• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Spaghetti med lax- & spenatsås

03 fredag Jul 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, pasta, vardagsmat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, pasta, snabbmat, vardagsmat

pasta m lax o spenatsås 2

Vardagsmaten och sommarmaten liknar varandra. Ofta vill man att det ska gå fort, smaka bra och inte gräva ett jättehål i plånboken.

För man vill tid och kraft över till annat: åka och bada eller sitta i sommarskymningen – eller hinna med jobb och möten och barn och disk och städning…

Oavsett om det är sommar eller vardag, Spaghetti med lax- & spenatsås funkar; det är snabbt, lätt och gott.

Det här behövs för 3 personer:
ca 350 g skinnfri laxfilé i kuber
olivolja
salt & vitpeppar
ca 450 g spenat
2 + 1 skalade vitlökklyftor
ca 1 dl crème fraiche

Gör så här:
Skär laxen i kuber (mindre bitar). Stek den i olivolja. Krydda med salt, vitpeppar och 1 vitlöksklyfta.

Fräs spenaten i lite olivolja tills vätskan har kokat bort. Krydda med salt, vitpeppar och pressa ner 2 vitlöksklyftor.

Blanda ner crème fraiche i spenaten. Koka upp. Blanda ner laxkuberna.

Ät med pasta.

Det här är en av basrätterna här hemma. Ibland blir det här receptet, ibland utesluter vi crème fraiche. Eller också byter vi ut laxen mot riven ost och gör en spenatsås.

Men oavsett vilket, så brukar vi använda frysta råvaror. Just för att spenat och lite laxbitar är så praktiskt att rycka ut från frysen när det är dags för middag. (Okej, laxen får man tina lite först om det ska gå att skära den.)

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Grillad biff av rostas & örtkryddig olivolja

28 söndag Jun 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in grillat, huvudrätt, mat, nötkött

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

grillat, huvudrätt, nöt

rostas m kryddolja

Först åker man och köper kött, sedan fixar man briketter och rengör grillgallret. Men när man plockar fram grillen och ska sätta igång så börjar det regna. Igen.

Den här sommaren och grillkvällar verkar inte komma särskilt bra överens…

Men det finns lösningar. En person placeras med ett paraply över grillen. För att hon inte helt ska ledas ihjäl – och lämna sin post – placeras ett glas rödvin i hennes hand. (Okej, jag vet att bilden här nedan inte är världens bästa foto. Men håll med om det något absurda i försöken att leva sommarliv trots vädret…)

Och så kan biffarna till slut grillas och piggas upp med en örtkryddig olivolja. Det blir som ett fräschare alternativ till kryddsmör.

Det här behövs till 3 personer:
600 g biffar av rostas eller annat kött
olivolja
salt & peppar

Kryddolja
ca 1,5 dl olivolja
1 stor näve färska örtkryddor, t ex timjan och oregano
1 liten vitlöksklyfta
salt & svartpeppar

Gör så här:
Tänd grillen (ett tändrör – som på bilden nedan – är oslagbart enkelt). Finhacka örtkryddor och vitlök. Blanda dessa med olivoljan. Salta & svartpeppra rejält. Låt oljan stå och dra till sig de goda smakerna.

Pensla biffarna med lite olivolja. Salta & peppra. Grilla demnär briketterna har brunnit färdigt. Skiva de färdiga biffarna. Skeda kryddolja över.

Har du aldrig testat rostas tidigare, så gör det nu. Det är en fantastisk styckningsdetalj (en del av rostbiffen tror jag). Rostas smakar som oxfilé och är nästan lika lika mör, men mycket billigare.

Hade jag varit hemma så hade jag kanske mixat oljan till en smakrik grön sås, men nu lagas maten i sommarstugan – och det är mycket långt från en mixer.

Men vi åt biffarna med kokt färskpotatis och Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta.

Jag kan inte påstå att vi saknade stadslivet mixer. Det enda vi saknade var en svensk sommar där det inte droppar regn i huvudet varenda dag.

grilla m paraply

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Halloumiburgare med parmesancrème & vitlöksbröd

26 fredag Jun 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in grillat, huvudrätt, mat, vegetariskt

≈ 4 kommentarer

Etiketter

grillat, huvudrätt, vegetariskt

haloumiburgare2

Semester i sommarstugan vid Kalmarsund. På dagen skiner solen och termometern letar sig upp mot 15 grader. ”Ikväll ska vi grilla”, säger vi till varandra.

