• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Valborgsmeny med tonfisk från Medelhavet & smakrik mandelkaka

29 måndag Apr 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, meny, ost & efterrätt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fest & meny, fisk & skaldjur, huvudrätt, ost & efterrätt

Det sägs att beduinerna i Mellanöstern hade strikta regler för gästfrihet. Vem som än kom till deras tält så var de tvungna att erbjuda mat, vatten och sovplats i tre dygn. Spelade ingen roll om det var deras bästa kompis som rykte i tältduken eller eller deras värsta fiende.

Nu kan man ju tro att beduinerna var särskilt vänliga och gästfria människor, och så kan det vara, men det är inte huvudsaken. Den är mycket råare och enklare: man klarar sig inte själv i öknen utan mat, vatten och en skyddad plats – alltså skapades en kultur där gästfrihet var normen.

Men jag tror att det finns en dimension till: mat förenar människor! Den som suttit ned med en annan människa och delat ”bröd”, den går inte ut och skär huvudet av gästen efter desserten.

Det var viktigt för de nomadiserande beduinerna. Men det börjar bli viktigt också för oss, för världen blir allt mer uppdelad. I USA finns många människor som inte vill ha en Trumpsupporter som granne (eller tvärtom). Här i Sverige finns det rätt många som inte vill bjuda en sd-are på middag (eller tvärtom).

Låt mig vara fullständigt klar: jag har inte ett uns över för Donald Trump, Victor Orban eller Jimmy Åkesson. Men jag skulle utan vidare kunna att äta middag tillsammans med en vanlig sd-väljare eller Trumpanhänare.

Skulle du nu ha en politisk motståndare på middag hemma hos dig, så bjud honom eller henne på något gott – eller skippa gästerna och njut av maten bara för att det är Valborg. Ett förslag är Medelhavsgrillad tonfisk och potatissallad. Häll gärna en skvätt rosé i glasen och dröm dig bort till Medelhavet och Provence.

Efter maten: lite kaffe och en mandelkaka med bär. Gott och du slipper fixa efterrätten på kvällen, den kan man göra innan.

Hur du är gör, och vilka du än bjuder på mat: Trevlig Valborg och Första maj!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost för en vegetarisk vårvecka XXVIII

28 söndag Apr 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fransk mat, gryta, huvudrätt, mat, mat för en vecka, pasta, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, gryta, huvudrätt, pasta, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Men hallå, vart tog det fina vädret vägen? I fredags var så varmt att jag var tvungen att leta upp mina badbyxor. Ja alltså, jag badade inte, men badbyxor var liksom rätt nivå av klädsel. Och på kvällen blev det grillad biff och ugnsrostade potatisar. Jag funderade på att göra en full patatas bravas, men orkade inte riktigt med tillbehören.

Men igår morse… Grått som en dag hämtad ur den regnigaste oktoberveckan. Och sedan ett strilande som höll på hela dagen. När vi skulle gå ut på kvällspromenaden, Pontus och jag, regnade det så mycket, så jag tog av honom kopplet och föste ut honom på en ensam kissrunda i trädgården.

– Det förstod jag väl att du skulle stanna inne i värmen, sade hustrun bistert.

Det är hon som kan komma tillbaka från en hundpromenad med + 2 grader och underkylt regn och utbrista ”Vad skönt det var ute”.

Men förbanna inte regnet och blåsten. Gör något bra istället. Till exempel lite god mat.

Här nedan finns förslag till en meny med helt vegetarisk vårmat (solen måste väl komma tillbaka någon gång).

Måndag: Fyllig pasta med soltorkade tomater, spenat & halloumi
Om man tar halloumi och pasta, spenat och soltorkade tomater, kan det gå fel då? Nej, såklart inte. Det här blir en fyllig och god vardagsrätt som funkar i både Härnösand och Härlanda.

