• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: tillbehör

Gratin de courgettes provençal – zucchinigratäng, tomatsås & ost

05 lördag Maj 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, tillbehör, vegetariskt

≈ 4 kommentarer

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, tillbehör, under 20:-, vegetariskt

För ett par år sedan gjorde sonen i familjen som vanligt: han grejade med mobilen och så tappade han den. Visserligen på en sandstrand, men den gick ändå sönder. Och en tonåring utan mobil, det står man inte ut med särskilt många timmar – särskilt inte om man är på semester i Provence och hans kompisar är fler hundra mil bort.

Så vi började leta efter någon som kunde laga mobilen. Ett par mil bort i Saint-Cyr-sur-Mer hittade vi en telefonfixarbutik som som gjorde telefonen brukbar igen.

På väg tillbaka var jag glad och nöjd (sonen hade fått en fungerande mobil och lät inte längre som en missnöjd hesa-Fredrik) men då insisterade hustrun på att hon skulle titta på dukar. Alltså sådana där som man lägger på bord.

Det var ungefär de sista jag ville göra. Jag menar vem vill skippa vingårdsbesök och naturscenerier, stränder och pittoreska sydfranska byar för att titta på dukar? Det kan man väl göra hemma?

Men icke. Hustrun gick som målsökande robot genom affärens förråd av olikfärgade tygstycken. Höll upp en gul duk och lät som piccadorerna i Tjuren Fredinand: ”Denna ska vi ha!”

Vid det laget hade jag gått med på vad som helst – inklusive att åka till Marseille och käka middag på Ikea – bara jag kom därifrån. Så jag bara nickade utan att titta efter.

Det skulle dröja ända tills vi kom tillbaka från semestern innan jag verkligen tittade på duken. Men då blev jag lite småförälskad i den här gula duken med en lätt romantiserad version av Provence. Citroner, lavendel & oliver, och varma gula färger som gör en glad.

Duken – som finns på bilden ovan – och zucchinigratängen delar inte bara färger. De är soulmates; bägge är milda, varma och lätta att tycka om.

Det här behövs till 4 (huvudrätt) – 6 personer (tillbehör):
2 stora zucchini (eller courgettes på franska)
olivolja
salt, svartpeppar & aningen cayennepeppar

3 dl riven smakrik ost, comté eller lagrad herrgård

Tomatsås
1 röd lök, skalad
olivolja
salt & svartpeppar
6 stora tomater
3 vitlöksklyftor, skalade
1 tsk honung
½ dl torrt vitt vin
drygt ½ dl hackad persilja
drygt 2 msk hackad basilika eller timjan

Gör så här:
Börja med tomatsåsen. Hacka löken och fräs den i olivolja, krydda med salt & peppar. Skär tomaterna i små bitar, tryck ner dem i lökkastrullen. Pressa ner vitlök, häll i vinet och krydda med lite honung. Låt allt koka ihop till en tomatsås. Tar så där 20 – 30 minuter. Krydda med persilja och basilika på slutet.

Sätt ugnen på 225 grader. Dela zucchini på längden och skrapa ur kärnorna med en matsked. Skiva dem i ½ cm tjocka skivor. Stek dem på ganska hög värme i olivolja tills de får lite färg. Krydda med lite salt & svartpeppar – och bara aningen cayennepeppar.

Ta en stor ugnsform. Olja den och lägg hälften av zucchinin i botten. Fyll på med hälften av tomatsåsen och osten. Lägg på resten av zucchini och tomatsås. Toppa med osten. Kör i ugnen i ca 25 minuter.

Det var det där med mobilen… Sonen, som nu snart fyller 20, har köpt en ny Iphone och tyckte att jag kunde få överta hans gamla telefon.

Det var bara en sak som måste fixas innan jag kunde använda den. Den var tvungen att lagas – han hade nämligen tappat den…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsbakad torskrygg med tomat, fänkål & örtolja

26 torsdag Apr 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ 1 kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, tillbehör

Fräschare vårmat får man leta efter. Saftig torskrygg, pigg fänkål och en smakrik örtolja med bara aningen vitlök. Kanske någonting för helgen inför 1 maj.

Fast själv får jag nog hålla mig till annan mat…

Det här behövs till 3 – 4 personer:
600  – 700 g torskrygg eller annan vit fisk
salt & svartpeppar
olivolja

Grönsaker
1 fänkål
4 dl hemkokta bönor (vita, svarta eller de du gillar) eller 1 pkt färdigkokta bönor
250 g körsbärstomater
½ vitlöksklyfta, riven
olivolja
salt & svartpeppar

Örtolja
2 dl färska grovhackade örter, t ex timjan, oregano, persilja…
1,5 dl olivolja
½ vitlöksklyfta, riven
salt & svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Skölj och grovhacka örterna. Mixa dem i olja med salt, svartpeppar och lite riven vitlök.

