• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: vin

Puychéric – fräsch sommarrosé

28 lördag Maj 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in vin

≈ 5 kommentarer

Etiketter

rosévin

puychéric

Det är lika bra att erkänna det på en gång: jag avskyr vinter och kyla, regn och mörker. Du vet så där som det ser ut i Sverige under de flesta av årets månader.

Kanske är det därför som jag gillar rosévin. Just för att det bär med sig ett löfte om sommar och solvarma stenar och ljumma kvällar. Allt det där jag längtar efter under nästan hela året.

Så när rosésäsongen startar i april knatar jag snabbt iväg till Bolaget och får med mig ett par flaskor hem. Sedan sitter jag där – lätt huttrande – och sippar på vinet. Och drömmer mig bort till Frankrike.

Senaste vinet att drömma sig bort med var en Puychéric 2015 (69 kronor på Systemet). Det är en bra sommarrosé; fräsch och inbjudande med en nästan blyg lukt av smultron och blommande sommaräng. Klart matorienterat med hyfsad syra och bara en hint av smultron i smaken. Precis när man sväljer finns en liten, liten bitterhet som liksom säger: nu är det läge för mat.

I vårt fall var det sallad med torskrygg och mild aioli-dressing (snart på en blogg nära dig). Det här var sällskap som gillade varandra. Både maten och vinet trivdes.

Och jag, när jag satt där och åt så längtade jag efter varm sommar och lediga dagar, Nu är det bara ett par veckor kvar innan vi åker till La Ciotat, ett par mil öster om Marseille. Men där får det nog bli en flaska rosé från Provence. Puychéric kommer ju från grannregionen, Languedoc, på andra siden Rhône-deltat.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Turckheim Pinot Gris – fräscht & fokuserat

18 onsdag Maj 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, vitt vin

turckheim pinot gris 2014

Få viner från Alsace kan fylla mig med så olika känslor som Pinot Gris. Det kan vara platt och jolmigt och allmänt oinspirerande… Eller alldeles underbart.

Till den senare kategorin hör Turckheim Pinot Gris 2014.  Det är ett fräscht, fylligt och fokuserat vin där syran är tillräckligt hög för att stå upp mot den lilla restsötman.

I lukten finns det päron och honungsmelon. Aningen kryddigt och med en liten känsla av en blomsteräng så här de första varma vårdagarna. I munnen är det ett vänligt och liksom blommigt vin där aningen syra bryter mot lite sötma. Bäst i smaken är den lilla uppstramande bitterhet som finns allra sist i smaken. Du vet det där som smakar just när man svalt klunken.

Vi drack en flaska till lax med baslikakryddad nobissås – och här finns anledning att göra ett tillägg till ett tidigare inlägg. Såsen funkar bra till torskrygg som jag skrev för ett par veckor sedan, men den funkar ännu bättre till en laxbit.

Så nästa gång det är fredag eller läge att fira lite av någon annan anledning. Ta en tur förbi fiskhandlaren och köp en bit lax, sväng förbi Systemet och få med dig en flaska Turckheim Pinot Gris för 95 kronor. Sedan är det bara att åka hem och gå loss bland kastrullerna.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Vårmeny för dagar när livet är ovanligt lätt att leva

06 fredag Maj 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, meny, ost & efterrätt, smårätt, vegetariskt, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, förrätt, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, ost & efterrätt, rosévin, vegetariskt, vitt vin

puycheric 2014

Sista gången jag funderade på att bli läkare var i sju års-åldern. Jag hade varit hos doktorn och tyckte att det fanns två häftiga jobb i världen. Antingen skulle man köra lastbil eller också skulle man gå runt med vit rock och bota människor.

Det här var ganska länge sedan, typ 50 år sedan. Men viljan att bota människor tycks finnas kvar, fast nu tror jag mer på mat och umgänge.

Det är botemedlet mot vintern och allt frysande, alla uppdragna axlar som har skyddat mot novembers tristess och februaris snöyra. Nu är det vår, och äntligen kan sommarmänniskor som jag börja leva.

