• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Min pad thai med fläskkött – fyllig & med bara aningen chili

25 lördag Jan 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, huvudrätt, kyckling, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, huvudrätt, kyckling & fågel

Pad thai, det är som vanligt med asiatisk matlagning. Först får man hacka och mixa och fixa och trixa, men sedan är det bara att ställa sig vid woken.

Och på något sätt är det lika trevligt som att stå ute på sommaren och vända maten på grillen.  Det är bara att njuta när den fylliga och smakrika rätten växer fram

Ja, en smaksked är inte så dumt att ha i handen. Ta en smakbit och fundera ” Ska jag ta lite mer jordnötter? Eller kanske trycka i lite mer chili för att få sting på rätten?”

Hur du än gör, så är det värt ett försök. För det här blir minst lika gott som den där phad thaien som du bär hem från dit lokala thai-ställe.

Det här behövs till 4 personer:
300 g äggnudlar eller risnudlar
400 g fläskkött, tex fläskkarré eller fläskkotlett (eller kyckling)
neutral olja
300 g spetskål
10 cm purjo
1 chili, spansk peppar
1 dl jordnötter (vanlig salta går bra om du inte har i massor av nötter)
2 ägg
1 dl phad thai-sås (eller 2 msk tamarindpasta, lite socker, aningen vitlök och tomatpuré)
1,5 msk ostronsås
1,5 msk fisksås
1,5 msk champinjon-soja eller annan ljus soja
1 dl vatten

Gör så här:
Okej, då var det dags att hacka och mixa och greja, för du är väl fortfarande med? Ta fram alla ingredienser – det är en del att hålla reda på. Mixa jordnötterna till grov ”sand” i en mixer/matberedare. Knäck äggen i en kopp. Koka nudlarna al dente. Spola dem i kallt vatten.

Strimla spetskål (mildare och godare än vitkål), purjo och chili. Strimla fläskköttet och wokad det i olja tills det är genomlagat. Har du ingen wok funkar det bra med en stor, tjockbottnad gryta.  Ta upp köttet.

Woka spetskålen al dente. Skrapa kålen till kanten och häll i äggen. Rör dem ungefär som till äggröra.

Lägg i kött, nudlar och purjo, chili och mixade jordnötter. Häll i phad thai-såsen (eller tamarindpasta), ostronsås, fisksås och champinjonsoja. Blanda runt och låt woken puttra en minut eller så. Glöm inte smakskeden!

Om du inte har träffat på champinjon-soja, så sträck ut handen nästa gång du är i en välsorterad affär. Lägg ner champinjon-sojan i kundvagnen och blunda när kassan läser av priset – för den är inte billig, men den är fantastiskt god. Mildare och mer aromatisk än ”riktig” soja.

Champinjon-soja görs i liten skala av svenska champinjonodlare. Det är nog som vanligt; hantverk ger kvalité.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Smörbakad rotselleri med gratinerat potatismos & provencalska tomater

22 onsdag Jan 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fest & meny, tillbehör, under 20:-, vegetariskt

”Gud, vilken pretentiös rubrik! Smörbakad rotselleri, vaddå ’smörbakad’. Och gratinerat potatismos… Vad är det för fel på korv och ogatinerat potatismos?”  

En och annan som läser det här receptet tänker nog så – kanske är du en av dem…

Och jag får väl erkänna att jag tog i lite när jag hittade på namnet till den här maträtten. Men rubriken sitter där den sitter för det här är riktigt, riktigt god vegetarisk mat lagad med de enklaste av råvaror.

Rotselleri – som får steka länge i ugn på låg temperatur och riktigt gosa in sig med mycket smör – blir ljuvligt mild med en tydlig smörton. Det parmesangratinerade potatismoset smakar som något du glömt att du gillade så mycket. Och de ugnsbakade tomaterna ger syra och färg åt rätten.

Men använd verkligen så här mycket smör; det är liksom hela grejen och hela smaken. Och låt rotsaken vara inne i ugnen till den blir smältande mör.

