• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Nyårsmeny 2017 – Skumpa till förrätt, dessert & kanske till rödspättan

27 onsdag Dec 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, meny, ost & efterrätt, vin, vitt vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

alsacevin, förrätt, fest & meny, fisk & skaldjur, huvudrätt, ost & efterrätt, sås & röra, vitt vin

Nyår, då det ska vara fint och festligt. Gott vin i glasen och inte alltför krånglig mat. Mycket festligare än med skumpa blir det inte, därför kommer här ett förslag där bubbel ingår både i förrätten och i desserten. Huvudrättens sås kan man också göra på skumpa, om man vill lyxa till det.

Men lyd en ganska vanlig mans råd: häll inte riktig Champagne i maten. Mycket få människor kan känna skillnad på en sås gjord på Champagne och en sås där en slatt bra Cava eller Crémant slunkit ner i såskastrullen.

Börja firandet med en drink – Skumpa såklart! – och lite tilltugg. Testa gärna små tarte med balsamicokokt rödlök & chèvre. Gott & festligt. Och enkelt om man gör mini-tarten på färdig smördeg.

Till förrätt blir det Créme Ninon, en soppa på gröna ärter och créme fraiche. Precis innan serveringen häller man i lite skumpa – och bär in tallrikarna med skummande soppa till gästerna.

Huvudrätten finns ännu så länge bara i mitt huvud. Jag har aldrig lagat den här variantenen  – det blir så jäkla jobbigt och dyrt (!) om man som matbloggare ska laga maten en extra gång innan… Men jag antyder ändå hur jag tänker.

Ta rödspättafiléer, krydda och bred lite tomatpesto på varje filé. Rulla sedan in dem i serranoskinka eller parmaskinka. I receptet rödspätta med serranoskinka ingår en basilika-smörsås. Det är inget fel på den såsen, men nu var det ju bubbel vi ville ha.

Jag skulle nog testa att göra en fisksås där fet créme fraiche och skumpa/vitt torrt vin får koka ihop och smaksätts med lite hummerfond (om du inte har egen skaldjursfond). Kanske också aningen fransk senap.

Till maten funkar den franska potatiskakan pommes Anna eller gratinerade toppar med potatismos.

Efterrätten citronsorbet & Crèmant d’Alsace är nästan löjligt enkel. Ta en god sorbet, rulla upp en stor kula och lägg i ett glas. Häll över lite mousserande vin. Klart! Och det behöver såklart inte vara Alsacevin, det funkar väldigt bra även med annat bubbel.

Det här var mina råd och funderingar inför nyår. Men det bästa rådet kommer nog från Winston Churchill: Champagne ska vara kall, torr och gratis!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fyllig linguine med musslor, räkor, crème fraiche & vin

26 tisdag Dec 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, pasta

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, pasta

Vad är det som är krämigt och lent, med pigga toner av vin och fylliga smaker av musslor och räkor?

Rätt svar: Fyllig linguine med musslor, räkor, crème fraiche & vin (naturligtvis).

Pastan gifter sig fint med moules marinières-influensen. Dessutom är det enkel och snabb mat om man använder färdigkokta musslor.

Som gjort för en dag där det ska vara lite lyxigt, utan att ta oceaner av tid. Kanske en fredag. Kanske en dag under julledigheteten när tanken på ännu mer julmat får dig att vilja slänga allt som finns i kylskåpet och kräva att regeringen förbjuder julskinka fram till 2030, minst.

Det här behövs till 3 personer:
1 pkt (450 g) färdigkokta, frysta blåmusslor (obs släng inte spadet!)
175 g skalade räkor, 500 g oskalade
2 schalottenlökar
peppar & lite salt
2 vitlöksklyftor, skalade
1 dl torrt vitt vin
1 dl crème fraiche, 34 %
spadet från de frysta musslorna
1 knippe slätbladig persilja, hackad

300 g linguine eller annan pasta

Gör så här:
Tina musslorna (och räkorna om du använder frysta). Skala räkorna, skala och hacka schalottenlök. Fräs löken glansig i olja ca 5 minuter. På med peppar och lite salt (tänka på att räkorna är rejält salt). I med vin, crème fraiche och spadet från de kokta musslorna. Pressa i vitlöken. Koka i 5 minuter. I med hackad persilja, koka ett par minuter. Lägg i musslor och räkor, låt allt bli varmt.

