• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Fredagspasta med strimlat nötkött, champinjoner & crème fraiche

01 tisdag Sep 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, nötkött, pasta

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, nöt, pasta

En fredag stod vi där i köket med 2 kg fläskkotlett, 2 kg strimlat nötkött, 1 kg lövbiff, fläskkarré i långa rader och en jäkla massa paket med köttfärs…

Det låter som om vi hade övat inför pensioneringen och gått loss på matbutikernas samlade extrapriser, men det var mycket enklare än så – vi hade köpt en låda eko-kött direkt från några köttbönder.

Ganska smart, tycker vi. Man får lokalt producerat eko-kött av djur som fått beta ute och bidra till öppna landskap. Dessutom blir det billigare om man handlar direkt av bönderna.

Men priset är att man får mycket kött på en gång – sådär en 10 kg. Det mesta hivade vi in i frysen, men ett paket strimlat nötkött hamnade i stekpannan och fick bli en smakrik och smaklig fredagspasta.

Det här behövs till 4 personer:
500 g strimlat nötkött, t ex strimlad lövbiff
400 – 500 g champinjoner eller annan svamp
olivolja eller smör
salt & svartpeppar
3 vitlöksklyftor
1 tsk torkad timjan eller 1 msk färsk, hackad
2 – 3 dl crème fraiche, 34 % är godare
1 – 2 dl pastavatten (från pastakoket)
1 – 2 msk champinjonsoja eller japansk soja

400 g pappardelle eller annan god pasta

toppa med lite hackad örtkryddor (oregano eller timjan) och några droppar champinjonsoja

Gör så här:
Koka pastan al dente men spar lite av kokvattnet. Skala och riv vitlöken.

Skölj/torka av svampen och skär den i mindre bitar. Fräs i olja eller smör. Salta & peppra. Fräs köttet i omgångar i olja eller smör. Salta, peppra. Ha i timjan och vitlök.

Lägg svamp och kött i en gryta. Häll i crème fraiche och pastavatten. Koka ett par minuter.

Blanda pastan och såsen. Toppa med hackade örtkryddor och några droppar champinjonsoja.

Bönder som säljer direkt till konsumenter finns på många ställen och i många olika former. Det är Reko-ringar och gårdsbutiker, bondens marknad och olika former av ekonomiska föreningar.

Förmodligen finns det en bonde som säljer mat av bra kvalité nära dig också. Leta upp honom eller henne – det är väl investerad tid.

Dessutom känns det bra att veta var maten kommer ifrån.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Spaghetti med aubergine & tomatsås

24 måndag Aug 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, pasta, vardagsmat, vegetariskt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, pasta, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

I veckan som gick drog jag ut en tand. Det är inget sensationellt med det, men det fick mig att planera maten lite annorlunda.

Jag köpte på mig en massa lättuggad mat: blomkål och aubergine och fisk… Och så gick jag igång.

Den första dagen blev det kolja med kokt mixad blomkål och mosad potatis. Helt okej, tyckte till och med hustrun. Men när jag gjorde en indisk vegetarisk gryta med potatis, blomkål och linser, då blev det annan respons.

– Ska jag ha den här rätten på bloggen? frågade jag hustrun.

– Kan du väl, sade hon. Men vad ska du kalla den: Tråk-mat?

Jag förstod vinken, trots att den inte var så fin. Någon indisk vegetarisk gryta kommer inte att publiceras förrän jag har gjort om den.

Men fyllig spaghetti med aubergine & tomatsås godkändes av hustruns smaklökar, så den kommer här.

Det här behövs till 3 – 4 personer:
ca 300 – 400 g aubergine
olivolja
salt & svartpeppar
1 – 2 lökar, gula eller röda
lite tomatpuré, kanske 1 tsk
1 burk tomater, hela eller krossade
lite vatten, kanske en fjärdedels burk
3 – 4 vitlöksklyftor
en näve hackade örtkryddor, t ex basilika och oregano

300 pasta

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader om du ugnssteker auberginen annars plockar du fram en stekpanna.

Skär auberginen i ganska små tärningar. Lägg dem i en oljad ugnsform, salta & peppra . Ringla över lite olja och kör i ugnen ca 25 minuter. Rör om en gång.

Eller stek i stekpanna. Funka också men det är mer besvär och det går åt mycket mer olja.

Skala lök och vitlök. Skiva löken och fräs i olja. Salta & peppra. Tryck i lite tomatpuré och fräs även den. Häll i tomaterna (klipp sönder dem först om de är hela) och lite vatten. Koka i 20 minuter.

Blanda i auberginen och koka i ytterligare 10 minuter.

