• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Bibeleskäs – fräsch sås till grillat, fisk & klyftpotatis

12 tisdag Maj 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in Alsace, fransk mat, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Alsace, fransk mat, sås & röra, tillbehör

Visst bli man lite nyfiken på en rätt som låter som om den börjar på Bibel… Men låt dig inte luras. Bibeleskäs har inget med religion att göra. Det är allemanniska, alltså den tyska dialekt som förr pratades i sydvästra Tyskland och i Alsace. Där betyder Bibeleskäs kvarg, alltså den mjölkprodukt som går under namnet Kesella i Sverige.

Namnet Bibeleskäs är också en regional specialitet, där man kryddar kvargen med örter och äter den som sås till andra godsaker. Funkar bra som en vegetarisk rätt med klyftpotatis och en sallad. Eller testa den en varm sommardag till fisk. Fräscht och gott.

Men jag är ändå nyfiken på ordet, så jag letar mig in på tyskspråkiga Wikipedia och läser på min knaggliga tyska. Där får jag veta att det heter Bibeleskäs för att ostmassan när man gör kvarg ser ut som Knubbel. Jag trycker på Google-translate och finner att ordet ”översätts” med Knubbel. Mycket klargörande.

Men det ska bli värre. På allemanniska är Bibbele ett ord för Hünerküken. Och där blir jag klart konsternerad. Hüner har väl något med hönor att göra, men küken. Det kan väl inte vara tuppens… Ja du fattar?

Den här gången har jag viss nytta av farbror Googels översättning. Hünerküken översätts med kycklingungar. Och det var de små kycklingarna (Bibbele) som käkade kvargen (käs). Det är därför rätten heter Bibeleskäs.

Det här behövs till 4 – 5 personer (beroende på vad du äter till):
250 g Kesella
2,5 dl crème fraiche
2 vitlöksklyftor
2 schalottenlökar
salt & svartpeppar
ca 1 – 1,5 dl hackade örter, mest persilja och gräslök, men gärna även lite timjan
ev några droppar pressad citron eller lite dijonsenap

Ät med klyftpotatis, sallad, grönsaker, fisk, ägg…

Gör så här:
Skala vitlök och schalottenlök. Finhacka schalottenlöken. Hacka örterna.

Blanda Kesella med crème fraiche, schalottenlök och örtkryddor. Pressa ner vitlöken. Smaka av med salt & svartpeppar. Om du vill kan du testa med aningen citron eller fransk dijonsenap.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Laxburgare – fräsch burgare med hög fisksmak

09 lördag Maj 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt

Välgjorda hamburgare kan vara fantastiskt gott. Grovmald, saftig högrev… (Ja, nu snackar vi inte de där hamburgarna i skosuletjocklek som man får på våra vanligaste snabbmatställen.)

Men när man går där och hallucinerar om kött är det lätt att glömma bort allt annat gott som får plats mellan två hamburgerbröd. Portabelloburgare på utvecklade champinjoner (portabella) till exempel. Eller fiskburgare som jag skrev om för några år sedan.

Den här gången bytte jag ut fryst torsk mot färsk lax. Vilket lyft! Burgaren fick en rund, tydlig fisksmak som gjorde att smaklökarna liksom ställde sig i givakt.

Men ta min varning. Den här burgaren är panerad; den funkar inte på grillen, utan du får allt hålla dig till en vanlig stekpanna.

Det här behövs till 4 personer:
600 g lax utan skinn och ben
2 ägg
0,5 dl kaffegrädde eller gräddmjölk
3 msk ströbröd
1,5 tsk salt
svartpeppar efter behov, kanske 15 varv på kvarnen
ströbröd
olivolja

Örtdressing
2 dl turkisk yoghurt eller crème fraiche
1 stor näve örtkryddor, hackade, till exempel oregano, timjan, basilika, persilja
1 liten vitlöksklyfta, pressad
salt & peppar

Körsbärstomat, sallad, lök & hamburgerbröd

Gör så här:
Skär fisken i mindre bitar. Lägg den i en matberedare tillsammans med ägg, grädde och ströbröd. Salta & peppra. Puls-mixa till det har blivit en grov fiskfärs. Låt färsen vila ett par minuter.

