• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Etikettarkiv: fisk & skaldjur

Nyårsmeny 2019 – Ring in det nya decenniet med skumpa & torskrygg

27 fredag Dec 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, meny, ost & efterrätt, smårätt, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

förrätt, fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, ost & efterrätt, smårätt, soppa, vegetariskt

Brukar du ge dig själv nyårslöften? Du vet de där högtidliga sakerna som man står och tänker på strax innan ‘Ring klocka, ring’ dånar ut från Skansen. För de flesta tror jag det blir ungefär samma löften som förra året. Du vet: sluta röka, börja träna, komma i tid och ta längre promenader med hunden.

Sedan några år har vi slutat med löften här hemma. Istället skriver vi ner – inte löften – men väl vad vi ska göra under det kommande året. Förra året skrev jag att jag skulle ”träna lagom mycket”. Det var rätt lätt att leva upp till. Lagom är ju ett ganska töjbart begrepp…

Andra saker har jag faktiskt inte alls uppfyllt. Jag har inte spelat boule på nästan hela året. Och jag har inte satt mig i en varm och svettdrivande bastu en enda gång – trots att det något av det mest avslappnande jag vet.

Men oavsett hur du brukar göra med nyårslöften. En enda gång borde årsskiftet få vara början på något nytt.

Jag vet att det låter pretentiöst, men kan inte nyårsklockan på Skansen få ringa in ett decennium som ger hopp. Ett decennium där omställningen i klimatpolitiken får genomslag och världen börjar den långa marschen mot ett klimatneutralt sätt att leva.

Och låt klockan dåna in en tidsålder där politikens värsta dårar – al-Asad och Putin, Erdogan och Bolsonaro, Orban och Trump, och alla deras epigoner – får sparken.

”Ring lögnens makt från världens gränser ut
och ring in sanningens till oss som famla.”

Det om något vore väl värt att fira. Jag menar så där riktigt fira – med finaste glasen och skumpa, mild torskrygg och en finstämd riesling.

Skål, mina vänner! Om ett par dagar börjar ett nytt decennium. Och det vore väl fan om det inte skulle ska bli bättre än det vi snart lämnar.

Crème Ninon – soppa på gröna ärtor & bubbelvin
Koka en soppa på vanliga gröna ärtor. Mixa den slät och häll i en skvätt skumpa – och förvandlingen är total. Crème Ninon bubblar av skumpan! Mer elegant förrättssoppa är svår att hitta.

Lyxig lättrimmad torskrygg med balsamicokokt rödlök, örtolja & svartrötter
Torskrygg är en fiskbit som jag blir lika glad av varje gång. Lätt att lyckas med – den blir så där skivig och smakrik som torsk är på krogen. Här i en kombo med smakrik örtolja, rostad hasselnöt med crunch och balsamicokokt rödlök.

Citronsorbet & Crémant
Enklare och festligare efterrätt är svår att hitta. Rulla upp en kula citronsorbet – eller champagnesorbet om du är på det humöret. Lägg kulan i ett efterrättsglas och häll på lite skumpa. Klart.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sill, jansson & lax – godast på julbordet

16 måndag Dec 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in annat, fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, smårätt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

förrätt, fisk & skaldjur, huvudrätt, jul, smårätt

Vi åt julbord på en hyfsad fiskrestaurang härom dagen, både jag, 21-åringen och hustrun. Med följde också min snart 97-åriga mamma, allmänt kallad Farmor. Hon rullades runt i sin rullstol; när hon åkte förbi garderoben passade hon på att ge personalen en kram. Det fick också en ganska generad hovmästare.

Den till att börja med lite högdragna servitören fick ingen kram. Däremot förklarade Farmor glatt att hon ville ha den starkaste glöggen de hade. Själv fick jag nöja mig med alkoholfri – jag förväntades ratta sällskapet hem i bil efter julbordet.