Hacka örtkryddorna och blanda i dem på slutet.

Koka pastan under tiden.

Aubergine är en favorit hos mig. Den suger följsamt upp andra smaker och funkar ofta fantastiskt bra. Men den är lite… lättuggad (meningen när man dragit ut en tand).

Lättuggat är även pasta och tomatsås, så den här maten saknar lite crunch. Om jag lagar den igen testar jag nog med hackade rostade mandlar (fantastiskt gott), eller kanske med hackade valnötter. Men det får dröja några veckor, så jag inte skriker om en nötbit skulle hamna i hålet efter tanden.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

#Roligare vardagsmat lever vidare på Instagram

20 torsdag Aug 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fläskkött, fransk mat, huvudrätt, kyckling, mat, pasta, vardagsmat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fläsk, fransk mat, huvudrätt, kyckling & fågel, pasta, vardagsmat

Projektet med roligare vardagsmat lever vidare. Men man får sätta en hashtag framför ordet – och man måste kanske leta på Instagram. Dit har bloggen Min lilla kokvrå tagit det som en gång var en bloggutmaning.

Det var i juni som jag och Kokvrå-bloggaren försökte skapa en utmaning för andra matbloggar. Man kan väl inte säga att vi drunknade i förslag…

Men på den här bloggen postade jag sju läckra recept som jag hoppades skulle göra vardagsmaten till en glad njutning. Det var allt från enkla pastarecept till sydfransk omelett och en sallad med isterband.

Min lilla kokvrå publicerade sex goda och lättlagade rätter med pasta, korv och fisk. Dessutom en supersnabb thaigryta för de som ville ha andra smaker i munnen utan att lägga hela vardagskvällen vid grytorna.

Louise blogg hängde på och skrev God vardagsmat med allt från kyckling och nudelwok till den svenska klassikern torsk med ägg och persiljesås. I Sommarmeny är förslagen lite somrigare (såklart!). Där samsas räksallad med matjessill och vitlöksräkor med aioli.

Maria, en av dem som läser den här bloggen, hörde av sig med ett lätt sätt att laga mat direkt från frysen. Där tar hon fryst fläskfilé och lagar den som tjälknul.

In med fläskfilén i ugnen när den värms upp. Efter en stund går det att klippa bort plasten. Krydda med svartpeppar. Stek filén tills innertemperaturen är 75 grader.

Ta ut köttet och lägg det i en lag för tjälknul – alltså vatten, salt, svartpeppar, socker, enbär och timjan. Låt köttet ligga i några timmar. Ta då upp det och skiva tunt, så räcker köttet länge.

Av stekresterna i ugnsformen kan man göra sky, tipsar hon.

Visst, vi var fyra som på något sätt deltog i bloggutmaningen Roligare vardagsmat. Det var väl kanske inte det massiva genomslag jag hade hoppats på…

Men man får väl skylla sig själv om man börjar i juni, när alla bara tänker på midsommar och sill och grill och semester. Men nu är det augusti, många har återvänt från pandemisommarens utflykter. Många rusar hem från jobbet och tänker ”Vad ska ha för mat idag? Pasta år vi igår och kyckling dagen innan. Och lax ska vi ha på fredag…”

Just i det läget är det bra med #roligarevardagsmat. För tillsammans kan vi bli en liten proteströrelse som kräver mer glädje i köket och roligare vardagsmat.

Själv får jag väl leta upp mitt avsomnade Insta-konto, och börja posta bilder. Kanske skulle jag börja med enkel tarte flambée med stenbitsrom & färsk rödlök.

Gott och enkelt – och det var väl det som var meningen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Svartvit linguine med bläckfisk & räkor

08 lördag Aug 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, pasta

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, pasta, snabbmat

Linguine som färgats svart av bläckfiskens bläck heter Linguine al nero di seppia. Åtminstone är det vad som stod på en förpackning svart pasta som vi fick av en släkting för en tid sedan.

Kul present tyckte jag och gick genast i gång. ”Hmm, bläckfiskpasta måste man ju äta med bläckfisk. Och räkor. Och en massa vitlök och chili och persilja…”

Så där gick jag och tänkte – och en dag så stod den på bordet, min egen linguine med bläckfisk och räkor. Men pastan hade blivit svartvit, för bläckfiskpastan hade blandats med vanlig vit linguine. Klart trevligt för ögat.

Skulle du vilja gå loss ännu mer, så koka musslor och blanda ner – då har du en riktig Pasta linguine Frutti di Mare.

