• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: fransk mat

Nyårsmeny 2020 – med önskan om ett Gott och bättre Nytt År

27 söndag Dec 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, mat, meny, ost & efterrätt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

förrätt, fest & meny, fransk mat, huvudrätt, kyckling & fågel, ost & efterrätt

I år blir det ett ovanligt nyårsfirande. Vi träffar några vänner utomhus på dagen (för att grilla korv(!), undrar vem tusan som kom på den idén?). Och sedan har vi pandemi-digital nyårsfest på kvällen – med mat och dryck och skålar via datorn.

En av de få fördelarna med årets upplägg är att jag faktiskt vet vad jag kommer att äta de där timmarna innan klockan slår 12. Som vanligt ska det vara gott, riktigt gott – men det ska också vara hyfsat enkelt så man inte behöver bosätta sig i köket dagarna innan.

Vi börjar med bayonneskinka, mango och granatäpple. Fräsch, gott och smakrikt, lite som en uppgraderad melon & parmaskinka. Har du aldrig testat bayonneskinka så gör gärna det. Jambon de Bayonne är saltad, lufttorkad skinka på samma sätt som serranoskinka, men också lätt kryddad och det lyfter smaken till nya höjder.

Därefter blir det Anka med apelsinsås – Canard a l’orange. Satftigt ankbröst och så en sås to die for. En liten skvätt Cointreau gör den där lilla skillnaden mellan god och oemotståndligt.

Efterrätten är jag mer osäker på. Om jag orkar så gör jag Chokladmousse med havssalt. Där är det den lilla sältan som gör skillnad. Den funkar ungefär som tonartshöjningen i en Eurovision-låt, om du förstår vad jag menar. Men det är ju bara jag och hustrun som äter middag detta pandemi-nyår, så jag kanske fegar ur och gör något lättare.

Jag tror inte heller att vi serverar snittar till ett glas bubbel i början av kvällen. Det skulle kännas lite mysko att vandra runt i vardagsrummet med ett glas i ena handen och en liten godsak i den andra. Stanna framför hustrun, höja glaset till en skål och säga ”kul att det blev av att vi träffades”.

Men om vi trots allt ska fixa till något så blir det laxmousse på crostini och så kanske lite andra små godsaker – ost, frukt, oliver…

Aldrig har väl behovet av ett nytt år varit större. Aldrig under min livstid har behovet av framtidstro och hopp varit större. Och 2021 innebär på många sätt en radikal förändring. Människor vaccineras och steg för steg minskar hotet från pandemin. I USA installeras en ny president om ett par veckor och kanske, kanske blir 2021 året när klimatpolitiken går från vackra ord till verklig handling.

Eller som det låter från Skansen vid 12-slaget:

”Ring ut bekymren, sorgerna och nöden,
och ring den frusna tiden åter varm
”

Ett Gott och bättre Nytt År önskar jag dig!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Julens godaste – ost, choklad & andra munsbitar

17 torsdag Dec 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, mat, ost & efterrätt, smårätt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, jul, ost & efterrätt, smårätt

Jag har en sak att bekänna: jag gillar det där med jul. Maten och drycken och alla de tända ljusen. Men mest gillar jag de där röda dagarna i slutet av december för att man bara gör en sak. Det är ingen som kommer på att de ska tvätta bilen på julafton, ingen som börjar städa garderober, ingen som drar fram blomjord och krukor för att plantera om växter.

Istället så tittar man ut genom fönstret när vinterdiset börjar skymma, och så säger man: ”Vi kanske ska ha lite glögg”. Och då menar man inte bara det varma vinet, utan också en massa godsaker. Nötter, choklad, kakor, dadlar…

I år är det inte läge för stora glöggfester och mingel. Men en stilla mugg glögg – eller vin chaud – med familjen, det hoppas jag att du får. Och just därför kommer här några förslag på godsaker.

