• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: fisk & skaldjur

Panerade bläckfiskringar & aioli – gott till ett glas vin

26 tisdag Jan 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, mat, smårätt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

förrätt, fest & meny, fisk & skaldjur, smårätt

Helgkväll och ett glas vin, och så något att tugga på… Då finns det massor av godsaker man kan välja: lite oliver eller crostini med laxpastej eller några skivor salami eller en god ost skuren i kuber.

Men letar du efter något annat så välj gärna panerade bläckfiskringar med aioli. Egen panering gör att de smakar fisk – inte panerad deg som de där i frysdisken. Men lite pyssel är det att få paneringen att fastna, jag tror att man ska torka av bläckfiskringarna ordentligt för att kunna klämma dit ströbrödet.

Gör du sedan aioli så har du en perfekt matchning. Den kryddiga majonnäsen ger både lite sting åt fisken och rundar av smakerna.

Det här behövs till 3 – 4 personer (snacks):
200 g frysta bläckfiskringar
1 ägg
ca 1,5 dl panko-ströbröd
rikligt med olivolja
flingsalt, kanske 3 nypor

Aioli
1 äggula
1 bit vitt bröd, stor som en valnöt
1 msk kallt vatten
1 vitlöksklyfta, skalad
1,5 – 2 dl olja, mest rapsolja (gärna kallpressad) och lite olivolja
1 – 2 tsk pressad citron
1 – 2 tsk fransk diljonsenap
salt & svartpeppar

Gör så här:
Tina bläckfisken på hushållspapper.

Börja med majonnäsen. Låt brödet svälla i vatten en liten stund. Lägg det uppblötta brödet i en mixer/matberedare. I med äggula och pressad vitlök. Kör mixern på medelfart. Häll i oljan, först bara droppvis men efter ett tag i en tunn stråle. Krydda med pressad citron, senap, salt & svartpeppar.

Bläckfisken. Häll upp uppvispat ägg på en tallrik och panko-ströbröd blandat med salt på en annan. Torka av bläckfiskringarna. Vänd dem först i ägget och sedan i ströbrödet. Tryck ner dem lite så ströbrödet fastnar.

Stek bläckfiskringarna i rikligt med olja tills de är gyllenbruna på bägge sidorna. Ganska hög värme och inte för lång tid – så gnisslar de inte så mycket.

Det här blir en ganska stor sats aioli, men det gör inte så mycket tycker jag och mina smaklökar. För man kan dippa det mesta i vitlöksmajonnäsen: morotsstavar och blomkålsbuketter och klyftpotatis eller bara helt vanlig kokt, kall potatis.

Eller också har man det på frukostmackan dagen efter tillsammans med skivor av hårdkokt ägg. Det är inte helt fel, det heller.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fina fredagsfisken – lax med pankotäcke & risotto med räkor

21 torsdag Jan 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fest & meny, fisk & skaldjur, huvudrätt

Handla, det gör vi numera rätt sent på kvällarna. Fram mot 11-tiden är det nästan helt tomt i vår Ica-affär. Bara några försiktiga själar med munnskydd som lämnar gott om plats när man kommer. Ja, och så en liten drös ungdomar som köper chips. De har å andra sidan inte riktigt fattat det där med social distansering.

Så var det också den här torsdagskvällen. Jag och hustrun kryssade rätt ensamma fram bland apelsiner, olivolja och pasta. Och i kyldisken låg en vakuumförpackad laxsida och såg riktigt lockande ut. Så vi tog laxsidan under armen och åkte hem. Ja, det klart, vi hade ungefär 193 varor till med oss på hemvägen.

På fredagen fick laxen en pankopanering och en kvart i ugnen. Till fisken blev det risotto med hummerfond, räkor och spenat.

Vi åt, njöt och hamnade utslagna i soffan. Där väntade På spåret på SVT-play. Om du aldrig sett programmet via internet – gör det! Då kan man pausa under tiden man tänker!