Farmor åkte runt bland alla laxar och sillar och skaldjur och inläggningar och patéer och en ensam odlad rökt ål. Hon pekade på det mesta och sa ”Och så ska jag ha lite av det”. Men när hon såg hur mycket det till slut blivit på tallriken fick hon en något flackande blick, och tänkte högt ”Ska jag verkligen äta upp allt det där?”.

Någon som känner igen sig i den reaktionen?

Här hemma delar vi sedan rätt många år upp julmaten. På julafton äter vi fisk och lite av det kalla köttet, som julskinka och paté. Det varma köttet med revben och köttbullar sparar vi till juldagen.

Allt för att inte drabbas av total paltkoma, du vet det där tillståndet som inträder efter en jättemiddag – och som gör att man ligger utslagen på soffan och inte ens orkar sträcka sig efter fjärrkontrollen till tv:n.

Mig gör det inget att hoppa över köttet, för det är julens fisk som är den verkliga höjdaren. En Jansson med krämig gratäng och lite knaprig skorpa. Visst är det gott!

Och silltallriken med dillsill och brännvinssill, currysill och en fräsch matjessill-sallad. Och så en lille én. Behöver jag säga att det är gott?

Men godast av allt är nog laxen. Kallrökt lax är en njutning och gravad lax är något av det godaste man kan äta, särskilt om man gör den själv. Ta ett par bitar lax, gnid in fisken med salt & socker, grovmalen vitpeppar & hackad dill. Ställ in i kylskåpet och vänta två dygn.

Sedan kan du ta ut din egen gravlax, peta bort kryddorna och skära den första himmelska skivan. Smaken av dill och vitpeppar är mycket högre än i den där laxen du köper på Ica – och det är just den smaken som gör så mycket för slutresultatet.

Gillar du rökt lax, så testa att äta den med vispad crème fraiche och hackad dill. För mig och mina smaklökar är det en superkombo.

De två besläktade recepten Kallrökt lax med dillcrème, ruccola & apelsin samt Kallrökt lax med äpple & dillcrème är från början inte avpassade för julbordet, så man kan gärna förenkla recepten för att få dem mer i julstämning.

Och skulle du vara sugen på ugnsstekt lax, så får jag väl erkänna att vi brukar ha det på julafton här hemma. Ugnsstekt lax, romsås med vin & dill är riktigt god. Romsåsen fick jag till efter att helt enkelt ha frågat fiskhandlaren om råd. Snabbgravad ugnslax med godaste gräslökssåsen är lite av ett sommarrecept, men om du tycker att gräslök funkar även om det inte är midsommar så tycker jag du ska test – för gräslökssåsen är just det: godast.

För den som vill gå loss bland sillinläggningar och matjessillröror kommer här ett gäng recept. Själv är jag rätt svag för Gubbröra med matjessill & crème fraiche. Matjessill med dill – fräscht till jul funkar liksom alla årstider. Fräschare matjessillsallad är också en favorit. Det är en ”sallad” gjord på sill, men mycket renare i smaken än traditionell sillsallad.

Currysill gillar jag gillar även om matpuristerna säger att man inte kan stoppa indisk curry i en inläggning med svensk sill. I teorin har de helt rätt – invändningen är bara att det funkar. Det blir en god sill att äta med en bit potatis eller på en knäckemacka.

Tre andra sillinläggningar är också väl värda att pröva: Mild bryggmästarsill, Citron &  timjanssill och Inlagd sill med prästost, gräddfil & stenbitsrom. Men skulle du tänka att ”nä, jag orkar inte grava lax och lägga in sill också”, så är det ingen katastrof. Det finns massor av bra lax och sill att bära hem från affären.

Något recept på Jansson hittar du inte på den här bloggen, men ett råd har jag: använd mer vätska (mjölk & grädde) än det står i receptet du hittat. Det värsta som finns är en torr Jansson där potatisstrimlorna liksom inte har fått gosa ihop sig med löken och ansjovisen.