Bryn fisken i en olja i stekpanna. Salta & dra ett par varv svartpeppar. Lägg i en oljad ugnsform. Kör i ugnen ca 10 – 12 minuter.

Ansa fänkålen, skär bort ”rören” och ev fula delar. Dela i kvartar, skär bort roten och strimla fänkålen tunt. Skölj och skär tomaterna i kvartar. Stek i olja i 10 – 12 minuter. Krydda med salt, svartpeppar & lite riven vitlök. Lägg i tomater och bönor. Stek en minut så allt blir varmt.

…det var det där med annan mat. Hustrun reser bort över långhelgen, och då brukar jag passa på att äta allt det som hon ratar: isterband och gravad lax med dillstuvad potatis och en god salsiccia-korv.

Vem vet jag kanske till och med unnar mig en förrätt. Lite god sill, en liten nubbe OP Andersson som jag dricker inte alltför kyld och i små, små klunkar så man hinner med att njuta av den kryddade smaken.

Det finns mycket gott i Vår Herres skafferi.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Lammburgare med risotto & ugnsrostad sötpotatis

31 lördag Mar 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, lamm, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, lamm, tillbehör

På påskafton ska man äta lamm. Gärna en stor lammstek som stekts ett par timmar i ugnen tillsammans med vitlök och rosmarin.

Men hur gör man om man inte har varit så där überduktig, förutseende och förberett den stora lammsteken?

Rusar ner till affären och köper lammfärs, såklart. Väl hemma gör du lammburgare och en smakrik risotto.  Om du vill kör du även sötpotatis i ugnen.

Det här behövs till 4 (hungriga) personer:
750 g lammfärs
2 vitlöksklyftor
1 tsk salt
ganska rejält med svartpeppar
olivolja

600 g sötpotatis
olivolja & salt

4 dl risottoris
2 schalottenlökar
olivolja
1 dl torrt vitt vin
1,25 l kycklingbuljong, vatten + tärning
60 g rostade pinjekärnor (1 liten påse)
1 dl riven parmesan

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skala sötpotatisen och skär den i klyftor eller tärningar. Lägg dem i en långpanna (men se till att det bara är ett lager sötpotatis, annars blir det lite som kokt potatis). Ringla över olja och blanda runt. Kör i ugnen i 25 – 35 grader. Salta. Rör runt någon gång under tiden i ugnen.

Skala och hacka löken. Fräs glansig i olja. I med riset och fräs tills det börjar lukta lite som popcorn. Häll i vinet och låt det koka in. Häll på buljong så att det täcker riset. Låt småkoka i 20 minuter. Rör runt ibland så det inte fastnar i botten. Späd vartefter med buljong (som får småkoka i en kastrull vid sidan om). Blanda på slutet ner riven parmesan och pinjekärnor som rostats i en torr stekpanna. Men se till att det är mycket vätska kvar i risotton – då behövs ingen sås.

Pressa ner vitlöken i lammfärsen och blanda med salt och svartpeppar. Går lättast med händerna. (Stek en litet prov och testa så smaken är den rätta.) Ta vatten på händerna och forma hamburgare. Stek i olja på medelvärme. Vänd ofta, annars kan vitlöken brännas.

Skulle du ändå envisas med en lammstek så kan jag rekommendera Fransk lammstek med citron, vitlök & örter eller Lammstek från Provence.

Oavsett vad du väljer så önskar jag dig en Glad Påsk.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Blomkålsgratäng med valnötter & ostsås

05 måndag Mar 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 5 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, tillbehör, under 20:-, vegetariskt

Vad mycket grönsaker det finns som man liksom ”glömmer bort”. Blomkål är en av dem.

Kanske för att man fick den sönderkokt som barn, eller inte gillade de lite bittra bitarna av rå blomkål som föräldrar tror att barn ska tycka om.

Men koka den al dente, wokad den. Eller gör en mild gratäng… Då kan blomkålen komma ut ur garderoben och bli en liten delikatess.

