• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: sallad

Salade dijonnaise – potatissallad med ägg & fransk senap

25 torsdag Maj 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, mat, sallad, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

≈ 4 kommentarer

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, klimatsmart, sallad, tillbehör, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

Plötsligt händer det, skriver Triss i sin reklam och så ser man en bild där någon har skapat fram en nyhet. Typ ”Badbrygga 250 centimeter från huset är ändå rätt okej”.

Ungefär så känner jag mig en av de där riktigt varma vårdagarna. Shortsen åker på och kaffet får följa med ut i trädgården – och så sitter jag där i solen med en bok.

Plötsligt bara hände det – efter sju månader av regn och snö och kvävande lågt molntäcke.

På kvällen blir det salade dijonnaise, potatissallad med ägg och tomat och gröna bönor. Ja och så fransk dijonsenap som bryter fint mot salladen.

Det här behövs till 3 personer som ensamrätt:
600 g potatis, färsk- eller delikatesspotatis
4 ägg
1 – 2 schalottenlökar
250 g gröna bönor, haricots verts
250 g körsbärstomater

Dressing
4 msk olivolja
1 msk vit balsamvinäger eller annan mild sort
1 msk vatten
1 msk fransk senap
1 stor vitlöksklyfta, skalad
2 tsk honung
lite salt & svartpeppar

Gör så här:
Skala och koka potatisen. Koka ägg och gröna bönor. Skala löken och skiva den riktigt tunt. Skär tomaterna i klyftor.

Skala och klyfta de kokta äggen. Skiva potatisen. Blanda ihop dressingen och pressa ner vitlöksklyftan.

Lägg upp på ett fat och häll dressingen över.

Det var en perfect match mellan vädret och salladen. Vi åt en skiva skinka till (rökt kött och fransk senap är pålitliga smakkompisar). Men rökt fisk är inte heller så dumt, eller något grillat… Eller bara som en vegetarisk sommarlunch.

 

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost på svenska VII

07 söndag Maj 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, grillat, huvudrätt, kyckling, mat, sallad, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, grillat, huvudrätt, kyckling & fågel, sallad, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Medelhavskost, det är den mat som bönderna och fiskarna åt på Kreta på 1950-talet. Det var mat som kom från deras närmiljö: olja från olivlundarna, fisk från havet och grönsaker från trädgårdslanden. Ja, och så frukt och baljväxter som linser och bönor. Ibland en kyckling, men bara undantagsvis en lammstek.

Det här var fattiga människor som inte hade råd att köpa socker och vitt mjöl. På dagarna arbetade de med kroppen, men när de slog sig ner för kvällens middag hämtade de fram vinet och drack ett glas.

Medelhavskost har alltså inte mycket med den mat man möter som turist i södra Europa. Det är inte vit pasta och pizza, inte pommes frites och tjocka skivor biff med bea. Och inte italiensk gelato, även om den är god.

Översatt till svenska betyder det mer av frukt och grönt, mer av fisk, linser och bönor. Men mindre rött kött – och mindre av ljust bröd och ”vanlig” pasta. Gärna ett glas vin till maten och 30 minuter i rörelse under dagen.

Måndag: Snabb pasta med räksås
Ibland måste allt bara gå snabbt i köket. Magen skriker, hustrun skriker och hunden skäller för att alla låter så förbannat. Då är det bra med pasta och räkor. Den nogräknade väljer fullkornspasta och utesluter crème fraiche.

Tisdag: Vegetarisk chili med linser & mörk choklad
Har du aldrig stoppat mörk choklad i maten, så gör det. Smaken exploderar. Chili har visserligen sina rötter på andra sidan Atlanten, men det är ett ovanligt gott sätt att använda baljväxter, som linser och bönor.

Onsdag: Spaghetti med lax- & spenatsås
Det här är en av de absolut vanligaste rätterna som vi gör här hemma. Den är lättlagad och den är god. Puristen väljer fullkornspasta och utesluter crème fraiche.

