• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: tillbehör

Ugnsbakad spetskål med stekt lök, rökt fläsk & citron crème fraiche

10 lördag Dec 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, huvudrätt, mat, tillbehör, vardagsmat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, huvudrätt, tillbehör, vardagsmat

ugnsbakad-spetskal-m-lok-o-skinka

Jag har fått en ny favorit i köket. Det är ugnsbakad spetskål! Mild och smakrik med en aning sötma som ugnen har trollat fram. En superkombo till rökt skinka eller rökt sidfläsk.

Till spetskålen äter man med fördel stekt lök – och här pratar vi verkligen stekt lök. Man skivar den tunt, lägger den i en stekpanna tillsammans med smör eller olja och steker på ganska försiktig värme i 40 minuter.

Har du aldrig provat – så gör det. Den trista och oansenliga löken förvandlas till en mild, aningen söt delikatess.

Bryt av sötman med citron-crème fraiche och du har en modern vintermiddag med rötterna i den klassiska husmanskosten.

Nu kör vi receptet.

Det här behövs till 3 personer:
3 – 4 gula lökar
rapsolja & smör
salt & svartpeppar
1 litet huvud spetskål
ca 300 g rökt sidfläsk eller rökt skinka eller bacon

2,5 dl crème fraiche
rivet skal av en eko-citron (ta bara det gula)
en liten klyfta citron, pressad
salt & svartpeppar

Kokt potatis om man vill

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skiva löken tunt. Stek i olja & smör på ganska svag värme tills den har fått fin färg. Det tar faktiskt upp emot 40 minuter. Men akta så den inte bränns. Glöm inte salt & peppar.

Ta bort ev fula blad på spetskålen, skär den i ganska tunna klyftor och krydda med salt & peppar. Stek den i smör och en skvätt olja om man vill till den börjar få lite färg. Lägg den i en smörad ugnsform och kör den färdigt i ugnen. Tar 10 – 20 minuter, beror på hur länge man stekt den innan.

Skiva fläsk eller skinka. Stek i lite smör.

Blanda ihop crème fraiche med rivet citronskal och lite pressad citron. Salta & peppra. Smaka och justera smaken.

Gammal svensk husmanskost bygger ofta på smakbrytningen mellan sött och syrligt. Kåldolmar med lingonsylt är liksom paradexemplet.

I den här rätten lockar man fram den naturliga sötman hos lök och kål. Men vill man det lite sötare funkar det bra att stör över några korn socker på löken när den steks färdigt.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Vin chaud – köttbullar & revbensspjäll

26 lördag Nov 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, fransk mat, huvudrätt, mat, smårätt, tillbehör, vardagsmat, vilt, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, fransk mat, huvudrätt, nöt, ost & efterrätt, smårätt, tillbehör

vin chaud

I Det öde landet skriver TS Eliot att april är den grymmaste av månader. Jag vet att det är en poetisk omskrivning – och jag vet att den skrevs för sådär en 95 år sedan. Men ändå kan jag inte låt bli att tänka ”den mannen kan aldrig ha varit i Sverige i november”.

För är det några dagar som är de grymmaste (i den gamla ”elaka” betydelsen), så är det måndagar i november. Grått. Kallt. Och oändligt långt kvar till julledigheten.

Men nu vänder det. Imorgon är det första advent och nu börjar julskyltning och adventskalender och små inbjudningar av typen nu-måste-vi-verkligen-ses. Det är liksom lättare att träffas i december. Man bjuder bara in vännerna på lite glögg.

Testa i så fall den franska varianten Vin chuad, i mitt tycke oändligt mycket godare. Den är fräschare, apelsinpigg och inte alls lika russinsöt som svensk glögg. Kanske funkar Fikonmarmelad & St. Agur på glöggkvällen. Men man ska inte förakta något så enkelt som att lägga lite ädelost på en pepparkaka; det är faktiskt också klart välsmakande.

Men det finns en sak som alla avskyr med december: stressen. Det är julklappar och julhälsningar och gamla moster som ska hälsas på och så är det all julmaten.