Det här behövs till 4 personer (huvudrätt) eller 7 – 8 personer (tillbehör):
750 g blomkål (ett stort huvud)
salt & svartpeppar
2 – 3 schalottenlökar
smör eller olja
2,5 dl kokspad från blomkålen
2 dl crème fraiche, 34 %
2 dl valnötter
2 dl riven, smakrik ost, t ex lagrad Herrgård eller Cheddar

Gör så här:
Sätt ugnen på grill och hög värme. Skär bort gröna blad och botten av rotstocken på blomkålen. Skär/bryta i ganska små buketter/delar. Koka al dente i saltat vatten, ca 3 – 4 minuter. Häll av kokvattnet, men spar ca 2,5 dl.

Skala och hacka schalottenlöken. Fräs mjuk i olja eller smör. Salta & svartpeppra. Riv osten och hacka valnötterna ganska grovt. Koka upp 2,5 dl kokvatten från blomkålen med 2 dl crème fraiche. Salta & svartpeppra. Ta kastrullen från plattan, rör ner osten (men spar lite till gratängen) och låt den smälta

Olja en stor ugnsform. Lägg i blomkål, lök och valnötter. Kör ett varv med svartpeppar & salt, annars blir det en väldigt mild gratäng. Häll över ostsåsen. Toppa med lite av den rivna osten. Gratinera till fin färg.

Jag fick en flaska valnötsolja av en yngre släkting som alltid brukar träffa mitt i prick med sina gåvor. Det gjorde den här oljan också, det fanns bara en fråga som blev hängande i luften: Vad skulle den användas till?

”Hmm, tänkte jag. Valnötsolja måste ju funka med valnötter – och valnötter går bra ihop med blomkål…” Så föddes idén till blomkålsgratängen.

Jag använde valnötsolja i rätten, men det funkar säkert lika bra med smör eller ganska neutral olja. Men olivolja tror jag skulle ta kommandot i rätten så att blomkålen skrämt skulle smita in i hörnet och gömma sig. Och det vore ju synd på den goda blomkålssmaken.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsrostade grönsaker & ”mixed grill” – även på vintern

10 lördag Feb 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, grillat, huvudrätt, kyckling, lamm, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, grillat, huvudrätt, lamm, nöt, tillbehör

Det finns något sympatiskt med att man kan välja vilket alternativ man vill äta, ungefär som man gör när man äter smörgåsbord eller som det brukar se ut runt grillarna på sommaren.

Men man kan faktiskt göra en ”mixed grill” även på vintern, även om man steker köttet istället för att grilla det. Ugnsrostar man lite olika grönsaker och droppar över olivolja, så kan man välja tillbehören från ett grönsaksbord.

Lätt och fräscht. Och ganska nyttigt.

Det här behövs till 4 personer:
700 g kött, t ex fläskkarré eller kycklingfilé, lammskivor eller god korv
olivolja
salt & svartpeppar

Ett gäng goda grönsaker t ex:
½ spetskål
1 rödlök
2 paprikor, t ex gul och röd
1 liten squash
250 g körsbärstomater
salt, svartpeppar & aningen cayennepeppar
olivolja
färsk timjan att strö över

Klyftpotatis till om man vill

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader och fixa till grönsakerna. Skär spetskålen i ganska tunna klyftor. Lägg i en oljad ugnsform. Salta, peppra och droppa över lite olivolja. Kör i ugnen i 30 – 35 minuter.

Efter 10 minuter: lägg i skalad och klyftad rödlök, och rör runt grönsakerna.  5 minuter senare är det dags att lägga på urkärnad paprika, skuren i mindre bitar/klyftor – och att röra runt. Ytterligare 5 minuter senare: på med squash skuren i klyftor och körsbärstomater, men stick hål på tomaterna med en gaffel först. På med lite mer salt, peppar & aningen cayenne.

Kör 10 – 15 minuter i ugnen tills allt är färdigt men fortfarande al dente. Droppa över lite olivolja och toppa med lite hackad, färsk timjan.

Stek köttet och korven i olivolja. Salta & svartpeppra.

Det finns människor som grillar även på vintern. En gång för länge sedan hade jag en arbetskamrat som kom ifrån Argentina; det var en man som aldrig släppte sitt hemlands assado-kultur. På hans uteplats stod alltid grillen beredd på en rejäl köttbit. Och där stod han själv mitt i februarisnön och vände t-benstekar och stora bitar högrev.

Han och jag var lika intresserade av mat, även om han nog var den hungrigaste av oss. En tidig fredagskväll ringde jag honom för att få lite tips om vad jag skulle göra med en fläskfilé.