Torsdag: Sallad med färskpotatis, chèvre, sparris & valnötter
Om man stoppar ner god potatis, god getost, god sparris och goda, men lite bittra valnötter i en sallad – hur blir den då? Just det, god! (Finns det ingen färskpotatis funkar det lika bra med god delikatesspotatis).

Fredag: Halloumiburgare med parmesancrème & vitlöksbröd
Man måste inte läggen en köttbit på grillen bara för att det är vår, det funkar lika bra med en skiva halloumi. Men tänk på att grillen ska vara riktigt varm och halloumin bara ska grillas en kort stund. Överstekt är halloumi faktiskt ingen höjdare. Bara gnisslig.

Lördag: Kyckling som i Provence med tomater & oliver
Det här är solens mat; tomater och svarta oliver får samsas i ugnen med kyckling och örtkryddor. Är det bara jag som får semestervibbar av den här rätten? Välj eko-kyckling, den smakar mycket mer.

Söndag: Salade nicoise – tonfisksallad med grillad tonfisk
Tonfisksallad är nog en av Sveriges vanligaste sommarrätter, men få gör den med tonfisk som de stekt eller grillat själva. Det är synd, för ”riktig” tonfisk lyfter verkligen smaken. Köper man en liten bit fryst tonfisk blir det inte ens dyrt.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost på svenska VI

16 söndag Apr 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, mat för en vecka, pasta, sallad, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, pasta, sallad, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

En gång för många år sedan satt jag i min mosters kök. Vi gjorde det som man brukade göra hemma hos henne: vi fikade och pratade. Under tiden försvann den ena goda bullen efter den andra in i min mosters mun. Efter sådär tre, fyra bullar förklarade hon att hon bantade.

Jag var bara tvungen att ställa den självklara frågan:

– Hur gör du egentligen när du bantar?

– Det är enkelt, svarade hon. Jag äter några bullar mindre!

Jag tror att det samtalet rymmer många saker som är bra att hålla i minnet. Dels att mat (och fika) är en social aktivitet, något man gör tillsammans. Dels att man kanske inte alltid behöver äta så förbannat mycket. Och så det självklara: när man äter ska det vara gott – just som mosterns prinsbullar med socker på toppen.

Här nedan finns några rätter som är hyfsat hälsosamma. Jag njöt när jag åt dem, hoppas du också gör det.

Måndag: Gratinerad paprika med ris, svamp & spenat. Ljummen linssallad.
Paprika, svamp, spenat och linser… Det råkar vara några av mina favoriter, kanske inte så konstigt att jag tycker det blir gott.

Tisdag: Sallad med rödbetor, morötter & chèvre
Okej, jag vet att det lite för tidigt att börja prata om primörer, men snart är de här. Och skulle suget efter ugnsbakade rotsaker komma, så funkar det även med de lite äldre rotknölarna.

Onsdag: Enkel skaldjurspasta – bra vardagslyx
Skaldjur och pasta – just så får man få till något gott utan att det kostar skjortan och kräver fyra timmar i köket.

Torsdag: Ugnsbakad ratatouille med chèvre
Modell 1 A för godare grönsaker: kör dem i ugnen istället för att koka dem.

Fredag: Ugnsbakad BBQ-lax med grapefrukt, rödlök & fänkål
Tänk BBQ – och fredagslaxen byter helt skepnad.

Lördag: Marinerad oumph & fransk potatissallad
Den hör oumphen har fått även dogmatiska köttätare att darra på manschetten – eller i alla fall att äta vegomat utan att klaga. Och även om du ryser vid tanken att marinera sojaprotein (som oumph) så testa fransk potatissallad. Lättare, fräsare och godare om du frågar mig.

