• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Etikettarkiv: tillbehör

Veckomeny – Medelhavskost för en anti-inflammatorisk vecka nr 73

14 söndag Sep 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, mat för en vecka, ost & efterrätt, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, ost & efterrätt, tillbehör, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Det är kanske bara att erkänna: man blir äldre – även om man inte är direkt lastgammal – och då börjar kroppen protestera.

När man suttit i bilen ett par timmar och ska kliva ur, känns det som om man är med i en elak film. Lederna är liksom lika lättrörliga som på en pigg 94-åring.

Efter en natt i en dålig säng får man sätta sig upp försiktigt så att det inte hugger i ryggen.

Men så finns de mer långtidsverkande sakerna. Själv får jag ibland inflammationer i lederna och hustrun har en värkande höft.

Ett sätt att motverka inflammationer och ledvärk är att äta mer anti-inflammatorisk kost. Alltså mer av frukt och grönt. Mer frön och bär, inte minst blåbär.

Istället för rött kött så låter man en bit fisk (gärna fet fisk) landa på tallriken. Och så äter man mer fibrer och baljväxter, byter ur vitt ris och vit pasta mot fullkornsvarianter och andra matgryn som mathavre.

Yoghurt. Olivolja, istället för smör. Mindre av socker, processade livsmedel och alkohol, alltså tyvärr mindre vin.

Tycker du att de flesta kostråden känns bekanta? Då kan det bero på att de nästan helt överensstämmer med medehavskosten.

Så nu kör vi mot en lite hälsosammare vecka!

Måndag: Pasta & tomatsås med röda linser
Gott med lite tuggiga linser i tomatsåsen, men överkoka dem inte. Fullkornspasta om det ska vara antiinflammatoriskt.

Tisdag: Surkålspanna med fisk, lök & äpple
Surkål känns väldigt bra i magen. Dessutom är det gott. Om man – som jag – inte är väldigt strikt så tar man med lite bacon. Annars låter man bli.

Onsdag: Pastagratäng med bönor & oliver – praktisk vardagsmat
Praktisk mat en vanlig dag mitt i veckan. Baljväxter, tomater och oliver – nu snackar vi medelhavskost!

Torsdag: Wokad spetskål med halloumi & kornotto
Spetskål är en favorit. Korngryn är som en smakrikare variant på ris. Men välj gärna svensk grillost. Svensk djurhållning är snällare och sundare.

Fredag: Laxkotlett med citronsmör – enkel fredagsmat
Det är synd att fisk så sällan säljs som kotletter för benen gör att fisken smakar mer. Vill du undvika smör – gör en örtolja med olivolja, citron och örter.

Lördag: Fettuccine & sås med ugnsrostade tomater
Rosta tomaterna i ugnen så får du ut mycket mer – och fylligare – smak. Ja, och så var det där med fullkornspasta…

Söndag: Torsk med somalisk-inspirerad tomatsås
Den här torskpannan är överraskande mild. Jag har alltid trott att somalisk mat skulle vara chilihet – ända tills jag testade.

Veckans tillbehör: Marias marinerade paprika
På ett ställe läste jag att i antiinflammatorisk mat ska alla färger finnas på tallriken. Med den här paprikan blir det mer rött, grönt, gult.

Veckans efterrätt: Turkisk yoghurt med honung, äpple & mandel
Och här finns en chans att få med fler: äpplen eller blåbär eller svarta vinbär. Mandel, solrosfrön eller kanske granatäpple.

Här hittar du fler veckomenyer med medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Marias marinerade paprika

04 torsdag Sep 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

buffé, förrätt, tillbehör, vegetariskt

Maria bjöd på marinerad paprika till hemmalagad rostbiff och potatissallad. Det var så gott så jag var bara tvungen att gå hem och uppfinna hjulet jag också.

Här ser du resultatet. Hoppas någon tänker ”Rolands marinerade paprika den verkar så god, så jag måste gå hem och laga den”.