Det här behövs till 4 personer:
700 g lax
salt & svartpeppar
0,75 dl panko eller annat ströbröd
0,75 dl olivolja
½ huvud blomkål i brutet i små buketter

Risotto
1 schalottenlök eller liten gul lök, skalad och finhackad
olivolja
3,5 dl risottoris
salt & svartpeppar
1 slurk vitt, torrt vin (kanske 1 dl)
1 -1,2 l svag hummerbuljong, vatten + fond
200 g spenat
1 vitlöksklyfta, skalad och riven
200 g rensade räkor
1 dl riven parmesan

Citronklyftor till laxen

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Tina spenat och räkor om de skulle vara frysta.

Klipp laxfilén i portionsbitar (mycket enklare än att skära). Salta & peppra. Blanda pankoströbröd och olja. Lägg ströbrödsblandningen över fisken. Olja en stor ugnsform, lägg ner fisken och lägg blomkålsbuketterna runt om. Ugnsstek i 15 minuter.

Risotto
Koka upp hummer buljong i en egen kastrull.

Fräs den hackade löken glansig i olja. Tillsätt riset och fräs tills det börjar klibba fast i botten. Salta & peppra. Häll i vinet och låt det nästan koka bort. Häll på hummerbuljong så det täcker riset. Rör runt och låt riset småkoka/absorbera buljongen. Späd med buljong efterhand. Rör ofta. Koka tills riset är al dente, se till att risotton nästan är flytande.

Fräs spenaten i olja tills all vätska fårångats. Krydda med riven vitlök, salt & peppar.

När risotton är klar: Rör ner spenat, räkor och riven parmesan. Låt allt bli varmt.

Det här vår middag en vanlig fredag i januari när snön hade pudrat Göteborgs gator vita. Ännu var det långt till lön, så vi fick klara oss med frysta räkor, fryst spenat och hummerfond på flaska.

Laxen var ett vakuumförpackat extrapris från Ica. Men den var faktiskt helt okej – till skillnad från den frysta som ibland smakar torr kattmat.

Men skulle du nu vilja lyxa till den här rätten – för att du ska fira eller för att kontot är ovanligt fullt – så finns det massor av möjligheter. Köp färska räkor och koka egen skaldjursfond, byt ut spenat mot sparris. Leta upp lite hummer och tryck ner i risotton istället för räkor…

Jag tror att det kan bli supergott. Men det klart, lite dyrare blir det.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Smakrik lasagne med lax och grönkål

15 fredag Jan 2021

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, pasta

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, jul, pasta

För mig finns det två helt olika sätt att laga mat. Antingen tar jag med mig ett anteckningsblock och försöker så noggrant jag kan skriva ner alla mått och allt jag gör. Så går det till när jag ska blogga om maten. (Men ibland misslyckas jag svårt – och så kommer det en upprörd kommentar från en läsare, som påpekar att jag glömt d:et i deciliter, alltså skrivit 1 liter istället för 1 deciliter).

Men nio gånger av tio gör jag inte så. Istället utrustar jag mig med ett recept – det kan komma från huvudet eller finnas på nätet. Och så skiter jag i receptet och gör det som känns bäst för stunden, eller tar bara de saker jag har hemma. Så gör jag när jag inte ska blogga om maten.

Men ibland blir det besvärligt, så är fallet med den här lasagnen. Jag var säker på att den inte skulle komma på bloggen och struntade därför i penna och anteckningspapper. Men när vi åt så såg hustrun så där nöjd ut som hon gör när något är gott. Och sonen – numera vuxen och lång som en flaggstång, men fortfarande fientlig till grönkål – han sade med förvåning i rösten: ”Det här var ju gott!”

Rätten borde alltså hamna på Vin, mat, Alsace. Det gör den också med det här receptet, men jag ber om ursäkt för att receptet ibland kan vara lite ungefärligt. Det bör alltså tas med en nypa salt som vuxna sade i min barndom.

