• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Korv med bröd? Ja, tack – med surkål och fransk senap

25 tisdag Feb 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, smårätt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, smårätt

korv m bröd

Korv med bröd kan vara fantastiskt vardagsmat – om man fixar till den lite.

Ta några goda korvar av bra kvalitet. Koka surkålen med lök, äpple och vin. Välj ett gott korvbröd. Middagen är fixad.

Det här behövs till 3 personer:
god korv med högt köttinnehåll, t ex lammkorv eller kabanossen (inte Scan)
gott korvbröd

400 g surkål
smör
1 gul lök
½ milt äpple
salt & vitpeppar
1 lagerblad
1 dl torrt vitt vin, t ex Riesling
3 skivor lufttorkad eller rökt skinka – eller väljs Scans rökta OCH lufttorkade skinka

Gör så här:
Skala och skiva löken. Kärna ur och skiva äpplet. Fräs löken med smör i en kastrull tills den mjuknar. Lägg i äpplet. Skölj surkålen. Lägg i surkål och lagerblad. Krydda med salt & vitpeppar. Häll i vinet. Koka 30 minuter.

Stek korven.

Ät & njut. Kanske en pilsner därtill.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Helstekt kyckling med gräddsås

19 onsdag Feb 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, kyckling, mat, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, kyckling & fågel, sås & röra, tillbehör

helstekt kyckling

Kommer du ihåg maten från din barndom? Själv minns jag köttbullar och kräftor, kokt gädda och köttsoppa. En gång kom min pappa hem med något nytt från frysdisken. Han kallade det för ”pissa”, men det var pizza han menade.

Men framför allt minns jag helstekt kyckling med sås, läs gräddsås. Jag ville alltid ha kycklingbenen, som var saftigare än det vita bröstköttet.

Det är alltså nostalgimat, vi pratar om här. Och häromdagen var det dags – vi skulle vara nostalgiska.

Vi valde en eko-kyckling – trots att det sved lite i plånboken. Men det är kyckling som smakar mycket mer eftersom den vuxit långsammare och är äldre när den slaktas. Dessutom har den levt ett hyfsat lyckligt kycklingliv.

Det här behövs till ca 5 personer:
en eko-kyckling på ca 2 kg
steksnöre
olivolja
½ citron
½ kruka salvia
1 kruka timjan
salt & vitpeppar
lite vatten

Gräddsås
ca 3 dl steksky
1 dl grädde eller crème fraiche
örtkryddor, t ex de från kycklingen
ca 1 krm soja
ev lite, lite kycklingbuljong eller –fond
ev 1 hel, skalad vitlöksklyfta

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Bind upp kycklingen, så att ben och vingar hamnar nära kroppen. Skär citronen i mindre delar, blanda med salvia och timjan. Stoppa in blandningen i kycklingen.  Pensla den med olja. Salta & peppra. Lägg kycklingen i en oljad ugnsform, häll lite vatten i formen.

Skjut in kycklingen i ugnen. Stek den 30 minuter, vänd och stek på andra sidan. Fortsätt att vända på kycklingen så den inte blir bränd på en sida. Ös kycklingen ett par gånger med stekskyn som bildas.

Kycklingen är klar när köttsaften är helt genomskinlig. (Stick med något vasst i den tjockaste delen vid benen och kolla.) Det tar ca 1,5 – 1,75 timmar. Ta ut kycklingen och låt den vila under ugnsfolie.

Gräddsås
Häll av stekskyn och koka upp den i en kastrull. Lägg i örtkryddorna från kycklingen (eller andra örtkryddor) och kanske en hel skalad vitlöksklyfta. Häll i grädde eller crème fraiche. Krydda med lite, lite soja och aningen kycklingbuljong om stekskyn inte har så mycket smak.

Låt den koka ett par minuter. Smaka, kanske behövs lite salt & peppar. Sila bort örtkryddor och ev vitlöksklyfta.

Vi åt den helstekta kycklingen med pilaffris och en schweizisk Merlot. 15-åringen gick loss på maten på det sätt som bara killar i tonåren kan göra – uppenbarligen gillade han maten.

Hustrun påpekar att det var hon som lagade maten (utom såsen då, för den gjorde jag) – och att det ska stå i receptet.