Häll upp ströbröd på en tallrik. Forma burgare av fiskfärsen (använd våta händer). Vänd burgarna i ströbröd och lägg direkt ner dem i stekpannan. Stek 8 – 9 minuter på strax under medelvärme.

(Man kan utesluta ströbrödet i färsen, men då blir det ännu kladdigare.)

Blanda ihop örtdressingen. Skär upp grönsakerna.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Tiramisù – guldkant på helgmiddagen

02 lördag Maj 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, ost & efterrätt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

ost & efterrätt

Jag har skrivit det förut: när det kommer till efterrätter är jag osäker som en skotträdd skidskytt på skjutvallen.

”Men en klassisk och lättfixad tiramisù ska man väl klara av” tänkte jag och gick loss i köket. Googlade och bläddrade runt bland recept, men bestämde mig för att ta mindre socker och lite mindre grädde än vad som är vanligt. Inte av en plötslig hälsokostfanatism – utan bara för att det smakar bättre.

Och ja, till slut blev det en dessert som satte guldkant på vår helgmiddag. Den skötte sig bra. De söta kexen hade sugit upp kaffe- & likörblandningen. Kakao gav en liten bitter touch till den lena mascarponeblandningen.

Vi tyckte den funkade bra. Både jag och mina smaklökar.

Det här behövs till 7 – 8 personer:
200 g savioardokex
2 dl starkt kaffe eller espresso
1/2 dl Kahlúa (eller mandellikör)
2 äggvitor
4 äggulor
1/2 dl socker
500g Mascarpone
1 dl vispgrädde
kakaopulver att strö över

Gör så här:
Vispa äggvitorna till ett skum. Ta en annan skål och vispa grädden fast. Fram med tredje skålen, modell större. Vispa äggulor och socker. Blanda ner Mascarpone och vispa till en slät smet. Vänd ner vispade äggvitor och grädde i smeten och blanda runt.

Blanda starkt kaffe med likören. Lägg hälften av kexen i botten på en form. Droppa över hälften av kaffeblandningen. Bred hälften av mascarponesmeten över kexen. Lägg resten av kexen i ett nytt lager. Droppa över resten av kaffeblandningen. Bred ut resten av mascarponeblandningen.

Toppa med kakaopulver. Går lättast om du fyller en tesil och skakar ut ett lager. Ställ in tiramisùn i kylen ett par timmar.

Voilà, din dessert är färdig.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Vegansk Shephard’s pie – gardener’s pie

27 måndag Apr 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, vegetariskt

För en tid sedan skulle vi ha vegansk vecka här hemma. Jag var på den idén, hustrun hängde aningen motvilligt med. Och sonen, han tyckte det var en strålande idé – för sina föräldrar.

Det gick – som jag skrev för strax innan påsk – helt åt helvete. Först kom jag på sonen när han käkade ägg, sedan började hustrun yra om grillat kött och rödvin. Själv läste jag påskrecept och fick hallucinationer om sill och rökt lax, lammstek och påsklunch…

Kort sagt. Vi avbröt.

Men innan the break up, så käkade vi vegansk Shepard’s pie, en habil husmansrätt som skickade oss mätta och nöjda till tv-soffan.

Det här behövs till 4 personer:
1 kg mjölig potatis
salt & peppar
3 – 4  msk olivolja
större delen av kokspadet från potatiskoket
1 chili (spansk peppar), strimlad

500 – 600 g champinjoner
2 stora schalottenlökar eller 1 lök, gul eller röd
salt & svartpeppar
1 chili (spansk peppar), strimlad
½ tsk chipotlechili eller annan chili
1 – 2 vitlöksklyftor, skalade
2 tsk vetemjöl eller majsstärkelse
2 dl vatten
2 tsk champinjonsoja eller japansk soja

500 – 600 g oumph i bitar eller bollar eller annan form
olivolja
aningen salt & peppar
aningen chilipeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.

Potatismos. Kärna ur och strimla chilin. Skala och skiva potatisen. Koka potaisen mjuk i riktigt salt vatten. Häll av potatisen men spara kokvattnet. Tillsätt olja, mosa och späd med kokvatten. Krydda med aningen salt, peppar och chili. Vispa med en vanlig handvisp, så slipper du klumpar i moset.