Koka pastan.

Hustrun hade lite underliga matvanor när hon var barn och ung. Kanelbullar tog hon upp mängder av från frysen och värmde på ett element. Musslor kastade hon sig över, öppnade konservburkar och åt dem direkt från burken.

Efter den dieten vägrar hon musslor. Men kanelbullesuget tycks aldrig gå över.

För mig har det inneburit en lite enahanda vardag. Ständiga frågor om jag vill ha en bulle. Men varje gång jag föreslår något med musslor så skruvar hon på sig besvärat – och så slutar det med att vi äter rödspätta eller räkor till middag.

Men nu har jag kommit på knepet. Jag gömmer liksom musslorna bland allt det andra goda, som i den här rätten och i gratinerade musslor & pommes frites.

Psst. Säg inget till henne.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Torskrygg med marinerade bönor & caesardressing

19 tisdag Dec 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, sås & röra, tillbehör

Det är nästan så man känner sig som Askungen på julafton när man står där i köket och funderar på middagen som växer fram i gryta och ugnsform.

”Torsk kan vara vanligt och tråkigt och segt och överkokt… Eller alldeles underbart.”

För att den ska hamna i kategorin ”underbart” krävs två saker: Överstek den inte! Och ge den fräscha tillbehör.

Här är det grönsaker och marinerade vita bönor som ger fräschör – och smakrik caesarsallad som adderar fyllighet.

Om det blir underbart? Tja, testa själv så får du se!

Det här behövs till 3 personer:
600 g torskrygg
olivolja
salt & svartpeppar

1 pkt stora vita bönor
1 msk olja
1 msk pressad citron
1 skalad vitlöksklyfta
salt & svartpeppar
250 g gröna bönor, haricots verts
250 g körsbärstomater
bladen från en liten bunt timjan

Caesardressing
1 bit vitt bröd (stor som en valnöt)
1 msk vatten
1 msk pressad citron
2 tsk fransk senap
5 sardellfiléer
½ dl riven parmesan eller Grana Padano
1 äggula
1,25 dl olja, mycket neutral rapsolja & lite olivolja
svartpeppar & kanske lite salt
1 – 2 msk vatten

Gör så här:
Tina fisk och gröna bönor om de är frysta. Sätt ugnen på 175 grader.

Skölj de vita bönorna. Marinera dem en stund i olja, pressad citron och pressad vitlök, salt & peppar.

Bryn torskryggen i en stekpanna med olivolja. Salta & peppra. Lägg fisken i en oljad ugnsform och kör den tills den flikar sig när man trycker på den med ett finger (=klar). Tar ca 10 minuter.

Dela gröna bönor i mindre delar. Skär tomaterna i kvartar. Stek/woka gröna bönor i olja i ca 5 minuter. Häll i de vita bönorna med marinaden. Stek ett par minuter till. I med körsbärstomaterna och låt allt bli varmt. Strö över timjansblad. Justera smaken med salt & svartpeppar.

Caesardressing. Lägg en bit vitt bröd i vatten och låt det suga upp vätskan. Hacka sardellfiléer och riv osten. Lägg bröd, sardeller, citronsaft, riven parmesan och senap i en mixer. Knäck i 1 äggula och sätt mixern på medelhastighet. Häll i oljan, först bara droppvis, sedan i en tunn stråle. Tunna dressingen med 1 – 2 msk vatten. Justera smaken med svartpeppar och aningen salt.

