• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Veckomeny – Medelhavskost mitt i fastan XXVII

24 söndag Mar 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, mat, mat för en vecka, pasta, sallad, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, kyckling & fågel, pasta, sallad, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Under den katolska medeltiden var det förbjudet att äta kött under fastan. Istället fick man äta det som kallades för ”vitmat”: alltså grönsaker, fisk och bröd.

Det är som en 5:2-diet, men utslaget på hela året. Nästan alla dagar fick man äta som man ville. Men 40 dagar innan Påsk rådde annan mathållning. Då – liksom före jul, på fredagar och helgondagar – fastade man.

Egentligen är det en ganska sympatisk idé. Håll igen på maten under vissa tider för att kunna njuta fullt ut den andra tiden.

Men allt var knappast bra. Det här måste ha varit kostråd för de rika. De fattiga fick nog vara glada om de fick ett fat med korngrynsgröt – oavsett om det var fasta eller inte.

Och kostråden blev lite originella. I Tyskland räknades marsipan till vitmat, alltså tillåtet under fastan, Det är därför marsipan traditionellt säljs på tyska julmarknader.

Här nedan finns förslag som grundar sig just på grönsaker, fisk och bröd. En bit kyckling har smugit sig in, men det finns inget recept på marsipan. Jag lovar.

Måndag: Tortellini med grönkål, crème fraiche & valnötter
Än är inte grönkålssäsongen över – och det är tur för rätt behandlad är det en väldigt smaklig grönsak. Tar man färdigstrimlad kål och färdiga tortellini så blir det en snabblagad vardagsrätt.

Tisdag: Strömming med fransk pesto & stekt citron
Ja, jag gillar strömming. Fyll den med färdig pesto på burk, panera och stek. Eller gör egen fransk pesto (pistou) utan pinjekärnor. Ät gärna med stekt citron. Tiden i stekpannan gör den sötare och godare.

Onsdag: Provencalsk ratatouille med ägg
Det här är sydfranskt bonnakäk som har gjort generationer bönder och herdar mätta och nöjda. Gott & fräscht, men glöm inte att det är som en utmärkt resträtt. Lite gamla bönor som ligger i kylen? Tryck ner dem. Lite överbliven kyckling? Funkar också.

Torsdag: Pulled aubergine – till burgare & tacos
Aubergine hänger med på det mesta. Här har den ugnsbakats med ganska mild chipotlepasta. Resultatet blir en fyllig, rund smak. Som gjort för burgare & tacos. Men duka med servetter; det blir ganska kladdigt om man äter med fingrarna.

Fredag: Brandade med potatismos – sydfransk comfort food
Brandade gjort på snabbrimmad torsk och potatismos blir en len och lite kryddig rätt med starka vibbar av Provence. Kanske läge för några oliver och lite kallskuret till förrätt – och ett glas rosé. Det är ju i alla fall fredag.

Lördag: Kyckling med ugnsrostade grönsaker, oliver & feta
Smakrika grönsaker, saftig kyckling och så lite feta och oliver. Här sträcker sig vibbarna över hela Medelhavet ända bort till Grekland. Något kvar i roséflaskan? I så fall är det läge att ta ett glas.

Söndag: Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten
Lättare än så här blir inte matlagning. Man köper en plattfisk, klipper av fenorna och trycker in den i ugnen en stund. Klart. Ja, det klart man kan röra ihop en sås med rom och crème fraiche om man vill.

Frukost: Lång, lat helgmorgon med medelhavskost
En helgmorgon ska man ligga kvar i sängen och läsa tidningen. Alla delarna. Och så ska det gärna ligga någon bredvid som man kan småprata med. Först därefter fixar man frukost. Gärna något man inte brukar äta – och gärna en frukost som kvalar in i kategorin Medelhavskost.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Mandelkaka med bär & glass

21 torsdag Mar 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, ost & efterrätt

≈ 8 kommentarer

Etiketter

ost & efterrätt, Vin- & kokbok

Jag är ofta oerhört kaxig när det kommer till recept. Läser dem, funderar en stund och sedan struntar jag i dem och gör som jag vill.

Men det finns ett undantag: efterrätter och kakor. Då blir jag försiktig som en skotträdd skidskytt på skjutvallen.  Kort sagt: jag följer recepten.

