• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Ljummen sallad med svartkål, apelsin & granatäpple

22 lördag Dec 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

jul, sallad, tillbehör, vegetariskt

Gnistrande röda granatäpplekärnor, smakrik apelsin och mild svartkål. Den här salladen har verkligen vad som krävs för att platsa på julbordet. Dessutom lyser den i julens färger: rött och grönt.

Det här behövs till 5 – 6 personer:
200 g svartkål
rapsolja & smör
aningen salt & peppar
1 apelsin
½ – 1 granatäpple
1 – 2 dl valnötter

Dressing
3 msk rapsolja (kallpressad smakar mer)
1 msk pressad apelsin
½ msk mild vit vinäger
salt & svartpeppar

Gör så här:
Skölj kålen och ta bort den grova mittremsan. Strimla bladen fint. Stek kort tid i smör och olja, bara så mycket att kålen nästan faller ihop. Krydda lätt med salt & peppar.

Skiva apelsinen tunt, går lättast på mandolin. Grovhacka valnötterna. Kärna ur granatäpplet. Lättaste sättet: Skär av botten och toppen, skär igenom skalet och bryt upp granatäpplet i klyftor. Pilla ut kärnorna.

Blanda ihop dressingen. Lägg upp kål, apelsin och valnötter på ett fat. Toppa med granatäpple. Häll dressingen över.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sill, Jansson & laxen – det godaste på julbordet

20 torsdag Dec 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur

Vi delar upp julmaten här hemma. På julafton äter vi fisk och lite av det kalla köttet, som julskinka och paté. Det varma köttet med revben och köttbullar sparar vi till juldagen.

Allt för att inte drabbas av total paltkoma, du vet det där tillståndet som inträder efter en jättemiddag – och som gör att man ligger utslagen på soffan och inte ens orkar sträcka sig efter fjärrkontrollen till tv:n.

Mig gör det inget att hoppa över köttet, för det är julens fisk som är den verkliga höjdaren. En Jansson med krämig gratäng och lite knaprig skorpa. Visst är det gott!

Och silltallriken med dillsill och brännvinssill, currysill och en fräsch matjessill-sallad. Och så en lille én. Behöver jag säga att det är gott?

Men godast av allt är nog laxen. Kallrökt lax är en njutning och gravad lax är något av det godaste man kan äta, särskilt om man gör den själv. Ta ett par bitar lax, gnid in fisken med salt & socker, grovmalen vitpeppar & hackad dill. Ställ in i kylskåpet och vänta två dygn.

Sedan kan du ta ut din egen gravlax, peta bort kryddorna och skära den första himmelska skivan. Smaken av dill och vitpeppar är mycket högre än i den där laxen du köper på Ica – och det är just den smaken som gör så mycket för slutresultatet.

Gillar du rökt lax, så testa att äta den med vispad crème fraiche och hackad dill. För mig är det en perfect match. De två besläktade recepten Kallrökt lax med dillcrème, ruccola & apelsin samt Kallrökt lax med äpple & dillcrème är från början inte avpassade för julbordet, så man kan gärna förenkla recepten för att få dem mer i julstämning.

För den som vill gå loss bland sillinläggningar och matjessillröror kommer här ett gäng recept. Själv är jag rätt svag för Gubbröra med matjessill & crème fraiche. Men Fräschare matjessillsallad är också en favorit. Det är en ”sallad” gjord på sill, men mycket renare i smaken än traditionell sillsallad.

Currysill är något jag gillar. Trots att matpuristerna klagar och säger att man inte kan stoppa indisk curry i en inläggning med svensk sill. I teorin har de helt rätt – invändningen är bara att det funkar. Det blir en god sill att äta med en bit potatis eller på en knäckemacka.

Tre andra sillinläggningar är också väl värda att pröva: Mild bryggmästarsill, Citron &  timjanssill och Inlagd sill med prästost, gräddfil & stenbitsrom. Men skulle du tänka att ”nä, jag orkar inte grava lax och lägga in sill också”, så är det ingen katastrof. Det finns massor av bra lax och sill att bära hem från affären.