Mitt recept för den som vill tina upp från vintern ser ut så här:

Ta ett par rostade baguetteskivor och toppa med lite Brandade, den kryddiga provencalska torskröran. Lägg upp ett par oliver och plocka fram en flaska rosé, gärna Puycheric som har piggnat till i år. Sätt dig på balkongen eller uteplatsen, sippa på vinet och ta lite tilltugg – glöm inte vännerna. Prata med varandra och se solen försvinna bakom trädtopparna.

När det börjar bli lite svalt ute travar ni in i köket, njuter en smula av värmen från ugnen där Sparris rostas med feta, pinjekärnor & honung. (Gratängformen kan stå färdig så att det bara är att trycka in den i ugnen.)

På samma sätt är det med huvudrätten, Rödspätta med serranoskinka, basilika-smörsås & stekt tomat. Ugnsformen med de rullade spättafiléerna kan stå färdig, bara att köra den i ugnen.  (Det är rätt praktiskt om såsen och tillbehören är förberedda också – så slipper du parkera i köket.)

Efter fisken är läge att bara sitta och prata en stund. Kan vara bra med en extra flaska vin. Jag skulle nog välja en fräsch Pinot Gris med hyfsad syra, så det inte blir den där kladdiga, platta känslan som druvan kan ge om man har otur. Kanske ett par flaskor från kooperativet i Turckheim i Alsace.

Till sist höjdpunkten för alla dessertälskare Citrontarte med jordgubbssås. Gott, sött men ändå fräsch när syran från citronen balanserar det söta.

Och så en kopp kaffe. Sedan kan man sitta kvar länge vid bordet och prata.

Men det bästa av allt: medicinen mot vinterns köld och trötthet fortsätter på dagarna. På söndag ska det bli mellan 20 och 25 grader varmt.

rullad rödspätta m serranoskinka

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Cotes du Rhône Saint-Esprit – rött vin till Första maj

30 lördag Apr 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

saint esprit 2016

Jag har en kompis i sossarna som tycker att alla ska få äta gott och dricka gott vin. Det är lätt att hålla med: det goda i livet ska vara för alla, inte bara för ett litet fåtal.

Och vill ha du ett bra rödvin till Första maj, så knata in på Bolaget och rycka en flaska Cotes du Rhône Saint-Esprit 2014 (95 kronor).

Trava sedan hem med flaskan, häll upp ett glas och känn lukten av fatlagring, söta bär och kryddigt, lite strävt rött vin. Stek en köttbit och njut av hur proteinerna i köttet gör vinet lenare och mjukare.

Det är ett riktigt bra vin som också utsetts till mest prisvärda rödvin i prisklassen 90 – 99 kronor av Vinordic Wine Challange. Men i min smak är det ännu på gränsen till för ungt. Det är som om det pågår en liten fajt mellan tanniner i tonåren och det där silkeslena som finns längst in i smaken.

Så mitt förslag är: Köp ett par flaskor, göm dem längst in i garderoben under lite gamla strumpor – eller vad du nu har på golvet i garderoben – och glöm bort dem till nästa år. Den Första maj 2017 plockar du fram dem – och kan förhoppningsvis känna hur det silkeslena i smaken har vuxit, och tanninerna sitter där fint i ett hörn.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Terre de Mistral & Mont-Redon – goda & pålitliga Rhône-viner

10 söndag Apr 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

terre de mistral & mont-redon

Det finns två helt olika sätt att förhålla sig till det goda i livet. Ett sätt är att snabbt äta upp godsakerna och ta rejäla klunkar av vinet – för man vill liksom fylla upp munnen med allt det goda.

Ett annat sätt är att ta lite i taget. Stoppa in en liten köttbit eller ostbit, smutta på vinet för att få det att räcka längre – för man vill liksom hinna med att njuta så mycket som möjligt av det goda.