Men vi tar det från början. Gör gärna en Vin chaud med rött vin, vaniljstång och bara lite socker. Mycket fräschare och godare, om du frågar mig som aldrig har förstått varför glöggproducenterna måste tappa hela påsen med socker i blandningskaret.

Vill man ha tilltugg kan man göra små ”tarte” med rödlök & chèvre som syns på bilden här ovanför. Fräscht och lite syra – och superenkelt om man använder färdig smördeg. Nästan lika enkelt är att göra chrèvrefyllda dadlar med bacon.

Lite större tålamod får man ha om man ska fixa kompott och marmelad av fikon. Man måste i alla fall vara ute ett par timmar innan för att göra fikonmarmelad till Brie och Saint Agur. Men sedan håller sig marmeladen i alla fall genom hela glöggsäsongen.

Fikonkompott med Appenzeller & Gruyère är en fantastisk ostavslutning på en middag. Men den skäms inte för sig en sen eftermiddag när skymningen kryper närmare. Det gör inte heller fikonröra till Stilton & ädelost.

Vill man fixa ännu lite mer så kan man göra små äppelpajer med hasselnötter, rom & choklad. De funkar bra på ett mingel, men går också bra efter ett glas rom. Om du heller gör något med päron så är portvinskokt päron med Saint Agur, valnötter & knaprig kavring ett klart smakligt alternativ.

Eller också går man loss på på allt det goda man kan göra av kakao, till exempel parfait med Nutella & mörk choklad. Skulle du – liksom jag – vara svag för choklad med havssalt så finns två alternativ. Antingen gör du chokladmousse med havssalt eller också satsar du på chokladfondant med havssalt. Ingen smalmat direkt, men gott.

Okej, börjar du bli trött nu av tankarna på allt pysslande med tilltugg och sötsaker – själv kommer jag aldrig att få titeln ”Året efterrättskock” – så finns det mycket enklare sätt att fixa guldkant på glöggtillvaron. Ta fram lite pepparkakor och en vanlig ädelost. Lägg en tunn skiva ost på pepparkakan, ta en tugga och lite varm glögg.

Och njut! Oavsett om du unnar dig ett litet glas glögg själv eller dricker det med familjen – så handlar det om att njuta och ta det lite lugnt.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Värmande laxsoppa med aioli

12 lördag Dec 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat

≈ 1 kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, klimatsmart, soppa

Tänk hur det såg ut under första halvan av 1900-talet. Uppe på höjder och ute vid havet låg sanatorier dit tbc-patienter kördes för att få andas ”bra luft”.

Vårdbiträden i stärkta förkläden skyndade som Duracellkaniner runt med patienterna. Efter varje måltid skulle de ute i friska luften, helst ut i solen.

Jag har alltid trott att det var den lutherska moralen som knuffade ut patienterna på altanen, även om det var mitt i vintern. Du vet ungefär samma moral som säger att arbetade timmar på morgon på något sätt är ”finare” än arbetade timmar på kvällen.

Men nu under pandemitider har jag hört läkare prata om andra förklaringar: stunderna i friska luften, framför allt i solen, gav de tbc-sjuka en chans att bygga D-vitamin ur solstålarna – och den viatminkicken stärkte imunförsvaret. Alltså blev de friskare.

Det är samma tanke som läkarna på Walter Reed-sjukhuset hade när de tryckte Donald Trump full med D-vitamin för att motverka Covid-19.

Men även för oss som inte har tbc, och (ännu) inte har covid-19 kan det under vintern vara smart att fylla på depåerna med den där vitaminen. Solen är ju inte direkt stamgäst så här års.

Vitamin D hittar du i feta fiskar, inte minst i lax. Så den här laxsoppan är en bra – och god – början om du vill boosta immunförsvaret.

Men om du funderar på den här rätten, hoppa inte över aiolin. Vitlöksmajonnäsen ger en helt annan fyllighet. Rör ut en klick i en tallrik laxsoppa och ta en sked så förstår du vad jag menar.

