• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: vin

Lata dagar & svalt rosévin

08 tisdag Jul 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in vin

≈ 1 kommentar

Etiketter

rosévin

puycheric 2013

Rosevin är semestervinet fram för andra. Det är som gjort för de där dagarna när man går barfota genom gräset och framåt kvällen känner huden strama lite av dagens sol.

Men det här var i förra veckan när sommaren ännu inte kommit – så årets rosépremiär blev helt annorlunda. Vinden smattrade, termometern klättrade blygt upp till 16 grader och vi satt inne framför en värmande brasa. Men vad gör man inte för att få känna sommarkänslan. Klart man skruvar hatten av en Puycheric 2013 (67 kronor på Bolaget).

Vinet är fräscht, fruktigt och lättgillat. Lite toner av bär och hallon i lukten. En liten men pigg syra i smaken. Perfekt till sydfranska smaker, oliver och salami – eller till en bit grillad lax.

Och så perfekt till den svenska sommaren, förstås.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

von Winning Riesling– ett vinnande vin från Pfalz

03 tisdag Jun 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

vitt vin

von winning

Genom Pfalz i sydvästra Tyskland går Deutsche Weinstrasse. Den börjar precis norr om Alsace och blir en fortsättning av den franska Route du vin.

Hit åker vi i sommar. Ja, vi ska byta hus ett par veckor med en familj i Baden-Württemberg ett par mil österut. Men det är möjligt att titta in både på det lokala vinkoopertivet i Rosswag och att ta en tur till Pfalz.

Därför blir jag glad när jag hittar en Riesling från Pfalz som är både välsmakande och överkomlig i pris. I Deidesheim i mellersta Pfalz finns vinfirman von Winning. Deras Riesling, 111 kronor på Bolaget, är en klart trevlig bekantskap. Toner av päron, honung, mineral och citrus i lukten. Och en smak som balanserar hög syra med en liten men tydlig restsötma.

Första gången jag testade det här vinet föll jag pladask. I helgen drack vi en flaska. Jag hade tänkt att det skulle få samspela med gnocchi och söt-salt-syrliga ugnsbakade tomater

Det var fortfarande riktigt, riktigt gott, men jag missbedömde valet av matsällskap. Jag trodde det skulle funka kanonbra tillsammans med tomaterna, men det blev inte så.

Man kan ju inte alltid ha rätt…

Lite om årgång 2014 hittar du HÄR.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Parallèle 45 – maffigt rödvin

02 fredag Maj 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

parallele 45

Klart man dricker rödvin på Första maj! För oss blev det en flaska Parallèle 45 från 2011 som fick göra sällskap med Älgbiff, ugnstekta grönsaker & chèvre. Det var ett sällskap som både vin och mat gillade. Smakrik älgbiff och kryddiga grönsaker mötte ett maffigt fullblodsvin.

Man kan säga så här: om Parallèle 45 var en talare på ett Första maj-möte så skulle det vara en agitator och folktalare – ingen bleksiktig siffernisse som oroar sig för nästa bokslut.

Det här är ett vin med mycket av allt. När man sätter dit näsan omges man av massor med doft. Mörka bär, kryddighet och tobak. Smaken är fyllig, ganska sträv och med lång eftersmak – som alla förstår är det här ett köttvin som funkar alla dagar, inte bara i början av maj.

Vinet kommer från Rhônedalen strax söder om Hermitage, just där 45:e breddgraden går. Det är också den som fått ge namn åt vinet. Parallèle 45 är firman Jaboulet Ainés standardvin med en blandning av grenache- och syrah-druvor. Men även om det är mest grenache i vinet, så är det syrah som håller i taktpinnen när smaken bestäms.

99 kronor vill Bolaget ha för att släppa ifrån sig en flaska. Det är den värd, för det här är ett nytt favoritvin.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Periquita Reserva – pålitlig sommarbox

27 söndag Apr 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

periquita reserva box

I trädgården blommar forsythian och plommonträdet. På uteplatsen är det så varmt att vi tar fram det stora parasollet. Det känns nästan som försommar trots att de röda fanorna ännu inte har vecklats ut till första maj.

Klart att det är dags för en box rött vin, en sådan där som vi brukar ha på sommaren – och som ska funka både till det grillade köttet och till en ostbit i den ljumma sommarkvällen.

Periquita Reserva 2011, 265 kronor på Bolaget, är ett vin från den klassiska portugisiska vinfirman José Maria da Fonseca. Småmullig lukt med mörka bär och fat. Hygglig och hederlig smak med mörk frukt och tillräcklig strävhet för att funka till biffen och grillen. Ändå ett lättgillat och trevligt vin. Kort sagt, ett schysst rödtjut.

