• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: vin

Choucroute garnie – det bästa från Alsace

09 lördag Feb 2013

Posted by Vin, mat, Alsace in Alsace, alsacevin, fläskkött, fransk mat, gryta, huvudrätt, mat, vin, vitt vin

≈ 5 kommentarer

Etiketter

Alsace, alsacevin, fläsk, fransk mat, gryta, huvudrätt, vitt vin

choucroute garnie

Surkålsgrytan Choucroute garnie är den goda mixen av franskt och tyskt. Kraftfull mat – ändå lätt, nästan elegant i smaken. För mig är det här vårvintermat, som gjord för dagar när man kan ana att vintern snart släpper sitt grepp.

Grytan får koka länge på spisen, så att syran från kålen gifter ihop sig med korv, skinka, äpple och vin. Drick en Riesling från Alsace till maten, välj ett vin med lite mildare äppeltoner. Känn hur vinet harmonierar med den lätta syran i maten, och med äppeltonen som liksom väntar längst in i smaken.

Det här behövs till 6 – 7 personer:
2 gula lökar, skalade och skivade
2 – 3 milda äpplen, skalade och skivade
600 g surkål
2 lagerblad
vitpeppar, men bara lite salt
smör
0,5 l buljong, hemmagjord eller vatten + tärning
0,5 l torrt vitt vit
1,2 kg rökt fläskkött, smakrik korv, rimmat fläskkött och fläskgrytbitar om man vill.
Man kan blanda lite som man vill, men rökt fläskkött och korv är nödvändigt för den typiska smaken.
(Jag tog:
200 g rimmat fläsk i skivor
400 g rökt skinka
300 g cabanossen
300 g fläskgrytbitar)

Gör så här:
Häll av spadet från surkålen. Skölj den ganska noga.

Fräs rimmat fläsk i en stekgryta, så fettet smälter ut. Ta upp fläsket. Lägg i lite smör och fräs löken.

Lägg i surkålen och äpplet. Krydda med vitpeppar. Lägg i lagerbladen. Häll i buljong och vin. Låt grytan koka en timme på ganska svag värme.

Fräs fläskgrytbitarna i en stekpanna. Krydda med vitpeppar, men bara lite salt – fläsk och skinka ger rätten mycket sälta ändå. Skär bort svålen från fläsket. Halvera korvarna.

Lägg i fläsk, kött, skinka och korv. Låt grytan koka ytterligare 30 minuter.

Smaka och justera smaksättningen mot slutet. Kanske aningen mer syra med en liten skvätt vin. Kanske aningen mer sötma… Då kan man fuska och hälla i typ ½ tsk koncentrerad  äppeljuice.

Det här en gryta som det nästan är omöjligt att misslyckas med. Bara man låter grytan puttra tillräckligt länge, så går smakerna ihop till en supergod helhet. Ändå åt jag en helt misslyckad Choucroute i somras. Det var i Strasbourg på Rue Mercière, mellan Place Gutenberg och katedralen. Turistfällor finns även i Alsace…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ripasso Classico Superiore – ja, tack!

03 söndag Feb 2013

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

valpolicella ripasso superiore

Ett spänstigt vin som kan matcha en saftig biff – dessutom till ett överkomligt pris. Det letar man ofta efter bland hyllorna på Systemet. Nu har Cantina Negrar kommit med en Valpolicella Ripasso Classico Superiore för 89 kronor. Det är ett smakrikt vin med en ton av mörka körsbär.

Vi drack ett glas till en entrecote. Vinet funkade utmärkt till köttbiten; ryggraden var tillräckligt kraftfull för att möta den tuffare köttsmaken. Samtidigt är vinet följsamt med pigga körbärstoner. Egenskaper som gör att det fungerar väl även utan mat.

Det här är ett vin som man måste beställa genom Systemet. Jag hade aldrig gjort det tidigare, men det var överraskande smidigt. Ett klick på systembolaget.se, ett meddelande i mobilen. Sedan var det bara att hämta ut flaskorna – något jag gärna gör igen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsbakad lax med hollandaise

27 söndag Jan 2013

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, fisk & skaldjur, huvudrätt, sås & röra, tillbehör, vitt vin

Ibland bor lyckan i en liten låda. Jag trodde att Alsacevinet från i somras nästan var slut. Men så tittade jag lite längre in i källaren och hittade en liten låda med fyra flaskor Waegell Muscat. Det är ett supergott vin. Friskt och lite blommigt – och när man sätter näsan till så finns det en antydan av tropiska frukter.

