• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Etikettarkiv: fest & meny

Lättlagad nyårsmeny – toast Skagen, linguine med musslor, samt citronsorbet & bubbel

26 torsdag Dec 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, ost & efterrätt, pasta, smårätt

≈ 1 kommentar

Etiketter

förrätt, fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, ost & efterrätt, pasta

Det berättas att Tore Wretman, legendarisk svensk krögare, deltog i en segeltävling, men besättningen på båten var missmodig. Vinden hade mojnat och seglen slakade; båten rörde sig inte framåt med särskilt många knop.

”Jag måste pigga upp mannarna”, tänkte han och började leta efter mat. Förrådet var nästan tomt, men han hittade vitt bröd, olja och ägg. ”Kan bli en macka med majonnäs…”, Ombord fanns också räkor och ett par dillvippor.

Av de ingredienserna gjorde han rostade mackor med räkor i majonnäs. Besättningen åt och gillade maten. En ropade ”Du, vad är det här för rätt?”.

Tore Wretman tittade upp och såg att de sakta passerade Skagen, så han svarade ”Toast Skagen”.

Jag vet inte om historien är sann eller om det är en skröna, men jag gillar den – och jag gillar berättelsens sensmoral: Allt behöver inte vara så förbannat krångligt för att bli bra.

Just därför kommer här en nyårsmeny, som inte kräver att du parkerar i köket i fem dagar. Men ett råd: använd färdigkokta, frysta musslor. De smakar bra och är en riktigt lyckad genväg.

Toast Skagen – klassisk svensk förrätt, mycket mer klassiskt än så här blir det inte, för det var med rätter som den här som Tore Wretman blev berömd på 50- och 60 talen.

Huvudrätten blir en pasta. Men kan man verkligen äta det på nyårsafton, undrar du kanske. Jodå, det funkar, om det är bra pasta och en riktigt god sås, som i Linguine med räkor, musslor, vin & crème fraiche. Smakrikt med lyxiga vibbar.

Om du tycker det blir väl mycket med räkor både i förrätten och huvudrätten, så är Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet ett alternativ. Det är en fyllig soppa där vinet möter gräddig crème fraiche. Dessutom går det ungefär lika snabbt att fixa soppa som att steka falukorv till familjen. (Vill du snobba så kan göra som fransmännen när du äter – använd ett tomt musselskal som pincett och plocka ut musslorna ur skalen.)

På nyår ska det vara bubbel, i alla fall vid 12-slaget. Vill du ha mer mousserande vin, så häll det efterrätten! Citronsorbet & crémant – bubbel till efterrätt består av 1 – 2 kulor citronsorbet per person och så häller man bubbel över sorbeten. Det är så enkelt att ”laga” den efterrätten så till och med Homer Simpson klarar det.

Om du inte har ett skyhögt behov av att snobba (och bara dricker champagne, spretar med lillfingret och blinkar mot Carl Malmsten-soffan i vardagsrummet och Philippe Starck pressen i köket) så välj en bra spansk cava eller en fransk crémant, alltså ”champagne” gjort i andra distrikt.

Letar du efter bra crémant så kan det vara värt att kolla in hyllan med Clotilde Davenne (175 kronor, vitt, mousserande). Jag har inte druckit årets upplaga, men tidigare har det varit en bra crémant, och jag ser att vinjournalister skriver om vinet även i år.

Alf Tumble, den snobbige mannen som ockuperar DN:s vinspalt, sätter etiketten ”budget” på Clodilde Davenne. Själv får jag ställa mig på tå, och om jag har tur kanske jag når så högt att jag kan betala en nyårs-flaska.

Annars får jag nöja mig med en cava för dryga hundralappen. Det funkar också väldigt bra.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Julkalender lucka nr 6 – gratinerad chèvre med fikon & balsamicoreduktion

06 fredag Dec 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, ost & efterrätt, smårätt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

förrätt, fest & meny, ost & efterrätt

Idag firas helgonet Sankt Nikolaus. Han som en gång exporterades från Europa till USA och på engelska fick namnet Santa Claus. Alltså Jultomten.