Om du har tid gör du egen aioli till soppan, det är varken svårt eller långdraget. Men om du saknar den tiden kan du utgå från färdig majonnäs. Pressa då i lite vitlök, krydda med en liten smula fransk dijonsenap och runda av smaken med en aning crème fraiche.

Det här behövs till 4 personer:
1 liten fänkål, ansad och strimlad
3 schalottenlökar, skalade och hackade
olivolja
3 klyftor vitlök, skalade och hackade
svartpeppar & aningen salt
2 msk tomatpuré
1 dl torrt, vitt vin
5 dl fiskbuljong, tärning (eller fond) + vatten
7,5 dl hummerbuljong, fond + vatten
500 g laxfilé utan skinn och ben, skuret i mindre bitar

Aioli
1 bit vitt bröd stor som en valnöt
1 msk kallt vatten
1 äggula
2 tsk fransk senap
1 vitlöksklyfta, skalad
2 dl olja, mest rapsolja men olivolja efter smak
1 – 2 tsk pressad citron
svartpeppar & lite salt

Gör så här:
Fräs fänkål och lök glansig i olivolja. I med hackad vitlök, tomatpuré, salt & svartpeppar – fräs en stund till.

Häll i vin, fiskbuljong & hummerfond. Låt allt koka tills det är riktigt mjukt, ca 40 minuter. Lägg i fisktärningarna och låt dem ”nästankoka” i 5 minuter.

Mixa soppan. Värm upp den och smaka. Lite mer hummerfond, kanske.

Under tiden soppan kokar gör du aiolin. Lägg en bit vitt bröd i vatten och låt det suga upp vätskan. Lägg bröd och senap i en mixer. Pressa i vitlöken och knäck i äggulan. Sätt mixern på medelhastighet. Häll i oljan, först bara droppvis, sedan i en tunn stråle. Smaka av med salt, peppar & pressad citron.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

All den goda julmaten – på lördag är det dags

08 tisdag Dec 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fläskkött, fransk mat, huvudrätt, mat, smårätt, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, fransk mat, huvudrätt, jul, smårätt, vegetariskt

Bästa sättet att göra julmat är att göra den tillsammans med vänner. Jag och en kompis brukar ses en dag i december. Under några timmar röjer vi runt i köket – sedan ser det ut som om Homer Simpson hade pryat som kock. Men i frysen ligger trinda köttbullar, glänsande patéer och långkokt grönkål, glazade revben och gräddkokt brysselkål.

På lördag är det dags. Då drar vi fram knivar och skärbrädor, och så sätter vi igång. Men vi gör bara en bråkdel av recepten här nedan.

Det klart att du kan göra precis allt – från den första assietten med gravad lax till den sista chokladpralinen som de övermätta trycker ner innan de lutar sig bakåt i soffan. Men handen på hjärtat, vad är det för mening med det? Julen är ju faktiskt till för att ta det lugnt, inte för att stressa ihjäl sig.

Paté är en av de saker vi gör varje år, oftast Hemlagad paté – lättaste receptet, just för att det är enkelt att fixa. Man slipper mala lever och man slipper laga den i vattenbad. Tyvärr finns inte den här patén med senare upplagor av Vår kokbok, där jag en gång hittade receptet.

Ingen jul utan köttbullar, det gäller här hemma också. Därför trillar vi en större mängd med de trinda bollarna. Har vi viltkött brukar vi mala det, annars går det faktiskt lika bra med nötfärs – och om vill blandar man i fläskfärs för att få lite fetare bollar som håller ihop. I receptet Älgköttbullar med vitlök och timjan & med fläskfärs finns två olika varianter som man kan utgå ifrån.

