• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Etikettarkiv: tillbehör

Torsk på norsk med rökt sidfläsk & ärtor

15 tisdag Jan 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör, vardagsmat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, tillbehör, vardagsmat

Ta lite vanlig torskfilé, du vet sådan där som ligger och väntar i frysen. Koka den på norsk, alltså i starkt saltat vatten. Stek sidfläsk och ärtor, om du vill smälter du lite smör.

Förvandlingen är fullbordad. Den bortglömda torskfilén har blivit en smaklig vardagsmiddag med vit och skivig fisk och smakrika tillbehör.

Det här behövs till 4 personer:
700 g torskfilé
1 l vatten
2 msk salt
150 g rökt sidfläsk eller bacon
svartpeppar
250 g ärtor + lite rapsolja
lite smält smör om du vill (gott men fett…)

Gör så här:
Tina torskfilén. Koka upp vatten och salt (blir fruktansvärt salt vatten). Lägg ner fisken i vattnet och låt det nästan koka upp. Ta grytan från plattan och låt fisken ”dra” i vattnet i 6 minuter. Ta upp med hålslev, så håller den sig hel.

Tärna sidfläsk. Stek det knaprigt, peppra och låt det rinna av på hushållspapper. Stek ärtorna (mycket godare än kokta) i fläskfettet, tillsätt kanske aningen olja. På med svartpeppar och kanske aningen salt.

Ät & njut. Kanske med lite smält smör och kokt potatis.

Torsk på norsk med sidfläsk & ärtor var vår middag en blytung dag i januari. Vi var helt klubbade efter jobb och tidig morgon och allt annat som skulle klaras av… Men lite, lite kände vi att livsandarna början återvända när maten kom på bordet.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Lyxig lättrimmad torskrygg med balsamicokokt rödlök, örtolja & svartrötter

04 fredag Jan 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, sås & röra, tillbehör

Är du fortfarande proppmätt efter jul och nyår – eller har lusten till god och lite lyxig mat återkommit?

Testa i så fall torskrygg till trettondehelgen. Det är en fiskbit som jag blir lika glad av varje gång. Lätt att lyckas med – den blir så där skivig och smakrik som torsk är på krogen, särskilt om man snabbrimmar den. Här får den sällskap av smakrik örtolja, rostad hasselnöt med crunch och balsamicokokt rödlök.

Det är höga men milda smaker – och inte en enda av mina smaklökar protesterar när den här rätten kommer på tallriken.

Men det är ett långt recept, så utrusta dig med lite tålamod för att ta dig igenom – och kom ihåg att nästan allt av tillbehören kan förberedas innan.

Det här behövs till 8 personer:
1,5 kg torskrygg i portionsbitar
1,5 tsk salt
smör & olivolja
lite svartpeppar & kanske aningen salt

Rödlök
350 g rödlök
olivolja
salt & svartpeppar
1 msk tomatpuré
½ msk honung
½ dl god röd balsamvinäger
½ dl hyggligt rödvin, inte alltför strävt

700 g svartrötter
1 l vatten + 2 tsk salt
smör, salt & svartpeppar

100 g hasselnötter

Örtolja
1 kruka timjan
1 knippe krusbladig persilja
1 liten vitlöksklyfta
1 ekocitron, rivet skal + saften från ½ citron
2 dl olivolja
salt & svartpeppar

Kanske ugnsstekt delikatesspotatis därtill

Gör så här:
Lägg torskbitarna på ett fat. Strö över salt, ställ åtsidan och låt fisken rimma i en timme. Sätt ugnen på 200 grader.

Skala svartrötterna och skär i bitar. Koka dem al dente i kraftigt saltat vatten. Det kan ta allt mellan 10 och 30 minuter. Prova med en potatissticka. Fräs dem i lite smör innan serveringen. Krydda med salt & svartpeppar.

Skala och skiva rödlöken tunt. Fräs mjuk i olja. Rör ner tomatpuré och honung. Häll i balsamvinäger och rödvin. Koka på svag värme i ca 20 minuter, den sista tiden utan lock. Vätskan ska koka in så det blir en ”röra”.

Lägg hasselnötterna i en ugnsform och kör dem 10 minuter i ugnen. Lägg dem i en dubbelvikt kökshandduk och gnugga bort det mesta av skalet. Grovhacka nötterna.