Sådärja, nu framgår det av receptet.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Klyftpotatis + småplock = middag

17 måndag Feb 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, smårätt, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, sås & röra, smårätt, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

klyftpotatis o småplock

Mat behöver inte alltid vara så vara så ordentligt och allvarligt. Med klyftpotatis som bas kan man sätta ihop en middag där var och en plockar de tillbehör de vill ha.

Vi brukar käka vardagsmaten så här ibland. Då tar vi oftast kokta ägg, hummus, oliver, lite tapasgrönsaker och aioli eller ”yogurt-majonnäs”. Men man kan välja de saker man gillar: rökt skinka eller fisk, sallad, feta, crudité, alltså råa grönsaker.

Det blir lite som att äta tacos. Man kanske ska döpa om klyftpotatis + småplock till vardagsmys…

Klyftpotatis
Sätt ugnen på 225 grader. Skala mycket potatis, det går åt mer än vanligt när potatisen är huvudingrediens. Skär potatisen i klyftor, 4 – 8 per potatis. Koka i 3 minuter, så går det lite snabbare i ugnen.

Lägg klyftorna i en smörad långpanna – gärna på ett bakplåtspapper – så blir det mindre att diska. Klicka över lite smör, salta lätt och sätt in i ugnen i ca 40 – 45 minuter. Vänd runt potatisen ibland. Salta på slutet.

”Yoghurt-majonnäs”
Ett smalare alternativ till aioli är att blanda ca 1,5 dl turkisk yoghurt med 2 – 3 msk majonnäs. Pressa mer 1 vitlöksklyfta. Krydda med ett par tsk fransk senap, salt, svartpeppar och cayennepeppar.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Torskrygg, grädde, basilika & salvia

14 fredag Feb 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt

torskrygg grädde

Min mamma fyller 91 år snart. Vi uppvaktade henne och frågade vad hon ville ha för mat.

– Torskrygg kokt i grädde, svarade hon. Jag blev bjuden på det för ett tag sedan och det var himla gott.

Efter en del letande hittade vi ett recept. Jag ändrade lite – och så hamnade Torskrygg, grädde, basilika & salvia på bordet.

Det här behövs till 4 – 5 personer:
800 g torskrygg eller torskfilé i portionsbitar
bara lite salt & vitpeppar
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 fiskbuljongtärning eller 1,5 msk fiskfond
2 msk strimlad färsk salvia
3 msk strimlad färsk basilika
3 msk pressad citronsaft

Gör så här:
Lite
salt & vitpeppar på fisken.

Koka upp grädde och mjölk i en stor traktörpanna eller en vid gryta. Smula ner buljongtärningen eller häll i fonden. Lägg i salvian. Lägg ner fisken & låt grädden sjuda upp. Dra ner värmen så att det bara nästan kokar i 2 minuter.

Vänd fiskbitarna. Lägg i basilikan och citronsaften. Låt fisken nästan-sjuda till den är färdig. Är det tjock torskrygg, så tar det ytterligare 6 – 7 minuter.

Vi åt & firade 15-årings farmor. Hon uppskattade maten, men tyckte nog att det var onödigt att ersätta en del av grädden med mjölk. Men det sade hon inte, hon bara antydde det…

En variant på det här receptet kommer från släktingen Camilla, som bjöd på Torskryggen första gången. Tack för den inspirationen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsstekt lax, romsås med vin & dill

12 onsdag Feb 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ 10 kommentarer

Etiketter

buffé, fisk & skaldjur, sås & röra, tillbehör

lax m romsås

Lax är en av de lättaste fiskar man kan ge sig på. Skjut in en hel bit laxfilé i ugnen. Vänta så där 15 minuter – och ut kommer en saftig bit fisk. Lättare kan det inte bli!

Men det är tillbehören som höjer den här rätten. I den här romsåsen hjälper vinet till att bryta av den runda smakbärande fetman från majonnäsen. Tillsammans med salt rom och syrlig crème fraiche skapas en enhet av grundsmaker.

Låter det där som många ord, så finns ett enklare sätt att beskriva såsen: den blir god.

Idén med vin i romsåsen kommer från fiskhandlaren i Partille centrum. Jag frågade helt enkelt hur de gör sin romsås. De sade kodorden majonnäs och vin – så jag traskade hem och satte igång…

Det här behövs till 4 personer:
700 – 800g laxfilé, helst med skinnet kvar
1 vitlöksklyfta, skalad
lite olivolja
lite salt & vitpeppar

Romsås
3 dl crème fraiche
1 dl majonnäs
2 msk torrt vitt vin
lite salt & vitpeppar
1 stort knippe dill, finhackad
1 burk rom, 80 g

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Olja en ugnsfast form. Lägg ner laxbiten i formen. Blanda en liten skvätt olivolja med 1 pressad vitlöksklyfta. Pensla laxen med oljan. Salta & vitpeppra ganska försiktigt.