I fallet med den här mandelkakan var det tur för det blir en saftig och välsmakande kaka med hög mandelsmak. Tillsammans med färska eller frysta bär blir det riktigt bra. Ja, skulle kanske vara lite glass också… Eller testa med vispad 34 procentig crème fraiche, funkar som vispgrädde men är fräschare och utan gräddens sötma.

Det här behövs till 8 – 10 personer:
400 g sötmandel
3 äggvitor
knappt 2 dl socker
florsocker

bär & kanske glass

Gör så här: 
Sätt ugnen på 200 grader. Mixa mandeln till ett fint smul i en matberedare. Vispa äggvita och socker till ett hårt skum. (OBS Det funkar inte om lite av äggulan kommer med). Blanda ihop mandelsmulet med vispade äggvitan.

Smöra en form med löstagbar kant. Häll smeten i formen och grädda i ugnen 15 – 18 minuter. Låt den svalna och pudra över florsocker. (Använd en te-sil så går det lätt att ”snöa” kakan.)

Ät & njut. Gärna med bär & glass.

Receptet kommer från Mai-Lis Hellénius bok Hälsosamt livsstil och det goda livet. Man får väl säga att det här hänger mer i hop med den goda livet… Men hon påpekar att det är bra fett i mandelkakan – inte en massa smör…

Och visst är den en god kaka, men är man som jag känslig för det alltför söta så kan man minska mängden socker en smula.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Kyckling med ugnsrostade grönsaker, oliver & feta

11 måndag Mar 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, kyckling, mat, tillbehör

≈ 3 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, kyckling & fågel, tillbehör, Vin- & kokbok

När jag bestämde mig för den här maten var det varmt ute. Solen sken, snödropparna nickade uppmuntrande och fåglarna sjöng. ”Klart man ska ha kyckling och grönsaker och rosé en sådan här dag”, tänkte jag.

Ett par timmar senare hade entusiasmen sjunkit. Ute blåste en isande kall vind och termometern visade på noll.

Kyckling och ugnsrostade grönsaker håller även för det vädret. Men rosé, det var kanske lite för optimistiskt.

Det här behövs till 4 personer:
700 – 800 g kyckling(lår)filé eller drygt 1 kg kyckling med ben
olivolja
salt & svartpeppar

2 stora rödlökar
olivolja
salt & svartpeppar
2 stora paprikor i olika färg
½ citron
½ – 1 squash beroende på storlek
200 g goda körsbärstomater
1 näve goda oliver
150 g feta
1 litet knippe bladpersilja

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skala löken och skär i tunna klyftor. Lägg den i en oljad ugnsform eller långpanna. Rosta ca 25 – 30 minuter i ugnen. Låt paprika skuren i mindre bitar steka med i ca 20 minuter. Klyftad citron och grovt tärnad squash i ca 15 minuter. Halverade körsbärstomater ska bara bli ljumma, så ett par minuter räcker. Salta & svartpeppra. (Tiderna beror på hur stora bitar du har och hur tätt grönsakerna ligger.)

Strimla persilja och bröt feta i bitar. Strö persilja och feta över grönsakerna.

Bryn kycklingen under tiden i olivolja. Krydda med salt & svartpeppar. Om du vill kan du låta kycklingen steka färdigt i ugnen, tar ca 25 minuter. Annars funkar det bra att steka dem i en stekpanna. Ganska låg värme, ett lock på toppen och kanske aningen vatten. Men testa kycklingen så den är helt genomstekt. Köttsaften ska vara helt klar.

Ät kyckling och grönsaker med klyftpotatis eller bara med ett gott bröd. Eller blanda ner vita bönor i grönsakerna. Någon sås behövs inte eftersom grönsakerna och kyckling ger ifrån sig en god sky.

Inspirationen till den här rätten kommer från läkaren Mai-Lis Hellénius bok Hälsosam livsstil och det goda livet. Jag har gjort rätten lite enklare genom att rosta grönsakerna i ugnen. Och så har jag faktiskt lagt till lite mer grönsaker! Men jag har också gjort portionerna lite större så att även tämligen normala män kan bli mätt av middagen.

Läs gärna hennes bok. Där finns en bra beskrivning av livsstilens påverkan på hur vi mår, men en tredjedel av boken är faktiskt också en utmärkt kokbok.

Jag får återkomma till den boken senare.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Turkisk morotstzatziki & sellerisallad – meze på svenska

08 fredag Mar 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, smårätt, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

sås & röra, smårätt, tillbehör, vegetariskt

Jag har aldrig varit i Istanbul, mest för att jag inte flyger. Tror liksom att jag ska trilla ner om jag sätter mig i ett flygplan. Men det är en stad som lockar till fantasier och drömmar.

