• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: vin

Jean Biecher Grand Cru Brand – rakt in genom dörren!

21 lördag Mar 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, vitt vin

biecher brand grand cru

Jag har hittat ett helt oslagbart sätt att skaffa bra vin. Först skriver man om det på bloggen – sedan kommer det rätt in genom dörren.

I slutet av november skrev jag om min muntliga önskelista inför jul. Så här stod det:

”– Jag önskar mig en flaska Chateauneuf du Pape, säger jag till hustrun med ungefär den röst man brukar använda till lomhörda 95-åringar på servicehusets demensavdelning.”

Och vips, i julklapparna fanns två flaskor Chateauneuf du Pape. En från hustrun, och en från några vänner.

På samma sätt är det med ett Grand Cru-vin från Alsace. (Det är viner från de allra bästa delarna av vingårdarna). För en månad sedan skrev jag:

”Firmans (Biecher) Grand Cru Riesling har jag inte testat. Det är säkert ypperligt, men priset på 159 kronor svider.”

Och i lördags fick vi besök av en kompis. I handen hade han… Just det en Jean Biecher Grand Cru Brand 2013!

Jag tror jag ska testa den här metoden fler gånger. Kanske ska jag börja skriva om Champagne och dyra Bordeauxviner…

Men på menyn stod det stekt kött. Och Riesling är inte direkt förstahandsvalet, så vi slog oss ner i soffan och smuttade lite på vinet innan maten.

När vi satte dit näsan var det en mild men mättad lukt som mötte. Päron och honung. Blommor och mineral. I munnen var vinet friskare med syra och citrustoner, lite mineral och på slutet en liten bitterhet som stramade upp vinet.

Om det är värt sina pengar? Ja, det är det – särskilt om någon annan betalar.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Pellerin Cotes du Rhone – kamrat på fredagskvällen

10 tisdag Mar 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

fläskfilé fläskytterfilé

Nästan allt vin som köps i Sverige dricks upp inom 48 timmar. Det betyder att någon stressad människa rusar in på Bolaget på fredagseftermiddagen – gärna 10 minuter innan stängning – rycker åt sig ett par flaskor och skyndar vidare till Ica för att bunkra helgmaten.

Men frågan är vad man ska rycka åt sig där på Systemet. Ett standardråd är att titta på Cotes-du-Rhone-viner. Ofta välgjorda, ofta goda och prisvärda. Paralèlle 45 och Cotes-du-Rhone Guigal är utmärkta viner för ungefär en 100-lapp. Vill man komma lite billigare undan ska man flytta blicken lite till vänster och låta den landa på Pellerin Cotes-du-Rhone Reserve 2013.

Det är ett väl fungerande standardvin för 79 kronor. Funkar utmärkt till fredagsbiffen och köttgrytan. Det är gjort på över 50 procent syrah, men även grenache och mourdèvre. Lukten är trevlig med mörka bär och lite kryddighet – om man inte hatar syrahviner, för det luktar en del vitpeppar om vinet.

Smaken är varm, mörkfruktig och kryddig med lagom strävhet för köttet och grytan. Kort sagt, det är ett vin som funkar bra som kamrat på fredagskvällen.

Var det inte just detta du letade efter när snodde runt där på Systemet 10 minuter innan stängning?

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

WOW – 500 år gammalt Alsacevin

22 söndag Feb 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in Alsace, alsacevin, vin, vinodling, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Alsace, alsacevin, Frankrike, vinodling, vitt vin

WOW 500 år gammalt Alsacevin

Världens äldsta vin kommer från Alsace. Det är ett vitt vin som har legat på fat sedan 1472, men som fortfarande är drickbart!

Det här skriver WOW – World Of Wine – en sajt som presenterar sig som den oberoende sidan om vin och andra drycker. Jag hade kanske inte varit helt övertygad – om inte samma sak stått både på sidan Vinofino och i DN.

