• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Fläskfilé med apelsinsås & apelsinkryddade linser

05 torsdag Jan 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, huvudrätt, sås & röra, tillbehör

flaskfile-m-apelsinsas

Jag tillhör dem som ofta kommer försent, inte för att jag försöker vara taskig utan för att jag alltid tror att man hinner en sak till. Tidsoptimist, kallas det.

Tidsoptimistisk var jag också med den här apelsinkryddade fläskfilén. Jag har funderat en hel julledighet, men inte fått till det förrän de lediga dagarna börjar ta slut.

Nu var det inte ännu en aktivitet som var hindret, istället en ovanligt långvarig förkylning. Men jag bättrades till slut och en dag stod verkligen fläskfilé med pigg apelsinsås på vårt rustika slagbord.

Det här behövs till 4 personer:
700 g fläskfilé eller fläskytterfilé
olja & smör
salt & svartpeppar
lite vatten

Linser
3 dl svarta belugalinser eller andra linser du gillar
6 dl vatten
1 kvist rosmarin
1 vitlöksklyfta, skalad
1 rågad tsk salt
1 bit apelsinskal, OBS inte det vita, beska – bara orange skal
1 apelsin, saften

Apelsinsås
2 apelsiner, rivet skal + saften
smör
salt & svartpeppar
lite cayennepeppar
ev 3 msk Cointreau – om du vill
4 dl buljong (saften från köttet + kycklingbuljong, vatten & tärning)
1 msk majsstärkelse

Gärna klyftpotatis till

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader om du ska ugnssteka köttet. Skär bort ev senor & fett från filén. Bryn den i smör & olja, salta & svartpeppra. Lägg köttbiten i en oljad ugnsform, skölj ur stekpannan med lite kallt vatten och häll det i formen. Kör i ugnen ca 20 minuter till ca 70 grader innertemperatur. Köttet ska kännas stumt när du trycker på det, då är det klart.

(Eller så bryner du köttet ordentligt i en stekgryta. Salta & pepprar. Häll i lite vatten, lägg på locket och låt steka ca 20 min. Vänd ibland.)

Linser
Koka dem enligt anvisningar på paketet, men ta lite mer salt och låt apelsinskal, vitlöksklyfta och rosmarin koka med.

När linserna är klara häller du av det vatten som ev finns kvar och pressar ner en apelsin.

Apelsinsås
Riv 2 apelsiner på rivjärn eller med en zest, men se till att inte det beska vita kommer med. Pressa saften ur apelsinen. Fräs apelsinskalet i smör. Salta & peppra, lägg i rosmarin och ta bara lite cayenne. Häll på 4 dl buljong (saft från köttet + kycklingbuljong) – och Cointreau om du skulle ha det hemma. Koka på ganska hög värme tills nästan hälften har kokat bort. Sila bort rosmarin och skal.

Häll i saften från pressad apelsin. Koka upp. Vispa  ut majsstärkelsen i lite vatten. Häll det i såsen och låt den koka ett par minuter.

Jättekul jul förresten. Ligga där halvfebrig och småsova till Kalle Anka på julafton. Men jag vaknade till framåt Karl Bertil och julmaten – och det var viktigast. Sill, lax, skinka, grönkål… Det är ganska svårt att vara utan de godsakerna på julen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Små tarte med balsamicokokt rödlök & chèvre

01 söndag Jan 2017

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 4 kommentarer

Etiketter

förrätt, fest & meny, jul, tillbehör, vegetariskt

rodlokstarte

Drink och några snittar. Ett glas vin eller bubbelvin – och en liten minitarte… Visst är det hög festfaktor om kvällen börjar på det sättet.

Ät gärna de här tilltuggen avsvalnade.

Det här behövs till 32 små snittar:
3 röda lökar
olivolja
1 msk tomatpuré
ca 15 soltorkade tomater
½ msk honung
½ dl god, röd balsamvinäger
32 skivor chèvre, drygt 300 g av den smala getosten
4 skivor fryst smördeg, 400 g
lite färsk timjan

Gör så här:
Ta fram de frysta smördegsplattorna och sätt ugnen på 200 grader.

Skala och skiva rödlöken tunt. Fräs den mjuk i olja – ta gärna lite av oljan från förpackningen med soltorkade tomater. Hacka tomaterna, blanda ner dem och tomatpurén en stund. Lägg i honung och balsamvinäger och låt allt koka ihop till en röra.