Det gör också turkisk mat. Här är det mezerätterna som har lockat mig, men de här rörorna är ett försök att omvandla turkiska rätter till något som passar i Göteborg och Gällivare. Det är inte korrekt turkisk mat.

Däremot är det tillbehör som man kan kombinera med annat till en middag. Kanske patatas bravas med tomatsalsa och aioli eller de turkiska köttbullarna köfte om man ska hålla sig till de östra delarna av Medelhavet.

Det här behövs till ca 6 personer som tillbehör:
Morotstzatziki
3 morötter, ca 300 g
olivolja
salt & svartpeppar
2 krm Aleppo chili flakes eller annat milt chilipulver
2,5 dl turkisk yoghurt
1 msk olivolja
1 msk pressad citron
1 liten vitlöksklyfta, riven

Sellerisallad
300 g rotselleri
olivolja
salt & svartpeppar
2,5 dl turkisk yoghurt
0,75 dl riven parmesan eller Grana padano

Gör så här:
Morotstzatziki
Skala och riv morötterna ganska grovt. Stek i olivolja tills de börjar bli mjuka, krydda med salt & peppar och med milda chili flakes. Blanda morötterna med turkiskt yoghurt, olivolja, pressad citron och riven vitlök. Testa så smaken sitter där du vill ha den.

Sellerisallad
Sätt ugnen på 225 grader. Skala och tärna sellerin. Lägg selleritärningarna i en oljad ugnsform. Krydda med salt & peppar och ringla över lite olivolja. Kör i ugnen tills de är helt genomlagade. Tar ca 30 minuter, beroende på hur stora tärningarna är.

Mixa rotsellerin med turkisk yoghurt och riven ost. Glöm inte smaka.

Aleppo chili flakes är en ganska ny upptäckt för mig. Rund, aromatisk smak. I styrka påminner det mer om stark paprika än om chilihetta.

Gott med andra ord.

Egentligen ska det såklart vara den turkiska chilikryddan pul biber i turkisk mat, men Aleppo-chilin är en släkting från andra sidan den turkisk-syriska gränsen har jag lärt mig.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Turkisk gryta med högrev, aubergine & varma smaker

27 onsdag Feb 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in gryta, huvudrätt, mat, nötkött

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

gryta, huvudrätt, nöt

En gryta med djupa, varma smaker av kött och grönsaker… Och en kryddningen med spiskummin, kanel och mild chili som skickar runt förföriska dofter från spisen…

Vem kan motstå det? Inte jag i alla fall.

Så jag knåpade ihop den här turkiskt inspirerade grytan med ett öga på gamla recept och en näsa över grytan. Och så en smaksked som jag använde ofta. Det är liksom halva nöjet.

Det här behövs till 8 personer:
2 – 3 gula lökar
1,1 kg grytbitar av högrev eller annat nötkött
olivolja
salt & svartpeppar
1 msk timjan
2 tsk paprikapulver
2 tsk Aleppo chili flakes eller annat milt chilipulver/stark paprika
2 tsk spiskummin
2 msk tomatpuré
1 burk hela eller krossade tomater
7,5 dl vatten eller svag köttbuljong
6 + 1 vitlöksklyfta, skalade och hackade
2 lagerblad
1 kanelstång
1 liten aubergine (ca 300 g)
några potatisar (ca 300 g)
2 röda paprikor
1 grön paprika
ev 1 klyfta citron
1 litet knippe bladpersilja, strimlad

Ris, couscous eller bulgur till grytan – eller bara ett gott bröd.

Gör så här:
Skala och skiva löken. Fräs den i olja i en riktigt stor gryta. Skär köttet i ganska små bitar. Fräs i olja i en stekpanna, behövs kanske 3 – 4 omgångar . Krydda med salt, peppar, timjan, paprikapulver, chili och spiskummin. Lägg över köttet i grytan, skrapa ner alla goda ”stekrester” från stekpannan.

Tryck ner tomatpuré och fräs en stund till. Klipp sönder tomaterna med en sax i burken. Häll i tomaterna + vatten eller svag buljong. Lägg i lagerblad, kanelstång och hackad vitlök. Lägg på locket och låt grytan koka i 2,5 timmar tills köttet är riktigt mört.