Det här behövs till 3 personer:
600 g rotselleri (½ stor rotselleri)
ca 80 – 100 g smör
salt & svartpeppar
½ tsk torkad timjan

250 g tomater (så här års är det nästan bara körsbärstomater på kvist som smakar något)
salt & svartpeppar
1 msk ströbröd
1 msk hackad persilja
1 små vitlöksklyftor, finrivna

750 g mjölig potatis
varm mjölk & smör
lite av kokvattnet
salt & peppar
½ dl riven parmesan eller Grana Padano
1 äggula

Halverad vitlök om man vill

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Skala rotsellerin och skär den i ”biffar” tjocka som fläskkotletter. Skär ett rutmönster, ca ½ – 1 cm djupt i varje skiva. Krydda med salt, peppar och timjan. Täck varje skiva med smör. (Var inte feg nu, det är smöret som ger smaken.) Lägg skivorna i en oljad ugnsform. Kör i ugnen i ca 1 – 1,5 timme tills de är supermöra. Ös selleribiffarna med smöret ibland – ungefär som man öser en stek.

Låt halverade hela vitlökar steka med en halvtimme på slutet. Krydda dem med salt, peppar & timjan. Och ös dem också med smöret.

Skär toppen av tomaterna ställ dem i en oljad ugnsform. Salta & peppra. Blanda hackad persilja med ströbröd och riven vitlök. Strö blandningen över tomaterna och droppa över lite olivolja. Ställ åt sidan.

Skala, skiva och koka potatisen. Mosa och vispa ner varm mjölk, smör och lite av kokvattnet (ger bra smak). Salta & peppra. Blanda ner riven parmesan och äggulan.

Sätt ugnen på 250 grader grill. Forma små ”puckar” av potatismoset och lägg dem i en oljad ugnsform. (Den estetiske kocken spritsar naturligtvis små eleganta toppar… Själv försökte jag forma ”järpar” med två skedar.)

Gratinera tomater och potatismoset tills de får fin färg, ca 10 minuter.

Ja, ja, jag vet att hustrun tycker jag ska gå ner i vikt och att klimatet är hotat. Då är kanske inte 100 g smör och tomater mitt i vintern de smartaste lösningarna. Det är bara det där med smaken, det blir faktiskt förbannat gott.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Äppeltarte med mandelmassa – enklaste receptet

18 lördag Jan 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, ost & efterrätt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

ost & efterrätt

Man kan dela in mänskligheten i två olika smakmässiga kategorier. De som gillar sötma, och de som gillar fett och salt.

Hustrun tillhör den ’söta’ kategorin. Ligger det en chokladkaka eller en kanelbulle i ett skåp, så ligger den inte kvar där så länge – den har liksom förflyttat sig till hennes mage.

Jag tillhör den ’feta och salta’ kategorin. Jag gillar verkligen mat (surprise !) och förrätter. Och står det lite rester kvar i köket, så går liksom mina fötter dit av sig själva – jag ska ju bara ta en liten bit. Ja, och så blir det en bit till…

Kanske är det därför jag är så begränsad när jag ska göra efterrätter. Jag tycker det ska vara ungefär lika lätt som att ringa och beställa en pizza – och det ska gå ungefär lika fort.

Den här äppeltarten kvalar in i bägge kategorierna. Lätt så att en åttaåring kan göra den, och tiden, den är ungefär som en pizzabeställning: ”en kvart”.

Smaken? Fräsch och fyllig – och inte alls så ’söt’.

Det här behövs till ca 6 personer:
1 ark färdig smördeg
¾ dl aprikosmarmelad + några droppar vatten
100 g färdig mandelmassa
2 – 4 äpplen med bra syrlighet

Kaffe eller lite vaniljglass

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Rulla ut smördegen på en plåt med bakplåtspapper. Nagga den (stick små hål) med en gaffel. Bland marmeladen med några droppar vatten. Pensla degen med marmelad.

Skär mandelmassan riktigt tunt och lägg ut skivorna på degen. Kärna ur äpplen och skiva tunt. Lägg på äppelskivorna och pensla marmelad över.

Grädda i 10 – 12 minuter ganska långt ner i ugnen.

Ät äppeltarten varm eller ljummen med en kula vaniljglass, eller med en kopp kaffe.

