört kött med finstämd smak – som gjort för en fredagsmiddag eller kanske en rätt på påskbordet.

Vi åt lammet med två sorters kål, men skulle du tillhöra kålhatarnas skara går det naturligtvis lika bra med andra ugnsstekta grönsaker och klyftpotatis.

Men missa inte den suveränt enkla tomatskyn. Smakrik och fyllig, och så enkel att en sjuåring kan laga den. Och testa i alla fall kombon ugnsstekt spetskål och rostade hasselnötter.

Till och med hustrun – som är ”kålskeptiker” – log förnöjt när hon åt.

Det här behövs till 3 personer:
400 g lammrostbiff
olivolja
salt & svartpeppar
½ kruka timjan, repad och hackad
en skvätt vatten
300 g blomkål, ca ½ huvud
300 – 400 g spetskål, ca ½ stort huvud
1 – 2 hela vitlökar
300 – 350 g körsbärstomater eller Romanticatomater på kvist
50 – 60 g smör
1 (stor) näve hasselnötter, grovhackad

Tomatsky
ca 7 rostade tomater
ca 6 bitar rostad vitlök
skyn från stekpannan med timjan

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Skölj grönsakerna och skär spetskålen i klyftor. Bryt blomkålen i stora buketter. Dela vitlöken i halvor. Lägg allt i en oljad ugnsform. Ringla över lite olja. Salta & peppra. Skjut in i ugnen i ca 25 minuter (kortare tid för mindre delar), vänd efter halva tiden. Låt tomaterna steka med i ca 20 minuter.

Rosta hackade hasselnötter i en torr stekpanna tills nötterna blir lite varma och börjar få färg.

Stek lammrostbiffen i en stor stekpanna/traktörpanna. Det kan ta allt 2 minuter per sida till en bra stund, beroende på hur tjocka skivorna/rostbiffen är. Känn på köttet med ett finger. Det ska kännas stummare än när du trycker dig på kinden, men inte så stumt som när du trycker på näsbenet.

Mot slutet av stekningen strör du över hackad timjan, vänder lammbitarna ett par gånger och häller över en skvätt vatten som får koka upp.

Tomatsky: Häll skyn från stekpannan i en kastrull (skrapa ur så du får med alla goda smaker). Lägg i ett gäng tomater som rostats i ugnen och ett gäng vitlöksklyftor. Låt skyn koka upp. Mixa med en mixer eller vispa sönder grönsakerna. Häll i ett par droppar vatten om skyn är för tjock.

Den här lammrostbiffen kommer inte att äta i påsk. Istället blir det lammstek med örtkryddor och… Tja, vi får se vad vi hittar på.

Glad Påsk önskar jag i alla fall!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Påsk – dags för vårmat med ägg, lax & lamm

30 tisdag Mar 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, fransk mat, grillat, huvudrätt, lamm, mat, smårätt, tillbehör

≈ 1 kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, grillat, huvudrätt, lamm, smårätt, tillbehör

För en del år sedan hörde jag talas om en mycket disträ person, som liksom inte höll rätt på sina saker. Det här var vid påsktid, närmare bestämt på skärtorsdagen. Han letade igenom lägenheten i jakt på passet, men insåg att det låg inlåst i bankfacket – aningen knöligt eftersom han skulle flyga till värmen på påskdagen, bara två dagar senare.

– Men. Vad gjorde du då? frågade hans ressällskap.

– Janssons frestelse, svarade mannen oberört.

Det gick som det brukar för de tankspridda men kreativa. Han letade upp en bankkontakt, som letade upp en ansvarig person som åkte till banken och låste upp bankfacket på påskafton. Och han kom iväg på sin resa.

Just Janssons frestelse kommer vi nog inte att göra i påsk – inte slarva bort passet heller. Men visst blir det lite extra matlagning. Säkert lax på långfredagen, Snabbgravad ugnslax med godaste gräslökssåsen eller Ugnsstekt lax, romsås med vin & dill är de recept som vi väljer mellan.

Skulle du vilja variera dig och laga röding så tycker jag att Ugnsbakad röding med citronsås är en rätt med massor av fräschör och vårkänsla.

Vill du variera långfredagens mat så kan man faktiskt äta lasagne den dagen, gärna en ugnspasta med lax som i Smakrik lasagne med lax och grönkål. Känner du ett behov av ännu mer vår (och ännu mera lyx) så kan du slå till med en Risotto med sparris & räkor – lyxigare vardagsmat.

Här är det helg så ordet vardagsmat får nog stykas. Men lite lyxigt, det är det.

Påskafton är lite av en smakmässig mellandag, tycker jag. Visst, man ska äta ägg. Men hur kul är det att slå sig ner vid ett buffébord och längt efter patéer och gratänger och lax och sill – och så får man ett kokta ägg framför sig på tallriken? Och handen på hjärtat, hur kul är det att kladda vattenfärg på äggen? Jag menar, om du inte är sju år gammal och älskar när färgerna rinner ihop och motivet på ägget är ungefär lika tydligt som Liberalernas hållning i regeringsfrågan.