Skiva chèvre.

Lägg de halvtinade smördegplattorna mellan två bakplåtsplattor och kavla ut dem så att de blir lite större och tunnare. Dela varje platta i 8 bitar, lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Lägg lite av lökröran på varje smördegsbit, toppa med en skiva chèvre.

Grädda i ca 12 minuter.

Garnera med lite färsk timjan.

De här minitarten följer recept som finns lite över allt på internet, men här är det lite mer chèvre och inga valnötter. Testa gärna varianten med valnötter om du gillar de där lite beska nötterna.

Men det är lite förvånande med recept på nätet. Förlagan till detta recept har jag hittat ordagrant på flera olika ställen – alltså varianten med valnötter och smulad chèvre. Ordagrant! Några har alltså suttit med datorn och kört copy & paste – och publicerat det även på kommersiella sajter.

Jag vet att det inte finns upphovsrätt på recept. Visst. Men snor man receptet rakt av är det väl liksom lite trevligt om man talar om varifrån det kommer.

Själv har jag aldrig publicerat ett recept rakt  av (hoppas jag verkligen), mest förmodligen för att jag avskyr att följa andras instruktioner (du vet det där med Gordon Ramsey och så det där med den hopplösa individualisten). Men jag har försökt att ange källan när mitt resultat har blivit väldigt lika originalet.

Hoppas du får ett bra början på 2017!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Nyårsafton – fyra förrätter, ett råd & fyra desserter

30 fredag Dec 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, mat, ost & efterrätt, smårätt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, förrätt, fest & meny, fransk mat, ost & efterrätt, soppa

sorbet o cremant

Har du bestämt vad du ska äta på nyårsafton? Själv tvekar jag fortfarande om förrätten. Crème Ninon, soppa på gröna ärtor och mousserande vin, är en given kandidat. Lena ärtor och crème fraiche som skummar av mixningen och bubbelvinet som man häller direkt i sopptallriken. Det är en rätt som har klar nyårskvalitet.

Men en bubblare är ett recept som jag hittade i senaste Allt om Mat: morotscrème med frästa havskräftskärtar. Också klart nyårigt, men jag tror att kräftklorna ska få följa med på förrättstallriken.

Vad det blir till huvudrätt och efterrätt har jag ingen aning om. Vi har som vanligt ett nyårsknytis där en familj står för förrätt, en för huvudrätt och en för desserten. Kanske blir det någon bättre köttbit på tallriken i mitten av måltiden.

Det är ingen vågad gissning. Rätt många tänker oxfilé när de funderar på nyårsmat. Men här kommer ett råd. Välj rostas istället för filén. Lika bra smak, lika mört, men med ett mycket lägre pris. Pengar som man kan göra något bättre av – kanske lägga på en tia på vinet istället.

Men till dig som fortfarande funderar – här kommer några andra förslag. Chèvre chaud med apelsin är getost som gratinerats på en skiva baguette, serveras med sallad och apelsinskivor. Tar bara 10 minuter i köket, men smakar som om du lagt ner hela din själ i maten. Jag åt den här getosten med apelsin första gången på en restaurang vid havet utanför Séte i Frankrike – och om man säger så, det är mat jag minns genom livet.

Ett annat alternativ är att slå in getost i lufttorkad skinka, gratinera och servera med fikon och balsamicoreduktion.  Say no more om vad jag tycker om den maten, det blir bara tjatigt.

Just nu är det inte säsong för sparris, men det är så gott – och på Ica såg jag  färsk grön sparris importerad från något land lång borta. Stek sparrisen och ät den med parmaskinka.

Vill du skapa världen enklaste, festligaste efterrätt med hög nyårsaftonsfaktor, så gör du så här. Knata iväg till en affär som säljer citronsorbet av bra kvalitet. Lägg upp en stor kula per person och häll mousserande vin runt om. I receptet står det Crémant d’Alsace, men om man är lite open minded funkar det utmärkt med en bra Cava eller Prosecco.

Lite mer jobb kräver Portvinskokt päron Saint Agur, valnötter & knaprig kavring, men sötman från portvin och päron går fint ihop med den krämiga och smakrika ädelosten. Den smörstekta kavringen har inte heller förirrat sig ut på tallriken.

