• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Thaigryta med torsk, sötpotatis & paprika

19 måndag Jan 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, gryta, huvudrätt, mat, vardagsmat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, gryta, huvudrätt, vardagsmat

thaigryta m torsk

Ibland blir man bara så fruktansvärt trött på kött, vitpeppar och fotriktiga rotsaker. Man längtar efter något annat…

… och kommer ihåg det där med thaimat. Den här torsk-thai-grytan innehåller mycket ingefära och vitlök, men currypastan är lite nedtonad. Det är för att göra smaken rundare och inte så där spetsigt het som thaimat kan vara ibland.

Det här behövs till 4 personer:
400 g torskfilé eller annan vit fisk, delad i mindre bitar, lätt saltad
neutral olja
1 gul lök, skalad och hackad
1 msk röd currypasta
salt & svartpeppar
2 burkar kokosmjölk (eller 1 burk kokosmjölk och 1 burk vatten)
1 sötpotatis, skalad och skuren i bitar
4 – 5 vitlöksklyftor, skalade
2 bitar ingefära, stora som tummen ungefär, skalade och finrivna
1 röd paprika, skuren i bitar
1 pkt/burk minimajs
1 näve färsk koriander, hackad

Ris, kokt

Gör så här:
Fräs currypasta och lök med olja i en wok eller tjockbottnad gryta. Salta & svartpeppra. Lägg i sötpotatis och ingefära, pressa i vitlöken. Häll i kokosmjölk (eller kokosmjölk + vatten). Koka ca 3 minuter. Lägg i paprika, minimajs och koriander. Koka ett par minuter till.

Stäng av värmen på plattan. Lägg i fisken och låt den nästan-koka i 5 minuter tills fiskköttet är vitt och skivar sig när man petar på det.

Ät med ris.

Men det är ju ingen fisksås i receptet, tänker den uppmärksamma. Orsaken är ganska enkel. Det fanns ingen fisksås hemma när jag lagade maten.

Inspirationen till det här receptet kommer från Maj-Britt Aagaard på den norska matbloggen Spiselandslaget. Hon har ett läckert recept på Röd thaicurry med seifilet og sötpotet, som jag nästan kopierat.

Vi började blogga om mat ungefär samtidigt. Men medan jag harvar runt någonstans i division 3, så har hon stigit som en raket mot den norska mathimlen. Först fick hon jobb med att skriva om mat på en reklambyrå, sedan blev hon en av deltagarna i Masterchef Spesial på norska TV3.

Om jag är avundsjuk? Naej, i Masterchef skulle jag aldrig vilja vara med, även om jag lovar att kolla på en webbsändning, så man kan heja på henne. Copy på en reklambyrå? Nja, jag tror det är en alltför tuff miljö.

Men en sak är jag väldigt avundsjuk på: hennes bilder.

Ge mig ett stativ, en stadigare hand, ett bättre objektiv, belysning & reflektorer och en grundkurs i kamerateknik – så kanske det någon gång blir riktigt bra bilder på bloggen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sallad med grillad aubergine, paprika & valnötter

17 lördag Jan 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, mat, sallad, smårätt, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, förrätt, klimatsmart, sallad, smårätt, tillbehör, vegetariskt

sallad m grillad aubergine

Grilla eller ugnsstek grönsakerna – det är något helt annat än kokta. De blir mildare, smakrikare och den naturliga sötman kommer fram.

Här har aubergine fått en kvart i ugnen – och blivit så där mild och nästan krämigt god. Tillsammans med grillad paprika, tomat, valnötter och parmesan blir det en läcker sallad. Den funkar bra som tillbehör, kanske bara med en stekt köttbit. Eller varför inte som en lunch när ljuset börjar återvända.

Det här behövs till 4 – 5 personer:
1 liten aubergine
olivolja
salt & svartpeppar
½ ask körsbärstomater, halverade
½ burk grillad paprika
½ påse blandad sallad
1 liten näve valnötter, grovhackade
flagad parmesan efter smak

Vinägrett
2 delar olja, gärna den goda oljan från paprikan
1 del mild vitvinsvinäger, t ex vit balsamvinäger
salt & svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skiva auberginen och strö salt på skivorna. Låt dem ligga en stund och skölj sedan av dem.