Det här behövs till 6 personer:
750 g grönkål, sköljd och strimlad
3 vitlöksklyftor, skalade
3 msk smör eller kallpressad rapsolja
4 (-5) msk vetemjöl
10 (-11) dl mjölk
salt & svartpeppar
ca 2 msk rivet citronskal
100 g (drygt) lagrad ost, t ex cheddar eller herrgård

750 g lax, skinn- och benfri
smör eller kallpressad rapsolja
salt & svartpeppar
ca 2 msk pressad citronjuice
1 – 2 msk crème fraiche

450 g färska lasagneplattor

2 stora ugnesformar

Och så lite sallad till lasagnen

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 – 250 grader.

Fräs grönkålen i olja eller smör till den slaknar. Salta, peppra & pressa i vitlöken. Pudra över vetemjöl och rör runt så mjölet ”fastnar” på grönkålen. Späd med mjölken lite i taget. Rör i grönkålssåsen och värm så den tjocknar. Koka ett par minuter.

Ta av från värmen och rör i större delen av den rivna osten.

Skär laxen i mindre bitar. Fräs dem i olja eller smör. Salta & svartpeppra. Häll i crème fraiche och pressa i citron.

Lägg lite grönkålssås i botten på ugnsformarna. Varva sedan lasagneplattor, grönkålssås och laxsås. (Se till att det inte ligger ”torra” lasagneplattor överst). Strö över resten av osten.

Kör i ugnen till allt är klart. Det tar så där 35 – 40 minuter, om jag minns rätt.


Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Tonfiskspastej & mackor för långa, lata helgmorgnar

23 onsdag Dec 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, mat, smårätt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, smårätt

När det kommer till frukost finns det två helt olika inställningar. Dels finns sådana som hustrun som varje morgon vaknar och tänker: ”Idag ska jag äta fil med knäckebröd”.

Och så finns det sådana som mig, som när man väl gnuggat gruset ur ögonen börjar fundera: ”Hmm, vad är jag sugen på idag? En varm macka med den där köttfärssåsen som står i kylen? Eller ägg och lite majonnäs… Eller…”

(Nu tog jag nog i lite. Det här gäller främst helgmorgnar. Vanliga vardagsmorgnar släpar jag mig mest ner i köket. Sörplar en kopp te, stirrar enögt rakt fram och tuggar i mig en ostmacka.)

Skulle du nu vara en av dem som vill variera din frukost – eller vill du bara ha något gott att käka på när det är dags för en fika – så kan jag rekommendera den här tonfiskröran. Det är lite cafékänsla över den, om du förstår vad jag menar.

Det här behövs till en liten kruka:
1 burk tonfisk
1 schalottenlök
ca 2 msk crème fraiche eller majonnäs (godast blir en blandning)
salt & svartpeppar

Till smörgåsen
salladsblad
skivat, hårdkokt ägg
skivad god tomat, t ex romantica
salt & svartpeppar
kanske lite majonnäs

Gör så här:
Skala och finhacka schalottenlöken. Häll av vattnet eller oljan från tonfisken.

Mosa tonfisken med en gaffel och blanda den med hackad lök och så mycket crème fraiche/majonnäs så att det blir en bredbar konsistens. Smaka av med salt & svartpeppar.

Gör en macka. Sedan är det bara att äta & njuta.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Värmande laxsoppa med aioli

12 lördag Dec 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat

≈ 1 kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, klimatsmart, soppa

Tänk hur det såg ut under första halvan av 1900-talet. Uppe på höjder och ute vid havet låg sanatorier dit tbc-patienter kördes för att få andas ”bra luft”.

Vårdbiträden i stärkta förkläden skyndade som Duracellkaniner runt med patienterna. Efter varje måltid skulle de ute i friska luften, helst ut i solen.

Jag har alltid trott att det var den lutherska moralen som knuffade ut patienterna på altanen, även om det var mitt i vintern. Du vet ungefär samma moral som säger att arbetade timmar på morgon på något sätt är ”finare” än arbetade timmar på kvällen.

