• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: tillbehör

Tian – fräsch grönsaksgratäng från Provence

03 fredag Jul 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, klimatsmart, tillbehör, under 20:-, vegetariskt

Aubergine är en följsam favoritgrönsak. Squash som fått stekyta är gott. För att inte tala om lök och körsbärstomater och vitlök…

En kväll i sommarstugan får jag för mig att ta med allt i en provençalsk gratäng. Lite pyssel var det, men efter en timme i ugnen hade smakerna smält samman – och grönsakerna blivit så där smältande mjuka.

Vi åt gratängen till stekt fisk, borde väl ha varit grillad tonfisk om man ska vara så där strikt frankofil. Men på våra tallrikar låg rödspätta. Gott det också.

Men måtten är fortfarande lite ungefärliga. Våg och måttsats är inget för en sommarstuga.

Det här behövs för 4 – 5 personer (färre om du äter gratängen som huvudrätt):
ca 400 g aubergine
300 – 400 g squash
2 små rödlökar eller knipplökar
5 vitlöksklyftor
olivolja
400 – 500 g körsbärstomater (eller andra mogna och goda tomater)
1 stor näve örtkryddor, t ex timjan och oregano
2 – 3 dl riven lagrad ost, Herrgård eller Gruyère
salt & svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Skala och skiva lök och vitlök tunt. Skölj och skiva tomaterna. Skölj och skiva aubergine och squash ganska tunt. Hacka örtkryddorna och riv osten.

Stek löken mjuk i olivolja på låg värme, lägg i vitlöken på slutet. Stek aubergine och squash i olja så  skivorna får stekyta, låt dem rinna av på hushållspapper.

(Obs. Man kan också försteka aubergine och squash i ugnen. Lägg i så fall skivorna i ett lager i en oljad långpanna och stek tills de fått lite stekyta. Vänd och gör på samma sätt med andra sidan.)

Olja en ganska stor ugnsform. Bottna den med aubergine och squash. Lägg på hälften av osten, lök, örtkryddor och resten av osten. Salta & peppra mellan varje varv. Toppa med tomater. Droppa över lite olivolja.

Kör i ugnen i minst en timme.

Vår stuga ligger på landet, det är liksom själva idén med en sommarstuga. Men på landet finns också kor – i vårt fall gränsar tomten till en kohage. Och där det finns kor, finns det flugor.

Alldeles för många flugor.

Förra sommaren räknade jag hur många jag slog ihjäl en kväll innan vi gick och lade oss. 77 flugor blev det. Hustrun som inte alltid är så fin i kanten döpte mig till Flugornas herre.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Enkel sommarsallad med jordgubbar & melon

26 fredag Jun 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

sallad, tillbehör, vegetariskt

Vi stannar en vecka i sommarstugan vid Kalmarsund. Vädret är varmt, livet okomplicerat och maten enkel.

Det blir grönsaker från Olas gårdsbutik i Bröms på gränsen mellan Småland och Blekinge. Fisken kommer från Blomlöfs och ibland blir det en tur till Torsås där Ica och Systemet får släppa ifrån sig lite godsaker.

Det är inte så petnoga med hur man lagar maten. Våg saknas i stugan och måttsatsen gick och gömde sig i slutet av förra århundradet.

Och så gör man som Kajsa Varg, man tager det man haver. I mitt fall var det lite melon, jordgubbar och lök som blev en sallad med bara lite svartpeppar och några droppar olivolja.

Det är smaker som gifter sig bra, och så är det just så där sommerenkelt.

Det här behövs till 4 personer:
½ – 1 mild lök, t ex knipplök
½ – 1 l jordgubbar
några klyftor vattenmelon eller annan inte alltför söt melonsort
några droppar olivolja
svartpeppar från kvarn
1 chili, spansk peppar, om man vill

Gör så här:
Skala och hacka löken. Skölj, snoppa och dela jordgubbarna. Skär melonen i klyftor, kärna ur och skär i mindre bitar. Kärna ut och strimla chilin om du vill.