Det här behövs till 2 – 3 personer:
2 paprikor av olika färg, t ex 1 röd och 1 gul
salt & svartpeppar

Marinad/vinägrett
3 msk olivolja
1 – 1,5 msk mild, vit vinäger
1 liten vitlöksklyfta
1/2 chili, spansk peppar
1 näve strimlad persilja

Gör gärna så här:
Sätt ugnen på 250 grader. Dela och kärna ur paprikorna. Lägg dem med skalsidan upp i en oljad ugnsform. Kör i ugnen ca 20 minuter tills skalet blivit skrynkligt och lite brynt.

Under tiden paprikan är i ugnen: Skala och hacka vitlöken fint. Strimla chili och persilja. Blanda med olja och vinäger.

Lägg de varma paprikorna i en skål som du plastar (gör det lättare att få av skalet), och låt dem svalna lite. Pilla loss skalet – skulle inte allt gå bort så är det inte hela världen. Om det inte är Nobelmiddagen du förbereder.

Skär paprikan i breda strimlor. Lägg på ett fat, salta & peppra. Häll över marinaden/vinägretten.

Man kan äta paprikan direkt, men låt den gärna så några timmar i kylskåp och suga åt sig av den goda marinaden.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Pastasallad med tomater, feta & röd pesto

12 lördag Jul 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, pasta, sallad, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, pasta, sallad, snabbmat, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

Pastasallad är som gjort för lata dagar på sommaren. Det är lättlagad och enkel – men smakrik – mat.

Dessutom är det suveränt bra för rester. Lite stekt aubergine eller några kokta haricots verts som har flyttat in i kylskåpet? Bara att vända ner.

Eller har du lite överbliven kyckling, korv eller kött? Ta med det i pastasalladen.

Det här behövs till 3 – 4 personer, beroende på vad du serverat till:
200 g kort pasta
300 – 400 g tomater
1 -2 knipplökar
ca 2 dm gurka
2 (små) nävar valnötter (eller ta oliver istället för nötter)
några msk olivolja
drygt 1 dl (drygt 1/2 burk) röd pesto
salt & svartpeppar
lite örtkryddor att strö över (oregano, timjan, persilja…)

Servering
som ensamrätt med sallad och bröd – eller också serverar du den som tillbehör till stekt fisk, kött eller grönsaker

Gör gärna så här:
Koka pastan och blanda med pesto och olivolja.

Skala och hacka löken (blasten är också goda). Fintärna gurkan och skär tomaterna i ganska små bitar. Tärna (eller bryt) festaosten och bryt sönder valnötterna.

Blanda allt i en stor skål. Strö över lite färska örtkryddor.

Det där gick väl ganska fort? Alltså tid över för ett kvällsbad eller en tur till glasskiosken eller en pilsner. Eller vad du nu väljer att göra en sommarkväll.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Patata arragnate – ugnsstekt potatiskaka med tomat & örter

13 söndag Apr 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

tillbehör, vegetariskt

Patata arragnate är en trevlig, ugnsgräddad potatispanna med rötterna i Italien. Lite av en potatisgratäng där grädde har ersatts av tomat, lök och örter. Klart piggt och fräscht.

Funkar bra till kött och stekt fisk, eller kanske stekt halloumi om man vill ha en helvegetarisk rätt.

Vi åt potatispannan tillsammans med ugnsstekta kyckling.

Och joodå, vi blev både mätta och nöjda.

Det här behövs till 3 – 4 personer:
6 potatisar
1 (stor) rödlök
1 burk hela tomater, utan spad
1 – 2 vitlöksklyftor
2 – 3 tsk torkad oregano
1 – 2 msk strimlad basilika
salt & svartpeppar
olivolja
en skvätt vitt vin, kanske 1 dl

Gör gärna så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skala och finskiva lök och potatis. Det går lättast på en mandolin.

Häll av spadet från tomaterna. Klipp dem i delar med en sax, skala vitlök och pressa ner i tomaterna.

Olja en ugnsform. Lägg ut ett lager potatis, varva sedan lök, tomater och potatis. Krydda med salt, peppar, oregano och strimlad basilika mellan varje varv.

