Viner gjorda på druvan gewurztraminer har jag haft svårt för. Det började för så där en 15 – 20 år sedan. Jag tog en sväng ner till Bolaget och kom hem med en flaska Alsacevin, en Gewurztraminer.
Jag och hustrun skulle fixa lite god mat och gott vin på fredagskvällen. Vi grejade i köket, tog fram vinet ur kylen. Korkade upp, skålade. Tog en sipp.
Och mot mig strömmade minnen av det halvtorra billighetsvinet Traminer. Jag kastades tillbaka till en svettig studentkorridor med Bruce Springsteens hesa röst i högtalarna, någon sörja på tallriken och Traminer i glaset – mycket Traminer.
Jag korkade igen flaskan och tänkte att den sötkryddiga sörjan kan de få behålla för sig själva.
Men någon gång måste man testa på nytt, så i förra veckan blev det en ny sväng ner till Bolaget och en flaska Gustave Lorentz Gewurztraminer för 94 kronor. Jag fortsatte förbi ostdisken och fick med mig alsacisk Musterost och några kumminkryddade kex.
Nytt försök på fredagskvällen. Jag och hustrun fixade lite mat, och efter maten plockade jag fram osten och Gewuztraminern. Och ta mig…
Nu var känslan en annan. Dovt och kryddigt, ja så klart det var ju en Gewurztraminer. Något fruktigt, nästan parfymerat som var svårare att bestämma. Och en restsötma som mer gav karaktär än kletade fast i munnen.
Tillsammans med den mjuka och ganska lena kittosten blev det… ja, gott.
Nu kommer jag inte att skaka gallergrinden på Systemet för att få komma in och köpa hela lagret av Gewurztraminer. Så förälskad blev jag inte. Men vinet har tagit revansch, kommit igen. Och i rätt sammanhang kan jag tänka mig en ny tur ner till Bolaget för påfyllning.
Åskan mullrade runt omkring – och regnet droppade en bit bort, men inte en enda droppe kom i huvudet på mig på lördagskvällen… Och det var tur, för pysslet med grillen lyckades bra. Först grillade jag fläskytterfilén rakt över glöden, sedan penslade jag på glazen och lät köttet grillas färdigt på lägre temperatur.
Gott? Ja, grillad fläskytterfilé med sweet chili-glaze är en kryddig köttbit där sötman i glazen går fint ihop med fläskköttets egen sötma. Det blir både gott och lättgillat.
Det här behövs till 4 personer: 700 g fläskytterfilé eller fläskfilé salt & peppar
Gör så här: Tänd grillen och låt briketterna brinna ut. Lägg dem efter ena sidan. Blanda ihop glazen.
Skär bort senor och onödigt fett från köttbiten, salta & peppra.
Grilla köttet rakt över glöden ett par minuter tills den får fin färg. Flytta det till den del av grillen där det inte ligger briketter. Låt det grilla klart under lock. Pensla på glazen ett par gånger.
Ät & uppskatta grillkvällen. Vi år mangosallad till – köttet och salladen funkade verkligen jättebra ihop.
Lite värre var det med vinet. En Pinot Gris från Alsace skulle kunna passa helt perfekt till det ljus, svagt söta och kryddiga köttet. Vi tog Hubert Becks Pinot Gris. Det är inget dåligt vin, men restsötman i vinet liksom klibbade kvar i gommen…
Ska du dricka det här vinet så ska det vara en varm sommarkväll. Vinet ska vara riktigt kylskåpskallt – och till det grillade köttet ska du leta upp en annan flaska.
Vad får man egentligen för 49 spänn? En tidskrift eller en hamburgare – eller lite mer än en halv pocketbok? Märkligt nog får man ett fullt drickbart vin om man går till Systemet och köper en flaska Monterosso.
Det är ett fruktigt, generöst vin med lite vibbar av mörka, sötfrukta körsbär. Okej, det är kanske inte världens största vin. Men det funkar utmärkt till en grillad fläskkarré eller som följeslagare när man ska ut på picknick.
Den Moterosso som säljs nu är från 2012, så det är ett mycket ungt vin. Och det är nog så man ska se vinet – ungt och läskande en sommarkväll.
Aioli är den provencalska vitlöksmajonnäsen. Len och krämig av äggula, sting av vitlök och med lite citronjuice som piggar upp…
Den här vitlöksmajonnäsen får både mig och mina smaklökar att gå igång. Det är så fruktansvärt gott.