Något recept på Jansson hittar du inte på den här bloggen, men ett råd har jag: använd mer vätska (mjölk & grädde) än det står i receptet du hittat. Det värsta som finns är en torr Jansson där potatisstrimlorna liksom inte har fått gosa ihop sig med löken och ansjovisen.

Men viktigast av allt: ät, njut & ta det lugnt. Det är ju faktiskt jul!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

All den goda julmaten – men akta dig för stressen

09 söndag Dec 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fläskkött, fransk mat, huvudrätt, mat, meny, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

buffé, förrätt, fläsk, fransk mat, huvudrätt, vegetariskt

Okej, idag är det andra advent och för en del kryper stressen som en spindel över ryggen. ”Bara två veckor kvar till jul och jag måste göra köttbullar och köpa julklappar och städa hela huset och komma ihåg skinkan och leta upp den bästa sillen och skriva julhälsningar och…”

Tro mig, jag vet. Stress är en av mina paradgrenar – men faktiskt inte inför jul. Hustrun julpyntar. Framför allt klär hon julgranen ensam, annars hade vi varit skilda sedan många år.

Jag tar hand om julmaten, och det gör jag tillsammans med en kompis, som kommer på besök nästa söndag. Då kavlar vi upp ärmarna och sätter igång med nu-fixar-vi-det-mesta-av-julmaten.

Det är faktiskt kul, avstressande och socialt. Man viker hela eftermiddagen. Lagar, blandar, steker och smakar – och efter fem timmar ser köket ut som om ett gäng galna nybörjare i Simpsons har gått loss i skolans undervisningskök.

Det är högar av disk, men också tronande fat med paté och trinda köttbullar, glänsande revben och gräddig grönkål. Och själva är vi mäta som efter ett julbord, vilket är precis vad vi är. Vi har ätit av maten och firat en slags lillejulafton.

Nu kommer vi inte att göra allt som finns här nedanför – julen är ju faktiskt till för att ta det lugnt, inte för att stressa ihjäl sig. Men vi har fixat en del av av julmaten, och vi har gjort det tillsammans.

Paté gör vi varje år, oftast Hemlagad paté – lättaste receptet, just för att det är enkelt att fixa. Man slipper mala lever och man slipper laga patén i vattenbad. Tyvärr finns inte den här patén med senare upplagor av Vår kokbok, där jag en gång hittade receptet.

Ingen jul utan köttbullar, det gäller här hemma också. Därför trillar vi en större mängd med de trinda bollarna. Har vi viltkött brukar vi mala det, annars går det faktiskt lika bra med nötfärs – och om vill blandar man i fläskfärs för att få lite fetare bollar som håller ihop. I receptet Älgköttbullar med vitlök och timjan & med fläskfärs finns två olika varianter som man kan utgå ifrån.

Vad det gäller revbensspjäll så har vi testat några olika recept under åren. Har du tillgång till vildsvin så testa gärna Revbensspjäll av vildsvin – smakrikt, kryddigt & gott på julbordet. Skulle det stå en slatt rom hemma, så kan du använda den till Tunna revben med rom-glaze. Receptet har jag inte hittat på själv, men det är gott ändå…

Idén att använda apelsin som smaksättare har jag dock hittat på. Det finns i Revbensspjäll med honung & apelsinglaze.

Varje år vid jultid kommer man hem med grönkål i matkassen – och varje år säger vi tillvarandra ”Varför äter man inte det här oftare?”. Grönkål förtjänar verkligen ett bättre öde än att vara bortglömt elva månader om året.

Skulle du drabbas av akut grönkålssug så kan man laga den smakrika portugisiska soppan Caldo verde. Eller blanda ost, grönkål och valnötter till fyllning i Grönkålspaj med valnötter.

Annars kan du vänta till julafton och avnjuta juvelen på julbordet Gräddkokt grönkål – godaste grönsaken tillsammans med skinkan. Men tänk på att receptet är avpassat för fryst grönkål. Har du färsk behövs inte lika mycket grönkål, och den måste kokas innan. Om du använder färdigskuren färsk grönkål så brukar den vara ganska grovt strimlad. Kan vara värt att hacka den en extra gång.