Svampröran. Skala och hacka löken. Kärna ur och strimla chilin. Skölj/torka av svampen. Skiva den och stek i olja tills vätskan börjar koka in. Lägg då i lök, riven vitlök och chili. Krydda med salt, peppar & chipotlechili eller annan chilipulver. Fräs tills löken är glansig och svampen får lite stekyta, Tillsätt mjölet och rör runt så allt blandas. Häll i soja och vatten och låt allt koka ett par minuter.

Oumph. Stek den enligt anvisningar på påsen. Krydda med salt, peppar och chili efter smak och behag.

Gratinering. Olja en stor ugnsform. Lägg svampröra och oumph i botten. Toppa med potatismoset. Kör i ugnen tills allt är genomvarmt och potatismoset börjar få lite färg. Tar kanske en 15 minuter.

Om vi har tagit upp det där med vegansk vecka igen… Vi kan väl säga så här. Vi tar veganska dagar. Igår till exempel, åt vi svamprisotto med spenat fräst i olivolja.

Gott. Och jag hann inte få en enda hallucination om annan mat.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Mat för enastående – stekt ris med spetskål & ägg

23 torsdag Apr 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, vardagsmat, vegetariskt

≈ 1 kommentar

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, snabbmat, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

Jobbar du också hemifrån nu? Du vet jobbet med det där konstiga flyttandet. När du sitter på en stol, då är du på jobbet. Och när du har bytt plats – då är du hemma…

Så där har jag flyttat runt mig i ett par veckor. Jobbet funkar bra, men lunchen den har ofta inskränkts till bara en macka framför datorn. Men jag har kommit på att dagarna blir trevligare om man äter riktig mat.

Så numera lyfter jag på rumpan, går iväg till köket och lagar en lunch som jag äter utan att titta ner på en skärm.

Vad lunchen kan innehålla? Rester, såklart. I det här receptet har jag använt kokt ris och spenat. Spetskål och ägg hittade jag i kylen. Men fler förslag kommer längst ner efter ”Gör så här”.

Det här behövs till 1 person:
1 – 2 dl strimlad vitkål
neutral olja
salt & svartpeppar
1 bit ingefära, stor som en tumme, riven
1 vitlöksklyfta
1 näve rester (mitt fall spenat)
2 – 3 dl kokt ris
ett droppar srirachasås eller annan chilihetta

1 ägg

Gör så här:
Skala och riv ingefära och vitlök. Skölj och strimla spetskålen Stek kålen med olja i en panna eller wok. Krydda med salt och peppar, vitlök och ingefära. Fräs en stund till.

Lägg i spenat och ris. Droppa i så mycket srirachasås som du tycker är lagom. Rör runt tills allt är genomvarmt.

Stekt ägget.

Idén med stekt ris och kål till en person kommer från DN:s sympatiska kock Jens Linder. Jag har bara grejat runt lite med ingredienserna. Ja, och så höll jag mig till det som fanns hemma.

Men vad mer kan man göra av rester? Här kommer några förslag:

Kokt ris i kylen och räkor i frysen: Stek lite ärtor eller andra grönsaker. Rör ner ris och räkor och gör en paella

Potatismos som står och väntar i kylen: Blanda med ett ägg och lite vetemjöl och stek till potatisbullar i olivolja. Jag hittade kokta gröna bönor som jag wokade och kryddade med flingsalt. Annars går det bra med fläsk (eller lingonsylt – men inte på min tallrik).

Kokt pasta har väl rätt många i kylen. Ofta finns där lite halloumi eller bacon: Stek halloumi eller bacon. Ta med lite ärtor och pastan. Ja, och så en äggula så har du en carbonara

Lite kokt potatis & korv eller kött i kylen: Hacka en halv gul lök, stek den och blanda ner tärnad potatis och kött eller korv. Stek ett ägg och du har fått till en pyttipanna.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavsmat för en comfort food-vecka XXXVIII

20 måndag Apr 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, mat, smårätt, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

förrätt, fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, smårätt, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Det är en konstig tid vi lever i nu. Dubbel, liksom. Igår hade DN nio sidor dödsannonser. Samtidigt strålade vårvädret och livet verkar nästan vara som vanligt.

Folkhälsomyndigheten fortsätter med pep talk på den dagliga presskonferensen. Men igår var första gången som jag trodde att det kanske, kanske är på väg att vända.

Förmodligen är det som Winston Churchill sade under en fruktansvärd tid i Storbritanniens historia: ”Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.”

