• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: vin

Mas Janeil – ett vin att lita på

08 lördag Apr 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

Vad är det man letar efter när man travar fram mellan gångarna på Bolaget? Ibland är det något nytt och överraskande. Ibland är det något som inte gräver ett alltför djupt hål i plånboken. Men ofta är det ett pålitligt vin som funkar på fredagskvällen – och som är tillräckligt följsamt för att funka bra till maten.

Tänker du dig en  middag med lamm eller fläskfilé – kanske inte alltför ovanligt under påsken – så kan du rycka en flaska Mas Janeil 2015 från den franska hyllan. Det är ett fruktigt vin med kryddighet och djup.

18-åringen, som har familjens mest fantasifulla näsa säger att det luktar som nya gummimattor man tar fram på gympan. Jag tror att det är syrah-doften han menar. Men även för den som inte har lika vågade associationer är det ett trevligt vin att sätta under näsan. Lite bär, aningen sötma.

I munnen är det tillräckligt rakryggat för att bjuda upp till dans med biffen eller annat kött. Men samtidigt tillräckligt lyhört för att inte sätta sig över maten, så som riktigt egensinniga viner ibland kan göra.

Kort sagt: det är ett schysst rödtjut från Roussillon som gör sig bra på matbordet – även de kvällar när det ska vara lite finare och festligare.

99 kronor för du lämna som ersättning när du går ut genom kassan på Systemet.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Vieux Noir – Gamle Svarten har mjuknat

28 tisdag Feb 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

vieux-noir

Reserve de Vieux Noir 2012 är ett vin som brukar få strålande recensioner av vinskribenter, så för ett par år sedan traskade jag iväg till Bolaget och köpte ett par flaskor. Visst, det var ett bra rödvin, men ungt och fullt med bråkande tanniner som gjorde det strävt och vresigt. Det var som att umgås med barn i trotsåldern: mycket skrik och mindre verkstad.

Så jag tänkte ”hörru du Gamle svarten (vieux noir), du får allt ta och växa till dig lite innan vi umgås igen”. Jag lade ett par flaskor i källarskrubben, och häromdagen var det dags att ta fram dem.

De här åren har gjort gott för vinet. Nu har strävheten mjuknat och bäddad in sig bland de andra smakerna, ungefär som när en människa mognar och de vassaste kanterna slipas av. Det är ett tätt vin med väl sammansatta smaker. Lite pigga bär finns där, lite körsbär, lite svarta vinbär i eftersmaken.

Gott är det i alla fall, och tillsammans med kött eller ost blir det alldeles sammetslent.

Men jag hade en tanke att jämföra årgångarna och prova även det vin som säljs nu, så jag skaffade ett par nya flaskor. Bar hem dem från Systemet och upptäckte att det fortfarande är årgång 2012 som säljs!

Om du är intresserad behöver du inte lagra vinet i en källarskrubb i två år. Det är bara att beställa på systembolaget.se och hämta ut dina flaskor (vansinnigt bekvämt!).

80 kronor kostar Reserve de Vieux Noir. Det är väldigt prisvärt!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Biecher Riesling – för den som väntar på våren

08 onsdag Feb 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, vitt vin

biecher-riesling-2015

– Det här vinet luktar som fransk cider, förklarar 18-åringen när han sätter näsan över ett glas Biecher Riesling 2016.

Och han borde väl veta, normalt sett har han familjens bästa näsa. Men här har jag klart svårt att följa hans luktreceptorer. Nästan bokna äpplen, en känsla av källare, höst och lagrade äpplen…

Fan vet om inte hans luktsinne har lurat honom den här gången.

För mig luktar det mest päron när man trycker ner näsan i glaset. Men okej, en ganska dov lukt av äpple och honungs hittar jag –  och lite citrus. Kanske är det den där dova lukten som han kopplar ihop med fransk cider.

Men den nya årgången av Biechers ekologiska standard-Riesling är annars ett lättgillat vin. Hög syra med ändå lätt och tillgängligt.

Vinet är torrt, men med en tydlig restsötma. Det gör att användningsområdet minskar. Vi testade det till kött med gräddsås (gott) och till en ganska traditionell syrkålsgryta från Alsace (inte helt lyckat). Där gjorde kontakten med surkålen att vinet kändes för sött.

Bäst tror jag vinet funkar när man bara vill ha ett glas vin utan mat. Du vet när några kompisar kommer hem och man sätter sig ner och pratar, tittar på februariskymningen och tänker att snart är det vår.