Men julens gröna är inte bara kålen. Rödlöksmarmelad är fantastiskt till patén, Apelsinmarinerade morötter är överraskande gott. Det gäller också Glaserad kålrot, och Ugnsbakade rödbetor, smörstekt grönkål & chèvre-crème.

Den svenska rödkålen har jag aldrig gillat, det är liksom för mycket socker som klistrar igen smaklökarna. En fräschare variant är Alsassisk rödkål med lök, vin & valnötter. (Även om det egentligen ska vara kastanjer i den franska rödkålen).

För mer hard core-vegetarianer kan man satsa på Wokad brysselkål och lacto-ouvo vegetarianer hittar en bra rätt i Örtkryddad paté med linser & morötter, rosmarin-crème fraiche.

Men allt fixar vi inte nästa söndag; julskinkan spar vi till dagen före julafton. Om du ska tillaga den själv, välj gärna Vinkokt skinka och koka den då i vin och äppeljuice. Då får den en fylligare smak, dessutom får du en fantastisk buljong att använda i grytor.

Trevligt julmatsstökande!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost för en decembervecka XXIV

03 måndag Dec 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, kyckling, mat, mat för en vecka, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, kyckling & fågel, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Jag vet inte vad du har förhållande till mat, men mitt eget förhållande är gott – ibland till och med lite för gott (det syns när man tittar på mitten av mig där kroppen liksom borde svänga in till en midja).

Jag kan längta efter mat. Jag kan drömma om mat. Och jag kan minnas den mat jag åt utanför Chartre en varm junikväll 1987.

Men jag kan också läsa om mat – liksom känna hur det skulle smaka i munnen och hur hungern växer till sig i hela kroppen. Just så är det nu när jag sitter och väljer recept…

Selleristomp med kryddiga kikärter… Mmm. Stekt strömming på hårt bröd… Yes. Kycklinggryta med surkål… Det vill jag ha!

Men kommer jag att äta den här menyn under veckan? Inte en chans!

Jag har varit hos käkkirugen och fått en titanskruv inskruvad i tandbenet, så min kosthållning för den närmaste tiden är potatismos och äggröra. Har jag tur kanske kokt fisk kan smyga sig in på en tallrik nära mig.

Tyck synd om mig! En matälskare som får leva på potatisavkok (nästan). Det är lika elakt som att steka köttbullar och sedan inte låta Pontus, vår hungriga cockerspaniel, få en smakbit.

Då ser han så där ledsen ut som bara en hungrig cocker kan göra – ja, skulle vara en hungrig bloggare då…

Måndag: Grönkålspaj med valnötter
Fyllighet från ägg & grädde. Crunch från valnötterna. Och så grönkålen. Ja tack, det äter jag gärna. (Men pajen har kanske lite mycket aminaliskt fett för att riktigt platsa i Medelhavskosten),

Tisdag: Strömming med pesto – husman med twist från Medelhavet
Strömming är fantastiskt. Först när man äter den till middag. och sedan när man smyger ut i köket på kvällen och lägga en firre på en knäckemacka…

Onsdag: Ugnsbakade rödbetor, smörstekt grönkål & chèvre-crème
Behandlar man råvaror väl, så blir man rikt belönar. Rödbetor som bakats i ugn och grönkål som stekts i smör är inget undantag.

Torsdag: Torsk på norsk med persiljesmör & rödvinskokta linser
Linser som får koka i rödvin blir överraskande bra. Det gäller också för torsk som är kokt på norsk, alltså i starkt saltat vatten. Testa så får du se!

Fredag: Kycklinggryta med surkål från Alsace
Hustrun, som ibland är lite konventionell, brukar protesterar när jag vill bjuda matgäster på surkålsgryta. Har aldrig fattat varför, surkål som är så gott.

Lördag: Wokad spetskål med halloumi & kornotto
Det här är rätten som förvandlade min hustru från en rabiat kålhatare till någon som i alla fall accepterar den milda spetskålen. Man får vara glad för det lilla…

Söndag: Selleristomp med spenat, lök & stekt kikärtor
En middag mild och god som om mormor hade gjort den – men med turkiskt kryddiga kikärtor och ett stomp med olivolja.