Vad det gäller revbensspjäll så har vi testat några olika recept under åren. Har du tillgång till vildsvin så testa gärna Revbensspjäll av vildsvin – smakrikt, kryddigt & gott på julbordet. Skulle det stå en slatt rom hemma, så kan du använda den till Tunna revben med rom-glaze. Receptet har jag inte hittat på själv, men det är gott ändå…

Idén att använda apelsin som smaksättare har jag dock hittat på. Det finns i Revbensspjäll med honung & apelsinglaze.

Varje år vid jultid kommer man hem med grönkål i matkassen – och varje år säger vi tillvarandra ”Varför äter man inte det här oftare?”. Grönkål förtjänar verkligen det uppsving som de gröna bladen håller på att få.

Skulle du drabbas av akut grönkålssug så kan man laga den smakrika portugisiska soppan Caldo verde. Eller blanda ost, grönkål och valnötter till fyllning i Grönkålspaj med valnötter.

Annars kan du vänta till julafton och avnjuta juvelen på julbordet Gräddkokt grönkål – godaste grönsaken tillsammans med skinkan. Men tänk på att receptet är avpassat för fryst grönkål. Har du färsk behövs inte lika mycket grönkål, och fräs den innan den får gotta ihop sig med grädde. Om du använder färdigskuren färsk grönkål så brukar den vara ganska grovt strimlad. Kan vara värt att hacka den en extra gång.

Men julens gröna är inte bara kålen. Rödlöksmarmelad är fantastiskt till patén, Apelsinmarinerade morötter är överraskande gott. Det gäller också Glaserad kålrot, och Ugnsbakade rödbetor, smörstekt grönkål & chèvre-crème. Eller testa Ljummen sallad med svartkål, apelsin & granatäpple.

Den klassiska svenska rödkålen har jag aldrig gillat, det är liksom för mycket socker som klistrar igen smaklökarna. En fräschare variant är Alsassisk rödkål med lök, vin & valnötter. (Även om det egentligen ska vara kastanjer i den franska rödkålen).

För mer hard core-vegetarianer kan man satsa på Wokad brysselkål och lacto-ouvo vegetarianer hittar en bra rätt i Örtkryddad paté med linser & morötter, rosmarin-crème fraiche.

Men en sak brukar jag spara till dagen före julafton – julskinkan. Om du ska tillaga den själv, välj gärna vinkokt skinka och koka den i vin och äppeljuice. Då får den en fylligare smak, dessutom får du en fantastisk buljong att använda i grytor.

Trevligt julmatsstökande!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Rustik sydfransk lammgryta – som sköter sig själv i ugnen

04 fredag Dec 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, gryta, huvudrätt, lamm, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, gryta, huvudrätt, lamm

Latar matlagning finns nästan inte. Visst, först måste man ställa sig vid spisen en stund. Men sedan skjuter man in lammet i ugnen, och då lagar den här grytan sig själv.

Under tiden kan du läsa en bok eller leka med barnen eller – hemska tanke – städa. Men en sak kan du vara säker på: grytan skickar runt mustiga lukter i köket. Vitlök, örtkryddor, vin…

Jag använde lammlägg i den här grytan. Det är en mustig och rustik del av lammet, men det innehåller en jäkla massa senor som man får skära bort på tallriken. Vill du ha ”renare” kött så kan du ta grytbitar eller lammstek, då får du också en mer snabblagad gryta.

Det här behövs till 4 personer:
drygt 1 kg lammlägg med knäckta ben så du får ‘grytbitar’
250 g schalottenlök
2 hela vitlökar
olivolja
salt & svartpeppar
ca 1/2 flaska rött vin, inte alltför strävt
en skvätt vatten
ett gäng persilje- och timjanskvistar
om du vill: 2 – 4 morötter
2 pkt bönor, vita, svarta eller blandade – eller ca 7 dl hemkokta bönor
lite röd balsamvinäger

Ris eller bara sallad och ett gott surdegsbröd

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Skala schalottenlöken. Ta bort lösa skal från vitlökarna och halvera dem.

