• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Fleischkiechle – smakrika köttfärsbiffar från Alsace

12 onsdag Jan 2022

Posted by Vin, mat, Alsace in Alsace, fläskkött, fransk mat, huvudrätt, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, fransk mat, huvudrätt

Om Gud vill och pandemin håller sig på mattan så blir det en tur till Alsace i sommar. Då kan vi åter vandra längs kanalerna i Colmars gamla Petite Venice-kvarter, åka mellan vingårdarna på Route du vin och hälsa på vinbonden Gérard Waegell. Höra om hans barn fortfarande sommarjobbar på nöjesfältet Europapark i Tyskland. Smaka om han har fått till en pinot gris med tillräcklig syra för att möta sötman.

Ja, det var just det där – om pandemin håller sig på mattan.

Under tiden får vi nöja oss med alsaciska fleischkiechle, köttfärsbiffar som fått en smakskjuts av bacon, vitlök och persilja.

Det här behövs till 3 personer:
500 g blandfärs
1 tjock skiva vitt (surdegs)bröd
mjölk
1 stor (banan)schalottenlök
1 klyfta vitlök. skalad
1 liten knippa persilja
1 pkt skivad bacon, 120 g
1 ägg
salt, drygt 1/2 tsk
svartpeppar efter tycke & smak
ströbröd
olja & smör

Gärna potatismos därtill

Gör så här:
Ta bort kanterna från brödet och lägg det i mjölk som nästan täcker. Hacka persiljan. Skala och finhacka löken. Strimla bacon fint.

Stek löken glansig i lite olja. Stek bacon och låt den rinna av på hushållspapper. Krama ur brödet så det mesta av mjölken försvinner. Mosa brödet med en gaffel

Blanda köttfärsen med persilja, bröd, lök och bacon. Knäck ner ett ägg, peppra och salta, men ta det försiktigt med saltet. Bacon kan vara rejält salt i sig.

Häll upp ströbröd på en tallrik. Ta kallt vatten på händerna och forma biffar som små hamburgare eller platta frikadeller. Vänd dem i ströbröd.

Stek i olja & smör till de har fin färg och är precis genomstekta. Vänd ofta, annars är det risk att ströbrödet blir bränt.

När jag står och fixar till den här maten så kommer jag att tänka på en fotograf som jag jobbade med för många år sedan. Han kom från Argentina och var sitt hemlands assado-tradition trogen. Mat var viktigt och det grillade köttet heligt.

Så heligt att han mitt i vintern knatade ut på altanen, tände grillen och grillade sin biff.

Han och jag brukade prata mat och ibland fick jag lite mattips, särskilt när det kom till kött. En fredagskväll ringde jag honom för att höra om han hade några bra idéer om vad jag skulle göra med fläskfilén som låg och väntade på tillagning. Han hade just ätit men delade gärna med sig av sina kunskaper.

– Du vet. Man kan slå in filén i bacon, sen kör man den i ugnen. Kanske man har sås till, kanske béarnaise. Blir väldig saftig och fin. Gott blir det. Fan, jag blir hungrig. Trots att jag har ätit.


Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök XLVIII (nr 48)

09 söndag Jan 2022

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, kyckling, mat, mat för en vecka, pasta, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, kyckling & fågel, pasta, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Januari är årets magraste månad, brukar det heta. Själv tycker jag att det är årets fetaste månad; när man ställer sig på vågen efter jul och nyårshelgen är det som om vågen har fått fnatt och visar mycket högre siffror. Men det är jag väl inte ensam om att upptäcka…

Min egen vikt har pendlat under åren – mer upp än ner, om man säger så. Men de där små förändringarna i livet – de som man inte tänker på – har också slagit igenom. När vi köpte hund gick jag ner sju kilo första året, utan att jag gjorde någon förändring. Var bara ute och gick med Pontus, vår cockerspaniel, och när man ändå var ute och gick kunde man ta en liten tur till. Pontus viftade på svansen och jag hade trevligt.

De sista två åren har varit förödande för vikten. Först kom pandemin och hemarbete, och turerna mellan sovrummet, datorn och köket blev inte så långa. Sedan dog Pontus och alla hundpromenader upphörde. Och nu har jag slutat jobba.

