• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Etikettarkiv: tillbehör

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

19 söndag Maj 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, meny, nötkött, ost & efterrätt, pasta, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, nöt, ost & efterrätt, pasta, sallad, tillbehör, vegetariskt

Studentmottagning för sonen, det var alltså en del år sedan. Jag står i köket och pratar med en av hans kompisar, En vänlig, välklädd och social tjej, men rätt mycket övre medelklass från Hovås (Göteborgs motsvarighet till Danderyd och Vellinge).

– Har du gjort all maten själv? Min mamma, hon sa ‘Jag orkar inte stå i köket hela tiden. Vi tar catering’.

Visst, det är lätt att säga om man har 70 000 i månadslön och en liten ärvd förmögenhet. Då kan man lägga 200 spänn per person på catering efter att ha betalat studentpresenter, kostym och mössa. Bal, blommor och studentflak – samma år som körlektionerna tickar pengar.

Dessbättre är det ingen omöjlighet att laga mat till många, bara man börjar i god tid – och ser till att ha kalla rätter på buffén, så man slipper springa som en skållad råtta i köket när alla andra äter och roar sig.

Och skulle du nu fundera på en studentbuffé så är mitt enkla råd: det går åt mycket mindre mat än man tror. Ungdomarna går från mottagning till mottagning – och de äter inte fem middagar på studentdagen. Dessutom är nog en del mer inriktade på det som går att dricka…

På en buffé ska det finnas något för alla, gärna både kött, fisk och vegetariskt alternativ. Gärna marinerad fransk rostbiff (ugnsstekt på lägre temperatur ger saftigare kött), ugnsstekt lax med romsås (där jag till sist tog hjälp av en fiskhandlare för att få till såsen) och marinerad oumph.

När väl proteinet är på plats kan man fundera över de andra sakerna som ska stå på bordet. Potatissallad, till exempel. Frågar du mig så är en fransk potatissallad med vinägrett given. Lättare, godare och inte så där gräddtung som potatissallad kan bli annars. Kanske en pastasallad med pesto. Kanske en grönsallad med valnötter och finhackad schalottenlök.

Så var det där runt omkring. Bröd och några ostar, såklart. Kanske oliver, tapenade, hummus eller tzatziki. Och så frukt: vindruvor och päron och små goda körsbärstomater. Kanske mer exotiska frukter som ananas, papaya eller mango.

Frågar du mig så behövs inget mer på buffén, men rätt många tycker att det ska vara en efterrätt. Ett förslag: gör en kaka som du kan laga flera dagar innan och sedan bara ta fram. Till exempel en mandelkaka som serveras med vispad grädde och bär, eller en frisk och syrlig citrontarte som får sällskap av lena, mixade jordgubbar.

Oavsett vad du väljer – börja i tid, annars blir det stressigt som bara den.

Och till sist: njut av festen!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Pankopanerade kycklingben med parmesancrème

08 onsdag Maj 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, kyckling, mat, tillbehör

≈ 3 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, kyckling & fågel, sås & röra, tillbehör

Ekologisk kyckling smakar så mycket mer än industriell kyckling, främst för att den slaktas vid en högre ålder. Men den har ett pris som kan skrämma små barn och få pensionärer att gråta.

Ett sätt att få råd med den ekologiska är att inte köpa kycklingfilé. Här har vi använt kycklingben, panerat dem i kryddad panko och stekt dem i ugnen. Resultatet är smakrikt, saftigt kycklingkött.

Men även om du hoppar över kycklingen. Testa den här parmesancrèmen. Få ingredienser, oslagbart enkel att göra, och massor av god smak!

Det här behövs till 2 personer:
ca 550 g kycklingben
olivolja
salt & svartpeppar
1 dl panko
1 tsk flingsalt
1 tsk torkade provencalska örter eller timjan
1 tsk paprikapulver (om du vill)
rätt så mycket svartpeppar från kvarn

grönsaker
1 liten rödlök
1 paprika, gul eller röd
10 – 12 cm zucchini
olivolja
torkade provencalska örter
salt & svartpeppar

parmesancrème
1 dl crème fraiche (gräddfil och turkisk yoghurt funkar säkert också)
1 dl finriven parmesan eller grana padano
2 msk majonnäs
ordentligt med svartpeppar

Servering
klyftpotatis, ris eller matgryn

Gör gärna så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Pensla kycklingbenen med olja. Salta & peppra lätt.

