• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Smakrik sallad med halloumi, linser & apelsin

21 lördag Mar 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, sallad, vegetariskt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, sallad, under 20:-, vegetariskt, Vin- & kokbok

Halloumins sälta bryter fint mot det söta i apelsinen. Ruccola bidrar med pepprighet och linser med tuggigt motstånd.

Tillsammans blir det en smakrik och fräsch sallad som ligger helt rätt i tiden. Apelsiner säljs fortfarande i affärerna, men ner vid grinden lyser forsythians blommor gult – trots att det bara är slutet av mars.

En sak om linser innan vi släpper löst själva receptet: Är färdigkokta linser de enda linser du brukar äta så måste du testa att koka dem själv.

Köp en förpackning svarta belugalinser. Koka dem med en vitlöksklyfta och en liten lök. Salta lite mer än det står på påsen. Efter 30 minuter står du där med en liten delikatess.

Som de färdigkokta kusinerna från Ica-burken, bara oändligt mycket godare.

Det här behövs till 2 – 3 personer:
3,5 dl linser, hemmakokta (godast) eller färdigkokta (enklast)
1 – 2 nävar ruccola, kanske 50 g
1 avokado
1 liten rödlök
1 apelsin
200 – 250 g halloumi
olivolja
kanske aningen salt & svartpeppar

Vinägrett
1 del vit balsamvinäger
2 delar olivolja

Gör så här:
Koka linserna efter instruktioner på paketet, men ta med en vitlöksklyfta och en liten lök i kastrullen. Salta gärna lite mer än anvisat – det höjer smaken. Eller skölj de färdigkokta linserna. Lägg dem på ett fat och täck med ruccola.

Skala lök och apelsin och skiva tunt.  Dela, kärna ur och skiva avokadon. Fördela lök, apelsin och avokado över salladen. Toppa med skivad, stekt halloumi. (OBS  Hög värme, kort tid – annars gnisslar bara den cypriotiska osten).

Blanda vinägretten och häll över. Kanske lite salt & svartpeppar på toppen.

Inspirationen till den här salladen kommer från Mai-Lis Hellenius kokbok Livsviktigt.. (Hon är hjärtläkaren som brinner för medelhavsmaten och har massor av bra recept). Där gör hon en sallad med kyckling, vita bönor och apelsiner.

– Smaskigt, tänkte jag när jag läste… Men linser, som är så gott. Och halloumi…

Ja, och så gick det som det brukar. Jag hade ett recept och så gjorde jag nästan tvärtom.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost med mat från de egna förråden XXXVII

15 söndag Mar 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Härom dagen var jag och handlade. Jag skulle ha en massa av allt det vanliga: pasta och burktomater, toapapper och knäckebröd..

Men nu kunde man inte längre gå och välja. Det var tomt i hyllorna. Alltså på riktigt TOMT. Butiken hade inte ett enda paket pasta, inte en enda toapappersrulle.

Det såg ut som en mindre smickrande bild av Östeuropa under kommunisttiden, men det var Västeuropa under coronatiden.

Jag tror jag kan säga det här loud and clear: Sverige står inte inför en livsmedelsbrist; hela din familj och alla dina vänner kommer inte att bli så sjuka att det inte finns någon som kan handla mat åt dig. Du behöver inte bunkra som inför ett krig. Däremot kan det vara smart att ha mat hemma så man slipper gå ut och smitta andra.

Men om man tänker efter en sekund så har många av oss rätt så mycket mat hemma – utan att bunkra. Burktomater och ost, lök och fryst fisk. Och rotar man runt i frysen en stund brukar en påse räkor dyka upp – i alla fall i vår frys.

Så ta den mat du redan har hemma och laga något gott av den. Till exempel de maträtter som finns här nedan.

Måndag: Fried rice med spetskål, champinjoner & stekt ägg
Det här är östasiatisk pytt i panna. Man kan ta de grönsaker man råkar ha hemma. Skulle du har lite rester – kyckling, bönor, kött – eller annat gott som göms i kylen: ta med det i woken. Det här är inte raketforskning.