Fisk har blivit ganska dyrt, ofta ser man priser på två, tre hundra kronor för laxfilé och torskrygg. Men det lönar sig att kolla efter extrapriser, åtminstone här i Göteborg lockar fiskhandlarna ofta med kraftiga rabatter.

Härom veckan köpte jag utmärkt hel laxfilé för 95 kronor kilot, det blev en rejäl bit på 2,2 kilo. Allt gick ju såklart inte åt till en middag. Men vi brukar klippa sönder fisken (klart mycket lättare än att skära) och frysa ner större delen till nästa middag. (Lax som har frysts med skinnet kvar smakar mycket mer än de där tunna bitarna man hittar i frysdisken på Ica.)

Men dagens fisk hämtade jag från frysdisken. Just torskrygg tycker jag funkar bra, även när den är fryst – och så riskerar man inte att alldeles spräcka julklappsbudgeten.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fredagspasta med pinjenötter, soltorkad tomat & fläskkött

14 torsdag Dec 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskfilé, fläskkött, huvudrätt, mat, pasta

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, huvudrätt, pasta, snabbmat

När jag var i tonåren kom min mamma ofta hem från jobbet på kvällen. Stängde ytterdörren, låste och sade:

– Skönt, nu behöver man inte gå ut mer idag.

Jag tyckte det var en fullkomligt idiotisk åsikt.

”Vaddå inte gå ut? Tänk på allt man kanske missar: fester, caféer, bio, kompisar…”

Nu är jag där själv. Det är skönt att komma hem på kvällen, särskilt på fredagskvällen. Laga lite mat, ta ett glas vin, ligga i soffan och titta på tv.

Det finns bara en liten detalj: man ska orka med matlagningen. Just därför kallar jag den här typen av mat för fredagspasta. Mat som känns lite smålyxig, men som går så fort att fixa, så man hinner bli klar innan den stora tröttheten sätter in.

Dessutom bjuder den på lite semestervibbar. Pinjenötter och soltorkade tomater, det är varma smaker från Medelhavet.

Det här behövs till 3 personer:
2 schalottenlökar
olivolja
3 vitlöksklyftor, skalade
drygt ½ burk strimlade soltorkade tomater
1 påse pinjenötter
250 g strimlat eller tunt skivat fläskkött (fläskkotlett eller fläskfilé)
salt & svartpeppar
lite flagad parmesan
lite färsk timjan att strö över

Och så pasta såklart

Gör så här:
Börja med att sätta på pastavattnet. Skala och hacka schalottenlök. Fräs den i ca 5 minuter i olivolja. Strimla tomaterna eller ta färdigstrimlade, blanda ner dem och pinjenötterna i löken. Pressa i vitlöken och krydda med salt & peppar. Fräs en liten stund till.

Strimla fläskköttet (och det inte är färdigstrimlat). Bryn i olivolja. Salta & peppra. Lägg över köttet i lökkastrullen. Låt allt bli blandat och klart. Strö över lite flagad parmesan (flaga lättast med en osthyvel) och strö över lite färsk timjan.

Ungefär samtidigt borde pasta bli klar.

19-åringen brukar dyka upp hemma någon gång på kvällen och leta efter mat. Helst ska det där med maten gå fort, han är nämligen på väg ut.

Förstår inte alls det med hur skönt det är att komma hem, låsa dörren och säga:

– Skönt, nu behöver man inte gå ut mer idag.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Köttbullar & revben, julskinka & paté – all den goda julmaten

10 söndag Dec 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fläskkött, fransk mat, huvudrätt, mat, nötkött, smårätt, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, fläsk, fransk mat, huvudrätt, nöt, smårätt, tillbehör, vegetariskt

På söndag kommer en kompis hem till oss. Då är det dags för den stora nu-fixar-vi-det-mesta-av-julmaten-dagen.

Det är faktiskt en kul händelse. Man viker hela eftermiddagen. Lagar, blandar, steker och smakar – och efter fem timmar ser köket ut som om ett gäng galna nybörjare i Simpsons hade gått loss i skolans undervisningskök.