Blanda panko med flingsalt, provencalska örter, paprikapulver och svartpeppar på en tallrik. Vänd kycklingbenen i blandningen och tryck till lite så paneringen fastnar.

Lägg kycklingbenen i en oljad ugnsform. Kör i ugnen tills kycklingen är helt klar (det ska inte vara något rött inne vid benen), ca 35 – 40 minuter. Vänd kycklingbenen efter halva tiden.

Grönsaker. Skala och skär rödlöken i ganska tunna klyftor. Dela paprikan, kärna ur och skär i munsbitar. Skär zucchini i knubbiga kvartar/bitar. Salta, peppra och krydda med provencalska örter. Lägg i en oljad ugnsform. Skjut in i ugnen i ca 20 minuter. Rör runt en eller två gånger under tiden.

Parmesancrème. Blanda ihop crème fraiche, riven parmesan och lite majonnäs. Smaka av med svartpeppar.

Nästa gång jag gör den här kycklingen ska jag använda två ugneformar, en till kycklingen och en annan till grönsakerna. Nu lät jag allt ligga i samma form. Praktiskt för det blir mindre att diska, men en del av paneringen släppte när kycklingbenen gneds mot grönsakerna – och det var liksom inte meningen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Panerad långa med rödvinskokta linser & grönsaker

10 onsdag Apr 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, sås & röra, tillbehör

På tisdagarna handlar vi billig fisk… Nej, jag ska bespara dig ännu en beskrivning av våra fiskinköp. Blir du nyfiken så har jag skrivit om det i tidigare inlägg.

Men den här vanan har lett till massor av nya fisksorter. Vi har käkat kolja och kummel och spätta – kanske inte så ovanliga – men också havskatt och hällefilé.

För en tid sedan kom hustrun hem med långa. Det har jag inte ätit sedan jag åt den som lutfisk någon gång förra seklet.

Men långa visade sig vara en habil matfisk. Lite rustik, ungefär på samma sätt som torsk. Vi åt den med rödvinskokta linser. Och se där, ännu en lyckad vardagsmiddag blev färdig på spisen..

Det här behövs till 3 personer:
550 – 600 g långafilé (eller torsk, kolja…)
salt & peppar
vetemjöl & ströbröd
olivolja

Rödvinskokta linser
1 dl röda linser
2 (mindre) morötter
2 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
olivolja
salt & svartpeppar
1 tsk provensalska örter (eller andra torkade örtkryddor)
0,75 tsk strösocker
1 tsk röd balsamvinäger (eller annan mild vinäger)
2 dl rött vin (inte strävt) + en liten skvätt
2 dl buljong, veg eller kyckling, vatten + tärning eller fond

Servering
Potatismos, kokt potatis – eller kokta matgryn

Gör gärna så här:
Rödvinskokta linser: Skala och tärna morötterna. Skala och hacka lök och vitlök.

Fräs lök och morot i olja. Salta, peppra och strö över örtkryddor. Rör ner sockret. Låt det smälta och häll på vinäger. I med rödvin och buljong, och låt såsen koka i 10 minuter.

Skölj linserna. Ha i dem i såsen, och låt den koka i ytterligare ca 10 minuter. Smaka av med en skvätt vin på slutet – ger mer fräschör.

Fisken: Skär den i portionsbitar (eller hanterbara bitar). Salta & peppra. Häll upp vetemjöl och ströbröd på en tallrik, kanske 2 – 3 msk av varje. Vänd fisken i blandningen och stek på medelvärme i olja. Det tar kanske 2 – 3 minuter per sida för tunna filéer, kanske 4 – 5 minuter för riktigt tjocka bitar.