Skär köttet så du får stora grytbitar. Bryn dem i omgångar i olja. Salta & peppra. Vispa ur stekpannan med lite vatten för att få med de goda stekresterna.

Lägg lammläggsbitarna i en stor ugnsform. Häll över vatnnet från stekpannan och tryck ner vitlök och schalottenlök. Bind ihop timjan och persilja med steksnöre och tryck ner det också.

Koka upp vinet och häll det över köttet. Täck med folie och ställ in i ugnen i ca 2 timmar. Vänd köttet några gånger under tiden.

Skala och grovtärna morötterna. Låt dem koka med ca 45 – 60 minuter. Skölj bönorna och låt dem koka med den sista halvtimmen.

Ta ut formen och smaka på spadet. Droppa över så mycket röd balsamvinäger så att smaken blir pigg och frisk.

Ät med ett gott surdegsbröd och en sallad. Ris om du vill. Och lite vin om det skulle råka vara fredag.

Det här är en sydfransk gryta i dubbel mening – inspirationen kommer från Medelhavskusten både i öster och väster. Provence har fått släppa till idé med lamm kokt i vin. Från Languedoc kommer det där med att tillaga grytan i ugnen och att ha med vita bönor.

När det gäller sydfranska kök tycker jag att jag är ganska hemma. Värre är det med framlägg och baklägg på lammet. Det ena har mer kött, men jag har glömt vilket det är.

Om du är lika vilsen som jag på lammlägg så finns bara en enkel tumregel: leta efter bitar med mycket kött.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Roulades de boeuf – klassisk fransk husman

14 lördag Nov 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, mat, nötkött

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, nöt, sås & röra

Fredagslunch på jobbet igår. Efter maten en kopp kaffe och så lite prat om vad man ska äta i helgen. Mycket roligare samtalsämne än Corona och de senaste nedskärningarna, i alla fall om du frågar mig.

Jag berättade att jag funderade på rullader, alltså lövbiff där man rullar in fyllning innan man steker dem.

En arbetskamrat – yngre än mig – fick något drömmande i ögonen.

– Lövbiff, sade hon, det känns som mat vi åt hemma när jag var barn på 80-talet.

Just så tror jag att det är. Det här är mat som smakar lite som förr. Mat som fru Maigret lagade till sin man kommissarien när han kom hem från stationen. Mat som Jaques Tati kunde ha snubblat över i en film när han var ute och saboterade semestern.

Men mest smakar det som omsorgsfull mat, hämtad från en värld utan halvfabrikat och ett thai-ställe på hörnet.

Det här behövs till 4 personer:
700 g lövbiff
100 g rökt sidfläsk (eller lard, fransk bacon)
2 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
5 cornichoner eller lite ättiksgurka
1 msk fransk dijonsenap
olivolja eller smör
salt & svartpeppar
tandpetare av trä

Skysås
2 dl vatten
(drygt) 1,5 dl crème fraiche – och ja, den feta är godare
ca 1,5 tsk fransk dijonsenap

Ät gärna med klyftpotatis och ugnsbakade körsbärstomater

Gör så här:
Skala och finhacka schalottenlök och vitlök. Finacka cornichoner eller en liten hand ättiksgurka. Skär bort svålen från sidfläsket. Skiva tunt och skär varje skiva i riktigt tunna stavar.

Fräs löken i olivolja utan att den tar färg. Låt vitlöken fräsa med på slutet.

Blanda lök, vitlök, sidfläsk och senap. Smaka. Gillar du senap kanske du ska ta lite mer.

Lägg lövbiffarna mellan två bitar plastfolie och tryck ut dem – en skiva i taget – så att de blir tunnare. Salta & peppra. Lägg lite fyllning (1 tsk kanske) på varje skiva. Vik in sidorna och rulla sedan lövbiffarna till en rulle. Fäst med tandpetare.