Efterrätt: Turkisk yoghurt med honung, äpple & mandel
Runt jul äter man ofta efterrätter med frukt – ris à la Malta, fruktsallad… Här kommer en enklare variant med äpple, mandel & honung.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsbakad fläskytterfilé med äpple, potatis & cider

24 lördag Nov 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in cider, fläskfilé, fläskkött, fransk mat, huvudrätt, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

cider & dryck, fransk mat, huvudrätt

För några år sedan lagade jag en alsassisk rätt med fläskytterfilé som ugnsbakades med potatis, lök och äpple. Ja, det var så klart vitt Alsacevin i ugnsformen.

Men vad händer om man drar den rätten västerut till Normandie och ersätter vinet med cider… Äpple måste väl funka bra tillsammans med den jästa äppeldrycken…

Så där har jag gått och funderat ett tag.

Häromdagen tog jag mod till mig. Svängde förbi Bolaget för lite cider. Åkte hem och skivade fläskytterfilé och potatis, äpple och lök. Tryckte in allt i ugnen och höll tummarna för att det skulle bli så gott som jag trodde.

Efter en dryg timme drog jag fram maten ur ugnen – smältande mört kött, lite ugnskrispig potatis, samt lök och äpple som smält samman till en enhet. Det blev en lättgillad rätt, som man gärna tar en extra portion av.

Men gillar man inte kryddighet från timjan, tror jag man ska utesluta de kvistarna.

Det här behövs till 3 (inte jättehungriga) personer:
450 g fläskytterfilé, fläskfilé eller annat skivat fläskkött
smör
salt & svartpeppar
2 gula lökar
2 små äpplen, ganska syrliga
500 g fast potatis
ett par kvistar timjan
30 – 35 cl cider, OBS torr cider

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skiva fläskköttet i samma tjocklek som fläskkotletter. Stek i smör, krydda med salt & svartpeppar.

Skala och skiva löken tunt. Skala potatisen och skiva den ganska tunt (ungefär som till potatisgratäng). Skär äpplen i klyftor. Ta bort kärnhusen och skär i tunna skivor. Repa/hacka timjan.

Smöra en stor ugnsform. Lägg ett lager potatis i botten. På med kött, lök och äpple. Toppa med potatis. Salta & peppra. Häll på cider och ev köttsaft.

Kör i ugnen i 70 – 75 minuter. Lägg på ugnsfolie om potatisen riskerar att bli bränd.

Ät & njut, gärna tillsammans med en cider – t ex den franska Boulard Cidre Biologique.

Handen på hjärtat: Hur många gånger har du köpt potatis i din vanliga affär och tyckt att den varit riktigt god?

Vi brukar köra med ekologisk potatis här hemma. I  vår grönsakslåda längst ner i kylskåpet ligger alltid en påse med vanlig I love eko-potatis – och jag blir lika besviken varje gång jag äter den.

Då är det bättre att lägga på ett par kronor och köpa något gott. Ja, om du inte odlar själv såklart.

Till den här fläskytterfilén köpte jag amandinepotatis – och den var värd varenda krona. Fast, smakrik och krispig.

Dessutom är även ”dyr” potatis en ganska billig råvara som man kan kosta på sig utan att gå i personlig konkurs.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Strömming med pesto – husman med smak från Medelhavet

21 onsdag Nov 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat

≈ 4 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, klimatsmart, under 20:-

Ta helt vanlig strömming. Lägg på lite pesto och stek dubbel som strömmingsflundra. Stolt kan du duka fram en ovanligt saftig fisk med pigga toner av basilika.

Om du vill äter du den som vanligt med potatismos och ärtor. Men om längtan efter semester och Medelhav skulle vara alltför stor så funkar det med stekt fänkål, oliver och surdegsbröd. Och kanske ett glas rosé.