Det är högar av disk, men också tronande fat med paté och trinda köttbullar, glänsande revben och gräddig grönkål. Och själva är vi mäta som efter ett julbord, vilket är precis vad vi är. Vi har ätit av maten och firat en slags lillejulafton.

Nu kommer vi inte att göra allt som finns här nedanför – julen är ju faktiskt till för att ta det lugnt, inte för att stressa ihjäl sig. Men vi har fixat en del av av julmaten, och vi har gjort det tillsammans.

Paté gör vi varje år, oftast Hemlagad paté – lättaste receptet, just för att det är enkelt att fixa. Man slipper mala lever och man slipper laga patén i vattenbad. Tyvärr finns inte den här patén med senare upplagor av Vår kokbok, där där jag en gång hittade receptet.

Ingen jul utan köttbullar, det gäller här hemma också. Därför trillar vi en större mängd med de trinda bollarna. Har vi viltkött brukar vi mala det, annars går det faktiskt lika bra med nötfärs – och om vill blandar man i fläskfärs för att få lite fetare bollar som håller ihop. I receptet Älgköttbullar med vitlök och timjan & med fläskfärs finns två olika varianter som man kan utgå ifrån.

Vad det gäller revbensspjäll så har vi testat några olika recept under åren. Har du tillgång till vildsvin så testa gärna Revbensspjäll av vildsvin – smakrikt, kryddigt & gott på julbordet. Skulle det stå en slatt rom hemma, så kan du använda den till Tunna revben med rom-glaze. Receptet har jag inte hittat på själv, men det är gott ändå…

Idén att använda apelsin som smaksättare har jag dock hittat på. Det finns i Revbensspjäll med honung & apelsinglaze.

Varje år vid jultid kommer man hem med grönkål i matkassen – och varje år säger vi tillvarandra ”Varför äter man inte det här oftare?”. Grönkål förtjänar verkligen ett bättre öde än att vara bortglömt elva månader om året.

Skulle du drabbas av akut grönkålssug så kan man laga den smakrika portugisiska soppan Caldo verde. Eller blanda ost, grönkål och valnötter till fyllning i Grönkålspaj med valnötter.

Annars kan du vänta till julafton och avnjuta juvelen på julbordet Gräddkokt grönkål – godaste grönsaken tillsammans med skinkan. Men tänk på att receptet är avpassat för fryst grönkål. Har du färsk behövs inte lika mycket grönkål, och den måste kokas innan. Om du använder färdigskuren färsk grönkål så brukar den vara ganska grovt strimlad. Kan vara värt att hacka den en extra gång.

Men julens gröna är inte bara kålen. Rödlöksmarmelad är fantastiskt till patén, Apelsinmarinerade morötter är överraskande gott. Det gäller också Glaserad kålrot, och Ugnsbakade rödbetor, smörstekt grönkål & chèvre-crème.

Den svenska rödkålen har jag aldrig gillat, det är liksom för mycket socker som klistrar igen smaklökarna. En fräschare variant är Alsassisk rödkål med lök, vin & valnötter. (Även om det egentligen ska vara kastanjer i den franska rödkålen).

För mer hard core-vegetarianer kan man satsa på Wokad brysselkål och lacto-ouvo vegetarianer hittar en bra rätt i Örtkryddad paté med linser & morötter, rosmarin-crème fraiche.

Men en sak spar vi till dagen före julafton; det är julskinkan. Men om du ska tillaga den själv, välj då Vinkokt skinka och koka den då i vin och äppeljuice. Då får den en fylligare smak, dessutom får du en fantastisk buljong att använda i grytor.