Lägg allt på ett fat. Droppa över olivolja och kvarna över lite svartpeppar

Sallader med frukt passar bra till fläskkött, tycker jag. Sötman i frukten hittar en kompis i fläskköttets lilla sötma. Vill man ha det enkelt gör man den här salladen. Men testa gärna sommarsallad med jordgubbar vattenmelan & feta eller mangosallad -perfekt till grillat fläskkött.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Midsommar med sill & grill

16 tisdag Jun 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fläskkött, fransk mat, grillat, huvudrätt, mat, smårätt, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, smårätt, tillbehör

Midsommar, det är nog den svenskaste av alla dagar – och också den dag som en del tycker borde vara nationaldag. Det är sommar och ledighet och en liten sillbit på tallriken, i glaset lite OP Andersson, Skåne eller Lysholms. På bordet en bukett sommarblommor – framåt kvällen kanske grillen kommer fram… Och så jordgubbarna, förstås.

Men vi börjar med sill och lax. Har du tröttnat på den vanliga matjessillen, så gör en Matjessilltårta. Lite pyssel är det att få till den, men det är ett besvär som lönar sig för det blir riktigt gott. Annars kan man prova matjessill med dill eller någon av de snabba sillinläggningarna: Citronsill med timjan, Currysill eller Inlagd sill med prästost, gräddfil & stenbitsrom. Eller gör en Gubbröra med matjessill & crème fraiche.

Gillar du rökt lax, så testa att äta den med vispad crème fraiche och hackad dill. För mig är det en perfect match. De två besläktade recepten Kallrökt lax med dillcrème, ruccola & apelsin samt Kallrökt lax med äpple & dillcrème är från början inte avpassade för midsommar, så man kan nog välja bort en del ingredienser.

När det är dags att plocka fram grillen tänker de flesta på en köttbit. Grilla gärna en hel fläskytterfilé så blir det ett saftigt kött, till exempel Fläskytterfilé med sweet chili-glaze och Hemgjord BBQ-sås & fläskytterfilé. Men Obelix-grillad högrev med chiliglaze eller Hamburgare fyllda med feta funkar också bra.

Men testa gärna lax på grillen. Grillad lax med bourbonglaze & dilltzatziki och Marinerad lax med kryddsmör & grillad citron är några favoriter. Och är det en burgare du vill ha, prova av någon de vegetariska Halloumiburgare med parmesancrème & vitlöksbröd eller Portabelloburgare med glaze.

När man pratar om grillad mat, så är det ett väldigt fokus på den bit som legat på grillgallret. Det är lite synd för ofta är det tillbehören som lyfter måltiden. Själv gillar jag Fransk potatissallad och Mangosallad. Funkar sanslöst bra till grillat fläskkött.

Men det finns ett recept som slår de andra med hästlängder. Det är Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta (på bilden här ovan). Ska du bara testa ett recept av de här, välj Sommarsalladen.

Trevlig midsommar!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Bibeleskäs – fräsch sås till grillat, fisk & klyftpotatis

12 tisdag Maj 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in Alsace, fransk mat, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Alsace, fransk mat, sås & röra, tillbehör

Visst bli man lite nyfiken på en rätt som låter som om den börjar på Bibel… Men låt dig inte luras. Bibeleskäs har inget med religion att göra. Det är allemanniska, alltså den tyska dialekt som förr pratades i sydvästra Tyskland och i Alsace. Där betyder Bibeleskäs kvarg, alltså den mjölkprodukt som går under namnet Kesella i Sverige.

Namnet Bibeleskäs är också en regional specialitet, där man kryddar kvargen med örter och äter den som sås till andra godsaker. Funkar bra som en vegetarisk rätt med klyftpotatis och en sallad. Eller testa den en varm sommardag till fisk. Fräscht och gott.

Men jag är ändå nyfiken på ordet, så jag letar mig in på tyskspråkiga Wikipedia och läser på min knaggliga tyska. Där får jag veta att det heter Bibeleskäs för att ostmassan när man gör kvarg ser ut som Knubbel. Jag trycker på Google-translate och finner att ordet ”översätts” med Knubbel. Mycket klargörande.

Men det ska bli värre. På allemanniska är Bibbele ett ord för Hünerküken. Och där blir jag klart konsternerad. Hüner har väl något med hönor att göra, men küken. Det kan väl inte vara tuppens… Ja du fattar?