Ja, han firas inte direkt i Sverige, men det gör han i katolska Tyskland och framför allt i Nederländerna och Belgien går där han under namnet Sinterklaas. Där är han megastor, i alla fall om du är så där 5 år gammal och gärna vill ha julklappar. Då ställer du fram dina skor på kvällen den 5 december och när du vaknar ligger julklapparna i skorna.

(Det här kan jag läsa mig till på nätet. Men jag blir lite förundrad över traditionen. Får de barnen bara små julklappar, sådana som ryms i en sko?)

Hur som helst, vi tar det från början. Sankt Nikolaus var en grekisk biskop som levde på 300-talet. Han ska ha varit givmild och gav gärna bort pengar på ett speciellt sätt: han lämnade dem i människors skor. Jag bara antar att människorna hade klivit ur dem, annars blev det ett jäkla pillande för den helige biskopen.

Men om du inte har fått några klappar i skorna under natten, vad kan du göra då?

Vara snäll mot sig själv, såklart. Ett sätt är att ta chèvre, linda in den i lufttorkad skinka och gratinera den i ugnen tills osten är mjuk och krämig. Ovanpå spisen kokar du vin och balsamvinäger med lite socker så den blir simmig. När du har låtit fikonklyftor få en snabb sväng i stekpannan, ja då är du färdig med gratinerad chèvre med serranoskinka, fikon & balsamicoreduktion.

Nu är det bara att äta & njuta. God Sankt Nikolaus, förresten!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Julkalender lucka nr 2 – chokladmousse med havssalt

02 måndag Dec 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, ost & efterrätt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fest & meny, fransk mat, jul, ost & efterrätt

Handen på hjärtat och två fingrar på bibeln – erkänn att du också älskar chokladmousse!

Det är bara obegripligt varför man gör det så sällan.

Nu får du chansen. December är fullt av tillfällen där det funkar med en efterrätt, eller kanske ett tillbehör till en kopp kaffe. Chokladmousse med havssalt är en helt vanlig mousse som piggats upp en smula med min favorit – havssalt.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Julkalender lucka nr 1 – små tarte med rödlök, balsamico & chèvre

01 söndag Dec 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, smårätt, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

förrätt, fest & meny, jul, tillbehör, vegetariskt

Julkalendrar finns hur många som helst. SVT, radion och en jäkla massa organisationer som skickar en kalender för att man ska komma ihåg dem (och helst skänka pengar).

Nytt är skönhetskalendrar för flera tusen kronor. Varje dag öppnar man en lucka – och så får man en ny hudvårdsprodukt.

Jag är inte så där väldigt intresserad, om man säger så. Men egentligen borde nog skönhetskalendrar riktas mot helt andra målgrupper. Pensionerade gubbar har förmodligen mer behov av dem än de 14-åriga tjejer som nu trånar efter de dyra kalendrarna.

”Men en matkalender, varför finns inte det?” tänker jag. Så jag startar traditionen.

En lucka om dagen med små godsaker. Tilltugg, efterrätter och förrätter. Här kommer de.

Först ut är små tarte med balsamicokokt rödlök & chèvre. Enkelt, gott och väldigt mycket advent.

(Det är ett stort recept, men gör den 1/4-del eller en 1/3-del till 4 personer).

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fina fisken – hälleflundra, blomkålscrème & picklad rödlök

20 onsdag Nov 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ 1 kommentar

Etiketter

fest & meny, fisk & skaldjur, huvudrätt, tillbehör

Ibland blir man riktigt, riktigt nöjd med sin matlagning. Så var det i helgen när vi stekte hälleflundrakotletter och åt dem med blomkålscrème, picklad rödlök och smält smör.

Den mjälla fisken trivdes ihop med smält smör. Den lena blomkålscrème bröt fint mot sötsyrlig picklad rödlök. Och så ett par droppar citron för att pigga upp fisken.

Jag var nöjd, mina smaklökar lyckliga och hustrun mumsade glatt på andra sidan bordet. Inte en endaste liten smula blev över.

Nu tog jag nog i. Det blev faktiskt en liten potatis över.