Det här behövs till 4 personer:
700 g strömming
drygt ½ dl pesto
rågmjöl
salt & peppar
olivolja & smör

Om du vill: potatismos & stekta ärtor

Gör så här:
Skölj strömmingen och låt den rinna av. Lägg strömmingarna på en skärbräda med köttsidan upp. Bred ut en liten klick pesto på varannan, och lägg ihop filéerna.

Häll upp rågmjöl så att det väl täcker en tallrik. Salta & peppra, blanda kryddor och mjöl. Vänd de dubbla strömmingarna i mjölet. Stek i olja & smör, ca 2 – 3 minuter per sida.

Om du vill ha ärtor till – stek dem al dente! Då får de en fylligare smak och tydligare sötma.

I Frankrike steker man färska sardiner med den provencalska basilikaröran pistou. (Här hittar du ett pistou-recept). Men färsk Medelhavsfisk finns inte i Sverige, så det får bli strömming istället. Det är ett byte som funkar bra; strömming är sardinens nordiska kusin.

Dessutom är det här mat som ger en anledning att smyga ut i köket senare på kvällen…

Bred smör på en knäckemacka och lägg dit en avsvalnad strömming. Ta en tugga – det är en once-in-a-liftime-upplevelse. Eller för att hålla sig till svenska: det är jävligt gott.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Soppgryta med linser, chorizo & rökta smaker

18 söndag Nov 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, gryta, huvudrätt, mat, vardagsmat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, gryta, huvudrätt, under 20:-, vardagsmat

Grått och regn utanför dörren – och ännu en höstförkylning… Kan det vara läge för en gryta som är tillräckligt snabb för en vanlig vardag?

Det tyckte vi här hemma och knåpade ihop den här höstliga soppgrytan. Det blev djupa smaker av kött och korv, rökighet och paprika.

Men använd gärna en skinka med rejäl rökighet. Vi hade en bit rökt rådjursskinka som låg och luktade tjära i kylskåpet – och den passade perfekt. Nu kanske inte alla har så goda kontakter med jägare, men smaka på skinkan när du handlar – det är verkligen skillnad. Eller välj en bit alspånsrökt sidfläsk. Det kan vara en liten delikatess.

Det här behövs till 3 personer:
1 gul lök
olivolja
salt & svartpeppar
2 morötter
1 tsk timjan
1 msk paprika pulver
aningen chilipulver/chipotlechili
1,5 msk tomatpuré
3 vitlöksklyftor, skalade
6 dl buljong, t ex kycklingbuljong
1 lagerblad
3 potatisar
250 g chorizo
50 g rökt skinka i bit eller tjocka skivor, gärna med kraftig röksmak
1 pkt linser

Gör så här:
Skala och hacka löken och morot ganska fint. Fräs löken i olivolja. Salta & peppra. Tryck ner moroten, krydda med timjan, paprikapulver, chili och tomatpuré. Fräs en stund till. Häll i buljongen, pressa ner vitlöken, lägg i lagerbladet och låt grytan koka i ca 30 minuter.

Skala och skär potatisen i stora biter. Låt den koka i grytan ca 15 minuter.

Skiva chorizo och fräs den i olja. Lägg över korven i grytan. Ta lite vatten i stekpannan, vispa loss de goda stekresterna och häll ner det i grytan . Skölj de färdigkokta linserna och tärna skinkan. Låt linser, korv och skinka koka i ca 5 – 10 minuter.

Jag ska erkänna att det här inte är min originalidé. Utgångspunkten är en spansk soppgryta Lentejas con chorizo, som Jens Linder skrev om i DN.

Han gillar långkok och hans linsgryta görs från grunden och ska koka i 1,5 timmar. Det är hedervärt och bra, men funkar kanske inte så bra en vanlig tisdag – så jag gjorde rätten lite snabbare och mer lättlagad.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsbakad tonfisk med körsbärstomater, rosmarin & kapris

14 onsdag Nov 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, Vin- & kokbok

Tonfisk känns lite lyxigt. Lite som om man lämnar mellanmjölkens land och gör ett tillfälligt besök vid Medelhavet.