För något år sedan började de gamla faten läcka. Vinet tappades då om på ståltankar, men ligger nu åter i 450-liters ekfat. Förr gången det fick nya fat var för 300 hundra år sedan.

Det är lite så man tappar andan av tidperspektivet. Vinet tappades om ungefär när Karl XII blev skjuten – och då var det redan 250 år gammalt.  Nu ligger det tryggt i den historiska källaren i Hospice de Strasbourg.

Även om vinet är gammalt är det nästan aldrig någon som har druckit av det. Bara vid tre tillfällen har någon smakat på det, skriver WOW. Första gången var 1576 för att fira alliansen mellan Strasbourg och Zürich. Andra gången var 1718 när man firade att Strasbourg hade fått ett allmänt sjukhus.

Och den senaste gången någon tog en klunk av vinet var när general Leclerc firade att Alsace befriats från den tyska annekteringen under Andra världskriget.

Nu svindlar tanken igen, för människorna i Alsace led verkligen under det tyska styret. Alsace räknades som en del av Tyskland – det var alltså mer än en ockupation – och de unga männen skickades iväg till Östfronten som kanonmat i den tyska armén.

Ännu mer svindlar tidsbegreppet om man vrider och vänder lite på tiden. Vinet har lagrats i 543 år. Tittar vi lika lång tid framåt så kommer vi till år 2558. Jag undrar vad människor då hittar från vår tid.

Hoppas det är något lika fredligt som en tunna vin.

 

 

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Biecher Pinot Gris – fylligt & smakrikt

19 torsdag Feb 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, vitt vin

biecher pinot gris

Jean Biecher är en fantastisk vinproducent i Alsace med många bra viner. Min egen favorit är Riesling Réserve, ett pålitligt vin med mycket smak för pengarna. Marie d’Alsace fick vara sällskap till fredagsmaten för några veckor sedan. Klart trevligt vin, men också klart egensinnigt.

Firmans Grand Cru Riesling har jag inte testat. Det är säkert ypperligt, men priset på 159 kronor svider.

Jean Biecher Pinot Gris 2013, 101 kronor på Systemet, rann däremot ner genom strupen i helgen – och ja, både jag och mina smaklökar blev på ganska bra humör. Lukten är stor och fyllig. Där finns päron, aningen honung och hintar av någon exotisk frukt som jag inte hittar namnet på.

Inte heller i munnen blir man besviken på vinet. Det är fylligt och smakrik med en liten ton av citrus. En liten, liten bitterhet kan anas i eftersmaken. Och bäst av allt – där finns tillräckligt av syra för att balansera den lilla sötma som nästan alltid finns i Pinot Gris-viner.

De här sakerna gör att vinet stramas upp och funkar till mat. Det blir inte bara ett vin för bersån. Vilken maträtt är däremot svårare att svara på. Vi drack vinet till ugnstekt lax – och det klickade inte riktigt mellan vinet och laxen. Kanske ska det till fisk utan laxens fetma för att Jean Biechers vin ska blomma ut helt – eller fläskkött…

En sak till gillas med viner från den här producenten; nästan alla vinerna är ekologiska. Det gäller även Pinot Gris-vinet.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Pinot Meunier Wildspontan– spännande vin

15 söndag Feb 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in resor, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

resor, vitt vin

merkle pinot meunier

I byn Ochsenbach utanför Stuttgart i sydvästra Tyskland har Georg Merkle en fristående vingård. Den sköts av honom själv, hans fru, son och en anställd. Men han gör mycket spännande saker med druvorna har skördar. Det gäller också hans Pinot Meunier Wildspontan 2013.

Pinot Meunier är en av två blå druvor i Champagne. Och precis som i Frankrike tar han bort skalen nästan direkt efter skörden och gör ett vitt vin av blå druvor. Då blir det en Blanc de Noir.