Lägg auberginen i en oljad ugnsform. Salta & svartpeppra. Droppa över olivolja. Kör i ugnen i 5 – 8 minuter. Vänd skivorna, salta & peppra. Droppa över olja och kör i ugnen tills de är genombakade. (Kanske 5 – 10 minuter).

Lägg de ugnsbakade aubergineskivorna på ett fat. På med sallad, tomater, grillad paprika och hackade valnötter. Ta osthyveln och hyvla över parmesan.

Blanda ihop vinägretten och skeda över.

Vi käkade salladen med en köttbit. Det blev en lyckad fredagsmiddag tillsammans med en kompis, som jag tidigare kallat Köttätaren – för hans skepsis mot grönsaker och sallad. Till och med han godkände Sallad med grillad aubergine, paprika & valnötter.

Det är förmodligen så nära högsta betyg man kan komma.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Strömming med fransk pesto & stekt citron

16 fredag Jan 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, smårätt, vardagsmat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, klimatsmart, smårätt

strömming m pistou

Fisk med pestoröran pistou och grillad citron. Det är fräscht, det franskt och det är lite sommarvibbar.

Egentligen ska det vara färska sardiner till Sardines farcies. Men det är så förbannat långt till franska Medelhavskusten, så det får bli strömming istället. Det är byte som funkar bra; strömming är sardinens nordiska kusin.

Det här behövs till 3 personer:
600 g strömmingsfilé
ca ½ dl pistou (pesto utan pinjenötter)
1 msk hackad persilja
salt & svartpeppar
1,5 dl ströbröd
0,75 dl finriven parmesan
olivolja

1 – 2 citroner

Gör så här:
Mixa pistou, recept finns här.

Lägg ut strömmingsflundrorna. Salta & svartpeppra. Blanda pistou med lite hackad persilja.  Bred lite av blandningen på varje strömming.

Blanda ströbröd & finriven parmesan på en tallrik. Lägg strömmingarna med köttsidan ned i blandningen och tryck lite på fisken, så att paneringen fastnar. (Panera bara köttsidan.)

Stek fisken i rikligt med olivolja. Börja med köttsidan och stek tills ytan är gyllenbrun. Vänd och stek andra sidan en stund, kanske knappt två minuter.

Stek – eller grilla – citronen. Då blir den mildare och godare.

Ät & njut. Nu går det mot varmare tider. Om några månader kan man sitta ute och äta. Då ska jag testa ett glas lätt kylt rosévin till den här strömmingen. Det blir så nära Provence man kan komma i en radhusträdgård i Göteborg.

Receptet kommer från början från kokboken Chez Bettys Provence. Jag har gjort det lite enklare – och så tog jag strömming från fiskaffären istället för Medelhavsfisk.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Provencalsk gryta med långkokt fläskkarré

10 lördag Jan 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, fransk mat, gryta, huvudrätt, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, fransk mat, gryta, huvudrätt, Vin- & kokbok

provencalsk fläskgryta

Okej, det är en del saker som ska stoppas ner i den här grytan. Men någon krånglig matlagning är det inte.

Man marinerar köttet ett dygn i kylskåp, sedan låter man köttet koka i två timmar. Under koktiden kan man läsa en bo eller göra något annat trevligt. Ibland går man ut i köket, smakar lite på grytan. Tar kanske en lite sipp av vinglaser som har parkerat på köksbordet.

Och när det är dags att sleva upp blir man rikligt belönad. Den Provencalska grytan är mild men smakrik – och köttet är så mört att det nästan faller isär.