93 kronor vill Bolaget ha för en flaska av det ekologiska vinet.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Crème Ninon – soppa på gröna ärtor & bubbelvin

28 onsdag Dec 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, mat, smårätt, vin

≈ 1 kommentar

Etiketter

förrätt, fransk mat, smårätt, soppa

Dagens gåta: Vad är det som skummar på tallriken, och har en lätt & elegant balans mellan sötma från ärtor och syra från citron & mousserande vin?

Ja, det klart att du redan vet. Svaret står ju i rubriken…. Men visst är det Crème Ninon, den elegantaste av förrättssoppor – man häller skumpa rakt ner i sopptallriken. Samtidigt oslagbart enkelt att laga.

Det här behövs till 4 – 6 personer:
2 schalottenlökar
smör & neutral olja
1 dl + ca 1 dl mousserande vin, skumpa
8 dl kycklingbuljong, vatten + fond/tärning
1 liten bunt timjan, ihopbundet med ett steksnöre
2 dl + 1,5 dl crème fraiche – obs feta sorten med 34 %
8 dl gröna ärtor, frysta
ca ½ citron, bara den pressade saften
lite salt & peppar

Gör så här:
Skala och hacka schalottenlöken. Fräs den glansig i smör & olja. Häll på vin och kycklingbuljong. Lägg i timjansbunten och koka en liten stund så löken blir helt mjuk. Ta upp timjan och häll i 2 dl crème fraiche. Koka upp. I med de frysta ärtorna och värm upp soppan så att den nästan kokar. Mixa soppan med en stavmixer. Smaka av med pressad citron och lite salt & peppar.

Vispa ca 1,5 dl crème fraiche så att den blir som vispad grädde.

Häll upp soppan i tallrikar. Lägg en klick vispad crème fraiche och häll i ett par cl mousserande vin i varje tallrik.

Voilà! Den skummande soppan är klar. Nu är det  bara att äta och njuta.

Namnet Crème Ninon har soppan fått efter 1600-talskurtisanen Ninon de Lenclos. I alla fall om man får tro Tore Wretman – och han borde veta för det var han som tog soppan till Sverige. Han spekulerar lite om det ovanliga namnet. Skriver ”kanske det var för att symbolisera dess lätthet, finess och nästan omoraliska lyxighet”.

En del receptmakare verkar ta det där med lyx på allvar. De tycker att man ska hälla Champagne för 400 kronor litern i soppskålarna. Själv håller jag till lite enklare varianter. Kanske en Crémant från Frankrike, eller Prosecco eller Cava… Det finns mycket gott på Bolaget för en hundralapp.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Turckheim Pinot Gris – ett glas framför brasan

22 torsdag Dec 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in Alsace, alsacevin, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Alsace, alsacevin, Frankrike, vitt vin

turckheim-2015

Det finns mycket i vinvärlden man kan bli förundrad över. Vinproducenter till exempel – och deras mödrar.

En dag för fem månader sedan gick vi de breda trappstegen ner till Beck-Hartwegs vinkällare i Dambach-la-ville i Alsace. Där mötte vinbondens mamma, en kvinna i 70 års-åldern med grått hår och gråa kläder. Hon såg ut som en person som ägnat livet åt att väva kläder i grovt ylle. Därför blev vi lite förvånade när hon började prata.

– Välkomna! Vill ni prata engelska eller tyska?

Sedan berättade madame Beck-Hartweg att hon hade börjat lära sig svenska för de svenska turister som besöker vingården, men att hon slutade för ”alla svenskar pratar ju engelska eller tyska”.

Mångspråkigheten fanns redan när hon var barn. Då pratade hon franska i skolan, tyska i vissa särskilda sammanhang och alemanniska (alltså den lokala tyska dialekten) med barnen på gatan. Och under vinprovningen passade hon på att diskutera skolans sätt att lära ut språk. Hon hade bland annat nyligen sett en mycket intressant dokumentär om undervisningsmetoder i den finländska skolan.

Klart man blev förvånad.

Men sedan försökte jag diskutera grad av restsötma i viner från Alsace med henne. Där tog den intellektuella hållningen slut. Vitt vin från Alsace är torrt. Punkt.

Och visst, i Alsace gör man torra viner, inte halvtorra. Men ändå finns ofta en förminbar restsötma i vinerna. Ibland blir det enastående läckert där hög syra bryts mot en aning restsötma. Har man otur – och syran är för låg – kan det kännas kladdigt när man dricker vinet till mat.