Stek rulladerna i olivolja eller smör tills de har rejält med färg, tar kanske 10 minuter. (Här är det bra med två stekpannor, annars får man nog steka i två omgångar). Lägg över lövbiffsrullarna i en traktörpanna eller gryta. Häll på vattnet och koka ca 10 minuter. Tryck i crème fraiche. Krydda med senap och ev salt & peppar. Smaka om du vill ha  lite högre kryddsmak.  

Jag åt rulladerna och tyckte det var himmelsk gott. Särskilt såsen växte när den fick lite mer senap.

I glaset fanns rödvin och äntligen kändes det som fredagskväll.

Bredvid satt min skeptiska familj. Den hade tittat misstroget på mig när jag drog fram senap och lök och alla andra saker som man kan tycka är konstigt.

I deras lövbiffar var det nu en fyllning av vitlöksost och strimlat, rökt sidfläsk.

Ja, alltså det blir gott det också, men det är ju inte samma sak. Då blir det inga roulade de boeuf, ingen feeling av fransk familjerestaurang med madame i matsalen och monsieur i köket.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Allhelgonameny med charkuterier, confiterad anka & citrontarte

29 torsdag Okt 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, mat, meny, ost & efterrätt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

förrätt, fest & meny, fransk mat, huvudrätt, kyckling & fågel, ost & efterrätt

Hösten 2020 är inte som andra höstar. Visst, det har blivit kallt och mörkt nu i oktober precis som det brukar det vara. Men i år har en sak tillkommit: pandemin. Den hydra som följt oss genom vår, sommar och höst – och som nu skickar nya chockvågor över världen och rätt ner i den egna rädslan.

I år – mer än någonsin – behövs värme och umgänge och vänner. Du vet sådana där kvällar när man sitter ner, äter lite god mat och sedan blir sittande vid matbordet halva kvällen, pratande. Kanske korkar man upp ännu en flaska vin, kanske vill man bara känna att de finns där, vännerna.

Tron att mat knyter människor närmare varandra är ingen ny uppfinning. På latin heter att ”bryta bröd” – alltså äta tillsammans – cum panis. Och därifrån kommer ord som kompis och kompani.

Om du nu ska bli kompis med någon så testa att laga maten tillsammans. Det blir ofta en trevlig tid i köket och är klart isbrytande för människor som ännu inte känner varandra.

Däremot är det smart om rätterna inte är alltför komplicerade. Därför kommer här ett förslag på en hyfsat lättlagad meny. Fast det klart, efterrätten är kanske bra om du har förberett innan.

Börja med charkuterier, ost & småplock. Det är verkligen den lättaste förrätt man kan tänka sig. Man köper lite charkuterier och lite ost. Tar en sväng förbi antipasti-hyllan – och så lägger man upp allt lite fint på tallrikar.

Enkelt är också canard confit, alltså konfiterad anka – i alla fall om du låter bli att confitera den själv. Stek anklåren i en panna, kör klyftpotatis och rödlök i ugnen. Finns det tid och kraft över så crème fraiche-koka jordärtskockor.

När det kommer till citrontarte med jordgubbssås så kan det vara bra om pajskalet är förberett, kanske också fyllningen. Då är det bara att skjuta in pajen i ugnen och mixa jordgubbar.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost för svenska höstkök XXXXI

19 måndag Okt 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, kyckling, mat, mat för en vecka, ost & efterrätt, pasta, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, kyckling & fågel, ost & efterrätt, pasta, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Igår cyklade jag hemåt i skymningen. Kylan bet i kinderna och jag längtade efter ett varmt bad – och efter en värmande soppa.

Det är bara att erkänna: mörk-och-kyla-hösten har kommit till den här nordliga utposten som kallas Sverige.

En gång tänkte jag att man borde skriva en kokbok för måndagar i november. För aldrig är behovet av värme och tröst så stort som när kylan och höstdimman drar in från Nordatlanten.

Det blev ingen kokbok. Istället tröstar jag mig med En vintersaga, en gammal 80-tals-låt. Men den håller fortfarande – särskilt när det är Monica Törnell som sjunger.