Det här behövs till 4 personer:
400 g linguine eller annan pasta, blanda gärna svart och vit pasta
150 g bläckfiskringar, naturella (inte panerade)
600 g oskalade räkor = 200 g skalade
olivolja
salt & svartpeppar
4 vitlöksklyftor
3 chili, spansk peppar
1 liten bunt slätbladig persilja

Gör så här:
Skala och skiva vitlöken tunt. Dela chilifrukterna och skrapa ur kärnorna (om du inte vill ha superstark mat). Strimla. Hacka persiljan.

Skala räkorna och skär bläckfisken i tunna ringar (om det inte redan är klart).

Koka pastan.

Stek vitlök och chili i olivolja en liten stund. Blanda ner bläckfiskringar och stek i ytterligare 2 minuter. Salta & peppra.

Blanda pastan med bläckfisk, vitlök, chili och räkor. Strö över hackad persilja och låt allt bli varmt.

Jag är ingen större expert på italiensk mat. Men om jag fattat rätt så äter man linguine till skaldjur för att det är en mer kompakt pasta – som inte skaldjurens skal skär sönder så lätt.

Nu är jag ingen större expert på bläckfisk heller, men jag måste berätta om ett recept jag såg när jag kollade runt. Man tar naturella bläckfiskringar. Tinar dem om de är frysta. Panerar och steker i rikligt med olivolja. Sedan sätter man sig i sensommarskymningen och äter dem med aioli, kanske med en pilsner eller ett glas rosé.

Någon mer än jag som blir hungrig?

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Enkel tarte flambée med stenbitsrom & färsk rödlök

31 fredag Jul 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, smårätt

≈ 1 kommentar

Etiketter

förrätt, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, smårätt, snabbmat

Förra året bodde vi två veckor i ett skjul i Provence. Värdfamiljen kallade i alla fall det lilla hus vi hyrde för The Shed, men det var ett ganska hyfsat skjul med en pool där man kunde ligga och titta upp på de skuggande pinjeträden.

Pandemisommaren 2020 kommer vi inte längre än till Österlen mellan Ystad och Simrishamn. Bada är det ingen som tänker på – någon verkar ha missat det där med att sätta på värmen. Men vi vandrar vid havet och kör mellan fält med sockerbetor och moget vete.

Årets boende är i Garaget. Värdfamiljen kallar den lilla lägenheten så, för att utrymmet en gång varit platsen för gårdens traktor och bil. Men det är ett helt okej garage med allt man behöver för en semestervecka.

En dag tar vi en tur till Coop i Simrishamn, och kommer hem med allt som behövs för en ovanlig tarte flambée: färdiga pizzabottnar och stenbitsrom, rödlök och crème fraiche.

Jag erkänner att jag har svurit i matkyrkan. Färdig pizzabotten och skandinavisk stenbitsrom. Men det blir en lyckad cross over. Rommen adderar sälta till tarte flambéen – och det blir en läcker ”pizza”, perfekt för en middag på uteplatsen.

Bara någon hade satt på värmen så det inte var så förbannat kallt. 

Det här behövs till 2 personer:
2 riktigt tunna pizzabottnar
(drygt) 2 dl crème fraiche
1 röd knipplök
ca 2 dl riven ost
100 – 150 g stenbitsrom eller annan rom
svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Riv osten och skiva rödlöken. Sätt in en ugnsplåt i ugnen.

Lägg en pizzabotten på ett bakplåtspapper. Bred ut crème fraiche, rödlök och riven ost.

Ta ut den varma plåten och flytta ”pizzan” till plåten. Grädda enligt anvisning på förpackningen.

Toppa tarte flambéen med stenbitsrom. Vrid över svartpeppar.

Om du nu tycker att någon jävla ordning får det väl ändå vara i ett kök – och vill göra en tarte flambée med ojäst deg och tradionell fyllning så hittar du receptet här.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Smakrik pasta med mangold & rostade pinjenötter

23 torsdag Jul 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, pasta, vardagsmat, vegetariskt

≈ 1 kommentar

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, pasta, snabbmat, vardagsmat, vegetariskt

Fräsch, vegetarisk pasta med mycket smak. Snabb och lättlagad. Fyllig med riven parmesan.

Någon däremot?

Nä, trodde väl inte det – så här kommer receptet.

Det här behövs till 4 personer:
80 g pinjenötter (2 påsar)
3 vitlöksklyftor
350 g mangold
olivolja
salt & svartpeppar
1 tsk torkad timjan eller 1 msk färsk
2 – 3 dl vatten från pastakoket
2 dl riven parmesan eller Grana Padano

400 g pasta

Gör så här:
Rosta pinjenötterna i en torr panna tills de börjar få lite färg. Riv osten.