Det här behövs till 6 personer:
Dag 1:
1,3 kg skivad fläskkarré med ben
2 tsk torkad timjan
1,5 tsk torkad oregano
3 gula lökar, skivade
3 morötter grovhackade
3 stänger selleri, hackade
10 vitlökklyftor, grovhackade
1 apelsin, finrivet skal – ta inte med det beska, vita
saften från en klyfta apelsin
20 svartpepparkorn
3 lagerblad
1 bouquet garni – hopbundna örtkryddor, t ex timjan och persilja
0,5 dl olivolja
75 cl hyfsat rött vin, kanske inte det strävaste
75 cl vatten

Dag 2:
150 g pancetta, eller bacon
olivolja
ett par msk vetemjöl
1 msk tomatpuré
1 burk hela tomater, sönderklippta i burken
2 dl goda oliver
3 vitlöksklyftor, hackade eller pressade
2 tsk timjan
1 tsk oregano
½ msk kinesisk soja

Finhackad persilja och timjan att strö över den färdiga grytan

Färsk potatisgnocchi

Gör så här:
Dag 1:
Dela fläskkarréskivorna i mindre bitar. Lägg ner dem tillsammans med skivad lök, hackad morot, selleri och vitlök i en stor bunke. Lägg ner finrivet apelsinskal, svartpeppar, torkad timjan och oregano. Kläm ner saften från en klyfta apelsin. Ta lite bomullsgarn och bind ihop örtkryddor till en bouquet garni. (T ex en tredjedels kruka timjan och en bunt persilja).

Häll över vin & vatten. Ställ in i kylskåpet i 24 timmar.

Dag 2:
Häll upp allt i en sil eller durkslag. Men sätt en gryta under så att du sparar marinaden.

Koka upp marinaden i grytan. Skumma noga – för det där grå-vita som bildas smakar inte särskilt bra.

Fräs pancetta (eller bacon) i en stekpanna. Lägg pancettan på en hushållpapper men spara fettet i stekpannan.

Torka av köttet. Krydda med salt & mald svartpeppar. Vänd det i vetemjöl. Skaka lite på bitarna så det bara blir lite mjöl. Bryn dem i stekpannan i pancetta-fettet och lite olivolja. Lägg ner köttet i grytan med marinad.

Fräs de nu ganska torra grönsakerna i lite olivolja. Tryck i lite tomatpuré. Salta & svartpeppra. Lägg över i grytan. Häll ner sönderklippta burktomater. (Går lättast om man gör det direkt i burken).

Koka upp, skumma. Låt allt koka i 1,5 timmar. Skumma bort fett och ev nytt skum.

Kolla smaken. Om det är en väldigt mild smak tillsätter man hackad vitlök, torkad timjan, oregano & soja. Plus oliver och pancetta, såklart.

Låt allt koka 30 minuter till. Justera smaksättningen. Det ska vara en mild gryta men det ska smaka mycket. Ibland gör lite salt eller vitlök eller soja eller örtkryddor susen på slutet. Eller testa att pressa i aningen citron eller apelsin.

Häll upp ett glas rödvin, ta gärna ett rustikt vin från södra Frankrike. Ät & njut av maten tillasammans med färsk potatisgnocchi och Rustikbaguette.

16-åringen gav mig kokboken Chez Bettys Provence i julklapp. Bingo för mig, men ett nerköp för honom. Han tvingades äta ännu en fransk gryta – nämligen den här.

Inspirationen till receptet har jag lånat från boken. Det är en trevlig kokbok med bra recept och fantastiska bilder.

Men den har en lite pretentiös ton av att allt ska var så fantastiskt bra. Det är som om några medelklassare innanför tullarna i Stockholm har skrivit en bok för andra inom tullarna – och då måste det vara ängsligt bra.

När jag läser kommer jag att tänka på Bagheera och Baloo på julafton. Och jag får lust att säga som Baloo: ”Kom igen katten. Det svänger ju.”

För så jäkla allvarligt är inte matlagning. Huvudsaken är att det är gott och kul.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

”Danskt” rågbröd – lite som bofinken

04 söndag Jan 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, matbröd

≈ 3 kommentarer

Etiketter

matbröd

danskt rågbröd

Danskt rågbröd är som bofinken – det kan se ut nästan hur fan som helst. En del är sötade, andra är kryddade, många innehåller rågkross & frön.