Trevligt julmatsstökande!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Värmande gryta med rödbetor, morot & rotselleri

09 lördag Dec 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in gryta, huvudrätt, mat, vardagsmat, vegetariskt

≈ 1 kommentar

Etiketter

gryta, huvudrätt, klimatsmart, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

Det är något magiskt med rödbetor. Man stoppar dem i en gryta och genast sprider sig en varm, höstlig lukt av rotfrukter. Det är som om det egna köket förvandlas till en akvarell av Carl Larsson ”Interiör från radhuskök i Göteborg 2017” .

Nåja.

Den här grytan ger i alla fall en mildare och rundare smak än rödbetssoppan Borsjtj. Inte den hårda rödbetssmaken, bara runt och fylligt.

Nu kör vi receptet.

Det här behövs till 3 personer:
1 gul lök
olivolja
salt & svartpeppar
1 tsk timjan
2 morötter
1 bit rotselleri (stor som en lök)
2 vitlöksklyftor
2 potatisar
6 rödbetor
5 dl köttbuljong, vatten + tärning/fond (eller vegetarisk)

Ris, matvete eller bara rågbröd till grytan

Ät den gärna med en klick gräddfil, crème fraiche eller smulad feta

Gör så här:
Skala och hacka löken. Skala morötter, rotselleri och potatis, skär i kuber. Skala rödbetorna och skär i lite mindre bitar.

Fräs löken glansig i olja. Lägg i morötter och rödbetor.  Krydda med salt, peppar, timjan och fräs runt en stund. Häll i buljong och pressa ner vitlöken. Koka ca 25 minuter. Lägg i rotselleri efter 10 minuter och potatisen efter 12 minuter.

19-åringen hemma har några standardfraser när han kommer in genom dörren. Den vanligaste är ”Jag är hungrig”. Ibland varierat med ”Finns det nån mat åt mig?”.

Men numera kommer all oftare ett indignerat utrop ”Va, har ni inte lagat nån mat åt mig?!” Det var kvällens fras – för han betraktar inte rödbetsgryta som något man kan äta.

Tänk, vad mycket han har kvar att lära…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Godsaker, mingel & glögg

06 onsdag Dec 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, mat, ost & efterrätt, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, ost & efterrätt, tillbehör

I Medelhavsländer kan man bjuda in grannar och vänner på en aperitif. Men i Sverige finns liksom ingenting mellan en fika med Bregottasken på bordet och en full middag med mat…

Utom i adventstider, då kan man bjuda in grannar och vänner på en glögg Antingen bara en kopp rykande varmt vin eller ett helt bord med godsaker.

Men vi tar det från början. Gör gärna en Vin chaud med rött vin, vaniljstång och bara lite socker. Mycket fräschare och godare, om du frågar mig som aldrig har förstått varför glöggproducenterna måste tappa hela påsen med socker i blandningskaret.

Vill man ha tilltugg kan man göra små ”tarte” med rödlök & chèvre som syns på bilden här ovanför. Fräscht och lite syra – och superenkelt om man använder färdig smördeg.

Det gäller också för lite större tarte med päron och den fylliga blåmögelosten Saint Agur. Bara att trycka fast fyllningen på smördegen och langa in dem i ugnen.

Lite större tålamod får man ha om man ska fixa kompott och marmelad av fikon. Man måste i alla fall vara ute ett par timmar innan för att göra fikonmarmelad till Brie och Saint Agur. Men sedan håller sig marmeladen i alla fall genom hela glöggsäsongen.

Fikonkompott med Appenzeller & Gruyère är en fantastisk ostavslutning på en middag. Men den skäms inte för sig en sen eftermiddag när man har samlat några vänner omkring sig.

Vill man fixa ännu lite mer så kan man göra små äppelpajer med hasselnötter, rom & choklad. De funkar bra på ett mingel, men går också bra efter ett glas rom. Men jag har aldrig hört någon som har bjuder in grannarna på ett glas rom…

Okej, börjar du bli trött nu av tankarna på allt pysslande med tilltugg och sötsaker – själv kommer jag aldrig att få titeln ”Året efterrättsamatör” – så finns det mycket enklare sätt att fixa guldkant på glöggtillvaron. Ta fram lite pepparkakor och en vanlig ädelost. Lägg en tunn skiva ost på pepparkakan, ta en tugga och lite varm glögg.