En personlig favorit är Citrontarte med jordgubbssås. Det är något med syra som bryter mot sötma som mina smaklökar går igång på. Här tar syran i citronen bort den lite feta smaken av pajdeg – och så gifter sig smaken med den lite söta jordgubbssåsen.

Som matbloggare undrar man varför vissa rätter blir så populära. Ja visst, jag veta att det hänger ihop med sökmotorerna. Har många sökt på en viss mat så kommer det alltid högt upp på Google. Men ibland blir man lite småsur. Man tycker att man har skapat världens kanonrecept – och så rinner det som vatten förbi sökmotorernas toppositioner. Ingen läser…

Men en sak kan man vara säker på: inför nyårsafton stiger Crème Brulée som en raket i listan över mest klickade recept. Och inte mig emot, den franska vaniljcrèmen är något av det godaste som finns.

Gott Nytt År.

portvinskokt päron 1

Letar du efter ännu mer inspiration så hittar du lite här: Nyårsmeny 2015 med Grevinnan och betjänten – avokadosoppa, serranolindad rödspätta & portvinskokta päron. Nyårsmeny 2014 – sydfranska influenser. Nyårsmeny 2013 – från chèvre och vildsvin till skummande skumpa.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Crème Ninon – soppa på gröna ärtor & bubbelvin

28 onsdag Dec 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, mat, smårätt, vin

≈ 1 kommentar

Etiketter

förrätt, fransk mat, smårätt, soppa

Dagens gåta: Vad är det som skummar på tallriken, och har en lätt & elegant balans mellan sötma från ärtor och syra från citron & mousserande vin?

Ja, det klart att du redan vet. Svaret står ju i rubriken…. Men visst är det Crème Ninon, den elegantaste av förrättssoppor – man häller skumpa rakt ner i sopptallriken. Samtidigt oslagbart enkelt att laga.

Det här behövs till 4 – 6 personer:
2 schalottenlökar
smör & neutral olja
1 dl + ca 1 dl mousserande vin, skumpa
8 dl kycklingbuljong, vatten + fond/tärning
1 liten bunt timjan, ihopbundet med ett steksnöre
2 dl + 1,5 dl crème fraiche – obs feta sorten med 34 %
8 dl gröna ärtor, frysta
ca ½ citron, bara den pressade saften
lite salt & peppar

Gör så här:
Skala och hacka schalottenlöken. Fräs den glansig i smör & olja. Häll på vin och kycklingbuljong. Lägg i timjansbunten och koka en liten stund så löken blir helt mjuk. Ta upp timjan och häll i 2 dl crème fraiche. Koka upp. I med de frysta ärtorna och värm upp soppan så att den nästan kokar. Mixa soppan med en stavmixer. Smaka av med pressad citron och lite salt & peppar.

Vispa ca 1,5 dl crème fraiche så att den blir som vispad grädde.

Häll upp soppan i tallrikar. Lägg en klick vispad crème fraiche och häll i ett par cl mousserande vin i varje tallrik.

Voilà! Den skummande soppan är klar. Nu är det  bara att äta och njuta.

Namnet Crème Ninon har soppan fått efter 1600-talskurtisanen Ninon de Lenclos. I alla fall om man får tro Tore Wretman – och han borde veta för det var han som tog soppan till Sverige. Han spekulerar lite om det ovanliga namnet. Skriver ”kanske det var för att symbolisera dess lätthet, finess och nästan omoraliska lyxighet”.

En del receptmakare verkar ta det där med lyx på allvar. De tycker att man ska hälla Champagne för 400 kronor litern i soppskålarna. Själv håller jag till lite enklare varianter. Kanske en Crémant från Frankrike, eller Prosecco eller Cava… Det finns mycket gott på Bolaget för en hundralapp.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Wokad lax med ingefärskryddad crème fraiche

20 tisdag Dec 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör, vardagsmat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, tillbehör, vardagsmat

wokad-lax-m-ingefarscreme-fraiche

Wokad lax med ingefärskryddad crème fraiche är vardagsmat av bästa snitt. Den tar inte hundra år att laga och gräver inte de djupaste hålen i plånboken.

Och crème fraiche kryddad med ingefära, fransk senap och pressad citron blir en pigg och fräsch sås.