Tärna auberginen i ganska små tärningar. Låt dem koka med de sista 30 minuterna. Skala och skär potatisen i klyftor och låt dem koka i ca 15 – 20 minuter. Dela och kärna ur paprikorna. Skär dem i strimlor och låt dem koka i grytan i ca 15 minuter.

Ha gärna i lite mer vitlök och en citronklyfta på slutet (det höjer verkligen smaken). Strö strimlad persilja i grytan strax innan du tar den från spisen.

Okej, det var ett långt recept. Men tänk på att grytor sköter sig själva under större delen av tiden. Jag själv tog ett bad (dock inte turkiskt) medan grytan puttrade på spisen. Och sedan kom jag tillbaka med smakskeden. ”Mja… ska kanske vara lite mer vitlök…”

Lycka till om du testar den här grytan! Och glöm inte smakskeden.

 

 

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost när du väntar på våren XXVI

24 söndag Feb 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, kyckling, mat, mat för en vecka, ost & efterrätt, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, kyckling & fågel, sallad, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Visst är det häftigt när man kan se förändringen? Snödropparna som växer vid knuten. De små, små knopparna på buskarna. Och så fågelsången – när man kommer hem från jobbet är det ljust och i asken sitter en fågel som tutar sin vårmelodi.

Ändå tänker jag på en arbetskamrat, nu pensionerad. Han sade alltid:

– Jag avskyr de som säger att de väntar på påsken.

För den som lever sitt liv med att vänta glömmer bort att leva i nuet – så Carpe diem och allt vad det heter. Lev just denna dagen, men njut av vårtecknen – och ät något gott när kvällen kommer.

Måndag: Curry med blomkål, potatis & tomat
Bra vardagsmat med råvaror som inte kostar skjortan – och som gör att du får tid över till annat på kvällen. Råris eller korngryn om man ska vara strikt.

Tisdag: Enkel koreansk bibimbap med ris, räkor, ägg & grönsaker
Matlagning kräver sällan en doktorsgrad i teoretisk fysik… Det är med andra ord inte så noga med recept. Har du en paprika som ligger i kylen och väntar på bättre tider – ta med den. Har du rester – testa om inte de också platsar i woken.

Onsdag: Ljummen sallad med svartkål, apelsin & granatäpple
Kål är gott. (Fast det luktar faktiskt riktigt äckligt när man tillagar den). Tillsammans med apelsin och granatäpple blir det super.
Ingen svartkål i affären? Ta grönkål istället.

Torsdag: Tabbouleh med svarta bönor, matvete & halloumi
En tabbouleh med svarta bönor och tabbouleh. Stekt halloumi på toppen. Jag säger som Kristian Luuk i På spåret: ”jajamensan”.

Fredag: Kycklingben med ugnsrostade grönsaker & aioli
Kyckling och grönsaker sköter dig själva i ugnen. Du kan plocka fram mixern och sno ihop en aioli. Ja såklart, du kan ta ett glas vin också. Det är ju i alla fredag.

Lördag: Patatas bravas – Medelhavspotatis på svenska
Inte visste jag att man kunde göra så här god potatis hemma. Jag tror det är delikatesspotatisen (lite dyrare men mycket godare) och mycket olivolja som gör skillnaden.

Söndag: Fräsch rödingfilé med ugnsstekta rotsaker & örtolja
Enkelt, gott, och faktiskt väldigt festligt. Har du aldrig testat röding, så slå till en dag när fiskhandlaren har kampanjpris. Man kan säga så här: lax är gott, men röding är bättre,

Efterrätt: Frisk äppelsorbet med calvados
Om man är lika usel som jag på efterrätter är den här en välsignelse. Frys äpplebitar, mixa dem häll över lite calvados. Klart. Kan det bli lättare?

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Grönsaker & ingefärsdressing – vitaminboost i februari

18 måndag Feb 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

Visst gör det ont när våren ännu står och tvekar. Ute är det spirande vårkänsla men fortfarande grått och vinden är kall. Men så plötsligt spricker molnen upp och solen värmer för en stund.

Lika överraskad – och glad – blir man av grönsakerna på tallriken har ovanför. Orange morot, röd paprika och grönkål delar utrymme med rödbetor som är så mörka att de nästan stöter i svart.

Det är nu, när våren står och tvekar, som man behöver en boost av färger, grönsaker & vitaminer.

