• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: fransk mat

Ägg & sill, lax & lamm – påskmat blir det även i år

07 tisdag Apr 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, fransk mat, grillat, huvudrätt, lamm, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, fisk & skaldjur, fransk mat, grillat, huvudrätt, lamm

– Vi borde ha en vegansk vecka. Det kommer att sänka ditt blodtryck, pappa. Man kan se skillnad redan efter en vecka!

21-åringen tittade så där strängt på mig som bara barn kan göra när de tittar på trögtänkta föräldrar. Ålder spelar liksom ingen roll – allvarliga fyra-åringar eller jag själv när jag talar med min 97-åriga mamma…

I det läget finns som förälder bara en sak att göra. Man kapitulerar.

I lördags började den veganska veckan här hemma. Pasta, spenat och stekt svamp. En del av söndagen gick åt till att fixa en veganska Shephard’s pie (recept kommer).

Men där någonstans tog det stopp. Hustrun började yra om vin och grillat kött och ”vi är ju alla fall lediga och då ska man väl unna sig lite extra gott”. Själv hallucinerade jag om rökt lax och sill och lamm och all annan påskmat…

21-åringen då, han borde väl vara strikt? Men icke sa nicke. Redan på lörsdagskvällen kom jag på honom. En knäckemacka med Bregott och skivade ägg.

– Sedan när är ägg veganskt? frågade jag.

Vi avbröt den veganska veckan i går. Istället blev det grillad fläskkarré (grillpremiär), tzatziki, grekisk sallad och rött vin. För det ska faktiskt vara gott att leva även denna underliga vår.

Det gäller också för påsken. Den blir annorlunda, men ingen människa blir gladare för att man äter tråkig mat. Så vi tänkte ha snabbgravad ugnslax med gräslökssås på fredag och grillad lammstek marinerad i vin & örtkryddor på påskafton.

Vad du väljer är helt upp till dig, men här följer några förslag.

Ett par rätter med kallrökt lax som jag har kommit att gilla är ägg & spenat i en liten kopp, en kul liten rätt att ställa på påskbordet. Annars är förrättssallad med avokado & kallrökt lax lika gott och enkelt som det låter.

Av de varma laxrätterna har jag några favoriter, förutom den snabbgravade laxen. Ugnsstekt lax, romsås med vin & dill och ugnsstekt lax med fräsch citronhollandaise ligger nära de klassiska recepten. Men om du vill ta fram grillen och variera fiskbiten en smula så gillar jag receptet på grillad lax med bourbonglaze & dilltzatziki. Långfredagen blir kanske din grillpremiär…

När det kommer till lammet så finns det faktiskt inget som säger att det måste vara en stek. Man kan knata ner till Ica och rycka med sig ett paket lammfärs som får bli lammburgare med risotto & ugnsrostad sötpotatis. Eller också tar man skivor av lammstek, steker dem i en panna och äter med chèvre-crème & rödvinssås.

Men om du nu har en lammstek liggande i kylen och liksom bara väntar på att den ska tillagas, så är fransk lammstek – med citron, vitlök & örter, fräscht med tydliga toner av vitlök och örtkryddor.

På slutet av en påskmiddag så funkar det bra med en lättare dessert. Fräsch äppelsorbet med calvados och turkisk yoghurt med honung, äpple & mandel kan rekommenderas. Men skulle det nu vara en kall vårkväll och kroppen liksom skriker ”jag vill ha sött och gott, choklad och kalorier” så plocka fram brödkavel och smördeg, hasselnötter, choklad, äpplen och mörk rom och gör små äppelpajer med hasselnötter, rom & choklad.

Jag hoppas du får en påsk med god mat – även om det är mycket som inte är som vanligt just nu.

Själva ska vi ta en vegansk vecka. Men det spar vi till efter påskhelgen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost med mat från de egna förråden XXXVII

15 söndag Mar 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Härom dagen var jag och handlade. Jag skulle ha en massa av allt det vanliga: pasta och burktomater, toapapper och knäckebröd..

Men nu kunde man inte längre gå och välja. Det var tomt i hyllorna. Alltså på riktigt TOMT. Butiken hade inte ett enda paket pasta, inte en enda toapappersrulle.

Det såg ut som en mindre smickrande bild av Östeuropa under kommunisttiden, men det var Västeuropa under coronatiden.