Vinet är på plats, grillen är framtagen. Nu är vi beredda för sommaren.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Eins Zwei Dry – kan man dricka tysk vin?

01 tisdag Apr 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in vin, vitt vin

≈ 4 kommentarer

Etiketter

vitt vin

eins zwei dry

Tyskt vin har länge varit ungefär lika hett eftertraktat som axelvaddar och hockeyfrilla – alltså något som helst vill slippa. Förmodligen är det minnet av någon ungdomsfest med Liebfraumilch som spökar.

Ändå gör Tyskland allt torrare viner och numer också hyfsat rött vin på den druva som kallas Spätburgunder, i övriga världen heter den Pinot Noir.

Vi beslöt oss för att testa lite torr, tysk Riesling och kånkade hem ett par flaskor från Bolaget. Det var Leitz Eins Zwei Dry 2012 från Rheingau och Ruppertsberger Nussbien 2012 från Pfalz.

Låt mig säga det på en gång: Ruppersberger ska i framtiden inte finnas i min Systempåse. Det trevligaste med vinet var en sympatisk päronlukt. I övrigt fanns det en påtaglig restsötma som inte alls möttes av tillräcklig syra. Vinet blev platt, tråkigt och inte värd sitt pris på 69 kronor.

Eins Zwei Dry var något helt annat. Redan lukten var mycket fräschare. Syra, lite tropiska frukter och något som kallas för mineral. Det luktade gott och det luktade Riesling. Och inte blev man besviken när vinet kom i munnen. Friskt och fruktigt, trevlig och tydlig Riesling-syra. Tyvärr var det också lite dyrare. 99 kronor vill Bolaget ha för att släppa ifrån sig en flaska.

När jag dricker den här typen av vinet blir jag hungrig, jag tror det är syran som leder mig till matbordet. Vi käkade ugnstekt lax med senaps- och citronkryddad crème fraiche. Det var ett sällskap som Leitzen gillade. Men någonting i vinet får mig att tänka på ljummen kycklingsallad en försommardag på uteplatsen.

Kanske är det bara drömmar om sommaren som förleder mina tankar… Jag får väl göra ett försök om ett par månader och se om de håller.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Cotes du Rhone från Guigal – gott & pålitligt

22 lördag Mar 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

cotes du Rhone Guigal

De flesta av oss vill ha vin som är gott och pålitligt. En tur till Bolaget ska resultera i en trevlig kväll med god mat och gott vin – inte i några negativa överraskningar.

Ett säkert kort är att handla viner från etablerade vinhus som Guigal. Cotes du Rhone Guigal 2010 är deras ”billigaste” vin, 105 kronor på Systemet. Men det är ett vin som håller vad det lovar.

Kraftigt, kryddigt & mustigt. Mörka bär. En lukt som drar mot fat, lite läder och animaliska toner; det luktar lite kött och charkuterier. Smaken är fyllig, smakrik och har en bra ryggrad av strävhet.

Kort sagt: det här är ett vin för fredagsbiffen. Är det inte ofta det du letar efter när du går runt på Bolaget och rycker med dig några flaskor hem?

Lite om årgång 2011 hittar du HÄR.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Gustave Lorentz Riesling & ”life is too short…”

15 lördag Mar 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vitt vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

alsacevin, vitt vin

gustave lorentz riesling

För några år sedan så kunde man se tröjor där det stod ”Life is too short to drink bad wine”. Jag tror att det var det australiska vinhuset Lindemans som tryckte upp tröjorna.

Själva devisen har jag inget emot. Vem tusan vill dricka dåligt vin, när det finns bra? Problemet var bara att Lindemans producerade ett antal viner som inte föll mig på läppen.

En vinmakare som skulle kunna ha den devisen är däremot firman Gustave Lorentz. Det är ett av de mesta välkända vinhusen i Alsace. Därifrån kommer sällan några dåliga viner – Gustave Lorentz Riesling Réserve 2012 – 89 kronor på Bolaget – är inget undantag.

Även om det här är deras bas-Riesling, så är det ett färdigt och fullödigt vin. Lite gula äpplen, aningen honung och citron är vad som möter när man sticker ner näsan i glaset.

I munnen är det balanserad syra med bara lite citron. Tillräckligt mycket vin för att pigga upp, tillräckligt nedtonat för att funka bra till maten.

Vi drack en flaska till Vildsvin i vin med grädde, svamp, citron & salvia. Syran i maten funkade bra ihop med den pigga Riesling-syran i vinet. Vi åt, njöt och pratade med kompisar. Det blev en lång och trevlig kväll.

Och ja, jag håller med om devisen ”life is too short to drink bad wine.”