Det låter inte som någon drastisk förändring. Men skillnaden i den där vardagsmotionen – den som man inte tänker på – är dramatisk. Kolla själv på telefonens stegräknare när du har varit på jobbet en dag.

Gått iväg och hämtat kaffe, varit i kopieringsrummet, kolla den fysiska posten och så lunchen och ett möte på tredje våningen och så ytterligare ett par turer till kaffemaskinen. Det ger ett par tusen steg om dagen – som jag nu är utan.

Om man inte ser till att skaffa dem själv.

Som du anar tänker jag satsa på en hyfsad promenad om dagen, eller cykeltur om den här snö-regn-blöta-vintern bara kunde ta och försvinna först. Jag tänker inte bli Hulken direkt, däremot göra ett försök att fylla Medehavskostens krav på 30 minuters rörelse om dagen.

Och jodå, lite Medelhavskost får det bli på tallriken. Det är dessutom billig mat – för jag får hålla med om att januari är en mager månad. Men inte runt midjan.

Måndag: Pasta med spenat, champinjoner & soltorkade tomater
En värmande pasta som är enkel, smakrik och billig. Fullkornspasta och lite mindre crème fraiche om man vill tänka på vikten.

Tisdag: Bakade bönor med paprika, fetaost & tomat
Hustrun tillhör de väluppfostrade baljväxt-hatarnas skara – äter bönor, men med bister min. Men till och med hon godkände de här bakade bönorna.

Onsdag: Sardines gratinées blir gratinerad strömming
Här får vanlig strömming sällskap av lite citron och vitt vin innan den åker in i ugnen med persilja och ströbröd. Och jodå, den blir lite piggare.

Torsdag: Pasta med rostad blomkål & hemmagjord röd pesto
Köp inte färdig röd pesto – gör den själv. Det är mycket godare och det är inte ens svårt. Tillsammans med pasta och ugnsrostad blomkål blir det bra torsdagsmat.

Fredag: Ugnsbakad torskrygg med tomat, fänkål & örtolja
Torskrygg är – som du säkert märkt – en favorit. Lätt att laga och lätt att lyckas med. Använd fryst fisk om du vill hålla ner priset. Men missa inte bönorna och örtoljan.

Lördag: Soupe au poulet – värmande kycklingsoppa
Det här är mat som din mormor kunde ha bjudit dig på när du kom körande med din röda brandbil över köksgolvet – om hon vågat använda vitlök och örtkryddor i matlagningen.

Söndag: Libanesisk moussaka – gryta med kikärtor & aubergine
Smakrik, vegetarisk gryta som inte har många likheter med sin grekiska namne. Missa inte det där med hel kanelstång. Det ger ett djup åt rätten, ungefär som en mörk baryton-röst.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Marinerad laxsida – inspirerad av Zeina Mourtada

06 torsdag Jan 2022

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, huvudrätt, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart

Kommer moster Märta på besök under helgerna? Eller de där vännerna som du inte har sett på nästan ett år? Eller är det elaka släkten som kommer för att kontrollera städningen?

Vem det än är, så kan det vara praktiskt med mat som funkar för de flesta – och som inte fjättrar dig i köket under alltför lång tid. Då kan det vara bra att plocka fram Zeinas Mourtadas marinerade laxsida från bloggen Zeinas kitchen.

Jag har för en gångs skull följt ett recept. I alla fall nästan. Jag har bara grejat lite med kryddningen. Och tiden. Och sättet att laga den.

Men såsen är värt ett eget kapitel. Du kan läsa mer om såsförslag nedanför receptet.

Det här behövs till 7 – 8 personer:
1,5 kg laxsida
2 msk pressad citron
ev rivet skal från 1 citron
1 msk japansk soja
salt & svartpeppar
1 dl hackad dill
1 citron i skivor

Till laxen: Kokt potatis och gärna stekt fänkål (som blir mild och god om den får steka en stund)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader och lägg laxsidan i en ugnsform. Blanda pressad citron med soja och ev rivet citronskal. Pensla laxen, salta & peppra, strö över hackad dill. Låt laxen stå en stund och dra åt sig de goda smakerna.

Lägg citronskivorna på laxen och skjut in i ugnen i ca 20 – 25 minuter. Är du osäker på när fisk är klar, gör då så här: Tryck lätt på fisken med ett finger. När den skivar sig fint – och inte är helt rå i mitten – då är den klar.