Det här behövs till 4 personer:
8 rödbetor
200 g grönkål
3 – 4 vitlöksklyftor
olivolja
salt & svartpeppar
4 morötter
2 röda paprikor
4 – 6 ägg

Ingefärsdressing
1 msk riven ingefära
½ dl pressad apelsin
1 dl olivolja
salt & svartpeppar
ev lite riven vitlök

Till grönsakerna: ris, bulgur, couscous eller matvete

Gör så här:
Koka rödbetorna. Känn med en sticka när de är färdiga (bara lätt motstånd), det tar allt från 15 – 60 minuter beroende på hur stora och gamla de är.

Ta bort de tjocka stjälkarna från grönkålen. Strimla grönkålen fint. Stekt den mjukt i olja. Krydda med vitlök, salt & svartpeppar.

Mjukkoka äggen. Lägg dem i kallt vatten, koka upp och koka dem 6 – 6,5 minuter. Skala dem.

Skala morötterna. Använd potatisskalaren och ”skala” morötterna i remsor. Skölj paprikorna. Dela dem, kärna ur och skär i tunna strimlor.

Blanda olivoljan med riven ingefära och pressad apelsin. Krydda med salt & svartpeppar.

Idén till den här maten kommer från tidningen Buffé. För en tid sedan satt jag och bläddrade i senaste numret. Såg en fantastisk bild på det som tidningen kallar Buddha bowl; det var fullt med färger och grönsaker.

Men så tittade jag lite närmare – och såg att alla grönsaker var råa och kalla.

Det finns säkert människor som vill äta kall mat i februari, raw food-nissar till exempel. Själv vill jag det inte – istället kokar jag rödbetorna & steker grönkålen.

 

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fräsch äppelsorbet med calvados

15 fredag Feb 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in Alsace, fransk mat, mat, ost & efterrätt

≈ 1 kommentar

Etiketter

Alsace, fest & meny, fransk mat, ost & efterrätt

Det här är en dessert i min smak. Den är fräsch, har trevlig syra och är inte så där sockertung som efterrätter kan vara.

Dessutom är den enkel att göra, så fram med kniv, skärbräda & Granny Smith – nu blir det äppelsorbet.

Det här behövs till 4 personer:
2 stora, syrliga Granny Smith
½ dl ganska stark äppeljuice
1 msk pressad citron
½ dl florsocker (ta mer om du gillar riktigt söta desserter)
1 msk glykossirap

4 msk calvados
ett gäng myntablad

Gör så här:
Kärna ur och fintärna äpplet. Lägg i frysen i minst 2 – 4 timmar (beroende på hur fint tärnat äpplet är).

Lägg de frysta äppeltärningarna i en mixer/matberedare. Ha i äppeljuice, pressad citron & glykossirap + så mycket florsocker som just du vill ha. Mixa grovt.

Lägg äppelmixet i frysen i ca 30 – 45 minuter. Rör om någon gång så det inte blir en fastfrusen isklump.

Lägg upp kulor av sorbeten i portionsglas eller skålar. (Går lättast om man formar ”ägg” med två skedar, tycker jag). Garnera med myntablad och häll 1 cl calvados över varje portionsglas.

Om man gillar mynta kan man strimla några blad och blanda ner i de äppelmixet.

Äppelsorbet åt jag första gången på en restaurant i byn Nothalten i Alsace. Restauranten drevs av ett uråldrigt par. Damen som serverade gick runt på artrosvärkta ben och muttrade ”Ja, ja, ich komme” till gästerna. Maken, i 85-års åldern, stod för matlagningen.

Men maten var god och sorbeten himmelsk. Så jag åkte hem och gjorde äppelsorbet jag också. Resultatet var gott, men resultatet såg ut som något katten hade släpat in.

Nu har jag hittat en äppelsorbet som både smakar som den i Nothalten – och som går att presentera på bild.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fräsch rödingfilé med ugnsstekta rotsaker & örtolja

05 tisdag Feb 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat

≈ 1 kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart

I fredags travade jag in på Coop för att köpa en bit laxfilé till middagen. Men i fiskdisken hittade jag fjällröding till samma pris – och det är en fisk jag väljer (nästan) alla dagar veckan. Fräschare, mindre smörig och med renare smak.

Så jag knatade hem med en grönvit Konsumkasse fylld med röding, rotsaker och örtkryddor.

I köket kavlade jag upp ärmarna och satte igång, men jag glömde förklädet. (Ja, jag vet. Hustrun skäller alltid på mig när en liten fettfläck sätter sig just där magen buktar ut.)