Men han gör en ännu ovanligare sak med vinet, han jäser det med vildjäst som hämtas in från vingården. Det sker i samarbete med universitetsfolk som forskar om vin och jäsning – just därför kan han kontrollera jäsningen även om den inte sker med inköpt jäst.

Vi köpte några flaskor när var där i somras, sedan dess har de legat i källarskrubben och bara väntat på att bli uppdruckna.

Det är med viss förväntan vi rycker korken ur flaskan och häller upp. Vinet har en djupt gul färg, ungefär som hos ett äldre vitt vin. Lukten bekräftar synintrycken. Den är djup och god med tydliga pärontoner och lite honung. Det lukter helt enkelt förbannat gott.

Smaken är fyllig och smakrik med en liten, liten restsötma. Syran är trevligt närvarande. Det smakar lite som en fräsch Pinot Gris med bra syra – inte så där kvalmigt som det kan göra om syran är för låg.

Tillsammans med Rödspätta med serranoskinka funkade vinet alldeles utmärkt. Dessutom är det ett ”pratvänligt” vin. Tillverkningen är spännande, den kan man prata om. Lukten är så trevlig att man gärna vill diskutera den – och har man köpt vinet av tillverkaren, vill man gärna prata lite om det också.

Vad det kostar? Jag kommer inte riktigt ihåg, men omkring 7 euro – om man handlar direkt av Georg Merkle. Gör gärna det för kullarna nordväst om Stuttgart är ett trevligt resmål. Byar med korsvirkeshus, vinodlingar, skogar och till och med en liten sjö. Vill du läsa mer så har jag skrivit om Ochsenbach tidigare.

Men akta dig det kooperativa vinet i byn, det vinet drack vi på en byfest – och det var inte gott. Kooperativet i Rosswag har däremot hyfsat vin, om du skulle ha vägarna förbi…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Guigals Cotes du Rhone – pålitlig som vanligt

02 måndag Feb 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ 7 kommentarer

Etiketter

rött vin

cotes du rhone guigal 2011

Det finns vin man sällan blir besviken på. Och oftast är det just de vinerna man letar efter, viner som kan vara ett sällskap på fredagskvällen både genom matlagningen, själva middagen och när man halvligger i soffan och ”På spåret” går på tv:n.

Rött vin från kända producenter i Rhone-dalen är den typen av vin. Cotes du Rhone 2011 från Guigal är inget undantag.

När man sätter näsan i glaset så är det en djup, god lukt som möter.  Det är mogen frukt och fat, lite köttighet och vitpeppar, som bara måste komma från Syrah-druvan. För att göra det enkelt kan man säga att det luktar schysst rött vin och fredagskväll.

Smaken är rund men inte övertydlig. Strävheten finns där för att tala om att det inte är mes-vin, men heller inte ett vin som sätter sig över maten. Tillsammans med en biff blir det en bra balans. Det är alltså ett bra matvin.

Var det inte just det du letade efter när kryssade fram mellan hyllorna på Systemet ett par timmar tidigare?

107 kronor vill Bolaget ha för en flaska. Jag tycker det är värt varenda en av de kronorna.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Marie d’Alsace – blommig och parfymerad

24 lördag Jan 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vitt vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

alsacevin, vitt vin

marie d'alsace 2013

För ett par år sedan skrev jag att Marie d’Alsace var ett onödigt vin. Det tycker jag inte om 2013 års vin som nu finns att köpa på Bolaget för 79 kronor. Men det är ett klart ovanligt vin. Lukten är sötfruktig, blommig och parfymerad.

I munnen finns det parfymerade anslaget kvar, men mycket mer nedtonat. Vinet är ganska ”snällt” och lättdrucket utan markerad syra – som gjort för en solvarm eftermiddag när livet är lätt och  lekfullt.

Marie d’Alsace är en edelzwicker, alltså gjort på flera olika druvor. I flaskan samsas saften från 80 procent Sylvaner och 20 procent Gewurztraminer. Men det är Gewurzen som håller i taktpinnen när lukt och smak bestäms – därav det parfymerade inslaget.