Om du har en ugn med extra undervärme så kan det vara smart att utnyttja den. Annars är risken att toppen blir frasig som en croissant, men botten tung som en måndagsmorgon.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost för en vecka när det är långt till lön XXXV

11 lördag Jan 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, mat för en vecka, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Gav du några löften när du stod där med bubbelglaset vid midnatt den 31 december? Du vet, de där gamla vanliga, som ‘sluta snusa’, ‘börja träna’…

Som jag skrev för ett tag sedan så har vi slutat med det här hemma. Istället skriver vi upp saker vi ska göra under året som kommer.

På mitt kort fanns förslag som ‘vara nyfiken’, ‘dricka drink med min 96-åriga mamma’ och ‘bada bastu’. Men också mer traditionella som ‘simma mer’ och ‘träna lagom’.

Jag tycker året har börjat bra. Jag har varit och tränat och jag har badat bastu. Och som vanligt tänkte jag: ”varför gör jag inte det här oftare?”.

Bastu, det är ren lycka. Man blir inte bara ren, utan avslappnad, nöjd och fylld med välbehag. En tur på gymmet är inte heller fel, men det är bastun som är den njutningsfulla efterrätten.

En gång beskrev jag vår hund, Pontus, som en lat livsnjutare. Kompisen – som jag pratade med – gav mig en sådan blick som gör att man förstår; jag är precis lika dan själv.

Och jag tror han har rätt. Gärna en tur till gymmet – bara jag får njuta i bastun efteråt.

Ungefär så tror jag man ska förhålla sig till Medelhavsdieten där 30 minuters daglig motion ingår. Gör något du gillar: lek med barnen, promenera med hunden, ta en tur till gymmet. Men glöm inte bort bastun.

Måndag: Pasta med champinjoner, spenat & crème fraiche
Svamp, spenat och crème fraiche är tre pålitliga smakkompisar. Trycker du ner lite vitlök är du helt hemma med den här vardagspastan. Skulle vara lite riven parmesan på toppen då… Ersätt gärna en del crème fraiche med stärkelserikt pastavatten om du vill hålla ner mängden fett.

Tisdag: Curry med blomkål, potatis & tomat
Blomkål är klart underskattat. I den här indiskt inspirerade curryn får den spela huvudrollen tillsammans med potatis. Resultatet är en fyllig curry med mera fyllighet än chilihetta.

Onsdag: Sardines gratinées blir gratinerad strömming
Ja, jag vet att jag är ett strömmingsfreak. Här får strömmingen – sardinens nordiska släkting – sällskap av vin, citron & ströbröd. Resultatet blir en fyllig fisk som piggats upp av syran i vinet och citrusen – och lite knaprig yta.

Torsdag: Jordnötssoppa med västafrikanska smaker
Men hallå, tänker du. Ska det inte vara medelhavsmat i Medelhavskost? Näe, det behöver det inte alls, så länge som maten innehåller mycket frukt & grönt, baljväxter & nötter – och så minimalt med rött kött. Alltså kvalar den här soppen in i kategorin Medelhavskost – även om den har afrikanska rötter.

Fredag: Ugnsrostad blomkål, grönsaker & mild vitlöksolja
Ja, det var det där med blomkål… Ta ett vanligt blomkålshuvud, bryt det i buketter och rosta i ugnen med andra – färgrika – grönsaker. Gör en riktigt mild olja med vitlök och örtkryddor – och den fula Askungen – nej jag menar blomkålen – har blivit en prinsessa. Funkar lika bra en fredag som en tisdag.

Lördag: Ugnsbakad lök med kornotto & stekt svamp
Lök är jordens mest underskattade grönsak. Man har den i Jansson och köttfärssås, grytor och sallader, men man låter den aldrig spela huvudrollen. Här får den kliva fram och definiera rätten – och som den gör det. Den ugnsbakade löken är mild, söt & god.

Söndag: Vitlökssoppa med rotselleri & crème fraiche
Om lök är grönsakernas doldis, så är vitlök deras primadonna. Van att stå i centrum och bestämma. Men helt tillagade blir vitlöken och mild och följsam grönsak som gärna umgås med rotselleri & timjan. Den rättrogne hoppar över bacon.