Söndag: Thaigryta med torsk, sötpotatis & paprika
Men hallå, säger vän av ordning, thaimat kan väl inte vara medelhavskost? Jo, säger jag. Det här är bra mat med bra råvaror från havet och världens trädgårdar. Alltså just den typ av mat som man förr käkade runt Medelhavet.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavsmat för svenska kök V

19 söndag Mar 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, kyckling, mat, mat för en vecka, pasta, sallad, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, kyckling & fågel, pasta, sallad, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Den här helgen kom våren, i alla fall hit till Göteborg. I trädgården blommar krokus. Syren och forsythia har fått knoppar, och ute på trottoaren har gatukontoret sopat upp vintergruset.

Men det är kaffet som ger den riktiga vårkänslan. När man kan ta med sig en mugg, sätta sig på uteplatsen och sippa på den lätt beska vätska och solen värmer… Då är det vår och framåt ligger en lång räcka av dagar när livet på något sätt är lättare att leva.

Jag tror jag börjar den första vårveckan med en sallad.

Måndag: Sallad med cheddar, lufttorkad skinka, torkat äpple & mathavre
Fräsch sallad som får aningen bitterhet av valnötterna och tillräckligt mycket tuggighet från mathavre. Torkade äppelbitar, cheddar & lufttorkad skinka… Ja, det är bara gott.

Tisdag: Sydfransk gratäng med aubergine & squash
Mild och len gratäng med sydfranska smaker. Om man vill kan man hacka ner lite färska örtkryddor.

Onsdag: Ljummen laxsallad med linser, sockerärtor & avokado
Om jag säger att jag gillar lax och linser och avokado. Vad tror du jag tycker om den här salladen som serveras när den fortfarande är ljummen?

Torsdag: Spaghetti med spenatsås & torkade tomater
Har du tid så kan du torka tomaterna själv (väl värt besväret!). Men annars funkar det bra med soltorkade tomater på burk.

Fredag: Kycklingfilé med parmaskinka & crème fraiche-champinjoner
Smakrik kyckling och mild svamp i crème fraiche. Sämre kan man ha det på fredagskvällen. Lite rött vin utan alltför mycket strävhet… Ja, tack!

Lördag: Snabbrimmad torskrygg med fänkål, linser & ugnsbakad körsbärstomat
Fänkål ska steka länge, då blir den mild och delikat. Salta torsken lite innan, så blir fiskköttet ännu fastare och finare.

Söndag: Soupe poisson rouille – fisksoppa med chilimajonnäs, riven ost & krutonger
Okej, lite pyssel är det innan den här soppan står på bordet, men det är det värt – och söndagar är en dag när jag tycker att maten kan få ta en stund. Det är liksom veckans avslutning, innan allt börjar om igen på måndagsmorgonen.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sallad med spetskål, morot & rättika – senaps- & honungsdressing

13 måndag Mar 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

sallad, tillbehör, vegetariskt

spetkalssallad-med-rattika-o-morot

Spetskål är en av mina favoriter. Smakar som den där första milda vitkålen som brukar säljas på försommaren.

Här får den sällskap av tunt skivad morot och rättika. Om man vill lägger man till lite valnötter, men det är liksom frivilligt.

Men missa inte dressingen; vinägrett med senap, honung och vitlök. Ja, det är gott.

Det här behövs till 4 personer:
½ litet huvud spetskål
1 morot
½ rättika
2,5 msk oliv- eller rapsolja
1 msk vit balsamvinäger
1 liten vitlöksklyfta, skalad
1 – 2 tsk fransk dijonsenap
1 – 2 tsk honung
ev lite salt & svartpeppar

Valnötter om man vill

Gör så här:
Dela spetskålen och skär bort den grova rotstocken. Strimla spetskålen fint. Skala morot och rättika, och skiva dem tunt, tunt. Det går lättast på mandolin.

Blanda ihop dressingen. Pressa i vitlöksklyftan. Kolla om det behövs salt & svartpeppar. Blanda sallad och dressing.  Strö över lätt krossade valnötter om du vill.

Är man skeptisk till morot och rättika funkar det utmärkt med bara spetskål i salladen.