Och njut! Oavsett om du unnar dig ett litet glas glögg själv eller ställer till stort kalas – så handlar det om att njuta och ta det lite lugnt.

 

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Moules gratinées – gratinerade musslor & pommes frites

03 söndag Dec 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, smårätt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

förrätt, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, klimatsmart, smårätt

Lördagskväll en av de där dagarna när ett kompakt molntäcke knappt har gett ljus på hela dagen. Du vet de där dagarna när man kommer på att lamporna är tända trots att klockan bara är halv två på eftermiddagen.

Just en sådan kväll gav jag mig i kast med att gratinera musslor och göra pommes frites i ugnen. Fönstren stirrade svart på mig och Pontus, vår cockerspaniel, skickade ett skeptiskt öga ”Hmm, han grejar i köket, men det kommer ingen lukt av kött, kan lika bra ligga kvar i soffan…”

Jag mixade den provencalska majonnäsen aioli, skar potatisstavar som fick gå i ugnen och bli hemmagjord ”fuskpommes”. Tog genvägen över frysta, färdiga blåmusslor som gratinerades med persilja, vitlök och ströbröd.

Öppnade en flaska Muscadet, kände vitlöksdoften och tog en smak av aiolin. Ungefär där vände den här kvällen. Nu var det inte mörkt och tråkhöst längre. Nu var det pigga smaker vid matbordet. Det var vitlök och persilja, musslor och vitt vin. Plötsligt kändes vibbar av sommar och sol och semester i Frankrike.

Häng på du också. Resan till moules gratinées är väl värd att göra.

Det här behövs till 2 personer (huvudrätt) – 4 personer (smårätt):
2 pkt frysta kokta blåmusslor (à 450 g)
½ dl hackad slätbladig persilja
1 – 2 rivna vitlöksklyftor
1 dl riven parmesan
0,75 dl olivolja
bara lite salt
0,75 dl panko (ströbröd)

Pommes frites i ugn
700 g fast potatis
olivolja & smör
salt

Aioli. Vill du göra egen så hittar du receptet här. Men gör en mindre sats än receptet, 1 äggula och 1 dl olja räcker bra.

Gör så här:
Tina musslorna.

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skär potatisen i grova pommes frites. Smöra en ugnsform eller långpanna. Lägg i pommes frites, salta lätt och ringla över lite olja. Stek i ugnen i 30 – 40 minuter. Rör om några gånger under tiden.

Ta bort ena skaldelen från musslorna. Lägg musslorna i en långpanna. Blanda hackad persilja med riven parmesan och olja. Salta bara lite (osten är salt). Klicka blandningen över musslorna. Strö panko över. Gratinera i ugnen (225 grader) till musslorna får lite färg, ca 10 minuter.

Hustrun har en gång förätit sig på blåmusslor. Det var i någon slags forntid när man var ung och kom tidigt till bion för att få se reklamen (inte som nu bytte kanal när reklamen kommer). Men till och med hon gillar den här rätten. Även om hennes beröm kanske låter lite konstigt:

– Det här var ju gott! Det smakar ju nästan inte alls musslor.

Skulle du känna igen receptet, så beror det (förmodligen) inte på att du är synsk. Utan på att det kommer från tidningen Buffé. Jag har nästan följt receptet.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Kallrökt lax med äpple, matvete & dillcrème

27 måndag Nov 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, mat, smårätt, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, förrätt, fisk & skaldjur, jul, klimatsmart, sås & röra, smårätt, tillbehör

Det händer att människor frågar mig vad jag för favoriträtt – och jag vet aldrig vad jag ska svara. Ibland längtar jag efter sydfranska smaker som en len ratatouille eller en smakrik fisksoppa. Vid andra tillfällen kan det vara rustik husmanskost som Janssons frestelse eller en surkålsgryta från Alsace.