Veckans räddare i nöden: Pasta all’Arrabbiata
Lite pasta och en burk tomater har man väl alltid hemma. Och längst ner i grönsakslådan gömmer sig ofta ett par lökar. Lite chili eller chiliflakes brukar inte vara omöjligt att hitta. Tillsammans blir det en pasta med chilikryddad tomatsås, alltså en räddare i nöden när . det är ont om tid, fantasi och pengar.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Clotilde Davenne & pizza för småsega

01 onsdag Jan 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, mat, smårätt, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, smårätt, vitt vin

Jodå, vi firade nyår igår. Det var kavaj på och så bubbel och vin. Mat, vin och mera mat och bubbel. Och idag är man lite… småseg. Inte bakfull, det har jag slutat med. Däremot lite småseg – så där så man helst inte reser sig från soffan utan tittar på alla program som dyker upp i rutan. Oavsett om det är Vinterstudion eller backhoppning från Garmisch-Partenkirchen.

Efter ett tag börjar man undra: när i helvete blev jag intresserad av backhoppning… Men man får väl skylla på det där småsega.

Ikväll blir det pizza till middag (någon känsla för riktigt svenska traditioner har man väl, eller hur Jimmie?)

Men för att krångla till det så gör vi pissaladière – en pizza från Provence där den vanliga tomat- och ost-blandningen ersatts av rödlök som fått steka länge. Det ger en mjuk smak med lite sötma från löken – en sötma som balanseras av oliver och sardeller.

Och jag lovar, det funkar lita bra som mat för småsega som någonsin en vanlig pizza från din lokala take away-pizzeria.

Om du letar efter en annan ”pizza” så kan jag verkligen rekommendera den alsaciska tarte flambee med en topping av bacon och crème fraiche. Funkar lika bra i ett svenskt kök nyårsdagen 2020 som det gör under lindarna i Colmars gamla Petite Venice-kvarter.

Men tillbaka till nyårsafton… Till förrätt blev det Crème Ninon med bubbel både i glaset och i soppan. Och bubblorna kom från en flaska Clotilde Davenne (149 kronor, mousserande, torrt vitt).

Det är en crémant, alltså franskt mousserande vin från andra regioner än Champagne, i det här fallet Bourgogne. Men metoden är traditionell med en andra jäsning på flaska. Lite spännande är att 60 procent av innehållet kommer från den blå Pinot noir-druvan och bara 40 procent från gröna Chardonnaydruvor.

Clotilde Davenne är en ganska blyg viol. Riktigt kylt var det som om smak och lukt liksom frusit fast i kylan. Men när vinet blev lite varmare så lockades både lukt och smak fram.

”Päronsplit” föreslog en runt bordet när hon skulle beskriva lukten. Jag håller med om päronlukten, men alla andra som skriver om vinet – senast DN – pratar om gröna äpplen och gula äpplen. Måste väl vara alla andra som har fel…

I slutet av smaken dröjer sig en liten, liten bitterhet kvar. Det är just en sådan detalj som gör Clotilde Davenne till ett bra matvin.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Lamm- & auberginegryta – låt grönsakerna glänsa

31 tisdag Dec 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, gryta, huvudrätt, lamm, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, gryta, huvudrätt, lamm

Är du en av dem som tror att grytor måste innehålla massor av kött för att få den där djupa umamismaken? Då tycker jag du ska testa den här grytan där grönsakerna också får vara med och glänsa.

Visst, lamm ger smak åt hela grytan. Men champinjoner bidrar med ett djup, och vitlök ger fyllighet. Glöm inte en kanelstång eller två; det ger en ton åt grytan, som en djup baryton ungefär.

Och aubergine är grönsakernas kameleont, den kan lockas till mycket. Här får grytbitar koka med en stund och suga upp alla de goda smakerna.

Resultatet är just en fyllig gryta – som bryter av från decembers glögg och all den tunga julmaten.

Det här behövs till 5 personer:
500 g grytbitar av lamm (eller fläskkött)
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor, skalade
olivolja
salt & svartpeppar
½ tsk aleppo chiliflakes eller annan mild chili (efter smak)
1 msk tomatpuré
1 burk tomater
6 dl svag köttbuljong
350 g champinjoner
500 g aubergine

Gör så här:
Skala och hacka löken. Fräs grytbitarna i olivolja i en stekgryta. På med tomatpuré, salt, peppar & chili (efter tycke och smak). Lägg ner hackad lök och låt allt fräsa en stund.