Väljer man fryst tonfisk är den utflykten inte ens dyr, men man får en trevlig resa. Smakrik tonfisk, fyllig tomatsås och pigga toner av vitlök, kapris och rosmarin.

Nu börjar vi.

Det här behövs till 4 personer:
800 g tonfisk
2 gula lökar
olivolja
salt & svartpeppar
2 burkar körsbärstomater
5 vitlöksklyftor
1 – 2 kvistar rosmarin
1 msk kapris

Ris, bulgur eller korngrýn till maten. Eller bara sallad och ett gott surdegsbröd.

Gör så här:
Skala och hacka löken. Fräs den glansig i olivolja. Salt & peppra. Häll i körsbärstomaterna (behåll de gärna hela). Koka på svag värme tills smakerna har gått ihop, ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 175 grader. Skala vitlöken. Riv eller finhacka den. Hacka kapris och ”barren” från rosmarin. Blanda ihop kryddorna.

Skär snitt i tonfisken och stoppa ner en mindre del av kryddröran i snitten. Lägg resten i tomatsåsen. Salta & peppra fisken.

Häll tomatsåsen i en stor ugnsform. Lägg tonfisken i såsen och kör i ugn ca 9 – 10 minuter.

Ibland är det enkla också det goda. Det gäller inte för all mat, men just för den här tonfisken tycker jag det stämmer.

Dessutom är det här mat jag blir glad över. Men det följer inte alls med in i bilden – trots att jag dukar med min allra gladaste, gula duk från Provence.

Knepet är såklart att bottna formen med tomatsåsen och lägga tonfisken över. (Jag gjorde tvärtom.) Men det är svårt att börja om när man står där med en färdig ugnsform och kameran redo…

Den som inspirerade mig att laga tonfisk i tomatsås var Bo Hagström. I den utmärkta kokboken Solens mat har han ett recept på siciliansk tonfisk där fisken får koka i 30 minuter för att sedan ätas kall. Jag förkortade tiden, uteslöt sardeller och körde den i ugnen. Lite enklare, men väl så gott.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Daube provençale – sydfransk högrevsgryta

11 söndag Nov 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, gryta, huvudrätt, mat, nötkött

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fransk mat, gryta, huvudrätt, nöt

Jag vet inte om du har tänkt på det, men gamla tanter äter nästan ingenting. En liten lunchportion kan de dela så att den räcker till två dagar – på tallriken blir det liksom bara en liten klick med något som ska föreställa dagen huvudmål.

Det här gäller i alla fall för min 95-åriga mamma. Men det gäller inte när det maten är god och inte när man äter tillsammans.

Häromdagen firade vi mörkhöstens ankomst hemma hos oss. I glasen fanns en skvätt rödvin och på tallriken den sydfranska högrevsgrytan. Min mamma tog en portion, sedan en till och så några slevar ur grytan under tiden vi satt och pratade.

Jag tog det som ett gott betyg för maten – och det är inte så konstigt. Djupa smaker av kött marinerat i rödvin, pigg rökighet från sidfläsk och så kryddighet från timjan och lagerblad.

Med andra ord just en sådan gryta man kan ställa på bordet när landet är sänkt i mörker och regnet trummar på fönsterblecket.

Det här behövs till 6 personer:
1 kg högrev skuret i grytbitar
5 dl rödvin (inte alltför strävt) + en liten skvätt på slutet
½ vitlök, alltså en 5 – 6 klyftor
½ kruka timjan ihopbundet med steksnöre till en bukett
3 lagerblad
½ ekologisk apelsin, bara det brandgula skalet
ca 175 g rökt sidfläsk, skuret i strimlor
olivolja
salt & svartpeppar
1 – 2 msk tomatpuré
2 stora gula lökar
4 – 5 dl vatten eller ganska svag köttbuljong
2 morötter
500 g svamp, t ex champinjoner

Ät med ris, bulgur eller potatismos. Ställ fram ett gäng goda oliver till grytan.

Gör så här:
Skala och skiva ½ vitlök. Skär det brandgula skalet från ½ ekologisk apelsin. Lägg köttet i en bunke. Häll på 5 dl rödvin och blanda ner vitlök, apelsinskal, lagerblad och buketten med timjan. Låt marinera i 6 – 12 timmar.