Den här gången har jag viss nytta av farbror Googels översättning. Hünerküken översätts med kycklingungar. Och det var de små kycklingarna (Bibbele) som käkade kvargen (käs). Det är därför rätten heter Bibeleskäs.

Det här behövs till 4 – 5 personer (beroende på vad du äter till):
250 g Kesella
2,5 dl crème fraiche
2 vitlöksklyftor
2 schalottenlökar
salt & svartpeppar
ca 1 – 1,5 dl hackade örter, mest persilja och gräslök, men gärna även lite timjan
ev några droppar pressad citron eller lite dijonsenap

Ät med klyftpotatis, sallad, grönsaker, fisk, ägg…

Gör så här:
Skala vitlök och schalottenlök. Finhacka schalottenlöken. Hacka örterna.

Blanda Kesella med crème fraiche, schalottenlök och örtkryddor. Pressa ner vitlöken. Smaka av med salt & svartpeppar. Om du vill kan du testa med aningen citron eller fransk dijonsenap.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Bearnaisesås – så slår du hela världen med häpnad

14 fredag Feb 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fest & meny, fransk mat, sås & röra, tillbehör

Är du gammal nog för att komma ihåg Socker-Conny, den där tragiska men uppkäftiga och fruktansvärt roliga figuren? Det var Joakim Pirinen som gjorde honom odödlig i några seriealbum för sådär en 35 år sedan.

Hans devis – Socker-Connys alltså – var ”Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad”.

Det var hysteriskt kul tyckte vi på den tiden. Men skrattet fastnade lite i halsen när SD-riksdagsmän gav sig ut och viftade med järnrör i Stockholmsnatten… Fast det klart, de kanske hade läst Socker-Conny och liksom ville ta efter.

Själv är jag en ganska sansad person som nog aldrig hållit i ett järnrör. I alla fall inte för att slåss. Men det finns ett sätt som gör att man kan slå hela världen med häpnad – använd en smaksked.

Så var det i alla fall när jag gjorde bearnaisesås förra helgen. Jag tryckte i allt smöret (och det blir myyycket smör till 6 personer). Hällde i äggulorna, lökskyn, och kryddorna – och så värmde och vispade jag.

Sedan kom de hackade örtkryddorna och gjorde sitt jobb med såsen, men jag var ändå inte nöjd. Fram med lilla smakskeden.

Lite mer cayenne. ”Hmm, fortfarande mesig”. Höj smaken med lite salt, några korn alltså. ”Hmm, för fet smak”. Jag testar lite pressad citron. Och där, just där, satt smaken.

Att smaka sig fram är det enda bra sätt att laga mat som jag känner till. Och sanningen att säga – jag fattar inte hur de som lagar mat utan smaksked gör när de står där vid spisen. Gissar att nu är det nog gott?

Det här behövs till 6 personer:
225 g smör
1 schalottenlök
7 stjälkar dragon (spar bladen)
7 stjälkar persilja (spar bladen)
10 grovkrossade svartpepparkorn
1,5 dl vatten
(knappt) 5 msk vit balsamvinäger
5 små äggulor (eller 4 stora)
salt & cayennepeppar
3 msk hackad dragon
3 msk hackad persilja
pressad citron efter smak
En smaksked!

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull. Ställ åt sidan.

Plocka bladen från dragon och persilja. Hacka bladen. Skala och hacka löken. Dela äggulor från vitorna.

Koka upp vatten, stjälkar, krossad peppar, hackad lök och vinäger. Låt det koka tills ca 3 msk återstår. Sila av stjälkar och peppar. Låt det svalna lite.

Blanda vinägerskyn med äggulorna i en kastrull. Ställ den kastrullen i en större kastrull med hett (nästan kokande) vatten, alltså i vattenbad. Vispa tills såsen börjar tjockna.

Häll i det smälta smöret, lite i taget (ta inte med bottensatsen). Vispa under tiden. Blir såsen för tunn, värm och vispa en stund till. För tjock, häll i ett par droppar kallt vatten.

Ta bort såsen från värmen. Krydda med salt, cayennepeppar & aningen pressad citron. Glöm inte att smaka!

Om det blev gott? Man kan väl säga så här; en av gästerna frågade varför jag jobbar kvar på mitt gamla jobb, när jag kunde ägna mig åt matlagning.

