• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: vin

Parallèle 45 – lättgillat till lamm & biff

21 måndag Dec 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

parallele 45

Läge för en middag med kött och hyfsat rödvin nu under julledigheten? Eller letar du efter ett schysst rödtjut till fredagsbiffen?

Då kan du testa en flaska 2012 Parallèle 45 från Rhône-dalen. Det är ett lättgillat vin med tillräckligt stolt hållning för att stå upp mot en biff eller en bit lamm. Men samtidigt tillräckligt mjukt för att låta maten vinna konkurrensen om mest dominerande smak.

Vinet är gjort på Rhône-druvorna Grenache och Syrah. Även om det är 60 procent Grenache i vinet, så är det Syrah-druvan som håller i taktpinnen, i alla fall vad det gäller lukten. Näsan möter en djup, trevlig Syrah-lukt med kryddor, vitpeppar och lite björnbär. I munnen har det en balanserad strävhet, som samspelar fint med biffen på tallriken. I vårt fall Fylld lövbiff och Potatisgratäng.

Om jag tyckte det var gott? Ja, det gjorde jag – så gott att jag gärna knatar tillbaka till Bolaget och skaffar en flaska till för 105 kronor.

Fast så här i juletid kanske jag får vänta på att lönen trillar in på kontot först.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Turckheim Pinot Gris – på rätt sida bersågränsen

13 söndag Dec 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vitt vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

alsacevin, vitt vin

turckheim pinot gris

Pinot Gris-druvan kan ge helt olika viner. Har man tur är det ett smakrikt, fylligt och fruktigt vin som passar utmärkt till fläskkött. Har man otur är det ett vin där den ganska låga syran inte klarar av att stå emot restsötman i vinet.

Det blir ett bersåvin som funkar utmärkt en varm sommarkväll när stenplattorna fortfarande är ljumma av dagens sol – men som känns platt och kladdigt om man dricker det till maten.

Turckheim Pinot Gris Réserve 2014 är ett vin som precis klarar sig innanför den gränsen. Det blir fruktigt och lättgillat, med tydliga toner av päron och honung i lukten.  Det är toner som följer med in i munnen och ger ett smakrikt och ganska fylligt vin. På slutet kommer en liten, liten bitterhet som stramar upp smaken.

Vi testade ett glas till en botswansk högrevsgryta (!) med både ingefära och curry i kryddpaletten. (Recept kommer snart på en blogg nära dig). Och till min förvåning så funkade det – i alla fall bättre än öl med lite beska och ett snällare rödvin.

Pinot gris har rykte att klara sig bra till asiatisk mat – och även om vår gryta hade sitt ursprung i Afrika var kryddorna klart asiatisk influerade – så slutsatsen får väl bli att vinskribenterna som föreslår kombinationen har någorlunda koll på smaklökarna.

Ja, så var det bara en sak till. Priset, det landar på 95 kronor.

Det tycker jag det här vinet är värt.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Vin chaud – fransk ”glögg”

29 söndag Nov 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

god jul

Första gången jag bjöd min mamma på vin chaud – fransk ”glögg” – så sa hon att det var den godaste glögg hon druckit. Och hon borde veta. Hon är klart över 90 år gammal och har testat glöggsorter i över 70 år…

Det här receptet har varit med i Vin, mat & Alsace tidigare. Men det är så gott att det vore synd om någon missade det. För en ”glögg”  med pigga toner av apelsin, kanel och vanilj. Vem kan motstå det?

Det här behövs till 3:
1/2 flaska hyggligt rödvin, inte alltför strävt
1 kanelstång
1/2 vaniljstång, delad och urskrapad
1/2 apelsin, pressad – det är bara saften man använder
2 msk strösocker, kanske lite mindre

Häll allt i en kastrull. Värm tills det precis börjar ryka. Ta av från plattan, sila bort kryddorna.

Drick och njut av att det är första advent och snart, snart blir det lite välbehövlig julledighet.