Men viktigast av allt: ät, njut & ta det lugnt. Det är ju faktiskt jul!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost när man väntar på jullov XXXIV

08 söndag Dec 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, mat för en vecka, ost & efterrätt, pasta, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, ost & efterrätt, pasta, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Okej, jag erkänner. Jag vill ha julledigt nu. Inga mer krav på tidiga morgnar och inga fler papper som ska vändas på jobbet. Inga fler elever som har glömt datorn hemma så att de bara inte kan redovisa.

Jag vill strutta runt i min morgonrock så länge jag vill. Läsa en deckare hela dagen och bara gå ut för den där promenaden med hunden. Kanske äta en chokladbit ur Aladdin-asken – om inte hustrun har gjort som brukar: ätit upp alla de goda pralinerna i undre lagret utan att först ha gjort slut på det övre.

Får väl ta ett allvarligt samtal med henne om vett och etikett i chokladasken. Förresten, jag kanske ska ge henne en av Magdalena Ribbings böcker om etikett och uppförande. Hon – hustrun alltså – skulle fullständigt gå i taket om en etikettsbok låg under granen. Men jag tror hon skulle snappa budskapet…

I väntan på det får jag väl laga lite hyfsat nyttig mat. Trevlig decembervecka önskar en julovslängtande.

Måndag: Pasta pronto – Spaghetti med räkor, spenat & chili
Snabbt, enkelt & gott. Vad mer kan du begära en måndag i december när alla har så där förtvivlat bråttom? Fullkornspasta till den rättrogna.

Tisdag: Strömming med pesto – husman med smak från Medelhavet
Ja, jag har en svaghet för strömming. Varje gång jag ser det ute på stan, så försöker jag beställa – för hemma blir det inte så ofta. Det ser hustrun och 21-åringen till.

Onsdag: Tortellini med grönkål, crème fraiche & valnötter
Grönkål, vad gjorde man utan denna vintertåliga kål som smakar både lent och aningen beskt? Förmodligen åt man något annat. Garanterat tråkigare…

Torsdag: Caldo verde – grönkålssoppa från Portugal
Okej, jag har visst kört ner i grönkålsträsket. Testa med spenat om du tillhör de obegripliga som inte gillar grönkål. Ja, och uteslut korv om du vill ha en vegetarisk soppa.

Fredag: Kalkonfilé med ljumma tomater, salladslök & bönor
En läcker och fredagsfin rätt med bönor som ger en lång mättnad och kalkon på toppen. Vem säger nej till det? Nä, trodde inte det. Klart du ska med på med på det här tåget…

Lördag: Selleristomp med spenat, lök & stekta kikärtor
Det här är en stomp jag verkligen gillar. Kanske för att mild, aningen söt lök kombineras med kryddiga kikärtor och husmansdoftande rotselleri. Det här är en rätt som mormor kunde har hittat på – men kryddningen gör att den kommer från Mellanöstern.

Söndag: Grönkålspaj med valnötter
Lite mycket fett i pajdegen för att riktigt kvala in i kategorin ‘medelhavsmat’. Men den är god, mättande och med tydliga vibbar om att ‘snart är det juuul’.

Efterrätt: Mandelkaka med bär & glass
Bra fettsorter i den här kakan – de kommer från mandel (växtriket) och inte från sådär ett kilo smör som det ofta är i efterrätter. Det hävdar i alla fall Mai-Lis Hellénius, som ligger bakom receptet. Och hon borde veta, hon är kardiolog (hjärtläkare) och professor i kardiovaskulär prevention. På svenska betyder det att hon är professor i hur man ska göra för att inte dö i hjärtinfarkt.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Matjessill med dill – fräscht både till jul & midsommar

04 onsdag Dec 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, mat, smårätt

≈ 10 kommentarer

Etiketter

buffé, förrätt, fisk & skaldjur, jul, smårätt

Vad skulle du sakna om du flyttade till ett annat land? Skulle du bli en sådan där Sverige-chauvinist som minutiöst firar alla svenska högtider och har blågul slips på nationaldagen? Jag tror inte den typen av nationalism ligger för mig. Men jag skulle faktiskt sakna en hel del. Mat till exempel. Knäckebröd och kaviar och kallrökt lax, jansson och en liten nubbe.