Jag vet inte hur det är för dig, men själv har jag inget till övers för fiskben. Det lättaste är att skära bort dem innan man lagar till fisken. Om du känner med handen så hittar du benen i en rad i mitten av filén från huvudet och en bit ner mot stjärten.

När du hittat benen kan du antingen ta en plattång och dra ut ben för ben (massa jobb), eller också fattar du kniven och skär bort benraden. Det kallas för att byxa fisken för det blir liksom två ”ben” som sitter ihop vid stjärten. Alltså en byxa.

På en del fiskar, t ex sej och långa, styckar inte fiskhandlaren ut den tjockare ryggbiten. Det är lite synd, för den är riktigt god.

Men – med kniven i hand – är det lätt fixat. Skär bort den tjockaste delen och laga den separat, så slipper du få torr och överstekt ”tunnfilé” och halvrå ryggbit.

Lycka till med fisken och kniven.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsbakad kolja med citron- & kaprissmör

10 söndag Mar 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, tillbehör

Nästa gång du handlar fisk, nöj dig inte bara med fisken. Gå en sväng butiken och plocka på dig smör och olivolja, citron och kapris – om du inte redan har det hemma såklart.

De fyra ingredienserna blandar du till ett kryddsmör där citron ger en lätt syrlig kick och kapris ett basackord. Tillsammans ger de en smakskjuts som skickar upp fisken till nya höjder.

Vi åt den här koljan en vanlig vardag. Tittade på varandra och nickade ”Så här ska fisk smaka”.

Men kryddsmöret blir en liten katastrof på bilden här ovan. Du får väl lägga upp det lite snyggare på din tallrik.

Det här behövs till 2 personer:
400 g koljafilé (eller annan vit fisk)
olivolja
lite salt & svartpeppar

Kryddsmör
50 g smör (rumsvarmt)
2 msk olivolja
1 msk kapris, hackad
rivet skal av 1/2 (eko)citron
ca 2 klyftor pressad citron
salt & svartpeppar

Gröna bönor (haricots verts)
200 g gröna bönor
smör & olivolja
flingsalt

Servering
kokt potatis

Gör gärna så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg fiskfiléerna i en oljad ugnsform. Salta & peppra lätt, låt fisken stå medan du förbereder det andra.

Skala och sätt potatisen på spisen.

Blanda/mosa smör och olja. (Om smöret är kylskåpskallt kan du värma det lite försiktigt på spisen). Blanda ner hackad kapris och rivet citronskal. Smaka av med salt, peppar & pressad citron. Ställ in smöret i frysen tills det är dags att äta.

Kör fisken i ugnen i ca 12 minuter. Den ska dela sig fint i lamellerna när man trycker på den.

Lägg gröna bönor i en kastrull med saltat vatten. Koka upp och koka ett par sekunder. Häll av vattnet. Tillsätt smör och olja. Stek/woka så att bönorna är genomlagade, men fortfarande al dente. Krydda med flingsalt.

Idén med smör, citron och kapris till fisk har jag inte kommit på själv. Den finns på Allt om Mats webb. Men tidningen har brynt smör – inte fast kryddsmör. Och så har jag grejat runt lite med smaksättningen, så det blir som jag vill ha det.

Nu är det upp till dig. Hur vill du greja runt med receptet?

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Brunch – mackor med tonfiskröra & hummus med soltorkade tomater

08 torsdag Feb 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

tillbehör

Det bästa med pensionärslivet är morgnarna. Nästan alla morgnar kan man ligga kvar i sängen och läsa tidningen. (Hustrun säger att jag somnar om, men det är rent förtal). Sedan går man upp och struttar runt i morgonrock en timme eller så – först därefter är det dags för frukost.

Och då vill man ha lite extra; de här två mackorna till exempel.

Hummus får en smakskjuts av de soltorkade tomaterna, och passar fint på vitt (surdegs)bröd. Tonfisk har lite café-känsla över sig. Gör sig bra på rågbröd med ägg och/eller tomat.

Trevlig frukost på dig. Eller kanske trevlig brunch!