 

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Vi köpte en låda vin – och drack upp sista flaskan efter fyra år

24 tisdag Nov 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin, vinodling

≈ 2 kommentarer

Etiketter

Frankrike, rött vin, vinodling

roc de buffarel 15

En smällvarm julidag 2011 körde vi in i byn Murviel i Languedoc i södra Frankrike. Vi skulle köpa vin av den svenska vinproducenten Anders Åberg – och vi hittade honom hemma i vardagsrummet.

Det var ganska långt från våra förväntningar på sydfransk bondemiljö. Golvet var av marmor och i hörnet stod golfvagnen parkerad.

Men Anders Åberg var glad, trevlig och berättade villigt om sitt vinäventyr. Ett par år tidigare hade han pensionerat sig, köpt en vingård och – i alla fall på deltid – flyttat till Frankrike. Nu korkade han upp sortimentet, fyllde på glasen och vi smuttade och testade. Ett försiktigt rosévin, ett lovande vardagsvin – och så kronjuvelen Roc de Buffarel. Det vin som skulle sätta gården Domaine la Rabidote på den svenska vinkartan.

Rosévinet och ”vardagsvinet” kommer jag inte alls ihåg, men Roc’en, den stod verkligen ut. Ung, kraftig, med bråkande tanniner som inte alls ville underordna sig resten av vinet. Det var som en testosteronfull kille i tonåren ungefär. Ett klart lovande vin, bara det fick mogna lite.

Vi köpte en låda. Och jag såg framför mig matbordet i Göteborg där vinet skulle drickas. Det skulle ske en snöig dag i februari när kylan och vinden gör att man inte vill gå ut. Istället stannar man inne, steker en biff och häller upp ett glas vin.

Första flaskan testade vi efter ett par månader – och vi blev ganska förskräckta. Var det verkligen så ungt, bråkigt och oborstat. Flaskorna 2 till 5 rann ner i våra strupar under de första två åren, men vinet utvecklades inte så mycket.

Till slut skärpte vi till oss och lämnade den sista flaskan liggande längst in i källarskrubben. Där fick den ligga ända till i fredags. Det var visserligen inte februari och snö ute. Men det var den första kvällen med minusgrader, och på tallrikarna fanns entrecote och potatisgratäng.

Och nu var det ett annat vin som mötte. Den oborstade tonåringen hade förvandlats till en sirlig och försiktig gammal dam. Ganska diskret lukt med inslag av garriguens kryddörter, mörk frukt och aningen viol – men ändå med ett trevligt djup. I munnen mötte silkeslena tanniner den mörka frukten och örterna. Det var helt enkelt ett gott och lättgillat vin.

Anders Åberg gick det tyvärr inte så bra för. Han drabbades av sjukdom och vad jag förstår blev han tvungen att sälja sin vingård. Det känns trist för någon som vågat följa sin dröm och verkligen satsat på ett annat liv.

Men lådan med Roc de Buffarel lärde mig två saker. Dels hur kul det är att köpa en låda vin och se hur den utvecklas. Och man behöver inte ha superutrustning för att lagra vin. Bengt-Göran Kronstam, Sveriges kanske mest namnkunniga vinjournalist, lagrade under de första tio åren sitt vin i en vanlig garderob i lägenheten.

Men lådan med vin lärde mig en sak till – man får inte ha så förbannat bråttom. Låt vinet ligga till det hinner utvecklas!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Hugel Gentil – pålitligt men inte överraskande

09 måndag Nov 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, vitt vin

hugel gentil

I nästan alla vinområden på jorden blandar man olika druvor för att få önskat resultat. Men inte i ett litet vinområde som vi känner så väl – det är Alsace i nordöstra Frankrike. Där gör man en-druve-viner och ger dem namn efter producent och druva, som i Trimbach Riesling.

Blandvinerna i Alsace kallas för Edelzwicker och anses ofta vara av lägre kvalitet. Vinproducenten slänger ner lite Sylvaner och några nävar Gewurztraminer och hoppas att den blandningen ska sälja. Det gör den vanligtvis inte alls; i  Sverige finns traditionell Edelzwicker nästan inte alls på Bolaget.