Men nu under pandemitider har jag hört läkare prata om andra förklaringar: stunderna i friska luften, framför allt i solen, gav de tbc-sjuka en chans att bygga D-vitamin ur solstålarna – och den viatminkicken stärkte imunförsvaret. Alltså blev de friskare.

Det är samma tanke som läkarna på Walter Reed-sjukhuset hade när de tryckte Donald Trump full med D-vitamin för att motverka Covid-19.

Men även för oss som inte har tbc, och (ännu) inte har covid-19 kan det under vintern vara smart att fylla på depåerna med den där vitaminen. Solen är ju inte direkt stamgäst så här års.

Vitamin D hittar du i feta fiskar, inte minst i lax. Så den här laxsoppan är en bra – och god – början om du vill boosta immunförsvaret.

Men om du funderar på den här rätten, hoppa inte över aiolin. Vitlöksmajonnäsen ger en helt annan fyllighet. Rör ut en klick i en tallrik laxsoppa och ta en sked så förstår du vad jag menar.

Om du har tid gör du egen aioli till soppan, det är varken svårt eller långdraget. Men om du saknar den tiden kan du utgå från färdig majonnäs. Pressa då i lite vitlök, krydda med en liten smula fransk dijonsenap och runda av smaken med en aning crème fraiche.

Det här behövs till 4 personer:
1 liten fänkål, ansad och strimlad
3 schalottenlökar, skalade och hackade
olivolja
3 klyftor vitlök, skalade och hackade
svartpeppar & aningen salt
2 msk tomatpuré
1 dl torrt, vitt vin
5 dl fiskbuljong, tärning (eller fond) + vatten
7,5 dl hummerbuljong, fond + vatten
500 g laxfilé utan skinn och ben, skuret i mindre bitar

Aioli
1 bit vitt bröd stor som en valnöt
1 msk kallt vatten
1 äggula
2 tsk fransk senap
1 vitlöksklyfta, skalad
2 dl olja, mest rapsolja men olivolja efter smak
1 – 2 tsk pressad citron
svartpeppar & lite salt

Gör så här:
Fräs fänkål och lök glansig i olivolja. I med hackad vitlök, tomatpuré, salt & svartpeppar – fräs en stund till.

Häll i vin, fiskbuljong & hummerfond. Låt allt koka tills det är riktigt mjukt, ca 40 minuter. Lägg i fisktärningarna och låt dem ”nästankoka” i 5 minuter.

Mixa soppan. Värm upp den och smaka. Lite mer hummerfond, kanske.

Under tiden soppan kokar gör du aiolin. Lägg en bit vitt bröd i vatten och låt det suga upp vätskan. Lägg bröd och senap i en mixer. Pressa i vitlöken och knäck i äggulan. Sätt mixern på medelhastighet. Häll i oljan, först bara droppvis, sedan i en tunn stråle. Smaka av med salt, peppar & pressad citron.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Panerad sejfilé & sallad med polkabetor

22 torsdag Okt 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör, vardagsmat

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, tillbehör, vardagsmat

Panera sej och stek den i panna, även om du har tjocka ryggbitar. Det ger ett saftigt fiskkött med mycket smak. Gör du dessutom en sallad på polkabetor eller rödbetor är du helt hemma.

Möjligen kan du behöva en kall sås på crème fraiche om du – liksom jag – verkligen uppskattar såser. Ja, och så kokt potatis såklart.

Det här behövs till 4 personer:
700 – 800g sejfilé – eller torsk, kolja…
salt & svartpeppar
1 ägg
ströbröd
olivolja

500 g polkabetor – eller rödbetor, gulbetor
2 schalottenlökar
2 msk kapris
1 del vit balsamvinäger – eller annan vinäger du gillar
2 delar olivolja
salt & svartpeppar

Kokt potatis och kanske en kall sås med crème fraiche/yoghurt, lite majonnäs, hackad dill, salt & svartpeppar

Gör så här:
Koka polkabetorna (eller andra betor) tills de är klara, ca 30 minuter. (Stick ner en vass kniv i betorna, när de enkelt glider av kniven är de färdiga.) Spola dem i kallt vatten. Skär av topp och botten och gnid av skalet. Skär i tunna klyftor.