Men risk för att låta über-präktig, så finns det ett bra sätt att minska matstressen: gör maten innan och käka den till middag flera veckor före julafton. Om man till exempel gör en stor sats älgköttbullar (eller köttbullar på nötfärs) till middag den 1 december, så har hela familjen glömt bort det till den 24 december när man tinar upp dem igen.

På samma sätt kan man göra med revbensspjällen. Förnyaren kan välja Tunna revben med rom-glaze, är man mer traditionell så funkar Revbensspjäll med honung- & apelsinglaze bra, även den 27 november.

En sak som brukar impa på folk är hemmagjord paté. ”Ah, säger människor. Har du gjort den själv?”. Ungefär som om det skulle vara svårt…

Det är det inte. Välj Hemlagad paté – lättaste receptet, med färdig leverpastej så är det inte ett dugg krångligare än köttfärslimpa. Jag har fått receptet från Vår kokbok, men tyvärr verkar det inte finnas med i nyare upplagor – bara i de gamla.

Trevlig Första advent!

älgköttbullar

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Baconlindad rådjurssadel med gräddsås

16 onsdag Nov 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, tillbehör, vilt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, sås & röra, tillbehör, vilt

radjurssadel

Viltkött är så magert att det kan bli torrt om man har otur. Men täcker man rådjurssadeln med bacon, så får man en saftig stek med en trevlig, lite rökt smak.  Tillsammans med gräddsås, klyftpotatis och stekt svamp blir det finmiddag med retrostuk.

Vi hade rött vin från Bandol kvar från sommarens Provence-tur, det förgyllde maten. Men en flaska Rhône-vin kan också vara fantastiskt.

Det här behövs till 4 personer:
1,3 – 1,5 kg rådjurssadel
smör till ugnsformen
1 vitlöksklyfta, skalad
salt & svartpeppar
1 -2 tsk torkad timjan
1 paket bacon, 140 g
vatten

Gräddsås
½ dl mjölk
1 msk vetemjöl (eller Majsena)
1 msk smör
2 – 2,5 dl stekspad från ugnsformen
1 – 1,5 dl grädde eller crème fraiche
salt & peppar
lite torkad timjan
ett par droppar soja

Svamp efter tycke och smak

Klyftpotatis (ta mycket, det brukar gå åt)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Putsa ev bort senor från köttet. Gnid sadeln med vitlöksklyftan och krydda med salt, peppar & timjan. Lägg den i en smord ugnsform med benet nedåt och täck med baconskivor. Häll på ett par dl vatten vid sidan om köttet. Kör i ugnen tills köttets innertemperatur är 65 – 70 grader. (Det tar kanske 40 minuter). Ös med vattnet ibland.

Ta ut köttet och låt det vila under lite folie i 15 minuter innan du skär loss skivor från benet.

Gör gräddsåsen under tiden köttet vilar. Vispa ihop mjölk, mjöl och smör (enklaste metoden). Värm i en kastrull, vispa ner stekspad från ugnsformen när såsen tjocknar (men ta bort lite av fettet som smält ut från bacon). Krydda med salt, peppar & timjan. I med grädde och lite soja. Låt såsen koka en stund. Smaka. Kanske aningen mer soja?

Kör potatisklyftorna i ugnen samtidigt som köttet – och stek svampen.

Ja, så var det bara två saker:

  1. Håll dig väl med en jägare. Rådjurssadel är dyrt om man ska köpa det på saluhallen.
  2. Håll dig väl med hustrun. Det var hon som lagade maten en dag när jag jobbade ganska sent.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Långkokt högrev med aioli & juliennegrönsaker

02 onsdag Nov 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, nötkött, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, nöt, tillbehör

hogrev-m-aioli

Visst är det hopplöst med alla de där A-människorna som gör allting rätt. De tränar och går på extrakurser för att lära sig mer på jobbet; de använder både tandtråd och tandpetare – och när de går till tandhygienisten så kommer de tillbaka och berättar om hur mycket beröm de fick.

Och så planerar de maten: LCHF och tallriksmodeller; grönsaker och veckans alla matlådor tillverkade redan på söndagsförmiddagen…

Men nu är jag där själv. Jag tänker tala om hur smart det är att förbereda maten. Ena dagen långkokar man en bit högrev och gör en middag med kött, aioli och wokade juliennegrönsaker (tunt skurna grönsaker). Och dagen efter har man en soppa med buljong, kött och linser som bara behöver värmas.