Bättre då att hålla sig till kombon ägg, lax och spenat i en liten kopp, egg florentine är en annan favorit som jag undrar varför man inte gör oftare. Kanske är det tid för de helt ljuvliga rätterna gravad lax och laxpudding. Men gå inte på det där om att man kan göra laxpudding på rökt lax. Den blir hård när man tillagar den och inte så där härligt smältande som den gravade.

När det kommer till lammet så finns det faktiskt inget som säger att det måste vara en stek. Man kan knata ner till Ica och rycka med sig ett paket lammfärs som får bli lammburgare med risotto & ugnsrostad sötpotatis. Eller också tar man skivor av lammstek, steker dem i en panna och äter med chèvre-crème & rödvinssås.

Men om du nu har en lammstek liggande i kylen och liksom bara väntar på att den ska tillagas, så är fransk lammstek – med citron, vitlök & örter, fräscht med tydliga toner av vitlök och örtkryddor. Jag tror att det är där vi landar här hemma. Om vi inte får feeling, kör igång grillen och gör en grillad lammstek marinerad i vin och örtkryddor. Men vi åt faktiskt lammrostbiff i helgen – ett recept kommer snart på en blogg nära dig.

På slutet av en påskmiddag så funkar det bra med en lättare dessert. Fräsch äppelsorbet med calvados och turkisk yoghurt med honung, äpple & mandel kan rekommenderas. Men längtar du efter lite mer sötma och en mer ‘efterrättig’ efterrätt så är citronmousse ett bra alternativ. Det bästa för de ‘sötskeptiska’ – som jag själv – är att man enkelt kan justera sötman till angenäm styrka och smak.

Hoppas du får några lugna dagar under påsken – och att alla andra håller sig på sin kant och tillämpar social distansering.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fräsch sallad med kålrabbi, äpple & granatäpple

18 torsdag Mar 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

sallad, tillbehör, vegetariskt

Har du inte blivit vän med kålrabbi tidigare, så är det läge att göra bekantskapen nu. Det är en fräsch, saftig grönsak med mild kålsmak. Fantastisk god i sallader.

Testa den här salladen – eller låt receptgeneratorn i huvudet gå loss och hitta på en egen.

Det här behövs till 3 – 4 personer:
1 kålrabbi
1 äpple, ganska syrligt
½ – 1 schalottenlök
1 näve valnötter
½ – 1 dl granatäpplekärnor (om du vill)

Vinägrett
1 del vit balsamvinäger
2 delar olivolja
aningen salt & svartpeppar

Gör så här:
Skala och skär kålrabbin i ca 2 x 3 cm breda ’längder’. Skiva i tunna skivor. Klyfta och kärna ur äpplet, skär det i tunna skivor.

Skala schalottenlöken och finhacka den. Bryt sönder valnötterna i mindre bitar (eller grovhacka).

Blanda allt i en skål eller lägg upp på fat. Häll vinägretten över.

Salladen kan göras i förväg, men det kan vara smart att vänta med granatäpplet så att det inte färgar hela salladen röd.

Ät & njut. Visst är det lite vårfeeling över den här salladen?

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Tabbouleh – god, tuggig sallad med bulgur, tomat & persilja

02 tisdag Mar 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ 1 kommentar

Etiketter

sallad, tillbehör, vegetariskt

Visst är det gott när maten ger lite tuggmotstånd? När käkarna får jobba och munnen hinner fånga smakerna.

Just därför gillar jag tabbouleh. Men den pigga smaken är inte heller så dum, särskilt när solen börjar skina och man anar att snart kommer våren och värmen. För det här är solens och värmens mat.

På vårvintern kan den – som här – innehålla rätt mycket bulgur, men när solen står högt en julidag får vetegrynen ge plats för mer persilja, mild lök och solmogna tomater.

Men tabbouleh i november… Nej, det är inget för mig.

Det här behövs till 2 personer:
1,5 dl bulgur (fullkorn är godare)
3 dl vatten
salt & en skvätt olivolja

300 g (körsbärs)tomater
1/2 gurka
2 schalottenlökar
salt & svartpeppar
mycket hackad perilja, minst 2 dl

4 msk olivolja
2 msk pressad citron eller mild vit balsamvinäger
2 msk vatten
salt & svartpeppar

Gör så här:
Koka bulgur som det står på paketet, men ha i en skvätt olja och kanske lite extra salt.

Skala och finhacka schalottenlöken. Skölj och fintärna tomat och gurka. Blanda olja, pressad citron, vatten, samt salt & peppar till en vinägrett.

Blanda kokt bulgur med hackade grönsaker. Häll över vinägretten och blanda.

Ät & njut. Kanske till grillad kyckling eller stekt halloumi. Eller gör som vi gjorde – ät den till gratinerad portabellosvamp.


Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 903 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d