• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Etikettarkiv: rosévin

DN – vintips för börsmäklare, Stureplan & ärvda pengar?

23 tisdag Jun 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rosévin

Skärmklipp från Dagens Nyheter

Hur brukar du göra när du ska bjuda en jobbarkompis på sommarlunch och balkonghäng? Förmodligen fixar du till lite god mat, en Caesarsallad kanske. Och så ordnar du fram något lämpligt att dricka.

Jag skulle nog i första hand leta upp ett gott mineralvatten, kanske en god öl. Om jag skulle slå på stort så fick det bli en flaska rosé, kanske den utmärkta Les Lauzeraies (129 kronor) från Tavel på gränsen mellan Provence och Languedoc.

Men det här är ingenting för DN:s Alf Tumble. I förra veckans vinspalt förslår han bubblande rosé från Skepparps vingård för 298 kronor till just Caesarsallad. Dessutom klämmer han till med ”flaskorna, två stycken faktiskt, ligger redo i kylen”.

Vi tar det där igen. Alf Tumble, vinskribent på Sveriges största morgontidning, förslår att läsarna ska lägga nästan 600 kronor på ett vin till en sommarlunch för två personer.

Det gör han i en tidning där de flesta läsarna har rätt vanliga jobb. De är sjuksköterskor och ingenjörer, frisörer, lärare och en och annan pizzabagare.

Okej då, jag kan läsa, så jag vet att han har ett ”budgetalternativ” med ett bourgognevin för 179 kronor flaskan. Men lite förvånad blir jag när han hävdar att Skepparps rosé är gjort på den gröna druvan Solaris. Det är liksom inte möjligt att göra rosé på bara gröna druvor eftersom den röda färgen kommer från de blå druvornas skal.

Om du trodde att balkongvinet var ett undantag, så blir du grymt besviken längre ner i texten. Eller vad sägs om en tysk Spätlese för 399 kronor när man ska käka fisk och skaldjur på Västkusten. Eller ett rött grekiskt vin för 298 kronor som passar bra om man ska ha picknick.

Alf Tumble föreslår åtta viner. Ett ligger precis under 100-lappen, men genomsnittspriset är 212 kronor och de pengarna har varken sjuksköterskan eller läraren – eller de flesta andra som läser DN.s

Så vem skriver han för? Sina kompisar som samlas runt Stureplan innan de går hem till de ärvda våningarna på Östermalm?

Seriöst. Om du är intresserad av vin, skippa DN. Leta istället på Vinjournalen eller Allt om vin. De har bra webbtidningar – dessutom utan betalvägg. Och då blir det liksom mer pengar över till vinet.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Autoroute du soleil – vinvägen genom Rhonedalen

05 måndag Aug 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, resor, vin, vinodling

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Frankrike, rött vin, resor, rosévin, vinodling

Ta bilen någon gång och kör motorvägen söderut från Lyon. Följ vägen med det vackraste namnet: Autoroute du soleil, Solens motorväg.

Det är en benämning den nästan inte förtjänar, för det här är pulsådern som förbinder Paris med Marseille. Men strunta i parisarna som glider förbi i 134 kilometer i timmen i en nytvättad Peugeot 3008, precis under den gräns där man får böter för fortkörning. Lägg dig i högerfilen, anpassa farten efter lastbilarna och försök få en glimt av landskapet som flyter förbi.

I början leker vägen tafatt med floden Rhone. Slingrar sig efter den ena flodbanken, hoppar över till andra sidan och doppar nästan vägrenen i floden. På de branta bergssluttningarna klänger vinstockarna och nere vid floden kurar byarna.

Längre söderut sträcker sig motorvägen över Alpernas låga utlöpare och landar i Rhonedeltats flacka landskap med fält färgade av blå lavendel. Men innan du kommit så långt. Ta av mot Cave de Tain i staden Tain-l’Hermitage.

Cave de Tain är en jättelik vinanläggning som täcker ett helt kvarter. Men trots storleken är det ett kooperativ som satsar på kvalitetsviner från Norra Rhone. Här vinifieras druvor från alla områdets cru-lägen, från nordligaste Côte-Rotie till Coronas strax utanför Valence.

Koopertivet har 330 vinbönder som kör sina skördade druvor till vinanläggningen. Dessutom äger Cave de Tain stora egna marker.

Även om allt rött vin görs uteslutande på Syrah-druvan, så varierar jordmånen. Och det är en variationsrikedom som märks. När man kliver in i Cave de Tains butik är det som om man förvandlats till ett fem-årigt barn igen – och kommit in i världens största godisbutik.