Valborg (tisdag): Marinerad oumph & Fransk potatissallad – lättare, godare
Valborg är värd lite god mat. Marinerad oumph och fransk potatissallad funkar som ett bra vegetariskt alternativ. Dessutom kan det mesta förberedas.

Efterrätt: Citronsorbet & Crémant
Sugen på en dessert? Lägg upp ett par kulor god citronsorbet (eller champagnesorbet). Häll över lite gott bubbel, crémant eller cava. Lättare än så här blir inte en efterrätt. Knappast godare heller.

Onsdag: Sydfransk gratäng med aubergine & squash
Arbetarnas högtidsdag – till minne av Haymarketmassakern i Chicago för sådär en 130 år sedan – förtjänas att hedras. Hur du gör det är upp till dig, men lite mat ska du väl ha i alla fall?

Torsdag: Marockansk potatisomelett med harissa & kikärtstagine
Fram med kryddburkarna och gör den här här nordafrikanskt inspirerade rätten. Gott och kryddigt, men mer runt än chilihett.

Fredag: Halloumiburgare med parmesancrème & vitlöksbröd
Burgare är gott, men de måste inte alltid vara gjorda på nötkött. Halloumi är smakrikt och gott. Parmesancrèmen fyllig. Och så fyller man på med tomat och gruka, sallad och mild lök.

Lördag: Libanesisk moussaka – gryta med kikärtor & aubergine
Om nästa lördag blir lika regnig som igår så blir den här grytan helt perfekt. Basen är följsam aubergine, sedan står tomatsåsen och kryddorna för det pigga. Och skulle du ha levt ett liv utan den turkisk chilikryddan pul biber (eller den syriska släktingen aleppo chiliflakes) så kan du svänga förbi en välsorterad affär och köpa en burk. Det är en aromatisk, rund och inte så stark chili. Kan verkligen rekommenderas.

Söndag: Salade dijonnaise – potatissallad med ägg & fransk senap
En matig sallad gjort på färsk- eller delikatesspotatis. Gröna bönor, tomat och mild lök. Och så en dressingen med fransk senap. Därav namnet. Om man vill kan man ha lite stekt kyckling som komplement till salladen.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Grillad lammstek, marinerad i vin & örtkryddor

24 onsdag Apr 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in grillat, huvudrätt, lamm, mat

≈ 4 kommentarer

Etiketter

fest & meny, grillat, huvudrätt, lamm

Okej, jag erkänner att jag ibland drömmer om en Lottovinst. Pengar så man kan gå i tidig pension och köpa en liten lägenhet i södra Frankrike.

Tänk att bara ta bilen och dra iväg till solen när höstens lågtryck kommer farande. Sitta där i den franska eftermiddagssolen och sippa på ett glas rosé istället för att vara med på ännu ett möte på jobbet.

Jag erkänner alltså – två fingrar på Bibeln – att jag drömmer om pengar. Men det jag egentligen drömmer om är frihet. Frihet att göra som man vill, frihet att ta dagen som den kommer.

Därför är det så förbryllande att läsa om rika människor – att inse hur de binder fast sig och begränsar sig, bara för att kunna tjäna ännu mer pengar.

I helgen fanns ett längre DN-reportage om Isabella Löwengrip, kanske mer känd som Blondinbella. 28 år gammal har hon byggt massor av företag och varumärken som kretsar runt henne som person.

Hon har smyckesföretag och makeup-varumärken, samarbeten och middagar med *Blondinbella-wannabes”. Hon har en stylist som fixar hennes hem och en annan som fixar hennes hår. En blogg som sköts av inköpt personal. Livvakter som kör henne och assistenter som talar om vad som ska hända den närmaste halvtimmen.

Varje minut av dagen är intecknad; hon är lika fri på jobbet som en Volvoarbetare när han står vid bandet och monterar framdörrar.