Ja, jag vet att det låter odrägligt. Men skulle du tycka att det blir för mycket så kan du titta på fotot här ovan.  Mycket kan man säga om långkokt högrev – men vackert, det är det inte.

Eller också är jag inte tillräckligt mycket A-människa för att få till en snygg bild med köttet…

Det här behövs till 3 personer (dag 1):
800 g högrev (en del av köttet sparas till dag 2)
vatten så att det täcker köttet
2 gula lökar, skalade
2 morötter, skalade
4 vitlöksklyftor, skalade
2 lagerblad
salt & svartpeppar
ett knippe timjan + timjan att strö över

Juliennegrönsaker
Ta tex 2 morötter, 2 små palsternackor och en bit rotselleri
Eller välj något annat du gillar, t ex svamp, squash och paprika
olivolja
salt & svartpeppar

Aioli
recept hittar du här

Gör så här:
Skölj köttet om det har varit förpackat – för att få bort köttsaft som runnit ut. Lägg det i en gryta och täck med vatten. Låt köttet koka upp, skumma bort all grått skum som bildas. Lägg i lök, morot, vitlök och lagerblad. I med en bunt timjan ihopbundet med ett bomullssnöre. Salta (men smaka dig fram, 2 tsk är kanske lagom) & dra några rejäla varv med svartpepparkvarnen.

Låt allt koka tills köttet är supermört. Det tar ca 2 timmar. (Under tiden kan man rasta hunden, leka med barnen eller bara sitta och lukta på de goda dofter som sprider sig i köket.)

Ta upp köttet och försök skära i skivor. (Det är ganska svårt eftersom köttet är så mört). Men se till att spara en tredjedel av köttet till nästa middag. Sila av grönsakerna och spar buljongen till en annan dag. Men ta med ca 1 dl som sky till köttet. Strö över lite hackad timjan.

Gör aiolin och fixa grönsakerna under tiden köttet kokar. Skala rotfrukterna och skär i strimlor, stora som grova tändstickor ungefär. Woka eller stek grönsakerna i olja. Krydda med salt & svartpeppar.

Dag 2 tärnar du köttet, värmer det i buljongen tillsammans med färdigkokta linser, egna eller från en fyrkantig box från affären.

Och se där: en middag klar på 10 minuter för någon av alla de dagar när allt bara måste gå så snabbt.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Äppelgelé kryddad med calvados

02 söndag Okt 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, mat, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

tillbehör

appelgele-m-calvados

Någon mer än vi som har en massa äpplen i källaren? Våra egna äpplen tog snabbt slut. Det var vår första äppelskörden – och de 20 äpplen vi fick försvann snabbt in i munnen.

Men i år har alla fått massor av frukt, och då kommer vänliga grannar och vänner med fyllda kassar. Som hamnar i källaren…

Dags för projektet ”Gör något nytt med äpplen”. Första akten kommer här: den handlar om Äppelgelé, och ger en klar marmelad med hög äppelsmak. Klart gott på smörgås.

Det här behövs till en liten burk gelé:
500 g äpplen
2,5 dl vatten
0,8 dl socker per deciliter avrunnen saft
2 msk calvados (eller mörk rom) per deciliter avrunnen saft
0,5 msk pressad citron per deciliter avrunnen saft

Gör så här:
Tvätta och skär i klyftor, men behåll kärnhus. Koka 10 – 15 minuter tills äpplen är mjuka.

Häll äppelbitarna i en stor sil, låt dem rinna av en stund, kanske 10 minuter.

Koka den avrunna äppelsaften i 3 minuter, ta av från spisen och blanda ner socker, calvados och pressad citron. Sätt tillbaka på plattan och låt saften koka  i 5 – 10 minuter.

Om du vill kan du göra tefatsprovet för att testa hur tjock gelén har blivit. Ta ett kylt tefat (en stund i frysen), lägg på en klick gelé och dra en linje genom klicken. Om gelén inte flyter ihop på en gång, så är det (minst) gelékonsistens.