Sänk ugnsvärmen till 150 grader.

Ta bort de grova stjälkarna från timjan och persilja. Riv citronen och vitlöksklyftan. Lägg timjan, persilja, citronskal (zest) och riven vitlök i en mixer. Häll i olivoljan och pressa i ½ citron. Mixa till till en grönprickig sås. Smaka av med salt & svartpeppar.

Skölj torskryggen och torka av. Bryn den i smör & olja. Svartpeppra försiktigt & ha kanske på lite, lite salt (det beror på hur noga du sköljt fisken). Lägg i en ugnsform och kör i ca 10 – 15 minuter.

Fisken är klar när den skivar sig fint. Tryck med ett finger så ser du när den skivar sig.

Okej, jag erkänner. Det här var ett av världen längsta recept och jag gratulerar till att du orkat läsa ända hit.

Men, och det är ett viktigt men, mycket av det här kan man förbereda. Rödlöken och svartroten kan man koka innan. Hasselnötterna kan rostas innan och örtoljan kan såklart vara klar innan.

Då återstår bara att steka fisken, fräsa upp svartrötterna och värma rödlöken.

Men det långa receptet, det måste man lik förbannat läsa…

Välj gärna en Riesling med sög syra och lite restsötma. I våra glas fanns von Winning Win Win – och det blev faktiskt en win-win situation. Mat och vin klickade. Och mina smaklökar blev på gott humör. Hoppas att dina blir lika uppiggade!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsbakade bönor – lättaste receptet

02 onsdag Jan 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, tillbehör, vegetariskt

Kommer du ihåg burkarna med Heinz Baked beans, alltså de vita bönor bakade i tomatsås?

I den grå forntiden så var det något jag gillade (och Andy Warhol målade). Det var lite skamligt då på 70-talet, ungefär som att gilla amerikanska hamburgare och country-musik.

Nu är det länge sedan jag såg Heinz-burkarna. Jag vet i alla fall ingen som köper dem. Men jag har insett hur enkelt det är baka dem själv. Dessutom blir de mycket fräschare och godare. I alla fall om man jämför med Heinz bönor.

Det här behövs till ca 4 personer som tillbehör:
7 dl kokta vita bönor (egenkokta eller 2 pkt färdigkokta)
1 gul lök
olivolja
salt & svartpeppar
1 tsk chipotle chilipulver
1 burk hela tomater (eller krossade)
½ burk vatten
2 vitlöksklyftor
2 tsk honung eller mörkt socker
ev lite pressad citron
ev färska örtkryddor (timjan, oregano, basilika)

Gör så här:
Sätt ugnen på 220 grader. Skala och hacka löken. Fräs den glansig i olja. Salta & peppra ganska rejält. Krydda med chilipulver till angenäm styrka och smak. Klipp sönder tomaterna med en sax i burken (enklast). Häll i tomaterna, pressa i vitlöken och krydda med honung. Låt koka ett par minuter.

Skölj bönorna om de kommer från färdigköpta förpackningar. Häll ut dem i en stor ugnsform och häll tomatsåsen över. Ringla över mer olivolja.

Sätt in i ugnen i ca 60 minuter eller tills vätskan liksom har absorberats. Rör runt ett par gånger under tiden. Pressa i lite citron på slutet eller klipp ner lite färska örtkryddor. Kanske lite mer salt & peppar…

Världen förändras. Numera är country inget att skämmas för och Johnny Cash har fått den kultstatus han förtjänar.

Och när jag vill kan jag äta bakade bönor till middag. De funkar bra till en skiva stekt fläskkött, men skäms inte för sig om de skulle dela vegetarisk tallrik med lite ris och en sallad.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ljummen sallad med svartkål, apelsin & granatäpple

22 lördag Dec 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

jul, sallad, tillbehör, vegetariskt

Gnistrande röda granatäpplekärnor, smakrik apelsin och mild svartkål. Den här salladen har verkligen vad som krävs för att platsa på julbordet. Dessutom lyser den i julens färger: rött och grönt.