Butiken är stor som en större livsmedelsaffär och i rad efter rad trängs godsakerna. Saint-Joseph, Crozes-Hermitage, Saint-Peray. Mest rött, men även vitt och lite rosé. Olika appellationer och så viner som säljs under den enklare etiketten IGP.

Just ett av dessa ’enklare’ viner blir ett aV sommarens mest prisvärda inköp. Domaine des Gardes är fruktigt och lätt att gilla, men ändå med en bra ryggrad.

Naturligtvis köper vi med oss Crozes-Hermitage, det enda av Cave de Tains viner som finns på Systemet. Ett vin som jag drack första gången för länge sedan – och tänkte: ”Det är som en slank och elegant parisiska med tillräckligt självförtroende för att be en buse från Front National dra åt helvete”.

Fortfarande finns kärleken till vinet kvar, i alla fall från min sida. För det är ett vin som både är följsamt och självständigt.

Men ge dig ut på vägen igen och fortsätt Autoroute du soleil söderut. Strax innan Avignon håller du höger och väljer motorvägen mot Montpellier och Barcelona. Då kan du efter en mil eller så ta av mot Tavel och kooperativet Les Vignerons de Tavel & Lirac.

Här är skalan mindre men Tavel producerar kanske de bästa rosévinerna i Frankrike. Frågar du en fransman så säger han att området gör de bästa i världen.

Testa det vanliga vinet Lauzeraies (kooperativets enda vin på Bolaget). Testa också skillnaden mellan hur vinet smakar beroende på jordmånen där druvorna vuxit. Kul aktivitet och så kan du få med dig några flaskor hem till salladen eller den grillade fisken.

Skulle du ännu inte fått nog av vinprovning så kan du köra småvägar öster ut till Chateaneuf-du-Pape. På en kulle ligger den lilla vinbyn. Välvårdad och ansiktslyft som en fransk Nancy Pelosi – eller välbärgad adelsdam som bara knappt accepterar den nya tiden, om du hellre gillar den jämförelsen.

Här det fullt med vinbutiker, fullt med restauranger och fullt med folk. Dessutom fullt med svenskar som sniffar och gurglar.

I den vackra byn Chateauneuf-du-Pape finns massor av bra – och dyrt – vin. Men för mig känns det för renskrubbat och välordnat. Jag saknar vitlökslukten från vinbönderna när de återvänder till arbetet efter lunch. Jag saknar deras skitiga arbetskläder, och deras närhet till vinet och vinmakandet.

Ett sista tillägg. Vill man komma riktigt nära vinfälten och byarna så ska man naturligtvis välja de små vägarna genom Rhone-dalen.

Jag har aldrig åkt dem. Kanske för att jag är så löjligt förälskad i motorvägen med det vackraste namnet Autoroute du soleil.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Les Lauzeraies – smultron, bär & söderns charm

20 måndag Maj 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in resor, vin, vinodling

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Frankrike, resor, rosévin, vinodling

I sommar åker vi till Provence för ett par veckor. Strax utanför den lilla staden La Ciotat har vi hyrt ett pyttelitet hus precis där pinjeskogen börjar. Längre upp börjar bergen, en bit nedanför ligger Medelhavet.

På vägen hem tänker vi ta en dag för att kolla in vinproducenter. I Tain-l’Hermitage sticker vi in huvudet på kooperativet och så kanske vi tittar på den lilla staden. Ungefär samma väntar i Chateauneuf-du-Pape, men där är frågan om vi har råd att köpa vinflaskorna; de är dyra i Sverige och de verkar inte vara mycket billigare i Frankrike.

Men vinsmuttandet börjar längre söderut i Tavel, som är både en by och ett vinområde. En dryg mil nordväst om Avignon ligger den här appellationen som (nästan) bara producerar rosévin.

En del säger att det är på Tavels solblekta marker som de bästa rosévinerna kommer till. Om det stämmer vet jag inte, men jag vet att det är bra rosé som kommer ur områdets flaskor.

Les Lauzeraies 2018 från just Tavel (119 kronor på Bolaget, rosé, ekologiskt) är inget undantag. Det är ett lätt vin som gjort för sommar och sol och semester. Men ändå så pass smakrikt att det ger det ett bra avtryck i munnen. Smaken är varken insmickrande godislik eller så där ”dov” som en del rosévin från Provence kan vara.

Första intrycket av lukten är frukt och bär, framför allt smultron. Kanske lite av citrus och örter. I munnen lever smultronkänslan kvar – och just det ger vinet så tydliga sommarvibbar. Men där finns också en liten, liten uppstramande känsla på slutet, just en sådan som gör att ett vin passar bra till mat.