Men aioli är inte bara en sås. Grand aioli är namnet på en provencalsk festmåltid där man äter aioli till fisk, bläckfisk, grönsaker, ägg och oliver. Egentligen ska det vara torkad fisk, men det finns sällan i svenska fiskaffärer – och luktar så illa – så jag tar gärna färsk fisk istället.
Per person behövs kanske: 150 g fiskfilé – kolja, torsk, lax… några bläckfiskringar 1 lättkokt morot – bara ca 2 minuter – i stavar 1 bit lättkokt blomkål i buketter 1 hårdkokt ägg 1 – 2 kokta potatisar kokta gröna bönor, kanske 75 g 1 tomat med olivröran tapenade. Recept finns HÄR några oliver en bit baguette kanske kronärtskocka, kanske sniglar… eller också tar man det som finns hemma eller det man gillar, för det här är så långt från snobbmat som man kan komma…
Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Lägg fisken i oljade ugnsformar. Droppa över lite olivolja och salta lätt, kanske ett varv med pepparkvarnen. Sätt in fisken i ugnen till den är vit/ogenomskinlig i köttet. Det tar kanske 15 minuter, jag brukar faktiskt titta på fisken och inte på klockan…
Om man ugnsteker mager fisk som torsk och kolja, så är det ett bra knep att klippa ut ett ”lock” av bakplåtspapper och lägga över fiskfiléerna. Då blir de så där härligt skiviga – och inte torra och trista.
Skär och koka grönsakerna al dente. Koka ägg och potatis. Skär i lagom bitar. Lägg upp allt på fat så man kan plocka åt sig det man vill ha av buffén.
Så kommer vi till det där guldgula, smarriga…
Aioli – till 8 personer behövs: en valnötstor bit vitt bröd, t ex från baguette. Men ta inte med kanten. 1 msk pressad citron 1 msk vatten 4 vitlöksklyftor, skalade och rivna eller pressade 3 äggulor 3 dl olja, t ex 1,5 dl olivolja och 1,5 dl neutral olja 2 tsk fransk dijonsenap salt & svartpeppar
Gör så här: Ställ fram alla ingredienserna så de får samma temperatur. Lägg brödet i pressad citron och vatten en stund.
Knäck äggen och häll gulorna i en mixer tillsammans med det uppblötta brödet, vattnet, citronjuice och riven vitlök. Kör ett par varv med mixern. Droppa i lite olja, fortsätt kör med mixerna… Se till att äggulorna hela tiden suger upp oljan, men kör inte så mycket att det blir vispad äggula istället för majonnäs. Efter en stund kan man hälla i oljan i en tunn, tunn stråle.
Jag tycker att det är lättare att lyckas med aioli än med vanlig majonnäs, som oftare skär sig (äggulan tar inte upp oljan). Men skulle det ske kan man alltid börja om. Skrapa ur mixern, häll i en äggula. Mixa och häll i den skurna majonnäsen droppvis till en början.
Vi åt aiolin – smackade och log – tillsammans med några kompisar. Till maten drack vi Puycheric, fortfarande ett jättegott vin. Men vi hade också en flaska Gran Feudo Rosé för 69 kronor på Systemet.
Det vinet brukar uppskattas av vinrecensenter, men det föll mig inte alls på läppen. Jag tyckte det var platt, syrligt och ogästvänligt som en förgrämd ungmö i en gammal svart-vit pilsnerfilm…
Men jag vet inte riktigt om jag kan lita på mina smaklökar – en begynnande förkylning gör att det mesta smakar sämre. Men å andra sidan… Aiolin var underbar.
Vem vill inte känna de första vibbarna av sommar? Ett sätt är att skruva av korken på årets första rosé. Den här gången blev det en flaska Puycheric.
64 kronor vill Systemet ha för det här nästan blyga vinet från Languedoc. Lukten påminner lite om en påse blandat smågodis, smaken är fruktig, rund och riktigt trevlig. Gott som ett vin i bersån eller tillsammans med stekt fisk eller kanske en grillad kyckling.
Vi drack vinet tillsammans med en bit lax från grillen. Det funkade utmärkt som en påminnelse om sommaren – om några månader är det shorts och ljumma kvällar som gäller…
Crozes Hermitage från Cave de Tain är ett stolt vin som funkar utmärkt tillsammans med en biff. Vinet är på något sätt högrest med rak rygg och stadig strävhet. Dricker man vinet utan ost eller kött kan det bli nästan för stramt. Men maten mjukar upp vinet och gör det riktigt trevligt.
Vinet är gjort till 100 procent på syrahdruvan. Det märks både i smak och när man sätter dit näsan. Lite av mörka bär och någonting som drar mot stall och källare.