Men vid sju-tiden har värsta höststormen blåst in över oss. Regnet vräker ner och torkhandduken vid stugknuten piskar som en stridsfana i vinden.

Det får bli Halloumiburgare från spisen – inte från grillen.

Det här behövs till 4 personer:
500 – 600 g halloumi
olivolja
sallad
4 tomater, skivande
½ gurka, skivad
1 mild lök, silverlök eller annan, tunt skivad

4 hamburgerbröd
vitlökssmör, 1 vitlöksklyfta och smör efter tycke och smak

Parmesancrème
2,5 dl crème fraiche (eller gräddfil eller turkisk yoghurt)
ca 1 – 1,5 dl finriven parmesan
lite salt
ordentligt med svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på grill. Skiva tomat, lök och gurka. Skär varje halloumi i 2 – 3 skivor.

Blanda crème fraiche och parmesan. Salta & svartpeppra efter smak.

Ta en rejäl klick med smör eller Bregott. Pressa ner vitlöksklyftan. Bred vitlökssmöret på hamburgerbröden. Grilla dem ett par minuter i ugnen.

Stek haloumiskivorna i en stekpanna med olivolja. Stek på hög värme, men bara en kort stund så att osten får färg.

Sätt fram allt på bordet och låt var och en bygga ihop sin burgare.

Man kan naturligtvis grilla både halloumi och hamburgerbröden. Men det var ingen idé att ens försöka i det här vädret som en del kallar sommar. (12 grader varmt, störtregn och halv storm.)

Men en sak vet jag: halloumi ska ha kort tid på hög värme och ätas snabbt. Annars börjar den bara gnissla mot tänderna när man äter.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsstekt lax med feta, linser & tomat

21 söndag Jun 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, vardagsmat

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, snabbmat, vardagsmat

lax m feta linser o tomat

Hustrun är ute på annat och 16-åringen är mycket för stor för att äta middag med sin gamla pappa. Så jag går en sväng och tittar i skåp och kyl och frys.

Hittar lite lax och feta, ett paket linser och en ask körsbärstomater. Jag kör allt i ugnen och smackar av välbehag när jag äter.

Dessutom är det både snabb och enkel mat för en vanlig vardag.

Det här behövs för en (obs bara 1) person:
125 – 150 g laxfilé
olivolja
salt & svartpeppar
ca 50 g fetaost
½ ask körsbärstomater, halverade
1,5 – 2 dl kokta linser
lite timjan

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Tina laxen i mikron under tiden ugnen blir varm (om du har fryst fisk).

Olja en ugnsform. Lägg laxen i formen och linserna bredvid. Smula feta över laxen. Toppa linserna med tomathalvor. Salta & svartpeppra. (Tänk på att fetaost är salt). Droppa över lite olivolja. Kör i ugnen, ca 14 – 15 minuter.

Strö över lite färsk timjan.

Ät & njut. Det här är mycket godare snabbmat än den halvvarma förpackningen från den lokala pizzabagaren.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Crème fraiche-bearnaise – fräsch & citruspigg

17 onsdag Jun 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

sås & röra, tillbehör

crème fraiche-bearnaise

Bearnaise är fantastiskt gott till en köttbit, men det är tungt, fett och väldigt mycket ”vinter”.

Så här års känns en crème fraiche-bearnaise med lite citruston mycket fräschare. Och den piggar upp köttbiten –i alla fall blev vår fläskytterfilé klart uppiggad häromdagen.

Det här behövs till 3 – 4 personer:
50 g smör, brynt
2 dl crème fraiche, 34 %
ca 0,5 msk pressad citron
ca 1 msk rivet citronskal av eko-citron
ca 1,5 finhackad färsk dragon
salt & vitpeppar

Gör så här:
Smält smöret så det blir lite brynt och får en mörk fällning i botten. Häll av smöret, men se till att inget av den mörka fällningen kommer med.

Finriv citronskalet (bara det gula). Pressa citronen. Hacka dragonen.

Vispa crème fraiche till en lättvispad konsistens. Häll i smöret, lite i taget. Rör ner det så att créme fraichen absorberar smöret.  Krydda efter smak med citronsaft & -skal, dragon, salt & vitpeppar.