Se där. Nu fick jag skryta lite också.

Ska kanske också nämna att det här receptet följer ganska snällt i fotspåren av bearnaisen på Allt om Mats webb. Jag har bara ändrat lite på ingredienserna.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Veckomeny – Medelhavskost för en vegansk vecka XXXVI

10 måndag Feb 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, mat, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

I lördags gjorde jag bearnaisesås till fläskfilén, en sås som kanske är aningen fet. Man grundar med ett kvarts kilo smör och fyra äggulor till sex personer. Sedan är det bara att röra, värma och krydda.

Hemslagen bea blir fantastiskt god. (Får väl återkomma med ett uppdaterat recept). Men när man tittar ner i kastrullen med ett halvt paket smör, så tänker till och med jag ”herregud vilken massa fett”.

Kanske är det helgen smör-excesser som fick in mig på spåret med vegansk mat. Eller också är det 21-åringen i familjen som är full av goda råd om hur andra ska leva sina liv.

– Vegansk mat sänker blodtrycket, visste du det. Och det räcker med en vecka, så kan man se skillnad, sade han till mig härom dagen.

Och javisst, jag har högt blodtryck och jag borde träna mer, men säg inte det till 21-åringen för då spinner han loss och pratar träning i två timmar. Dessutom borde jag tappa några kilo sådär lite diskret på hundpromenaden eller i den magrare såsen.

”Men vegansk… Är inte det jävligt krångligt?” tänker du kanske. Jovisst är det krångligt – om man tycker att franska ratatouille-grönsaker eller pasta med tomatsås är krångligt.

Hänger du med in i veganveckan nu?

Måndag: Fettuccine pomodoro – pasta med tomatsås
Spagetti och tomatsås, det är vegansk mat så länge man hoppar över parmesanosten. Dessutom är det enkelt och – i alla fall här hemma – en vardagsräddare. Men låt såsen koka länge, då blir den god.

Tisdag: Ugnsstekt aubergine & tabbouleh med svarta bönor
Bulgursalladen tabbouleh är en favorit. Den pigga citronsmaken gör att det känns som vår i luften. Fullkornsbulgur om man vill vara nyttig och aubergine utan ost om man vill vara vegansk.

Onsdag: Ratatouille med ugnsrostade grönsaker
Slentriankoka inte grönsaker. Kör dem i ugnen. Stek dem eller grilla dem. Smaken blir mildare, men mer koncentrerad. Det gäller också för den här sydfranska ratatouillen.

Torsdag: Ugnsbakad spetskål, kornotto & hasselnötter
Kål är fantastiskt gott, särskilt de mildare spetskål och savoykål. Kör kålen på låg temperatur i ugnen så förstår du vad jag menar. Kornotto på korngryn ger fyllighet. Hasselnötter crunch. Men ta olivolja istället för smör.

Fredag: Pulled aubergine – till burgare & tacos
Okej, här kommer det tredje kör-grönsaker-i-ugnen-receptet. Här är det aubergine som får varm och fyllig smak av chipotle-chili. Som gjort för fredagstacos eller en burgare. Ät gärna med guacamole och svarta bönor.

Lördag: Patatas bravas – Medelhavspotatis på svenska
Patatas bravas är grymt gott. Låt dem bli basen i en middag. Komplettera med oliver och inlagda grönsaker. Gör en champinjonpastej, lite humus. Kanske lite varm eller ljummen tomatsås… Eller ta fram just det som du gillar.

Söndag: Pasta Bohémienne med grillad aubergine, paprika & pesto
Tada, här blir det förnyelse! Aubergine och paprika ska grillas i ugnen, inte stekas… Till grönsakerna bli det pasta och pesto, men vill du äta vegansk så får du göra en egen pesto utan parmesan. Rätten sägs komma från romerna i Rhône-deltat.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Smörbakad rotselleri med gratinerat potatismos & provencalska tomater

22 onsdag Jan 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fest & meny, tillbehör, under 20:-, vegetariskt

”Gud, vilken pretentiös rubrik! Smörbakad rotselleri, vaddå ’smörbakad’. Och gratinerat potatismos… Vad är det för fel på korv och ogatinerat potatismos?”  