Churchill lär ha börjat dagen med en cigarr och en whisky. Så långt har jag inte sjunkit. Jag håller mig nog till lite hyfsad Medelhavskost och så en promenad med hunden. Lite vin blir det framåt helgen. Kanske rosé om vädret håller i sig.

Måndag: Salade dijonnaise – potatissallad med ägg & fransk senap
Tillsammans med ägg och bönor blir den här potatissalladen fräsch vårmat. Ät den som ensamrätt med ett gott bröd – eller låt den bli tillbehör, kanske till något grillat.

Tisdag: Ljummen kycklingsallad med vitlökskrutonger & aiolidressing
Lite kyckling över sedan helgen? Perfekt i en sallad, men det funkar såklart också med färdiggrillad eller nystekt. Men gör aiolin själv. Det är way godare – och inte ens svårt.

Onsdag: Provencalsk ratatouille med ägg
Vi håller oss kvar i Provence. Här är en ratatouille som fått sällskap av ägg. Gott, och mycket mer matigt om man vill äta ratatouille som ensamrätt. Ät med linser eller ris – eller bara gott bröd.

Torsdag: Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag
Jag gillar verkligen al dente-stekt paprika. Kanske är det därför jag tycker så mycket om den här omeletten. Gör den i en stekpanna med inte alltför hög värme – och lägg lock på pannan så slipper du äta äggröra.

Fredag: ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
Torskrygg är en av mina favoriter. Inslagen i parmaskinka blir den riktigt saftig – och rödvinssåsen passar bra här. Drick gärna ett kylt rödvin till maten, men akta dig för ett strävt vin.

Lördag: Brandade med potatismos – sydfransk comfort food
Potatismos är sinnebilden för comfort food. I brandade piggas det snälla moset upp av snabbrimmad fisk och oliver, vitlök och kryddörter. Vill du ha vin till så skulle jag satsa på rosé, kanske Les Lauzeraies.

Söndag: Poulet à la provençale – kycklinggryta från Provence
Poulet à la provençale är en gryta som man kan äta även om grytsäsongen är över. Grönsaker och vin, tomat och vitlök. Det är det som kallas provençale.

Veckans drinktilltugg: Pissaladière – pizza från Provence
Har du aldrig gjort pissaladière så tycker jag du ska testa. Saftig av långsamstekt lök, salt av sardeller och oliver. Funkar bra som middag, men ett par kalla bitar sitter bra till en pilsner eller ett glas rosé.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Portabelloburgare med glaze & halloumi

17 fredag Apr 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in grillat, huvudrätt, mat, vegetariskt

≈ 1 kommentar

Etiketter

grillat, huvudrätt, sås & röra, vegetariskt

Djup fyllig smak från svamp och söt-stark glaze. Sälta och lite tuggmotstånd från halloumi.

Med den här burgaren behöver ingen – absolut ingen – sakna köttet.

Det enda jag saknade var att få stå ute vid grillen och vända svamparna. Jag fegade ur när jag såg det ombytliga aprilvädret och den fallande temperaturen.

Det här behövs till 3 personer:
6 portabellasvampar
olivolja
salt & svartpeppar
glaze (se recept nedan)
1/2 påse sallad av en sort du gillar
1 (liten) rödlök
ca 3 tomater

200 g halloumi
6 hamburgerbröd

Glaze
1 msk olja
1,5 msk champinjonsoja eller japansk soja
1/2 msk honung
1,5 krm cayennepeppar eller chilipeppar (eller så starkt som du vill ha det)

Dressing
1,5 dl crème fraiche
1/2 dl majonnäs
1 – 2 skalade vitlöksklyftor
salt & svartpeppar
paprikapulver, cayenne eller chilipeppar efter tycke & smak

Gör så här:
Börja med glazen. Blanda olja, soja och honung. Är honungen fast kan du behöva värma den lite. Krydda med så mycket cayennepeppar eller chilipeppar som just du vill ha.

Sätt ugnen på 200 – 225 grader. Pensla svamparna med olivolja. Salta & peppra. Kör i ugnen i ca 20 minuter. Vänd efter halva tiden. Pensla då båda sidorna med glaze.

Skiva tomat och rödlök tunt. Strimla salladen om du tycker bladen är för stora.

