• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: vin

Vin chaud – fransk ”glögg”

27 torsdag Nov 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

rött vin

vin chaud

Första gången jag bjöd min mamma på vin chaud – fransk ”glögg” – så sa hon att det var den godaste glögg hon druckit. Och hon borde veta. Hon är över 90 år gammal och har testat glöggsorter i över 70 år…

Vin chaud är en fräschare variant av glögg, helt utan den tunga sötman och russinsmaken. Istället smakar det vin med pigga toner av apelsin, kanel och vanilj. Vem kan motstå det?

Det här behövs till 3:
1/2 flaska hyggligt rödvin, inte alltför strävt
1 kanelstång
1/2 vaniljstång, delad och urskrapad
1/2 apelsin, pressad – det är bara saften man använder
2 msk strösocker, kanske lite mindre

Häll allt i en kastrull. Värm tills det precis börjar ryka. Ta av från plattan, sila bort kryddorna.

Drick och njut av att det är första advent och snart, snart blir det lite välbehövlig julledighet.

Receptet har funnits med på bloggen tidigare, men det är så gott så det vore synd om någon missade det.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Mont-Redon Réserve– fynd till biffen

23 söndag Nov 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in annat, rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

mont redon

Tidningen Allt om Mat delar ut priset Gyllene Glaset en gång varje höst. I år går priset till Chateau Mont-Redon för sitt ”outtröttliga arbete mot renare, mer ursprungstypiska och balanserade viner”.

Klart man blir nyfiken på deras viner, men det finns en liten hake. Mont-Redon ligger i Chateuneuf du Pape (alltså Påvens nya slott) utanför Avignon. Där görs högkvalitativa viner som kostar därefter. De finns utanför min budget – även om jag i år har ”skrivit” en muntlig önskelista inför julen.

– Jag önskar mig en flaska Chateuneuf du Pape, säger jag till hustrun med ungefär den röst man brukar använda till lomhörda 95-åringar på servicehusets demensavdelning.

Mont-Redon är inget undantag vad det gäller priset. Deras röda Chateufeuf du Pape kostar 237 kronor på Systemet. Men vingården har också marker i Cotes du Rhone – och då är priserna mycket mer överkomliga.

En flaska Mont-Redon Réserve 2013 från Rhonedalen får man för ”bara” 105 svenska kronor. Men det är väl spenderad 100-lapp, för man får ett lättgillat vin som funkar utmärkt till biffen på fredagskvällen.

Trevligt att lukta på. Mörk frukt, kanske björnbär och en rätt tydlig känsla av syrah. Det känns som om blandningen där syrah får samsas med grenache och cinsault är riktigt lyckad, för det är ett vin med stolt hållning och djup i både lukt och smak. Både kryddigt, fylligt och ett vin som snabbt tar slut i flaskan; man tar gärna ett glas till när man gillar vinet.

Och det gjorde vi verkligen. Ett glas Mont-Redon, en stekt skiva kött och en gräddig potatisgratäng.

Ibland är det rätt gott att leva.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

”Vinlandet Frankrike” – presentation och vinprovning

03 måndag Nov 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in Alsace, alsacevin, rött vin, resor, vin, vinodling, vitt vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

Alsace, alsacevin, Frankrike, rött vin, resor, Vin- & kokbok, vinodling, vitt vin

Vinlandet-Frankrike-Omslag-beskuren

Har du undrat över hur champagne blev det världsberömda mousserande vinet? Funderar du på att åka till Frankrike och kanske titta förbi en vinproducent? Eller är du bara nyfiken på vin och Frankrike i största allmänhet?

Då kan ”Vinlandet Frankrike – trend och tradition” vara något för dig, cirkapris 330 kronor om man handlar av nätbokhandlarna. Boken är en ambitiös genomgång av just vinlandet Frankrike; här finns både druvor, utveckling och de olika vinregionerna.

Jag har haft boken ett tag nu – och med glädje och nyfikenhet läst mig fram. Men ännu har jag inte kommit till slutsidan 328, så jag väntar med en renodlad recension tills jag kan vända upp det sista bladet. (Visst är det trist att man måste ägna sig åt jobb och hemarbete istället för att bara greja med vin och mat…).

Att jag ändå skriver några rader  hänger ihop med bokens lansering. Författarna Britt och Per Karlsson presenterar den och ordnar vinprovning för intresserade i Helsingborg den 8 november och i Göteborg den 10 november.  Mer information finns på hemsidan för BKWine, alltså det företag som Britt och Per Karlsson driver.

Ett sista råd från författarna kan man alltid roa sig med: våga prova vin från nya och för dig okända producenter. Där finns många glada överraskningar.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Schoech Edelzwicker – väl anonymt

21 tisdag Okt 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, vitt vin

schoech vin

Alsace skiljer sig från de flesta distrikt i Frankrike på en punkt – de flesta vinerna görs på bara en druva. Det är därför vinerna har namn som Trimbach Riesling.