Gott och enkelt, med andra ord.

Det här behövs för 3 – 4 personer:
600 g lax i bitar (eller hela filéskivor)
olja
1 vitlöksklyfta, skalad
salt & svartpeppar

Ingefärskryddad crème fraiche
3 dl crème fraiche eller turkisk yoghurt
1 klyfta citron, pressad
1 bit ingefära, stor som en tumme
ca 1 tsk fransk senap
salt & svartpeppar

Chiliwokade ärtor
200 g ärtor, frysta
olivolja
½ – 1 chili, spansk peppar
salt & svartpeppar

Gör så här:
Tina laxen om den är fryst. Under tiden börjar du med såsen. Skala och riv en bit ingefära. Blanda den med crème fraiche, smaka av med salt, svartpeppar och pressad citron.

Stek/woka laxen. Krydda med salt & peppar. Pressa i en vitlöksklyfta.

Kärna ur och strimla chilin. Stek/woka ärtorna tillsammans med chili. Krydda med salt & svartpeppar.(Ärtorna behöver inte alls kokas; det går lika bra att köra dem i woken på en gång).

Det här med ingefära i maten… Kanske handlar det framför allt om ett vänsterknä som finns någonstans där nedanför magen – det gör ont. Förmodligen är det artros, alltså förslitningar, och då finns det de som säger att ingefära gör underverk för leder.

Jag vet inte om det stämmer. Men om uppoffringarna inte är större än att äta den här laxen med ingefärskryddning… Då är jag med och testar gärna ett större intag av den väldoftande knölen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Revbensspjäll av vildsvin – smakrikt, kryddigt & gott

18 söndag Dec 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, vilt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, jul, klimatsmart, vilt

vildsvinsrevbensspjall

Om du har tillgång till vildsvinsrevben, tveka inte att laga dem till jul. Det blir smakrikt, kryddigt och gott. Lite tunnare och köttigare än revbenen från tama grisar, men det är faktiskt lika enkelt att fixa i ugnen.

Men om du får vildsvinskött från en jägare, kolla så det är veterinärbesiktat innan du går loss i köket.

Det här behövs till 4 – 5 personer:
1 kg revben av vildsvin (eller tamsvin)
salt & svartpeppar
smör eller olja

Glaze
2 msk honung
1 msk balsamvinäger
0,75 dl olivolja
1 tsk torkad timjan
1 tsk fransk senap
1 tsk soja (kanske lite mer om du gillar sojasmaken)
cayennepeppar efter tycke och smak

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skär bort lite fett om du tycker det är för mycket. Salta & peppra revbenen och lägg dem i en oljad ugnsform. Sätt in köttet i ugnen i 50 – 60 minuter. Vänd revbenen då och då, så köttet inte blir bränt.

Rör ihop ingredienserna till glazen. Om man använder fast honung kan man värma glazen en smula så blandas honungen lättare. Ta ut revbenen och pensla bensidan med glazen när ca 10 minuter åretstår av ugnstiden. Ugnsstek i 5 minuter, vänd och gör på samma sätt med köttsidan.

(Det söta i glazen gör att köttet lätt blir bränt om det får stå för länge i ugnen.)

Vad sägs om lite grönkål till de kryddiga revbenen – eller kanske rödkål från Alsace?

Själva har vi frusit ner en laddning vildsvinsspjäll till Juldagen. Någon rödkål tror jag ingen orkar fixa. Men grönkålen, den gjorde vi för en vecka sedan – så den ligger också på lut i frysen.

Då gjorde vi också de köttbullar som finns med på bilden här ovan, men i år fick vildsvinsfärs ersätta älgfärsen. Det funkade jättebra och gav en lite mildare viltsmak år köttbullarna.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

All den goda julmaten – fisk på julafton & kött på juldagen

14 onsdag Dec 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, fläskkött, fransk mat, huvudrätt, mat, smårätt, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, förrätt, fisk & skaldjur, fläsk, fransk mat, huvudrätt, smårätt, tillbehör

julmat rätter

Hur funkar du ihop med julbordet? Själv brukar jag gå loss lite för mycket. Ungefär så här brukar det vara.