Vi drack en flaska till grillad tonfisk och potatissallad. Men någon elak jävel droppade vatten från skyn så vi fick vackert steka fisken på spisen – istället för att vända den på utegrillen.

Men vi njöt, både av tonfisken och av vinet. Och ja, vi drömde oss bort till sommar och sol och Provence.

(Vill du läsa mer om roséviner från Tavel så skriver Lars Torstensson ibland om dem i sin blogg Vinifierat. Nu jobbar han som flying winemaker, men det var Lars Torstensson som stod bakom Rabiega, Vin- & sprits vingård i Provence. Man kan säga att han vet vad han talar om…)

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sangria på rosé – drink på sommarkalaset

14 tisdag Aug 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

cider & dryck, fest & meny, rosévin

Hur är det nu när den varmaste sommaren har blåst ner till Medelhavet? Blev det ett par flaskor rosé över, flaskor som står där i skåpet och inte alls verkar lika lockande nu som i julivärmen?

Lugn, blanda dem med frukt, Sprite och lite rom – vips har du en läskande sangria.

Det gjorde vi när vi hade kalas här hemma. Tillsammans fyllde vi 149 år i familjen och ett så jämnt årtal måste såklart firas ordentligt… Ja, jag ska kanske säga att de två äldsta fyllde 60.

Gästerna kom, tog ett glas sangria, ett till och sedan ett till. Jag lovar, inte en endaste centiliter blev över.

Det här behövs till 10 – 12 personer:
2 apelsiner, ekologiska
1 citron, ekologisk
massor med isbitar
6 – 8 cl rom
1 l Sprite eller Fruktsoda
1,5 l rosévin (2 flaskor)

Gör så här:
Frys isbitar, kyl vin och läsk. Tvätta och skiva apelsiner och citron.

Blanda frukt, is och dryck i en tillbringare. Smaka (men inte för mycket!) häll i lite mer läsk om du vill ha en sötare sangria – lite mer rom om drinken ska ha en tydligare smak.

Häll upp. Skåla och tänka att det rätt okej med månaden augusti också.

Jag ska erkänna att det inte är jag som har kommit på den här sangrian. Receptet kommer från Allt om Mat, jag har bara grejat lite med ingredienserna.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Les Lauzeraies och drömmen om Provence

26 lördag Maj 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rosévin

Rosévin, det är drömmen om Provence. Ett glas sval rosé i skuggan av en platan med några oliver att knapra på – vem har inte sådana dagdrömmar en regnig måndag i november?

Därför blir det nästan överraskande när södern parkerar i Göteborg en helt vanlig arbetsvecka i maj. Det är shorts på jobbet, det är full AC i bilen och på fredagen är det ett glas rosé på uteplatsen.

Men drömmen luras – inte vädret alltså – där är det Medelhavsvärme med stenplattor som fortfarande är ljumma på kvällen. Det som luras är vinet. Les Lauzeraies kommer inte alls från Provence utan från den lilla appelationen (vinområdet) Tavel strax nordväst om Avignon. Där bor bara 1700 själar, men därifrån kommer några av de bästa rosévinerna.

Les Lauzeraies 2016 (ekologiskt, 119 kronor på Systemet) är inget undantag. Fräsch lukt med hintar om bär och jordgubbar, exotiska frukter och aningen bitterhet. Det fruktiga följer med in i munnen, men på slutet finns en liten bitterhet som stramar upp smaken.

Just den lilla bitterheten gör det till ett bra matvin. Vi drack det till grillad tonfisk och potatissallad, men det är ett följsamt vin som funkar bra till ganska mycket: kyckling och grönsaker, fisk eller den provencalska sardellpizzan Pissaladière.

Eller bara till ett glas sval rosé med några oliver att knapra på. Men vill du sitta i skuggan av en platan får du nog resa en bit söderut – det är rätt ont om plataner i Sverige.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ett glas rosé & en enkel potatissallad

28 torsdag Jul 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rosévin, sallad, tillbehör

glas rosé2

Sommaren har återvänt – i alla fall i Blekinge – och med den även de ljumma sommarkvällarna. Du vet när det är okej med lite kyla för man är varm sedan dagens sol. Kvällar när man är ledig och ett glas rosé får vara sällskapet i solnedgången.

I vårt fall ett glas La Cadiérenne Cotes de Provence från kooperativet i La Cadière d’Azur (5,80 euro om man köper det på plats). Det är ett friskt, fräscht sommarvin med lätta men pigga syror. Lukt av smultron och sommaräng – och bara en hint av bitterhet i eftersmaken. Gott helt enkelt.