Det här behövs till 5 – 6 personer:
200 g svartkål
rapsolja & smör
aningen salt & peppar
1 apelsin
½ – 1 granatäpple
1 – 2 dl valnötter

Dressing
3 msk rapsolja (kallpressad smakar mer)
1 msk pressad apelsin
½ msk mild vit vinäger
salt & svartpeppar

Gör så här:
Skölj kålen och ta bort den grova mittremsan. Strimla bladen fint. Stek kort tid i smör och olja, bara så mycket att kålen nästan faller ihop. Krydda lätt med salt & peppar.

Skiva apelsinen tunt, går lättast på mandolin. Grovhacka valnötterna. Kärna ur granatäpplet. Lättaste sättet: Skär av botten och toppen, skär igenom skalet och bryt upp granatäpplet i klyftor. Pilla ut kärnorna.

Blanda ihop dressingen. Lägg upp kål, apelsin och valnötter på ett fat. Toppa med granatäpple. Häll dressingen över.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Kalkonfilé med ljumma tomater, salladslök & bönor

26 fredag Okt 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, kyckling, mat, tillbehör

≈ 1 kommentar

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, kyckling & fågel, sås & röra, tillbehör

Tomater kan verkligen smaka olika. På Ica och Konsum trängs de i färdiga plasttråg. Röda och fina – ända till man stoppar in dem i munnen, då blir det liksom ett ingenting av smaken.

Och så kommer man hem till folk som odlar egna i växthuset på tomten. Röda och fina, direkt från plantan – och när man stoppar in dem i munnen så formligen exploderar de av söt, fyllig smak.

Klart som fasen att man hellre vill ha de där hemodlade. Men hur gör man om man inte har lust att köpa ett växthus, sätta ihop det och slita en hel sommar för att kunna skörda framåt hösten?

Mitt anspråkslösa förslag: leta upp en grönsaksaffär (gärna en där innehavaren har invandrat till Sverige). Har man tur så finns det riktigt goda tomater – närodlade i bästa fall – som inte kostar särskilt mycket mer än de där plastförpackade från stormarknaden.

I den här ljumma bön- och tomatröran gör de hela skillnaden. Med rätt tomater blir det en fyllig smak med aningen sötma. Bryter finns mot kalkonfilén och en frisk sås med crème fraiche och rivet citronskal.

Är du ett rosmarin-fan så kan du addera lite hackad rosmarin till såsen, men är du tveksam så låt bli. Rosmarin är en dominant krydda som gärna stjäl alla smakreceptorerna i munnen.

Det här behövs till 3 personer:
500 – 600 g kalkonfilé eller kycklingfilé
olivolja
salt & svartpeppar

3 – 4 dl kokta bönor (svart, vita eller de du gillar bäst)
olivolja, salt & svartpeppar
3 salladslökar eller en bit purjo, strimlad
300 g körsbärstomater, delade i kvartar

Citron-crème fraiche
2 dl crème fraiche, 17 % funkar bra
1 liten vitlöksklyfta, riven
salt & svartpeppar
ev 1 liten kvist rosmarin, hackade ”barr”
citron efter tycke och smak

Kanske klyftpotatis därtill

Gör så här:
Börja med klyftpotatisen om du vill ha det som tillbehör.

Bryn kalkonfilén i olja. Salta & peppra. Lägg ett lock på stekpannan och efterstek köttet på lägre värme i ca 10 – 12 minuter. (Köttet ska upp i minst 70 grader om du har en termometer). Låt köttet vila inslaget i folie i 5 – 10 minuter innan du skär upp det.

Fräs bönorna i olja så de blir varma. Lägg i strimlad salladslök och tomat. Låt allt bli varmt. Salta & peppra.

Blanda ihop crème fraiche med kryddorna. Om man använder riven vitlök så blir det mildare än om man pressar ner den. Smaka av med citron.

Men hallå, tänker du kanske. Här skriver han en massa om klimatsmart mat, men så kommer han i alla fall dragande med mängder av recept på kött…

Ja, alltså… Jag har inga planer på att blir en raw food-nisse vars högsta dröm är att göra en prinsesstårta med ett grönt lock av rå broccoli. (Låter faktiskt extremt äckligt).

Men det här är ganska klimatsmart mat. Fågel är way bättre för klimatet än nötkött. En entrecote på 200 g ger ungefär lika mycket klimatutsläpp som 2 kilo kycklingfilé. Potatis är bättre än ris, och bönor är något av klimatets bästa vän.