Tisdag: Tourain – mustig fransk tomatsoppa
Alla känner till den franska löksoppan med ett täcke av gratinerade brödkrutonger. Men hur många har testat kusinen fransk tomatsoppa? Gör den gärna på de burktomater som stått i skåpet och väntat på bättre tider.

Onsdag: Marockansk potatisomelett med harissa & kikärtstagine
Jag vet inte hur många som har potatis, ägg och kikärtor hemma, men i våra skåp finns de alltid. Har du ingen harissa hemma (det brukar inte vi ha) – bara lugn, lite chiliflakes och spiskummin funkar bra.

Torsdag: Panerad torsk med tatarsås
I skolmaten fick man äta ”panerad fisk”. Det var överstekt och varmhållen mat som smakade fucking close to water. Men med åren har jag lärt mig att panerad (fryst) torsk är en liten guldgruva när det kommer till vardagsmaten.

Fredag: Sydfransk gratäng med aubergine & squash
Ok, din kyl kanske inte dignar av aubergine… Men vad sägs om mer paprika, kokt broccoli eller brysselkål. Eller mycket mer av lök, denna underskattade råvara.

Lördag: Tortellinigratäng med tomat & mozzarella
Det är något mystiskt med tortellini. Jag brukar köpa på mig ett lager – just för att det är så bra att ha hemma. Men 21-åringen äter upp den innan jag hinner blinka. Hoppas du inte har en tortellinitjuv hemma…

Söndag: Fisherman’s pie – gratäng med räkor, torsk & potatismos
Gör en shepard’s pie, men byt ut köttfärsen mot torsk och räkor – eller vad du nu har liggande i frysen. Gott blir det i alla fall. Och lite festligt om man kan rota fram räkor och garnera maten.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Torskrygg med pesto – fine dining för en fredagskväll

13 fredag Mar 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fest & meny, fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart

Torskrygg är fantastiskt gott. Saftigt, smakrikt och väldigt lätt att lyckas med – den blir ofta så där tjusigt skivig som torsk brukar vara på krogen.

Här har jag rimmat den en liten stund för att höja smaken. En sträng pesto får också kicka igång smaklökarna.

Och lökarna, nu menar jag de ugnsbakade rödlökarna, är ett favorittillbehör. Koncentrerad smak med aningen sötma. Varför äter man inte det oftare?

En sista sak innan vi kör igång receptet: bönorna, haricots verts, koka dem bara knappt färdiga. Woka dem sedan i olivolja och krydda med flingsalt. Det är värt varenda extra sekund du lägger ner. Jag lovar.

Det här behövs till 4 personer:
700 g torskrygg, gärna i portionsbitar
5 dl vatten
2 msk salt
2 tsk socker
svartpeppar
0,75 dl pesto

2 – 3 milda lökar, t ex rödlökar
olivolja
salt, svartpeppar & aningen timjan

ca 300 g gröna bönor, haricots verts
olivolja & flingsalt

ca 300 g körsbärstomater

2 dl crème fraiche
salt & svartpeppar
ca 0,75 dl strimlad basilika

Gör så här:
Blanda vatten med salt och socker så att det löser sig. Lägg ner fisken och rimma den i 30 minuter.

Sätt ugnen på 150 grader. Skala och klyfta lökarna. Lägg dem i en oljad ugnsform. På med lite salt, peppar & aningen timjan. Ugnsbaka i ca 30 minuter. Lägg ner tomaterna och låt dem få ca 20 minuter i ugnen.

Skölj torsken och lägg den i en oljad ugnsform. Dra några varv med pepparkvarnen och lägg pesto i en sträng i mitten. Ugnsbaka tills den skivar sig fint när man trycker på den med ett finger, tar ca 15 – 20 minuter beroende på tjocklek.

Koka bönorna al dente. Häll av vattnet och woka bönorna snabbt i olivolja. Smula över flingsalt.

Blanda ihop crème fraiche och kryddor till en kall sås.

Jag vet inte om det är åldern – eller pensionen som väntar där borta vid horisonten – men det händer att jag letar efter extrapriser, framför allt på fisk.

Just torskrygg och lax hör till de saker som varierar enormt i pris. Ibland hittar man väldigt plånboksvänliga fiskar – ofta på Coop – och då passar jag på att handla.