Om du är tillräckligt gammal så kanske du kommer ihåg en t-shirt från 80-talet med texten ”Den som har mest prylar när han dör vinner”. Det var naturligtvis en drift med prylhysterin och konsumtionssamhället, men jag har en annan och bättre idé. ”Den som har mest frihet när han dör vinner” ska det stå på min t-shirt. Och den tävlingen vinner inte Blondinbella.

Men hon klarar sig ur ett knäppt dilemma för oss vanliga bloggare. Hon hyr in någon som publicerar lammrecepten före påsk och slipper göra som jag: publicera dem efter påsk – när alla läsare drömmer om vårmat med nässelsoppa och potatissallad på uteplatsen…

Här kommer det i alla fall, receptet. Grillad lammstek som först marinerats i vin och örtkryddor.

Det här behövs till 6 personer:
1,2 kg urbenad lammstek eller skivor av lammstek
olivolja
salt & svartpeppar

En (klot)grill med lock

Marinad
4 dl rött vin, inte alltför strävt
en skvätt olivolja
2 kvistar rosmarin
ett litet gäng timjanskvistar
4 vitlöksklyftor, grovhackade
2 lagerblad

Vinsås
lammstekens marinad
2 dl rött vin
1 tsk honung
2 tsk röd balsamvinäger
4 dl köttbuljong, vatten + tärning eller fond
ett par droppar japansk soja
ett par msk smör

Ät gärna lammsteken med ugnsstekta grönsaker eller ratatouille

Gör så här:
Blanda ihop vin, olja, örtkryddor och grovhackad vitlök till en marinad. Klipp upp nätet som sitter runt lammsteken. Veckla ut den som en lång ”limpa”. Skär gärna ett par extra snitt i de tjockaste delarna så ”limpan” blir ännu längre. Marinera lammet ett par timmar i kylskåpet.

Ta upp lammet och låt det rinna av. Peta bort örtkryddorna och vitlöksbitarna.

Tänk grillbriketterna och låt dem brinna ut. Lägg briketterna på ena sidan av grillen. Lägg köttet över glöden och grilla så det blir brynt på alla sidor. Flytta lammsteken till andra sidan av grillen. Lägg på locket och grilla på indirekt värme ca 20 minuter eller tills köttet är klart. Vänd runt ibland. Salta & svartpeppra.

Gör vinsåsen under tiden. Häll marinaden, vin, vinäger, honung och buljong i en kastrull. Koka i ca 20 minuter utan lock. Sila bort vitlök och örtkryddor. Smaka av med lite soja, kanske mer buljong eller ett par droppar vin för att höja syran. Vispa ner smöret.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Caesarsallad med lax & kapriskryddad aioli

20 lördag Apr 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, sallad

≈ 1 kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, sallad

Ibland kan man verkligen hamna i ett stim… Nu menar jag inte fiskstim, även om det kan se ut så. Men man kan liksom hamna i ett läge där man lagar mat på samma råvaror, ofta bara för att man har saknat dem så länge.

De senaste veckorna har jag utsatt familjen för en massa olika laxrätter. Det har varit lax med fyllning och kallrökt lax med spenat och med avokado. Nu har turen kommit till en ljummen caesarsallad med ugnsstekt lax.

Och ja, jag tycker att det är gott nästan när som helst. Men bäst passar kanske den här maten på våren när forsythian blommar nere vid grinden och Pontus, vår cockerspaniel, gräver en puckelpist av den resterande trädgården.

Det här behövs till 3 personer:
500 – 600 g laxfilé (gärna utan skinn)
olivolja
salt & svartpeppar
200 g gröna bönor, t ex haricots verts
½ huvud romansallad
300 g körsbärstomater
3 dl kokta vita bönor eller 1 burk färdigkokta
3 – 4 tjocka skivor vitt surdegsbröd
1 msk kapris

Kapriskryddad aioli
1 bit vitt bröd stor som en valnöt
1 msk kallt vatten
1 msk pressad citron
1 äggula
2 tsk fransk senap
2 tsk kapris (eller mer om du är kaprisfantast)
1 liten vitlöksklyfta, skalad och riven
½ dl riven parmesan eller grana padano
1,25 dl olja, mest rapsolja men olivolja efter smak
2 msk vatten
2 msk crème fraiche
svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klipp portionsbitar av laxfilén (mycket enklare än att hantera en hel filé på en alldeles för liten skärbräda). Lägg den i en oljad ugnsform. Salta & peppra. Kör i ugnen i ca 15 minuter.