Härom dagen åt vi middag med vänner hemma vid det urgamla slagbordet. Hustrun, som tillhör den första kategorin, gick ut i Usain Bolt-tempo. Själv påminner jag mer om en trött hund på kvällspromenad. Jag luktar och lufsar mig genom maten – men sedan slutar det med att jag äter mest. Förmodligen har större delen av vinet runnit ner i min strupe.

Middagen, det var rådjurssadel för att fira att ett födelsedagsbarn nått klart mogen ålder. Jag valde vin – och som en händelse hittade jag ett par Rhôneviner. (Konstigt det där att jag så ofta hitta vita Alsaceviner och röda Rhôneviner…)

Men det blev två riktigt bra och goda viner. Terre de Mistral 2014 (79 kronor) är lite som den bussiga kompisen. Trevlig, fruktig lukt med toner av körsbär och björnbär. Just de tonerna gör det till ett piggt och liksom läskande vin. Gott till rådjurssalden, men funkar bra när man bara vill ha ett glas rejält vin utan mat.

Dessutom ekologiskt. Tack för det.

Réserve Mont-Redon 2014 (109 kronor) är lite stramare. Lite mer stolt hållning och rak rygg; lite mer det-ska-vara-kött-till-det-här-vinet-känsla. Bägge vinerna är gjorda på blandningar där Syrah-druvan ingår. Men åtminstone i min näsa är Syrah-lukten mycket tydligare i Mont-Redon. Lukten är liksom ”köttig” med inslag av fat och – tror jag – björnbär.

Men viktigast av allt: Det här är två viner som jag gärna går ner till Bolaget och köper igen. Det är två riktigt trevliga viner. Oavsett om du snabbt vill fylla munnen med vinet, eller om du är som mig – och den trötta hunden på kvällspromenad – så du gärna sitter där och luktar och luktar innan du tar första klunken.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Periquita Reserva – en sommarbox ”för alla”

01 fredag Apr 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

periquita 2013 box

På sommaren brukar vi ofta ha en box rött vin stående. Bara att ta ett glas till den grillade köttbiten – eller hälla upp några droppar när vännerna tittar förbi.

På samma sätt är det på jul och påsk. Vänner kommer på besök – ibland är det tre personer som äter mat, ibland sju.

Periquita Reserva 2013 (249 kronor) blev årets första box. Det är ett praktiskt vin, lättgillat och liksom gjort för att passa till det mesta. Funkar till köttbiten och potatisgratängen. Skämmer inte ut sig om man tar ett glas och knaprar på lite tilltugg.

Man kan säga att det är ett vin för alla. Fruktigt, lite fatlagrat och med en ton av mörka körsbär. Det är just det sötfruktiga som gör att vinet så lätt slinker ner genom strupen, men i längden blir det lite för sött för egen smak.

Omdömet? Tja, man kan säga att det är ett vin för ett okomplicerat glas vin efter badet. Eller att det är ett boxvin ”för alla”.Men jag har en känsla av att förra årets box var bättre.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Puychéric – lite godis, mycket gott

19 lördag Mar 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rosévin

puycheric 2014

Har man otur när man köper rosévin så kan man komma hem med en flaska syntetiskt godis – och det är verkligen inte gott.

Men håller man sig till franska viner så ökar chansen att det är ett matorienterat vin som håller godistonerna på rätt avstånd. Det gäller också för Puycheric 2014, som är en sympatisk, lättgillad rosé.

Det är ett vin gjort för ljumma kvällar när livet är lättsamt. Kanske lite fransk mat därtill. Kyckling, oliver eller en aioli med fisk och grönsaker.

Vi tjuvstartar i mars – vem vill inte leka ljummen kväll när livet är lättsamt… På tallriken Coq provencal, tuppgryta från Provence med vitlök, oliver och marinerade kronärtskockor.

I glaset en skvätt Puychéric med bara aningen godiston. Det luktar lite hallon, på gränsen till hallonbåtar om vinet. I munnen finns en liten strävhet som stramar upp smaken och gör den klart matorienterad.

Puychéric 2014 känns fräschare och piggare än förra årets upplaga – i alla fall som jag minns smaken. 69 kronor vill Systemet ha för en flaska.