Jag tror jag kan säga det här loud and clear: Sverige står inte inför en livsmedelsbrist; hela din familj och alla dina vänner kommer inte att bli så sjuka att det inte finns någon som kan handla mat åt dig. Du behöver inte bunkra som inför ett krig. Däremot kan det vara smart att ha mat hemma så man slipper gå ut och smitta andra.

Men om man tänker efter en sekund så har många av oss rätt så mycket mat hemma – utan att bunkra. Burktomater och ost, lök och fryst fisk. Och rotar man runt i frysen en stund brukar en påse räkor dyka upp – i alla fall i vår frys.

Så ta den mat du redan har hemma och laga något gott av den. Till exempel de maträtter som finns här nedan.

Måndag: Fried rice med spetskål, champinjoner & stekt ägg
Det här är östasiatisk pytt i panna. Man kan ta de grönsaker man råkar ha hemma. Skulle du har lite rester – kyckling, bönor, kött – eller annat gott som göms i kylen: ta med det i woken. Det här är inte raketforskning.

Tisdag: Tourain – mustig fransk tomatsoppa
Alla känner till den franska löksoppan med ett täcke av gratinerade brödkrutonger. Men hur många har testat kusinen fransk tomatsoppa? Gör den gärna på de burktomater som stått i skåpet och väntat på bättre tider.

Onsdag: Marockansk potatisomelett med harissa & kikärtstagine
Jag vet inte hur många som har potatis, ägg och kikärtor hemma, men i våra skåp finns de alltid. Har du ingen harissa hemma (det brukar inte vi ha) – bara lugn, lite chiliflakes och spiskummin funkar bra.

Torsdag: Panerad torsk med tatarsås
I skolmaten fick man äta ”panerad fisk”. Det var överstekt och varmhållen mat som smakade fucking close to water. Men med åren har jag lärt mig att panerad (fryst) torsk är en liten guldgruva när det kommer till vardagsmaten.

Fredag: Sydfransk gratäng med aubergine & squash
Ok, din kyl kanske inte dignar av aubergine… Men vad sägs om mer paprika, kokt broccoli eller brysselkål. Eller mycket mer av lök, denna underskattade råvara.

Lördag: Tortellinigratäng med tomat & mozzarella
Det är något mystiskt med tortellini. Jag brukar köpa på mig ett lager – just för att det är så bra att ha hemma. Men 21-åringen äter upp den innan jag hinner blinka. Hoppas du inte har en tortellinitjuv hemma…

Söndag: Fisherman’s pie – gratäng med räkor, torsk & potatismos
Gör en shepard’s pie, men byt ut köttfärsen mot torsk och räkor – eller vad du nu har liggande i frysen. Gott blir det i alla fall. Och lite festligt om man kan rota fram räkor och garnera maten.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Chokladfondant med havssalt – hur har jag kunnat missa det?

17 måndag Feb 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, mat, ost & efterrätt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fransk mat, ost & efterrätt

Jag tycker jag har hängt med i ganska många år. Varit i Frankrike. Ätit goda middagar med alldeles för många kalorier. Ibland avslutat med en smakbomb till efterrätt.

Men det var bara några månader sedan jag träffade på chokladfondant. Fyllig, maffig, chokladsmäktande. Och alldeles underbar.

Hur fan kunde det dröja så länge…

Jag får väl göra som andra när de drabbas av förälskelse i mogen ålder – jag får väl ta igen förlorad tid. Vem vet, det kanske blir chokladfondant till helgen igen…

Det här behövs till 4 – 5 personer:
100 g smör
150 g mörk choklad med havssalt
2 ägg
2 äggulor
½ dl strösocker
2 msk vetemjöl
smör & strösocker till formarna

250 g jordgubbar
bara lite socker

florsocker & några blad citronmeliss om du vill

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret i en kastrull. Ta kastrullen från plattan och rör ner chokladen delad i bitar. Låt den smälta.

Vispa ihop ägg, äggulor och socker. Vispa försiktigt ner mjölet och den smälta choklad-smör-blandningen så att det blir en jämn smet.

Smöra och sockra 4 – 5 små ugnsformar (typ crème brylée-formar eller kaffekoppar). Häll smeten i formarna och grädda i 7 – 10 minuter. Känn med en provsticka, chokladfondanterna ska vara gräddade ute vid kanterna, men krämiga i mitten.