Till för några veckor sedan hade jag aldrig ätit rättika. Vilken miss i min mat-allmänbildning! Den smakar som mild och god rädisa. Eller som jag skrev för en tid sedan: som gurka där någon har kommit på att lägga till smak…

Perfekt i sallad. God att lägga tunnskivad på en knäckemacka med smör och lite gott salt.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Linssallad med rättika & paprika

14 tisdag Feb 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

klimatsmart, sallad, tillbehör, vegetariskt

linssallad-m-rattika-o-paprika

I julklapp fick jag en mandolin. Ja, alltså inte ett musikinstrument, utan en sådan där skärbräda med vass kniv – och nu undrar jag hur man kunde leva utan den. Helt plötsligt blir lök och tomater och paprika så där tunt och tjusigt skivat som det brukar vara på bild. Och så lyfts smaken av de tunna skivorna.

Här har jag skivat rättika och paprika till en fräsch sallad. Smakligt, nyttigt och gott – och inte helt fel att bygga salladen på linser, nu när grönsaksskörden i Sydeuropa har frusit inne.

Det här behövs till 4 personer:
1 pkt linser, eller 3 dl egenkokta
½ schalottenlök
ca 10 cm rättika
1 röd paprika
1 liten bunt persilja

Vinägrett
3 msk olivolja
1,5 msk mild, god vitvinsvinäger
salt, svartpeppar och lite örtkryddor som du gillar, t ex oregano

Gör så här:
Skölj linserna om det kommer från en tetra. Skala och hacka löken. Skala rättikan. Skölj, kärna ur och dela paprikan. Skiva rättika och paprika tunt. Hacka lite persilja.

Vispa ihop vinägretten – och blanda salladen med vinägretten. Klart.

Hustrun är en klok och förstående kvinna, trots att hon är lite burdus när hon talar om hur mycket jag äter. Men hon har en konstighet: hon gillar inte baljväxter som linser.

Så det är med viss tvekan jag ställer fram linssalladen på bordet. Hennes ögon lyser av ja-jag-måste-väl-äta-det-här-det-är-ju-så-förbannat-nyttigt. Men hon tar en gaffel sallad, skiner upp och konstaterar:

– Det här var ju gott!

Ibland får man vara profet i sitt eget kök…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sallad med rödbetor, chèvre, vinbär & valnötter

05 måndag Sep 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, smårätt, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

förrätt, klimatsmart, sallad, smårätt, vegetariskt

rodbetor-m-chevre-o-valnotter3

Bra mat är ofta enkel – och enklare än så kan det nästan inte bli. Man kör rödbetsklyftor i ugnen, och äter dem med chèvre och valnötter. På toppen lite svarta vinbär och en vinägrett.

Minimal ansträngning = bra förrätt eller smårätt. Någon som protesterar?

Det här behövs till 4 – 6 personer:
600 g färska rödbetor
olja
salt & svartpeppar
1 stor näve valnötter
1 dl svarta vinbär
180 g chèvre (getost) – eller feta
olivolja, god vinäger
ett litet knippe dill

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Skala rödbetorna med en potatisskalare, skär dem i tunna klyftor och lägg dem i en oljad ugnsform. Salta & peppra, vänd runt klyftorna så alla blir lite inoljade.

Kör i ugnen 20 – 35 minuter, vänd runt någon gång. Känn med en sticka när de är färdiga, eller enklare: smaka på en rödbetsklyfta!

Dela chèvren i mindre bitar. Lägg upp rödbetsklyftorna på ett fat. På med chèvre och svarta vinbär. Toppa med sönderbrutna valnötter och dillkvistar.

Stänk över en vinägrett: en del vinäger, två delar olja. Kanske lite salt & svartpeppar.

Det finns bara en sak som är krångligt med det här receptet: svarta vinbärs-säsongen har tagit slut. Jag har vinbär i frysen sedan jag länsade busken på baksidan. Men det finns väl fortfarande i affärerna? Eller i frysdisken?