Det här brödet är ett kompakt rågbröd med ganska tydlig smak av surdeg. Lite som kompakt, osötad kavring. Dessutom är det lättbakat.

Hos Hustrun gjorde det ingen succé – kan bero på att hon inte gillar osötade rågsurdegsbröd…

Det här behövs för 2 bröd:
Dag 1, fördeg:
2 msk honung (eller mörk sirap)
1 dl vatten, ljummet
2 dl rågsurdeg (recept finns i länken)
2 dl rågmjöl (av fullkorn)

Dag 2, degen:
6 g jäst (ett åttondels paket)
5 dl vatten
fördegen från dagen innan
0,5 msk kinesisk soja
1 msk salt
10,5 dl rågmjöl (fullkorn)
4,5 dl vetemjöl

2 avlånga bakformar, 1,5 l
mjöl till bakformarna

Gör så här:
Dag 1:
Klicka ner honung i en bunke och häll i ljummet vatten (ska varken kännas varmt eller kallt när du sticker ner fingret i vattnet). Vispa ner mjöl och rågsurdeg. Täck med plastfolie och ställ bunken på hyfsat varm plats.

Dag 2:
Smula sönder jästen. Rör ner vatten så jästen löser sig. Häll i fördegen från dagen innan och soja. Häll i salt och mjölet, lite i taget. Rör med en träslev till en deg – alltså tills vätskan och mjölet ”sitter ihop”.

Smöra 2 bakformar. Klicka ner degen i formarna och jämna till degen i formarna. Ta en slickepott med lite vatten på, så funkar det.

Låt degen jäsa i ca 3 timmar.

Sätt ugnen på 200 grader. Ta en gaffel och stick lite hål i brödens yta, så spricker de inte så mycket. Pensla på lite vatten. Grädda 1 timme. Känn gärna med en provsticka eller kniv, så att bröden inte är alltför kladdiga.

Det är ganska ovanligt att ha soja i rågbröd, men jag giller det. Bröden blir mörkare och får en lite ”knäckig” smak. Om man vill ha lite sötare och knäckigare bröd, så funkar det ut bra att dubbla mängderna honung och soja.

Men det ska vara rågmjöl – inte rågsikt – i bröden. Jag gillar Änglamarks rågmjöl, det är ekologiskt och inte så grovmalet som en del andra rågmjöl.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Rågsurdeg

04 söndag Jan 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, matbröd

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

matbröd

Det är något magiskt med surdeg. Man blandar vatten, mjöl och lite sötma, låter det så ett par dagar – och så har man fungerande jäst.

Det här behövs till en surdeg:
Dag 1:
2 msk honung
2 dl vatten, ljummet
2 dl rågmjöl (fullkornsmjöl)

Dag 3:
1 dl vatten, ljummet
1 dl rågmjöl (fullkorn)

Dag 4:
Surdegen är färdig

Gör så här:
Dag 1:
Klicka ner honung i en bunke. Häll på ljummet vatten (när du sticker ner fingret ska det varken kännas varmt eller kallt). Vispa ner mjölet. Täck med plastfolie. Ställ bunken på hyfsat varmt ställe i två dygn.

Dag 3:
Blanda ner ljummet vatten och mjöl. Täck och låt det stå i ytterligare ett dygn.

Dag 4:
Syrdegen är nu klar att baka med (till exempel Danskt rågbröd). Använd det du behöver, ställ in resten i en burk med lock i kylskåpet.

Surdegen håller sig hur länge som helst, men man måste mata den med vatten och rågmjöl varje vecka, t ex 1 dl vatten och 1 dl mjöl.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fikonmarmelad – Brie & Saint Agur

02 fredag Jan 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fransk mat, mat, ost & efterrätt, smårätt, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

buffé, fest & meny, fransk mat, jul, ost & efterrätt, smårätt, tillbehör

fikonmarmelad

Roquefort heter Frankrikes mest berömda grönmögelost. Men den godaste, den heter Saint Agur. Lite mildare, lite krämigare och mera fyllig.