Hummus med soltorkade tomater
3.5 dl kokta kikärtor (1 pkt färdigkokta)
2 – 3 msk olivolja
2 – 3 msk vatten
1 vitlöksklyfta
1/2 tsk spiskummin och/eller 1 liten nypa chiliflingor
salt & svartpeppar
ca 4 soltorkade tomater
ev ett par droppar pressad citron

Gör gärna så här:
Skala vitlöken, strimla tomaterna och skölj kikärtorna. Lägg dem i en mixer/matberedare. I med vatten, olja, spiskummin och/eller chiliflingor. Mixa nästan slätt. Skrapa ner tomaterna. Mixa och smaka av med salt, peppar & ev aningen pressad citron.

Tonfiskröra
1 burk tonfisk
ca 1 msk majonnäs
ca 1 msk crème fraiche eller yoghurt
svartpeppar & lite salt
finskuren dill efter tycke och smak (fryst funkar bra)

Gör gärna så här:
Häll av olja/vatten från tonfisken. Lägg i en skål och mosa med en gaffel. Ta bara i så mycket crème fraiche/yoghurt så att tonfisken binds ihop till en massa. Smaka av med dill, salt & peppar.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Panerad sej med rödbetor, smörgåsgurka & kapris

21 söndag Jan 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, tillbehör, Vin- & kokbok

Jodå, jag och hustrun tar vår pensionärstillvaro på allvar. Du vet, handlar på extrapris och så, även om affären ligger flera mil bort.

På tisdagar sätter vi oss på vagnen (göteborgska för spårvagn) och åker tvärs igen stan för att handla billig fisk på Hemköp i Masthugget. (Om vi inte är lata för då tar vi bilen).

Och det är verkligen en billig fiskdisk. Färska räkor för så där 100 kronor kilot, laxfilé för 150…

Härom veckan kom hustrun hem från en tur på stan – och Masthugget – med en fin bit sejfilé som vi panerade och stekte till middag. Vi toppade fisken med hackad inlagd gurka, rödbetor och kapris. Lite som en fräsch tartarsås men utan majonnäs.

Men jag kan lugna dig på en punkt. Vi har inte börjat gå bredbent med kundvagnen mitt i butiksgången så vi blockerar vägen för alla andra kunder. Det tillhör gruppen 75+ – och där är vi ännu inte på många år.

Det här behövs till 2 personer:
400 g sejfilé (eller annan vit fisk som torsk)
salt & peppar
ca 1/2 dl rågmjöl eller ströbröd
olivolja

Grönsakshack
1 dl hackad smörgåsgurka
0,75 dl hackad inlagd rödbeta
2 msk kapris

Servering
kokt potatis
citronklyftor att pressa över fisken

Gör gärna så här:
Hacka smörgåsgurka, inlagda rödbetor och blanda med kapris.

Dela fiskfilén i portionsbitar, salt & peppra den. Häll upp rågmjöl på en tallrik och vänd fisken i mjölet. Stek i olja tills den är klar. Tar så där 2 – 4 minuter per sida, men det beror såklart på hur tjocka filéerna är.

Koka potatis och klyfta citron under tiden.

Idén att servera fisk med hackade rödbetor har jag inte kommit på själv. Det är ett resultat av ivrigt kokboksläsande. I det här fallet Livsviktigt! av Maj-Lis Hellenius.

Hon är professor i hjärtkärlprevension, alltså hur man förebygger hjärtinfarkt. Det gör att kokboken faktiskt bygger på vetenskapliga rön om hur man ska leva för ett långt och gott liv. Något som kan sammanfattas med Medelhavskost och så en promenad om dagen.

Men det som gör boken läsvärd är hennes matglädje. Hon gillar verkligen mat och har fullt med användbara recept.

Läs gärna boken. Det är den värd.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Linspaté med morötter, franska örter & spenat-creme fraiche

18 torsdag Jan 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, huvudrätt, smårätt, tillbehör, vegetariskt

≈ 1 kommentar

Etiketter

buffé, förrätt, huvudrätt, klimatsmart, smårätt, tillbehör, under 20:-, vegetariskt

Med enkla och billiga råvaror kan man göra mycket. Den här festfina patén, till exempel.