Man kan också förbereda formarna, och låta dem vänta i kylen. Men då är formarna kalla och behöver 1 – 2 minuter längre tid i ugnen.

Mixa (tinade) jordgubbar med en stavmixer. Smaka av med lite socker. (Själv tycker jag att det bara behövs ett par sockerkorn…).

Stjälp upp chokladfondanterna på tallrikar. Sikta över florsocker (går lättast med te-sil). Lägg mixade jordgubbar vid sidan och garnera med lite citronmeliss om du vill.

Ingen som läser den här bloggen har väl missat att jag är ganska frankofil – ja, att jag gillar det franska, Oavsett om det är mat eller vin eller semestermål…

Men det finns faktiskt en sak där Frankrike ligger efter Sverige: chokladfondant.

När jag har kikat på franska recept, så verkar receptmakarna tro att det ska bli chokladkaka (ungefär som en chokladmuffins). Ingenting kunde vara mer fel. Chokladfondantens mitt ska vara en rinnande, glänsande och ljuvlig chokladkräm, som höjer livskänslan flera grader.

Vive la Suède! (I alla fall när det gäller den här efterrätten).

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Bearnaisesås – så slår du hela världen med häpnad

14 fredag Feb 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fest & meny, fransk mat, sås & röra, tillbehör

Är du gammal nog för att komma ihåg Socker-Conny, den där tragiska men uppkäftiga och fruktansvärt roliga figuren? Det var Joakim Pirinen som gjorde honom odödlig i några seriealbum för sådär en 35 år sedan.

Hans devis – Socker-Connys alltså – var ”Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad”.

Det var hysteriskt kul tyckte vi på den tiden. Men skrattet fastnade lite i halsen när SD-riksdagsmän gav sig ut och viftade med järnrör i Stockholmsnatten… Fast det klart, de kanske hade läst Socker-Conny och liksom ville ta efter.

Själv är jag en ganska sansad person som nog aldrig hållit i ett järnrör. I alla fall inte för att slåss. Men det finns ett sätt som gör att man kan slå hela världen med häpnad – använd en smaksked.

Så var det i alla fall när jag gjorde bearnaisesås förra helgen. Jag tryckte i allt smöret (och det blir myyycket smör till 6 personer). Hällde i äggulorna, lökskyn, och kryddorna – och så värmde och vispade jag.

Sedan kom de hackade örtkryddorna och gjorde sitt jobb med såsen, men jag var ändå inte nöjd. Fram med lilla smakskeden.

Lite mer cayenne. ”Hmm, fortfarande mesig”. Höj smaken med lite salt, några korn alltså. ”Hmm, för fet smak”. Jag testar lite pressad citron. Och där, just där, satt smaken.

Att smaka sig fram är det enda bra sätt att laga mat som jag känner till. Och sanningen att säga – jag fattar inte hur de som lagar mat utan smaksked gör när de står där vid spisen. Gissar att nu är det nog gott?

Det här behövs till 6 personer:
225 g smör
1 schalottenlök
7 stjälkar dragon (spar bladen)
7 stjälkar persilja (spar bladen)
10 grovkrossade svartpepparkorn
1,5 dl vatten
(knappt) 5 msk vit balsamvinäger
5 små äggulor (eller 4 stora)
salt & cayennepeppar
3 msk hackad dragon
3 msk hackad persilja
pressad citron efter smak
En smaksked!

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull. Ställ åt sidan.

Plocka bladen från dragon och persilja. Hacka bladen. Skala och hacka löken. Dela äggulor från vitorna.

Koka upp vatten, stjälkar, krossad peppar, hackad lök och vinäger. Låt det koka tills ca 3 msk återstår. Sila av stjälkar och peppar. Låt det svalna lite.

Blanda vinägerskyn med äggulorna i en kastrull. Ställ den kastrullen i en större kastrull med hett (nästan kokande) vatten, alltså i vattenbad. Vispa tills såsen börjar tjockna.

Häll i det smälta smöret, lite i taget (ta inte med bottensatsen). Vispa under tiden. Blir såsen för tunn, värm och vispa en stund till. För tjock, häll i ett par droppar kallt vatten.

Ta bort såsen från värmen. Krydda med salt, cayennepeppar & aningen pressad citron. Glöm inte att smaka!