Men allra mest skulle jag nog sakna matjessill (och annan sill). Fick väl bosätta mig nära en Ikea-butik – och hoppas att matjes ingår i sortimentet…

Som en lite hyllning till matjessillen kommer här en inläggning som funkar bra även på det stundande julbordet. För handen på hjärtat, visst är matjes för god för att bara plockas fram till midsommar.

Det här behövs till en liten sats:
1 burk matjessill, 200 g
1,5 dl crème fraiche, 15 % funkar bra
2 – 3 msk majonnäs
2 msk hackad lök, gul eller röd
1 knippe dill, finhackad
svartpeppar & lite salt
några droppar av matjesspadet

Gör så här:
Hacka lök och dill om det inte redan är klart. Häll av sillen, men spara spadet. Blanda ihop alla ingredienser. Smaka av med salt, peppar & sillspad, men ta det försiktigt med saltet. Fisken är redan rejält salt.

Ställ in sillen i kylen ett par timmar, så smaken hinner mogna.

Och skulle du nu vara alldeles förfärligt sugen på en lille én, så funkar det bra med lite milt kryddat brännvin till sillen. Annars går det bra med en pilsner. Mariestad har till och med en alkoholfri öl som smakar som något man vill dricka mer än en gång.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Pasta pronto – spaghetti med räkor, spenat & chili

24 söndag Nov 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, pasta, vardagsmat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, pasta, snabbmat, vardagsmat

Snabb, enkel och välsmakande. Den här pastan har alla de sakerna: perfekt vardagsmat med andra ord.

För oss här hemma är det här en vardagsräddare när det är svårt att hinna med allt. Så var det härom dagen. Hustrun satt med benet upp efter en höftledsoperation. Själv skulle jag jobba och fixa ärenden och handla och ta hand om hunden och laga mat.

Tur att pastan gick på ungefär den tid det tog för hustrun att flytta det onda benet från soffan till golvet.

Det här behövs till 3 personer:
300 g skalade räkor
3 vitlöksklyftor
2 chili, spansk peppar
200 g färsk spenat
olivolja
salt & svartpeppar

Gör så här:
Tina räkorna om de är frysta. Sätt på pastavattnet, koka pastan.

Dela, kärna ur och strimla chilin (ja, gillar du hetta kan du behålla kärnorna). Skala vitlöksklyftorna. Pressa ner vitlöken i en stor gryta med olja. I med chili och spenat. Fräs tills spenaten slaknat och vätskan förångas. Lägg ner räkorna och låt dem bli varma. Klart!

Ät & njut. Även om det ska gå fort, ska det vara gott.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Torsk- & skaldjursgryta med sydfranska smaker

14 torsdag Nov 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt

Det ska fan till att vara profet hemma i sitt eget kök – i alla fall brukar det vara så för mig.

För några dagar sedan hände det igen. Jag hade lagat en söndagsgryta med tomat, fänkål och vitt vin, torskrygg och skaldjur. En gryta som jag stolt bar fram till min lilla familj.

Hustrun åt, men kanske inte med den största aptiten. ”Ja, ja. Jag äter några av musslorna, men jag gillar dem inte”, kommenterade hon maten.

Sonen – som har hunnit bli 21 – såg ut ungefär som om han fiskade. Upp ur grytan drog han ett gäng räkor och en ensam bit torskrygg. Resten fick vara.

”Ja, jag gillar ju inte grytor. Men räkorna, de var goda!” sade han innan han gjorde en räd in till kylskåpet i jakt på rester från tidigare middagar.