De torra Muscatvinerna från Alsace är lättgillade och trevliga kamrater både till maten och som ett glas vin utan annat sällskap än någon att prata med. Det finns bara ett fel med vinsorten; den går inte att köpa på Systemet. Just därför var det extra kul att hitta lådan.

Vi drack vinet tillsammans med ugnsbakad lax och hollandaise. Och det var ett sällskap som bägge gillade. Laxen blev uppiggad av det lite svängiga sällskapet, och vinet var tillräckligt nedtonat för att snällt följa fisken.

Ugnsbakad lax till 4 personer:
Sätt ugnen på 175 grader. Ta ca 700 – 800 g färsk lax. Det blir så mycket godare än fryst – och är i alla fall i Göteborg billigare. Olja en ugnsfast form. Lägg ner laxbiten i formen.

Blanda en liten skvätt olivolja med 1 pressad vitlöksklyfta. Pensla laxen med oljan. Salta & vitpeppra ganska försiktigt.

Sätt in laxen i ugnen tills den är färdig. Jag brukar försiktigt lyfta lite på fiskköttet. När det bara finns en liten, liten rå kärna är laxen klar – den lagas färdigt av eftervärmen. I tid tar det kanske en 15 – 20 minuter.

Hollandaisesås till 4 personer:
100 g smör
2 äggulor
2 msk vitt vin, torrt – eller lite pressad citron
0,5 krm salt, kanske lite mer
0,5 krm cayennepeppar

Lägg smöret i en kastrull och smält det utan att det bubblar alltför mycket.

Blanda äggulor och vin i en annan, liten kastrull. Sätt den kastrullen i en större kastull med sjudande vatten. (Det kallas för vattenbad). Och vispa tills blandningen tjocknar. OBS, såsen får inte koka. Då koagulerar äggulan och såsen ”skär” sig.

Ta bort kastrullen från spisen och vispa ner – det fortfarande varma – smöret. Krydda – och smaka om det behövs mer salt eller cayennepeppar.

Vi brukar äta bladspenat till laxen. Värm spenaten i lite olja. Koka tills vätskan försvunnit, pressa i en vitlöksklyfta, krydda kraftigt med salt & vitpeppar.

Om man tycker att Hollandaise är för fett eller för krångligt, kan man ta dillcrème istället. Receptet till den här Hollandaisen kommer från Allt om Mat.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Biecher Riesling – ett gott fredagsval

26 lördag Jan 2013

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, vitt vin

biecher riesling

Sugen på lite vitt vin till fredagsmaten? Kanske en Riesling, kanske från Alsace? Då är Biecher Riesling Réserve ett gott val.

Det är en trevlig Riesling med tydlig och matdrivande syra, men ändå tillräckligt försiktigt för att inte helt ta över föreställningen. Istället samspelar syran fint med lite äppeltoner. Det är, kort sagt, ett utmärkt matvin.

Vi drack det till ugnsbakad lax. Det funkade bra, men vinet hade kanske kommit ännu mer till sin rätt om det fått sällskap av en maträtt utan laxens rondör.

82 kronor kostar det på Bolaget – vi kommer garanterat att köpa vinet igen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Stilton vs Roquefort 2 – 0

12 lördag Jan 2013

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, ost & efterrätt, vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

jul, ost & efterrätt

stilton vs roquefort

Det finns några smaker man bara måste testa medan man lever. En av dem är portvin och blåmögelost. Sältan och styrkan hos osten är fenomenal i kombination med vinets runda, lite sträva sötma.

Men vad är godast, Roquefort från de berömda franska grottorna eller Stilton från den engelska byn med samma namn? Vi dukade fram ostarna, hällde upp vinet och slog oss ner för en allvarlig provning.

Vi började med Stilton. Salt, krämig och rund med en lite trevlig spets av blåmögel. Jag har alltid varit helt såld på den här smaken – och hustrun nickade bekräftande.