När man blandar druvor kallas vinerna för Edelzwicker – och just ett blandvin är Bolagets billigaste Alsacevin, Albert Schoech 2013 för 69 kronor. I den här blandningen ingår sylvaner, chasselas, riesling och muskat. Efter jäsningen har vinet lagrats med jästfällning, uppger importören på Systemets hemsida.

Klart man blir lite nyfiken, så när jag tog en runda på det lokala Bolaget i förra veckan plockade jag med mig en flaska.

Väl hemma vrider jag kapsylen av flaskan och häller upp en skvätt för att smaka.

Första intrycket är klart trevligt. När man sätter dit näsan möts man av päron och lite honung; det luktar helt enkelt gott. Men den positiva upplevelsen hänger inte riktigt med in i munnen. Det är en kort smak, med citronpräglad syra från sylvaner och riesling. Men den där lovande tonen av päron och honung försvinner snabbt.

Det är inget fel på det här vinet. Vill man ha ett ganska snällt vin till mild kyckling – kanske kryddat med citron – funkar det alldeles utmärkt. Men det är väldigt anonymt.

Bättre då att lägga på en tia på priset, så får man en hyfsad bas-riesling från Alsace – eller köp ett österrikiskt vin från producenten Leth för bara några extra kronor. Det ger faktiskt mycket mer vin för pengarna.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Dão fyndvin för 49 kronor & DN:s snobbism

09 torsdag Okt 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ 5 kommentarer

Etiketter

rött vin

dão

Det är inte ofta man kan påstå att ett vin är ett superfynd, men när det gäller Dão Casal Mor Reserva 2012 är det befogat. När man häller upp ett glas, luktar och tar en sipp, så tänker man ”Det här är ett vin för sådär en 75 spänn”. Sedan kollar man på kvittot från Systemet och ser att prislappen slutar på 49 kronor!

När hustrun testade blev hon helt lyrisk över lukten – och det kom ett översvallande beröm över hennes läppar. Och visst har hon rätt. Det är ett maffigt vin med massor av mörk frukt, fat och lite mognadstoner. Det är helt enkelt ett vin som är kul att lukta på – både för att det luktar gott och för att man tycker sig upptäcka olika lukter när man sniffar sig fram.

I munnen är det ett hyggligt, fruktigt vin, nästan lite sötfruktigt, även om sockerhalten är låg. Men det har en bra ryggrad och lite strävhet i slutet. Det gör att Dão stolt kan segla in på de flesta matbord med vita dukar och en stekt köttbit.

Om du inte redan har gjort det: knata iväg till Bolaget och handla dig en flaska. Men kom ihåg att det ligger i beställningssortimentet, så först måste man göra ett par knapptryckningar på Systemets hemsida.

Brukar du läsa tidningarnas vinspalter? Jag läser – numera tyvärr – DN:s vinkrönikörer. När de tillträdde för ett år sedan sade de att målet var ”att få folk att dricka bättre”. Men jag undrar alltmer vem det är som ska dricka bättre, eftersom nästan alla viner har en prislapp över 150 kronor. Visst, ibland klämmer de in ett 89-kronorsvin bland elva viner för sådär en 199 kronor flaskan.

Men inriktningen på vinspalten är klar. Här ska det vara fina viner – inget rödtjut som Medelsvensson får med sig hem efter inköpsrundan på fredagen.

Det här är inte bara snobbism; det är dessutom dålig konsumentjournalistik. Ungefär som om motorjournalister bara skulle skriva om Ferrari och Maserati – inte om Ford och Volvo – bara för att man vill få bilförarna ”att köra bättre bilar”.

Det ironiska är att både Allt om vin och Vinjournalen – som uttalat vänder sig till de vinintresserade – har en mycket mer demokratisk hållning. Framför allt för att de tidningarna bedömer både kvalitet och prisvärdhet.

Så min fråga kvarstår: Vem skriver DN:s vinkrönikörer för?

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Waegell Riesling Grand Cru Muenchberg 2011

26 fredag Sep 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, vitt vin

waegell grand cru 2011

För ett par månader sedan skrev jag om Waegells Riesling Grand Cru från 2009. Jag jämförde det med en äldre herre med rondör.

Härom dagen var det dags för 2011 års upplaga. Den här gången är det ett vin som börjar få lite mognad. Kan kanske kalla det för en man i yngre medelåldern där de gråa stänken syns tydligt i kalufsen.

I lukten finns en värld av päron, aningen petroleum, lite syra och honung. När det kommer i munnen så har mognaden slipat av syrans hårda kanter. Kvar finns en behaglig syra och aningen honung och päron. Vinet blir en fantastisk följeslagare till mat med milda goda smaker, vi drack det till Torskrygg med räksås & mandelpotatismos. Det var ett sällskap som både torskrygg och Riesling gillade.