”En kusttanker som stampar
genom drivisen i Kvarken
Ett träningspass på Ullevi i dis…
En tradare i snörök
mellan Kiruna och fjärran
Flämtande ljus i Visby hamn
Det är då som det stora vemodet rullar in…”

Måndag: Tortellini med grönkål, crème fraiche & valnötter
Men hösten är också årstiden när den fantastiska grönkålen åter är i butikerna. Här är ett lättlagat recept med färdig tortellini. Men hacka grönkålen en extra gång, då blir den mycket godare.

Tisdag: Sardines gratinées blir gratinerad strömming
Säger jag strömming här hemma så möts jag av tomma blickar och missnöjda fnysningar. Men det spelar ingen roll. Strömming är en fantastisk fisk. Med lite vin och persilja tar den ett hopp ner till Medelhavsmaten.

Onsdag: Höstsoppa på jordärtskockor
Tycker du att hösten är alltför kall… Värm dig då med en soppa. I den här höstsoppan samsas milda, varma toner med bara aningen chilihette. Gott, om du frågar mig.

Torsdag: Provençalsk tomatfisk
Vardagsmat ska vara god, enkel och så pass billig att du inte behöver frukta för din ekonomi när du står där i butiken. Den här fisken kvalar in på samtliga punkter, men leta upp goda tomater – även om de är lite dyrare.

Fredag: Soupe poisson rouille – fisksoppa med chilimajonnäs, riven ost & krutonger
Det här är en av mina absolut-favorit-soppor. Men jag drog mig för att göra den i många år. Trodde man måste passera den genom en duk. Men det funkar att mixa soppan – mycket lättare.

Lördag: Sallad med halloumi, krutonger & senapsvinägrett
Man kan väl inte äta sallad på hösten… Jodå, det går ganska bra. Ät den till lunch eller när du bara vill ha något lätt till middag. Eller kombinera den med något annat – en ostbricka och frukt, kanske.

Söndag: Kyckling med ugnsrostade grönsaker, oliver & feta
Smakrik och praktisk kyckling där både fågel och grönsaker lagas på samma plåt i ugnen. Men hoppa över den rosé som receptet talar om. Kanske ett lättare rödvin från Italien – om du vill ha vin.

Veckans efterrätt: Fräsch äppelsorbet med calvados
Den här efterrätten åt jag första gången på en rastaurant i en by i Alsace. En artrosmärkt gammal kvinna vaggade fram med maten. Hennes ännu aldre man stod för köket. Men laga efterrätt, det kunde de.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Långbakad högrev med sydfranska örtkryddor

16 fredag Okt 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, mat, nötkött

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, nöt

Ibland när jag vill ha riktigt bra kött då går jag till en välsorterad köttdisk och handlar en fin bit högrev.

Ja, du läste rätt. Billig högrev. Sådant kött som brukar slentriankokas som ”grytbitar”.

Men behandla den som en stek och kör den länge, länge i ugnen på låg temperatur, så får du ett saftigt och smakrikt kött som är så mört att det faller sönder bara du tittar på det.

Kryddar du med vitlök, timjan och rosmarin så får du sydfranska smaker. Och från ugnen kommer det dofter som kan förflytta dig till Provence och Medelhavet.

Inte så illa en regntung dag i oktober.

Men det är ingen mat du slänger ihop mellan jobbet och träningen. Här pratar vi slow food; högreven behöver sådär en fem timmar i ugnen för att förvandlas till finaste köttbiten.

Vad du gör under tiden? Tja, om det inte regnar alltför mycket kan du faktiskt gå en promenad – köttet klarar sig bra på egen hand.