Om det blev gott? Man kan väl säga så här; en av gästerna frågade varför jag jobbar kvar på mitt gamla jobb, när jag kunde ägna mig åt matlagning.

Se där. Nu fick jag skryta lite också.

Ska kanske också nämna att det här receptet följer ganska snällt i fotspåren av bearnaisen på Allt om Mats webb. Jag har bara ändrat lite på ingredienserna.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost för en vegansk vecka XXXVI

10 måndag Feb 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, mat, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

I lördags gjorde jag bearnaisesås till fläskfilén, en sås som kanske är aningen fet. Man grundar med ett kvarts kilo smör och fyra äggulor till sex personer. Sedan är det bara att röra, värma och krydda.

Hemslagen bea blir fantastiskt god. (Får väl återkomma med ett uppdaterat recept). Men när man tittar ner i kastrullen med ett halvt paket smör, så tänker till och med jag ”herregud vilken massa fett”.

Kanske är det helgen smör-excesser som fick in mig på spåret med vegansk mat. Eller också är det 21-åringen i familjen som är full av goda råd om hur andra ska leva sina liv.

– Vegansk mat sänker blodtrycket, visste du det. Och det räcker med en vecka, så kan man se skillnad, sade han till mig härom dagen.

Och javisst, jag har högt blodtryck och jag borde träna mer, men säg inte det till 21-åringen för då spinner han loss och pratar träning i två timmar. Dessutom borde jag tappa några kilo sådär lite diskret på hundpromenaden eller i den magrare såsen.

”Men vegansk… Är inte det jävligt krångligt?” tänker du kanske. Jovisst är det krångligt – om man tycker att franska ratatouille-grönsaker eller pasta med tomatsås är krångligt.

Hänger du med in i veganveckan nu?

Måndag: Fettuccine pomodoro – pasta med tomatsås
Spagetti och tomatsås, det är vegansk mat så länge man hoppar över parmesanosten. Dessutom är det enkelt och – i alla fall här hemma – en vardagsräddare. Men låt såsen koka länge, då blir den god.

Tisdag: Ugnsstekt aubergine & tabbouleh med svarta bönor
Bulgursalladen tabbouleh är en favorit. Den pigga citronsmaken gör att det känns som vår i luften. Fullkornsbulgur om man vill vara nyttig och aubergine utan ost om man vill vara vegansk.

Onsdag: Ratatouille med ugnsrostade grönsaker
Slentriankoka inte grönsaker. Kör dem i ugnen. Stek dem eller grilla dem. Smaken blir mildare, men mer koncentrerad. Det gäller också för den här sydfranska ratatouillen.

Torsdag: Ugnsbakad spetskål, kornotto & hasselnötter
Kål är fantastiskt gott, särskilt de mildare spetskål och savoykål. Kör kålen på låg temperatur i ugnen så förstår du vad jag menar. Kornotto på korngryn ger fyllighet. Hasselnötter crunch. Men ta olivolja istället för smör.

Fredag: Pulled aubergine – till burgare & tacos
Okej, här kommer det tredje kör-grönsaker-i-ugnen-receptet. Här är det aubergine som får varm och fyllig smak av chipotle-chili. Som gjort för fredagstacos eller en burgare. Ät gärna med guacamole och svarta bönor.

Lördag: Patatas bravas – Medelhavspotatis på svenska
Patatas bravas är grymt gott. Låt dem bli basen i en middag. Komplettera med oliver och inlagda grönsaker. Gör en champinjonpastej, lite humus. Kanske lite varm eller ljummen tomatsås… Eller ta fram just det som du gillar.

Söndag: Pasta Bohémienne med grillad aubergine, paprika & pesto
Tada, här blir det förnyelse! Aubergine och paprika ska grillas i ugnen, inte stekas… Till grönsakerna bli det pasta och pesto, men vill du äta vegansk så får du göra en egen pesto utan parmesan. Rätten sägs komma från romerna i Rhône-deltat.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Rillette de saumon – laxpastej i en liten kruka

01 lördag Feb 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, fransk mat, mat, smårätt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

buffé, förrätt, fisk & skaldjur, fransk mat, jul, smårätt

Rillette brukar vara en pastej eller röra på fläskkött. Klart trevlig liten sak som man äter ungefär som paté. Själv gjorde jag en rillette de porc för några år sedan.