Klipp sönder tomaterna (om de inte är krossade). Häll dem och köttbuljongen i grytan. Pressa i vitlöken och lägg i kanelstången. Koka grytan i 40 minuter.

Skölj/torka av svampen under tiden. Skär den i knubbiga bitar. Stek i bara lite olivolja tills all vätska har kokat in. Salta & peppra, stek tills svampen har fått lite färg. Ställ åtsidan.

Skär auberginen i bitar, kanske 3 x 3 x cm. Lägg ner aubergine och svamp i gryta, Koka tills auberginen är klar. Tar kanske en 20 minuter.

Jag har sett recept där aubergine nästan bara ska ner och vända i en gryta innan man äter den. För mig verkar det vara ett säkert sätt att sabba maten; aubergine som inte är genomlagad smakar omogen banan. Och man kan väl säga så här: om någon vill käka omogen banan, så ska väl inte jag hindra. Men i min mun kommer den inte.

Däremot kan man dela auberginen i bitar och ugnssteka dem – och sedan låta dem koka med i grytan ett par minuter. Det ger aningen fastare konsistens, men auberginen hinner inte hämta upp lika mycket smak från grytan.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Nyårsmeny 2019 – Ring in det nya decenniet med skumpa & torskrygg

27 fredag Dec 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, meny, ost & efterrätt, smårätt, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

förrätt, fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, ost & efterrätt, smårätt, soppa, vegetariskt

Brukar du ge dig själv nyårslöften? Du vet de där högtidliga sakerna som man står och tänker på strax innan ‘Ring klocka, ring’ dånar ut från Skansen. För de flesta tror jag det blir ungefär samma löften som förra året. Du vet: sluta röka, börja träna, komma i tid och ta längre promenader med hunden.

Sedan några år har vi slutat med löften här hemma. Istället skriver vi ner – inte löften – men väl vad vi ska göra under det kommande året. Förra året skrev jag att jag skulle ”träna lagom mycket”. Det var rätt lätt att leva upp till. Lagom är ju ett ganska töjbart begrepp…

Andra saker har jag faktiskt inte alls uppfyllt. Jag har inte spelat boule på nästan hela året. Och jag har inte satt mig i en varm och svettdrivande bastu en enda gång – trots att det något av det mest avslappnande jag vet.

Men oavsett hur du brukar göra med nyårslöften. En enda gång borde årsskiftet få vara början på något nytt.

Jag vet att det låter pretentiöst, men kan inte nyårsklockan på Skansen få ringa in ett decennium som ger hopp. Ett decennium där omställningen i klimatpolitiken får genomslag och världen börjar den långa marschen mot ett klimatneutralt sätt att leva.

Och låt klockan dåna in en tidsålder där politikens värsta dårar – al-Asad och Putin, Erdogan och Bolsonaro, Orban och Trump, och alla deras epigoner – får sparken.

”Ring lögnens makt från världens gränser ut
och ring in sanningens till oss som famla.”

Det om något vore väl värt att fira. Jag menar så där riktigt fira – med finaste glasen och skumpa, mild torskrygg och en finstämd riesling.

Skål, mina vänner! Om ett par dagar börjar ett nytt decennium. Och det vore väl fan om det inte skulle ska bli bättre än det vi snart lämnar.

Crème Ninon – soppa på gröna ärtor & bubbelvin
Koka en soppa på vanliga gröna ärtor. Mixa den slät och häll i en skvätt skumpa – och förvandlingen är total. Crème Ninon bubblar av skumpan! Mer elegant förrättssoppa är svår att hitta.

Lyxig lättrimmad torskrygg med balsamicokokt rödlök, örtolja & svartrötter
Torskrygg är en fiskbit som jag blir lika glad av varje gång. Lätt att lyckas med – den blir så där skivig och smakrik som torsk är på krogen. Här i en kombo med smakrik örtolja, rostad hasselnöt med crunch och balsamicokokt rödlök.