Det kan det vara värt för att få känna vibbarna av ljumma kvällar redan i mars.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

M de Minuty & tulpaner – snart är det vår!

04 fredag Mar 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rosévin

m de minuty rosé

Det är med rosévin som det är med tulpaner. När våren närmar sig börjar man längta.

Och en dag när ljuset kändes som vår, men termometern hade lite svårt att hänga med blev det läge för bägge. På bordet en bukett med tulpaner, i glasen en skvätt M de Minuty 2014 (107 kronor på Bolaget), och på tallriken torskrygg med den provencalska sardellröran anchoïade.

M de Minuty har den laxbleka färgen från Provence och den där trevliga nedtonade roséstilen där godislukten bara kan anas. Annars är det en försiktig lukt av smultron och blomsteräng som möter näsan. Även i munnen är det ett ganska försiktigt men läskande vin med lite, lite bitterhet som stramar upp smaken på slutet.

Gott till sardellröran och torsken. Trevligt med solen som skiner. Men kanske bäst av allt – snart är det vår!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Petit Chablis – fräscht & citruspiggt

24 onsdag Feb 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in vin, vitt vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

vitt vin

petit chablis 14

Jag vet inte om du har sett det någon gång, men en del som ska lukta på vin gör det liksom med en näsborre i taget. De håller vinglaset på ena sidan och så vinklar de ner halva näsan mot glaset.

Jag här aldrig förstått vitsen, men tänkt att det nog är ett konstigt exempel på snobbism.

Nu är jag där själv – inte så att jag luktar på vinet från sidan. Men en förkylning gör att det bara är en näsborre i taget som funkar. Det är ingen snobbism, men det är ett handikapp: jag vet inte riktigt om jag kan lita på lukt och smak när det gäller Petit Chablis 2014.

Men när jag trycker ner den näsborre som för tillfället funkar så hittar jag citrus och den lilla bitterheten i citrusskal, päron och lite lukt av stenflisor – du vet så där som det luktar när man slår stenar mot varandra. I munnen är det piggt, fräscht och citrusbetonat.

Hustrun som inte är så snobbig – hon luktar till exempel med hela näsan – sade att det var ett ”surt” vin. Jag håller inte med, men citrusinslaget är påtagligt.

Petit Chablis är ett användbart vin. Funkar lika bra till skaldjur och vit fisk som till ett glas före maten. Men jag kan ändå inte släppa minnet av förra årgången. Den kändes ännu piggare och godare. Fast det kanske bara är den jäkla förkylningen som spelar mig ett spratt.

Visst ja, priset. 119 kronor vill Bolaget ha för en flaska.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

von Winning Riesling – förförande gott till milt kött

31 söndag Jan 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

vitt vin

von winning riesling

Tillhör du de dogmatiker som tror att man inte kan dricka vitt vin till kött? Då finns det en kombination du måste testa. Det är milt kött – fläsk till exempel – och Riesling med bra syra och liten restsötma. Det är verkligen förförande gott, särskilt om det finns grädde i maten.

Vi fixade till Wallenbergare med gräddsås i helgen. Det är ingen kalorisnål mat direkt. Grädde i pannbiffarna och grädde i såsen, men det är milt och gott.

Till maten drack vi en flaska von Winning Riesling 2014. Syran satt där den skulle. Den lilla restsötman skötte sig fint, diskret så man bara kunde ana den.

Om man dricker Riesling till den här maten, så får vinet spela den roll som lingonsylt har i traditionell svensk husmanskost. Den piggar upp, samtidigt bryter grädden udden av syran.

Om du inte vill testa med lingon, så kan du ta jordgubbar och äta dem med glass – effekten blir den samma.

Von Winning Riesling är ett ungt vin men med trevliga toner av honung, päron och blommor i lukten. Smaken har den där balansen mellan hög syra och aningen sötma som jag redan hyllat.

På Bolaget får man langa upp 113 kronor för en flaska. Värt varenda krona, om du frågar mig.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 882 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d