• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Etikettarkiv: tillbehör

Savoykål gratinerad med gruyère

19 fredag Feb 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, mat, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fest & meny, fransk mat, huvudrätt, tillbehör, vegetariskt

Först kokar man tunna klyftor av savoykål ett par minuter, och så gör man en gratängsås med gruyère (världens godast ost, om du frågar mig). Efter en stund i ugnen kan man stolt bära fram formen till matbordet. Där ligger nu en smaklig gratäng med mild kålsmak och en sås som ger rätten kropp och fyllighet.

Den passar perfekt om du vill ha vegetarisk festmat, men den funkar också bra till en bit fisk som du har varit snäll mot. Och det bästa av allt; det är inte ett dugg krångligt.

Det här behövs till 2 personer:
400 g savoykål i smala klyftor
smör & kallpressad rapsolja
1 msk vetemjöl
2 dl mjölk
1 dl crème fraiche
salt & peppar
2 – 3 dl riven gruyère eller lagrad Herrgård

Potatismos, ris eller bröd och en sallad till

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Koka savoykålen 2 minuter i saltat vatten, häll av och lägg i stor en oljad ugnsform.

Såsen. Smält smöret och ta med lite rapsolja. Vispa ner mjöl och värm så det tjocknar. Späd i omgångar med mjölk och crème fraiche. Värm så såsen tjocknar och OBS vispa nästan hela tiden. Salta & peppra. Ta av från värmen och rör ner den rivna osten, rör så osten smälter.

Häll över kålen. Gratinera i ugnen ca 20 minuter. Kolla så den inte bränns.

Verkar det krångligt att göra gratängsås? I så fall tar du bara 3 dl grädde eller crème fraiche, värmer den och rör ner den rivna osten. Voilà! Gratängsåsen är klar.

Men för mig krånglade den här maten på ett helt annat sätt. Jag lagade den, fotade och så lade jag bilden på Vin, mat, Alsace – och glömde bort den. Så när jag kollade på bloggen för några dagar sedan så hade den liksom av sig själv publicerat bilden. Det beror naturligtvis på att WordPress är elakt – inte alls på att jag satte fel publiceringsdatum.

Men nu finns den där. Med både bild och text.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Mumma – perfekt till köttet på julbordet

22 tisdag Dec 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in öl, tillbehör

≈ 1 kommentar

Etiketter

cider & dryck, jul, tillbehör

När det är jul dricker man julens drycker. En mugg glögg på eftermiddagen (eller Vin chaud om man som jag ogillar det sockersöta). Till sillbiten är det en pilsner med hyfsad beska och en lille én som de säger i vårt södra grannland.

Det där har jag förberett. Rödvin och glögg ligger i skåpet och härom dagen svängde jag förbi Bolaget och snodde med mig (ja, ja, jag betalade) en flaska OP.

Men en sak är kvar att förbereda… Jag ska handla pilsner och porter, och plocka fram några centiliter gin och portvin ur skåpet. När man sedan blandar ihop det skummande halvmörka ölet och spetsar med aningen goda grejer – då har man mumma. Perfekt till julbordets köttiga delar, som julskinka, köttbullar och revbensspjäll.

Det här behövs till 1 – 2 personer:
50 cl pilsner, gärna folköl med bra beska
50 cl porter, gärna en mindre söt porter
3 cl portvin (behöver inte vara finaste sorten)
3 cl kardemummakryddad gin

Gör så här:
Låt gin dra ett par timmar med lite kardemumma (mängd efter tycke och smak). Sila bort kryddorna och blanda med pilsner, porter och portvin i en stor karaff. Bär in den skummande drycken och ställ den mitt på julbordet – just där hör den hemma.

Mumma har sitt ursprung i starkt mörkt öl från Tyskland. Namnet kommer från Christian Mumme, bryggare i Braunschweig på 1400-talet, i alla fall om man får tro Språkrådet.

I Sverige blev mumma ett ord för starkt mörkt öl, ofta blandat med sockerdricka. Ibland med starkvin, sprit och kryddor som kardemumma. Om jag ska leka språkvetare på amatörnivå, så kanske ordet mums hänger ihop med mumma.