– Mmm, slå in den i bacon och stek den ugnen. Det blir väldigt saftigt och gott, sade han med tydlig spansk accent. Jag har just ätit, men fan vad hungrig jag blir.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Surkålssallad med lök, äpple & honungsvinägrett

07 onsdag Feb 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

klimatsmart, sallad, tillbehör, vegetariskt

Fräscht, syrligt och med en liten ton av sötma från honung. Surkålssallad funkar bra till hamburgare och grillat kött.

Och tycker du att surkål är för syrligt för din smak – skölj kålen innan den hamnar i salladsskålen. Men välj en sort där kryddor, som enbär och kummin, finns med. De ger små trevliga smakexplosioner i munnen.

Det här behövs till 4 personer:
250 g surkål
1 schalottenlök
1 stort, rött äpple
lite färsk timjan att strö över salladen

3 msk olivolja
1 tsk honung
salt & svartpeppar

Gör så här:
Skala och hacka schalottenlöken. Klyfta äpplet, kärna ur och skiva tunt. Skölj surkålen om du vill ha mildare smak.

Blanda olja, honung, salt & peppar till vinägretten. Blanda samman salladen. Strö timjansblad över.

När surkål kokas i en gryta smälter smaken samman med vin och rökt kött. Testa en Choucroute garnie, så förstår du vad jag menar.

Men i den här salladen får kålen spela huvudrollen på ett helt annat sätt. Välj gärna en surkål som inte pastöriserats, då följer en massa nyttiga bakterier med maten du stoppar in i munnen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Entrecote bordelaise med rödvinssås & märg

18 torsdag Jan 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, lamm, nötkött, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, nöt, sås & röra, tillbehör

Jag vet inte om du har tänkt på det, men människor pratar rätt ofta om det de inte är. Göran Person pratade om hur viktigt det är med ödmjukhet – medan andra beskrev andra honom som tämligen bufflig. Donal Trump twittrade för en tid sedan om sin stora stabilitet – man behöver kanske inte överkonsumera nyheter för att komma till en annan slutsats…

Men jag då, jag säger väl precis som det är? Jag har ju skrivit en hel del om Medelhavskost och mättande, långsamma kolhydrater – så när vi ska festa till det på fredagarna blir det väl ångad, osaltad torsk med en buljong på spenat…

Det var liksom just det. Lusten till en biff och till smakrika potatisgratänger och kraftigt rödvin försvinner inte så där av sig själv. Så ibland när jag handlar kommer jag hem med rejäla stycken entrecote, märgben och bordeauxvin.  (Ja, ett ensamt, litet paket sockerärtor fick också följa med i Ica-kassen, det är ju så nyttigt med grönsaker).

Hemma i köket gjorde jag entrecote bordelaise, alltså med rödvinssås och stekt benmärg.

Det här behövs till 4 personer:
800 g entrecote
olivolja och smör
salt & svartpeppar

1 liten morot
1 liten bit rotselleri
2 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
olivolja
salt & svartpeppar
1 – 2 tsk tomatpuré
3 dl rödvin, inte allt för strävt
3 dl kalv- eller oxbuljong, vatten + tärning eller fond
1 knippe timjan
½ tsk socker
2 tsk japansk soja

3 – 4 märgben
olja eller smör
salt & peppar

Gör så här:
Rödvinssåsen: Skala och fintärna morot, selleri, schalottenlök och vitlök. Fräs i olivolja tills löken blir lite glasig, Tryck ner tomatpuré och fräs den lite till. Krydda med salt & peppar. Häll i vin, buljong, soja och socker. Lägg i timjan och koka i ca 20 – 30 minuter tills en tredjedel har kokat bort. Smaka. Kanske behövs aningen mer socker, salt eller fond.

Märgben: Kör dem i ugnen i 150 grader, ca 5 minuter (så går det lättare att få ut märgen). Skär med en liten skalkniv runt märgen och tryck ut den med tummen. Skölj märgen och skiva den. Stek i olja eller smör. Krydda med lite salt & peppar.

Stekt entrecote-skivorna i smör och olivolja. Krydda med salt & svartpeppar.

Som frankofil och matintresserad finns det ett antal rätter man bara ska äta någon gång. Ostron är ett exempel, grodlår ett annat och entrecote med benmärg ett tredje.

Grodlår åt jag redan första gången jag tågluffade – skönt så jag slipper göra det igen. Ostron har jag ätit men utan att den stora förälskelsen drabbade mig. Ska jag vara ärlig tyckte jag mest det var en sladdrig klump som smakade ”fucking close to water”.