Sätt in laxen i ugnen tills den är färdig. Jag brukar försiktigt lyfta lite på fiskköttet. När det bara finns en liten, liten rå kärna är laxen klar – den lagas färdigt av eftervärmen. I tid tar det kanske en 15 minuter.

Romsåsen
Blanda crème fraiche, majonnäs och vin. Salt & vitpeppra försiktigt. Rör ner finhackad dill och rom. Klart.

Ät & njut. Bladspenat kryddad med vitlök, salt och vitpeppar är gott till. Potatis, kanske pressad, och så vin förstås. Vi tog ett glas Gobelsburg Riesling.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Lentilles aux saucisses – fransk husmanskost

09 söndag Feb 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, mat

≈ 1 kommentar

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, vardagsmat

linser m korv

Linser med korv, det låter tråkigt, men det är fransk husmanskost av bästa snitt. Mustigt, smakrikt och gott. Men man behöver en riktigt god korv och det blir faktiskt godare om man kokar linserna själv istället för att köpa en fyrkantig förpackning med färdiga linser.

Det här behövs till 2 personer:
½ gul lök
olivolja
1 liten morot
1 tsk torkad timjan
1 lagerblad
svartpeppar
1 vitlöksklyfta, skalad

1,25 dl linser, t ex svarta beluga
vatten & salt enligt förpackningen

300 g smakrik korv med högt köttinnehåll, t ex kabanossen eller rå salsiccia

Gör så här:
Skala och hacka lök och morot. Fräs löken i olja, låt moroten fräsa med på slutet. Krydda med timjan, svartpeppar. Lägg i vitlök och lagerblad. Häll i linserna, samt vatten och salt enligt förpackningen.

Koka till linserna är klara. Låt korven koka med de sista 5 – 10 minuterna.

Ät med potatis, men sallad och lantbröd funkar också bra.

Vi åt med god aptit och gillade maten. Eller om sanningen ska fram: jag åt och gillade maten. 15-åringen åt soja-korv eftersom han inte äter korv gjord på kött. Hustrun – som inte är någon korvfantast – sade:

– För att vara linser och korv var det här riktigt gott.

Där har hon en poäng, om man inte gillar kryddiga linser och smakrik korv – då är man körd när det kommer till Lentilles aux saucisses.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Poulets Grillés a la Diable – kycklingfilé fritt efter Julia Child

08 lördag Feb 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, kyckling, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, klimatsmart, kyckling & fågel, Vin- & kokbok

kycklingfilé Diable

Julia Child är den fantastiska amerikanska som tog fransk matlagning till USA med boken ”Det goda franska köket”. Det är en fantastisk kokbok, men den är traditionell och gjord för människor med hur mycket tid och resurser som helst.

När hon lagar Poulet Grillés a la Diable, grillad djävulskyckling, tar hon ”bara” två kycklingar, 90 gram smör och 9 dl rivet bröd. Grillar kycklingen 12 centimeter från grillelementet…

Ja, du fattar varför jag förenklat receptet. Men även med helt vanliga kycklingfiléer blir det en smakrikt och saftigt maträtt – om man ser till att mycket av den kryddiga ”senapsröran” fastnar på kycklingfiléerna.

Det här behövs till 3 – 4 personer:
600 g kycklingfilé
olivolja eller smör
lite salt & svartpeppar

”senapsröra”
50 g smält smör
1 msk olivolja
2,5 msk fransk senap
½ mycket finhackad schalottenlök
½ msk torkad timjan
svartpepparkvarnen, ganska många varv med pepparkvarnen
cayennepeppar, ganska lite

½ dl ströbröd

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Bryn kycklingfiléerna i smör eller olja. Krydda lätt med salt och svartpeppar. Lägg filéerna i en oljad ugnsform. Sätt in dem i ugnen i 10 minuter.

Höj ugnsvärmen till 250 grader.

Lägg senap i en skål. Vispa ner det smälta smöret. Ta bara lite smör i taget, i början bara några droppar. Vispa till en majonnäsliknande konsistens. Blanda ner schalottenlök. Krydda med svart- och cayennepeppar.