Men projekt äppelgelé började med ett rejält magplask. Jag kollade recept och alla var helt överens om mängden socker, så jag tryckte i 0,9 dl socker per deciliter avrunnen saft. Kokade kraftigt i 10 minuter som den duktiga gelémakare jag trodde att jag var.

Hällde upp gelékoket i en liten form och lät den svalna. Tog bilden här ovan – och tyckte att jag hade fått till en ganska skaplig bild.

Först därefter smakade jag på mitt alster. Och insåg att det var klart gott, men totalt stenhårt. Jag hade inte gjort gelé – jag hade gjort äppelkola.

Frågan är bara hur man ska kunna dela den i lagom kolabitar…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsbakad sej med ägg-, dill- & ansjovisröra

18 söndag Sep 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör, vardagsmat

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, sås & röra, tillbehör, vardagsmat

sej-m-dill-agg-o-ansjovis

Ägg är gott. Dill & crème fraiche funkar bra ihop – och ansjovis är både jag och mina smaklökar barnsligt förtjusta i.

Om man blandar det till en röra, funkar det till fisk? Ja, säger mina smaklökar. Tillsammans med sej blir det smakrik och trevlig vardagsmat.

Alltså mat som inte ruinerar – och som är så pass lättlagad att det blir tid och energi över till annat.

Det här behövs till 3 (hungriga) personer:
600 g sej eller torsk
olivolja
salt & svartpeppar

Dill- & ansjovisröra
1 hårdkokt ägg
2 dl crème fraiche, 17 %
1 knippe dill
1 liten burk ansjovis, 55 g (både ansjovis och spad)
svartpeppar & lite salt

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Olja en ugnsform. Lägg ner fisken, droppa över lite olivolja. Salta och peppra. Lägg ett smörpapper över formen och bädda in formen, ungefär som ett överkast (så blir fisken saftigare). Kör i ugnen ca 13 – 14 minuter. Och ja, även sej är färdig när fiskköttet skivar sig – när man trycker lätt på det.

Dill & ansjovisröra
Finhacka dill och ansjovis. Blanda ner hacket och ansjovisspadet i crème fraiche. Hacka ägget. Lättaste sättet är att dela ägget och sedan trycka halvorna genom äggskärare två gånger – om man nu inte tycker det är kul att hacka med en kniv som geggar ihop av äggulan… Peppra, men ta det försiktigt med saltet. Ansjovis är rejält salt.

Ägg, dill och ansjovis, det är grunden för gubbröra. När vi sitter och äter – och jag pratar om hur vansinnigt gott det är med gubbröra-smaken – så säger hustrun, som inte alltid är så finkänslig.

– Ja, det är väl inte så konstigt. Det var en gubbe som rörde ihop röran. Klart det blir gubbröra då.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsbakad spetskål, kornotto, hasselnötter & brynt smör

08 torsdag Sep 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, tillbehör, vegetariskt

– Men hallå, liksom. Har han inget annat i huvudet än att stoppa in maten i ugnen, den där matbloggaren?

Jag kan liksom höra protesterna efter recept på ugnsbakad torsk och rödbetor och ratatouille som fått gå färdigt i ugnen…

Det är bara det att mat som tillagas på låg temperatur i ugnen blir så vansinnigt god. Grönsakerna blir mildare, men ändå med mer koncentrerad smak.

Spetskål är inget undantag. Testa själv när du tar ut spetskålen från ugnen. Bryt av en bit som blivit lite brynt av ugnsvärmen och känn hur den milda kålsmaken blandas med sälta från flingsalt och lite sötma från smöret.

Det är gott

Det här behövs till 4 personer:
ca 1,3 kg spetskål
smör
flingsalt & svartpeppar

Kornotto
1 gul lök
smör eller olja
2 dl korngryn
6,5 dl kyckling- eller vegetarisk buljong, vatten + tärning
1,5 – 2 dl riven lagrad ost, t ex herrgård

Tillbehör
2 dl hasselnötter
2 – 3 röda äpplen
150 g smör

Gör så här:
Sätt ugnen på 120 grader. Dela spetskålen i klyftor och lägg i en smörad ugnsform. Klicka på smör, smula sönder flingsalt och kör några varv med svartpepparkvarnen. Kör kålen i ugnen 1,5 – 2 timmar, vänd ibland och akta så kålen inte blir bränd.