Resultatet av en stunds stökande i köket ser du här nedan. Och du, det här är lätt matlagning, sådan där som gör att man kan stå och sippa på ett litet glas vin medan väntar på att allt ska bli färdigt.

Det här behövs till 4 personer:
ca 800 g rödingfilé
olivolja
salt & svartpeppar

1 kg god potatis
4 – 5 morötter
2 rödlökar
1 ganska stor klyfta rotselleri

½ kruka timjan
1 bunt bladpersilja
1 vitlöksklyfta, riven
½ eko-citron, rivet skal + lite pressad citron
1 – 1,5 dl olivolja
salt & svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skala rotselleri och skär i mindre bitar. Skala och klyfta potatis, morötter och rödlök. Koka upp potatisklyftorna i saltat vatten. Koka 1 – 2 minuter.

Olja en långpanna. Lägg potatis och morötter i långpannan, salta lätt. Kör i ugnen i ca 35 minuter. Låt rödlöken steka med i ca 20 minuter och sellerin i ca 15 minuter. Ta ett varv med saltströaren.

Sänk värmen till 175 grader. Lägg rödingen i en eller två oljade ugnsformar. På med lite salt & svartpeppar. Kör i ugnen ca 9 – 10 minuter.

Plocka bladen/topparna av persilja och timjan. Mixa örtkryddor, riven vitlök och rivet citronskal med olivolja. Smaka av med salt, svartpeppar och lite pressad citron.

Har du märkt förändringen? Ljuset liksom smyger sig fram minut för minut på eftermiddagarna – häromdagen sjöng fåglarna när jag kom hem från jobbet.

Snart kan man sitta ute och ta en kopp kaffe i den försiktiga vårsolen. Snön ska bara smälta först.

 

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Rotfruktssoppa med varma, indiska smaker

03 söndag Feb 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, soppa, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

Hur fixar man till en middag efter en sväng hos tandläkaren. Ja, alltså inte en vanligt kontroll, utan en rotfyllning.

Det hade jag anledning att fundera över i veckan. Och jag är lite mesig när det kommer till tandläkare, så jag planerade lättuggad mat. En soppa med mixade grönsaker, det måste man väl kunna äta. I värsta fall kan man ju suga i sig soppan med sugrör.

Nu visade sig min oro vara helt onödig. Ingreppet var smärtfritt och tanden bråkade inte ett dugg på kvällen.

Men jag stod där med rotselleri och schalottenlök, morötter och en hel rad med kryddor – så middagen blev rotfruktssoppa med indiska smaker. Det visade sig vara ett gott val. Fyllig soppa med varma – inte heta – indiska smaker.

Som gjort för en vinterkväll, även om man inte har rotfyllt en tand.

Det här behövs till 4 personer:
3 schalottenlökar
4 morötter, ca 400 g
1/2 – 1 rotselleri, ca 600 – 700 g
olja
salt & svartpeppar
3 vitlöksklyftor
knappt 1 msk riven ingefära
1 tsk gurkmeja
knappt 1 tsk spiskummin
knappt 1 tsk stark paprika
1 krm kanel
1,5 – 1,7 l grönsaks- eller kycklingbuljong (tärning + vatten)

Gör så här:
Skala och finhacka schalottenlök och vitlök. Skala morötter och rotselleri, skär i mindre bitar. Skala och riv ingefäran fint.

Fräs löken och morot i olja tills löken är glansig (och moroten släppt ifrån sig lite sötma). I med vitlök, ingefära och alla kryddorna. Fräs en stund tills det börjar lukta som indisk kryddbod i köket. Häll i hälften av buljongen (då blir det lättare att mixa soppan).

Koka tills allt är riktigt genomkokt, kanske 20 minuter. Mixa soppan, späd med önskad mängd buljong. Koka upp och låt sopan koka ett par minuter.

Det här ingen mat jag har hittat på själv. Förlagan finns som Soppa för det nya året på bloggen Katinkas kitchen. Kika gärna in på hennes blogg, det är den värd.

Katinka Hammarskiöld, som driver bloggen, hävdar att kryddblandningen – långt mer komplicerad än min – är ayurvedisk, antiinflammatorisk och immunstärkande.

Fan vet om det stämmer, men det gör inget för det blir i alla fall en bra vintersoppa.

 

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning | Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 992 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d