Skala och hacka schalottenlöken. Blanda med kapris, vinäger, olja och kryddor till en dressing. Blanda den med de fortfarande ljumma polkabetorna.

Förbered paneringen: Vispa ett ägg lite och häll ut på en tallrik. Häll ganska rikligt med ströbröd på en annan tallrik.

Skär sejfilén i portionsbitar. Om den har en tjock ryggdel, så är det smart att göra 1 eller 2 ryggfilébitar (de behöver steka längre).

 Salta & peppra fiskbitar. Vänd dem först i ägget, sedan i ströbröd. Stek i olivolja på medelvärme tills de har fin färg och är genomstekta, ca 3 – 6 minuter per sida. (Tryck lite lätt med ett finger på fisken, när den skivar sig fint är den klar).

Om du vill funkar det bra med en kall sås på crème fraiche/yoghurt, lite majonnäs, hackad dill, salt & svartpeppar.

Jag har ju förut skrivit om min torskhatande familj… Du vet, tomma blickar när man säger att det blir torsk till middag – och sedan väldigt mycket mat över.

Så det var med lite osäker hållning jag langade fram den här sejen på matbordet. Men jag hade inte behövt känna den osäkerheten. Hustrun log och gjorde tummen upp.

Sonens omdöme var mer lakoniskt:

– Det smakar som det brukar göra…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost för svenska höstkök XXXXI

19 måndag Okt 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, kyckling, mat, mat för en vecka, ost & efterrätt, pasta, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, kyckling & fågel, ost & efterrätt, pasta, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Igår cyklade jag hemåt i skymningen. Kylan bet i kinderna och jag längtade efter ett varmt bad – och efter en värmande soppa.

Det är bara att erkänna: mörk-och-kyla-hösten har kommit till den här nordliga utposten som kallas Sverige.

En gång tänkte jag att man borde skriva en kokbok för måndagar i november. För aldrig är behovet av värme och tröst så stort som när kylan och höstdimman drar in från Nordatlanten.

Det blev ingen kokbok. Istället tröstar jag mig med En vintersaga, en gammal 80-tals-låt. Men den håller fortfarande – särskilt när det är Monica Törnell som sjunger.

”En kusttanker som stampar
genom drivisen i Kvarken
Ett träningspass på Ullevi i dis…
En tradare i snörök
mellan Kiruna och fjärran
Flämtande ljus i Visby hamn
Det är då som det stora vemodet rullar in…”

Måndag: Tortellini med grönkål, crème fraiche & valnötter
Men hösten är också årstiden när den fantastiska grönkålen åter är i butikerna. Här är ett lättlagat recept med färdig tortellini. Men hacka grönkålen en extra gång, då blir den mycket godare.

Tisdag: Sardines gratinées blir gratinerad strömming
Säger jag strömming här hemma så möts jag av tomma blickar och missnöjda fnysningar. Men det spelar ingen roll. Strömming är en fantastisk fisk. Med lite vin och persilja tar den ett hopp ner till Medelhavsmaten.

Onsdag: Höstsoppa på jordärtskockor
Tycker du att hösten är alltför kall… Värm dig då med en soppa. I den här höstsoppan samsas milda, varma toner med bara aningen chilihette. Gott, om du frågar mig.

Torsdag: Provençalsk tomatfisk
Vardagsmat ska vara god, enkel och så pass billig att du inte behöver frukta för din ekonomi när du står där i butiken. Den här fisken kvalar in på samtliga punkter, men leta upp goda tomater – även om de är lite dyrare.