Snoppa och koka bönorna. Skär sallad och tomater i mindre bitar. Skölj de vita bönorna om de kommer från en burk. Skär brödet i sockerbitsstora bitar. Stek i olivolja.

Lägg upp salladen på ett stort fat. Strö över lite kapris.

Kapriskryddad aioli.  Lägg en bit vitt bröd i vatten och låt det suga upp vätskan. Riv osten. Lägg bröd, sardeller, citronsaft, riven parmesan, vitlök, kapris och senap i en mixer. Knäck i 1 äggula och sätt mixern på medelhastighet. Häll i oljan, först bara droppvis, sedan i en tunn stråle. Tunna dressingen med vatten och crème fraiche. Justera smaken med svartpeppar. Något salt behövs nog inte.

Ät & njut. Känn skillnaden mellan småknapriga brödkrutonger och den mjälla laxen. Njut av smakrik aioli och sältan från kapris.

Det gjorde i alla fall jag, åt och njöt. Hustrun kryssade försiktigt fram på salladsfatet – allt för att inte få med så mycket vita bönor. Tänk att hon ska ha så svårt för något som är så gott och så nyttigt.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ägg & sill, lax & lamm – påskmat när det är bråttom

17 onsdag Apr 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, fransk mat, grillat, huvudrätt, lamm, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

förrätt, fisk & skaldjur, fransk mat, grillat, huvudrätt, lamm, smårätt

”Herre gud, snart är det påsk och jag har inte köpt lammstek och lagt in sill och gravat lax och köpt godis till påskäggen och städat huset och trimmat hunden och fixat trädgården och inte ens lagat slagbordet så man kan sitta riktigt många runt bordet och äta påskmiddag och…”

Allt det här är faktiskt saker som jag inte gjort. Men jag har hälsat på min gamla mamma på äldreboendet, jag har kliat Pontus, vår cockerspaniel, bakom örat och jag har hittat på nya ägg- och laxrätter.

Och det räcker ganska långt. Dammråttorna i hörnen ligger säkert kvar till nästa gång jag kommer förbi med dammsugaren – och maten behöver inte ta oceaner av förberedelsetid.

Sill kan man köpa färdiginlagd, särskilt fiskhandlare brukar ha goda sillinläggningar. Men gubbröra med matjessill har jag inte sett i en disk, så där kanske det är läge att ta fram kniv och skärbräda och hacka lite.

Ett par rätter med kallrökt lax som jag har kommit att gilla är ägg & spenat i en liten kopp, en kul liten rätt att ställa på påskbordet. Annars är förrättssallad med avokado & kallrökt lax lika gott och enkelt som det låter.

Av de varma laxrätterna har jag några favoriter. Snabbgravad ugnslax med godaste gräslökssåsen är fräscht och vårlikt med en läcker sås. Men se till att torka av socker och salt från fisken ordentligt. Annars blir det en väldigt söt-salt historia.

Ugnsstekt lax, romsås med vin & dill och ugnsstekt lax med fräsch citronhollandaise ligger nära de klassiska recepten. Men om du vill ta fram grillen och variera fiskbiten en smula så gillar jag receptet på grillad lax med bourbonglaze & dilltzatziki. Långfredagen kanske blir dagen för årets grillpremiär…

När det kommer till lammet så finns det faktiskt inget som säger att det måste vara en stek. Man kan knata ner till Ica och rycka med sig ett paket lammfärs som får bli lammburgare med risotto & ugnsrostad sötpotatis. Eller också tar man skivor av lammstek, steker dem i en panna och äter med chèvre-crème & rödvinssås.