Ta ut kycklingen. Pensla filéerna med hälften av ”senapsröran”. Tricket är att få mycket röra som fastnar på kycklingen, annars smakar det nästan ingenting. Strö över hälften av ströbrödet.

Sätt in kycklingen i 4 – 5 minuter. Ta ut och gör på samma sätt med den andra sidan. Ugnstekt kycklingen tills köttet är vitt och den är helt genomstekt.

Den modige vrider lite till på ugnsvredet och ugnsgrillar kycklingen istället för att bara steka den. Själv var jag rädd för att det skulle kräva ännu mer passning.

Vi åt kycklingen med pilaffris, sallad och ett glas rödvin. Själv tyckte jag filéerna blev saftiga och smakrika. Hustrun saknad sås, kanske skulle det funka med en kall crème fraiche-sås smaksatt med timjan och lite fransk senap…

Jag får väl testa det nästa gång.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Spaghetti med morötter & rökt skinka

06 torsdag Feb 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, huvudrätt, mat, pasta

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, huvudrätt, pasta, snabbmat, vardagsmat

spaghetti m morot o rökt skinka

Vilken skillnad det kan vara på helgmaten och vardagsmaten. På helgerna får det ta tid och ibland får det kosta. På vardagarna är det ofta bara bråttom, bråttom att få maten på bordet innan alla hungrar ihjäl.

För de dagarna finns det här pastareceptet – vill man ta maten till en annan kulinarisk nivå tittar man längst ner i inlägget.

Det här behövs till 4 personer:
4 – 6 morötter
olivolja
ca 250 g rökt skinka i tjocka skivor
1 vitlöksklyfta, skalad
svartpeppar & lite salt
flagad parmesan eller grana padano

Spaghetti

Gör så här:
Sätt på pastavattnet. Skala morötterna och riv dem grovt. Sätt på en wok/stekpanna/tjockbottnad gryta med lite olivolja. Lägg i morötter, pressa i vitlöken. Krydda med svartpeppar & lite salt. Fräs morötterna ca 10 minuter eller tills de är al dente.

Skär skinkan i små tärningar. Låt den fräsa med på slutet.

Koka pastan. Flaga parmesan med osthyveln, strö osten över pastan och ta några extra tag med svartpepparkvarnen.

Vill man göra helgmat av den här rätten så lagar man Tagliatelle col prosciutto (tagliatelle med lufttorkad skinka). Då byter man ut rökt skinka mot italiensk prosciutto i tjocka skivor. Fräser parmaskinkan med morot och selleri, kokar en tomatsås och äter med tagliatelle.
Länken här ovan kommer från matbloggen Godani, den som lagar mat från den gamle italienske kokboksförfattaren Pellegrino Artusi.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Bollito misto – italiensk vintermat för många

03 måndag Feb 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, gryta, huvudrätt, lamm, mat, nötkött

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, gryta, huvudrätt, lamm, nöt, sås & röra

bollito misto

Bollito misto är italiensk vintermat när den är som bäst. En generös gryta med olika sorters kött och korv som får koka länge på spisen, så att alla smaker hinner utvecklas.

Till det gör man salsa verde, den lite salta majonnäsliknande såsen med sardeller. Sältan bryter fint mot kött och rotfrukter.

Och grytan räcker till nästan ett helt fotbollslag, så det är läge att bjuda in vännerna för en riktig vintermiddag.

Det här behövs till ca 10 personer:
ca 700 g benfri högrev i bit
ca 700 g benfri fläskkarré i bit
ca 800 g lammlägg
ca 300 g rå italiensk salsiccia-korv (ta inte Scans korv, den smakar ingenting)
vatten så att det täcker
½ msk salt per liter vatten
2 skalade vitlöksklyftor
ca 15 svartpepparkorn
2 lagerblad
2 + 4 selleristjälkar
2 + 3 morötter,skalade
2 + 3 gula lökar, skalade (inte så stora)
persiljestjälkar om man vill

Salsa verde
1 valnötsstor bit vitt bröd
1 msk vatten
2 stora krukor persilja, bara bladen
6 sardellfiléer i bitar
1 klyfta vitlök, skalad
2 äggulor
2 msk kapris
1 dl olivolja
ev salt & peppar

Gör så här:
Leta upp en riktigt stor gryta. Lägg ner kött och korv. Häll på vatten så att det täcker. Salta. Koka upp och ta bort det skum som bildas. Lägg ner kryddor och den första mängden selleri, morot och lök.