Det är i alla fall ett annat sätt att uttrycka det. Mumma är mums.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Gräddkokt grönkål – ännu godare grönsak

15 tisdag Dec 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 5 kommentarer

Etiketter

jul, tillbehör, vegetariskt

Grönkål är lite som Askungen i Disney-filmen på julafton. Den kommer in i köket som ett skrynkligt och ledset blad, men efter lite hjälp av kocken (inte mössen!) så växer det fram till en smaklig juvel.

Min egen uppskattning har också vuxit. Från något gott att ta fram en vecka per år till en grönsak jag gärna äter både höst, vinter och vår.

Men en sak har inte hängt med: grönkålsreceptet på den här bloggen. Där står fortfarande att man ska använda fryst kål, trots att det var rätt många år sedan jag själv letade i frysdisken när det var tid för julstöket.

Läge att bättra sig med andra ord. Och därför kommer här ett recept på den grönkål jag lagade när vi gjorde julmat i helgen.

En liten sats grönkål till julbordet:
400 g grönkål
smör & kallpressad rapsolja
salt & svartpeppar (eller vitpeppar)
2 dl crème fraiche (ja, ta den feta), eller grädde
1 dl vatten
lite mindre än 1 msk kycklingbuljong

Gör så här:
Skölj och ta bort de grova stjälkarna från grönkålen. Strimla bladen fint, hacka gärna bladen en gång till. (Om du använder färdigskuren kål så lönar det sig att hacka bladen och ta bort de grova stjälkar som brukar finnas i påsen).

Fräs kålen i smör (för smörsmaken) och kallpressad rapsolja (för den nötiga smaken). Krydda med salt & peppar. Häll i crème fraiche, vatten och kycklingfond. (Smaka så det blir hög smak, men inte för salt). Låt kålen koka så där 5 – 10 minuter.

Har du bråttom och vill använda fryst grönkål så hittar du ett recept här.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Panerad sejfilé & sallad med polkabetor

22 torsdag Okt 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör, vardagsmat

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, tillbehör, vardagsmat

Panera sej och stek den i panna, även om du har tjocka ryggbitar. Det ger ett saftigt fiskkött med mycket smak. Gör du dessutom en sallad på polkabetor eller rödbetor är du helt hemma.

Möjligen kan du behöva en kall sås på crème fraiche om du – liksom jag – verkligen uppskattar såser. Ja, och så kokt potatis såklart.

Det här behövs till 4 personer:
700 – 800g sejfilé – eller torsk, kolja…
salt & svartpeppar
1 ägg
ströbröd
olivolja

500 g polkabetor – eller rödbetor, gulbetor
2 schalottenlökar
2 msk kapris
1 del vit balsamvinäger – eller annan vinäger du gillar
2 delar olivolja
salt & svartpeppar

Kokt potatis och kanske en kall sås med crème fraiche/yoghurt, lite majonnäs, hackad dill, salt & svartpeppar

Gör så här:
Koka polkabetorna (eller andra betor) tills de är klara, ca 30 minuter. (Stick ner en vass kniv i betorna, när de enkelt glider av kniven är de färdiga.) Spola dem i kallt vatten. Skär av topp och botten och gnid av skalet. Skär i tunna klyftor.

Skala och hacka schalottenlöken. Blanda med kapris, vinäger, olja och kryddor till en dressing. Blanda den med de fortfarande ljumma polkabetorna.

Förbered paneringen: Vispa ett ägg lite och häll ut på en tallrik. Häll ganska rikligt med ströbröd på en annan tallrik.

Skär sejfilén i portionsbitar. Om den har en tjock ryggdel, så är det smart att göra 1 eller 2 ryggfilébitar (de behöver steka längre).

 Salta & peppra fiskbitar. Vänd dem först i ägget, sedan i ströbröd. Stek i olivolja på medelvärme tills de har fin färg och är genomstekta, ca 3 – 6 minuter per sida. (Tryck lite lätt med ett finger på fisken, när den skivar sig fint är den klar).

Om du vill funkar det bra med en kall sås på crème fraiche/yoghurt, lite majonnäs, hackad dill, salt & svartpeppar.

Jag har ju förut skrivit om min torskhatande familj… Du vet, tomma blickar när man säger att det blir torsk till middag – och sedan väldigt mycket mat över.

Så det var med lite osäker hållning jag langade fram den här sejen på matbordet. Men jag hade inte behövt känna den osäkerheten. Hustrun log och gjorde tummen upp.