Mina enda supportrar var de egna smaklökarna. De förklarade sig helt nöjda och glada med maten. Kanske är det där jag ska vara profet – ja, och så för en massa okända människor på på en blogg som du just nu läser…

Det här behövs till 4 – 5 personer:
1 gul lök
1 stånd fänkål
olivolja
salt & svartpeppar
6 tomater eller 1 burk hela tomater
1 bunt persilja och timjan, bunden till en bukett
1 dl vitt torrt vin
4 dl fiskbuljong, vatten + tärning eller fond
1 lagerblad
450 g torskrygg eller annan vit fisk
200 g skalade räkor
300 volongemusslor, frysta och förkokta

Gör så här:
Tina fisk och räkor om de är frysta. Skala och hacka löken. Skär av toppen på fänkålens ‘rör’. Klyfta den, ta bort rotstocken och skiva klyftorna. Fräs lök och fänkål glansig i olja. Salta & svartpeppra.

Skär tomaterna i klyftor, tryck ur kärnorna och skär tomatköttet i små tärningar. (Eller ta upp tomaterna ur burken och gör på samma sätt). Skala och riv vitlöken.

Låt tomater, vitlök, kryddbukett och lagerblad åka ner i grytan. Häll i vin och fiskbuljong. Koka i ca 30 minuter.

Skär under tiden torsken i grytbitar. Salta dem så tar fisken till sig den goda sältan.

Lägg ner fisken i grytan. Dra ner värmen till ett minimum och låt grytan bara ‘nästansjuda’ i två minuter. Lägg volongemusslorna och sjud 3 minuter till. I med räkorna och låt allt bli varmt.

Att stoppa musslor med skal i en fiskgryta har sina risker. Det räcker med att man lägger en sked i grytan så börjar skalen skära sönder de fina fiskbitarna.

Någon gång ska jag testa att ta lite spad från grytan (och kanske en slurk vin) och koka upp det i en egen gryta. I den kokar jag sedan musslorna och så lägger jag dem försiktigt överst i gryta. Utan att röra.

De kanske grytan blir en fröjd för ögat också.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomatsedel – Medelhavskost för en kall höstvecka XXXIII

03 söndag Nov 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, kyckling, mat, mat för en vecka, pasta, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, kyckling & fågel, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

Vintermaten landade hemma hos oss för ett par veckor sedan. Plötsligt var det slut med de lätta pastarätterna och något man snabbt stekte upp. Istället tog soppor och ångande grytor vägen från spisen till bordet.

Det var liksom inget beslut taget med pannan i djupa veck, typ ”jaha, nu har temperaturen fallit till under åtta grader så nu ska vi äta…”. Det var bara en automatisk korrigering, kanske för att vi frös en smula.

Om du är som jag – en frusen människa som längtar efter värmande mat – så kommer här några förslag. Tre grytor och två soppor. Det ska väl funka för att värma även dig?

Måndag: Blomkålssoppa med indiska smaker
Det här soppan värmer på två sätt. Dels är den varm i sig (som soppor brukar vara), och dels är det varma, fylliga smaker. Det är vitlök och ingefära som fyller smakpaletten, så att det inte bara blir curryhetta.

Tisdag: Vardagspasta med grönkål & solrosfrön
Grönkål är en grönsak som finns i butik nästan hela året numera – skönt för oss grönkålsälskare. Funkar bra i den här snabblagade pastan. Men glöm inte riven parmesan, det är den som verkligen lyfter rätten.

Onsdag: Lax- & bönsoppa med vitlöksdoftande aioli
Om parmesan lyfte grönkål, så är det aiolins tur i den här soppan. Lax och potatis och gröna bönor och vita… Helt okej. Men när aiolin kommer då jublar både jag och mina smaklökar. Men gör den själv, det är inte ens svårt.