Ta upp korven efter ca 15 min, fläskkarrén efter 1 timme. Ta då också upp grönsakerna, annars kokar de bara sönder. Ta upp lammläggen efter 1,5 timmar. Men låt högreven koka till den är helt mör, ca 2 – 2,5 timmar.

Lägg ner resterande selleri skuren i bitar när det återstår ca 40 minuter av koktiden. Resten av morötter och lök får koka med de sista 20 minuterna ungefär.

När allt är färdigt skivar man kött och korv. Servera det antingen direkt ur grytan – eller värm upp köttet och servera det på ett fat med buljongen som en sås vid sidan av.

Salsa verde
Knipsa av bladen från persiljestjälkarna. Låt brödet svälla i lite vatten. Ta upp det och krama ur vätskan.

Lägg ner bröd, persilja, sardeller, kapris och äggulor i en mixer. Pressa ner vitlöksklyftan. Kör till ett mos. Häll i oljan, först droppvis sedan i en tunn, tunn stråle. Kör till en tjock majonnäsliknande konsistens. Smaka om det behövs salt & peppar.

Ät & njut.

Som alla förstår är den här rätten gjord för lantköket, förmodligen för en bondfru i norditalienska Piemonte med jääättelika grytor, och recept som gått i arv i generationer.

När jag lagade Bollit misto så plockade jag fram den riktigt stora gjutjärnsgrytan, den som används för stora grytor och grytstekar. Men när jag lagt i 2,5 kilo kött och korv, tryckt ner grönsakerna och skulle fylla den med vatten höll det på att rinna över.

Ändå ska man veta att jag fuskat lite med innehållet. Egentligen ska det vara minst tre sorters kött, en gödhöna, grisfötter och korvar och en oxtunga… Men för att fixa allt det måste man nog vara en italiensk husmor med fem barn och en gryta som rymmer tio liter ungefär.

Bättre då att fuska lite…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Souvlaki & tzatziki – sommaren kommer!

26 söndag Jan 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fläskkött, grillat, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

buffé, fläsk, grillat, huvudrätt, sås & röra, tillbehör

souvlaki

Ett glas vin under platanerna i Colmar. Ett dopp i Medelhavet. Eller den behagliga svalkan när man badar i Lago Maggiore i norra Italien…

Jag längtar efter sommaren. Men ännu så länge får jag värma upp mig med annat, mat till exempel.

De här souvlaki-spetten smakar fint av vitlök och rosmarin. Och tzatziki, det är nästan så nära sommaren man kan komma.

Det här behövs till 5 – 6 personer:
1 kg fläskytterfilé eller fläskfilé
träspett, blötlagda

Marinad:
1 msk finhackad färsk rosmarin
3 vitlöksklyftor, finhackade
1 eko-citron, rivet skal + saft
1 dl olivolja
svartpeppar, ganska ordentligt

Tzatziki
1 gurka
ca 5 dl turkisk yoghurt
salt
ca 4 vitlöksklyftor, pressade
ca 2 msk olivolja
1 pressad citronklyfta

Gör så här:
Putsa köttet och skär det i ganska små bitar. Lägg dem i en marinad med olivolja, citronsaft och rivet citronskal, finhackad rosmarin och vitlök. Svartpeppra ganska ordentligt och ställ in alltihop i kylskåpet en timme eller två.

Riv gurkan grovt. Salta och låt den rinna av. Krama ur gurkan och blanda med turkisk yoghurt. Krydda med vitlök, citron och olivolja efter smak. Kanske lite svartpeppar också.

Blötlägg träspetten i 10 minuter. Salta köttet och trä upp köttbitarna på spetten. (Om man tar två pinnar är det lättare att vända spetten). Stek eller grilla dem tills köttet är klart. Jag körde spetten på 225 grader grill tills köttet var nästan klart. Höjde därefter grillen till max och lät köttet få färg under kort tid.

Den modige grillar naturligtvis utomhus även i januari. Själv skulle jag aldrig komma på idén. Men jag hade en arbetskamrat som travade ut till grillen – även mitt i vintern.

Men han var ju ursprungligen från Argentina.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Couvent des Jacobins och konfiterad anka – en prefekt matchning
  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Lena i Wales om Couvent des Jacobins och konfiterad anka – en prefekt matchning
  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning | Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 307 354 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d