Till fisk finns det massor av goda såser. Zeina har ett bra recept på citronsås. Jag tycker själv att jag har ett kanonrecept på kall romsås som jag tjatade till mig från en fiskhandlare.

Men vitvinssås är – inte utan anledning – den klassiska fisksåsen.

Till 8 personer behöver du:
2 skalade och grovhackade lökar
2 skalade och grovtärnade morötter
smör & olja
lite cayennepeppar
ett gäng dillstjälkar
5 dl torrt vitt vin
5 dl fisk- eller hummerbuljong, vatten + tärning eller fond
4 dl vispgrädde
salt & vitpeppar
1 citron, rivet skal + pressad juice
ev några korn strösocker

Gör så här:
Fräs lök och morot i olja & smör. Krydda med bara lite cayenne.

Häll på vin och fisk/hummerbuljong. Koka till hälften har kokat bort. Sila bort lök, morot och dillstjälkar.

Häll på grädden. Koka till ett par deciliter har kokat bort.

Smaka av med salt, peppar, citron och kanske ett par korn socker för att runda av såsen. Smaka dig fram till vad just du gillar.

Bon appétit!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Snittar & kex – med chèvre & parmachips

03 måndag Jan 2022

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, mat, smårätt

≈ 1 kommentar

Etiketter

buffé, fest & meny, smårätt

Jodå, det blev torskrygg på nyårsafton. Den blev så där saftigt skivig som torsk ska vara. Potatismoset gratinerade vi, och såsen – räksåsen – skriv upp den på din att-äta-lista för det är en av de tio saker du ska testa innan du trillar av pinn!

Till välkomstbubblet blev det parmachips, men istället för att servera dem som tilltugg, ställde vi dem som små ”segel” i en klick färskost på kex. På de andra kexen låg en fantastisk röra där hustrun rört samman chèvre med lite crème fraiche och toppat med en valnöt.

Vi åt gott och vi drack gott. Och vi hoppades att kanske, kanske tar den förbannade pandemin slut under det år som just har börjat.

Det här behövs till 8 snittar eller kex med chèvre:
120 g chèvre
ca 1 msk crème fraiche
lite salt & peppar
8 valnötshalvor

Gör så här:
Skär bort kanterna på chèvren. Mosa den med en gaffel och blanda med lite crème fraiche. Spritsa eller klicka ut oströran på snittar eller kex. Toppa med valnötter.

Det här behövs till 8 snittar eller kex med vitlöksost & parmachips:
ca 4 skivor lufttorkad skinka, parma-, serrano- eller bayonneskinka
ca 1/2 stor ask färskost med vitlök & örtkryddor
ev lite dill

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Lägg skinkan på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in plåten i ugnen i 10 minuter. Ta ut, låt svalna lite och bryt skinkan i mindre bitar.

Klicka ut osten på snittar eller kex. Stick ner en bit parmachips i varje. Garnera ev med en dillvippa.

Jo, det var det där med att spritsa. Det har jag aldrig gjort, men tänkte att potatismoset måste ju serveras i gratinerade och så där tjusiga små toppar.

Så jag travade i väg till affären och kom hem med en sprits-mojäng (påsen ska tydligen kallas för ”tyll”).

En stund in i matlagningen tog jag min ”tyllpåse” och fyllde den med ett ganska löst potatismos med en äggula som skulle ge den fina gratinerade färgen. Jag valde en ganska stor öppning på ”munstycket”, och så tryckte jag ut potatismoset.

Själv tyckte mest att det såg ut som ett gäng smått berusade badankor som förirrat sig upp på ugnsplåten. Ganska misslyckat, men ändå ätbart, alltså.

Men hustrun, hon var fullkomligt obeveklig:

– Haha, det ser ut som hundbajsar! sade hon och tvingade mig att göra bonniga klickar av potatismoset istället.

Någon i den bästa av läsekretsar kanske kan upplysa mig om hur man gör för att spritsa potatismos?

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Bakade bönor med paprika, fetaost & tomat

01 lördag Jan 2022

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, vardagsmat, vegetariskt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, vardagsmat, vegetariskt

Vi är inte särskilt lika när det kommer till mat, jag och hustrun. Inte nog med att hon kan äta samma mat flera dagar i sträck och inte gillar strömming.