Poängen är att jag inte har några favoriträtter. Bara saker jag är sugen på just då.

Den senaste tiden har suget efter kallrökt lax varit stort. Jag har stått där vid kyldisken på Ica och tvekat, men på något sätt har handen sträckts ut och ett paket med den rökta fisken har hamnat i kundvagnen.

Och hamnar det i kundvagnen så hamnar det på bordet. Här får laxen sällskap av superkombon dillcrème. Men jag har också lagt till kokt matvete blandat med tärnat äpple, en överraskande bra blandning som gifter sig fint med fisken.

Det blir en smårätt, avsett för de gånger man inte ska äta en jättemiddag. Kanske en brunch med rostat bröd och äggröra eller bara vanliga hårdkokta ägg.

Det här behövs till 4 personer (som mindre rätt):
300 g kallrökt lax
2 portioner matvete, kokt
2 röda äpplen

Dillcrème
1 knippe dill, hackad
2 dl crème fraiche, 34 %
½ dl majonnäs
½ msk fransk senap
salt & svartpeppar

Ägg eller äggröra – om man vill

Gör så här:
Fixa äggen och koka matvetet. Blanda sedan matvetet med urkärnat, fintärnat äpple.

Vispa crème fraiche så att det får samma konsistens som vispad grädde. Blanda försiktigt ner majonnäs, hackad dill och fransk senap. Krydda med salt & peppar efter smak.

Letar du efter en förrätt med kallrökt lax så kan du ta mindre matvete och utesluta äggen. Funkar kanske särskilt bra de årstider när smaklökarna är inställda på traditionell svensk mat, som jul, påsk eller midsommar.

Känner du dig ändå inte övertygad så kan du testa en kusin till den här rätten: Kallrökt lax med dillcrème, ruccola & apelsin.

Bon appétit!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Spaghettis aux sardines – pasta med sardiner, chili & oliver

25 lördag Nov 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, pasta, vardagsmat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, pasta, snabbmat, vardagsmat

Mycket enklare än så här blir inte matlagning. Man ställer sig vid skärbrädan i två minuter. Tar ett steg till spisen och fräser grönsaker och kryddor. Lägger i sardinerna. Sedan är den här vardagspastan klar.

Ja, det klart. Man måste koka pastan också.

Det här behövs till 4 personer:
3 – 4 schalottenlökar
olivolja
4 vitlöksklyftor
2 chili, spansk peppar
1 burk soltorkade tomater
2 askar sardiner i olja
1 stor bunt slätbladig persilja
ca 15 svarta oliver
salt & svartpeppar

Pasta efter tycke och smak

Gör så här:
Sätt på pastavattnet, längre tid än så tar inte sardinsåsen. Skala och hacka schalottenlöken. Kärna ur chilin om du inte vill ha rejält stark sås och strimla dem. Fräs i olja tills löken börjar bli blank. Strimla tomaterna (om du inte har färdigstrimlade, förstås). Lägg ner i grytan.

Häll av oljan från sardinerna och dela i mindre bitar. Strimla bladen från persiljan. Låt sardiner, persilja och oliver bli varmt i kastrullen. Salta & peppra.

Klart. Och ungefär samtidigt borde pastan ha kokat färdigt.

Recept på spaghettis aux sardines finns det ganska gott om på franska sajter. Jag är osäker på hur ”fransk” den här rätten är, för ibland finns den med tillägg om att rätten kommer från Sicilien.

Men det gör inget för det blir till en snabb och bra vardagspasta. Leta gärna på de franska sajterna – och tryck på google-translate om du är lika bra på franska som jag. Eller leta upp Sardiner med vitlök och mynta på Spiselandslaget.

Jag erkänner. Det är därifrån jag har fått idén att göra pastasås med sardiner.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning | Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 307 142 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d