Kornotton
Skala och finhacka löken. Fräs den mjuk i smör eller olja. Häll i korngrynen och fräs lite till. I med buljongen och koka under lock i 25 – 30 minuter (alltså lite mindre vatten och lite kortare tid än vad det står på förpackningen). Rör ibland. När det är som en risotto – lite rinnande konsistens och lite tuggmotstånd – tar man av kastrullen från spisen och rör i den rivna osten.

Tillbehör
Rosta hasselnötterna på medelvärme i en teflonpanna. Rosta tills nötterna börjar få lite färg och det luktar nöt. Om man vill kan man lägga hasselnötterna i en ren kökshandduk och gnugga dem så får man bort det mesta av skalet.

Kärna ur äpplet och skär i ganska tunna klyftor. Stek klyftorna i smör ett par minuter.

Bryn smöret i en kastrull på ganska hög värme. Vispa så det inte bränns. Smöret är klart när det börjar bli gyllenbrunt och luktar nöt. Missade du nötlukten när du rostade hasselnötter så är det omöjligt här. En tydlig nötlukt sprider sig i köket. Spisfläkten har inte en chans.

– Men hallå, liksom. Allt är så fantastiskt i matbloggar. Maten är vansinnigt god och den galna matbloggaren ställer sig och ugnsbakar kål i två timmer en torsdagskväll… Tänker du kanske. Något dåligt måste det väl finnas?

Ja, en sak gillar jag inte. Lukten av kål som tillagas; det spelar ingen roll om den kokas eller ugnsbakas. ”Kokt” kål luktar inget vidare under tillagningen.

Så skruva upp köksfläkten – eller gå ut en stund. Du behöver inte precis stå och titta på kålen i två timmar.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Senapskryddad skinksås med broccoli & blomkål

30 tisdag Aug 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, huvudrätt, mat, tillbehör, vardagsmat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, huvudrätt, tillbehör, under 20:-, vardagsmat

Skinksås m broccoli & blomkål

I norska matbloggar har jag ibland sett ordet ”momsemat”. Jag tror i alla fall det heter så, men jag är ganska osäker på betydelsen. Tror att det betyder mumsig mat, men det känns som om ordet är mer mångbottnat än så.

Kanske handlar det om mat som man har glömt bort att man tycker om. Mat som bär minnen… Ungefär som när man hittar ett gammalt foto från den sommardag när man första gången vågade hoppa från bryggan.

Jag vet inte, men senapskryddad skinksås med broccoli & blomkål är ”momsemat” för mig. Mild mat som liksom tröstar inför den höst som har börjat blåsa in från Västerhavet.

Det här behövs till 4 personer:
800 g broccoli & blomkål
200 g rökt skinka
4 dl mjölk
2 msk vetemjöl
1 msk smör eller Bregott
salt & peppar
ca 2 tsk fransk senap

Till det här äter man gammaldags skalpotatis, tycker jag.

Gör så här:
Skölj och dela broccoli & blomkål i mindre delar. Koka dem al dente i ordentligt saltat vatten. (Vad kan det ta… 5 minuter kanske. Smaka på en bit så vet du om det är klart).

Skär skinkan i små tärningar eller strimlor.

Vispa ihop mjöl & hälften av mjölken. Smält smöret i en kastrull, häll i redningen och värm tills den börjar tjockna. (Vispa under tiden). Häll i resten av mjölken och låt allt koka upp. I med salt, peppar, skinka och senap. Låt det koka ihop sig ett par minuter, rör under tiden.

Glöm inte att smaka så att det blir gott. Och skulle du ha en skvätt grädde eller crème fraiche i kylen, så trivs det väldigt bra i såsen…

Vi åt de kokta grönsakerna med senapskryddad skinksås en av de sista kvällarna i augusti. Sonen, som nu har blivit 18 år, smakade på såsen och förklarade att den var god.