Skulle man tycka att det är aningen långt till södra Frankrike erbjuder Bolaget bra alternativ, t ex M de Minuty (115 kronor) eller Domaine de Collavery (84 kronor). Puychéric (69 kronor) är lite mer insmickrande med en aning godiston. Men, jag lovar, det funkar bra en ledig semesterkväll det också.

Brukar du också koka för mycket färskpotatis? En kväll gjorde vi en enkel men god potatissallad på de gula knölarna som låg och väntade på att bli uppätna. Vi skivade potatisen, hackade färsk knipplök och toppade med chèvre. Och så stänkte vi över en enkel vinägrett med olivolja, vit balsamvinäger, salt & svartpeppar.

Funkar utmärkt som en sommarlunch eller till det grillade på kvällen.

la cadiérenne

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Puychéric – fräsch sommarrosé

28 lördag Maj 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in vin

≈ 5 kommentarer

Etiketter

rosévin

puychéric

Det är lika bra att erkänna det på en gång: jag avskyr vinter och kyla, regn och mörker. Du vet så där som det ser ut i Sverige under de flesta av årets månader.

Kanske är det därför som jag gillar rosévin. Just för att det bär med sig ett löfte om sommar och solvarma stenar och ljumma kvällar. Allt det där jag längtar efter under nästan hela året.

Så när rosésäsongen startar i april knatar jag snabbt iväg till Bolaget och får med mig ett par flaskor hem. Sedan sitter jag där – lätt huttrande – och sippar på vinet. Och drömmer mig bort till Frankrike.

Senaste vinet att drömma sig bort med var en Puychéric 2015 (69 kronor på Systemet). Det är en bra sommarrosé; fräsch och inbjudande med en nästan blyg lukt av smultron och blommande sommaräng. Klart matorienterat med hyfsad syra och bara en hint av smultron i smaken. Precis när man sväljer finns en liten, liten bitterhet som liksom säger: nu är det läge för mat.

I vårt fall var det sallad med torskrygg och mild aioli-dressing (snart på en blogg nära dig). Det här var sällskap som gillade varandra. Både maten och vinet trivdes.

Och jag, när jag satt där och åt så längtade jag efter varm sommar och lediga dagar, Nu är det bara ett par veckor kvar innan vi åker till La Ciotat, ett par mil öster om Marseille. Men där får det nog bli en flaska rosé från Provence. Puychéric kommer ju från grannregionen, Languedoc, på andra siden Rhône-deltat.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Vårmeny för dagar när livet är ovanligt lätt att leva

06 fredag Maj 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, meny, ost & efterrätt, smårätt, vegetariskt, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, förrätt, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, ost & efterrätt, rosévin, vegetariskt, vitt vin

puycheric 2014

Sista gången jag funderade på att bli läkare var i sju års-åldern. Jag hade varit hos doktorn och tyckte att det fanns två häftiga jobb i världen. Antingen skulle man köra lastbil eller också skulle man gå runt med vit rock och bota människor.

Det här var ganska länge sedan, typ 50 år sedan. Men viljan att bota människor tycks finnas kvar, fast nu tror jag mer på mat och umgänge.

Det är botemedlet mot vintern och allt frysande, alla uppdragna axlar som har skyddat mot novembers tristess och februaris snöyra. Nu är det vår, och äntligen kan sommarmänniskor som jag börja leva.

Mitt recept för den som vill tina upp från vintern ser ut så här:

Ta ett par rostade baguetteskivor och toppa med lite Brandade, den kryddiga provencalska torskröran. Lägg upp ett par oliver och plocka fram en flaska rosé, gärna Puycheric som har piggnat till i år. Sätt dig på balkongen eller uteplatsen, sippa på vinet och ta lite tilltugg – glöm inte vännerna. Prata med varandra och se solen försvinna bakom trädtopparna.

När det börjar bli lite svalt ute travar ni in i köket, njuter en smula av värmen från ugnen där Sparris rostas med feta, pinjekärnor & honung. (Gratängformen kan stå färdig så att det bara är att trycka in den i ugnen.)

På samma sätt är det med huvudrätten, Rödspätta med serranoskinka, basilika-smörsås & stekt tomat. Ugnsformen med de rullade spättafiléerna kan stå färdig, bara att köra den i ugnen.  (Det är rätt praktiskt om såsen och tillbehören är förberedda också – så slipper du parkera i köket.)