Jag tycker att vinbären höjde rätten flera grader. Det blir en  syrlig smakbryning till de söta betorna.

Men det här är inte en originalidé från Vin, mat & Alsace. Jag har stulit idén från bloggen Spieselandslaget, som i sin tur hämtat inspiration från Camilla Plum. Men i ”oppskriften” används fetaost och ätliga blommor.

Där någonstans blir jag skeptisk.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sallad med rödbetor, morötter & chèvre

31 söndag Jul 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, huvudrätt, mat, sallad, vardagsmat, vegetariskt

≈ 1 kommentar

Etiketter

buffé, huvudrätt, sallad, vardagsmat, vegetariskt

sallad m morötter rödbetor & chevre

När det är dags för middag i sommarstugan tar man gärna en sväng förbi örtkryddorna på södergaveln där timjan och oregano har övervintrat. Örtkryddorna får hänga med när sallad blandas med rödbetor, morötter och chèvre.

I botten ligger kokt matvete och i dressingen finns lite honung. Det blir en skördesallad där sötma möter lite syra – och ett möte mellan rostade rotsaker och mjuk chèvre.

Det här behövs till 4 – 5 personer:
600 g rödbetor
6 knippmorötter
250 g körsbärstomater
olivolja
salt & svartpeppar
200 – 250 g chèvre
1 liten näve timjan och oregano

1 påse blandad sallad

3 dl okokt matvete

Dressing
4 msk olivolja
2 msk vit balsamvinäger
1 msk honung
ev 1 msk vatten
salt & svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Skölj och halvera tomaterna. Skrapa morötterna och skär dem i kvartar på längden. Skala rödbetorna med en potatisskalare och skär dem i ganska tunna klyftor. Lägg allt i en oljad ugnsform eller långpanna. På med salt, svartpeppar & några droppar olivolja. Kör i ugnen tills de är genombakade men fortfarande al dente. Det kan ta allt mellan 25 och 45 minuter beroende på rotsakernas storlek och ålder. Toppa med lite hackade örtkryddor på slutet.

Koka matvetet på det sätt som förpackningen anger. Blanda ihop olja, vinäger, honung samt salt & svartpeppar till en dressing. Skär chèvre i mindre delar

Lägg allt på ett stort fat. Börja med matvetet. Lägg på sallad och grönsaker, toppa med chèvre och häll dressingen över.

Jag är inte så mycket för dieter. Okej då, om jag ska vara uppriktig så skiter jag i 5:2, LCHF och paleo. Men det finns vissa saker jag tror är nyttigt och bra att äta. Grönsaker och baljväxter, linser och hela matkorn tror jag på. Det skapar en bra mättnad som håller i sig länge.

Kanske läge att ska skapa Vin-mat-Alsace-metoden: Lev väl och ät gott, gärna med gott om grönsaker och baljväxter. En biff, lite vin och god ost när det passar…

Någon som hänger med på den dieten?

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ett glas rosé & en enkel potatissallad

28 torsdag Jul 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rosévin, sallad, tillbehör

glas rosé2

Sommaren har återvänt – i alla fall i Blekinge – och med den även de ljumma sommarkvällarna. Du vet när det är okej med lite kyla för man är varm sedan dagens sol. Kvällar när man är ledig och ett glas rosé får vara sällskapet i solnedgången.

I vårt fall ett glas La Cadiérenne Cotes de Provence från kooperativet i La Cadière d’Azur (5,80 euro om man köper det på plats). Det är ett friskt, fräscht sommarvin med lätta men pigga syror. Lukt av smultron och sommaräng – och bara en hint av bitterhet i eftersmaken. Gott helt enkelt.

Skulle man tycka att det är aningen långt till södra Frankrike erbjuder Bolaget bra alternativ, t ex M de Minuty (115 kronor) eller Domaine de Collavery (84 kronor). Puychéric (69 kronor) är lite mer insmickrande med en aning godiston. Men, jag lovar, det funkar bra en ledig semesterkväll det också.