Torsdag: Värmande gryta med rödbetor, morot & rotselleri
Rödbetor är verkligen höstens stora rotfrukt, tycker jag. Det smakar höst och luktar som jorden i en fuktig höstskog. Men bara rödbetor ger en ganska skarp smak, därför får de sällskap av andra rotfrukter.

Fredag: Fiskgryta från Alsace – godaste grytan
På fredagarna ”fastade” man under medeltiden. Avstod alltså från kött och frosseri. Kanske en bra vana – att byta ut fredagsbiffen mot en fiskgryta, som den här från Alsace. Men ta de fisksorter du har tillgång till – och inte gräver stora hål i plånboken.

Lördag: Coq au riesling – kycklinggryta med svamp & vitt vin
Fyllighet från kyckling och svamp, pigg syra från vinet och så lite len gräddighet. Den här gryta gör i alla fall mig på gott humör. Men använd ekologisk kyckling, den slaktas vid högre ålder och smakar så otroligt mycket mer.

Söndag: Allt i en långpanna – klyftpotatis, grönsaker & fetaostsås
Ja, det är bekvämt att ha allt i en långpanna. Här kan man ta de grönsaker och rotsaker man gillar bäst. Och skulle det finnas lite kyckling över sedan lördagen så funkar den också bra.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ta chansen – fixa en god middag & fira helgen!

26 lördag Okt 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, meny, ost & efterrätt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

förrätt, fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, ost & efterrätt

”April är den grymmaste månaden”, skriver poeten T. S. Eliot i Det öde landet.

Jag säger bara: den mannen kan aldrig ha varit i Sverige i november. Då spretar träden nakna, kölden kryper innanför kragen och mörkret lägger sin klaustrofobiska filt över landet.

Och som om det inte vore nog. När såg du senast en helg som verkligen firades? Ja, ja. Jag vet att man lägger blommor på gravarna på All helgona, att barnen springer runt och leker USA på Halloween. Men jag menar verkligen firas, så där som jul och påsk och midsommar.

Jag tror att det är dags att ta tillbaka hösten från de protestantiska mörkermännen, för det är de som snodde alla helgondagarna på hösten. På den katolska medeltiden var mickelsmäss i slutet av september en stor högtid, kanske för att man tackade sin gud för den skörd man hade lyckats bärga.

Alla helgons dag den 1 november var inget man tafsade på. Den låg där som en vilodag ända till någon jävel snodde dagen 1772 och flyttade den till en söndag. Mårten gås firas i Skåne, men har liksom aldrig lyckats kravla sig över Hallandsåsen upp till de öde – och kalla – landsdelar där de flesta svenskar bor.

Så – ta tillbaka höstens helger. Den som är förtjust i att demonstrera kan gärna få tillverka skyltar med slagorden ”Ropen skalla, helger åt alla” och travar runt på stadens gator.

Själv nöjer jag mig med att laga lite mat och bjuda in några vänner. Kanske blir det här min allhelgonameny – eller också hinner jag ändra mig.

Gott ska det vara i alla fall. Och hyfsat lättlagat.

Börja med charkuterier, ost & småplock. Det är verkligen den lättaste förrätt man kan tänka sig. Man köper lite charkuterier och lite ost. Tar en sväng förbi antipasti-hyllan – och så lägger man upp allt lite fint på tallrikar.

Torskrygg är en tacksam fiskbit. Saftig, smakrik och lätt att få så där tjusigt ”skivig” som den brukar vara på krogen. I ugnsbakad torskrygg med fänkål, tomater & aioli så kör man allt i ugnen och toppar med den gudasända provencalska vitlöksmajonnäsen.

Jag är ingen efterrättsmänniska, men till och med jag klarar av att fixa små äppelpajer med hasselnötter, rom & choklad. Och kan jag laga dem – då kan alla.