Men om du nu har en lammstek liggande i kylen och liksom bara väntar på att den ska tillagas, då föreslår jag fransk lammstek – med citron, vitlök & örter, fräscht med tydliga toner av vitlök och örtkryddor.

På slutet av en påskmiddag så funkar det bra med en lättare dessert. Fräsch äppelsorbet med calvados och turkisk yoghurt med honung, äpple & mandel kan rekommenderas. Men skulle det nu vara en kall vårkväll och kroppen liksom skriker ”jag vill ha sött och gott, choklad och kalorier” så plocka fram brödkavel och smördeg, hasselnötter, choklad, äpplen och mörk rom och gör små äppelpajer med hasselnötter, rom & choklad.

Glad Påsk!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Förrättssallad med avokado & kallrökt lax

11 torsdag Apr 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, mat, smårätt

≈ 4 kommentarer

Etiketter

förrätt, fisk & skaldjur, smårätt

Man behöver inte alltid krångla till matlagningen så förbannat. Ta några skivor kallrökt lax och ett par mogna avokado. Skär allt i träningar…

…och genast har du en läcker liten förrätt.

Hänger du med genom ”receptet” som är så enkelt att det nästan är genant?

Det här behövs till 4 personer:
2 mogna avokado
3 – 4 skivor kallrökt lax
4 klyftor citron + lite av citronsaften
lite olivolja att droppa över
ev lite rom (typ stenbitsrom) och kanske lite dillvippor

Gör så här:
Halvera avokadorna, ta bort kärnan i mitten och gröp ur avokadoköttet med en matsked. Skär det i små tärningar. Droppa över citronsaft och olivolja.

Skär laxskivorna i små tärningar och blanda med den tärnade avokadon. Lägg blandningen i avokadoskalen. Tryck dit en (bit av) citronklyfta. Garnera med stenbitsrom och dillvippor om du har lust.

Okej, mycket enklare än så här blir inte matlagning. Det svåraste är faktiskt att hitta lagom mogen avokado.

Jag tycker jag gör på samma sätt varje gång. Känner försiktigt på avokadorna, väljer dem som håller på att mogna, och så låter jag dem ligga i köket ett par dagar.

Men ofta slutar det ändå med mörka, missfärgade avokador som går direkt ner i soppåsen. Och det verkar inte spela någon roll om det är små avokado eller stora, om de är billiga eller dyra eller om de är ”ätmogna”.

Jag kanske borde skaffa mig en ”personal shopper”, alltså en grönsakshandlare som talar om för mig vilken avokado jag ska välja…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Vardagslyxig pasta med svamp, bacon & lite grädde

08 måndag Apr 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, huvudrätt, mat, pasta, vardagsmat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, huvudrätt, pasta, snabbmat, under 20:-, vardagsmat

Även en helt vanlig måndag i april ska man kunna äta gott, eller hur? Ta därför en ordinär pasta med svamp och bacon. Fräs några salviablad i grytan, häll på en skvätt grädde och toppa med god ost.

Voilà! Vardagspastan har blivit vardagslyxig, förvandlad ungefär som Askungen när hon fått ny klänning.

Det här behövs till 4 personer:
400 g pasta av en sort du gillar
400 g svamp, funkar bra med vanliga champinjoner (karl johan är mycket lyxigare)
olivolja
salt & svartpeppar
280 g bacon i tärningar funkar bra (pancetta är den riktiga lyxvarianten)
10 – 15 salviablad
½ dl vispgrädde eller crème fraiche
½ dl kokspad från pastan
2 dl riven ost, blanda gärna lagrad herrgård och parmesan eller grana padano

Ät gärna med stekta ärtor.

Gör så här:
Skölj/torka av svampen. Skär den i knubbiga bitar och stek den i olivolja så länge att den faktiskt får lite färg. Salta & peppra. Stek bacon knaprigt. Dra över lite svartpeppar.