Men när jag sitter och letar efter franska recept så hittar jag rillette de saumon med rökt lax. Ganska överraskande; det är som om någon har förväxlat Narvik och Nantes.

Smaken på pastejen är också överraskande. Mild, finstämd – som gjord för en apéritif med ett glas rosé och några oliver. Eller ät den som en förrätt med en klick rom och lite salladsblad, kanske på en rostad skiva baguette.

Det här behövs till 6 – 8 personer (väldigt mycket beroende på hur du tänker äta den):
300 g laxfilé, gärna med skinnet kvar
150 g kallrökt lax
2 vitlöksklyftor
olivolja
salt & svartpeppar
2 msk hackad dill
nästan 2 dl crème fraiche
2 citronklyftor, pressade

Gör så här:
Sätt ugnen på 125 grader. Lägg laxen i en oljad ugnsform. Droppa över lite olivolja. Salta & peppra. Lägg ner ett par skalade vitlökklyftor i formen. Kör i ugnen tills laxen är klar men inte överstekt. Tar kanske 30 minuter i den låga värmen.

Skär den rökta laxen i mindre bitar. Lägg den och crème fraiche i en mixer/matberedare. Mixa ett par varv. Lägg i den tillagade laxen. Ta med skyn som bildats (bara bra fett: olivolja och lax). Hacka vitlöksklyftorna och lägg ner dem också. Mixa till lagom konsistens. Skrapa ner dillen. Smaka av med citron, salt & peppar.

I de franska recept jag har sett så ska man koka fisken, men jag tror att den blir mer smakrik om man kör den i ugnen på låg temperatur. (Testa det nästa gång du gör vanlig ugnsstekt lax. Klart smakligt.) I en del recept gör man rilletten på bara olja, utan crème fraiche. Men det låter för fett – till och med för mig.

Kommer du ihåg 70-talsdesserten Glace au four, alltså glass i eld eller ugn? Det är glass som placerats under ett marängtäcke och sedan bränts av i ugnen så marängen tillagas.

På engelska heter den Baked Alaska, i alla fall om man litar på Wikipedia. Men på franska heter den Omlette norvégienne (norsk omlette).

Se där; ännu en som har förväxlat Nantes och Narvik.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost för en vecka när det är långt till lön XXXV

11 lördag Jan 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, mat för en vecka, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Gav du några löften när du stod där med bubbelglaset vid midnatt den 31 december? Du vet, de där gamla vanliga, som ‘sluta snusa’, ‘börja träna’…

Som jag skrev för ett tag sedan så har vi slutat med det här hemma. Istället skriver vi upp saker vi ska göra under året som kommer.

På mitt kort fanns förslag som ‘vara nyfiken’, ‘dricka drink med min 96-åriga mamma’ och ‘bada bastu’. Men också mer traditionella som ‘simma mer’ och ‘träna lagom’.

Jag tycker året har börjat bra. Jag har varit och tränat och jag har badat bastu. Och som vanligt tänkte jag: ”varför gör jag inte det här oftare?”.

Bastu, det är ren lycka. Man blir inte bara ren, utan avslappnad, nöjd och fylld med välbehag. En tur på gymmet är inte heller fel, men det är bastun som är den njutningsfulla efterrätten.

En gång beskrev jag vår hund, Pontus, som en lat livsnjutare. Kompisen – som jag pratade med – gav mig en sådan blick som gör att man förstår; jag är precis lika dan själv.

Och jag tror han har rätt. Gärna en tur till gymmet – bara jag får njuta i bastun efteråt.

Ungefär så tror jag man ska förhålla sig till Medelhavsdieten där 30 minuters daglig motion ingår. Gör något du gillar: lek med barnen, promenera med hunden, ta en tur till gymmet. Men glöm inte bort bastun.

Måndag: Pasta med champinjoner, spenat & crème fraiche
Svamp, spenat och crème fraiche är tre pålitliga smakkompisar. Trycker du ner lite vitlök är du helt hemma med den här vardagspastan. Skulle vara lite riven parmesan på toppen då… Ersätt gärna en del crème fraiche med stärkelserikt pastavatten om du vill hålla ner mängden fett.

Tisdag: Curry med blomkål, potatis & tomat
Blomkål är klart underskattat. I den här indiskt inspirerade curryn får den spela huvudrollen tillsammans med potatis. Resultatet är en fyllig curry med mera fyllighet än chilihetta.