Med tomater är det krångligare. Det är en massa med transporter och växthus och uppvärmning. Jag får nöja mig med att de är närodlade och hyfsat mycket i säsong.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fläskfilé & rosmarin, potatis & tomater – allt i en långpanna

13 lördag Okt 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskfilé, fläskkött, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, huvudrätt, sås & röra, tillbehör

Ruggig oktober och en envis förkylning… Och hustrun, hon reste bort över helgen. Så vad skulle man göra för att pigga upp sig?

Lite god mat, kanske.

Här kommer världens enklaste mat för enastående (=ensamstående ätare).  Man tar en bit kött (fläskfilé eller kycklingfilé). Lägger den och potatis i en ugnsform med de godsaker man gillar, t ex rosmarin, oliver och vitlöksklyftor, bönor och körsbärstomater.

Skjuter in allt i ugnen, pillar sig i håret eller tittar på tv en stund. Sedan är det bara att ta ut en-portionsrätten ur ugnen, lägga upp på tallriken och klicka på lite pigg citron-crème fraiche. (Okej, då. Man får röra ihop crème fraiche-såsen…).

Nu har du en middag med saftigt kött, fräsch citronsmak och rosmarinkryddad ugnspotatis.

Det ska vara gott att äta, även om man är enastående.

Det här behövs till en person:
150 – 200 g kött, t ex fläskfilé eller kycklingfilé
olivolja
salt & svartpeppar
3 potatisar
2 – 3 oskalade vitlöksklyftor
1 klyfta citron
1 kvist rosmarin
1 näve gröna bönor, haricots verts
några oliver
lite körsbärstomater

Citron-crème fraiche
½ dl crème fraiche (34 % är godast)
rivet skal av ½ ekocitron
kanske en droppe pressad citron
salt & svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Skala potatisen och skär den i kuber stora som sockerbitar. Koka upp i saltat vatten och låt koka i en minut så fastnar potatisen inte i formen. Salta & peppra köttet.

Olja en ugnsform. Lägg kött och potatis i formen. I med rosmarin och oskalade vitlöksklyftor. Ugnsstek tills allt är klart, ca 35 minuter för fläskfilé, vänd runt ett par gånger. Låt frusna gröna bönor steka med i 15 – 20 minuter. Oliver och tomater i 10 – 15 minuter.Höj värmen de sista minuterna så det blir bra färg. Salta. (OBS. Om du använder kyckling, kolla så den är helt genomstekt.)

Citron-crème fraiche: Blanda crème fraiche med rivet citronskal och kanske aningen pressad citron. Salta & peppra.

Det där var väl inte så svårt? Och visst fasen var det mycket trevligare än att ta på sig offerkoftan, köra fryst färdigmat i micron och tänka ”Vojne, vojne, vad det är tråkigt att äta ensam…”

Och skulle det nu olyckan vara framme och du ska göra den här maten till fler än  bara en person, så är det faktiskt bara att multiplicera. Men det klar, då behöver du nog en långpanna istället för en ugnsform.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsbakad rotselleri med svamprisotto & rostade nötter

10 onsdag Okt 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

≈ 1 kommentar

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, tillbehör, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

Det ser ut som en tanke. I måndags kom FN:s klimatpanel med en larmrapport om klimatet, och nu kommer jag med recept på ugnsbakad rotselleri. Det är så jäkla fotriktigt rätt, så det är nog bara linsbiffar som slår det.

Men orsaken är inte alls klimatångest. Istället så längtade jag efter risotto (inte så klimatsmart, kornotto är bättre) och jag har länge funderat på bästa sättet att ugnsbaka rotselleri.

Här slog jag ihop idéerna och fick en klart smaklig vardagsrätt. Men hoppa inte över hasselnötterna, de adderar crunch till den ganska snälla rätten. Och glöm inte bort det smälta smöret. Det ger sälta och känns som ett slags lent barndomsminne av hur mat ska smaka.