– Det är riktigt gott. Här passar portvinet, sa hon och fyllde på glaset.

Nästa ost till provning var Roquefort. När jag köpte ostarna valde jag Papillon, en lite mildare variant. Men här var den tunnare i smak och konsistens. Skarpare, med blåmögel som en ensam spets uppe i gommen.

Den saknade Stiltons fylliga rundhet.

Utslaget var enhälligt. Stilton vann med 2 – 0.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Barone Ricasoli – bra standardvin

05 lördag Jan 2013

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

barone ricasoli

Ont om pengar efter jul och nyår? Slut på nyårsskumpan? Barone Ricasoli är en bra standardbox. Lättgillad och användbar.
Vi tog ett glas till en januarimager pasta, men vinet funkar lika bra till en köttbit. Smaken är fyllig och lite kryddig. Lite fatlagring finns där tillsammans med pigga toner av körsbärskärnor.
229 kronor för boxen på Systemet. Köp!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Rolands vita ragu på lamm

03 torsdag Jan 2013

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, fransk mat, gryta, huvudrätt, lamm, mat, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, fransk mat, gryta, huvudrätt, lamm, vitt vin

Vit ragu på lamm

Min nyfikenhet stillades snabbt. Det blev en mild, men aromrik gryta där syran och den lätta sötman balanserade perfekt. Lite comfort food, som dillkött men utan ättika och dill – det vill säga gott.

Och ett glas Pinot Gris satt som gjutet. Fylligheten och den lilla restsötman i vinet gifte sig perfekt med maten. Jag tycker faktiskt det är en av de mer lyckade kombinationer mat och vin jag har upplevt.

Synd bara att Pinot Gris ska vara så dyrt på Systemet. Det är ett vin som har potential att funka bra med den svenska smakbrytningen mellan sött och surt.

Det här behövs till 5 – 6 personer:
ca 1 kg lamm eller kalv, skuret i grytbitar (jag tog lamm)
vatten
saften från ½ pressad citron
1 dl torrt vitt vin
1 + 3 morötter, skalade
1 gul lök, skalad
ca 1,5 tsk salt (till 1 l vatten)
färsk timjan
peppar från kvarn
1 msk vetemjöl
1 klick smör
1 palsternacka, skalad
5 schalottenlökar, skalade
en liten bit rotselleri, skalad
1,5 dl crème fraiche
2 äggulor

Gör så här:
Lägg köttet i en gryta. Häll på vatten, så att det täcker. Koka upp vattnet och skumma bort det skum som bildas.

Lägg i löken och moroten. Häll i vin och citronsaft. Packa ner så mycket färsk timjan som det går i en ”te-behållare” (en sådan där med käftar), så slipper du fiska upp timjan kvist för kvist på slutet. Låt grytan koka i 40 minuter.

Vispa ihop vetemjöl och lite kallt vatten. Häll ner det och en smörklick i grytan. Fiska upp de nu nästan sönderkokta grönsakerna. Lägg istället ner resten av morötterna, palsternacka och schalottenlök – och lite senare rotselleri – allt skuret i bitar. Låt grytan koka ytterligare 20 minuter utan lock, så att vätskan reduceras.

Rör ihop crème fraiche och äggula. Ta grytan från plattan. Rör ner blandningen lite i taget, sätt tillbaka grytan på plattan så den blir varm. Men den får inte koka, då koagulerar ägget och såsen skär sig.

Ät och njut, gärna med ris. Gärna med ett glas Pinot Gris. Det här är verkligen gott, dessutom trösterik mat. På något sätt spelar den i samma kategori som nybakade bullar. Det känns som den mat mamma bjöd på för länge, länge sedan.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Pissaladière – lökpizza från Provence

30 söndag Dec 2012

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, mat, smårätt, vardagsmat, vegetariskt, vin

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, klimatsmart, smårätt, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

Köket i Provence liknar det italienska köket. I den här ”pizzan” är tomatsåsen utesluten. Istället är basen lök som fått steka länge på svag värme. Och sötman i löken bryter fint mot sältan i oliverna – och sardellerna om man vill ha det.

Pissaladière funkar utmärkt som tilltugg till ett glas mousserande vin eller rosévin. Kanske något för nyårsfesten, men då tror jag man ska utesluta sardellerna.