Onsdag: Sardines gratinées blir gratinerad strömming
Ja, jag vet att jag är ett strömmingsfreak. Här får strömmingen – sardinens nordiska släkting – sällskap av vin, citron & ströbröd. Resultatet blir en fyllig fisk som piggats upp av syran i vinet och citrusen – och lite knaprig yta.

Torsdag: Jordnötssoppa med västafrikanska smaker
Men hallå, tänker du. Ska det inte vara medelhavsmat i Medelhavskost? Näe, det behöver det inte alls, så länge som maten innehåller mycket frukt & grönt, baljväxter & nötter – och så minimalt med rött kött. Alltså kvalar den här soppen in i kategorin Medelhavskost – även om den har afrikanska rötter.

Fredag: Ugnsrostad blomkål, grönsaker & mild vitlöksolja
Ja, det var det där med blomkål… Ta ett vanligt blomkålshuvud, bryt det i buketter och rosta i ugnen med andra – färgrika – grönsaker. Gör en riktigt mild olja med vitlök och örtkryddor – och den fula Askungen – nej jag menar blomkålen – har blivit en prinsessa. Funkar lika bra en fredag som en tisdag.

Lördag: Ugnsbakad lök med kornotto & stekt svamp
Lök är jordens mest underskattade grönsak. Man har den i Jansson och köttfärssås, grytor och sallader, men man låter den aldrig spela huvudrollen. Här får den kliva fram och definiera rätten – och som den gör det. Den ugnsbakade löken är mild, söt & god.

Söndag: Vitlökssoppa med rotselleri & crème fraiche
Om lök är grönsakernas doldis, så är vitlök deras primadonna. Van att stå i centrum och bestämma. Men helt tillagade blir vitlöken och mild och följsam grönsak som gärna umgås med rotselleri & timjan. Den rättrogne hoppar över bacon.

Veckans räddare i nöden: Pasta all’Arrabbiata
Lite pasta och en burk tomater har man väl alltid hemma. Och längst ner i grönsakslådan gömmer sig ofta ett par lökar. Lite chili eller chiliflakes brukar inte vara omöjligt att hitta. Tillsammans blir det en pasta med chilikryddad tomatsås, alltså en räddare i nöden när . det är ont om tid, fantasi och pengar.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Clotilde Davenne & pizza för småsega

01 onsdag Jan 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, mat, smårätt, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, smårätt, vitt vin

Jodå, vi firade nyår igår. Det var kavaj på och så bubbel och vin. Mat, vin och mera mat och bubbel. Och idag är man lite… småseg. Inte bakfull, det har jag slutat med. Däremot lite småseg – så där så man helst inte reser sig från soffan utan tittar på alla program som dyker upp i rutan. Oavsett om det är Vinterstudion eller backhoppning från Garmisch-Partenkirchen.

Efter ett tag börjar man undra: när i helvete blev jag intresserad av backhoppning… Men man får väl skylla på det där småsega.

Ikväll blir det pizza till middag (någon känsla för riktigt svenska traditioner har man väl, eller hur Jimmie?)

Men för att krångla till det så gör vi pissaladière – en pizza från Provence där den vanliga tomat- och ost-blandningen ersatts av rödlök som fått steka länge. Det ger en mjuk smak med lite sötma från löken – en sötma som balanseras av oliver och sardeller.

Och jag lovar, det funkar lita bra som mat för småsega som någonsin en vanlig pizza från din lokala take away-pizzeria.

Om du letar efter en annan ”pizza” så kan jag verkligen rekommendera den alsaciska tarte flambee med en topping av bacon och crème fraiche. Funkar lika bra i ett svenskt kök nyårsdagen 2020 som det gör under lindarna i Colmars gamla Petite Venice-kvarter.

Men tillbaka till nyårsafton… Till förrätt blev det Crème Ninon med bubbel både i glaset och i soppan. Och bubblorna kom från en flaska Clotilde Davenne (149 kronor, mousserande, torrt vitt).

Det är en crémant, alltså franskt mousserande vin från andra regioner än Champagne, i det här fallet Bourgogne. Men metoden är traditionell med en andra jäsning på flaska. Lite spännande är att 60 procent av innehållet kommer från den blå Pinot noir-druvan och bara 40 procent från gröna Chardonnaydruvor.