Det här behövs till 3 personer:
750 g hälleflundrakotletter eller 600 g hälleflundrafilé
drygt 1 tsk salt
vitpeppar
olivolja & smör till stekning

picklad rödlök, se recept

blomkålscrème
400 g blomkål
1 dryg dl crème fraiche
1 dl stark vegetarisk buljong, vatten + fond/tärning
salt & peppar

ca 75 g smör

Servering
kokt potatis, plockad dill och citronklyftor

Gör gärna så här:
Salta fisken på bägge sidor och dra några varv med vitpepparkvarnen. Låt fisken ligga och dra till sig saltet under tiden det andra blir klart.

Sätt på potatisen, blocka dillen och pickla rödlöken om det inte är gjort tidigare.

Blomkålscrème. Dela blomkålen i mindre bitar. Koka den riktigt mjuk i crème fraiche och stark buljong. Tar kanske 20 minuter. Mixa den slät, och smaka av med salt & peppar.

Fisken. Värm en stekpanna (eller två så går det snabbare) på medelvärme. Ha i olja och smör. Stek ca 3 minuter på en sida. Vänd och stek 3 minuter till. (Tiderna gäller för inte alltför tjocka fiskkotletter).

Smöret. Värm så det smälter i kastrull eller mikron.

Hälleflundra är inte billigt, inte ens i Göteborg. Men vi köpte de här hälleflundrakotletterna för 160 kronor kilot. Det är ungefär vad man får betala på Ica för misshandlad torskfilé som frusits in i ett fiskblock.

Man kan väl säga så här. Jag föredrar den färska plattfisken alla dagar i veckan – 52 veckor om året – framför det frysta fiskblocket. Den blir faktiskt förbannat god.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Meny för mickelsmäss – crudité, hällefilé & ugnsbakade äpplen

28 lördag Sep 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, meny, ost & efterrätt, smårätt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

förrätt, fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, ost & efterrätt

I morgon har Mikael namnsdag. Det betyder att det är Mickelsmäss, en av de stora helgerna på medeltiden. Då firade man att skörden var bärgad och lagren var fyllda. Äntligen kunde man festa med gott samvete.

Människorna på den tiden var lite smartare än vi. De såg till att få avbrott i vardagslunken när alla årets helgon skulle firas. Faktiskt så hade de lika många lediga dagar per år som vi har nu.

Vi har semester. De firade helgon.

Här har vi något att lära oss – särskilt på hösten. Det kan väl inte bara vara jag som känner att hösten är en oändlig raksträcka av regnväder och mörker.

Så mitt anspråkslösa förslag är: Återinför Mickelsmäss!

I väntan på att riksdagen ska fatta värdet av riktiga hösthelger, så får vi väl ta saken i egna händer. Ta fram lite godsaker. Grönsaker och äpplen, kött eller fisk. Och så lagar du till något gott, tänder ljusen och korkar upp en flaska hyfsat vin.

Jag tjuvstartar redan i kväll med några vänner som kommer över på mat. Vi börjar med grönsaker, det som heter crudité på franska – det är ju ändå en skördefest. Blomkål med salsa verde, tomater med tapenade och morötter med balsamvinäger. (Vill du göra egen tapenade så hittar du ett vegetariskt recept här.)

Om hustrun kommer ihåg att köpa fänkål när hon är och handlar så blir det också tunt skivad fänkål som får ligga och marinera i citron.

Bah, tänker du kanske. Råa grönsaker kan väl inte vara gott?!

Mitt svar är: testa! Ta en god liten tomat, lägg på en klick av olivröran tapenade och öppna munnen. Eller ta en bit blomkål (mycket lättkokt om du vill), doppa den i persiljeröran salsa verde och känn hur smaken växer fram.

Visst är det gott!

Till huvudrätt blir det lyxig hällefilé med vitvinssås. Klassisk finmat men lagad med en lite billigare fisk.

Hällefisk är hälleflundrans mindre släkting. Lite mindre i storlek, rejält mycket billigare när du ska betala.

Efteråt äter vi ugnsbakade äpplen med mandelmassa & kardemumma. Det är precis lika gott som det låter, och det är en efterrätt där du inte behöver stå i köket i fjorton timmar.