Det här behövs till 4 personer:
1 rotselleri, ca 800 g
rapsolja
salt & svartpeppar
1 dl hasselnötter
100 – 150 g smält smör

Svamprisotto
1 liten gul lök eller schalottenlök, finhackad
olja
4 dl risottoris
1 dl torrt vitt vin
ca 1,2 l buljong av en sort som du gillar (kycklingbuljong för mig)
ca 300 g champinjoner
olja & smör
salt & svartpeppar
riven parmesan efter smak

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Skala sellerin och skär den i tunna klyftor eller skivor. Lägg i en stor oljad ugnsform. Ringla över rapsolja, gärna kallpressad. Salta & peppra. Täck formen med folie och baka sellerin i 45 minuter. Rör runt en gång.

Skölj/torka av svampen och skär den i skivor. Stek den i olja & smör. Salta & peppra när all vätska kokat bort och svampen börjar få färg.

Fräs den finhackade löken glansig i olja. Häll i riset och fräs tills det börjar lukta popkorn. Häll på vinet och låt det koka in. Späd med buljong så att riset täcks. (Låt buljongen småkoka i en egen kastrull). Rör om och koka på ganska låg värme till riset har absorberat vätskan. Fortsätt fylla på, röra runt & koka risotton i 20 min eller så länge som det står på förpackningen. Blanda ner svampen på slutet och osten när du tagit grytan från plattan.

Rosta nötterna i torr stekpanna. Lägg dem mellan dubbelt hushållspapper och gnid bort (det mesta av) skalet. Grovhacka.

Smält smöret.

Ät & njut – och skulle det nu vara så att du tänker ”Rotselleri och hasselnötter, det är fan ingen mat för en karl”, så kan man lägga till lite kött. Kycklingfilé med parmaskinka tror jag skulle funka bra.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Parmachips – det enkla & det goda

29 lördag Sep 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fläskkött, smårätt, tillbehör

≈ 3 kommentarer

Etiketter

buffé, fest & meny, smårätt, tillbehör

Man behöver inte alltid krångla till det så förbannat. Langa in några skivor lufttorkad skinka i ugnen i 10 minuter – och du har färdiga parmachips.

Lägg upp dem och lite andra godsaker på ett fat: oliver och goda tomater, eller lite nötter, crostini och ost skuren i bitar. Eller morotsstavar och selleripinnar. Kanske lite god tapenade eller dipsås.

Voilà. Nu är det bara att bjuda in några vänner på en öl eller ett glas vin med tilltugg.

Om du inte vill ha alltihop själv – bara för att det är så gott.

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Lägg lufttorkad skinka (parma-, serrano- eller bayonneskinka) på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in i ca 10 minuter. Kortare om det är riktigt tunna skivor, lite längre om det är tjocka.

Ta ut skivorna och bryt dem i bitar.

Enklare kan det nästan inte bli.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Marinerad flankstek med gräddig rödvinssås

26 onsdag Sep 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, nötkött, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, nöt, ost & efterrätt, sås & röra, tillbehör

”Kanske skulle ha en köttbit till middag”, tänkte jag i helgen och började leta runt lite bland affärerna. I den lokala slaktarbutiken hittade jag utmärkt, ekologisk oxfilé – för 500 kronor kilot.

Ja, jag tror du förstår varför jag tittade efter andra alternativ – för sådana finns det gott om. Rostas är mört som filé men till halva priset. Har du inte testat, så slå till en fredag när du vill pigga upp både dig och dina smaklökar.

Högrev kan man också ugnsbaka som en stek, men då måste man ha lite tålamod – så där en 5 timmar tålamod.

Själv fastnade jag för flankstek. Marinerade den i rödvin, vitlök och timjan. Rotsakerna ugnsbakade jag och marinaden blev basen i en gräddig rödvinssås. Det blev en middag med fylliga, varma smaker. Smakrik sås och lite höstkänsla med ugnsbakade rotsaker. Och pengarna, de räckte även till annat.

Det här behövs till 4 personer:
700 g flankstek
olivolja & smör
salt & svartpeppar

Marinad:
1 – 1,5 dl rödvin, inte det strävaste du kan hitta
3 msk olivolja
3 vitlöksklyftor, skalade och hackade
½ kruka timjan, klippt i mindre bitar

Rotsaker:
ca 1 – 1,5 kilo rotsaker, t ex potatis, morötter & rödlök
men palsternacka & rotselleri går också bra
olivolja & salt

Gräddig sås:
1,5 dl stark kalvbuljong, vatten + fond eller tärning
1,5 – 2 dl crème fraiche (34 %) eller grädde
1 – 2 tsk kinesisk soja
stekskyn från köttet

Gör så här:
Ta upp flanksteken och skär ett rutmönster på ”insidan” av köttet, ca ½ cm djupt. Blanda ihop marinaden, häll den över köttet och låt marinera 1 timme i rumstemperatur.