För ett par dagar sedan drabbades jag av akut sug efter Saint Agur och fikonmarmelad. Jag störtade ner till mataffären, handlade ost, färska fikon och andra ingredienser. Hemma kokade jag en fikonmarmelad med citron för att slippa den tunga sötman.

Och så var det dags att prova. Fram med marmeladen på bordet och ut med osten ur kylskåpet. Det var då jag upptäckte det. I brådskan hade jag köpt Roquefort – och marmeladen var aningen för lite söt för att matcha den krävande Roqueforten. Till den osten funkar köpt marmelad gjord på söta torkade fikon bättre.

Men det gör inget. Marmeladen är riktigt god. Lätt vaniljsmak, uppfriskande citron och ljuvliga fikon. Den passar utmärkt på ostbrickan till de lite mildare ostarna – som Brie – och en klick på frukostmackan höjer livskänslan flera grader.

Men hur den funkar till Saint Agur vet jag ännu inte…

Det här behövs till en liten burk:
7 fikon, ca 5 dl tärnade
2 msk vatten
½ vaniljstång
1,2 dl socker
½ citron, rivet skal & citronsaft

Gör så här:
Tvätta fikon. Skär bort skaftet och blomfästet. Skär frukterna i grova bitar. Dela vaniljstången, snitta upp den och skrapa ur den.

Lägg ner fikon i en kastrull tillsammans med lite vatten, vaniljstång, vaniljfrön och socker. Lägg också i rivet skal och juicen från en halv citron. Låt det (små)koka utan lock tills marmeladen tjocknar, cirka 30 minuter.

Vispa sönder fikonbitarna om du vill ha en slät konsistens.

Om man vill kan man spara citronjuicen till på slutet – och så smaka av för att få den rätta balansen mellan sötma och syra. Tänk bara på att marmeladen känns sötare när den är varm än när den har kallnat.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Nyårsmeny 2014 – sydfranska influenser

28 söndag Dec 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, fransk mat, mat, meny, ost & efterrätt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, förrätt, fest & meny, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, kyckling & fågel, ost & efterrätt, smårätt

Sommar, semester och Medelhav. Det är aldrig fel att drömma sig bort – inte ens när den första snön har pudrat kullarna i östra Göteborg.

Nu drömmer jag om ett Frankrike någonstans mellan Provence och södra Rhône-dalen. Det är också det området som får släppa loss lite funderingar på nyårsmaten.

brandade

Man kan faktiskt börja med en provencalsk aperitif. Ett lätt kylt rosévin, oliver och den lite salta torskröran Brandade. Tänd en brasa eller skruva upp elementen lite extra. Häll upp rosévinet och kolla om inte gästerna får något drömmande i blicken – du vet den där ”nu drömmer jag om semester”-blicken.

chèvre m serrano, fikon o balsamico

Till förrätt blir det Gratinerad chèvre med serranoskinka, fikon och balsamicoreduktion. 20 minuters röj i köket och sedan har man en läcker liten rätt där krämig getost möter sältan från skinkan och sötman från balsamicosåsen.

anka m apelsinsås

Efter den första tallriken är det dags och sätta sig i bilen och köra en bit norrut på solens motorväg (Autoroute du soleil). När man tycker det passar, stannar man och sätter tänderna i huvudrätten Anka med apelsinsås (Canard a l’orange). Saftig anka med en sås som balanserar lite beska med aningen sötma från apelsinsaften. Det här är klassisk fransk mat – som inte ens är krånglig att laga.

citrontarte

I vanliga fall är jag ingen efterrättsmänniska. Jag brukar nöja mig med ett extra glas vin eller en kopp kaffe, men det finns desserter jag kan längta efter. En är Citrontarte med jordgubbssås. Även här finns en brytning mellan sötma och aningen beskhet, kanske därför jag gillar den.