Skala om skiva vitlöken. Strimla röda stjälkarna på mangolden om de är grova. Grovhacka de gröna bladen.

Fräs stjälkarna och vitlöken i olivolja. I med de gröna bladen. Fräs tills de är al dente. På med salt, peppar & timjan. Häll i vatten från pastakoket. Blanda ner riven parmesan.

Ja, och koka pastan, såklart.

Ät & njut. Kanske ett glas Bardolino eller annat lätt rödvin från Italien om andan skulle falla på.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Toast Skagen – för helt vanliga sommarkvällar

20 måndag Jul 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, mat, smårätt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

förrätt, fest & meny, fisk & skaldjur, klimatsmart, smårätt

Vad gör man en helt vanlig sommarkväll när lågtrycken vandrar in över landet som om det vore september? Letar efter något som piggar upp – i mitt fall lite mat.

Så jag kikar runt i skåpen. Och titta, där finns frysta räkor och dill och majonnäs och stenbitsrom och vitt bröd. Det räcker till en toast Skagen, som får bli middag tillsammans med kokta ägg och avokado och lite annat småplock.

Visst en Skagen ska göra på färska räkor, löjrom och egen majonnäs. Det blir godare. Men min fattigmansvariant funkar förvånansvärt bra.

Och jag blir klart uppiggad. Vilket var meningen.

Det här behövs till 2 personer:
2 skivor vitt bröd, gärna surdegsbröd
smör
200 g räkor med skal
drygt 1 msk majonnäs
hackad dill
salt & svartpeppar
ett par droppar pressad citron
ca 2 tsk rom, stenbitsrom eller annan rom som du har råd med

Gör så här:
Skala räkorna. Grovhacka dem och blanda med majonnäs och hackad dill. Smaka av med salt, peppar och några få droppas citron.

Kantskär brödskivorna och dela dem i halvor. Stek gyllene i smör och lägg på assietter. Lägg räkblandningen på bröden. Toppa med rommen och gärna en dillvippa.

Citron ingår inte i originalreceptet, men jag tycker det ger en fräschare smak. Vill du göra egen majonnäs så kan du göra en aioli. Men ta bara neutral olja, uteslut vitlöken och var försiktig med dijonsenap.

Ändå är det värt att följa recepter. Det är mycket enklare att lyckas med en aioli; den lilla brödbiten gör att den inte skär sig lika lätt som en vanlig majonnäs.

Jag tog det som fanns hemma när jag fixade den här maten. Och just så gjorde Tore Wretman – i alla fall om man får tro journalisten Staffan Heimersson som citeras i Mitt kök:

”Tore och besättningen tävlingsseglade i Tores mahognybåt Salta Marina 1956. Det blev stiltje. Segerchanserna försvann, besättningen deppade. Behöver piggas upp, tänkte Tore och tittade efter vad som fanns ombord. Inte mycket. Men han hittade ägg och olja, räkor, vitt bröd, lite löjrom och dill. Tore stekte brödet,  snodde till en majonnäs, blandade ihop och formade ett duvägg av löjrommen att lägga ovanpå.

-Vad kallar du den här lilla läckerbiten? frågade en besättningsman.

Tore tittade ut över vattenvidderna, och i fjärran såg han Jyllands nordspets. Fann sig snabbt:

-Men kära hjärtanes, sa han, det här är ju en typisk Toast Skagen!”

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Smakrik kycklinggratäng med soltorkad tomat & spenat

09 torsdag Jul 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, kyckling, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, kyckling & fågel

Här kommer ett recept för en riktigt god fredagskväll. Häll upp ett glas inte alltför strävt fött vin, kanske en Pinot noir. Plocka fram tomater och spenat och crème fraiche ur skåpen. Ta kycklinglårfiléer och bryn dem (mycket godare än bröstfiléer om du frågar mig).

Lägg allt i en form och kör den i ugnen. Det ger dig lite tid att smutta på vinet under tiden som du fixar tillbehören. Duka fram allt på bordet.

Ät & njut. Det här är matlagning när den är som lättast. Och det är mat som passar både till en familjefest i oktober och till en semestermiddag i juli när vädret har glömt bort att det ska vara varmt på sommaren.

Det här behövs till 7 – 8 personer:
1,4 kg kycklingfilé
olivolja
salt & svartpeppar
1 burk soltorkade tomater, strimlade (120 g tomater avrunnen vikt)
2 – 4 klyftor vitlök, skalad
1 – 2 chili, strimlad
drygt 2 dl riven parmesan
ett par nävar spenat, 120 – 150 g
3 dl crème fraiche
6 dl kycklingbuljong, vatten + tärning eller fond
ca 200 g goda körsbärstomater, gärna i olika färger
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad oregano
färsk, plockad oregano att strö över

Ris, pasta eller couscous

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skala vitlöken. Strimla de soltorkade tomaterna. Dela, kärna ur och strimla chilin. Dela tomaterna. Riv parmesanen.