Sonens omdöme var mer lakoniskt:

– Det smakar som det brukar göra…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Lättrimmad torskrygg med Sandefjordssås & juliengrönsaker

11 fredag Sep 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ 1 kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, sås & röra, tillbehör

Vill du ha lättlagad mat till finmiddagen, då tycker jag du ska testa den här fiskrätten. Den är full med milda fina smaker. Torsken blir saftig och så där fint skivig som den brukar vara på krogen. Såsen balanserar det runda smaken av smör och grädde mot lite frisk syra och aningen karaktär från cayennepeppar.

Jag har en sak att bekänna – jag smög ner lite vin i Sandfjordssåsen. Det ska det inte vara  enligt originalrecepten.

Det här behövs till 5 personer:
(knappt) 1 kg torskrygg
2 liter vatten
2 dl salt
olivolja eller smör
ett par kvistar körsbärstomater

Juliengrönsaker
ca 3 morötter
1 bit rotselleri
300 g sockerärtor

Sandefjordssås
2,5 dl grädde
1,5 dl torrt vitt vin
100 g smör
lite salt
aningen cayennepeppar
lite pressad citron (kanske 1 klyfta)
hackad persilja eller gräslök, om du vill

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Blanda salt & vatten och rör så saltet löser sig. Skär fisken i portionsbitar och låt den ligga 8 – 9 minuter i det salta vattnet.

Ta upp torskryggen och skölj av dem. Lägg i en oljad ugnsform tillsammans med körsbärstomater. Kör i ugnen i ca 20 minuter. Får att kolla om fisken är klar så trycker du lätt på den med fingret. Om den skivar sig fint så är den klar.

Skala morötter och rotselleri. Skär grönsakerna i strimlor stora som lite tjocka tändstickor. Koka upp saltat vatten. Lägg ner morot och selleri och låt koka ca 1 – 2 minuter. Sockerärtor behöver koka ca 1 minut.

Koka såsen under tiden. Låt grädde och vin koka ihop så ungefär hälften återstår. Stäng av plattan och kör ner smöret utan att såsen kokar. Smaka av med lite salt, aningen cayenne och lite pressad citron.

Idéer till den här maten kommer från bloggen Karinsspis, gå gärna in och kolla in alla goda recept.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

06 måndag Jul 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, grillat, mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, grillat, sallad, tillbehör, vegetariskt

Lägg rabarberstjälkar på grillen (eller stek dem i pannan) så smaken blir mildare. Söta rabarbern med honung och skär ner jordgubbar och färsk lök till en fräsch sallad.

Sötman i den här salladen blir perfekt till rökt sidfläsk eller till grillad halloumi. Och så blir det väldigt mycket svensk sommarkväll. I alla fall med rökt sidfläsk.

Det här behövs till 4 personer:
4 rabarberstjälkar
olivolja (om du steker dem)
svartpeppar
3 – 4 msk flytande honung
ca ½ l jordgubbar
1 färsk knipplök

Gör så här:
Tänd grillen om du ska grilla rabarbern.

Skär av toppen och botten av rabarberstjälkarna. Skär den i 4 – 5 cm långa bitar (för grill) och 1 cm långa bitar (för stekning). Skala och strimla löken. Snoppa och skär jordgubbarna i mindre delar.

Grilla eller stek rabarberbitarna tills de börjar mjukna. Blanda med honung, jordgubbar och lök. Kvarna över svartpeppar.

Stek eller grilla halloumi och sidfläsk.  

Jag tillhör kategorin tidsoptimister. Tror alltid att jag hinner med ännu en sak – men resultatet blir bara att jag kommer försent. 

Idag var det tur. Jag missade Bolaget med två minuter. Istället blev det folk-IPA från Ica – och det blev en lyckad matchning. De blommiga tonerna i ölet fick en kompis i salladens frukter. Ölets beska fann sina polare hos köttet och halloumin.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Tian – fräsch grönsaksgratäng från Provence

03 fredag Jul 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, klimatsmart, tillbehör, under 20:-, vegetariskt

Aubergine är en följsam favoritgrönsak. Squash som fått stekyta är gott. För att inte tala om lök och körsbärstomater och vitlök…

En kväll i sommarstugan får jag för mig att ta med allt i en provençalsk gratäng. Lite pyssel var det, men efter en timme i ugnen hade smakerna smält samman – och grönsakerna blivit så där smältande mjuka.

Vi åt gratängen till stekt fisk, borde väl ha varit grillad tonfisk om man ska vara så där strikt frankofil. Men på våra tallrikar låg rödspätta. Gott det också.