Turckheim Pinot Gris 2015 (95 kronor på Bolaget) kvalar precis in kategorin tillräckligt torra viner. Lukten präglas av päron, honung och lite kryddighet. Smaken är ganska snäll. Det är ett lättgillat vin, som man kan hälla i glaset utan att gästerna höjer på ögonbrynen.

Vi drack det till ugnstekt lax och tyckte att det var en bra kombination. Men ett vin ska inte bara vara ”bra”. Det ska vara fantastiskt.

Och när är denna Pinot Gris fantastisk? Mitt svar är en ledig dag, kanske under julen, när man eldar en brasa och sitter ner och pratar med vänner. Då får fruktigheten fritt spelrum, då kan njuta av pärontonerna.

Och så kan man njuta av ledigheten.

God Jul!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Cycliste – husvin även för de som inte cyklar

12 måndag Dec 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

rött vin

cycliste

Nästan varje år tänker jag att i sommar ska vi cykla när vi är på semester. Det har varit planer på allt från danska småvägar till drömmen om att glida fram mellan vinfälten i Frankrike.

Ja, alltså, jag är en civiliserad människa. Inga drömmar om tält och frystorkad mat på spritkök – drömmen har alltid handlat om att bo i riktig säng och äta på riktiga krogar.

Men hittills har de planerna alltid stupat på en enda tanke ”Tänk om det regnar”.

Så allt vi har gjort är utflykter på cykel. Men det är gott så; man kan stanna och prata med människor, man låta sig styras av infall och man kan lukta på blommorna – eller på de gamla dieselbilar som puttrar förbi.

I år är jag igång igen med planerna på cykelturer mellan vinfälten. Kanske är det därför jag ett par gånger har fallit för vinet med det fjantiga namnet Cycliste 2015 från Rhône villages.

Men jag har återkommit till detta vin flera gånger just för att det är ett lättgillat och användbart vin som funkar både till biffen och till osten. Och skulle det ligga en fläskkotlett på tallriken så går det också bra. Med andra ord är det ett praktiskt vin att ha liggande hemma.

Lukten är trevlig med lite försiktiga toner av mörka bär och kryddor, fat och något som jag tycker drar mot charkuterier.  Vinet är gjort på Rhône-druvorna Syrah och Grenache – och även om Grenache dominerar i blandningen, så tycker jag att man känner av Syrahdruvan i lukten.

I munnen är det just lättgillat och anpassningsbart till olika maträtter. Det ställer sig liksom inte upp i givakt och skriker att allt måste rätta sig efter vinet.

89 kronor vill Bolaget ha för en flaska – och så är det ekologiskt. Tack för det.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Von Winning – busgod tysk Riesling

30 onsdag Nov 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in vin, vitt vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

vitt vin

von-winning-riesling

Om man kör rakt norrut från Alsace, passerar gränsen och fortsätter in i Tyskland så kommer man till vindistriktet Pfalz. Jag tror man kan känna igen sig som Alsacefantast; i den franska delen ligger Route du Vin, i norr finns Deutsche Weinstrasse.

Tror, skriver jag, för jag har aldrig varit där. Men som tur är finns Pfalz-vinerna på Bolaget. Det gäller också för von Winning Riesling 2015. Det är ett busgott vin med klingande ren syra, som balanseras av aningen restsötma. Och just den balansen är så förförande god.

Förstå mig rätt. Det är ett torrt vin med en liten hint av sötma, ungefär som när det en riktigt het sommardag kommer en lätt vind och blandar runt luften.

Lukten är frisk och fräsch med päron, citrus och mineral. Det är i munnen man känner hur den friska syran mildras en aning av en hint sötma.

Jag har aldrig testat vinet med Scaloppine al limone – kalvschnitzel med citronsås, men jag tror att det skulle vara en perfect match.

115 kronor på Systemet.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Vin chaud – köttbullar & revbensspjäll

26 lördag Nov 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, fransk mat, huvudrätt, mat, smårätt, tillbehör, vardagsmat, vilt, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, fransk mat, huvudrätt, nöt, ost & efterrätt, smårätt, tillbehör

vin chaud

I Det öde landet skriver TS Eliot att april är den grymmaste av månader. Jag vet att det är en poetisk omskrivning – och jag vet att den skrevs för sådär en 95 år sedan. Men ändå kan jag inte låt bli att tänka ”den mannen kan aldrig ha varit i Sverige i november”.

För är det några dagar som är de grymmaste (i den gamla ”elaka” betydelsen), så är det måndagar i november. Grått. Kallt. Och oändligt långt kvar till julledigheten.