Du får naturligtvis göra hur du vill, men själv tycker jag det är klart mycket trevligare att bär hem torskrygg för 139 kronor kilot istället för 279 kronor.

Och då får man ju lite pengar över till ett hyfsat vin också. I våra glas fanns en chardonnay från Jura (som jag skrev om för en tid sedan). Men det var ett vin som inte riktigt föll oss på läppen, så det låter jag vila i tysthet.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Savojkålsrullar med kryddig glaze – som kåldolmar men godare

06 fredag Mar 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, huvudrätt, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, huvudrätt

Det är något konstigt med kåldolmar. Köttfärsfyllningen är god och kål är gott. Ändå blir det…

…mest till en rätt med överstekt kål – och en massa söt sirap som hindrar de goda smakerna från att blomma.

”Måste gå att göra godare” har jag tänkt i flera år. Och härom dagen gick jag loss i köket. Kokade kålblad, provstekte köttfärsfyllningen och gjorde glaze.

Här nedan ser du resultatet – en slags kåldolmar 2.0. Fyllig smak, fast kål och bara aningen honung som bryter mot lite chilihetta.

Det här behövs till 3 – 4 personer:
ca 16 blad savojkål
1 – 2 schalottenlökar
kallpressad rapsolja – eller olivolja eller smör
500 g blandfärs eller fläskfärs
1 liten kokt mosad potatis eller samma mängd potatismos
1 dl mjölk
½ dl ströbröd
1 ägg
1 msk ”champinjonsoja” eller ljus japansk soja
1 vitlöksklyfta, riven
lite salt, ca 1 tsk
rejält med svartpeppar

Glaze
3 msk kallpressad rapsolja eller olivolja
1 msk honung
cayennepeppar (eller chiliflakes) efter smak, kanske 1 tsk
några droppa soja

Lingon till maten. Osockrade om du frågar mig.

Gör så här:
Lossa bladen från kålhuvudet. Koka dem i lättsaltat vatten tills de är mjuka, ca 10 – 12 minuter. Skölj i kallt vatten och skär bort den tjocka bladnerven och finhacka dem, bladnerverna alltså.

Sätt ugnen på 200 grader. Skala och finhacka löken. Fräs lök och kålhack i olja eller smör tills löken är glansig.

Blanda mjölk och ströbröd med köttfärs, mosad potatis och lökhack (går lättast med händerna). Krydda med riven vitlök och soja. Knäck ner ägget och blanda.

Stek gärna ett prov och testa smaken. Förmodligen behövs mer salt och ganska rejält med svartpeppar.

Lägg ut kålbladen på en skärbräda. Klicka en dryg msk på varje blad. Rulla ihop till kålrullar – obs vik in kanterna först. Lägg dem i en stor oljad ugnsform med skarven nedåt. Droppa över lite olja. Salta & peppra.

Kör i ugnen i tills köttfärsen är tillagad, tar sådär 30 – 35 minuter.

Glaze: Blanda olja, honung och cayenne/chili. (Värm honungen lite om den inte är flytande). Pensla savojrullarna när ca 10 minuter återstår.

Hur det togs emot av resten av familjen? Man kan väl säga att det var tur att sonen inte var hemma, för han hade gått raka vägen till kylen och letat efter något annat att äta.

Men hustrun då, hon som tillhör innegänget i hard core-motståndet mot kål?

Hon tog en savojkålsrulle och så tog hon en till. Tittade upp och sade:

– Jag har aldrig gillat kåldolmar, men det här var ju gott.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Lövbiff på italienska – med tomatsås, parmaskinka & salvia

03 tisdag Mar 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, nötkött

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, nöt

Varför äter man inte lövbiff oftare? Gott och enkelt att variera, tillräckligt festligt för att funka en fredag – och till ett pris som inte skrämmer små barn.

Vi gjorde en italiensk variant med tomatsås och en fyllning med salvia och parmaskinka. Till biffarna åt vi salviastekt gnocchi, och i glasen fanns en skvätt Barolo-vin.

Och ja, vi njöt av att det var den sista fredagen i februari – och att arbetsveckan äntligen var över.