Clotilde Davenne är en ganska blyg viol. Riktigt kylt var det som om smak och lukt liksom frusit fast i kylan. Men när vinet blev lite varmare så lockades både lukt och smak fram.

”Päronsplit” föreslog en runt bordet när hon skulle beskriva lukten. Jag håller med om päronlukten, men alla andra som skriver om vinet – senast DN – pratar om gröna äpplen och gula äpplen. Måste väl vara alla andra som har fel…

I slutet av smaken dröjer sig en liten, liten bitterhet kvar. Det är just en sådan detalj som gör Clotilde Davenne till ett bra matvin.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Nyårsmeny 2019 – Ring in det nya decenniet med skumpa & torskrygg

27 fredag Dec 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, meny, ost & efterrätt, smårätt, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

förrätt, fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, ost & efterrätt, smårätt, soppa, vegetariskt

Brukar du ge dig själv nyårslöften? Du vet de där högtidliga sakerna som man står och tänker på strax innan ‘Ring klocka, ring’ dånar ut från Skansen. För de flesta tror jag det blir ungefär samma löften som förra året. Du vet: sluta röka, börja träna, komma i tid och ta längre promenader med hunden.

Sedan några år har vi slutat med löften här hemma. Istället skriver vi ner – inte löften – men väl vad vi ska göra under det kommande året. Förra året skrev jag att jag skulle ”träna lagom mycket”. Det var rätt lätt att leva upp till. Lagom är ju ett ganska töjbart begrepp…

Andra saker har jag faktiskt inte alls uppfyllt. Jag har inte spelat boule på nästan hela året. Och jag har inte satt mig i en varm och svettdrivande bastu en enda gång – trots att det något av det mest avslappnande jag vet.

Men oavsett hur du brukar göra med nyårslöften. En enda gång borde årsskiftet få vara början på något nytt.

Jag vet att det låter pretentiöst, men kan inte nyårsklockan på Skansen få ringa in ett decennium som ger hopp. Ett decennium där omställningen i klimatpolitiken får genomslag och världen börjar den långa marschen mot ett klimatneutralt sätt att leva.

Och låt klockan dåna in en tidsålder där politikens värsta dårar – al-Asad och Putin, Erdogan och Bolsonaro, Orban och Trump, och alla deras epigoner – får sparken.

”Ring lögnens makt från världens gränser ut
och ring in sanningens till oss som famla.”

Det om något vore väl värt att fira. Jag menar så där riktigt fira – med finaste glasen och skumpa, mild torskrygg och en finstämd riesling.

Skål, mina vänner! Om ett par dagar börjar ett nytt decennium. Och det vore väl fan om det inte skulle ska bli bättre än det vi snart lämnar.

Crème Ninon – soppa på gröna ärtor & bubbelvin
Koka en soppa på vanliga gröna ärtor. Mixa den slät och häll i en skvätt skumpa – och förvandlingen är total. Crème Ninon bubblar av skumpan! Mer elegant förrättssoppa är svår att hitta.

Lyxig lättrimmad torskrygg med balsamicokokt rödlök, örtolja & svartrötter
Torskrygg är en fiskbit som jag blir lika glad av varje gång. Lätt att lyckas med – den blir så där skivig och smakrik som torsk är på krogen. Här i en kombo med smakrik örtolja, rostad hasselnöt med crunch och balsamicokokt rödlök.

Citronsorbet & Crémant
Enklare och festligare efterrätt är svår att hitta. Rulla upp en kula citronsorbet – eller champagnesorbet om du är på det humöret. Lägg kulan i ett efterrättsglas och häll på lite skumpa. Klart.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

All den goda julmaten – men du, hoppa över det där med stressen

10 tisdag Dec 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fläskkött, fransk mat, huvudrätt, mat, smårätt, vegetariskt, vilt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, förrätt, fläsk, fransk mat, huvudrätt, vegetariskt

Vad är det som får annars helt normala människor att förvandlas till kamikazepiloter några veckor i december? I mataffären rusar medelklasskvinnor med pärlor i öronsnibbarna runt med en kundvagn och kräver att alla ska flytta på sig.

I presentaffären får man passa sig så man inte får en armbåge rakt i veka livet när en bredbent pensionär tränger sig fram till kassan. Och helt plötsligt korkar motorvägen igen av alla som ska in till stan under sen eftermiddagstid.