En och annan som läser det här receptet tänker nog så – kanske är du en av dem…

Och jag får väl erkänna att jag tog i lite när jag hittade på namnet till den här maträtten. Men rubriken sitter där den sitter för det här är riktigt, riktigt god vegetarisk mat lagad med de enklaste av råvaror.

Rotselleri – som får steka länge i ugn på låg temperatur och riktigt gosa in sig med mycket smör – blir ljuvligt mild med en tydlig smörton. Det parmesangratinerade potatismoset smakar som något du glömt att du gillade så mycket. Och de ugnsbakade tomaterna ger syra och färg åt rätten.

Men använd verkligen så här mycket smör; det är liksom hela grejen och hela smaken. Och låt rotsaken vara inne i ugnen till den blir smältande mör.

Det här behövs till 3 personer:
600 g rotselleri (½ stor rotselleri)
ca 80 – 100 g smör
salt & svartpeppar
½ tsk torkad timjan

250 g tomater (så här års är det nästan bara körsbärstomater på kvist som smakar något)
salt & svartpeppar
1 msk ströbröd
1 msk hackad persilja
1 små vitlöksklyftor, finrivna

750 g mjölig potatis
varm mjölk & smör
lite av kokvattnet
salt & peppar
½ dl riven parmesan eller Grana Padano
1 äggula

Halverad vitlök om man vill

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Skala rotsellerin och skär den i ”biffar” tjocka som fläskkotletter. Skär ett rutmönster, ca ½ – 1 cm djupt i varje skiva. Krydda med salt, peppar och timjan. Täck varje skiva med smör. (Var inte feg nu, det är smöret som ger smaken.) Lägg skivorna i en oljad ugnsform. Kör i ugnen i ca 1 – 1,5 timme tills de är supermöra. Ös selleribiffarna med smöret ibland – ungefär som man öser en stek.

Låt halverade hela vitlökar steka med en halvtimme på slutet. Krydda dem med salt, peppar & timjan. Och ös dem också med smöret.

Skär toppen av tomaterna ställ dem i en oljad ugnsform. Salta & peppra. Blanda hackad persilja med ströbröd och riven vitlök. Strö blandningen över tomaterna och droppa över lite olivolja. Ställ åt sidan.

Skala, skiva och koka potatisen. Mosa och vispa ner varm mjölk, smör och lite av kokvattnet (ger bra smak). Salta & peppra. Blanda ner riven parmesan och äggulan.

Sätt ugnen på 250 grader grill. Forma små ”puckar” av potatismoset och lägg dem i en oljad ugnsform. (Den estetiske kocken spritsar naturligtvis små eleganta toppar… Själv försökte jag forma ”järpar” med två skedar.)

Gratinera tomater och potatismoset tills de får fin färg, ca 10 minuter.

Ja, ja, jag vet att hustrun tycker jag ska gå ner i vikt och att klimatet är hotat. Då är kanske inte 100 g smör och tomater mitt i vintern de smartaste lösningarna. Det är bara det där med smaken, det blir faktiskt förbannat gott.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Smashed potatoes – gratinerad potatis med örtolja

17 söndag Nov 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, tillbehör, vegetariskt

Vi åt de här ”smashade” potatisarna till kallrökt lax och en kall sås gjord på crème fraiche, vitlök och örtkryddor. Klart gott.

Men de gör sig också bra till charkuterier eller en köttbit eller på buffén. Men se till att potatisen inte blir överkokt. Det ska liksom bli aningen knaprigt och fräscht.

Det här behövs till 5 personer:
1,25 kg fast, ekologisk potatis
1 dl olivolja
3 vitlöksklyftor
½ hackade örtkryddor, t ex timjan och persilja
salt & svartpeppar
drygt ½ dl ströbröd

Gör så här:
Tvätta och koka potatisen, men överkoka den inte.

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och hacka vitlöken. Värm den försiktigt i oljan, ta kastrullen från spisen och blanda ner de hackade örtkryddorna.

Olja en ugnsform. Lägg potatisen i formen och tryck (smasha) till den så den spricker. Skeda över örtoljan, men spara lite till serveringen. Salta & peppra. Strö över ströbröd. Skjut in den i ugnen till den får fin färg, ca 15 minuter.