Fredag: Soupe poisson rouille – fisksoppa med chilimajonnäs, riven ost & krutonger
Det här är en av mina absolut-favorit-soppor. Men jag drog mig för att göra den i många år. Trodde man måste passera den genom en duk. Men det funkar att mixa soppan – mycket lättare.

Lördag: Sallad med halloumi, krutonger & senapsvinägrett
Man kan väl inte äta sallad på hösten… Jodå, det går ganska bra. Ät den till lunch eller när du bara vill ha något lätt till middag. Eller kombinera den med något annat – en ostbricka och frukt, kanske.

Söndag: Kyckling med ugnsrostade grönsaker, oliver & feta
Smakrik och praktisk kyckling där både fågel och grönsaker lagas på samma plåt i ugnen. Men hoppa över den rosé som receptet talar om. Kanske ett lättare rödvin från Italien – om du vill ha vin.

Veckans efterrätt: Fräsch äppelsorbet med calvados
Den här efterrätten åt jag första gången på en rastaurant i en by i Alsace. En artrosmärkt gammal kvinna vaggade fram med maten. Hennes ännu aldre man stod för köket. Men laga efterrätt, det kunde de.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Provençalsk tomatfisk – och en tråkig nyhet

09 fredag Okt 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, vardagsmat

≈ 4 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, klimatsmart, vardagsmat

Vardagsmaten ska vara god – så där god så man tar lite till och blir sittande vid borden en stund och pratar om dagen som gått. Men den ska inte vara svettframkallade, varken för den som lagar maten eller för den som ska betala.

Jag tycker att provençalsk tomatfisk kvalar in på alla de kriterierna. Men det är inte alltid man får vara profet när man bor med två torsk-skeptiker.

Hustrun och 22-åringen, pratade visserligen när vi åt den här ugnsfisken. De lät bli att dissa torsken, så det blev en trevlig middag. Men de åt ganska små portioner…

Det här behövs till 3 – 4 personer:
600 g torsk eller annan vit fisk (filéer eller tunna ryggbitar)
500 g tomater
olivolja
salt & svartpeppar
1/2 dl ströbröd
1/2 dl hackad persilja
1 – 2 vitlöksklyftor
ev oliver

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skiva tomaterna och olja en ugnsform. Lägg fisken i formen, salta & peppra. Lägg tomatskivorna på fisken (och kanske runt om). Tryck ner en liten näve oliver, om du vill.

Hacka persilja och blanda med ströbröd. Skala vitlök och pressa ner den. Blanda runt och strö sedan persiljeblandningen över tomaterna. Droppa över lite olivolja.

Sätt in fiskformen i ugnen och ugnsbaka tills den är klar, tar ca 15 – 20 minuter. Tryck lätt på fisken med ett finger – om den skivar sig fint och är vit i köttet så är den färdig.

Så var det bara det tråkiga kvar. Vår cockerspaniel Pontus finns inte mer. Till slut blev det för mycket sjukdomar för en gammal hund. Han slutade äta om man inte matade honom med bitar av leverpastej.

Men under nästan hela hans liv kommer han att gå till historien som en av de hungrigaste hundar som tassat runt – åtminstone i vårt hus. Varje gång man gick in köket kom han efter. Först glatt svansviftande, men efter en stund stod han bara där med en vädjande blick. ”Jag kan väl i alla fall få någonting”.

Det beteendet var lätt att ha överseende med. Värre var det med hans aptit…

En gång åt han upp en tub böcklingpastej – hela tuben, alltså – med både innehåll och metall. Den gången blev det två turer till djursjukhuset Blå stjärnan.

Men inte mycket gick upp mot mörk choklad som mellanmål. Han gick som en målsökande robot förbi allt – kex, ostar, mat – och tuggade i sig chokladen. Ju mer kakao, dessto bättre.

Och så blev det ännu ett par turer till Blå stärnan för att få bort nervgiftet ur hans kropp (choklad funkar som nervgift för hundar).

En gång, efter ett choklad-äventyr, fick han till och med övernatta på djursjukhuset för observation. När vi hämtade honom dagen efter kom han ut i köket, viftade på svansen och såg ut som ”Vad ska jag få äta nu då?”