(Måtten i det här receptet är ganska ungefärliga. Matskedsmåttet hade nämligen gått och gömt sig när jag skulle använda det…)

Fet crème fraiche funkar på samma sätt som tjock grädde. Den går att vispa till ett hårt skum, men smakar inte lika sött som vispad grädde. För något år sedan gjorde jag en matjessillstårta med gräslök och vispad crème fraiche. Den som vill titta på receptet hittar det HÄR.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Maten i midsommar – sill, grill & jordgubbar

15 måndag Jun 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fisk & skaldjur, fläskkött, grillat, huvudrätt, mat, nötkött, sallad, smårätt, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, förrätt, fisk & skaldjur, fläsk, grillat, huvudrätt, nöt, sallad, sås & röra, smårätt, tillbehör

flagga

Midsommar, det är drömmen om det goda livet. En liten sillbit på tallriken, i glaset lite OP Andersson eller Lysholms. På bordet står det en bukett sommarblommor – framåt kvällen kanske grillen kommer fram… Och så jordgubbarna, förstås.

Och är man som jag så vill man slippa allt det där med Små grodorna och dans runt midsommarstången. Jag begrep inte ens som barn vad vuxna tyckte var så sanslöst roligt med att springa runt en pinne med björklöv.

– Kom nu. Var med och dansa! Sa föräldrarna när jag var liten och gick på midsommarfirande.

– Varför då? svarade jag och stod helst kvar.

Den här djupt individualistiska inställningen höll på att bli en kris när 16-åringen var ett par, tre år gammal. Han hade aldrig varit på ”riktigt” Midsommarfirande, så jag och Hustrun satte honom i bilen och så åkte vi iväg till en festplats med extra allt. Det var folkdräkter och körsång och midsommarstång. Det var luftgevärsskytte och dans och en fickplunta i skogen bland trakten ungdom.

16-åringen som då var ungefär tre år traskade lydigt runt en stund, sedan sa han:

– Kan vi åka hem nu?

Ibland är det tur att man liknar sin avkomma. Eller om det är tvärtom.

bbqsås

Men nu var det maten det skulle handla om. Gör gärna en Matjessilltårta. Lite meck är det att få till den, men det är ett besvär som lönar sig för det är ett häftigt recept. Annars kan man testa någon av de enkla sillinläggningarna: Citronsill med timjan, Currysill eller Inlagd sill med prästost, gräddfil & stenbitsrom.

När det är dags att plocka fram grillen är jag själv mest förtjust i Fläskytterfilé med sweet chili-glaze och Hemgjord BBQ-sås & fläskytterfilé. Men Obelix-grillad högrev med chiliglaze, Hamburgare fyllda med feta och Revbensspjäll med BBQ-glaze är andra köttbitar som jag gärna lägger upp på tallriken en (förhoppningsvis) varm sommarkväll.

Vill du hellre grilla fisk så är Lax med ruccola-smör och Marinerad lax med kryddsmör & grillad citron  två favoriter.

puycheric 2013

När man pratar om grill-mat, så är det ett väldigt fokus på den bit som legat på grill-gallret. Det är lite synd för ofta är det tillbehören som lyfter måltiden. Jag själv är väldigt förtjust i Fransk potatissallad och Mangosallad. Funkar sanslöst bra till grillat fläskkött.

Men det finns ett recept som slår de andra med hästlängder. Det är Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta. Ska du bara testa ett recept av de här, välj Sommarsalladen. Lova.

Trevlig midsommar!

sallad m jordgubbar melon o feta

 

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Långbakad högrev av älg – enklaste maten

04 torsdag Jun 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, vilt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, vilt

Här kommer lektion två i konsten att laga mat utan att anstränga sig. Den här gången är det ännu enklare; man behöver inte ens göra sås.

Steg 1: Sätt in högrev av älg (eller av vanligt nötkött) i ugnen. Steg 2: Läs en bok, lek med barnen eller gör något annat trevligt i fem timmar. (Vänd köttet någon gång under tiden). Steg 3: Ta ut en mustig, välsmakande & supermör köttbit ur ugnen. Steg 4: Ät.

Är du med – nu börjar den lata matlagningen.