Men det klart. Man blir inte lika hungrig av det här vinet som av vin med tydlig & ungdomlig syra. Men just det där med bristande hunger har aldrig varit mitt problem…

Handlar man vinet direkt av Gérard Waegell i Alsace, så är det nästan löjligt billigt. 7,80 euro vill han ha för en flaska. Men det klart, det kostar en slant att åka dit.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Cline Zinfandel – extra allt

06 lördag Sep 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ 4 kommentarer

Etiketter

rött vin

cline zinfandel

Det är bara att erkänna – när det kommer till vin har jag fördomar. Jag tror att rött vin kan man göra i Frankrike och Italien, möjligen i Portugal. Hittar jag vin från andra länder som jag gillar så blir jag alltid lika förvånad.

Ett av de vinerna som utmanar mina fördomar är 2012 Cline Zinfandel (89 kronor på Bolaget) från Sonoma i Kalifornien. Egentligen är det ett sommarvin som ska drickas till en grillad fläskkarré i sommarskymningen, så man får väl skynda sig innan kvällarna blir alltför kalla och mörka…

Det här vinet är på något sätt extra allt. Lite som att beställa en pizza och toppa den med en massa godsaker – parmaskinka och pinjenötter, mozzarella och feta, några blad rucola och kanske en bit gorgonzola…

Lukten är fruktig och fylld med röda bär, men ändå hyfsat stram. Men när vinet kommer in i munnen blir det blir ”extra allt”. Det är massor av fyllighet och frukt och alkohol och smak och vaniljsötma.

Ja, jag vet. Det är ett insmickrande vin – inte bara för att det är ett vin som passar till grillen – utan för att det är lättgillat och okomlicerat.

Som en sommarkväll, ungefär.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Merkle Spätburgunder spätlese trocken – stort och maffigt vin

21 torsdag Aug 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

rött vin

Spätburgunder merkle

På jobbet gillar jag att prata om mat och vin. Häromdagen träffade jag en av cheferna som berättade:

– Vi brukar köpa tyskt rött vin när vi ska ha något dåligt att jämföra med. Då sätter vi ut ettor eller nollor i betyg på vinet.

Till honom säger jag bara:

Köp en flaska 2009 Spätburgunder Spätlese trocken från Georg Merkle i Württemberg. Den är ganska dyr, 12 euro, men det går nog bra med en chefslön. Köp med lite gott kött på vägen hem.

Ryck korken ur flaskan, häll upp och känn lukten. Maffig, mörkfruktig, mogen, stor – nästan med källartoner.

Ta sedan en klunk och känn hur hela munnen fylls av smak. Fortfarande mörkfruktigt, fortfarande moget – och med toner av björnbär.

Det här vinet är så långt från snipiga, syrliga Spätburgunder – eller Pinot Noir som det heter i Frankrike – som man kan komma.

När hustrun tog den första klunken kom en av hennes fåtaliga svordomar.

– Fan, vad gott. Dit åker vi tillbaka och handlar mer vin.

Jag är helt med på det. Tror du att jag kan övertala min chef om att få ledigt utan löneavdrag?

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Grillad lax med ruccola-smör & Riesling från Beck-Hartweg

08 fredag Aug 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in Alsace, alsacevin, fisk & skaldjur, grillat, huvudrätt, mat, vin, vinodling, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Alsace, alsacevin, fisk & skaldjur, grillat, huvudrätt, vinodling, vitt vin

lax m ruccolasmör

Lägg en bit lax på grillen så kan du få med dig vilken inbiten köttätare som helst till matbordet. Ett gott kryddsmör – här med ruccola – och så spenat, sallad och vin – sedan är det bara att njuta av augustikvällen.

Det här behövs till 2 pers:
400 g lax med skinnet kvar
1/3 tsk salt
lite vitpeppar
olja till halstret

Ruccola-smör
100 g smör eller Bregott
½ vitlöksklyfta
1 msk olivolja
½ dl strimlad ruccola
salt & vitpeppar

Okej, det här blir ganska mycket smör, för de flesta räcker det nog till 3 personer.

Gör så här:
Blanda smör som fått bli lite rumsvarmt med kryddor och olivolja. (Lite, lite pressad citron i kryddsmör funkar också väldigt bra.) Ställ det i frysen en stund.

Salta och peppra laxen. Gör i ordning grillen. Lägga gärna grillbriketterna på ena sidan, så att det blir en het och en mindre het sida av grillen.

Lägg fisken i ett oljat halster, då blir den lättare att hantera. Grilla först bägge sidor över direkt värme. Flytta laxen till den mindre heta delen av grillen, lägg på locket och låt fisken grilla klart.