Det här behövs till 3 personer:
550 g lövbiff
2 – 3 salviablad per lövbiff
1 skiva parmaskinka per lövbiff
salt & svartpeppar
olivolja & smör
tandpetare i trä

gnocchi till 3 personer
salt
ett gäng salviablad
olivolja & smör

1 rödlök
olivolja
1 msk tomatpuré
salt & svartpeppar
1 burk hela tomater (eller krossade)
½ burk vatten
3 vitlöksklyftor
ca 1 tsk torkad timjan (eller 1 msk färsk)
ett gäng salviablad

Gör så här:
Börja med tomatsåsen. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs löken glansig, tryck ner tomatpuré och fräs lite till. Krydda med salt & peppar. Klipp sönder tomaterna med en sax direkt i burken. Häll på tomater och vatten. Krydda med timjan och salvia. Låt såsen småkoka medan du gör gnocchi & lövbiff.

Koka gnocchin enligt anvisningar på paketet. Häll av kokvattnet och stek dem snabbt i smör & olivolja tillsammans med ett gäng salviablad.

Lägg 2 – 3 salviablad och 1 skiva parmaskinka på varje lövbiff. Vik ihop och fäst med en tandpetare. Stek på ganska bra värme 1 – 2 minuter per sida. Krydda med salt & svartpeppar.

Som du märker har jag snott idén till den här italienska lövbiffen från rätten saltimbocca. Den är gjord på kalvinnanlår, en styckningsdetalj som nästan inte finns i Sverige – och hittar du den, så brukar priset vara av det slag som faktiskt skrämmer små barn.

Saltimbocca ska koka upp i vitt vin, men en mustig tomatsås kändes bättre en dag när gräsmattan faktisk var pudrad av snö.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Tortellinigratäng med tomat & mozzarella

25 tisdag Feb 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, pasta, vardagsmat, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, pasta, snabbmat, vardagsmat, vegetariskt

”Hmm, vad ska vi äta idag – det är en tanke som brukar komma på eftermiddagarna när jag scannar av Ica-butiken och tar en tur in i den lokala grönsaksaffären.

De flesta dagarna blir det något gott och annorlunda, för som matbloggare äter man ganska bra. På dagarna funderar man över vad det ska bli för middag – och på kvällarna äter man upp den.

Ofta låter man maten ta tid, och på helgerna tar man ut svängarna lite mer. Då kan man inspireras av mat från världen alla kockar – från den svenska husmanskosten återupptäckare Tore Wretman till det nya franska kökets Paul Bocuse.”

Tror du att det är så verkligheten ser ut har jag en liten rättelse: Just så är det inte i min vardag. Där händer det både nu och då att jag släpar mig hem från jobbet, ställer mig dumt stirrande rakt in i det halvtomma kylskåpet och tänker ”Vad fan ska vi ha för mat idag?”.

Sådana dagar är det bra att ha halvfabrikat som räddare i nöden. Särskilt en vanlig tisdag i februari när snödropparna lovar vår, men regnet piskar genom Göteborgsluften.

Det här behövs till 4 personer:
500 g färsk tortellini
2 pkt färdig tomatsås + kanske lite vatten
ev 1 vitlöksklyfta
1 mozzarella, 125 g

En sallad till gratängen eller kanske lite ruccola på toppen

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Olja en ugnsform och lägg ner pastan. Häll över tomatsåsen och lite vatten om det behövs för att täcka tortellinin. Pressa ev ner en vitlöksklyfta. Riv eller bryt mozzarellan över. Kör i ugnen i ca 25 minuter.

Fixa salladen.

Okej, jag erkänner: den här maten kvalar inte in i kategorin maten-är-klar-på-fem-minuter. Men den sköter sig faktiskt själv i ugnen,och ger dig tid att göra alla de andra sakerna som måste bli klara.

Dessutom har jag en bekännelse till: jag har snott receptet från Ica Kvantums tidning Smak (för övrigt en bättre tidning än Buffé). Bara ändrat på några få saker.

Men det gör inte så mycket tycker jag; maten fyller sin funktion och man blir mätt och nöjd. Även om regnet piskar där ute.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Chokladfondant med havssalt – hur har jag kunnat missa det?