Det här är inget dumt vin, men frågan är vad det passar till för mat. Vi försökte oss på ett långskott och drack det till Lättlagad fredagscurry med fläsk. Det var ett äktenskap som nästan fungerade. Maten tyckte det var helt okej med lite sällskap, vinet däremot tyckte att det klarade sig bättre på egen hand.

Producenten Jean Biecher har flera ekologiska viner, Marie d’Alsace är ett exempel. Det tackar vi för – att inte producera ekologiskt är i längden ohållbart.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

La Roche Trouée – sydfransk värme

06 tisdag Jan 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, resor, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Frankrike, rött vin, resor

la roche trouée

Om man kör nordväst ut från Béziers i södra Frankrike så kan man ta vägen bredvid floden Orb. Vita kalkstensklipper kantar den ganska branta flodravinen. Men floden i sig är grund och människor badar där på sommaren när Medelhavet är för kallt.

Just så var det för några år sedan. Vi var i Languedoc och tänkte att vi skulle passa på att leva strandliv vid Medelhavet, men den ende som badade var den då 13-årige sonen. Vattentemperaturen i badorterna längs havet stannade vissa dagar på 16 grader.

Men landskapet runt Orb var lätt att tycka om. Vi följde kalkstensklipporna och kom fram till den lilla vinstaden Saint-Chinian. Inne i staden var det marknad, utanför gick en kalkstensås med små vita toppar. På vinkooperativet bunkrade vi lite inför den långa och kalla Sverigevintern.

Saint-Chinian är huvudort i appellationen, vinområdet, med samma namn. Och som du anar har området skaffat sig en plats i mitt hjärta. Därför blev jag riktigt glad när jag såg att ett vin därifrån tagit sig in i Bolagets ordinarie sortiment.

Det är Domaine de La Roche Trouée 2012, 101 kronor på Systemet. Ett bussigt, trevligt vin med sydfransk värme. Lukten är djup med toner av fat och mörka bär. Vinet fyller munnen med mörk frukt och har tillräcklig ryggrad för att funka bra till maten – i vårt fall Provencalsk gryta med långkokt fläskkarré.

Det är gjort på en blandning av syrah, carignan och grenache, typiskt Sydfranskt alltså. Och vinet känns som ett typiskt vin i den nya, kvalitetsinriktade sydfranska stilen. Gott, trevligt och användbart, men kanske utan det där som gör att man blir huvudlöst förälskad.

Men kvällens häftigaste vin kom från den där resan för tre år sedan. Det var en flaska Esprit de Renaud de Valon 2008 från kooperativet i Saint-Chinian. Den flaskan har legat nere i källaren och väntat. Inte så att vi medvetet har sparat den, den har bara fått ligga där i fred fram till nu när vi korkade upp den.

När man sticker ner näsan i glaset är det en förförande lukt som möter. Mörk frukt, fat, viol och lite sötma. Det luktar helt enkelt gott. I munnen är det moget, fylligt, avrundat och med en liten, liten hint av just viol. Det är ett väldigt trevligt vin, gjort på samma druvor som La Roche Trouée. Men här har mourvèdre smugit sig in – och carignandruvorna har vuxit på mycket gamla stockar.

Den här gången blir jag förälskad på riktigt. Synd bara att det kostar 10 euro om man ska köpa en flaska av 2011 års årgång på kooperativet. Och synd att det så förbannat långt till Saint-Chinian.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

All den goda julmaten

11 torsdag Dec 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, fläskkött, fransk mat, huvudrätt, mat, nötkött, ost & efterrätt, rött vin, sallad, smårätt, tillbehör, vilt, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

förrätt, fisk & skaldjur, fläsk, fransk mat, huvudrätt, ost & efterrätt, sallad, smårätt, tillbehör

julmat rätter

Du vet hur det är. Man börjar lite lätt med sill och gravad lax. Kanske ägg och räkor. Byter tallrik till skinkan, patén och grönkålen, tar en pilsner och en lille én. Äter knäckebröd med ost, och tar en skinkbit till. Men oj, glömde visst att ta senap till skinkan.