Dressing: Blanda crème fraiche med majonnäs

Skiva halloumin i ganska smala skivor. stek i olivolja. Obs hög värme, kort tid – annars gnisslar de bara.

Montera burgarna med sallad, halloumi, tomat rödlök och portabellosvamp. Toppa med dressing.

Jo, det var det där med att ingen – absolut ingen – kan sakna köttet i burgaren…

21-åringen kom hem, smakade på svampen – sedan gick han raka vägen till kylskåpet och hittade lite pasta som han käkade upp.

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: Det ska fan till att vara profet i sitt eget kök.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås

10 fredag Apr 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat

≈ 1 kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, sås & röra

Middag med vänner, det är väl ganska enkelt. Man lagar lite extra god mat och så bjuder man hem några kompisar…

Men om man inte kan eller ska träffas så här i Corona-tider, hur gör man då? Äter tillsammans – men på olika platser, såklart.

Förra fredagen testade vi ”middag tillsammans”. Hemma i vårt kök svängde vi ihop den här torskryggen. I ett annat kök stod våra vänner och fixade samma torskrygg med parmaskinka.

Under tiden som vi lagade mat och åt, så skickade vi sms, bilder och så skålade vi via film och länk. Så vi fick faktiskt en ”middag tillsammans”, trots att vi inte träffades i r l.

Det här behövs till 2 personer:
350 – 400 g torskrygg i portionsbitar
2 – 4 skivor parmaskinka eller serranoskinka
olivolja
salt & svartpeppar

150 g körsbärstomater
1 liten rödlök
1 – 2 vitlöksklyftor

Rödvinssås
1 liten morot
1 schalottenlök eller liten rödlök
1 vitlöksklyfta
olivolja
salt & svartpeppar
1 dryg tsk tomatpuré
1 knippe färsk timjan eller 1 tsk torkad
1 dryg tsk japansk soja
1,5 dl rödvin, inte alltför strävt
1,5 dl buljong, t ex vegetarisk, vatten + fond eller tärning
lite smör, om du vill

Gärna potatismos – och sparris om du vill

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Rödvinssåsen: Skala och grovhacka lök, morot och vitlök. Fräs i olivolja. Salta, peppra och tryck i tomatpurén, Fräs en stund till. Häll i rödvin och buljong. Krydda med timjan och soja. Låt såsen småkoka minst 30 minuter så att den reduceras (kokar ihop). Sila av grönsakerna. Koka upp såsen på nytt och blanka gärna av den med några smörklickar.

Torskrygg: Tina fisken om den är fryst. Skär den i portionsbitar. Salta & peppra. Slå in varje bit i 1 – 2 skivor (beroende på storlek) lufttorkad skinka. Lägg fiskpaketen med skarvarna nedåt i en oljad ugnsform. Ugnsstek fisken i ca 15 minuter. (Tryck lätt på fisken, När den skivar sig fint, då är den färdig).

Om du vill så tar du ett gäng grönsaker och låter dem ugnssteka tillsammans med fisken. T ex körsbärstomater, 1 skalad & skivad rödlök och några skalade och grovhackade vitlöksklyftor.

Till maten drack vi ett ganska svalt rödvin från Beaujolais. Det funkade bra. Både att det var ett lätt rödvin (tänk parmaskinkan och rödvinssåsen). Och att det var svalt.

Ja, och så skålade vi såklart med våra ”absent friends”.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ägg & sill, lax & lamm – påskmat blir det även i år

07 tisdag Apr 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, fransk mat, grillat, huvudrätt, lamm, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, fisk & skaldjur, fransk mat, grillat, huvudrätt, lamm

– Vi borde ha en vegansk vecka. Det kommer att sänka ditt blodtryck, pappa. Man kan se skillnad redan efter en vecka!

21-åringen tittade så där strängt på mig som bara barn kan göra när de tittar på trögtänkta föräldrar. Ålder spelar liksom ingen roll – allvarliga fyra-åringar eller jag själv när jag talar med min 97-åriga mamma…

I det läget finns som förälder bara en sak att göra. Man kapitulerar.

I lördags började den veganska veckan här hemma. Pasta, spenat och stekt svamp. En del av söndagen gick åt till att fixa en veganska Shephard’s pie (recept kommer).