17 måndag Feb 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, mat, ost & efterrätt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fransk mat, ost & efterrätt

Jag tycker jag har hängt med i ganska många år. Varit i Frankrike. Ätit goda middagar med alldeles för många kalorier. Ibland avslutat med en smakbomb till efterrätt.

Men det var bara några månader sedan jag träffade på chokladfondant. Fyllig, maffig, chokladsmäktande. Och alldeles underbar.

Hur fan kunde det dröja så länge…

Jag får väl göra som andra när de drabbas av förälskelse i mogen ålder – jag får väl ta igen förlorad tid. Vem vet, det kanske blir chokladfondant till helgen igen…

Det här behövs till 4 – 5 personer:
100 g smör
150 g mörk choklad med havssalt
2 ägg
2 äggulor
½ dl strösocker
2 msk vetemjöl
smör & strösocker till formarna

250 g jordgubbar
bara lite socker

florsocker & några blad citronmeliss om du vill

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret i en kastrull. Ta kastrullen från plattan och rör ner chokladen delad i bitar. Låt den smälta.

Vispa ihop ägg, äggulor och socker. Vispa försiktigt ner mjölet och den smälta choklad-smör-blandningen så att det blir en jämn smet.

Smöra och sockra 4 – 5 små ugnsformar (typ crème brylée-formar eller kaffekoppar). Häll smeten i formarna och grädda i 7 – 10 minuter. Känn med en provsticka, chokladfondanterna ska vara gräddade ute vid kanterna, men krämiga i mitten.

Man kan också förbereda formarna, och låta dem vänta i kylen. Men då är formarna kalla och behöver 1 – 2 minuter längre tid i ugnen.

Mixa (tinade) jordgubbar med en stavmixer. Smaka av med lite socker. (Själv tycker jag att det bara behövs ett par sockerkorn…).

Stjälp upp chokladfondanterna på tallrikar. Sikta över florsocker (går lättast med te-sil). Lägg mixade jordgubbar vid sidan och garnera med lite citronmeliss om du vill.

Ingen som läser den här bloggen har väl missat att jag är ganska frankofil – ja, att jag gillar det franska, Oavsett om det är mat eller vin eller semestermål…

Men det finns faktiskt en sak där Frankrike ligger efter Sverige: chokladfondant.

När jag har kikat på franska recept, så verkar receptmakarna tro att det ska bli chokladkaka (ungefär som en chokladmuffins). Ingenting kunde vara mer fel. Chokladfondantens mitt ska vara en rinnande, glänsande och ljuvlig chokladkräm, som höjer livskänslan flera grader.

Vive la Suède! (I alla fall när det gäller den här efterrätten).

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Bearnaisesås – så slår du hela världen med häpnad

14 fredag Feb 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fest & meny, fransk mat, sås & röra, tillbehör

Är du gammal nog för att komma ihåg Socker-Conny, den där tragiska men uppkäftiga och fruktansvärt roliga figuren? Det var Joakim Pirinen som gjorde honom odödlig i några seriealbum för sådär en 35 år sedan.

Hans devis – Socker-Connys alltså – var ”Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad”.

Det var hysteriskt kul tyckte vi på den tiden. Men skrattet fastnade lite i halsen när SD-riksdagsmän gav sig ut och viftade med järnrör i Stockholmsnatten… Fast det klart, de kanske hade läst Socker-Conny och liksom ville ta efter.

Själv är jag en ganska sansad person som nog aldrig hållit i ett järnrör. I alla fall inte för att slåss. Men det finns ett sätt som gör att man kan slå hela världen med häpnad – använd en smaksked.

Så var det i alla fall när jag gjorde bearnaisesås förra helgen. Jag tryckte i allt smöret (och det blir myyycket smör till 6 personer). Hällde i äggulorna, lökskyn, och kryddorna – och så värmde och vispade jag.

Sedan kom de hackade örtkryddorna och gjorde sitt jobb med såsen, men jag var ändå inte nöjd. Fram med lilla smakskeden.