Undrens tid är inte förbi – det hade han aldrig gjort för ett par år sedan.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Färska gröna bönor med smör & salt – sommarlyx

25 torsdag Aug 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

tillbehör, vegetariskt

Tillhör du dem som tror att gröna bönor bara säljs i frysta påsar? Då ska du ta en ny sväng i mataffären. Trava bort från frysdisken och leta upp grönsaksavdelningen. Ta en egen påse och lägg i några nävar med färska gröna bönor. Vandra hem med din skatt och laga något som är oerhört enkelt, men vansinnigt gott.

Gör så här:
Snoppa bönorna (skär av ändarna). Lägg bönorna i saltat vatten. Koka dem tills de fortfarande är spänstiga. (Det tar kanske 5 minuter, men smaka under tiden så de blir lagom). Häll av vattnet, sätt tillbaka kastrullen på platten. Lägg i smör (kanske ½ – 1 msk per person) och smula över flingsalt. Vänd runt bönorna i det smälta smöret. Servera genast.

Ät & njut. Känner du hur sötman från bönorna bryter mot sältan, hur smöret förstärker smakerna…

Visst är det gott?

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsbakad torskrygg med fänkål, tomater & aioli

22 måndag Aug 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, klimatsmart, sås & röra, tillbehör

torskrygg m fänkål o tomat

Min hyllning till det provencalska köket fortsätter. Här är det rena, enkla smaker som möts. Torskrygg (okej då, kanske inte det första man tänker på när det gäller Provence), fänkål och tomat. Och så den gudabenådade provensalska vitlöksmajonnäsen aioli.

Enkelt och gott – och dessutom vacker mat som gör sig bra på middagsbordet. I alla fall var det så för oss när vi firande att den första arbetsveckan var avklarad.

Det här behövs till 2 personer:
400 g fänkål (2 små fänkål)
olivolja
salt & svartpeppar
225 g körsbärstomater på kvist
400 g torskrygg

Aioli (räcker till ca 5 personer)
en bit vitt bröd, t ex stor som en nöt
2 tsk pressad citron
2 tsk vatten
2 – 3 vitlöksklyftor, skalade och rivna eller pressade
2 äggulor
2 dl olja, hälften olivolja, hälften neutral olja
1,5 tsk fransk dijonsenap
salt & svartpeppar

Och så ett gott bröd därtill eller kokt potatis eller…

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Skär bort ”topprören” på fänkålen. Dela den i klyftor och skär bort den grova rotstocken. Lägg klyftorna i en oljad ugnsform, salta & peppra. Kör i ugnen i tills den är genomlagad, tar ca 35 – 40 minuter. Vänd fänkålen ett par gånger. Lägg på folie om den ser ut att bli bränd.

Skölj tomaterna och stick ett par hål i varje. Lägg ner dem i fänkålsfatet och kör dem i ugnen ca 15 minuter.

Bryn torskryggen kort tid i en stekpanna med olivolja. Salta & peppra. Lägg i en oljad ugnsform och kör i ugnen ca 10 minuter. Tryck lätt med fingret på fisken, när den skivar sig så är den färdig.

Aioli
Lägg lite bröd i vatten och pressad citron. Lägg sedan det blöta brödet i en matberedare tillsammans med vätskan, äggulor, vitlök och fransk senap. Sätt maskinen på medelhastighet och så i med oljan. Först bara droppvis, men efter en stund kan man hälla en tunn, tunn stråle. Salta & peppra. Smaka så det blir gott. Lite mer citron kanske?

Torskrygg är ganska dyrt om man ska köpa det till ordinarie pris.  Ofta kostar det så där en 300 kronor kilot – och det känns som om lönen försvinner på en enda middag…

Jag brukar passa på när den lokala Konsumbutiken har extrapris. (Något de har ganska ofta.) Annars får det oftast räcka med styckfrysta torskryggar från frysdisken.

Jag tycker det funkar bra för en vanlig fredagsmiddag. Det är som om styckfryst fisk behåller smak och textur – till skillnad från de där fyrkantiga blocken som ligger alldeles bredvid i frysdisken.

 

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 853 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d