Men där någonstans tog det stopp. Hustrun började yra om vin och grillat kött och ”vi är ju alla fall lediga och då ska man väl unna sig lite extra gott”. Själv hallucinerade jag om rökt lax och sill och lamm och all annan påskmat…

21-åringen då, han borde väl vara strikt? Men icke sa nicke. Redan på lörsdagskvällen kom jag på honom. En knäckemacka med Bregott och skivade ägg.

– Sedan när är ägg veganskt? frågade jag.

Vi avbröt den veganska veckan i går. Istället blev det grillad fläskkarré (grillpremiär), tzatziki, grekisk sallad och rött vin. För det ska faktiskt vara gott att leva även denna underliga vår.

Det gäller också för påsken. Den blir annorlunda, men ingen människa blir gladare för att man äter tråkig mat. Så vi tänkte ha snabbgravad ugnslax med gräslökssås på fredag och grillad lammstek marinerad i vin & örtkryddor på påskafton.

Vad du väljer är helt upp till dig, men här följer några förslag.

Ett par rätter med kallrökt lax som jag har kommit att gilla är ägg & spenat i en liten kopp, en kul liten rätt att ställa på påskbordet. Annars är förrättssallad med avokado & kallrökt lax lika gott och enkelt som det låter.

Av de varma laxrätterna har jag några favoriter, förutom den snabbgravade laxen. Ugnsstekt lax, romsås med vin & dill och ugnsstekt lax med fräsch citronhollandaise ligger nära de klassiska recepten. Men om du vill ta fram grillen och variera fiskbiten en smula så gillar jag receptet på grillad lax med bourbonglaze & dilltzatziki. Långfredagen blir kanske din grillpremiär…

När det kommer till lammet så finns det faktiskt inget som säger att det måste vara en stek. Man kan knata ner till Ica och rycka med sig ett paket lammfärs som får bli lammburgare med risotto & ugnsrostad sötpotatis. Eller också tar man skivor av lammstek, steker dem i en panna och äter med chèvre-crème & rödvinssås.

Men om du nu har en lammstek liggande i kylen och liksom bara väntar på att den ska tillagas, så är fransk lammstek – med citron, vitlök & örter, fräscht med tydliga toner av vitlök och örtkryddor.

På slutet av en påskmiddag så funkar det bra med en lättare dessert. Fräsch äppelsorbet med calvados och turkisk yoghurt med honung, äpple & mandel kan rekommenderas. Men skulle det nu vara en kall vårkväll och kroppen liksom skriker ”jag vill ha sött och gott, choklad och kalorier” så plocka fram brödkavel och smördeg, hasselnötter, choklad, äpplen och mörk rom och gör små äppelpajer med hasselnötter, rom & choklad.

Jag hoppas du får en påsk med god mat – även om det är mycket som inte är som vanligt just nu.

Själva ska vi ta en vegansk vecka. Men det spar vi till efter påskhelgen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

24 tisdag Mar 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, vardagsmat, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

Ta en rödlök, en paprika och några ägg. Kör i en stekpanna med lite olja. Svårare än så är det inte att fixa en god sommarlunch eller en lätt middag.

Ja, det klart. Du måste komma ihåg salt & lite svartpeppar.

Det här behövs till 2 personer:
1 (stor) rödlök
1 (liten) paprika
olivolja
salt & svartpeppar
5 – 6 ägg
2 msk vatten

Gör så här:
Skala löken och skiva den tunt. Kärna ur paprikan och strimla den i tunna strimlor. Stek löken i olja på ganska låg värme till den är nästan klar. Lägg i paprikan och fräs till den är al dente. Salta & peppra.

Knäck äggen i en bunke och ha i lite vatten. Salta & peppra. Vispa ihop äggen med en gaffel.

Häll äggen i stekpannan. Stick ner gaffeln och lyft upp omeletten när den börjar stelna – och låt ny äggsmet rinna ner. Lägg på ett lock och låt omeletten bli klar på ganska låg värme.

Jag tycker det här en riktigt god omelett, kanske just för att jag gillar al dente-stekt paprika. Men det här är också ett superbra sätt att ta hand om gamla rester. Några kokta potatisar som ligger i kylen? Tärna dem och stek tillsammans med löken. Eller lite rökt skinka som vill bli uppäten? Tärna den och låt den hänga med i en klassisk bondomelett.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 912 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d