Men måtten är fortfarande lite ungefärliga. Våg och måttsats är inget för en sommarstuga.

Det här behövs för 4 – 5 personer (färre om du äter gratängen som huvudrätt):
ca 400 g aubergine
300 – 400 g squash
2 små rödlökar eller knipplökar
5 vitlöksklyftor
olivolja
400 – 500 g körsbärstomater (eller andra mogna och goda tomater)
1 stor näve örtkryddor, t ex timjan och oregano
2 – 3 dl riven lagrad ost, Herrgård eller Gruyère
salt & svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Skala och skiva lök och vitlök tunt. Skölj och skiva tomaterna. Skölj och skiva aubergine och squash ganska tunt. Hacka örtkryddorna och riv osten.

Stek löken mjuk i olivolja på låg värme, lägg i vitlöken på slutet. Stek aubergine och squash i olja så  skivorna får stekyta, låt dem rinna av på hushållspapper.

(Obs. Man kan också försteka aubergine och squash i ugnen. Lägg i så fall skivorna i ett lager i en oljad långpanna och stek tills de fått lite stekyta. Vänd och gör på samma sätt med andra sidan.)

Olja en ganska stor ugnsform. Bottna den med aubergine och squash. Lägg på hälften av osten, lök, örtkryddor och resten av osten. Salta & peppra mellan varje varv. Toppa med tomater. Droppa över lite olivolja.

Kör i ugnen i minst en timme.

Vår stuga ligger på landet, det är liksom själva idén med en sommarstuga. Men på landet finns också kor – i vårt fall gränsar tomten till en kohage. Och där det finns kor, finns det flugor.

Alldeles för många flugor.

Förra sommaren räknade jag hur många jag slog ihjäl en kväll innan vi gick och lade oss. 77 flugor blev det. Hustrun som inte alltid är så fin i kanten döpte mig till Flugornas herre.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Enkel sommarsallad med jordgubbar & melon

26 fredag Jun 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

sallad, tillbehör, vegetariskt

Vi stannar en vecka i sommarstugan vid Kalmarsund. Vädret är varmt, livet okomplicerat och maten enkel.

Det blir grönsaker från Olas gårdsbutik i Bröms på gränsen mellan Småland och Blekinge. Fisken kommer från Blomlöfs och ibland blir det en tur till Torsås där Ica och Systemet får släppa ifrån sig lite godsaker.

Det är inte så petnoga med hur man lagar maten. Våg saknas i stugan och måttsatsen gick och gömde sig i slutet av förra århundradet.

Och så gör man som Kajsa Varg, man tager det man haver. I mitt fall var det lite melon, jordgubbar och lök som blev en sallad med bara lite svartpeppar och några droppar olivolja.

Det är smaker som gifter sig bra, och så är det just så där sommerenkelt.

Det här behövs till 4 personer:
½ – 1 mild lök, t ex knipplök
½ – 1 l jordgubbar
några klyftor vattenmelon eller annan inte alltför söt melonsort
några droppar olivolja
svartpeppar från kvarn
1 chili, spansk peppar, om man vill

Gör så här:
Skala och hacka löken. Skölj, snoppa och dela jordgubbarna. Skär melonen i klyftor, kärna ur och skär i mindre bitar. Kärna ut och strimla chilin om du vill.

Lägg allt på ett fat. Droppa över olivolja och kvarna över lite svartpeppar

Sallader med frukt passar bra till fläskkött, tycker jag. Sötman i frukten hittar en kompis i fläskköttets lilla sötma. Vill man ha det enkelt gör man den här salladen. Men testa gärna sommarsallad med jordgubbar vattenmelan & feta eller mangosallad -perfekt till grillat fläskkött.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Midsommar med sill & grill

16 tisdag Jun 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fläskkött, fransk mat, grillat, huvudrätt, mat, smårätt, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, smårätt, tillbehör

Midsommar, det är nog den svenskaste av alla dagar – och också den dag som en del tycker borde vara nationaldag. Det är sommar och ledighet och en liten sillbit på tallriken, i glaset lite OP Andersson, Skåne eller Lysholms. På bordet en bukett sommarblommor – framåt kvällen kanske grillen kommer fram… Och så jordgubbarna, förstås.