Vilken helg du sedan väljer att fira – Halloween, allhelgona eller någon egen – det är upp till dig. Bara du äter, njuter & firar.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Lax- & bönsoppa med vitlöksdoftande aioli

01 tisdag Okt 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, soppa

Jag har skrivit om det tidigare – ögonblicket när smaken sitter som dartpilen i bulls eye. Du vet det där magiska ögonblicket när allt stämmer och det liksom börjar sjunga om maten.

Just så var det när jag gjorde den här soppan, men det dröjde ett tag. Soppan funkade bra när jag kokade grönsaker och buljong. Hängde snällt med när potatisen åkte i soppan. Protesterade inte mot laxtärningarnas närvaro.

Och när jag smakade på det färdiga resultatet var det: Okej, en hyfsad soppa…

Men när aiolin kom i soppan – då ställde sig alla smakreceptorerna i giv akt och sa: ”Detta ska vi ha!”.

Men ta emot ett råd i all välmening: gör din egen aioli. Det är inte svårt om man har en mixer – och det smakar så otroligt mycket mer än färdigköpt majonnäs med lite pressad vitlök.

Det här behövs till 4 personer:
300 g lax i tärningar
1 gul lök
olivolja
salt & svartpeppar
ca 1,5 tsk torkad timjan
3 klyftor vitlök, skalade
3 stora, mogna tomater
1,5 l fiskbuljong, vatten + fond eller tärning
3 potatisar
150 g gröna bönor, haricots verts
3 – 4 dl kokta vita bönor

Aioli

1 bit vitt bröd stor som en valnöt
1 msk kallt vatten
1 äggula
2 tsk fransk senap
1 vitlöksklyfta, skalad
2 dl olja, mest rapsolja men olivolja efter smak
1 – 2 tsk pressad citron
svartpeppar & lite salt

Gör så här:
Tina laxen om den är fryst. Skölj, klyfta och kärna ut tomaterna. Skär dem i små bitar. Skala och hacka löken. Fräs den i olja i en stor gryta. Krydda med salt, peppar & timjan. Lägg i tomathacket. Pressa i vitlöken och fräs en stund till.

Häll i fiskbuljongen. Låt den koka i 30 minuter. Skala och skär potatisen i ganska små bitar. Låt den koka med i ca 10 – 15 minuter.

Dela de gröna bönorna i mindre bitar och låt dem koka med i ca 5 minuter. Skölj de vita bönorna om de kommer från en färdig förpackning. Låt dem koka med ett par minuter.

Efter 30 minuter: lägg i laxtärningarna. Lägg på locket och stäng av värmen på plattan. 5 minuter senare är fisken och soppan klar.

Gör aiolin under tiden:
Lägg en bit vitt bröd i vatten och låt det suga upp vätskan. Lägg bröd och senap i en mixer. Pressa i vitlöken och knäck i 1 äggula. Sätt mixern på medelhastighet. Häll i oljan, först bara droppvis, sedan i en tunn stråle. Smaka av med salt, peppar & pressad citron.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost med klimatsmart mat XXXII

28 lördag Sep 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, sallad, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, sallad, vardagsmat, Veckomeny Medelhavskost, vegetariskt

”Ni har stulit mina drömmar och min barndom med era tomma ord. Ändå kommer ni till oss ungdomar för hopp. Hur vågar ni?”

Veckan som gick inleddes med ett av historiens stora tal. Men det var inte en vältalig Martin Luther King som höll ett av sina retoriska mästerverk om ”I have a dream”. Det var en förtvivlad 16-åring som talade från den desperation där det snart inte finns någon dröm.

Greta Thunberg bankade fullständigt skiten ur världens ledare i sitt FN-tal. Och det obehagliga är att hon har rätt.

Världen står vid randen av ett krig, men inte ett krig mot galna tyranner och österrikiska korpraler med storhetsvansinne. Det här kriget riktar sig mot oss själva, mot naturen och den planet där vi bor.