Citronsorbet & Crémant
Enklare och festligare efterrätt är svår att hitta. Rulla upp en kula citronsorbet – eller champagnesorbet om du är på det humöret. Lägg kulan i ett efterrättsglas och häll på lite skumpa. Klart.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Champinjon- & valnötspastej – förrätt i en liten kruka

22 söndag Dec 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, mat, smårätt, vegetariskt

≈ 4 kommentarer

Etiketter

buffé, förrätt, jul, smårätt, vegetariskt

Den här pastejen gör sig bra både på julbordet och på sommarbuffén. Ta lite pastej, bred en skiva surdegsbröd eller ät den tillsammans med cornichoner och andra inlagda grönsaker. De milda och finstämda smakerna funkar bra tillsammans med de mer smakrika grönsakerna.

Dessutom är den en välsmakande vegansk förrätt. Bra att ha när det kommer gäster som inte bara ratar kött, utan också ost och smör.

Det här behövs till en sats som räcker till julbordet:
300 g champinjoner
2 – 3 vitlöksklyftor
olja, t ex kallpressad rapsolja
salt & svartpeppar
150 g valnötter
1 chili, spansk peppar
nästan 3 dl kokta linser (1 förpackning färdigkokta)
½ kruka timjan
4 msk kallpressad rapsolja
1 msk vatten

Gör så här:
Skölj/torka av svampen och skiva den. Skala och hacka vitlöken. Fräs svampen i olja tills vätskan har kokat in, låt vitlöken åka med i pannan. Salta & peppra.

Rosta valnötterna till de börjar få lite färg. Kärna ur och strimla chilin. Skölj linserna om de kommer från en färdig box. Repa bladen av halva timjanskrukan.

Lägg allt i en mixer. Häll i rapsoljan och mixa pastejen slät. Späd med lite vatten till lagom konsistens. Smaka av med salt & svartpeppar.

Packa pastejen i en kruka och ställ in den i kylen ett par timmar, så smakerna hinner mogna.

Idén till den här pastejen kommer från Allt om Mats webb. Jag har grejat lite med ingredienserna, och så har jag gjort den vegansk. Men det är tidningen som ska ha cred.

Allt om Mat och jag har en gammal och komplicerad relation. I många år var jag trogen prenumerant. Men jag tröttnade när det kändes som om alla recept var gjorda för lätt anorektiska kvinnor i övre medelklassen som egentligen inte tycker om att laga mat. Raka motsatsen till Edward Blom, om du förstår vad jag menar.

Dessutom kändes tidningen ”tråkig”; det var som om journalisterna inte längre hade kul på jobbet.

Tidningen hemsida kollar jag ibland, och där kan man hitta bra saker, som den här pastejen. Men själva tidningen… Jag köpte ett nummer härom veckan. Bläddrade igenom sidorna – och hittade inte en enda text eller recept som jag gillade.

Synd på tidning som en gång var så kul och stimulerande.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sill, jansson & lax – godast på julbordet

16 måndag Dec 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in annat, fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, smårätt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

förrätt, fisk & skaldjur, huvudrätt, jul, smårätt

Vi åt julbord på en hyfsad fiskrestaurang härom dagen, både jag, 21-åringen och hustrun. Med följde också min snart 97-åriga mamma, allmänt kallad Farmor. Hon rullades runt i sin rullstol; när hon åkte förbi garderoben passade hon på att ge personalen en kram. Det fick också en ganska generad hovmästare.

Den till att börja med lite högdragna servitören fick ingen kram. Däremot förklarade Farmor glatt att hon ville ha den starkaste glöggen de hade. Själv fick jag nöja mig med alkoholfri – jag förväntades ratta sällskapet hem i bil efter julbordet.

Farmor åkte runt bland alla laxar och sillar och skaldjur och inläggningar och patéer och en ensam odlad rökt ål. Hon pekade på det mesta och sa ”Och så ska jag ha lite av det”. Men när hon såg hur mycket det till slut blivit på tallriken fick hon en något flackande blick, och tänkte högt ”Ska jag verkligen äta upp allt det där?”.

Någon som känner igen sig i den reaktionen?

Här hemma delar vi sedan rätt många år upp julmaten. På julafton äter vi fisk och lite av det kalla köttet, som julskinka och paté. Det varma köttet med revben och köttbullar sparar vi till juldagen.