Lite mer cayenne. ”Hmm, fortfarande mesig”. Höj smaken med lite salt, några korn alltså. ”Hmm, för fet smak”. Jag testar lite pressad citron. Och där, just där, satt smaken.

Att smaka sig fram är det enda bra sätt att laga mat som jag känner till. Och sanningen att säga – jag fattar inte hur de som lagar mat utan smaksked gör när de står där vid spisen. Gissar att nu är det nog gott?

Det här behövs till 6 personer:
225 g smör
1 schalottenlök
7 stjälkar dragon (spar bladen)
7 stjälkar persilja (spar bladen)
10 grovkrossade svartpepparkorn
1,5 dl vatten
(knappt) 5 msk vit balsamvinäger
5 små äggulor (eller 4 stora)
salt & cayennepeppar
3 msk hackad dragon
3 msk hackad persilja
pressad citron efter smak
En smaksked!

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull. Ställ åt sidan.

Plocka bladen från dragon och persilja. Hacka bladen. Skala och hacka löken. Dela äggulor från vitorna.

Koka upp vatten, stjälkar, krossad peppar, hackad lök och vinäger. Låt det koka tills ca 3 msk återstår. Sila av stjälkar och peppar. Låt det svalna lite.

Blanda vinägerskyn med äggulorna i en kastrull. Ställ den kastrullen i en större kastrull med hett (nästan kokande) vatten, alltså i vattenbad. Vispa tills såsen börjar tjockna.

Häll i det smälta smöret, lite i taget (ta inte med bottensatsen). Vispa under tiden. Blir såsen för tunn, värm och vispa en stund till. För tjock, häll i ett par droppar kallt vatten.

Ta bort såsen från värmen. Krydda med salt, cayennepeppar & aningen pressad citron. Glöm inte att smaka!

Om det blev gott? Man kan väl säga så här; en av gästerna frågade varför jag jobbar kvar på mitt gamla jobb, när jag kunde ägna mig åt matlagning.

Se där. Nu fick jag skryta lite också.

Ska kanske också nämna att det här receptet följer ganska snällt i fotspåren av bearnaisen på Allt om Mats webb. Jag har bara ändrat lite på ingredienserna.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost för en vegansk vecka XXXVI

10 måndag Feb 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, mat, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

I lördags gjorde jag bearnaisesås till fläskfilén, en sås som kanske är aningen fet. Man grundar med ett kvarts kilo smör och fyra äggulor till sex personer. Sedan är det bara att röra, värma och krydda.

Hemslagen bea blir fantastiskt god. (Får väl återkomma med ett uppdaterat recept). Men när man tittar ner i kastrullen med ett halvt paket smör, så tänker till och med jag ”herregud vilken massa fett”.

Kanske är det helgen smör-excesser som fick in mig på spåret med vegansk mat. Eller också är det 21-åringen i familjen som är full av goda råd om hur andra ska leva sina liv.

– Vegansk mat sänker blodtrycket, visste du det. Och det räcker med en vecka, så kan man se skillnad, sade han till mig härom dagen.

Och javisst, jag har högt blodtryck och jag borde träna mer, men säg inte det till 21-åringen för då spinner han loss och pratar träning i två timmar. Dessutom borde jag tappa några kilo sådär lite diskret på hundpromenaden eller i den magrare såsen.

”Men vegansk… Är inte det jävligt krångligt?” tänker du kanske. Jovisst är det krångligt – om man tycker att franska ratatouille-grönsaker eller pasta med tomatsås är krångligt.

Hänger du med in i veganveckan nu?

Måndag: Fettuccine pomodoro – pasta med tomatsås
Spagetti och tomatsås, det är vegansk mat så länge man hoppar över parmesanosten. Dessutom är det enkelt och – i alla fall här hemma – en vardagsräddare. Men låt såsen koka länge, då blir den god.

Tisdag: Ugnsstekt aubergine & tabbouleh med svarta bönor
Bulgursalladen tabbouleh är en favorit. Den pigga citronsmaken gör att det känns som vår i luften. Fullkornsbulgur om man vill vara nyttig och aubergine utan ost om man vill vara vegansk.