Men entrecoten då? Ja, vi kan väl säga så här: köttet var lika gott som vanligt. Rödvinssåsen klart lyckad, men benmärgen… Tja, det var en fet, dov smak. Vissa gillar den säkert, men jag blev inte förälskad.

Men det är kul att ha testat.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Tabbouleh med svarta bönor, matvete & halloumi

15 måndag Jan 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, sallad, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

≈ 1 kommentar

Etiketter

huvudrätt, sallad, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

Tabbouleh är den libanesiska salladen med bulgur och massor av persilja. Här är bulgur utbytt mot härligt tuggigt matvete, och en burk svarta bönor får åka med för att ge en matigare sallad. Men salladen bygger fortfarande på smakbrytningen mellan den runda olivoljan och den vassare citronsaften.

Till salladen: stekt halloumi. Rund, nästan krämig smak och en trevlig sälta.

Nu är det inte mycket at tveka om. Nu kör vi!

Det här behövs till 3personer:
2 portioner matvete (1,5 dl)
2 dl buljong, vegetarisk eller kyckling
1 burk svara bönor, färdigkokt
2 schalottenlökar
½ gurka
250 g körsbärstomater
2 knippen slätbladig persilja
salt & svartpeppar
0,5 dl olivolja
knappt 0,4 dl pressad citron
ev 0,25 dl vatten

300 g halloumi
olivolja

Gör så här:
Koka matvetet efter anvisningar på paketet, men ta buljong istället för vatten så blir det mer smak. Skala och finhacka schalottenlöken. Fintärna gurka och tomater. Skölj den svarta bönorna. Lägg upp allt i en skål, salta & peppra. Blanda dressingen, smaka dig fram så det blir den goda smakbrytningen. Häll över salladen och blanda runt.

Skiva halloumin ganska tunt. Stek skivorna i olivolja. Obs hög värme och kort tid, annars blir osten trist och gnisslar när man äter den.

Har du märkt förändringen, ljuset som börjar komma tillbaka? Det är inte direkt vårlikt med blommande krokus i trädgården. Men det har faktiskt blivit lite, lite ljusare ute. Skönt.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost när du är snäll mot dig själv XIV

03 onsdag Jan 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, mat för en vecka, pasta, sallad, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

≈ 4 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, pasta, sallad, sås & röra, soppa, tillbehör, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Är du snäll mot dig själv? Eller rusar du runt i livet och hinner tänka ungefär lika mycket som strumporna när de roterar i torktumlaren?

Jag kom att tänka på det här på nyårsafton. På festen uppmanades alla att skriva ner vad de ville göra under det kommande året.

Naturligtvis skrev jag ’Vinskörd’, även om det nog blir på en svensk vingård och inte den där resan jag brukar drömma om. Du vet Medelhavet i september…

Jag plitade ner ’Bastu’ eftersom jag är en vinterfrysande bastuälskare, som nästan aldrig kryper in i det heta lilla rummet. Nästa punkt blev ’Good enough’. Man kan inte slå världsrekord varje gång, varken när det gäller jobbprestationer, häckklippning eller (surprise) matlagning.

Men så funderade jag en stund till… Och tänkte att det egentligen handlar om att vara snäll mot sig själv. Man måste ge sig själv tid att göra allt det där man aldrig hinner. Sitta på café och sörpla en espresso samtidigt som man läser en bra bok. Eller vika några timmar för romerskt bad med både den heta bastun, den fuktiga bastun och den lilla iskalla poolen på slutet.

Så till sist skrev jag upp ’Snäll mot mig själv’. I det ingår att göra de saker man vill (städa kan man faktiskt göra någon annan gång) men också att gå och träna någon gång och att äta hyfsat nyttig mat.

Kanske handlar det egentligen om att faktiskt leva i nuet.

Okej, jag tar frågan en gång till: Är du snäll mot dig själv – eller är det dags att börja med det nu?

Torsdag: Soupe au pistou
På östra sidan av Menton heter det pesto, men i Provence kallas basilikaröran för pistou. Här får den sätta smaken på en fräsch och vårlik soppa.

Fredag: Ugnsbakad röding med citronsås
Röding är som lax, men fastare i köttet och mindre fet i smaken. Hittar du några filéer så köp dem – och pigga gärna upp dem med citronsåsen.

Lördag: Krämig linguine med musslor, räkor, crème fraiche & vin
Vi åt den här pastasåsen för några veckor sedan och blev genast fast. Till och med hustrun godkände skaldjuren – trots att hon inte gillar musslor.