Brukar du också koka för mycket färskpotatis? En kväll gjorde vi en enkel men god potatissallad på de gula knölarna som låg och väntade på att bli uppätna. Vi skivade potatisen, hackade färsk knipplök och toppade med chèvre. Och så stänkte vi över en enkel vinägrett med olivolja, vit balsamvinäger, salt & svartpeppar.

Funkar utmärkt som en sommarlunch eller till det grillade på kvällen.

la cadiérenne

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sallad med torskrygg och mild aioli-dressing

02 torsdag Jun 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, sallad

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, sallad, sås & röra

sallad m torsk o aioli

Fiskdisken på Konsum i Kålltorp här hemma i Göteborg har ofta extrapris på torskrygg. Det är en klart trevlig upptäckt för mig – fiskbiten är saftig och mycket lättare att hantera än vanlig torskfilé.

Ur ugnen kommer den så där tjusigt skivig som man får torsk på restaurang – och det utan att man egentligen har ansträngt sig.

Mild aioli-dressing blev en bra smakbrygga till de lite tuffare smakerna från oliver och kapris, men egentligen var dressingen ett misstag efter en stressad eftermiddag. Det ska jag snart skriva om, men först kommer själva receptet.

Det här behövs till 3 personer:
700 – 800 g torskrygg
olivolja
salt & svartpeppar
3 ägg, hårdkokta
1ask körsbärstomater
1 bit gurka, kanske en tredjedel
250 g gröna bönor
ett gäng goda oliver
kapris, efter tycke och smak
om man vill: ett par kokta potatisar

Aioli-dressing
1 bit vitt bröd, stor som en valnöt
1 msk vatten
1 äggula
2 tsk fransk senap
1 vitlöksklyfta, skalad
1 msk pressad citron eller torrt vitt vin
1,5 dl olja, hälften olivolja, hälften neutral olja
salt & svartpeppar
lite cayennepeppar
1 dl crème fraiche

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Bryn torskryggen i en stekpanna med lite olja. Salta & peppra. Lägg fisken i en oljad ugnsform och kör den i ugnen, cirka 10 minuter. Den är färdig när den skivar sig när man petar på den med ett finger.

Koka bönorna och äggen. Tärna grönsakerna, halvera äggen. Lägg upp allt på ett fat eller direkt på tallrikar.

Aioli-dressing
Lägg en valnötsstor bit vitt bröd (inga kanter) i lite vatten. Lägg sedan det blöta brödet, äggula, pressad citron och fransk senap i en matberedare. Pressa ner vitlöken. Sätt på matberedaren. Häll i oljan. I början droppar du bara ner oljan, men efter en stund kan du hälla en tunn, tunn stråle. (Det är som att göra majonnäs, men lättare).

Krydda med salt, svartpeppar & lite cayenne, men ta lite i taget och smaka så det blir gott. Blanda ner crème fraiche.

Ja, så var det detta med min stressade eftermiddag: Jag snodde som en dåre. In på Ica, en sväng förbi Bolaget. Hittade rosévinet, Puychéric. Tvekade i fiskdisken om jag skulle verkligen skulle välja torskrygg. Fort hem och upp med alla ingredienserna till Caesardressing.

Det var bara ett fel: sardellerna låg kvar i mataffären. Och utan sardeller, ingen caesardressing.

Läge att köra en rewind och backa tankebandet.  Vad funkar bäst till sallad med torskrygg? Hmm, aioli. Kan bli gott. Men den ska vara mild för att inte skrämma den snälla torsken. Hmm, med crème fraiche…

Så gick det till när sallad med torskrygg fick en dressing. Men det funkade fantastiskt bra. Jag lovar. Både jag och mina smaklökar var nöjda. För att inte tala om hustrun och 17-åringen, de som inte ens gillar sardeller…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 747 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d