Det här behövs till 5 personer:
1 kg högrev i hel bit
olivolja
salt & svartpeppar
2 vitlöksklyftor
2 kvistar rosmarin
lite mindre än 1/2 kruka timjan
1 citron

Kanske klyftpotatis och vitlökssmör med örter

Gör så här:
Sätt ugnen på 125 grader. Skala vitlöksklyftorna, repa bladen/”barren” från timjan och rosmarin. Hacka vitlök och örtkryddor,

Bryn högreven i en stekpanna med olivolja. Salta & peppra på ganska mycket, det är en stor köttbit.

Lägg köttet i en oljad ugnsform. Skär små snitt i köttet och tryck in blandningen av hackad vitlök och ärtkryddor. Vispa ur stekpannan med lite vatten och häll det i ugnsformen. Skär ett par skivor av citronen och lägg dem på köttet.

Kör högreven i ugnen i 5 timmar. Vänd köttet varje timme. Häll i mer vatten, särskilt om du vill ha sky från köttet. Pressa i en klyta citron på slutet för att ge skyn en fräschare smak.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Provençalsk tomatfisk – och en tråkig nyhet

09 fredag Okt 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, vardagsmat

≈ 4 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, klimatsmart, vardagsmat

Vardagsmaten ska vara god – så där god så man tar lite till och blir sittande vid borden en stund och pratar om dagen som gått. Men den ska inte vara svettframkallade, varken för den som lagar maten eller för den som ska betala.

Jag tycker att provençalsk tomatfisk kvalar in på alla de kriterierna. Men det är inte alltid man får vara profet när man bor med två torsk-skeptiker.

Hustrun och 22-åringen, pratade visserligen när vi åt den här ugnsfisken. De lät bli att dissa torsken, så det blev en trevlig middag. Men de åt ganska små portioner…

Det här behövs till 3 – 4 personer:
600 g torsk eller annan vit fisk (filéer eller tunna ryggbitar)
500 g tomater
olivolja
salt & svartpeppar
1/2 dl ströbröd
1/2 dl hackad persilja
1 – 2 vitlöksklyftor
ev oliver

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skiva tomaterna och olja en ugnsform. Lägg fisken i formen, salta & peppra. Lägg tomatskivorna på fisken (och kanske runt om). Tryck ner en liten näve oliver, om du vill.

Hacka persilja och blanda med ströbröd. Skala vitlök och pressa ner den. Blanda runt och strö sedan persiljeblandningen över tomaterna. Droppa över lite olivolja.

Sätt in fiskformen i ugnen och ugnsbaka tills den är klar, tar ca 15 – 20 minuter. Tryck lätt på fisken med ett finger – om den skivar sig fint och är vit i köttet så är den färdig.

Så var det bara det tråkiga kvar. Vår cockerspaniel Pontus finns inte mer. Till slut blev det för mycket sjukdomar för en gammal hund. Han slutade äta om man inte matade honom med bitar av leverpastej.

Men under nästan hela hans liv kommer han att gå till historien som en av de hungrigaste hundar som tassat runt – åtminstone i vårt hus. Varje gång man gick in köket kom han efter. Först glatt svansviftande, men efter en stund stod han bara där med en vädjande blick. ”Jag kan väl i alla fall få någonting”.

Det beteendet var lätt att ha överseende med. Värre var det med hans aptit…

En gång åt han upp en tub böcklingpastej – hela tuben, alltså – med både innehåll och metall. Den gången blev det två turer till djursjukhuset Blå stjärnan.

Men inte mycket gick upp mot mörk choklad som mellanmål. Han gick som en målsökande robot förbi allt – kex, ostar, mat – och tuggade i sig chokladen. Ju mer kakao, dessto bättre.

Och så blev det ännu ett par turer till Blå stärnan för att få bort nervgiftet ur hans kropp (choklad funkar som nervgift för hundar).

En gång, efter ett choklad-äventyr, fick han till och med övernatta på djursjukhuset för observation. När vi hämtade honom dagen efter kom han ut i köket, viftade på svansen och såg ut som ”Vad ska jag få äta nu då?”

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning | Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 307 129 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d