Beck-Hartweg fortsätter att göra fantastiska ekologiska viner till en liten peng. I våras drack vi upp en flaska Riesling Cuvée som blivit liggande ett år. Det var ett maffigt vin. Moget, nyansrikt, läckert.

I juli handlade vi på oss lite nya flaskor, och till laxen satte vi korkskruven i en standard-Riesling från 2013. Den är visserligen billig om man köper den i Alsace, 6,40 euro. Men den var lite i blygaste laget.

Försiktig lukt av lite päron och tropiska frukter. Frisk och ganska lätt smak med tydliga citronvibbar. Det är inget dåligt vin, men jag hoppas det ligger till sig lite, där nere i källarskrubben, innan vi korkar upp nästa flaska.

beck-hartweg riesling 2013

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Byar, bönder & vinberg i Württemberg

01 fredag Aug 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in resor, vin, vinodling

≈ 4 kommentarer

Etiketter

rött vin, resor, vinodling, vitt vin

ochsenbach
I Ochsenbach bor människor fortfarande i de gamla korsvirkeshusen. Det äldsta huset längs Dorfstrasse, bygatan, är från 1550-talet, men det är bebott och fortfarande  välskött.

 

Om man åker nordväst ut från Stuttgart i södra Tyskland kommer man snart till ett böljande landskap med mjuka kullar och korsvirkeshus i byarna. Det är bonnaland med stånkande traktorer och majsfält nere i dalarna. På kullarna är det vinodlingar i urgamla terrasser. Och det är kanske vinet som gör att vi är där – för det var vi under två veckor i juli.

En av byarna är Ochsenbach med några hundra bofasta, några vinbönder och en egen musikorkester som spelar umpa-bumpa-musik. På Dorfstrasse, bygatan, radar korsvirkeshusen upp sig, de flesta från 1500- och 1600-talen. I ett välhållet hus från 1550-talet bor fortfarande en familj. Ett 1600-talshus var byskola fram till 1972. Nu har det blivit bostäder istället.

Det är charmigt, läckert och pittoreskt. Faktiskt ett ganska okänt alternativ till Alsace eller Moseldalen.

I norra delen av byn träffar vi Georg Merkle på hans Weingut. Han är vinbonde med en relativt stort vingård, 11 hektar vinodling – eller vinberg som det heter när vinstockarna inte kan växa nere dalarna. Det är bara på sluttningarna och uppe på bergen som solen värmer tillräckligt mycket för att druvorna ska mogna.

Georg Merkle är en vänlig man som gärna berättar om livet som vinbonde i det här kuperade landskapet. Branterna innebär att mycket måste göras för hand. Skörden måste ske manuellt, maskiner klarar inte branterna. Men ibland kan man köra traktor och andra maskiner på vinbergen, men bara torra eftermiddagar. När det regnar eller när morgondaggen fortfarande ligger kvar på marken funkar inte bromsarna. Hjulen glider på det våta underlaget och man riskerar att störta rakt ned för branten med traktorn!

Gården har bara en anställd, annars är det Georg, hans fru och son som jobbar där. Men de förnyar produktonen på flera sätt. Ett är den jäst de använder. Genom ett samarbete med universitetsforskning, så kan de använda vildjäst, men ändå kontrollera jäsningen.

Det här gör att man kan köpa en flaska med Champagne-druvan Pinot Meunier som har jäst med naturlig jäst. Dessutom tar han bort skalen från den här blåa druvan och gör ett vitt Blanc de noir-vin.

Württemberg är till skillnad från större delen av Tyskland ett rödvinsland. 70 procent av produktionen ger rött vin, men vi tyckte att de vita var bättre. Ett undantag är Merkles Spätburgunder (Pinot Noir) Spätlese. Trots att det är sent skördade druvor, så är det ett torrt vin som nu har mognat i fem år.

Vi har några flaskor som ligger i en skrubb i källaren och väntar. Själv väntar jag bara på rätt tillfälle att få korka upp flaskorna.

På samma sätt är det med Riesling-vinerna som ligger och trängs i källarskrubben. När vi testade dem så var det nyansrika viner som liksom lovar att bli ännu bättre om ett år eller två.

Jag återkommer med en rapport om hur de smakar, men jag tror inte att jag kan hålla mig så länge som det skulle behövas… Det ligger bara en fem – sex flaskor därnere. Skulle vi ha flaskor kvar i flera år, så hade det nog behövs betydligt fler flaskor.

Nästa år får vi väl skaffa större bil. En lätt lastbil, kanske…

georg merkle
Georg Merkle bor så han kan se sina vinodlingar på andra sidan den lilla dalen. En del av vinbergen är terraserade, men de flesta sluttar brant ner mot dalens äppelodling.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 896 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d