Sätt ugnen på 225 grader. Skala rotsakerna och skär i klyftor. Koka potatisen 1 – 2 minuter, så fastar den inte. Lägg potatisen i en oljad ugnsform. Ugnsbaka i ca 45 minuter. Låt morötterna steka i 30 minuter och rödlöken i ca 20 minuter. Salta.

Ta upp köttet ur marinaden. (OBS Spara den). Skrapa/torka av köttet. Salta & peppar, Bryn det ett par minuter på varje sida i olja & smör. Använd en stekgryta eller stekpanna som tål ugnsvärme.

Koka upp marinaden, sila bort timjan & vitlök. Häll marinaden över köttet och sätt in grytan i ugnen i 10 – 12 minuter. OBS Sänk värmen till 175 grader.

Koka upp kalvbuljong och crème fraiche. Låt koka ett par minuter, krydda med soja.

Ta ut köttet ur ugnen. Låt det vila en liten stund. Häll stekskyn i såsen och låt den koka ihop. Smaka, kanske aningen mer soja – eller lite salt & peppar.

Skär upp köttet. OBS Skär rakt över de ”trådiga” muskelfibrerna, annars blir det segt.

Vinet vi drack var ett fylligt rödvin från kooperativet i Bourg i norra Bordeaux. Vi åkte runt där i somras och testade lite vin här och kollade in en producent där.

När vi sedan skulle packa in allt i bilen för hemfärd, så blev vi lite förskräckta. Totalt 77 flaskor skulle pressas in i vår kompakt-kombi.

Men nu var det rätt kul att kunna gå ner i källarskrubben. Titta sig omkring och fundera lite. ”Jamen, Etienne de Tauriac, det blir nog bra till flanksteken”.

 

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Örtbakad potatissallad med soltorkade tomater

22 onsdag Aug 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ 5 kommentarer

Etiketter

buffé, sallad, tillbehör, vegetariskt

Så här kan manualen för en smålyxig kväll se ut.

I mataffären:
Plocka ner en påse delikatesspotatis och lite soltorkade tomater i kundvagnen. Kanske lite oliver. Glöm inte timjan och rödlök.

Stanna till vid charken, köp ett gäng goda korvar och skinka. Men se lite tveksam ut så får du smaka på godsakerna. Klart trevligt.

Är det tomt i vinförrådet ska du kanske ta en sväng förbi Bolaget innan du kommer hem.

I köket:
Häll upp ett glas vin som du kan smutta på – i alla fall om det är fredag. Dela potatisen, koka den kort och kör den i ugnen – på slutet tillsammans med rödlök och soltorkade tomater.

Häll över vinägrett och låt potatisen svalna lite. Lägg upp charkuterier. Ta med oliver och kanske cornichoner. Glöm inte smutta på vinet.

Vid matbordet:
Ät, njut & ta det lugnt. Sitt kvar en stund och prata.

Det här behövs till 3 – 4 personer:
1 kg delikatesspotatis, små och ekologiska
olivolja
1 rödlök
½ burk soltorkade tomater, strimlade
½ kruka timjan, repade blad
flingsalt & svartpeppar

Vinägrett
4 msk olivolja
2 msk vit balsamvinäger
1 vitlöksklyfta, skalad
salt & svartpeppar

Om man vill: charkuterier, oliver och kanske cornichon

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skölj och halvera potatisen (behöver inte skalas om den har tunt skal). Koka den i 4 minuter. Häll av den och lägg den i en stor oljad ugnsform. Kör den i ugnen i ca 40 minuter. De sista 10 minuterna tillsammans med tunt skivad rödlök (enklast på mandolin) och strimlad soltorkad tomat. Lägg på timjan alldeles på slutet. Dra på ganska ordentligt med smulad flingsalt och svartpeppar från kvarn.

Blanda ihop vinägretten. Häll den över potatisen, blanda runt och låt svalna en stund.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 956 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d