Man tar bara ett par morötter, lite lök och linser – och så grejar man med råvarorna en stund. Och ut ur ugnen kommer en paté full med milda, goda smaker.

Det här behövs till 8 – 10 personer på en buffé:
1,75 dl okokta röda linser (5 dl kokta linser)
salt & vatten
1 bit lök
1 skalad vitlöksklyfta
2 tsk torkade provençalska torkade örter (eller timjan, oregano…) eller en bukett med färska örter

2 – 3 schalottenlökar
(knappt) 5 dl finriven morot (ca 3 morötter)
olivolja
2 – 3 vitlöksklyftor
salt & svartpeppar
2 tsk torkad timjan eller 2 msk färsk timjan
1 liten nypa milda chiliflingor (om du vill)
1 msk pressad citron
3 ägg
½ dl vispgrädde

Spenat-crème fraiche
65 g babyspenat
1 liten schalottenlök
1 vitlöksklyfta
2,5 dl crème fraiche
drygt 1/2 dl majonnäs
salt & svartpeppar

Gör gärna så här:
Koka linserna efter anvisningar på paketet. Låt lök, vitlök och lite örtkryddor koka med linserna. Salta ordentligt – ofta mer än vad producenten tycker. Låt svalna lite, och fiska upp lök, vitlök och färska örtkryddor.

Sätt ugnen på 175 grader. Skala vitlök och schalottenlök. Finhacka löken. Skala och finriv morötter.

Fräs schalottenlöken i olja tills den börjar mjukna. Lägg i morotsrivet och vitlöken. Krydda på bra med salt & svartpeppar. Ta med aningen chiliflingor om du vill. Fräs tills moroten mjuknar. Blanda ner örtkryddorna. Pressa i citron och åt röran svalna lite.

Blanda ägg och grädde. Blanda det sedan med pressad citron, linser och avsvalnad lök-morot.

Smöra en 1,5 litersform, t ex avlång brödform. Klipp ev en bit bakplåtspapper, smöra den och lägg den i botten, så lossnar patén lättare.

Häll i linsröran. Släta till med en slickepott. Kör patén i ugnen ca 50 minuter – eller tills den har stannat och fått fin färg. Lägg på folie om den blir för mörk.

Spenat-crème fraiche
Skala och grovhacka lök och vitlök. Lägg det i en mixer tillsammans med spenaten. Puls-mixa ganska slätt. Klicka ner crème fraiche och majonnäs. Mixa slätt. Smaka av med salt & peppar.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Gougère – saftiga & fluffiga ostbollar

04 torsdag Jan 2024

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, mat, smårätt, tillbehör, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fransk mat, smårätt, tillbehör, vegetariskt

De här små ostbollarna kan förgylla vilken fredag som helst, eller ett vanligt familjekalas. Eller som i vårt fall ett nyårsfirande. Det är därför en flaska franskt nyårsbubbel finns med på bilden.

Men fega inte med osten. Det ska vara ganska mycket ost, och den ska vara lagrad – annars blir det en mesig anrättning.

Det här behövs till ca 25 små bollar:
drygt 150 g lagrad riven ost (ca 3,5 dl) gruyère, comte, cheddar, parmesan, herrgård…
125 g smör
2 dl vatten
1/2 tsk salt
2 dl vetemjöl
4 ägg
aningen svartpeppar
ev lite riven ost på toppen

Gör gärna så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Riv osten fint.

Koka upp smöret (i mindre bitar) och vatten. Skruva ner värmen och rör i mjölet, lite i taget. Rör så det blir en blank deg som släpper från kanten.

Lägg över degen i en bunke. Använd en el-visp med degkrokar (eller en trägaffel, men det verkar jobbigare). Salta och ha i aningen svartpeppar. Knäck i ett ägg i taget och vispa in ägget. Vispa i den rivna osten till en jämn och blank deg.

Ta en sprits och spritsa ut ca 25 små ostbollar på en bakplåt med bakplåtspapper. (Eller krångligare: ta två skedar och forma ostbollarna.)