Men vi börjar med sill och lax. Har du tröttnat på den vanliga matjessillen, så gör en Matjessilltårta. Lite pyssel är det att få till den, men det är ett besvär som lönar sig för det blir riktigt gott. Annars kan man prova matjessill med dill eller någon av de snabba sillinläggningarna: Citronsill med timjan, Currysill eller Inlagd sill med prästost, gräddfil & stenbitsrom. Eller gör en Gubbröra med matjessill & crème fraiche.

Gillar du rökt lax, så testa att äta den med vispad crème fraiche och hackad dill. För mig är det en perfect match. De två besläktade recepten Kallrökt lax med dillcrème, ruccola & apelsin samt Kallrökt lax med äpple & dillcrème är från början inte avpassade för midsommar, så man kan nog välja bort en del ingredienser.

När det är dags att plocka fram grillen tänker de flesta på en köttbit. Grilla gärna en hel fläskytterfilé så blir det ett saftigt kött, till exempel Fläskytterfilé med sweet chili-glaze och Hemgjord BBQ-sås & fläskytterfilé. Men Obelix-grillad högrev med chiliglaze eller Hamburgare fyllda med feta funkar också bra.

Men testa gärna lax på grillen. Grillad lax med bourbonglaze & dilltzatziki och Marinerad lax med kryddsmör & grillad citron är några favoriter. Och är det en burgare du vill ha, prova av någon de vegetariska Halloumiburgare med parmesancrème & vitlöksbröd eller Portabelloburgare med glaze.

När man pratar om grillad mat, så är det ett väldigt fokus på den bit som legat på grillgallret. Det är lite synd för ofta är det tillbehören som lyfter måltiden. Själv gillar jag Fransk potatissallad och Mangosallad. Funkar sanslöst bra till grillat fläskkött.

Men det finns ett recept som slår de andra med hästlängder. Det är Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta (på bilden här ovan). Ska du bara testa ett recept av de här, välj Sommarsalladen.

Trevlig midsommar!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Bibeleskäs – fräsch sås till grillat, fisk & klyftpotatis

12 tisdag Maj 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in Alsace, fransk mat, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Alsace, fransk mat, sås & röra, tillbehör

Visst bli man lite nyfiken på en rätt som låter som om den börjar på Bibel… Men låt dig inte luras. Bibeleskäs har inget med religion att göra. Det är allemanniska, alltså den tyska dialekt som förr pratades i sydvästra Tyskland och i Alsace. Där betyder Bibeleskäs kvarg, alltså den mjölkprodukt som går under namnet Kesella i Sverige.

Namnet Bibeleskäs är också en regional specialitet, där man kryddar kvargen med örter och äter den som sås till andra godsaker. Funkar bra som en vegetarisk rätt med klyftpotatis och en sallad. Eller testa den en varm sommardag till fisk. Fräscht och gott.

Men jag är ändå nyfiken på ordet, så jag letar mig in på tyskspråkiga Wikipedia och läser på min knaggliga tyska. Där får jag veta att det heter Bibeleskäs för att ostmassan när man gör kvarg ser ut som Knubbel. Jag trycker på Google-translate och finner att ordet ”översätts” med Knubbel. Mycket klargörande.

Men det ska bli värre. På allemanniska är Bibbele ett ord för Hünerküken. Och där blir jag klart konsternerad. Hüner har väl något med hönor att göra, men küken. Det kan väl inte vara tuppens… Ja du fattar?

Den här gången har jag viss nytta av farbror Googels översättning. Hünerküken översätts med kycklingungar. Och det var de små kycklingarna (Bibbele) som käkade kvargen (käs). Det är därför rätten heter Bibeleskäs.

Det här behövs till 4 – 5 personer (beroende på vad du äter till):
250 g Kesella
2,5 dl crème fraiche
2 vitlöksklyftor
2 schalottenlökar
salt & svartpeppar
ca 1 – 1,5 dl hackade örter, mest persilja och gräslök, men gärna även lite timjan
ev några droppar pressad citron eller lite dijonsenap

Ät med klyftpotatis, sallad, grönsaker, fisk, ägg…

Gör så här:
Skala vitlök och schalottenlök. Finhacka schalottenlöken. Hacka örterna.

Blanda Kesella med crème fraiche, schalottenlök och örtkryddor. Pressa ner vitlöken. Smaka av med salt & svartpeppar. Om du vill kan du testa med aningen citron eller fransk dijonsenap.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 917 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d