Ta upp köttet och låt det droppa av. (Spar marinaden). Bryn strimlat sidfläsk i lite olivolja. Ta upp och låt det rinna av på hushållspapper. Bryn köttet i samma panna (i omgångar). Ta upp köttet. Skala och skiva löken och bryn den. Lägg allt i en stor gryta. Rör ner tomatpurén och stekt alltsammans en kort stund.

Häll i marinaden med kryddor, men ta bort apelsinskalet. I med vatten eller svag köttbuljong. Skumma av ev skum som bildas. Låt koka på svag värme minst 2 timmar.

Skala och fintärna under tiden morötterna. Stek dem i olivolja och låt dem koka med de sista 20 – 30 minuterna. Torka av/skölj svampen. Skär den i mindre bitar och bryn i olja. Salta och peppra.

Lägg i svamp och sidfläsk och låt det koka med grytan de sista 10 – 15 minuterna. Häll gärna i en skvätt rödvin mot slutet för att höja syran.

Koka ris, bulgur eller potatis under tiden.

Daube provençal har förmodligen ungefär lika många recept som det finns matlagare i Provence. Grytan kan innehålla nöt eller lamm, rökt fläsk eller svamp – eller alltihop.

I ganska många recept ingår oliver, men det är något jag brukar avstå ifrån – för annars protesterar hustrun högljutt, och petar över alla oliverna på min tallrik.

Men det här är mat för den mörka årstiden, både i Provence och Göteborg. Fjärran från sommarmaten med Salade Niçoise vid Medelhavet och räkor på en klipphäll i Bohuslän.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Selleristomp med spenat, lök & stekta kikärtor

04 söndag Nov 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

Det borde finnas en kokbok med namnet ”En måndag i november”, för aldrig är behovet av värmande tröstemat större än just de dagarna – måndagarna i november.

Känner du som jag, så ska du testa den här rätten. Mild sötma från rotfrukter och aningen kryddighet från kikärtorna. Det känns som något mormor kunde ha bjudit på, men med en twist från Mellanöstern.

Det här behövs till 2 ganska hungriga personer:
300 g rotselleri
350 g mjölig potatis
1 vitlöksklyfta, skalad
en skvätt kokspad
2 – 3 msk olivolja
salt & svartpeppar

2 lökar, gula eller röda
olivolja
salt & svartpeppar

2 påsar spenat, 130 g
olivolja
1 vitlöksklyfta, skalad
salt & svartpeppar

2 – 3 dl kokta kikärtor (0,75  –  1 burk färdigkokta)
olivolja
salt & svartpapper
1 tsk spiskummin
2 tsk milt paprikapulver
cayennepeppar eller chilipeppar, smaka dig fram till rätt styrka

Gör så här:
Skala löken och skiva den tunt. Stek på svag värme i olivolja till löken har blivit riktigt mjuk. Tar sådär en 20 minuter, lite fortare om den får steka under lock en del av tiden. Salta & peppra.

Skala och skiva rotselleri och potatis. Koka i saltat vatten – med en pressad vitlöksklyfta – tills allt är mjukt. Häll av det mesta av kokvattnet, men OBS spara det. I med olivolja, salt & peppar. Stöt till ett mos, vispa med en handvisp om du vill ha det mer finfördelat. Späd med mer kokvatten om det behövs.

Värm en kastrull med olivolja, pressa i vitlöksklyftan. Lägg ner spenaten tills den slaknar. Rör och krydda med salt & peppar.

Skölj kikärtorna om de kommer från en burk. Stek i olivolja. Krydda med salt, peppar, spiskummin och paprika. Smaka dig fram till rätt styrka med cayenne eller chilipeppar.

Inspirationen till den här rätten kommer från bloggen Et kjökken i Istanbul. Där lagar Vidar Bergum, en ung norrman som flyttat till Turkiet, rotmos med  olivenolje. Har du inte kikat in i hans kjökken så gör det, bloggen är väl värd ett besök.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning | Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 307 044 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d