Grädda bollarna i ugnen i ca 25 minuter.

Åt & njut!

Det där med spritspåse är något ganska nytt för mig. Jag köpte en sådan för ett par år sedan – och så fyllde jag påsen med någon smet som jag spritsade ut på en bakplåt.

Hustrun stod bredvid och skulle liksom vara moraliskt stöd när jag begick mig sprits-premiär. Men hon är inte alltid så finkänslig, det var hon inte den här gången heller.

– Haha, sade hon. Det ser ut som om du har spritsat ut hundbajsar!

Och jag får erkänna att det fanns vissa likheter…

Den här gången gick det bättre. Jag höll spritshuvudet ganska nära plåten och då flöt smeten ut till ”kakor”. Men det där med att få till ”bollar” av degen, det får vi ta nästa gång.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Mumma – till köttbullar & revbensspjäll

22 fredag Dec 2023

Posted by Vin, mat, Alsace in öl, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

cider & dryck, jul, tillbehör

”Det smakar mumma” är ett gammalt uttryck för något som är gott. Och mumma är verkligen gott. Där blandas rostad fyllighet från porter med beska från pilsner och lite sötma från portvin. En del människor tycker det ska innehålla sockerdricka, men det har jag aldrig förstått charmen med.

Det här behövs till 1 – 2 personer:
50 cl pilsner, gärna folköl med bra beska
50 cl porter
3 cl portvin (behöver inte vara finaste sorten)
3 cl kardemummakryddad gin

Gör så här:
Låt gin dra ett par timmar med lite kardemumma (mängd efter tycke och smak). Sila bort kryddorna och blanda med pilsner, porter och portvin i en stor karaff. Bär in den skummande drycken och ställ den mitt på julbordet – just där hör den hemma.

Mumma har sitt ursprung i starkt mörkt öl från Tyskland. Namnet kommer från Christian Mumme, bryggare i Braunschweig på 1400-talet, i alla fall om man får tro Språkrådet.

I Sverige blev mumma ett ord för starkt mörkt öl, ofta blandat med sockerdricka. Ibland med starkvin, sprit och kryddor som kardemumma. Om jag ska leka språkvetare på amatörnivå, så kanske ordet mums hänger ihop med mumma.

Det är i alla fall ett annat sätt att uttrycka det. Mumma är mums.

God Jul!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Coleslaw – gott till hamburgare och som förrättssallad

16 torsdag Nov 2023

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör

≈ 5 kommentarer

Etiketter

förrätt, sallad, tillbehör

Visst kan hamburgare vara gott! (Ja, jag menar riktig hamburgare, inte sånt där man får på McDonalds). Godast är det på krogen, men jag börjar få till det här hemma också – viktigast är att inte steka köttfärspucken för länge. Några andra bra knep är att krydda färsen i bunken – inte i stekpannan, att ha lite, lite vatten i färsen och att forma tjocka burgare.

Vi äter ofta hamburgarna med klyftpotatis och en aioli, alltså utan bröd. Men ibland tar vi med en coleslow.

Det här behövs till 2 – 3 personer:
4 – 5 dl finstrimlad spetskål (eller vitkål)
1 riven morot
1 finhackad (banan)schalottenlök
1 dl crème fraiche
1/2 dl majonnäs
1,5 tsk dijonsenap
salt & svartpeppar

Gör gärna så här:
Strimla kålen så fint du kan utan att skära dig i fingertopparna. Riv moroten och finhacka löken.

Om du vill få en mildare smak: Koka upp en gryta med vatten. Lägg ner grönsakerna i vattnet i sådär 2 sek, häll av och spola med kallt vatten.

Lägg grönsakerna i en skål. Blanda med crème fraiche och majonnäs, bara så mycket så grönsakerna binder ihop sig. Krydda och smaka av med salt, peppar och dijonsenap.

Jo, det händer att jag och hustrun äter en sallad som förrätt. (Fräscht och gott en helt vanlig onsdag.) Och då har det hänt att det är just en coleslow vi äter.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 776 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d