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Chateau Tanesse – favorit i snygg kostym

23 söndag Feb 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

chateau tanesse

Det finns två typer av vinköpare. Antingen läser du på noga innan, tar med dig inköpslistan till Systemet och kommer hem med en eller två lådor vin. Eller också rusar du runt bland hyllorna på fredagseftermiddagen för att få med en flaska hem till helgmaten.

Oavsett vilken kategori du tillhör, så kan det här vinet rekommenderas. Chateau Tanesse 2010, 92 kronor på Bolaget, är ett rakryggat och lättgillat vin med snygg förpackning. Tillräckligt strävt för att funka bra till köttbiten, tillräckligt spännande för att bara smutta och lukta.

Sätter man dit näsan så går tankarna till träfat och svarta vinbär, lite tobak och något fruktigt, kanske björnbär.  I munnen har vinet en bra balans mellan frukt som vill dra iväg och strävhet som stramar upp.

Jag och mina smaklökar blir glada av det här vinet. Och jag tänker: ”In med köttbiten! Jag vill ha mat.”

Var det inte det du vill ha ut av vinet – oavsett vilken typ av vinköpare du är?

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Gayda syrah – trevlig bekantskap mitt i vintern

31 fredag Jan 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

gayda

Snön lägger sig som ett ulligt moln runt omkring flaskan när jag ska fota den. Det är lite ovant sällskap för det här sydfranska vinet från Pyrenéernas nordsluttningar.

Men ändå känns det som en rimlig bild. Snön har bäddat in staden i en ett vitt täcke. Göteborg ser vackert ut när man tittar, men ute är det kallt, kallt. Bättre då att gå in, steka en köttbit och leta upp en flaska vin som kan matcha både vädret och köttet.

Och det kan Gayda syrah 2012 (81 kronor på Bolaget). Det är inte så varmt som jag väntat mig – lite stramare och med den ryggrad av strävhet som står upp bra mot köttet.

Idag blev det fläskytterfilé eftersom 15-åringen bestämde maten. Till köttet en kall crème fraiche-röra med kryddiga toner av basilika, svartpeppar, vitlök och soltorkad tomat. Även här hängde vinet med. Vinets kryddiga och peppriga toner gillade att få sällskap av peppar och örtkryddor.

Det här vinet är skapat av syrahdruvan, och det är ett ursprung som märks. Lukten är klart syrah-präglad med köttiga, nästan animaliska toner – och toner av mörka bär. ”Björnbär”, säger hustrun som har bättre näsa än mig. Smaken är lättgillad, men absolut inte mesig. Ryggrad, var det.

Så vi kommer att ses igen jag och Gayda – i ett glas nära mig. För jag travar gärna iväg till Systemet och skaffar några nya flaskor.

Dessutom håller Domaine Gayda på att ställa om till ekologisk odling. Tack för det.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Pinot Gris från Turckheim – bättre en varm sommareftermiddag

11 lördag Jan 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vitt vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

alsacevin, vitt vin

pinot gris turckheim

När jag testar Pinot Gris Resérve från kooperativet Cave de Turckheim känner jag mig lite som Askungen i Kalle Ankas jul-film. Tänker: Pinot Gris kan vara kladdigt och överlastat och tungt och jobbigt – eller bara helt underbart.

Pinot Gris-vinerna från Alsace är alltid torra men de har nästan alltid restsötma och tillsammans med den låga syran i vinet blir det ibland en ”söt”, tung och lite kvalmig smak. Men när de är rena och koncentrerade så är det viner ger en häftig smakexplosion i munnen. Det skumma är bara att gränsen mellan det tunga, kvalmiga och den rena smakexplosionen är så tunn, så hårfin.

Och just på den tunna skiljelinjen befinner sig Turckheims Pinot Gris 2012 (91 kronor på Bolaget). När man luktar på vinet så är det maffigt och fruktigt. Man tar näsan före in i en värld av frukt och päron och blommor och honung; det är läckert.

När man tar en klunk av vinet, så finns frukt- och blomvärlden kvar, men också känslan av honung. Det finns en restsötma som känns ganska tydligt – och som gör att vinet inte självklart funkar ihop med mat.

Vi testade Turckheims  Pinot Gris till Fläskkotlett i vitt vin, Côtelette au vin blanc. På bordet fanns också en flaska Pinot Gris som vi köpte med oss i somras från Gérard Waegell. Till maten vann Waegells Pinot Gris solklart.

Men en solig sommareftermiddag i trädgården… Stenplattorna är fortfarande värmda när man barfota bär ut en flaska kyld Pinot Gris. Då skulle Turckheims vin komma till sin rätt – då skulle jag ta en klunk och njuta av den lilla bitterheten i eftersmaken.

Vill du läsa om Turckheim Pinot Gris från 2014 kan du klicka HÄR.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 902 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d