Koka under tiden pastan. Häll av den men spar lite av kokspadet.

Fräs salviabladen i olivolja i pastagrytan. Häll i pasta, svamp, bacon, kokspad och grädde. Låt allt bli varmt, och dra över lite mer peppar. Toppa med osten.

Stek frysta ärtor i olivolja i en stekpanna tills de blir al dente. Salta & svartpeppra.

Vi åt den här pastan en vanlig vardagskväll vid det rustika slagbordet. Hustrun gillade maten, till och med 20-åringen gafflade i sig av salviasmakande sås och stekt svamp. Han är annars en svuren fiende till de små trinda funghisarna.

Vi blev sittande länge vid matbordet. Som vanligt pratade 20-åringen mest av alla. Han berättade att han hade gjort ett personlighetstest som visade att han är extremt utåtriktad och aldrig håller käften.

Tänk vad som kan komma fram vid ett personlighetstest…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Oeufs cocotte aux epinards – ägg & spenat i en liten kopp

06 lördag Apr 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, fransk mat, mat, smårätt, vegetariskt

≈ 7 kommentarer

Etiketter

buffé, förrätt, fisk & skaldjur, klimatsmart, smårätt, vegetariskt

Enkelt, fint och faktiskt festligt. Man kör spenat och ägg i små koppar – eller crème brylée-formar – och toppar med något gott, som rökt lax eller rom.

Vi åt de här små ägg- och spenatkopparna häromdagen, men det var så trevligt så de får nog en plats på påskbordet också. Eller så tar jag fram dem en lördag när jag vill lyxa till helgfrukosten.

Det här behövs till 4 personer som förrätt/smårätt:
300 g spenat
olivolja
2 vitlöksklyftor
salt & svartpeppar
4 ägg
lite kallrökt lax, kanske 75 g
eller 2 – 3 tsk rom av en typ du tycker du har råd med

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Häll en skvätt olivolja i en gryta, pressa ner vitlök och lägg i spenaten. Fräs tills den har slaknat och ev vätska har kokat in. På med ganska mycket salt & svartpeppar.

Lägg spenaten i ugnsfasta koppar eller crème brylée-formar. Knäck ett ägg i varje form och dra över lite salt & peppar. Kör i ugnen i ca 8 – 9 minuter, eller tills du tycker att ägget har stelnat tillräckligt mycket.

Servera med strimlad lax och/eller rom. Vill man ha den vegetarisk så kör man med bara ägg och spenat.

Oeufs cocotte auz epinards är såklart en fransk rätt. Men lax och rom är en svensk variant som jag valde för att kombinationen är så läcker.

Vill man vara rättrogen frankofil så tar man ett varv strimlad kokt skinka och lägger i formarna innan man knäcker ner ägget. Ja, man kan köra med lite grädde också.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fredagsfisk – lax med soltorkade tomater & vitlöksost

29 fredag Mar 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, sallad, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, sallad, tillbehör

Fredagsmaten ska vara riktigt god så man känner att det är helg. Men den ska också vara hyfsat lättlagad så man orkar njuta av den innan man däckar i soffan.

Här är laxen fylld med en röra av vitlöksost, soltorkade tomater, persilja och lite riven vitlök. Det är gott, helgfint och det är faktiskt ganska enkelt.

Om man vill äter man bönsalladen som enda tillbehör. Annars finns det mycket gott att välja på – potatismos, risotto, kanske en sallad med avokado…

Det här behövs till 2 personer:
400 g lax med skinnet kvar, i portionsbitar
olivolja
salt & peppar
2,5 msk vitlöksost
1 (liten) vitlöksklyfta
5 soltorkade tomater
2 – 3 kvistar bladpersilja

Ljummen bön- & tomatsallad
200 g gröna bönor, t ex haricotes verts
½ (liten) rödlök
300 g goda tomater, t ex körsbärstomater
2 – 3 dl vita bönor, hemkokta eller ½ – 1 burk

Dressing med 2 delar olivolja, 1 del vit balsamvinäger, salt & peppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Strimla persilja och soltorkade tomater. Skala och riv vitlöken. Blanda en röra med vitlöksost, persilja, tomat och vitlök.