Först upptäcker man sillen, så hittar man gravlaxen. Gott! Skinka, paté, grönkål och rödkål och rödlöksmarmelad och kanske en vegtarisk paté. Och Jansson! Varför äter man det bara på jul, det är ju fruktansvärt gott?

På spisen väntar köttbullar och prinskorv och revbensspjäll och gräddkokt brysselkål och ugnsstekt lax.

Därefter går man loss på osten; på en bricka står cheddar och ädelost tillsammans med vindruvor och päron. Och ett glas portvin. Vad gott det är till ädelosten!

Ja, jag tror du fattar. Det är gott och då vill jag äta av allt, precis allt. Efteråt finns bara ett läge: på ryggen i soffan. En hand för munnen som döljer en diskret rap.

Därför delar vi numera upp maten i två olika julbord. Sill och fisk på julafton (men med skinka, såklart). Kött och grönt på juldagen.

Men tro inte att jag tänker göra varje sillinläggning själv. Jag gör så mycket jag orkar och hinner – för meningen med Jul är att man ska vara ledig och koppla av. Inte delta i ett race mot första bästa utbrändhetsklinik.

Men en sak kommer inte in i mitt kök: färdigkokt julskinka. Den ska kokas i vin. Det blir mycket godare.

 

Julafton
Först Vin chaud, fransk ”glögg”.

Därefter inlagd sill, till exempel citron- och timjanssill, inlagd sill med prästost, currysill, fräsch matjessillsallad, gravad lax, ägg, räkor och fröknäcke.
Vinkokt skinka, grönkål, lätt hemlagad paté.
Janssons frestelse, ugnsbakad lax.

Cheddar, julost och grönmögelost.

Juldagen
Skinka, alsassisk rödkål, älgpaté, rödlöksmarmelad och grönkål.
Älgköttbullar och revbensspjäll med honung och apelsinglaze, glaserad kålrot , wokad brysselkål– mumma att dricka.
Vinterns bästa sallad.

Frukt eller fruktsallad.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsbakad spetskål med stekt lök, rökt fläsk & citron crème fraiche

10 lördag Dec 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, huvudrätt, mat, tillbehör, vardagsmat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, huvudrätt, tillbehör, vardagsmat

ugnsbakad-spetskal-m-lok-o-skinka

Jag har fått en ny favorit i köket. Det är ugnsbakad spetskål! Mild och smakrik med en aning sötma som ugnen har trollat fram. En superkombo till rökt skinka eller rökt sidfläsk.

Till spetskålen äter man med fördel stekt lök – och här pratar vi verkligen stekt lök. Man skivar den tunt, lägger den i en stekpanna tillsammans med smör eller olja och steker på ganska försiktig värme i 40 minuter.

Har du aldrig provat – så gör det. Den trista och oansenliga löken förvandlas till en mild, aningen söt delikatess.

Bryt av sötman med citron-crème fraiche och du har en modern vintermiddag med rötterna i den klassiska husmanskosten.

Nu kör vi receptet.

Det här behövs till 3 personer:
3 – 4 gula lökar
rapsolja & smör
salt & svartpeppar
1 litet huvud spetskål
ca 300 g rökt sidfläsk eller rökt skinka eller bacon

2,5 dl crème fraiche
rivet skal av en eko-citron (ta bara det gula)
en liten klyfta citron, pressad
salt & svartpeppar

Kokt potatis om man vill

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skiva löken tunt. Stek i olja & smör på ganska svag värme tills den har fått fin färg. Det tar faktiskt upp emot 40 minuter. Men akta så den inte bränns. Glöm inte salt & peppar.

Ta bort ev fula blad på spetskålen, skär den i ganska tunna klyftor och krydda med salt & peppar. Stek den i smör och en skvätt olja om man vill till den börjar få lite färg. Lägg den i en smörad ugnsform och kör den färdigt i ugnen. Tar 10 – 20 minuter, beror på hur länge man stekt den innan.

Skiva fläsk eller skinka. Stek i lite smör.

Blanda ihop crème fraiche med rivet citronskal och lite pressad citron. Salta & peppra. Smaka och justera smaken.

Gammal svensk husmanskost bygger ofta på smakbrytningen mellan sött och syrligt. Kåldolmar med lingonsylt är liksom paradexemplet.