Det här behövs till 4 personer:
1 kg högrev med ben, älg eller nöt
1 eko-citron, skivad
2 gula lökar, skalade och halverade
1 vitlök, halverad
olja
smör
salt & svartpeppar
1 näve färsk timjan
2 lagerblad

Gör så här:
Sätt ugnen på 125 grader. Ta en gryta med lock som tål ugnsvärme. Olja grytan. Lägg ner köttet, salta & peppra ordentligt på bägge sidor. Lägg ner lök, vitlök, timjan och lagerblad. Täck köttet med citronskivor. Klicka över smör.

Lägg på locket. Sätt in grytan i ugnen i 5 timmar. Vänd köttet någon gång under tiden.

Ät gärna kornotto till, alltså hela korn som man tillagar som en risotto. Men det går såklart också bra med risotto, eller med vanlig kokt potatis.

Jag har stulit. Ja, inte någon fysisk vara. Det har jag inte gjort sedan jag i 11-års åldern snattade tuggummi på Ica. Men jag har stulit idén med att ugnsbaka utan vätska. (Det bildas ändå under tiden i ugnen). Idén kommer från den norska matbloggen Spiselandslaget. Tack för det Maj-Britt Aagaard.

Men annars är den här rätten ett försök att hantera älgkött. Vi får det från jägare, men ofta är det lite oklart vad det är för styckningsdetalj.

Och efter ett antal älgbitar som har varit ganska sega insåg jag att det måste till lägre temperatur. Därav denna långbakade älgbit, som jag tror är högrev.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsbakad lammbog med dillsås & ugnsstekta rotsaker

30 lördag Maj 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in gryta, huvudrätt, lamm, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

gryta, huvudrätt, lamm, sås & röra, tillbehör

ugnsbakad lammbog med dillsås

Lättare mat finns nästan inte. Man sätter in lammet i ugnen – och så läser man en bok eller gör något annat trevligt. Efter fem timmar tar man ut ett supermört kött med en maffig vinbuljong, som man använder till dillsåsen.

Ja, du läste rätt. Punkt 1: sätt in lammet i ugnen. Punkt 2: Gå och vila dig…

Det här behövs till 4 personer:
1 kg lammbog med ben
salt & vitpeppar
50 cl torrt, vitt vin
ev lite vatten
2 gula lökar, skalade, i stora bitar
1 morot, skalad, i bitar
1 hel vitlök, halverad

Dillsås
vinbuljong från grytan
2 dl crème fraiche
1 msk rivet citronskal från en eko-citron
1 msk pressad citronsaft
1 bunt dill, plockad och finskuren
salt & vitpeppar

Om man vill: morötter, palsternacka, lök, blomkål som ugnssteks under tiden

Gör så här:
Sätt ugnen på 120 grader. Lägg lammbogen i en ugnssäker gryta, salta & vitpeppra. Lägg i lök, morot och vitlök. Häll över vinet + ev vatten så att det täcker. Lägg på locket och sätt in grytan i ugnen i 5 timmar.

Gå och läs en bok, lek med barnen eller gör något annat du gillar. Men kolla ett par gånger att allt är okej i ugnen. Häll ev på lite vatten.

Ugnstek rotfrukter i en oljad ugnsform om du vill. Morot och palsternacka behöver ca 1 timme och 20 minuter i den låga värmen. Blomkål ca 50 minuter.

Dillsås
Sila av buljongen och häll det i en kastrull. Reducera (koka kraftigt utan lock) så att ca 2/3 kokar bort. Lägg i crème fraiche, citronsaft och rivet citronskal. Krydda med dill, salt & vitpeppar. Koka ett par minuter. Smaka så det blir en god balans mellan mustig buljong, gräddig crème fraiche och citrussyra.

Om man vill ha tjockare sås kan man reda den med lite Majsena.

Det kan verka underligt att ugnsbaka kött vid den här tiden på året. Men det är bara kalendern som säger försommar. De senaste veckorna har mer känts som höst här i Göteborg: regn, blåst och annan jävlighet.

Bättre då att gå in i köket och värma sig framför spisen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Filet Mignon au cidre – fläskfilé med lök, äpple, cider & crème fraiche

27 onsdag Maj 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in cider, fläskkött, fransk mat, huvudrätt, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

cider & dryck, fläsk, fransk mat, huvudrätt, sås & röra

fläskfilé m cider

Mat från Normandie, det är ofta ett möte mellan äpple, cider och crème fraiche. Tre pålitliga smakkompisar som låter aningen sötma möta lite syra.