Men så finns det några producenter som gör flerdruve-viner av bättre kvalitet; Hugel är en av dem. I deras fall kallas vinet Gentil och är en blandning av nästan alla vita druvor som Alsace kan uppvisa. Där finns Riesling och Sylvaner som ger syra, Pinot Gris och Muscat som ger frukt och fyllighet. Lite Pinot Blanc och så några nävar Gewurz, som hålls på mattan och inte tillåts sticka fram sina parfymerade inslag alltför mycket.

Men hur blir blandningen i Hugel Gentil 2014? Funkar blandningen och blir en trevlig kamrat på fredagskvällen? Svaret måste bli: Ja, det är ett pålitligt vin med pärontoner och bara lätt, lätt parfymerat anslag i lukten. I smaken är det ett torrt men ändå runt och lättgillat vin. På slutet finns en liten uppstramande bitterhet.

Men jag måste erkänna att jag saknar den höga syran i en trevlig Riesling – eller fylligheten hos en bra Pinot Gris.

Priset på 111 kronor känns okej om man gillar att sejfa – att välja ett säkert kort från Systemets hyllor.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Les Dauphins – sympatisk bas-Cotes du Rhone

02 måndag Nov 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

les dauphinsLetar du efter en vanlig bas-Cotes du Rhone att kånka hem till fredagsmiddagen – och dessutom vill ha ett vin som gör att man har råd att handla maten också? Då kan Les Dauphins (89 kronor) vara ett bra alternativ.

Trevlig, fruktig lukt. Lite kryddor, örter och bär. En smak som står upp mot en köttbit. Dessutom ekologiskt. Ja, det är ett trevligt all round-vin – ett sådant där som är bra att ha hemma.

Vi drack det till italienskt Ugnsbakat höstlamm och firade in den kalla höstens ankomst så här i all-helgonatider. Utanför föll mörkret, inne var det vänner på besök, fullt med ljus och till och med en liten brasa som hustrun hade tänt.

Men till maten testade vi också en dyrare Cotes du Rhone som vi köpt med oss från Frankrike i somras. Och det ska erkännas; det dyrare vinet var bättre (surpice!) – men Les Dauphins behöver inte skämmas för sig när det kommer till en avvägning av pris och kvalitet.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Crozes Hermitage från kooperativet Tain

18 söndag Okt 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

rött vin

Crozes Hermitage Tain

Vilken sorts vinköpare är du? Den där som rusar in på Bolaget och rycker ett par flaskor fem i sex på fredagseftermiddagen – eller den som köper ett större parti och låter dem vänta till rätt tillfälle?

Själv rycker jag ibland ett par flaskor från Systemet, men det händer också att vi köper på oss ett större parti på sommaren. I alla fall om vi passerar Alsace…

Men jag har märkt att det alltid blir de lite dyrare, finare vinerna som blir liggande. Man kan liksom inte med att dricka upp dem.

Just så var det för några dagar sedan. Vi skulle ka korkat upp den där Roc’en som vi köpte i Frankrike för fyra år sedan – och som jag skrev om nyligen. Men så började tankarna: ”Jag är ju förkyld, tänk om jag inte känner vad det smakar… kanske bäst att vänta…”

Istället blev det en flaska Crozes Hermitage 2013 från kooperativet Tain i Rhône-dalen (107 kronor). Och det är inget vin som man behöver ångra att man hällt i glaset. God djup lukt av Syrah-druvor och kryddor, trä och nästan källare.

I munnen är det ett piggt, men matkrävande vin. Vi drack det till biff och potatisgratäng; det var tillräckligt för att den ganska tydliga strävheten skulle mjukas upp. Men annars tror jag det är ett utmärkt vin till lite kryddigare kötträtter och till vilt.

Och så var det frågan om vilken vinköpare du är… Om du gillar att ligga på vinet ett år så tror jag att strävheten hos Crozes Hermitage utvecklas bra. Så röj undan lite plats längst in i garderoben (huvudsaken är att det är mörkt och ganska jämn temperatur), köp ett par flaskor och glöm bort dem till höstregnen 2016!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Biecher Riesling réserve – sniffvänligt & ganska snällt vin

28 måndag Sep 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vitt vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

alsacevin, vitt vin

biecher riesling reserve 2014

Jean Biecher är en av de mest pålitliga Alsace-producenterna på Systemet. Massor med bra vin i olika prisklasser. Det gäller både Pinot Gris och Riesling från standardvinet upp till Grand Cru-vinet. Nästan aldrig något vin man blir besviken på.