Allt för att inte drabbas av total paltkoma, du vet det där tillståndet som inträder efter en jättemiddag – och som gör att man ligger utslagen på soffan och inte ens orkar sträcka sig efter fjärrkontrollen till tv:n.

Mig gör det inget att hoppa över köttet, för det är julens fisk som är den verkliga höjdaren. En Jansson med krämig gratäng och lite knaprig skorpa. Visst är det gott!

Och silltallriken med dillsill och brännvinssill, currysill och en fräsch matjessill-sallad. Och så en lille én. Behöver jag säga att det är gott?

Men godast av allt är nog laxen. Kallrökt lax är en njutning och gravad lax är något av det godaste man kan äta, särskilt om man gör den själv. Ta ett par bitar lax, gnid in fisken med salt & socker, grovmalen vitpeppar & hackad dill. Ställ in i kylskåpet och vänta två dygn.

Sedan kan du ta ut din egen gravlax, peta bort kryddorna och skära den första himmelska skivan. Smaken av dill och vitpeppar är mycket högre än i den där laxen du köper på Ica – och det är just den smaken som gör så mycket för slutresultatet.

Gillar du rökt lax, så testa att äta den med vispad crème fraiche och hackad dill. För mig och mina smaklökar är det en superkombo.

De två besläktade recepten Kallrökt lax med dillcrème, ruccola & apelsin samt Kallrökt lax med äpple & dillcrème är från början inte avpassade för julbordet, så man kan gärna förenkla recepten för att få dem mer i julstämning.

Och skulle du vara sugen på ugnsstekt lax, så får jag väl erkänna att vi brukar ha det på julafton här hemma. Ugnsstekt lax, romsås med vin & dill är riktigt god. Romsåsen fick jag till efter att helt enkelt ha frågat fiskhandlaren om råd. Snabbgravad ugnslax med godaste gräslökssåsen är lite av ett sommarrecept, men om du tycker att gräslök funkar även om det inte är midsommar så tycker jag du ska test – för gräslökssåsen är just det: godast.

För den som vill gå loss bland sillinläggningar och matjessillröror kommer här ett gäng recept. Själv är jag rätt svag för Gubbröra med matjessill & crème fraiche. Matjessill med dill – fräscht till jul funkar liksom alla årstider. Fräschare matjessillsallad är också en favorit. Det är en ”sallad” gjord på sill, men mycket renare i smaken än traditionell sillsallad.

Currysill gillar jag gillar även om matpuristerna säger att man inte kan stoppa indisk curry i en inläggning med svensk sill. I teorin har de helt rätt – invändningen är bara att det funkar. Det blir en god sill att äta med en bit potatis eller på en knäckemacka.

Tre andra sillinläggningar är också väl värda att pröva: Mild bryggmästarsill, Citron &  timjanssill och Inlagd sill med prästost, gräddfil & stenbitsrom. Men skulle du tänka att ”nä, jag orkar inte grava lax och lägga in sill också”, så är det ingen katastrof. Det finns massor av bra lax och sill att bära hem från affären.

Något recept på Jansson hittar du inte på den här bloggen, men ett råd har jag: använd mer vätska (mjölk & grädde) än det står i receptet du hittat. Det värsta som finns är en torr Jansson där potatisstrimlorna liksom inte har fått gosa ihop sig med löken och ansjovisen.

Men viktigast av allt: ät, njut & ta det lugnt. Det är ju faktiskt jul!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

All den goda julmaten – men du, hoppa över det där med stressen

10 tisdag Dec 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fläskkött, fransk mat, huvudrätt, mat, smårätt, vegetariskt, vilt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, förrätt, fläsk, fransk mat, huvudrätt, vegetariskt

Vad är det som får annars helt normala människor att förvandlas till kamikazepiloter några veckor i december? I mataffären rusar medelklasskvinnor med pärlor i öronsnibbarna runt med en kundvagn och kräver att alla ska flytta på sig.

I presentaffären får man passa sig så man inte får en armbåge rakt i veka livet när en bredbent pensionär tränger sig fram till kassan. Och helt plötsligt korkar motorvägen igen av alla som ska in till stan under sen eftermiddagstid.