Droppa över lite mer örtolja – sedan är det bara att äta & njuta.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sallad med blandade bönor, tomat & spenat

25 onsdag Sep 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

klimatsmart, sallad, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

Är du tillräckligt gammal för att minnas 70-talets sallad? Du vet den där med bleka tomater som var hårda som gummibitar, smaklösa salladsblad och kanske en gurkskiva. Om man hade tur så fanns en dressing gjort på Kronolja.

Jag minns den. Och jag kan inte säga att jag saknar den.

Men på salladsfronten finns mycket nytt. Löksallad, blomkål i currydressing, morötter och vinägrett på röd balsamvinäger…

Eller den här bönsalladen. Bäst smakar den med hemmakokta bönor, men skulle tiden vara knapp så funkar det också med en box färdigkokta.

Dessutom är det läge för lite egna experiment. Gillar du soltorkade tomater? Ta det istället för körsbärstomater. Sugen på ruccola? Ja men använd det istället för spenat…

Om du serverar den som sallad till maten så räcker den till fyra personer. Men om det är enda tillbehöret till en bit kött eller fisk så blir den lagom till två personer.

Det här behövs till 2 – 4 personer:
3,5 dl bönor, vita, svarta eller blandade bönor
½ rödlök eller annan mild lök
300 g körsbärstomater
½ påse spenat, ca 35 g

Vinägrett
3 msk olivolja
1,5 msk vit balsamvinäger eller annan mild vinäger
½ vitlöksklyfta, skalad
2 krm fransk dijonsenap
salt & svartpeppar

Gör så här:
Skala löken och finhacka den. Skölj tomaterna och skär i kvartar. Skölj bönorna om de kommer från en färdig box.

Lägg upp grönsakerna på ett fat eller skål. Blanda olja och vinäger. Pressa i lite vitlök, smaka av med senap, salt & peppar. Häll vinägretten över och blanda.

Just vinägrett är en av de små saker som kan smaka fantastiskt bra på restauranger i Frankrike. Mycket bättre än hemma i Svedala. Det här är mitt försök att skapa en ”fransk” vinägrett där vitlök och senap finns med som en liten, liten smakbrytning.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Grand aioli & vegetarisk tapenade – skördefest för många

19 torsdag Sep 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fransk mat, mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

buffé, fest & meny, fransk mat, klimatsmart, sås & röra, tillbehör, vegetariskt

Grand aioli är provensalsk festmat. Sån där mat man lagar när det är många som ska äta och man ställer fram stora fat på bordet.

Då kan gästerna välja mellan lättkokta blomkålsbuketter och morotsstavar, gröna bönor och oliver, fisk och bläckfiskringar, kokta ägghalvor och potatis, baguetter och tomater…

Var och en lägger upp godsakerna på sin tallrik och så toppar man med en rejäl klick av vitlöksmajonnäsen aioli – den som har gett namn åt hela rätten.

Men jag tycker en sak till ska ingå: okokta grönsaker och tomater med olivröran tapenade. Det blir en himmelsk kombo, särskilt tomaternas sötma och den kärva olivsmaken i tapenaden. Testa, så förstår du vad jag menar.

Men färdigköpt tapenade innehåller sardeller – och det funkar inte så bra när man ska bjuda en vegetarian på middag. Så härom dagen ställde mig och mixade oliver och lite annat för att få en helt vegetarisk variant.

När vegetarianen förstod att jag gjort en helvegetarisk tapenade till honom så såg han glatt överraskad ut. Men det höll bara i sig tills jag försökte hälla upp rosévin i hans glas.

– Det dricker jag inte, sade han och sträckte sig efter flaskan med vitt vin.

Det här behövs till en mellanstor sats tapenade:
2,5 dl urkärnade oliver, gröna eller svarta
½ glasburk kapris
1 vitlöksklyfta, skalade och skuren i tunna skivor
några soltorkade tomater eller grillad paprika
ca 1 dl olivolja

Gör så här:
Häll ner oliver, kapris och vitlök i en mixer. Ta med lite soltorkade tomater eller grillad paprika om du gillar det. Mixa till en grovkornig konstistens. Klart!

Ät & njut. Ännu är inte hösten har på riktigt; det går fortfarande att hälla rosévin i glasen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 790 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d