Jag tror man ska fråga sig: måste allt ske just nu? Om du har låtit bli att städa längst in i hyllorna ett helt år, så ligger säkert dammet kvar där tills du tar bort det i januari. Det springer liksom inte bort…

Och måste man verkligen göra all julmat? Jag vet att det är en konstig fråga av en matnörd, men om man gör goda köttbullar så kanske man kan hoppa över annat varmt kött.

Jag tror inte moster Märta ställer sig och pekar med snorkig min: ”Hääär brukar revbensspjällen stå. Vaaaaar är de?”

Och skulle hon göra det kan du väl luta dig fram mot morbror Börje och teaterviska: ”Gör hon så där hemma också?”

Bästa sättet att göra julmat är att göra den tillsammans med några vänner. Jag och en kompis brukar röja runt i köket en hel söndagseftermiddag – och sedan är frysen full av trinda köttbullar och glänsande patéer.

Men vi brukar bara göra en bråkdel av det som räknas upp här nedanför – julen är ju faktiskt till för att ta det lugnt, inte för att stressa ihjäl sig.

Paté är en av de saker vi gör varje år, oftast Hemlagad paté – lättaste receptet, just för att det är enkelt att fixa. Man slipper mala lever och man slipper laga den i vattenbad. Tyvärr finns inte den här patén med senare upplagor av Vår kokbok, där jag en gång hittade receptet.

Ingen jul utan köttbullar, det gäller här hemma också. Därför trillar vi en större mängd med de trinda bollarna. Har vi viltkött brukar vi mala det, annars går det faktiskt lika bra med nötfärs – och om vill blandar man i fläskfärs för att få lite fetare bollar som håller ihop. I receptet Älgköttbullar med vitlök och timjan & med fläskfärs finns två olika varianter som man kan utgå ifrån.

Vad det gäller revbensspjäll så har vi testat några olika recept under åren. Har du tillgång till vildsvin så testa gärna Revbensspjäll av vildsvin – smakrikt, kryddigt & gott på julbordet. Skulle det stå en slatt rom hemma, så kan du använda den till Tunna revben med rom-glaze. Receptet har jag inte hittat på själv, men det är gott ändå…

Idén att använda apelsin som smaksättare har jag dock hittat på. Det finns i Revbensspjäll med honung & apelsinglaze.

Varje år vid jultid kommer man hem med grönkål i matkassen – och varje år säger vi tillvarandra ”Varför äter man inte det här oftare?”. Grönkål förtjänar verkligen ett bättre öde än att vara bortglömt elva månader om året.

Skulle du drabbas av akut grönkålssug så kan man laga den smakrika portugisiska soppan Caldo verde. Eller blanda ost, grönkål och valnötter till fyllning i Grönkålspaj med valnötter.

Annars kan du vänta till julafton och avnjuta juvelen på julbordet Gräddkokt grönkål – godaste grönsaken tillsammans med skinkan. Men tänk på att receptet är avpassat för fryst grönkål. Har du färsk behövs inte lika mycket grönkål, och koka den innan den får gotta ihop sig med grädde. Om du använder färdigskuren färsk grönkål så brukar den vara ganska grovt strimlad. Kan vara värt att hacka den en extra gång.

Men julens gröna är inte bara kålen. Rödlöksmarmelad är fantastiskt till patén, Apelsinmarinerade morötter är överraskande gott. Det gäller också Glaserad kålrot, och Ugnsbakade rödbetor, smörstekt grönkål & chèvre-crème. Eller testa Ljummen sallad med svartkål, apelsin & granatäpple.

Den klassiska svenska rödkålen har jag aldrig gillat, det är liksom för mycket socker som klistrar igen smaklökarna. En fräschare variant är Alsassisk rödkål med lök, vin & valnötter. (Även om det egentligen ska vara kastanjer i den franska rödkålen).

För mer hard core-vegetarianer kan man satsa på Wokad brysselkål och lacto-ouvo vegetarianer hittar en bra rätt i Örtkryddad paté med linser & morötter, rosmarin-crème fraiche.

Men en sak brukar jag spara till dagen före julafton – julskinkan. Om du ska tillaga den själv, välj gärna Vinkokt skinka och koka den i vin och äppeljuice. Då får den en fylligare smak, dessutom får du en fantastisk buljong att använda i grytor.

Trevligt julmatsstökande!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning | Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 307 142 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d