Hon tillhör också de väluppfostrade bönhatarnas skara. Så när det serveras bönor – i chili con carne eller i cassoulet, den sydfranska grytan med bönor, korv och kött – då petar hon först undan bönorna. Äter upp dem och kallar dem för ”medicin”.

Först därefter går hon loss på den ”riktiga” maten.

Men en dag under julledigheten flög fan i mig. ”Jag gör en rätt med nästan bara bönor, men en rätt som inte bara jag uppskattar”, tänkte jag.

Och så började jag fundera. ”Hmm. Den måste innehålla sådant som hon gillar. Måste ta med tomater och ost – ingenting funkar så bra som ost – och så en liten sötma som bryter smaken”.

Efter en stund i köket ställde jag fram gratängformen på bordet. Tittade på medan hustrun lade upp maten och tog en tugga.

– Det här var ju gott! blev kommentaren.

Yess, tänkte jag.

Testa du också – och låt dig inte förskräckas av den långa listan med ingredienser. Det är bara lök, morot, paprika, feta och tomater + kryddor.

Det här behövs till 3 – 6 personer beroende på vad du serverar till bönorna:
1 stor bananschalottenlök eller gul lök
olivolja
salt & svartpeppar
2 tsk paprikapulver
2 tsk rökt paprikapulver (eller ta 4 tsk vanligt paprikapulver)
chilipulver efter tycke och smak (jag tog lite cipotle chili)
2 msk tomatpuré
2 vitlöksklyftor
1 morot
1 paprika, gul eller röd
2 dl vatten
2 pkt färdiga bönor som du gillar (svarta, vita, blandade…)
1/2 – 1 msk honung
2 tsk röd balsamvinäger
200 g små god tomater
100 g fetaost

Servering
Ris eller bara ett gott bröd och sallad. Eller också får de bakade bönorna vara side kick till något grillat

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skala och hacka lök och vitlök. Skala och riv moroten. Dela paprikan, kärna ur och skär i små tärningar. Skölj bönorna.

Fräs löken glansig i olja. Salta & peppra. Häll i paprikapulver och chilipulver (smaka dig fram till rätt styrka) och fräs lite till. I med tomatpurén och fräs. I med morot och paprikatärningar och – ja, just det fräs lite till.

Häll i vattnet och koka ett par minuter. I med bönorna och koka lite.

Häll allt i en ugnsform. Dela tomaterna på mitten och tryck ner dem i bönröran. Smula feta över. Baka i ugnen så där en 20 minuter tills allt är genomvarmt och osten har börjat smälta.

Strö över lite (strimlad) persilja om du vill.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Nyårsmeny 2021 – pilgrimsmusslor & torskrygg, ost & bubbel

28 tisdag Dec 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, ost & efterrätt, smårätt, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, förrätt, fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, ost & efterrätt, tillbehör

På nyårsafton ska det vara bubbel i glaset och kavaj på kroppen, även det här underliga pandemiåret 2021. Vi firar hemma hos oss med knytkalas som vanligt, så jag vet inte vad det blir till förrätt och dessert – det lagar de andra familjerna som är med på firandet.

Men jag vet vad jag vill ha till huvudrätt: Torskrygg med räksås & mandelpotatismos. Räksåsen är helt gudomlig och torskrygg är, som du kanske märkt, en av mina favoriter. Lätt att laga, lätt att lyckas med. Men jag tror det blir gratinerade potatistoppar istället för vanligt potatismos. Det känns lite festligare än att langa fram en bytta med mosad potatis och säga ”Ät!” till gästerna.

Hustrun hävdar att hon har lagt ett veto mot fisk på nyårsfirandet. Yrar om vildsvin och sås och rödvin. Vi får väl se vem som måste ge sig i slutändan…

Men kvällen börjar med lite bubbel. Gärna med ett glas cava eller crémant (franskt mousserande från andra regioner än Champagne). Det är schysst vin som ger mycket smak för pengarna, och tio gånger fräschare än prosecco.

Till bubblet måste det finnas något litet att tugga på. Den som vill jobba lite kan välja Panerade bläckfiskringar med aioli eller spöda parmachips. Annars funkar det väldigt bra med crostini toppade med någon god röra.