Söndag: Auberginegratäng
Fyllig gratäng med aubergine, mozzarella och tomatsås. Det är en av mina absoluta favoriträtter. Gott när som helst, men kanske allra mest när det är kallt ute och man tar fram den rykande varma gratängen ur ugnen.

Måndag: Len blomkålssoppa med currystekta kikärtor
Blomkål ger en mild och faktiskt fyllig bas. Currystekta kikärtor ger en smakskjuts till den milda soppan.

Tisdag: Torskrygg med marinerade bönor & caesardressing
Har du börjat jobba och ser framför dig en oändlig rad av veckor som inte bryts förrän på Skärtorsdagen? Då är du värd något gott – som marinerade bönor med torskrygg och caesardressing.

Onsdag: Pasta med stekt blomkål, wokad broccoli & broccolicrème
Slentriankoka inte grönsaker. Stek dem, mixa dem eller hitta på något annat, så lockas smaken fram. Fullkornpasta för den renläriga.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Torskrygg med marinerade bönor & caesardressing

19 tisdag Dec 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, sås & röra, tillbehör

Det är nästan så man känner sig som Askungen på julafton när man står där i köket och funderar på middagen som växer fram i gryta och ugnsform.

”Torsk kan vara vanligt och tråkigt och segt och överkokt… Eller alldeles underbart.”

För att den ska hamna i kategorin ”underbart” krävs två saker: Överstek den inte! Och ge den fräscha tillbehör.

Här är det grönsaker och marinerade vita bönor som ger fräschör – och smakrik caesarsallad som adderar fyllighet.

Om det blir underbart? Tja, testa själv så får du se!

Det här behövs till 3 personer:
600 g torskrygg
olivolja
salt & svartpeppar

1 pkt stora vita bönor
1 msk olja
1 msk pressad citron
1 skalad vitlöksklyfta
salt & svartpeppar
250 g gröna bönor, haricots verts
250 g körsbärstomater
bladen från en liten bunt timjan

Caesardressing
1 bit vitt bröd (stor som en valnöt)
1 msk vatten
1 msk pressad citron
2 tsk fransk senap
5 sardellfiléer
½ dl riven parmesan eller Grana Padano
1 äggula
1,25 dl olja, mycket neutral rapsolja & lite olivolja
svartpeppar & kanske lite salt
1 – 2 msk vatten

Gör så här:
Tina fisk och gröna bönor om de är frysta. Sätt ugnen på 175 grader.

Skölj de vita bönorna. Marinera dem en stund i olja, pressad citron och pressad vitlök, salt & peppar.

Bryn torskryggen i en stekpanna med olivolja. Salta & peppra. Lägg fisken i en oljad ugnsform och kör den tills den flikar sig när man trycker på den med ett finger (=klar). Tar ca 10 minuter.

Dela gröna bönor i mindre delar. Skär tomaterna i kvartar. Stek/woka gröna bönor i olja i ca 5 minuter. Häll i de vita bönorna med marinaden. Stek ett par minuter till. I med körsbärstomaterna och låt allt bli varmt. Strö över timjansblad. Justera smaken med salt & svartpeppar.

Caesardressing. Lägg en bit vitt bröd i vatten och låt det suga upp vätskan. Hacka sardellfiléer och riv osten. Lägg bröd, sardeller, citronsaft, riven parmesan och senap i en mixer. Knäck i 1 äggula och sätt mixern på medelhastighet. Häll i oljan, först bara droppvis, sedan i en tunn stråle. Tunna dressingen med 1 – 2 msk vatten. Justera smaken med svartpeppar och aningen salt.

Fisk har blivit ganska dyrt, ofta ser man priser på två, tre hundra kronor för laxfilé och torskrygg. Men det lönar sig att kolla efter extrapriser, åtminstone här i Göteborg lockar fiskhandlarna ofta med kraftiga rabatter.

Härom veckan köpte jag utmärkt hel laxfilé för 95 kronor kilot, det blev en rejäl bit på 2,2 kilo. Allt gick ju såklart inte åt till en middag. Men vi brukar klippa sönder fisken (klart mycket lättare än att skära) och frysa ner större delen till nästa middag. (Lax som har frysts med skinnet kvar smakar mycket mer än de där tunna bitarna man hittar i frysdisken på Ica.)

Men dagens fisk hämtade jag från frysdisken. Just torskrygg tycker jag funkar bra, även när den är fryst – och så riskerar man inte att alldeles spräcka julklappsbudgeten.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 804 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d