Vad du äter bestämmer du själv. Men jag hoppas att det blir lite god mat nu när det ändå är helg!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Försök inte fira midssommar utan sill & jordgubbar

15 lördag Jun 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fläskkött, fransk mat, grillat, huvudrätt, mat, meny, nötkött, ost & efterrätt, sallad, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fest & meny, fisk & skaldjur, fläsk, fransk mat, grillat, huvudrätt, nöt, ost & efterrätt, sallad, vegetariskt

På jul äter man julskinka, i alla fall om man är en riktig svensk. Det blir säkert en fråga i de nya testerna i Sverige-kunskaper som invandrare måste klara för att bli medborgare. Ja, om den nuvarande regeringen får som den vill.

Mindre säkert är det att midsommarmaten finns med i ett kommande medborgarskapstest. Men sill och jordgubbar är nästan lika cementerat som skinkan.

Försök bjuda en kompis på midsommarfirande – och nämn menyn för honom: paté till förrätt, sparris- och potatissallad till huvudrätt och chokladmousse efter maten.

Detär möjligt att du har kompisar som skulle godkänna menyn, men själv kan jag tänka mig några som skulle gå i taket.

– Va’ ingen sill till nubben, hur fan ska det gå?

Eller:

– Asså, var är jordgubbarna? Barnen älskar jordgubbar och nu är man ju ändå på landet och det är midsommar och de odlas här och…

Det är bara att ansluta sig till traditionen, och jag har inget emot det. Sill är gott, särskilt matjessill med de klassiska tillbehören syrad grädde och dill. En enkel variant är matjessill med dill. Vill man hacka lite mer kan man med fördel göra gubbröra med matjessill & crème fraiche. Men skulle du vilja anstränga dig lite extra, så är verkligen matjessilltårta – fräsch & god något alldeles extra.

I det där lilla glaset som åker fram på midsommar får det gärna vara O P Andersson med tydlig men avrundad kryddning. Och i det större glaset häller jag upp Melleruds pilsner. Rena, raka smaker med beska som står upp mot snapsen, men ändå är snäll mot sillen.

Vi brukar äta sill på midsommarafton, gärna med någon matig sallad som huvudrätt. Exempelvis sallad med färskpotatis, chèvre, sparris & valnötter där färskpotatis får spela en av huvudrollerna. Eller också primörsallad med rödbetor, morötter & chèvre.

Men på midsommardagen börjar vi snegla mot grillen. I år firar vi midsommar med en pescetarian, alltså en person som äter fisk och vegetariskt, men inte kött. Så det kanske blir en vegetarisk burgare vi kör på grillen. Kanske halloumiburgare med parmesancrème & vitlöksbröd eller portabelloburgare med glaze.

Vill du ändå ha en köttbit, så är flanstek med hemlagad bbq-sås klart värt besväret. Men en helgrillad fläsk(ytter)filé är inte heller så dumt, till exempel fläskytterfilé med sweet chili-glaze och hemgjord BBQ-sås & fläskytterfilé.

Tillbehören är minst lika viktiga som det grillade. Två av mina favoriter är fransk potatissallad – lättare, godare och mangosallad – perfekt till grillat fläskkött.

Men kronjuvelen på midsommar är den saftiga och goda sommarsalladen med jordgubbar, vattenmelon & feta. Där samspelar läskande vattenmelon med jordgubbarnas sötma och sälta från fetaosten. Gott om du frågar mig.

Efter maten äter man jordgubbar, i alla fall om hustrun får bestämma (och det gör hon). Vill man vara snäll mot sina smaklökar kan man locka dem med Jordgubbar, digestive & mascarpone. Eller också så lägger man upp jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt på efterrättstallrikarna. Men höj smaken med aningen pressad citron och lite socker.

Och skulle du som jag, vara oerhört svag för Limoncello så bara måste du testa citronsorbet & jordgubbar marinerade i Limoncello.