Men nu vänder det. Imorgon är det första advent och nu börjar julskyltning och adventskalender och små inbjudningar av typen nu-måste-vi-verkligen-ses. Det är liksom lättare att träffas i december. Man bjuder bara in vännerna på lite glögg.

Testa i så fall den franska varianten Vin chuad, i mitt tycke oändligt mycket godare. Den är fräschare, apelsinpigg och inte alls lika russinsöt som svensk glögg. Kanske funkar Fikonmarmelad & St. Agur på glöggkvällen. Men man ska inte förakta något så enkelt som att lägga lite ädelost på en pepparkaka; det är faktiskt också klart välsmakande.

Men det finns en sak som alla avskyr med december: stressen. Det är julklappar och julhälsningar och gamla moster som ska hälsas på och så är det all julmaten.

Men risk för att låta über-präktig, så finns det ett bra sätt att minska matstressen: gör maten innan och käka den till middag flera veckor före julafton. Om man till exempel gör en stor sats älgköttbullar (eller köttbullar på nötfärs) till middag den 1 december, så har hela familjen glömt bort det till den 24 december när man tinar upp dem igen.

På samma sätt kan man göra med revbensspjällen. Förnyaren kan välja Tunna revben med rom-glaze, är man mer traditionell så funkar Revbensspjäll med honung- & apelsinglaze bra, även den 27 november.

En sak som brukar impa på folk är hemmagjord paté. ”Ah, säger människor. Har du gjort den själv?”. Ungefär som om det skulle vara svårt…

Det är det inte. Välj Hemlagad paté – lättaste receptet, med färdig leverpastej så är det inte ett dugg krångligare än köttfärslimpa. Jag har fått receptet från Vår kokbok, men tyvärr verkar det inte finnas med i nyare upplagor – bara i de gamla.

Trevlig Första advent!

älgköttbullar

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Chateau du Cléray + skaldjursrisotto = sant

19 lördag Nov 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

vitt vin

”Hmm, vad ska man dricka för vin till skaldjursrisotto… Lite Riesling, det är ju ändå min favoritdruva… Från Alsace kanske – eller ett italienskt vin, det är ju italiensk mat…”

I slutet av arbetsveckan gick jag där och småfunderade på vinvalet till helgen. Ja, jag vet att jag är lite nördig, men det är ganska trevligt att gå runt och fundera på matchningen mellan mat och vin.

(Jag vet mycket tristare saker att tänka på: vädret i november till exempel.)

Men till slut valde jag ett vin från Loire-dalens mynning: Chateau du Cléray 2015. Det visade sig vara en lyckad matchning till risotton. Kanske för att vinet är lite fylligare och inte fullt så citrusspetsigt som andra viner från Muscadet Sèvre et Maine kan vara – i alla fall bland de viner som håller sig under hundralappen.

Därför kunde det räcka en hand till den fräscha smaken av musslor och räkor, men ändå vara med i risottons lite tyngre smaker.

Chateau du Cléray har en blommig, fruktig lukt med tydliga pärontoner. Citrus och melon finns där också. I munnen är det ett friskt och fräsch vin med trevlig syra.

Och så kommer man undan med 74 kronor för en flaska. Det är inte helt oväsentligt när man tittar på kontobeskedet och tänker ”herre gud, vad långt det är kvar till lön”.

skaldjursrisotto

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

La Gascogne – friskt & rent

14 fredag Okt 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

vitt vin

gascogne

Viner gjorda på Sauvignon blanc kan vara ganska speciella med lukt av svarta vinbärsblad, nässlor, krusbär. En del säger till och med att vinerna luktar kattpiss.

Själv tycker jag det blir bäst när vinerna är lite nedtonade. Då kan man verkligen njuta av den höga syran – och av friska och rena viner.

Det gäller även för La Gascogne par Alain Brumont 2015 (85 kronor på Systemet). En trevlig, lite parfymerad lukt av nässlor och svarta vinbärsblad. Fruktig smak med frisk och ren syra, som inte blir så där viss så att det drar i mungiporna,

Men egentligen är det lite fusk av mig att prata om La Gascogne som ett Sauvignon blanc-vin, för det är det bara till hälften. Den andra halvan av druvmusten kommer från Gros manseng, en druva som jag tidigare aldrig har hört talas om.

Men de funkar tydligen bra tillsammans druvsorterna, för La Gascogne är ett lättgillat vin. Friskt & rent, helt enkelt.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 861 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d