Skär en ficka i varje laxbit, men skär inte ända ut i kanten och skär inte igenom skinnet. Tryck ner oströran i laxfickorna. Lägg laxbitarna i en oljad ugnsform. Kör i ugnen tills laxen är klar ca 15 minuter, tiden beror på hur tjocka bitarna är.

Koka de gröna bönorna så att de fortfarande är lite al dente. Skala och hacka rödlöken. Skölj tomaterna och skär i mindre bitar. Skölj de vita bönor om de kommer från en burk. Blanda salladen och häll över en vinägrett med 2 delar olja, 1 del vinäger, samt lite salt & peppar.

Brukar du köpa gröna bönor i frysdisken på Ica och Konsum, så är mitt absoluta råd: Sluta med det! Färska bönor är vansinnigt mycket godare – och man hittar dem nästan alltid i grönsaksbutiker som drivs av personer som invandrat till Sverige.

Jag brukar handla grönsaker – och gröna bönor – i en butik vid Munkebäckstorget i Göteborg. Mest såklart för att jag bor i närheten, men också för att utbudet och kvalitén är bättre än i vanliga affärer. Dessutom är priserna ofta lägre.

Om du letar efter ugnsbakad lax med ostfyllning så finns ganska många recept på nätet. Karinssips har en getostlax med soltorkade tomater. Zeta har en lax med fetaost och oliver.

Testa dem gärna – när du har testat mitt recept med soltorkade tomater & vitlöksost…

 

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Libanesisk moussaka – gryta med kikärtor & aubergine

27 onsdag Mar 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in gryta, huvudrätt, mat, vardagsmat, vegetariskt

≈ 12 kommentarer

Etiketter

gryta, huvudrätt, klimatsmart, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

Det här en vardagsgryta för de dagar när våren luras. Du vet, sol på dagen men bitande vind på kvällen. Då är det rätt skönt att gå in och värma sig med den här libanesiska grytan.

Varma mustiga smaker av aubergine och Aleppos milda chiliflakes. Och så kanelstången. Den ger djup åt smaken, ungefär som en mörk baryton i en kör med många röster.

Det här behövs till 4 personer:
800 g aubergine
olivolja
salt & svartpeppar

5 schalottenlökar eller 1 gul lök
olivolja, salt & svartpeppar
2 tsk aleppo chiliflakes eller annan mild chili/stark paprika
2 tsk tomatpuré
2 burkar goda tomater, hela eller krossade
2 tsk honung
1 kanelstång
5 vitlöksklyftor
1 burk kikärtor
1 bunt bladpersilja, strimlad

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skär auberginen i sockerbitsstora tärningar. Lägg dem i en stor oljad ugnsform eller långpanna. Ringla över lite olja. Salt & peppra. Kör i ugnen i ca 30 minuter tills de har fått lite färg och är helt klara. Rör om ibland.

Skala och hacka löken under tiden. Fräs glansig i olja. Krydda med salt, peppar och chiliflakes. Tryck ner tomatpurén och fräs även den.  Häll i burktomaterna (klipp sönder dem först om de är hela) Skala vitlöksklyftorna och riv dem. Lägg ner vitlök, honung och kanelstång i grytan. Lått den koka ca 25 – 30 minuter.

Skölj kikärtorna och låt dem koka med en stund på slutet.

Ta ut aubergine från ugnen och lägg ner den i grytan tillsammans med strimlad persilja. Koka 5 – 10 minuter till.

Ät & njut. Det är inte världens snabbaste mat. Men du blir rikt belönad av den fylliga smaken.

Och är du som jag så fröjdas du åt auberginens mångsidighet.

 

 

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning | Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 986 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d