Så det är med förväntan jag öppnar en flaska Biecher Riesling réserve – nu av årgång 2014. (89 kronor på Bolaget).  Och det är ett vin med klart trevlig lukt som letar sig ner i näsborrarna. Där finns lite honung och lite päron, men också lite äpple och lite mineral.

Just det där att upptäcka olika lukter, det är det som gör det kul att sniffa på ett vin. Och så är det med det här vinet.

Riesling-viner brukar ha en tydligt och nästan skarp syra när vinerna är unga. Men i det här fallet är syran inte lika tydlig. Vinet är friskt, men istället för den skarpa syran finns lite rondör och aningen restsötma. Trevligast i smaken är en liten uppstramande bitterhet på slutet.

Först blir jag nästan lite besviken på vinet. Det känns inte alls som mitt minne av förra årgången, men så tar jag en klunk till och kommer på det: Vinet ska drickas med mat – i vårt fall till skinkschnitzel med ost & serranoskinka.

Och till maten funkar vinet alldeles utmärkt. Just för att syran inte spelar första-fiolen på det typiska unga-riesling-viner-sättet så samspelar vinet bra med det milda fläskköttet.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Barão de Vilar – fynd för 59 kronor

17 torsdag Sep 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

rött vin

barao de vilar

Portugals vinmakare är fantastiskt duktiga på billiga röda viner. För ett år sedan drack jag en flaska Dão. Ett fantastiskt vin för bara 51 kronor på Systemet – i alla fall var det väldigt bra vid den tiden. Nu är det dags för en flaska Barão de Vilar 2013, för 59 kronor.

Jag har läst om vinet. Fynd, säger tidningarna, så det är med positiv förväntan jag skruvar kapsylen av flaskan. Och jag blir inte besviken. Lukten som möter är mörkt sötfruktig, trevlig och lite kryddig.

– Det luktar strävt, säger 17-åringen – han som brukar ha familjens bästa näsa.

Jag tror att det är lukten av trä han kallar sträv. 30 procent av vinet har också lagrats på ekfat, skriver importören Wine team på hemsidan.

Vi drack vinet till en enkel pastasås med kött och tomatbas. Det funkade utmärkt. Men vinet är ungt och fortfarande ganska strävt. Därmed har det också potential att stå upp smakmässigt mot en riktig fredagsbiff.

Och det är väl ungefär det de flesta av oss letar efter när vi knatar in på Systemet på torsdagseftermiddagen: Ett vin att hälla upp på fredagskvällen till en biff eller en gryta – och känna att äntligen är helgen här.

Att priset på 59 kronor gör att det blir pengar över till annat är – för de flesta – ingen nackdel.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Muscadet Sèvre et Maine – fräscht till skaldjur

10 torsdag Sep 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, vitt vin

muscadet sèvre et maine

Till skaldjur dricker man Mucadet Sèvre et Maine. Det säger ”alla” som anser att de förstår något om vin. Klart man måste testa då.

Så när det är dags för fredagsmys med skaldjur blir det en tur ner till Bolaget för att få hem lite Muscadet Sèvre et Maine sur lie, 2014. 79 kronor kostar det, och skulle någon gå vilse bland Systemets gångar så är numret 2275.

Okej, dags att testa. På tallriken ligger räkor och havskräftor. Bröd & ost, ägg & aioli finns inom räckhåll.

Jag häller upp och luktar lite.  Och hittar ett friskt, fräscht och fruktigt vin. Citrus och frukt – aningen päron och ibland tycker jag det finns lite grapefrukt. Även i munnen är det friskt och citruspiggt. Men det är ganska nedtonat och låter räkor och kräftor vinna kampen i munnen om mest dominerande smak.

Är det så bra till skaldjur som alla säger? Ja, två saker talar för det. Dels att det underordnar sig de där röda havsdjuren på tallriken – och dels att det nästan finns något i vinet som drar mot metall.

Just när den smaken träffar skaldjurssmaken – då blir det riktigt gott.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 893 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d