Täck formen med alu-folie och sätt in den i ca 45 minuter. Ta av folien och stek tills allt är klart, cirka 15 minuter.

Det här inget recept jag har kommit på själv, utan något jag hittat på nätet. På den trevliga – men inte så uppdaterade – bloggen Karinspis läste jag ett recept på patata arragnate för några veckor sedan. Jag blev så lockad så jag var tvungen att göra ett eget försök, som vanligt pillade jag lite på oppskriften, som det heter i Norge.

Vill du ha Karins riktiga recept är det bara att använda länken här ovan.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sejrygg med parmesancrème & julienne-grönsaker

30 söndag Mar 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, tillbehör

≈ 1 kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, sås & röra, tillbehör

Om man ska göra hustrun på gott humör, då ska man inte börja dagens middagsbestyr med att säga: ”Jag åker till Masthugget och köper sejrygg”.

Då får man en oförstående blick tillbaka, och så kommer det: ”Va, ska vi ha fisk till middag?”

Men hon kapitulerade helt vid matbordet. Mild, god sejrygg med en djup sälta av snabbrimning, spänstiga grönsaker och fyllig parmesancrème.

Inte en endaste smaklök var ledsen. Inte hustrun heller.

Det här behövs till 2 personer:
400 g sejrygg, eller torskrygg
ganska mycket salt
olivolja
svartpeppar

Julienne-grönsaker
1 (stor) morot
1 (liten) klyfta rotselleri
2 små nävar gröna bönor, haricots verts
olivolja
salt & svartpeppar

Parmesancrème
1 dl crème fraiche
ca 1/2 dl majonnäs
ca 1 dl riven parmesan eller grana padano
en aning dijonsenap
salt & svartpeppar

Servering
kokt potatis

Gör gärna så här:
Förberedelser. Salta fisken ganska ordentligt, och låt den stå och snabbrimma medan du förbereder det andra. Sätt ugnen på 165 grader.

Riv osten och blanda med majonnäs, crème fraiche och aningen dijonsenap. Salta & peppra. Smaka dig fram till rätt smak.

Tina bönor om de är frysta och dela de stora. Skala morot och selleri, och skär i tunna stavar, så de blir som tjocka tändstickor. (Det är det som är julienne).

Sätt på potatisen.

Fisken. Skölj sejryggen och torka av med hushållspapper. Ta några varv med pepparkvarnen. (Kanske ska du också strö över ett par saltkorn, men det beror på hur mycket du saltade innan). Värm en stekpanna med olja och ”bryn” fisken på lite mindre än medelvärme. OBS Bara så där en minut per sida.

Lägg fisken i en oljad ugnsform och kör i ugnen, kanske 9 – 10 minuter. Fisken är klar vid sådär 55 – 56 grader. Man kan också trycka lätt på fisken, när den skivar sig så där tjusigt som torsk gör på krogen, då är den klar.

Grönsaker. Stek morot i olja i ca 1/2 minut. Skrapa ner selleri och stek 1 – 2 minuter. I med gröna bönor (haricots verts) och stek ett par minuter tills allt är klart men ändå al dente. Salta & peppra.

Ät & njut!

Sejrygg är en liten delikatess. Mild och god smak – och oändligt mycket billigare än torskrygg, i alla fall här i Göteborg. Vår fiskbit kostade 119 kronor kilot, alltså mindre än hälften av vad man får betala för torskrygg hos en fiskhandlare.

Jag ska också slå ett slag för att salta fisken i förväg. Egentligen ska man lägga den i rejält saltat vatten för att snabbrimma fisk. Men det funkar rätt bra att bara strö över salt, låta fisken stå en stund och sedan skölja den.

Enklare, men det gör ändå fiskköttet lite fastare och ger en djup saltsmak.



Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sallad med svartkål, apelsin & valnötter

10 måndag Mar 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör

≈ 4 kommentarer

Etiketter

jul, sallad, tillbehör

Jag har aldrig fattat varför svartkål heter svartkål. Den är ju mest grön till färgen! Men kanske är det för att namnet grönkål redan är upptaget.