I den här rätten lockar man fram den naturliga sötman hos lök och kål. Men vill man det lite sötare funkar det bra att stör över några korn socker på löken när den steks färdigt.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fröknäcke – så enkelt & så gott

07 onsdag Dec 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in mat

≈ 3 kommentarer

Etiketter

jul, matbröd

froknacke2Jag har länge dragit mig för att baka knäckebröd. Verkar så kladdigt med rågmjöl och kavel…

Men gör fröknäcke bakat med majsmjöl så slipper man den kladdiga rågdegen. Man rör bara ihop en ”gröt”, kavlar ut den och skjuter in en plåt i ugnen.

Så där en 40 minuter senare tar man ut ett salt, smakrikt bröd. Funkar bra att äta med smör eller ost – eller bara som ett knaprigt tilltugg till en pilsner.

Det här behövs till 1 plåt:
2 dl majsmjöl
1 dl pumpakärnor, rostade & saltade
1 dl solroskärnor, rostade & saltade
1 dl sesamfrön, skalade
0,5 dl olivolja
2,5 dl kokande vatten
2 tsk flingsalt (mer om kärnorna inte är saltade)

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Häll mjöl, frön & kärnor i en bunke. Häll på olivolja och kokande vatten. Rör till en gröt.

Stjälp upp ”gröten” på en plåt med bakplåtspapper.. Lägg ett bakplåtspapper över och kavla ut ”gröten” till ett tunt lager. Ta bort ”hjälp-papperet”.  (Pensla ev papperen med olja så att degen lossnar lättare)

Grädda i ugnen ca 40 minuter. Kolla så det inte blir bränt. Låt svalna innan du bryter brödet i bitar.

Sedan är det bara att äta & njuta.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Vin chaud – köttbullar & revbensspjäll

26 lördag Nov 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, fransk mat, huvudrätt, mat, smårätt, tillbehör, vardagsmat, vilt, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, fransk mat, huvudrätt, nöt, ost & efterrätt, smårätt, tillbehör

vin chaud

I Det öde landet skriver TS Eliot att april är den grymmaste av månader. Jag vet att det är en poetisk omskrivning – och jag vet att den skrevs för sådär en 95 år sedan. Men ändå kan jag inte låt bli att tänka ”den mannen kan aldrig ha varit i Sverige i november”.

För är det några dagar som är de grymmaste (i den gamla ”elaka” betydelsen), så är det måndagar i november. Grått. Kallt. Och oändligt långt kvar till julledigheten.

Men nu vänder det. Imorgon är det första advent och nu börjar julskyltning och adventskalender och små inbjudningar av typen nu-måste-vi-verkligen-ses. Det är liksom lättare att träffas i december. Man bjuder bara in vännerna på lite glögg.

Testa i så fall den franska varianten Vin chuad, i mitt tycke oändligt mycket godare. Den är fräschare, apelsinpigg och inte alls lika russinsöt som svensk glögg. Kanske funkar Fikonmarmelad & St. Agur på glöggkvällen. Men man ska inte förakta något så enkelt som att lägga lite ädelost på en pepparkaka; det är faktiskt också klart välsmakande.

Men det finns en sak som alla avskyr med december: stressen. Det är julklappar och julhälsningar och gamla moster som ska hälsas på och så är det all julmaten.

Men risk för att låta über-präktig, så finns det ett bra sätt att minska matstressen: gör maten innan och käka den till middag flera veckor före julafton. Om man till exempel gör en stor sats älgköttbullar (eller köttbullar på nötfärs) till middag den 1 december, så har hela familjen glömt bort det till den 24 december när man tinar upp dem igen.

På samma sätt kan man göra med revbensspjällen. Förnyaren kan välja Tunna revben med rom-glaze, är man mer traditionell så funkar Revbensspjäll med honung- & apelsinglaze bra, även den 27 november.

En sak som brukar impa på folk är hemmagjord paté. ”Ah, säger människor. Har du gjort den själv?”. Ungefär som om det skulle vara svårt…

Det är det inte. Välj Hemlagad paté – lättaste receptet, med färdig leverpastej så är det inte ett dugg krångligare än köttfärslimpa. Jag har fått receptet från Vår kokbok, men tyvärr verkar det inte finnas med i nyare upplagor – bara i de gamla.

Trevlig Första advent!

älgköttbullar

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Lena i Wales om Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning | Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 307 198 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d