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ceviche med avokado, tomat & krutonger

06 tisdag Okt 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, mat, sallad, smårätt

≈ 8 kommentarer

Etiketter

förrätt, fisk & skaldjur, sallad, smårätt

Det är något magiskt med att marinera fisk. Man skär skivor, pressar lime över och så ställer man in den råa fisk i kylen. När man kikar en liten stund senare så har man fast vitt fiskkött – limejuicen har skött ”tillagningen”.

Här får den sydamerikanska cevichen möta europeiska krutonger. Fräsch fisk med limesyra får lite motstånd av stekt, knaprigt bröd.

Gott, tycker jag.

Det här behövs till 4 personer:
200 g fryst torskrygg eller torskfilé
2 lime
2 chili, spansk peppar
1 – 2 schalottenlökar
2 avokado
ca 8 körsbärstomater
2 – 3 skivor vitt (surdegs)bröd
olivolja
flingsalt

Gör så här:
Tina fisken och skär den i tunna skivor. Lägg på ett fat och pressa lime över. Ställ i kylen 30 minuter för marinering,

Skala och finhacka schalottenlöken. Dela, kärna ur och gröp ur avokadon. Skär den i tärningar. Skölj och tärna tomaterna. Kärna ur och strimla chilin.

Skär brödet i tärningar. Stek i olivolja till tärningarna fått lite färg och knaprighet.

Ta fram fisken ur kylen. Häll av limejuicen och lägg upp fisken på assietter. Strö över grönsakerna och krutongerna. Toppa med lite flingsalt.

Hustruns pappa serverade ibland én lille én till maten, inte sällan en Genever. Då brukade han citera en gammal präst: ”I mitt hus förekommer inget brännvin, men understundom tager jag mig en Genever”.

Jag är inte så mycket för det där oljiga, enbärskryddade brännvinet från Nederländerna, så jag slipper hålla på med sådana citat.

Men jag avskyr den gröna krydda som en del kryddar ceviche med, så jag får väl säga: ”I mitt hus förekommer ingen koriander, men ibland tar jag med lite persilja”.

Skulle du envisas med koriander, så kan inte jag hindra dig. Men bjud inte mig, är du snäll.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Saftig fiskgratäng med dill & brödtäcke

19 lördag Sep 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Det ska fan vara profet i sitt eget kök.

Senast det blev uppenbart var förra helgen. Jag jag verkligen ansträngt mig i köket den dagen. Letat upp flera bra recept, utvecklat dem och behandlat torsken så varsamt att jag nästan smekte den medfjälls.

När jag bar in maten i matrummet och väntade jag mig (nästan) stående ovationer. Torsken var smakrik och så där perfekt skivig, brödtäcket var saftigt och aningen knaprigt.

Men vad hände?

Jo, 22-åringen sade: ”Alltså pappa, jag gillar inte torsk egentligen”.

Och hustrun klämde i med: ”Det gör inte jag heller. Lax är mycket godare.”

Men om det nu skulle finnas någon enda person därute som gillar torsk – här kommer receptet.

Det här behövs till 3 – 4 personer:
600 g torskfilé eller liten torskrygg
olja, salt & svartpeppar
5 dl smulat vitt (surdegs)bröd, ca 3 – 4 skivor
drygt 1 dl riven parmesan
1 – 1,5 dl kallpressad rapsolja
1 dl finskuren dill, ca 2 knippor

Kanske potatis och stekta ärtor till fisken

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Olja en ugnsform. Lägg i fisken, salta & peppra och lägg aluminiumfolie över. Ugnsbaka i 10 minuter.

Mixa brödsmulor, riven ost och olja till en bredbar ”massa”. Blanda ner skuren dill och bred blandningen över fisken. Kör i ugnen i ytterligare 10 – 12 minuter.

Ät & njut! Ja, i alla fall om du gillar torskrygg…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 902 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d