Bägge kålsorterna är klart trevliga när man lär känna dem. Svartkål är lite mildare och har lite mjukare konsistens. Just därför passar den bättre i sallad än grönkålen som blir lite för mycket av nu-ska-vi-äta-kruska-kli-och vara-förbannat-nyttiga för min smak.

Här en sallad där den milda kålsmaken får en kick av apelsinen och aningen beska av valnötterna. Gott om du frågar mig.

Det här behövs till 3 – 4 personer:
250 g svartkål
1/2 (liten) rödlök
1 apelsin
1,5 nävar valnötter (eller så mycket som just du vill ha)

vinägrett
1 del mild vinäger
2 delar olivolja
salt & svartpeppar

Gör gärna så här:
Skölj och strimla svartkålen. Skala och finhacka löken. Skala apelsinen och skär i ganska små bitar. Bryt sönder valnötterna i mindre bitar.

Vispa ihop en vinägrett med olja och vinäger. Krydda med salt & peppar.

Lägg allt på ett fat eller i en skål. Häll i vinägrett och blanda.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fläskkorv kokad med lök & rotsaker – lätt förnyad husman

28 fredag Feb 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, huvudrätt, mat, tillbehör, vardagsmat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, huvudrätt, tillbehör, vardagsmat

Fläskkorv är gott! Jag hade glömt bort det, men för några veckor sedan åt jag rätten för första gången på mer än 50 år. Och det var som om smakminnet öppnade sig. Just så smakade korven i min barndom, och just den smaken gillade jag.

Men nu vill jag ha senap till fläskkorven, det ville jag inte som barn. Jag har också kokat den lite som en fransk pot au feu, alltså tillsammans med rotsaker. På så sätt får man både välsmakande tillbehör och en god sky när korven väl ligger på tallriken.

Det här behövs till 2 – 3 personer:
300 g färdigkokt fläskkorv
400 – 500 g rotsaker, t ex morot, rotselleri, lök, palsternacka
smör & (kallpressad) rapsolja
salt & svartpeppar
1 tsk torkad timjan

Severing
potatismos (om du frågar mig) och senap

Gör gärna så här:
Förberedelser. Skala rotsakerna och skär dem i mindre bitar- (Gärna oregelbundna – men lika stora – bitar. Det blir liksom mer varierat på tallriken). Ta av plasten runt korven och skär den i knubbiga skivor.

Tillagning. Värm en tjockbottnad gryta med olja och smör. Fräs morötterna i ett par minuter (lockar fram mera smak). Krydda med salt, peppar & timjan. Häll på ett par dl vatten, men ta inte så mycket att det täcker morötterna.

Koka rotsaker och korv. Morötter (drygt) 20 minuter, palsternacka och lök ca 15 och selleri 10 – 12. (Men det beror såklart på hur stora bitarna är). Låt korven koka med de sista 5 – 10 minuterna.

Gör potatismoset under tiden. Servera korv och rotsaker med den sky som blivit av koket. Glöm inte senap (söt och stark för min smak), den bryter fint mot rotfrukternas sötma.

Om du vill så kan man såklart koka potatisen i korvspadet. Skär fast potatis i klyftor och låt dem koka sådär en 15 minuter.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Rendang på fläskkarré – smakrik indonesisk curry

31 fredag Jan 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, huvudrätt, mat, sallad, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fläsk, huvudrätt, sallad, tillbehör

Rendang är en indonesisk gryta, som vanligen görs på nötkött. Här har jag testat fläskkarré istället, och det blev som en smakrik curry med ganska milda toner. Varm och liksom välkomnande. Men om man vill ha mer sting, så är det bara att stoppa i mer chili.

Skulle du ha lite kyckling hemma, så testa med det istället. Jag tror det skulle funka riktigt bra.

Listan med ingredienser är lång som sju svåra år, men då ska du veta att jag faktiskt tagit bort några av alla kryddorna. Däremot har jag lagt till mango i kryddpastan för att få lite – vad ska jag säga – blommigare toner. Jag tycker det funkar bra, men vill du vara purist så hoppar du bara över det där med mango.