Trevlig midsommar!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

19 söndag Maj 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, meny, nötkött, ost & efterrätt, pasta, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, nöt, ost & efterrätt, pasta, sallad, tillbehör, vegetariskt

Studentmottagning för sonen, det var alltså en del år sedan. Jag står i köket och pratar med en av hans kompisar, En vänlig, välklädd och social tjej, men rätt mycket övre medelklass från Hovås (Göteborgs motsvarighet till Danderyd och Vellinge).

– Har du gjort all maten själv? Min mamma, hon sa ‘Jag orkar inte stå i köket hela tiden. Vi tar catering’.

Visst, det är lätt att säga om man har 70 000 i månadslön och en liten ärvd förmögenhet. Då kan man lägga 200 spänn per person på catering efter att ha betalat studentpresenter, kostym och mössa. Bal, blommor och studentflak – samma år som körlektionerna tickar pengar.

Dessbättre är det ingen omöjlighet att laga mat till många, bara man börjar i god tid – och ser till att ha kalla rätter på buffén, så man slipper springa som en skållad råtta i köket när alla andra äter och roar sig.

Och skulle du nu fundera på en studentbuffé så är mitt enkla råd: det går åt mycket mindre mat än man tror. Ungdomarna går från mottagning till mottagning – och de äter inte fem middagar på studentdagen. Dessutom är nog en del mer inriktade på det som går att dricka…

På en buffé ska det finnas något för alla, gärna både kött, fisk och vegetariskt alternativ. Gärna marinerad fransk rostbiff (ugnsstekt på lägre temperatur ger saftigare kött), ugnsstekt lax med romsås (där jag till sist tog hjälp av en fiskhandlare för att få till såsen) och marinerad oumph.

När väl proteinet är på plats kan man fundera över de andra sakerna som ska stå på bordet. Potatissallad, till exempel. Frågar du mig så är en fransk potatissallad med vinägrett given. Lättare, godare och inte så där gräddtung som potatissallad kan bli annars. Kanske en pastasallad med pesto. Kanske en grönsallad med valnötter och finhackad schalottenlök.

Så var det där runt omkring. Bröd och några ostar, såklart. Kanske oliver, tapenade, hummus eller tzatziki. Och så frukt: vindruvor och päron och små goda körsbärstomater. Kanske mer exotiska frukter som ananas, papaya eller mango.

Frågar du mig så behövs inget mer på buffén, men rätt många tycker att det ska vara en efterrätt. Ett förslag: gör en kaka som du kan laga flera dagar innan och sedan bara ta fram. Till exempel en mandelkaka som serveras med vispad grädde och bär, eller en frisk och syrlig citrontarte som får sällskap av lena, mixade jordgubbar.

Oavsett vad du väljer – börja i tid, annars blir det stressigt som bara den.

Och till sist: njut av festen!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Vårmeny för Valborg och Första maj

29 måndag Apr 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, grillat, huvudrätt, mat, meny, ost & efterrätt, smårätt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

förrätt, fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, grillat, huvudrätt, ost & efterrätt

Nu kommer värmen, i alla fall om man får tro SMHI. Här i Göteborg ska det bli 17 grader varmt på Valborg, och 20 på Första maj.

Kanske är det läge att ta en tur ner i källaren och plocka fram grillen. Och skulle du också vara grillsugen – och så där lite längtande efter semester och sol. Ja, då finns det få rätter som ger mer semesterkänsla för pengarna än Mat som vid Medelhavet: grillad tonfisk & potatissallad.

Den som vill gå all in för att skapa Frankrike- och semesterkänsla korkar såklart upp en flaska rose. Mulderbosch Rosé (99 kronor på Bolaget) har tidigare år varit klart drickbart, tycker jag. Men är du lite vinterskeptisk till rosé i april, så tror jag att Leth Grüner Veltliner (99 kronor) är bra alternativ för dem som föredrar vitt vin.

Till förrätt får det gärna vara något enkelt som man kan förbereda, särskilt om man ska ut och knata för att hitta en Valborgsmässoeld. Ägg mimosa – läcker & enkel lite förrätt är precis vad det låter som: enkelt och läckert. Men det finns en ännu enklare förrätt. Man tar bara och lägger upp charkuterier, ost & småplock på en tallrik. På bara 3 minuter har man skapat en schysst förrättstallrik där salami, parmaskinka och ost trängs med oliver och inlagd paprika – eller vad just du föredrar.