Här tillsammans med fläskkött stek i ugn med ett lager bacon överst. Resultatet blir ovanligt smakrikt och saftigt – och en liten, liten smak av rökt bacon.

Det här behövs till 3 personer:
500 g fläskfilé eller fläskytterfilé
½ vitlöksklyfta i smala ”tändstickor”
salt & svartpeppar
½ pkt bacon
olja
3 schalottenlökar, skalade och halverade
2 fasta små äpplen med hyfsad syra
smör
2 dl torr cider, t ex fransk
1,5 dl crème fraiche, 34 %

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Putsa köttet (skär bort ev senor och överflödigt fett). Gör små hål med en vass kniv och stick ner vitlöksflagorna.  Salta & svartpeppra. Lägg på baconskivor och fäst med tandpetare.

Lägg fläskköttet i en oljad ugnsform. Kör i ugnen i ca 30 minuter. Vid 72 grader är det genomstekt men fortfarande saftigt. Lägg i löken efter 15 minuter.

Kärna ur äpplen. Skär i tunna klyftor. Stek dem en kort stund på varje sida i smör. Koka upp cidern. Lägg äpple i ugnsformen och häll på cider. Låt steka med de sista 5 minuterna.

Sila av cidersåsen från ugnsformen. Häll i en kastrull. Koka upp tillsammans med crème fraiche. Klart.

Vi har alla olika svagheter. Hustrun kan nästan inte gå förbi en chokladbit eller kanelbulle utan att stoppa den i munnen.

Jag själv har vansinnigt svårt för såskastruller. Det är som en osynlig hand styr mig till kastrullen – jag måste bara smaka lite.

Och när det gäller den här såsen på cider och crème fraiche… Då blir det många turer. Den är helt enkelt ovanligt god.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsbakad spetskål med linser, senaps-crème fraiche & timjan

22 fredag Maj 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, vardagsmat, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

spetskål m linser

Hustrun såg mycket skeptisk ut. Det var som om hon tänkte: ”Spetskål och linser, ska det föreställa middag?”

Kanske inte så underligt. Varken kål eller linser är hennes grej. Men jag gick loss bland kastrullerna och hittade på en enkel vardagsmiddag – eller mat som passar för en sommarlunch.

En stund senare satt vi vid matbordet. Hustrun lade upp, smakade – och så kom det:

– Det här var ju gott.

Yes!!

Det här behövs till 2 personer:
1 litet huvud spetskål (eller sommarkål)
olivolja
salt & vitpeppar

1 pkt färdiga gröna linser
2 schalottenlökar, skalade och tunt skivade
olivolja
ca 2 msk linsspad
salt & vitpeppar

Rikligt med färsk plockad timjan

1,5 dl crème fraiche eller turkisk yoghurt
1 vitlöksklyfta, skalad
2 – 2,5 tsk fransk senap
ca ½ tsk honung
salt & vitpeppar

Om man vill: klyftpotatis, ägg eller bacon

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Dela spetskålen i klyftor, ta bort ev fula blad. Skär bort en bit av den grova rotstocken. Olja en ugnsform, lägg i klyftorna. Droppa på lite olja. Salta & peppra. Kör i ugnen i ca 35 minuter. Vänd klyftorna en gång.

Fräs löken i olja tills den mjuknar. Häll av linserna, men spar lite av spadet. Skölj dem och låt dem fräsa med löken en stund. Salta & peppra

Blanda ihop den kalla såsen. Pressa i vitlöksklyftan i crème fraiche, smaka dig fram till rätt brytning mellan senap och honung. Salta & peppra.

Lägg upp allt och strö över färsk timjan. Det är viktigt, timjan höjer smaken massor.

Okej, jag vet att det finns människor som inte gillar kål, men det kan bero på ett taskigt möte med den ganska trista vitkålen. Spetskål är mycket mildare och godare, ungefär som den färska vitkålen som brukar säljas under namnet sommarkål.

Ett standardknep är att flytta handen från vitkålshyllan i affären och välja något godare. När du ändå är igång: Testa Spetskålssallad med honung & fransk senap, det är en kall sallad där vinägretten får skjuts av både sötma och styrka. Gott.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Lena i Wales om Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning | Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 307 250 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d