Det här behövs till 4 personer:
800 g benfri fläskkarré i bit
neutral olja
salt & svartpeppar
1,5 tsk malen kardemumma
1,5 tsk malen koriander
0,5 tsk gurkmeja (om du vill)
1 burk kokosmjölk
3 stjärnanis
1 kanelstång (om du vill)
3 strån citrongräs, delade i bitar och bankade
1/2 – 1 lime, pressad

Kryddpasta
1 dl mangotärningar, tinad om den varit fryst
4 – 5 schalottenlökar, skalade och hackade
1 bit ingefära stor som en tumme, skalad och riven
5 klyftor vitlök, skalade och rivna
3 chili, spansk peppar (eller mer om du gillar het mat)
knappt 1/2 dl neutral olja

Mangosalsa
400 g mangotärningar (1,5 pkt mango)
1/2 rödlök, skalad och hackad
1 röd chili, urkärnad och strimlad (eller mer om du vill ha hetta)
svartpeppar & pressad lime

Servering
Ris av en sort som du gillar
Lime-klyftor att pressa över maten

Gör gärna så här:
Börja med kryddpastan. Blanda alla ingredienserna. Mixa till en slät pasta.

Grytan. Putsa köttet och skär det i grytbitar. Bryn dem i omgångar i olja. Krydda med salt, peppar, kardemumma, koriander och gurkmeja.

Lägg allt i en ganska stor gryta. Skrapa ner kryddpastan och stek vidare. Häll i kokosmjölken och låt grytan koka tills köttet är riktigt mjukt. Smaka, men det tar kanske 45 – 60 minuter.

Koka riset under tiden.

Mangosalsa. Blanda mango med rödlök och chili. Pressa över lime, dra några varv med svartpepparkvarnen.

Mängden i många recept verkar vara gjord för asketiska kvinnor som inte är särskilt förtjusta i mat. Du vet, recept där det står att 500 g fisk och fyra potatisar är lagom till 4 personer.

Just därför skriver jag antal personer, inte antal portioner. Jag ser helt enkelt hur många maten räcker till.

Det här funkar nästan jämt, utom när 26-åringen – alltså sonen – kommer på mat. Han äter nämligen som en häst. Kanske inte havre, men han äter mycket.

Det har han gjort hela livet. Första gången han åt samma mat som jag och hustrun, så åt han tre potatisar och fem köttbullar. Visserligen mosade, men ändå. Han var sex månader gammal. Tre potatisar och fem köttbullar. Motsvarar väl en portion för en asketisk kvinna i mattidningarnas recept.

Som du förstår var han på besök när vi åt den här indonesiska curryn. Jag hade lagat en gryta på ett kilo fläaskkarré.

Allt gick åt. Men jag skyller på 26-åringen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Grillstekt tonfisk med provencalska tomater & parmesancrème

14 tisdag Jan 2025

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, sås & röra, tillbehör

Finmiddag med grillstekt tonfisk, fyllig parmesancrème och knapriga parmachips. Och så milda ugnsbakade tomater. Visst bli man blir hungrig bara av tänka på den här maten?

Men tonfisk är notoriskt svårt att laga. Steker man den helt tillagad blir den torr och tråkig, mer som tonfisk på burk än den där saftiga fiskbiffen man ville ha.

Följer man de flesta råden – stekt 30 sekunder på varje sida – så får man helt rå fisk med ett par millimeter tillagad yta längst ut på kanten.

Här gjorde jag på ett nytt sätt. Letade fram den gamla grillpannan som stod och gömde sig i ett skåp, penslade olja på fisken och pannan – och så stekte jag varje sida 1,5 minuter på ganska hög värme. Sköt in fisken i ugnen (150 grader) och lät den lagas till en innertemperatur på 52 grader.

Det funkade! Tonfisken fick fin stekyta, men mitten blev rosa och saftig.

Fisk och tillbehör gifte fint ihop sig, och tillsammans med en nyzeeländsk chardonnay blev det en sådan där middag man minns. Och som man blir hungrig av att minnas.