Jag är ett stort fan av pilgrimsmusslor – att det så sällan finns med på bloggen hänger ihop med en liten men förarglig detalj. Priset.

Men på nyårsafton är det läge att kosta på sig och då är Saint-Jacques & crème chou-fleur -pilgrimsmusslor & blomkålscrème en favorit.

Skulle du känna att du vill bjuda på det där lilla extra efter huvudrätten så är mitt förslag Fikonkompott med Appenzeller & Gruyère. Det låter inte så flashigt och det är inte ens svårt att fixa, men smaken är magiskt god.

Kvällen avslutas på samma sätt som den började – med bubbel. Men den här gången häller du bubblet i dessertskålarna, där får det samsas med en kula sorbet. Citronsorbet & Crémant (eller annat bubbel som du gillar) är överraskande fräscht och gott. Dessutom kan man ha efterrätten som nyårsskål om magen skulle vara alltför välfylld efter middagen.

Oavsett vad du väljer så önskar jag dig Gott Nytt År!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Pasta med spenat, champinjoner & soltorkade tomater

26 söndag Dec 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, pasta, vardagsmat, vegetariskt

≈ 1 kommentar

Etiketter

huvudrätt, pasta, snabbmat, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

Julskinka och revbensspjäll och paté, ni var ett trevligt sällskap under några juldagar. Men nu tror jag att jag ska tacka för mig – för ärligt, jag vill inte se er på sådär en elva månader.

Jag har fått nya drömmar, och de kommer alla från växtriket. Det är ris och pasta, thai och italienskt. Och framför allt, det är grönsaker.

Tror jag börjar med en fyllig norditalienare. Tagliatelle som fått ta till sig smaken av spenat, champinjoner och soltorkade tomater.

Det här behövs till 4 personer:
400 g spenat, färsk eller fryst och tinad
400 g champinjoner
17 – 18 soltorkade tomater
olivolja
salt & svartpeppar
2 vitlöksklyftor, skalade
2 dl crème fraiche, 34 %
2 dl av pastavattnet

Pasta till 4 personer, till exempel tagliatelle

Gör så här:
Skölj/torka och skiva champinjonerna. Skala vitlöken. Strimla tomaterna. Sätt på pastavattnet och koka pastan

Stek svampen i en stekpanna med bara aningen olja. Häll på lite mer olja när vattnet kokat bort. Salta & peppra och stek så svampen får lite färg.

Fräs spenaten i lite olja. Pressa i vitlöken, salt & peppra. Fräs tills vätskan har kokat bort. Rör ned strimlade tomater, svampen, crème fraiche och vatten från pastakoket.

Häll av pastan när den är klart al dente. Lägg pastan i spenaten och låt allt bli varmt. Klart.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

På lördag är det dags – då fixar vi julmaten

10 fredag Dec 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, fläskkött, fransk mat, huvudrätt, mat, smårätt, tillbehör, vegetariskt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

buffé, fisk & skaldjur, fläsk, fransk mat, huvudrätt, jul, smårätt, tillbehör, vegetariskt

Bästa sättet att göra julmat är att göra den tillsammans. Jag och en kompis brukar ses en av de mörkaste dagarna i december. Då röjer vi runt i köket under några timmar – och sedan ser det ut som om Homer Simpson har pryat som kock. Men i frysen ligger trinda köttbullar, glänsande patéer och långkokt grönkål, glazade revben och wokad brysselkål.

På lördag i nästa vecka är det dags. Då drar vi fram knivar och skärbrädor, och så sätter vi igång. Men vi gör bara en bråkdel av recepten här nedan.

Det klart att du kan göra precis allt – från den första assietten med gravad lax till den sista chokladpralinen som de övermätta trycker ner innan de vacklar mot soffan. Men handen på hjärtat, vad är det för mening med det? Julen är ju faktiskt till för att ta det lugnt, inte för att stressa ihjäl sig.

Paté är en av de saker vi gör varje år, oftast Hemlagad paté – lättaste receptet, just för att den är så lättlagad. Man slipper mala lever och man slipper laga den i vattenbad. Tyvärr finns inte den här patén med senare upplagor av Vår kokbok, där jag en gång hittade receptet.