Tomas Kåberger, professor i fysisk resursteori vid Chalmers, konstaterar att världen kan ställa om hela sin energiproduktion till förnybara energikällor på tio år. 2030 kan all energi komma från sol, vin och vatten. Men det kräver att världens länder ställer om på ungefär det sätt som länder gör vid krigsutbrott.

Och det är just det vi ska kräva av politiska ledare och näringslivet. Ställ om! Börja nu!

För klimatet är i grunden en politisk fråga, och inte en sak som handlar om privatmoral. Men vi måste också ändra vårt sätt att leva.

Jag tänker inte tala om vilka transporter du ska använda eller hur du ska få elektricitet till ditt hus. Men jag ska säga några ord om maten, som står för ungefär en tredjedel av ett hushålls klimatutsläpp.

Egentligen är det inte så krångligt att bli klimatsmart . Ät mer grönt och mer baljväxter. Ät mindre rött kött, framför allt mindre nöt och lamm. Låt bli mat som transporteras långa sträckor och ät mat i säsong. Och låt bli att slänga ätbar mat.

Det var väl inte så krångligt? Och kanske har du sett de här råden tidigare – de överensstämmer till stor del med Medelhavskosten…

Om jag var en asketisk fanatiker så skulle jag säkert föreslå klibbig rågmjölsgröt (utan mjölk) eller något lika uppiggande. Men det ligger liksom inte för mig.

Istället vill jag uttrycka det så här: Det ska vara gott att vara ett Greta-fan.

Måndag: Ugnsrostad blomkål, grönsaker & mild vitlöksolja
Grönsakernas tid är nu. Ta ett vanligt huvud blomkål, ugnsstek det med lite omsorg och du har en liten delikatess. Glöm inte de ugnsbakade vitlöksklyftorna. Fylliga och lite nötsmakande.

Tisdag: Kyckling med ugnsrostade grönsaker, oliver & feta
Ibland är det lätt att vara klimatsmart. Hoppa över nötgrytan och stek kyckling i ugnen tillsammans med grönsaker. Toppa med oliver & lite feta – och bäcken av klimatpåverkan blir till en liten rännil.

Onsdag: Vegetarisk chili med linser & mörk choklad
Bönor är något av det mest klimatsmarta man kan äta. Dessutom något som åtminstone jag brukar längta efter. Gör en chili och bryt ner mörk choklad på slutet. POUFF. Smaken bara exploderar!

Torsdag: Pasta med stekt blomkål, wokad broccoli & broccolicrème
Det är inte särskilt svårt att laga god mat om man har obegränsat med pengar och råvaror. Men med lite blomkål, broccoli och pasta kan man trolla med knäna – och spara både pengar och klimat.

Fredag: Caesarsallad med lax & kapriskryddad aioli
Jag gillar lax och kapris och bönor och olivoljestekta brödkrutonger och mogna tomater och jag blir blir helt till mig av den provencalska aiolin… Men gör den själv. Det är inte ens svårt.

Lördag: Libanesisk moussaka – gryta med kikärtor & aubergine
Aubergine är en smakmässig kameleont. Den anpassar sig efter de mest skilda smaker. Här blir det en värmande gryta med mustiga, fylliga smaker. Som gjort för en dag när höstvindarna viner utanför fönstret.

Söndag: Ugnsbakad torskrygg med tomat, fänkål & örtolja
Finmiddag med en saftig bit torskrygg som skivar sig fint. Bönor och smakrika, nyskördade tomater. Och en smakrik örtolja. Ojdå, det var visst också klimatsmart mat.

Efterrätt: Toscaäpplen – saftiga äpplen under knäckigt täcke
Plocka dem från träden eller från affären. Nu är tiden för smakrika och sötsyrliga svenska äpplen. Kör dem i ugnen under ett ett knaprigt täcke av flagad mandel – och du har en enkel och god dessert.

Här hittar du fler veckomenyer med Medelhavskost.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Lena i Wales om Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning | Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 307 197 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d