Det här behövs till 8 personer:
8 portionsbitar tonfisk
olivolja
salt & svartpeppar (eller vitpeppar)

Parmesancrème
1 citron, rivet skal
4 dl crème fraiche
2,5 dl finriven parmesan eller grana padano
0,5 dl majonnäs
lite salt & svartpeppar

Tomater
400 g små goda tomater
salt & svartpeppar
2 msk ströbröd
2 msk finhackad persilja
1 vitlöksklyfta, finriven
några droppar olivolja

Parmachips
4 stora skivor parmaskinka (eller annan lufttorkad skinka)
olja

Servering
Hasselbackspotatis eller potatismos, kanske gratinerade toppar av potatismoset

Gör gärna så här:
Sätt ugnen på 200 grader.

Parmachips. Lägg bakplåtspapper på en plåt och pensla med olja. Lägg på parmaskinkan och kör i ugnen i ca 10 minuter tills de blir spröda. Vänd dem ev en gång. Låt svalna och bryt dem i lagom bitar.

Provencalska tomater. Dela tomaterna, lägg dem i en oljad ugnsform. Salta & peppra. Strö över lite hackad persilja, riven vitlök och ströbröd. Droppa över lite olja, sätt om i ugnen tills de får aningen färg. Tar kanske 10 minuter.

Sänk ugnsvärmen till 150 grader.

Parmesancrème. Banda citronzest med riven ost, crème fraiche och majonnäs. Smaka av med salt & peppar.

Tonfisk. Pensla fisken och grillpannan (eller en vanlig stekpanna) med olja. Stek på bägge sidor, för en grillpanna funkade det med 1,5 minuter per sida. (Men jag tror det behövs lite kortare tid i en vanlig stekpanna). Salta & peppra. Lägg fiskbiffarna i en oljad ugnsform. Kör i ugnen till en innertemperatur av 52 grader.

Nu brukar vi inte äta tonfisk varje fredag här hemma. Och det är inte varje dag som jag gör 8 portioner till mig och hustrun.

Det här var vår nyårsmiddag, och som vanligt vid den här tiden på året så grät hustrun en skvätt. Inte för att maten var så god, inte heller för att vi hade bråkat.

Utan för att hon brukar göra det på nyårsafton. Det är något med tolv-slaget och ”Ring klocka, ring” och tidens gång och döda släktingar, som öppnar hennes tårkanaler.

Men sedan en tid finns omedelbar tröst i det här huset: vår cockerspaniel Bamse. Varje gång hustrun fäller en tår hoppar han upp i knäet på henne (han tror att han är en liten knähund) och så slickar han hennes ansikte.

Så. Om du undrar varför man har hund… Svaret har du just fått.


Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Julkalender lucka nr 21 – parmesangratinerad brysselkål

21 lördag Dec 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 1 kommentar

Etiketter

jul, tillbehör, vegetariskt

Parmesangratinerad brysselkål är ett fylligt inslag på julbordet. Funkar bra både till skinkan och köttbullarna. Men de gör sig bra till en pilsner också.

Ställ gärna fram en saltströare på matbordet. Kål kräver ofta mer salt än man tror.

Det här behövs till ca 6 personer:
500 g brysselkål
salt & svartpeppar
kallpressad rapsolja (eller olivolja)
0,75 dl riven parmesan eller grana padano
0,75 dl ströbröd
1 – 2 krm espelette-peppar eller annan mild chili

Gör gärna så här:
Sätt ugnen på 225 grader, över och undervärme. Skär bort roten och ev fula delar på brysselkålen. Halvera kålen och lägg i en oljad ugnsform. Droppa över lite olja, salta & peppra. Vänd runt så kryddor och olja blandas.

Kör i ugnen i 6 – 7 minuter. Riv osten och blanda med ströbröd och chili under tiden.

Ta ut formen och vänd runt brysselkålen. Strö över parmesanblandningen. Droppa över generöst med olja. Kör i ugnen tills kålen är klar och har fått lite färg, ca 8 – 10 minuter. Om du vill ha mer färg kan du använda grillfunktionen på slutet.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 755 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d