Ingen jul utan köttbullar, det gäller här hemma också. Därför trillar vi en större mängd med de trinda bollarna. Har vi viltkött brukar vi mala det, annars går det faktiskt lika bra med nötfärs – och om vill blandar man i fläskfärs för att få lite fetare bollar som håller ihop. I receptet Älgköttbullar med vitlök och timjan & med fläskfärs finns två olika varianter som man kan utgå ifrån.

Vad det gäller revbensspjäll så har vi testat några olika recept under åren. Har du tillgång till vildsvin så testa gärna Revbensspjäll av vildsvin – smakrikt, kryddigt & gott. Skulle det stå en slatt rom hemma, så kan du använda den till Tunna revben med rom-glaze. Receptet har jag inte hittat på själv, men det är gott ändå…

Idén att använda apelsin som smaksättare har jag dock hittat på. Det finns i Revbensspjäll med honung & apelsinglaze.

Grönkål är julbordets vegetariska höjdpunkt om du frågar mig. Fyllig, smakrik och aningen sträv i smaken. Vanligast är Gräddkokt grönkål, lite sådär som den halländska traditionen bjuder.

Skulle du drabbas av akut grönkålssug så kan man laga den smakrika portugisiska soppan Caldo verde. Eller blanda ost, grönkål och valnötter till fyllning i Grönkålspaj med valnötter. Smakrik lasagne med lax och grönkål kan bli en middag i advent – eller kanske en avslutning på juldagarna..

Men julens gröna är inte bara kålen. Rödlöksmarmelad är fantastiskt till patén, Apelsinmarinerade morötter är överraskande gott. Det gäller också Glaserad kålrot, och Ugnsbakade rödbetor, smörstekt grönkål & chèvre-crème. Eller testa Ljummen sallad med svartkål, apelsin & granatäpple.

Den klassiska svenska rödkålen har jag aldrig gillat, det är liksom för mycket socker som klistrar igen smaklökarna. En fräschare variant är Alsassisk rödkål med lök, vin & valnötter. (Även om det egentligen ska vara kastanjer i den franska rödkålen).

Vegetarianen kan också satsa på Wokad brysselkål eller Sojakryddad brysselkål. Äter man ägg och mjölkprodukter så är Örtkryddad paté med linser & morötter, rosmarin-crème fraiche ett bra alternativ.

Jag har gett upp det där med att grava lax och lägga in sill. Det finns faktiskt rätt mycket bra att köpa, men skulle du vara sugen så kan du söka recept på bloggen. En sak finns inte i affärerna: Matjessill med dill och Fräschare matjessill-sallad. Det är två röror eller sallader på matjessill och gräddfil. Gott, tycker jag.

Men en sak brukar jag spara till dagen före julafton – julskinkan. Om du ska tillaga den själv, välj gärna vinkokt skinka och koka den i vin och äppeljuice. Då får den en fylligare smak, dessutom får du en fantastisk buljong att använda i grytor.

Trevligt julmatsstökande!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sojakryddad brysselkål – perfekt till revbensspjäll & korv

06 måndag Dec 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

jul, tillbehör, vegetariskt

”Hmmm, krydda brysselkålen med soja och vitlök, ska det verkligen vara nödvändigt?” Nej, du måste såklart inte. Men testa gärna den här lätt asiatiska kryddningen till revbensspjällen på julbordet.

Sojan gifter sig bra med de kryddiga revbenen, som inte heller är så ”oasiatiska”. Ofta är de kryddade med ingefära och – just det – soja. Och champinjoner som fått lite skjuts av japansk soja blir till en superkombo.

Det här behövs till en mellanstor laddning på julbordet:
500 g brysselkål
250 g champinjoner
1 vitlöksklyfta
1 chili, spansk peppar (om du vill)
olivolja
salt & svartpeppar
(knappt) 1 msk japansk soja
(knappt) 1 msk pressad citron

Gör så här:
Skölj brysselkålen. Skär av roten och ev fula delar. Dela kålen i halvor eller kvartar så att de håller ihop i roten.

Skölj/torka av svampen och skiva den. Skala vitlöken och finhacka. Dela chilin och skrapa ur fröna. Strimla.