Det här behövs till 4 (ganska små) pissaladière:
Pizzabotten
½ pkt jäst
2,5 dl ljummet vatten
2 – 3 msk olivolja
ca 7 dl vetemjöl
½ tsk salt

Fyllning
500 g lök, finhackad eller tunt skivad
olivolja, ganska mycket
ca 4 vitlöksklyftor, finhackade
ca 1 msk torkad timjan
10 – 12 sardeller – om man vill
ca 20 kärnfria oliver efter smak, skivade
300 – 400 g tomater, ganska tunt skivade
vitpeppar ur kvarn, men bara lite salt (oliver och sardeller är salta)

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke. Häll på vattnet och rör så jästen löser sig. Häll i olja och mjöl. Bearbeta en stund. Häll i saltet. Fortsätt och bearbeta till det blir en smidig deg. Låt degen jäsa ca 45 minuter.

Eller köp färdig pizzadeg.

Häll ganska mycket olivolja i en stekpanna eller kastrull. Fräs löken på svag värme till den är riktigt, riktigt mjuk. Låt vitlöken fräsa med på slutet.

Sätt ugnen på 225 grader. Sätt in en plåt så den blir varm.

Kavla ut degen i så stora bitar du vill ha. Lägg bitarna på bakplåtspapper och fyll dem med lökblandningen. Toppa med tomat & oliver – sadeller om man vill.

Ta ut den nu varma plåten. Lyft över bakplåtspapperet med ”pizzorna”. Grädda i 10 – 15 minuter.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

God Jul & Gott Nytt Mat-och-Vin-År

23 söndag Dec 2012

Posted by Vin, mat, Alsace in annat, rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

god jul

När jag bjöd min gamla mamma på vin chaud – fransk ”glögg” – så sa hon att det var den godaste glögg hon druckit. Och hon borde veta. Hon är 89 år gammal och har testat glöggsorter i upp mot 70 år…

Därför kommer receptet på vin chaud en gång till, så ingen missar det.

Det här behövs till 3:
1/2 flaska hyggligt rödvin, inte alltför strävt
1 kanelstång
1/2 vaniljstång, delad och urskrapad
1/2 apelsin, pressad – det är bara saften man använder
2 msk strösocker, kanske lite mindre

Häll allt i en kastrull. Värm tills det börjar ryka. Ta av från plattan, sila bort kryddorna. Drick och njut!

 

God Jul och Gott Nytt Mat-och-Vin-År

önskar Roland

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Bästa julskinkan är vinkokt

21 fredag Dec 2012

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, mat, smårätt, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, smårätt, vitt vin

 

Det finns ett oslagbart sätt att fixa en rund och mycket god smak på julskinkan – koka den i vin! Dessutom får man en helt fantastisk buljong att använda i grytor under resten av vintern. Jag brukar använda buljongen till Choucroute garnie, den mustiga surkålsgrytan från Alsace.

Man kan använda resterna efter julskinkan – du vet de där bitarna som aldrig går åt – i surkålen. Bara man ser till att skära bort griljeringen…

Gör så här:
Skölj julskinkan. Lägg den i en stor gryta. Fyll på med vätska: hälften torrt vitt vin, en fjärdedel utblandad äppeljuice &  en fjärdedel vatten. Koka upp och skumma. Lägg i en skalad lök och en skalad morot.

Koka till en innertemperatur av cirka 72 – 73 grader. Det tar en stund, mellan 40 och 65 minuter per kilo.

Ta upp skinkan. Låt den svalna lite och dra bort svålen och det mesta av fettlagret.

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop 1 äggula, 3 msk ströbröd & 3 msk söt, stark senap. Bred ut blandningen på skinkan.

Sätt in skinkan i ugnen och griljera tills den har fått fin färg, cirka 10 minuter.

Kokspadet sätter du in i kylskåpet över natten. Nästa dag tar du bort fettlagret som stelnat – och en utmärkt buljong finns klar.

Vi brukar använda det torra vitvinet Claude Val. Det är inget stort vin. Men det är billigt, felfritt och funkar bra i matlagning där det inte krävs hög syra från vinet. 59 kronor på Bolaget.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 934 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d