Onsdag: Ratatouille med ugnsrostade grönsaker
Slentriankoka inte grönsaker. Kör dem i ugnen. Stek dem eller grilla dem. Smaken blir mildare, men mer koncentrerad. Det gäller också för den här sydfranska ratatouillen.

Torsdag: Ugnsbakad spetskål, kornotto & hasselnötter
Kål är fantastiskt gott, särskilt de mildare spetskål och savoykål. Kör kålen på låg temperatur i ugnen så förstår du vad jag menar. Kornotto på korngryn ger fyllighet. Hasselnötter crunch. Men ta olivolja istället för smör.

Fredag: Pulled aubergine – till burgare & tacos
Okej, här kommer det tredje kör-grönsaker-i-ugnen-receptet. Här är det aubergine som får varm och fyllig smak av chipotle-chili. Som gjort för fredagstacos eller en burgare. Ät gärna med guacamole och svarta bönor.

Lördag: Patatas bravas – Medelhavspotatis på svenska
Patatas bravas är grymt gott. Låt dem bli basen i en middag. Komplettera med oliver och inlagda grönsaker. Gör en champinjonpastej, lite humus. Kanske lite varm eller ljummen tomatsås… Eller ta fram just det som du gillar.

Söndag: Pasta Bohémienne med grillad aubergine, paprika & pesto
Tada, här blir det förnyelse! Aubergine och paprika ska grillas i ugnen, inte stekas… Till grönsakerna bli det pasta och pesto, men vill du äta vegansk så får du göra en egen pesto utan parmesan. Rätten sägs komma från romerna i Rhône-deltat.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Rillette de saumon – laxpastej i en liten kruka

01 lördag Feb 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, fransk mat, mat, smårätt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

buffé, förrätt, fisk & skaldjur, fransk mat, jul, smårätt

Rillette brukar vara en pastej eller röra på fläskkött. Klart trevlig liten sak som man äter ungefär som paté. Själv gjorde jag en rillette de porc för några år sedan.

Men när jag sitter och letar efter franska recept så hittar jag rillette de saumon med rökt lax. Ganska överraskande; det är som om någon har förväxlat Narvik och Nantes.

Smaken på pastejen är också överraskande. Mild, finstämd – som gjord för en apéritif med ett glas rosé och några oliver. Eller ät den som en förrätt med en klick rom och lite salladsblad, kanske på en rostad skiva baguette.

Det här behövs till 6 – 8 personer (väldigt mycket beroende på hur du tänker äta den):
300 g laxfilé, gärna med skinnet kvar
150 g kallrökt lax
2 vitlöksklyftor
olivolja
salt & svartpeppar
2 msk hackad dill
nästan 2 dl crème fraiche
2 citronklyftor, pressade

Gör så här:
Sätt ugnen på 125 grader. Lägg laxen i en oljad ugnsform. Droppa över lite olivolja. Salta & peppra. Lägg ner ett par skalade vitlökklyftor i formen. Kör i ugnen tills laxen är klar men inte överstekt. Tar kanske 30 minuter i den låga värmen.

Skär den rökta laxen i mindre bitar. Lägg den och crème fraiche i en mixer/matberedare. Mixa ett par varv. Lägg i den tillagade laxen. Ta med skyn som bildats (bara bra fett: olivolja och lax). Hacka vitlöksklyftorna och lägg ner dem också. Mixa till lagom konsistens. Skrapa ner dillen. Smaka av med citron, salt & peppar.

I de franska recept jag har sett så ska man koka fisken, men jag tror att den blir mer smakrik om man kör den i ugnen på låg temperatur. (Testa det nästa gång du gör vanlig ugnsstekt lax. Klart smakligt.) I en del recept gör man rilletten på bara olja, utan crème fraiche. Men det låter för fett – till och med för mig.

Kommer du ihåg 70-talsdesserten Glace au four, alltså glass i eld eller ugn? Det är glass som placerats under ett marängtäcke och sedan bränts av i ugnen så marängen tillagas.

På engelska heter den Baked Alaska, i alla fall om man litar på Wikipedia. Men på franska heter den Omlette norvégienne (norsk omlette).

Se där; ännu en som har förväxlat Nantes och Narvik.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 924 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d