Fräs spenat, pressad vitlök och chili i olivolja tills vattnet har kokat bort. Salta & peppra. i med soltorkad tomat, créme fraiche och kycklingbuljong. Koka upp och tillsätt parmesan så att den får smälta.

Fräs kycklingfiléerna tills de har fått bra färg. Salta & peppra. Lägg filéerna i en (stor) ugnsform. Häll spanat- och tomatröran över. Peta ner halverade tomater.

Kör i ugnen i ca 15 minuter. Kolla så kycklingen är genomstekt – inget rött kött eller röd köttsaft.

Koka ris, pasta eller couscous.

Det finns bara en sak jag ogillar med den här kycklinggratängen – jag har inte hittat på originalreceptet själv. Basen är Tareq Taylors krämiga italienska kycklinggratäng. Jag har bara grejat runt lite med ingredienserna…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

06 måndag Jul 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, grillat, mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, grillat, sallad, tillbehör, vegetariskt

Lägg rabarberstjälkar på grillen (eller stek dem i pannan) så smaken blir mildare. Söta rabarbern med honung och skär ner jordgubbar och färsk lök till en fräsch sallad.

Sötman i den här salladen blir perfekt till rökt sidfläsk eller till grillad halloumi. Och så blir det väldigt mycket svensk sommarkväll. I alla fall med rökt sidfläsk.

Det här behövs till 4 personer:
4 rabarberstjälkar
olivolja (om du steker dem)
svartpeppar
3 – 4 msk flytande honung
ca ½ l jordgubbar
1 färsk knipplök

Gör så här:
Tänd grillen om du ska grilla rabarbern.

Skär av toppen och botten av rabarberstjälkarna. Skär den i 4 – 5 cm långa bitar (för grill) och 1 cm långa bitar (för stekning). Skala och strimla löken. Snoppa och skär jordgubbarna i mindre delar.

Grilla eller stek rabarberbitarna tills de börjar mjukna. Blanda med honung, jordgubbar och lök. Kvarna över svartpeppar.

Stek eller grilla halloumi och sidfläsk.  

Jag tillhör kategorin tidsoptimister. Tror alltid att jag hinner med ännu en sak – men resultatet blir bara att jag kommer försent. 

Idag var det tur. Jag missade Bolaget med två minuter. Istället blev det folk-IPA från Ica – och det blev en lyckad matchning. De blommiga tonerna i ölet fick en kompis i salladens frukter. Ölets beska fann sina polare hos köttet och halloumin.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Enkel sommarsallad med jordgubbar & melon

26 fredag Jun 2020

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, sallad, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

sallad, tillbehör, vegetariskt

Vi stannar en vecka i sommarstugan vid Kalmarsund. Vädret är varmt, livet okomplicerat och maten enkel.

Det blir grönsaker från Olas gårdsbutik i Bröms på gränsen mellan Småland och Blekinge. Fisken kommer från Blomlöfs och ibland blir det en tur till Torsås där Ica och Systemet får släppa ifrån sig lite godsaker.

Det är inte så petnoga med hur man lagar maten. Våg saknas i stugan och måttsatsen gick och gömde sig i slutet av förra århundradet.

Och så gör man som Kajsa Varg, man tager det man haver. I mitt fall var det lite melon, jordgubbar och lök som blev en sallad med bara lite svartpeppar och några droppar olivolja.

Det är smaker som gifter sig bra, och så är det just så där sommerenkelt.

Det här behövs till 4 personer:
½ – 1 mild lök, t ex knipplök
½ – 1 l jordgubbar
några klyftor vattenmelon eller annan inte alltför söt melonsort
några droppar olivolja
svartpeppar från kvarn
1 chili, spansk peppar, om man vill

Gör så här:
Skala och hacka löken. Skölj, snoppa och dela jordgubbarna. Skär melonen i klyftor, kärna ur och skär i mindre bitar. Kärna ut och strimla chilin om du vill.

Lägg allt på ett fat. Droppa över olivolja och kvarna över lite svartpeppar

Sallader med frukt passar bra till fläskkött, tycker jag. Sötman i frukten hittar en kompis i fläskköttets lilla sötma. Vill man ha det enkelt gör man den här salladen. Men testa gärna sommarsallad med jordgubbar vattenmelan & feta eller mangosallad -perfekt till grillat fläskkött.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 902 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d