Efter fisken är läge att bara sitta och prata en stund. Kan vara bra med en extra flaska vin. Jag skulle nog välja en fräsch Pinot Gris med hyfsad syra, så det inte blir den där kladdiga, platta känslan som druvan kan ge om man har otur. Kanske ett par flaskor från kooperativet i Turckheim i Alsace.

Till sist höjdpunkten för alla dessertälskare Citrontarte med jordgubbssås. Gott, sött men ändå fräsch när syran från citronen balanserar det söta.

Och så en kopp kaffe. Sedan kan man sitta kvar länge vid bordet och prata.

Men det bästa av allt: medicinen mot vinterns köld och trötthet fortsätter på dagarna. På söndag ska det bli mellan 20 och 25 grader varmt.

rullad rödspätta m serranoskinka

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Coq provençal – tupp, oliver & rosévin

21 måndag Mar 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, gryta, huvudrätt, kyckling, mat

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fransk mat, gryta, huvudrätt, klimatsmart, kyckling & fågel, rosévin

coq provencal

I sommar åker vi till Provence, till en liten stad fyra mil öster om Marseille. Där hoppas vi få sitta i skuggan och sippa på ett glas rosé, knapra på en oliv och må allmänt bra.

Men vi kunde inte riktigt vänta till slutet av juni. I helgen gick vi loss på Coq provencal, en tuppgryta från Provence.

Det var rosévin och svarta oliver. Det var vitlök och örtkryddor…

Okej då, Göteborg i mars är väl inte riktigt som Provence på sommaren. Men det var ett lyckat försök.

Det här behövs till 3 personer:
900 g tupp (eller kyckling) styckad i delar
olivolja
salt &
svartpeppar
1 gul lök
2 msk tomatpuré
3 vitlöksklyftor
2 dl vatten
1/2 flaska gott rosévin
6 schalottenlökar
2 – 3 dl svarta oliver
4 – 5 dl marinerade kronärtskocksbottnar
1/2 kruka basilika
1 knippe slätbladig persilja

Gör så här:
Skala och hacka löken. Stycka tuppen i delar. Fräs den  i olivolja, krydda med salt & svartpeppar. Låt löken fräsa med på slutet. Tryck i tomatpurén och låt även den fräsa.

Häll i vatten och rosévin, pressa i vitlöken – och låt grytan koka tills köttet är mört. Minst en timme tar det, men tiden beror på köttet. Kyckling klarar sig med 35 minuter, gammal tupp kan ta mycket längre tid.

Skala schalottenlöken och låt den koka med i 20 minuter. Låt oliver och kronärtskocksbottnar koka 5 minuter. Strimla basilika och persilja. Lägg i den på slutet.

Två personer bör hyllas i det här inlägget. Den ena är hustrun som var den som stod vid spisen.

Den andra personen är ägaren till en cocker spaniel-kennel. Det är därifrån vår hund kommer – och det är där han får vara på kollo när vi åker på semester.

Eva, som föder upp hundarna, har många intressen. Ett av dem är dvärgkycklingar som ger fantastiskt goda och mångfärgade ägg (se bilden nedan).

Och har man kycklingar, så får man ibland tuppar. Råvaran till grytan har vi fått från Eva. Tack för det!

dvärghönsägg 2

 

 

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Puychéric – lite godis, mycket gott

19 lördag Mar 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rosévin

puycheric 2014

Har man otur när man köper rosévin så kan man komma hem med en flaska syntetiskt godis – och det är verkligen inte gott.

Men håller man sig till franska viner så ökar chansen att det är ett matorienterat vin som håller godistonerna på rätt avstånd. Det gäller också för Puycheric 2014, som är en sympatisk, lättgillad rosé.

Det är ett vin gjort för ljumma kvällar när livet är lättsamt. Kanske lite fransk mat därtill. Kyckling, oliver eller en aioli med fisk och grönsaker.

Vi tjuvstartar i mars – vem vill inte leka ljummen kväll när livet är lättsamt… På tallriken Coq provencal, tuppgryta från Provence med vitlök, oliver och marinerade kronärtskockor.

I glaset en skvätt Puychéric med bara aningen godiston. Det luktar lite hallon, på gränsen till hallonbåtar om vinet. I munnen finns en liten strävhet som stramar upp smaken och gör den klart matorienterad.

Puychéric 2014 känns fräschare och piggare än förra årets upplaga – i alla fall som jag minns smaken. 69 kronor vill Systemet ha för en flaska.

Det kan det vara värt för att få känna vibbarna av ljumma kvällar redan i mars.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 896 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d