Okej, är det här vad jag kommer att äta på Nyårsafton? Sanningen är att jag inte vet. Vi har en slags knytkalas när årsskiftet ska firas. En familj står för förrätten, en annan fixar huvudrätten – och i år är det vi som tar med efterrätten. Så det enda som är säkert är att jag äter Citrontarte med jordgubbssås på onsdag kväll.

Sämre kan man ha det…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Tjälknul – 12 timmar i ugnen gör underverk

27 lördag Dec 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, huvudrätt, mat, nötkött, vilt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, huvudrätt, nöt, vilt

tjälknul

Visst är det underligt. Man gör bara lite skinka och paté, bara lite köttbullar och sill och grönkål och brysselkål…

Och när man står där efter ett par dagars julbordsätande så går det nästan inte att få igen kylskåpsdörren för alla rester. Måste tänka på det till nästa år…

Men desto trevligare är det att få något annat. Vi hittade lite benfri älg i frysen. Tryckte in den i ugnen i 12 timmar, lade den i kryddig lag och åt den med potatisgratäng.  God, rustik vintermat – och välgörande långt från julmaten.

Det här behövs till 5 – 6 personer:
1 kg älg- eller nötstek utan ben, frusen (behöver inte vara finaste biten)

Lag
1 l vatten
0,8 dl salt
1 tsk socker
2 tsk grovkrossad svartpeppar
2 smulade lagerblad
3 vitlöksklyftor i grova bitar
1 msk torkad timjan

Gör så här:
Sätt ugnen på 80 – 90 grader. Lägg köttet på ett oljat fat och sätt in det i ugnen i ca 12 timmar, till exempel över natten. När köttet har tinat sätter man in en stektermometer. Vid 65 grader är köttet rosa, vid 72 är det genomstekt.

Värm vatten med salt och socker. Rör så att det smälter. Blanda i kryddorna. Lägg ner köttet i lagen och låt det kallna. Ställ in i kylskåp i 5 – 6 timmar.

Ibland blir det en hård hinna på köttet, då är det smart att skära bort den innan köttet hamnar i lagen. Men oftast gör den låga temperaturen underverk med mindre möra styckningsdetaljer.

Vi bjöd hem några kompisar, som tog med sig efterrätt. Lagade en potatisgratäng, käkade älgköttet och drack ett glas vin. Julmaten glömde vi bort.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Revbensspjäll med honung & apelsinglaze

18 torsdag Dec 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, grillat, huvudrätt, mat

≈ 1 kommentar

Etiketter

fläsk, grillat, huvudrätt, jul

revspensspjäll

Revben som får steka på lite lägre temperatur blir saftiga och möra. Kryddorna ger ett sting av hetta och glazen adderar fruktig sötma.

Det är väl inte mycket att tveka om. Fram med köttet. På med kryddorna.

Det här behövs till ett stort julbord eller 6 – 7 personer:
1,6 kg tjocka revbensspjäll
smör eller olja
salt & vitpeppar
cayennepeppar & malen ingefära

Glaze
saften från ½ – 1 apelsin
2 msk honung
4 msk rapsolja
2 msk kinesisk soja
1 tsk salt
1 msk malen ingefära
½ tsk cayennepeppar
vitpeppar från kvarn

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Blanda ihop glazen.

Olja en ugnsform. Lägg på revbensspjäll och krydda med salt & vitpeppar, cayennepeppar & malen ingefära. Skjut in i ugnen i 2 timme, vänd spjället varje halvtimme.

Efter en timme: pensla med glazen. Stek en halvtimme, vänd och pensla andra sidan.

Efter två timmar: Höj värmen till 225 grader. Ta ut revbensspjället och skär det i portionsbitar. Pensla med glaze och låt det steka ytterligare 10 minuter. Vänd bitarna en gång under tiden.

På botten av ugnsformen blir det sky som passar utmärkt som sås. Ät & njut.

De här revbensspjällen funkar bra på julbordet, men faktiskt under hela den mörka årstiden. Vill man grilla spjällen, så får man koka dem först. Glazen funkar på grillen om man tar mindre vätska.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Lena i Wales om Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning | Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 307 275 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d