Vi drack det tillsammans med fylld lövbiff och klyftpotatis – och ja, vi gör det gärna igen, för Crozes Herimtage var en trevlig bekantskap. 99 kronor kräver Bolaget för att släppa ifrån sig en flaska. Det tyckte vi var ett rimligt pris.
– Va, ska vi ha vitt vin till kött, sade hustrun och såg mycket skeptisk ut. Men sedan lade hon upp fläskytterfilén och hällde upp ett glas Bestheim Pinot Gris.
Och ja, hon tyckte att det var gott. Och att köttet och vinet funkade bra ihop. Men lite skeptisk var hon till den försiktiga smaken och den ganska låga syran.
Jag håller helt med henne. Det här är ett vin med tydlig restsötma, lite ton av honung och äpplen, som inte riktigt vågar ta för sig i lukt och smak. Mest av allt är det ett vin för en sommarkväll när stenplattorna fortfarande är varma, huden lite stram efter salta bad och man bara är låååångt bort från allt vad jobb heter. Det är kort sagt ett bersåvin, som är lite för högt prissatt, 89 kronor på Bolaget. Något stor vin är det inte.
Annars är Pinot Gris-viner från Alsace ofta ett gott val till kyckling och fläskkött. De är också följsamma nog att följa med om kryddburkarna tagit en sväng över det asiatiska köket.
Sugen på något gott och smålyxigt – men ont om tid att laga maten? Då funkar pasta och skaldjur helt perfekt. Det går fort, det blir gott och det känns som om det äntligen blivit helg.
Här kommer ett recept med räkor, kräftstjärtar och spenat. Men vill du hellre ha musslor eller skaldjursmix eller kanske lite lyxiga pilgrimsmusslor, så är det bara att byta…
Det här behövs till 3 personer: 1 – 2 schalottenlökar, skalade och skivade
3 vitlöksklyftor, skalade och tunt skivade
olivolja
salt, vitpeppar & cayennepeppar
1,5 dl vitt, torrt vin
200 g färsk spenat
175 g kräftstjärtar
175 g skalade räkor
Gör så här: Sätt på pastan – längre tid tar inte matlagningen.
Fräs löken i oljan. Krydda med salt, vitpeppar, cayennepeppar och vitlöken. Fräs runt en stund, häll på vinet och låt det koka i några minuter.
Lägg i spenaten och låt den bli varm. Lägg i skaldjuren och låt dem bli varma, men koka dem inte då blir de sega.
Häll upp ett glas vin – och njut av vinet, pastan och skaldjuren. Vi tog en Muscat från Gérard Waegell i Alsace – och vi gillade fortfarande det sällskapet.
Hustrun sträckte inte bara fram glaset för påfyllning. Hon fyllde på tallriken och tog emot en försenad födelsedagspresent. Det var små smakbitar från en ostaffär – och ett presentkort från samma affär.
Jag ser redan fram emot när hon ska lösa in presentkortet…
Pinot Gris-viner från Alsace kan vara helt fantastiska. Runda, aromatiska och riktigt läckra. Men har man otur så kan de ha en lite kletig restsötma som liksom ligger kvar i gommen och förstör smakupplevelsen.
Hubert Becks Pinot Gris har jag svårt att bestämma mig för. Det är ett fruktigt vin med en ton av päron och äpplen.
Vi drack ett glas till lökpaj från Alsace (recept kommer). Och det var som om restsötman i vinet gärna ville konkurrera med maten.
Bäst är eftersmaken – kryddig och lite sträv. Men det där som kommer innan…
Eller också är det bara så att jag hade väntat mig mer av ett vin för 99 kronor. Det finns trots allt rätt mycket gott vin på Bolaget under 100-lappen.
Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. I flera månader har jag gått och drömt om sött, fylligt Sauternes-vin tillsammans med Crème brulée. För en tid sedan tog jag fram formar och ingredienser, och satt i gång med Brulén. Och hur gick det?
Crème bruléen blev misslyckad som jag skrev om tidigare. Och vinet Chateau du Levant ville inte alls samspela med maten. När man drack av vinet fylldes hela rummet av äpple. Det både luktade och smakade gula äpplen. Men smaken hade också djup av botrytis (ädelröta), tydlig honungssötma och bra syra.
Vinet var helt enkelt förbannat gott – men inte till Créme brulée. Det skulle nog passa bättre till en efterrätt med äpple, kanske äppelpaj toppad med aprikosmarmelad.
Om jag kommer att köpa vinet igen? Ja då, bara min chef höjer min lön tillräckligt… För vinet var inte precis billigt. 109 kronor för en halvflaska av det söta efterrättsvinet.