Så långt är allt frid och fröjd. Men så sneglar man bort mot spisen och där väntar Jansson och köttbullar och revbensspjäll och rödkål – och där någonstans börjar den totala mättnaden komma smygande.

Har man tur (eller otur) väntar sedan grönmögelost och cheddar, portvin, efterrätt, kaffe och kanske tårta…

Julbordet är fantastiskt gott, om det är vällagat. Men det är också fantastiskt mättande om man ska äta allt på samma gång.

Sedan några år brukar vi dela upp julbordet i mer fiskinriktad mat på julafton och ett mer köttinriktat julbord på juldagen.

Det funkar bra. Man hinner njuta av smakerna utan att helt drabbas av det gamla ordet ”paltkoma”. Du vet det där tillståndet där allt man kan göra är gå och lägga sig på soffan och diskret höja handen till munnen för att dölja en rapning.

Tricket är att förvara julmaten i små förpackningar, så kan man frysa det som inte går åt – för det kan väl inte bara vara här hemma som det brukar blimassor av julmat över…

Så här ser menyn ut. Recept finns i länkarna.

Julafton
Först Vin chaud, fransk ”glögg”.

Därefter inlagd sill, till exempel citron- och timjanssill, inlagd sill med prästost, currysill, gravad   lax, ägg och räkor.
Vinkokt skinka, grönkål, älgpaté smaksatt med portvin.
Janssons frestelse, ugnsbakad lax.

Cheddar, julost och grönmögelost.

Juldagen
Skinka, alsassisk rödkål, älgpaté, rödlöksmarmelad och grönkål.
Älgköttbullar och revbensspjäll, glaserad kålrot – mumma att dricka.
Vinterns bästa sallad.

Frukt eller fruktsallad.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Biecher – gott vin! Annars kan det kvitta

08 måndag Dec 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vitt vin

≈ 4 kommentarer

Etiketter

alsacevin, vitt vin

jean biecher riesling 2013

– Det ska va gött att leva, annars kan de kvetta, sjöng After Shave för en del år sedan. Nästan detsamma kan man säga om vin. Det ska vara gott att dricka, annars kan det kvitta. Frågan är bara hur man ska hitta det goda vinet, helst utan att ruinera sig.

Biecher Riesling Réserve är ett pålitligt vin. Förra årgången gillade jag så mycket att jag kallade det ”ovanligt användbart, lättgillat och trevligt”. Årgång 2013 tycker jag är ännu bättre.

Lukten är klart trevlig. Frukt och päron, honung och aningen syra. Och man blir inte besviken när vinet kommer in i munnen. Honungsdoften följer med och man kan känna en liten, liten restsötma. Ändå finns det en syra som stramar upp vinet och får det att vattnas i munnen i väntan på mat.

Vi drack ett glas till fläskkött och gräddig gratäng. Det funkade utmärkt, kanske den lilla sötman i grädden och köttet var den smakbrygga som behövdes. Jag lovar, ingen runt bordet saknade rött vin trots att det låg en köttbit på tallriken.

Jean Biecher har flera viner på Bolagets hyllor. För 79 kronor får man en bas-Riesling. Det är ett hyfsat och ekologiskt standardvin, men inte mer än så. Lägg på några kronor, för Réserven är mycket mer spännande och variationsrik. Dessutom är det ett vin som de flesta gillar, för syran känns inte lika vass som i en del billiga Rieslingviner.

Ja, visst ja, priset. 85 kronor landar det på – och det är värt varenda en av de kronorna.

Lite om årgång 2014 hittar du HÄR.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 896 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d