Stek svampen i bara lite olja tills vätskan kokat in. Häll på lite mer olja, salta & peppra och fräs så svampen får lite stekyta.

Stek brysselkålen i olja tills den börjar få färg. (Använd gärna en stekpanna till svampen och en annan till kålen, så går det snabbare). Blanda ner svamp, vitlök och chili. Stek ett par minuter till. Häll i soja och citronsaft. Stek tills vätskan har kokat in och smakerna gift sig.

Om du vill funkar brysselkålen bra till en god korv – det var så vi åt den, som du ser av bilden. Men det som blev över frös vi ner för att ta fram till revben och köttbullar på juldagen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Godast i advent – ost, choklad & andra munsbitar

03 fredag Dec 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, mat, ost & efterrätt, smårätt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, jul, ost & efterrätt, smårätt

Ungefär elva månader om året är det lättare att vara tysk eller fransk än svensk. Som tysk kan man säga ”Kom över på en öl” och så serveras en pilsner med fast skumkrona tillsammans med några nötter att knapra på.

Och en fransman bjuder gärna på en aperitif, ett glas vin och något att tugga på. Det kan vara några oliver eller en hel massa olika småsaker så att det nästa bli till ett litet smörgåsbord.

Men som svensk får man bjuda på middag eller nöja sig med en kopp kaffe.

Utom i december – då kan man bjuda på glögg. Och när det är som kallast och mörkast öppnar sig den sociala världen. Man tittar in hos grannen, hälsar på de där kompisarna man tänkt besöka i snart ett år.

I muggen finns det varma vinet och som tilltugg finns – ja, allt från ett par pepparkakor till en hel liten värld av sött och gott.

Men om du är som jag: hoppa över det där russintunga vinet med så mycket socker så man undrar om tomtarna på Blossa är på kanelen när de jobbar. Gör en Vin chaud med rött vin, vaniljstång och bara lite socker. Mycket fräschare och godare, om du frågar mig.

Vill man ha tilltugg kan man göra små ”tarte” med rödlök & chèvre. Fräscht och lite syra – och superenkelt om man använder färdig smördeg. Nästan lika enkelt är att göra chrèvrefyllda dadlar med bacon. Grönkålschips är inte heller så krångligt, men passa de så de inte blir brända.

Lite större tålamod får man ha om man ska fixa kompott och marmelad av fikon. Man måste i alla fall vara ute ett par timmar innan för att göra fikonmarmelad till Brie och Saint Agur. Men sedan håller sig marmeladen i alla fall genom hela glöggsäsongen.

Fikonkompott med Appenzeller & Gruyère är en fantastisk ostavslutning på en middag. Men den skäms inte för sig en sen eftermiddag när skymningen kryper närmare. Det gör inte heller fikonröra till Stilton & ädelost.

En bubblare i glöggtider är annat sött vin. Sauternesvin och lussebullar med saffran, föreslog en vinskribent. Själv skulle jag nog hålla mig en god Tokajer och toscaäpplen.

Vill man fixa ännu lite mer så kan man göra små äppelpajer med hasselnötter, rom & choklad. De funkar bra på ett mingel, men går också bra efter ett glas rom. Om du heller gör något med päron så är portvinskokt päron med Saint Agur, valnötter & knaprig kavring ett klart smakligt alternativ.

Eller också går man loss på på allt det goda man kan göra av kakao, till exempel parfait med Nutella & mörk choklad. Skulle du – liksom jag – vara svag för choklad med havssalt så finns två alternativ. Antingen gör du chokladmousse med havssalt eller också satsar du på chokladfondant med havssalt. Ingen smalmat direkt, men gott.

Om du läser det här efter julafton – och råkar ha lite risgrynsgröt över – så gör världens enklaste mangosorbet och servera den med granatäpple & risgrynsgröt (eller glass). Det låter knäppt, men funkar kanonbra ihop.

Men det finns ett mycket enklare sätt att fixa guldkant på glöggtillvaron. Ta fram lite pepparkakor och en vanlig ädelost. Lägg en tunn skiva ost på pepparkakan, ta en tugga och lite varm glögg.

Och njut! Jul och advent är till för att man ska få energi – inte att man ska slita ut sig i flera veckor för att sedan kunna sitta ner i ungefär 38 sekunder.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 842 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d