Efter maten kan den godissugne lägga ner hur mycket tid som helst. Själv föredrar jag en mandelkaka som man kan göra i förväg. Till kakan är det gott med bär och glass, som så här års bägge kommer från frysdisken i Ica.

Men oavsett vad du väljer så hoppas jag att du får en bra Valborg och Första maj!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Påskbuffé med fräscha & rena vårsmaker

19 tisdag Mar 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, huvudrätt, lamm, mat, ost & efterrätt, smårätt, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, förrätt, fest & meny, fisk & skaldjur, huvudrätt, lamm, ost & efterrätt, vegetariskt

Jag har aldrig varit särskilt bra på att teckna och måla. Det visade sig redan när jag knatade runt på lågstadiet för länge sedan.

En dag kom jag hem med en teckning som jag hade gjort i skolan. Min mamma tittade på den och sade berömmande:

– Vad fint, Roland. Vad föreställer det, är det ett vindskydd?

– Nej, svarade jag. Det är Jesus!

Så där har det fortsatt. Varje gång jag säger åt min högerhand att rita och måla något, så producerar den något helt annat. Kanske är det därför jag aldrig riktigt har fattat det där med att måla äggen med vattenfärg – det ser ju ut som ett vindskydd även om min ambition är att måla Jesus på korset.

Jag tycker ägg ska vara hårdkokta, halverade och ligga omålade på tallriken. Kanske som ägg mimosa. Eller bara med några skalade räkor och en klick majonnäs. Riktigt, riktigt gott, om du frågar mig.

Vill du pyssla lite mer är avokadomousse med rom & räkor ett bra alternativ. Fräscht och gott, utan att kräva en master i matlagning från Grythyttan.

Eller gör istället ägg florentine med spenat, pocherat ägg och ostsås. Det är en alldeles underbar liten rätt. Lätt att fixa, supergod att äta.

Vill du ha med rökt lax sitter det fint med en oeufs cocotte aux epinards – ägg & spenat i en liten kopp.

En annan smakbit jag verkligen gillar är caviar d’aubergine, alltså aubergine mosad till en mousse. Rätten har fått sitt namn för att detta var de fattiga provençalernas svar på rysk kaviar. Den dyra kaviaren har jag aldrig ätit – och då har jag också sluppit dricka okryddad rysk vodka. Men varför ge sig på kaviar när det finns aubergine.

Men även en buffé behöver en mittpunkt, det som småplock, sallader och godsaker cirklar runt. Ett gott förslag är fransk marinerad rostbiff, gärna kompletterat med fransk potatissallad. Ja, och så marinerad oumph för vegetarianerna.

Vill du ha en varm huvudrätt så kan du kolla på agnello al forno con patate – marinerat lamm & potatis i ugn. Gott och inte alltför krångligt. Och om jag har fattat farbror Google translate rätt, så är det den traditionella lunchrätten på italienska påskbord.

Vill du vara mer traditionell så testa gärna grillad lammstek, marinerad i vin & örtkryddor. Eller tillhör du de som tycker att det inte blir någon riktig påsk utan lax? Testa då snabbgravad lax med gräslökssås. Tillsammans är det en kombo som kan få mig att gå upp ett halvt kilo bara på en middag.

Men glöm inte bort att duka fram bröd och smör, ett urval av ostar och grönsaker. Till exempel oliver och soltorkade tomater, kanske något inlagt som kronärtskockor.

Jag är inte så mycket för efterrätter, så för mig skulle det funka med bara ett urval av frukter efter maten. Kanske vindruvor och päronklyftor, melon och mango.

Men vill du ha en ”riktig” efterrätt, så ligger citronmousse bra till. Hyfsat enkelt, man bara vispar och blandar. Men håll ner sockermängden om du som jag är känslig för det där översöta i desserter.

Vill du jobba lite mer så är frisk & syrlig citrontarte med jordgubbssås bett bra alternativ. Kan det bli mer vår än med citronpaj?

Hoppas du får en bra påsk, oavsett vilken mat du väljer!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 798 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d