Jag tror man ska fråga sig: måste allt ske just nu? Om du har låtit bli att städa längst in i hyllorna ett helt år, så ligger säkert dammet kvar där tills du tar bort det i januari. Det springer liksom inte bort…

Och måste man verkligen göra all julmat? Jag vet att det är en konstig fråga av en matnörd, men om man gör goda köttbullar så kanske man kan hoppa över annat varmt kött.

Jag tror inte moster Märta ställer sig och pekar med snorkig min: ”Hääär brukar revbensspjällen stå. Vaaaaar är de?”

Och skulle hon göra det kan du väl luta dig fram mot morbror Börje och teaterviska: ”Gör hon så där hemma också?”

Bästa sättet att göra julmat är att göra den tillsammans med några vänner. Jag och en kompis brukar röja runt i köket en hel söndagseftermiddag – och sedan är frysen full av trinda köttbullar och glänsande patéer.

Men vi brukar bara göra en bråkdel av det som räknas upp här nedanför – julen är ju faktiskt till för att ta det lugnt, inte för att stressa ihjäl sig.

Paté är en av de saker vi gör varje år, oftast Hemlagad paté – lättaste receptet, just för att det är enkelt att fixa. Man slipper mala lever och man slipper laga den i vattenbad. Tyvärr finns inte den här patén med senare upplagor av Vår kokbok, där jag en gång hittade receptet.

Ingen jul utan köttbullar, det gäller här hemma också. Därför trillar vi en större mängd med de trinda bollarna. Har vi viltkött brukar vi mala det, annars går det faktiskt lika bra med nötfärs – och om vill blandar man i fläskfärs för att få lite fetare bollar som håller ihop. I receptet Älgköttbullar med vitlök och timjan & med fläskfärs finns två olika varianter som man kan utgå ifrån.

Vad det gäller revbensspjäll så har vi testat några olika recept under åren. Har du tillgång till vildsvin så testa gärna Revbensspjäll av vildsvin – smakrikt, kryddigt & gott på julbordet. Skulle det stå en slatt rom hemma, så kan du använda den till Tunna revben med rom-glaze. Receptet har jag inte hittat på själv, men det är gott ändå…

Idén att använda apelsin som smaksättare har jag dock hittat på. Det finns i Revbensspjäll med honung & apelsinglaze.

Varje år vid jultid kommer man hem med grönkål i matkassen – och varje år säger vi tillvarandra ”Varför äter man inte det här oftare?”. Grönkål förtjänar verkligen ett bättre öde än att vara bortglömt elva månader om året.

Skulle du drabbas av akut grönkålssug så kan man laga den smakrika portugisiska soppan Caldo verde. Eller blanda ost, grönkål och valnötter till fyllning i Grönkålspaj med valnötter.

Annars kan du vänta till julafton och avnjuta juvelen på julbordet Gräddkokt grönkål – godaste grönsaken tillsammans med skinkan. Men tänk på att receptet är avpassat för fryst grönkål. Har du färsk behövs inte lika mycket grönkål, och koka den innan den får gotta ihop sig med grädde. Om du använder färdigskuren färsk grönkål så brukar den vara ganska grovt strimlad. Kan vara värt att hacka den en extra gång.

Men julens gröna är inte bara kålen. Rödlöksmarmelad är fantastiskt till patén, Apelsinmarinerade morötter är överraskande gott. Det gäller också Glaserad kålrot, och Ugnsbakade rödbetor, smörstekt grönkål & chèvre-crème. Eller testa Ljummen sallad med svartkål, apelsin & granatäpple.

Den klassiska svenska rödkålen har jag aldrig gillat, det är liksom för mycket socker som klistrar igen smaklökarna. En fräschare variant är Alsassisk rödkål med lök, vin & valnötter. (Även om det egentligen ska vara kastanjer i den franska rödkålen).

För mer hard core-vegetarianer kan man satsa på Wokad brysselkål och lacto-ouvo vegetarianer hittar en bra rätt i Örtkryddad paté med linser & morötter, rosmarin-crème fraiche.

Men en sak brukar jag spara till dagen före julafton – julskinkan. Om du ska tillaga den själv, välj gärna Vinkokt skinka och koka den i vin och äppeljuice. Då får den en fylligare smak, dessutom får du en fantastisk buljong att använda i grytor.

Trevligt julmatsstökande!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 934 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d