• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: vin

Groh Grauburgunder – lättare, fräschare

02 tisdag Apr 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

vitt vin

En Pinot gris från Alsace kan vara helt fantastisk. Om man har tur hittar man ett blommigt, smakrikt, lite yvigt vin. Men om man har otur träffar man på ett vin med besvärande restsötma. Då är det som om en sockerhinna klistrar sig fast i gommen och stoppar alla de goda smakerna från att nå smakreceptorerna.

Syran i vinet är helt enkelt inte tillräckligt hög.

Men om man sätter sig i bilen och kör en 15 – 20 mil rakt norrut så hamnar man i Rheinhessen, (som inte alls ligger i Hessen utan i förbundslandet Rheinland-Pfalz). Där odlas i stor utsträckning samma druvor som i Alsace. Men druvan Pinot gris har bytt namn till Grauburgunder.

På Systemet finns det representerat av Groh Organic Grauburgunder 2017 (119 kronor, vitt, ekologiskt). Och här är det en annan stil som gäller. Det är ett lättare och fräschare vin med en pigg citruston.

Lite känns det som om en alsacisk Pinot gris liftat in till storstaden och blivit slankare och mer elegant.

Lukten är trevlig med aningen päron och en hel sommaräng med blommor. Samtidigt finns en lite dovare ton som vibrerar i bakgrunden och ger en spänning åt vinet. I munnen är det piggare och citrustonen är lättare att hitta.

Sammantaget är det ett trevligt, ganska lättdrucket vin som pekar mot vår, sommar och en altan med nyfångad fisk.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Dao Casal mor – fynd för 65 kronor

14 torsdag Mar 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

Tycker du också att det ibland känns som om det är mer månad än pengar? Du vet när man tittar på kontobeskedet i slutet av månaden och tänker ”Vad i helvete, vart tog pengarna vägen?”.

Sådana månader kommer, i alla fall här hemma. Då känns det bra att falla tillbaka på säkra kort. Ett av dem är Dao casal mor 2016 (65 kronor på Bolaget, rött). Det är ett vin som jag hade kunnat köpa för 89 kronor och ändå känt att jag hade gjort ett bra köp.

Vi drack en flaska till en grytan revbensspjäll med tomat, vin, timjan & vita bönor. Men vi gjorde den på fläskkarré och god, kryddig korv istället för revben och bacon.

Det är en mustig, sydfransk gryta med örtkryddor och mycket smak. Och i det sällskapet trivdes vinet lika bra som mjölksyrad kimchi hos en hipster i Majorna (eller Södermalm om man ska vara så där Stockholmsinriktad). Mustigheten i grytan mötte vinets mustighet. Örtkryddorna i vinet fick kompisar i vinets kryddighet.

Dessutom finns det pigga – och överraskande – toner av bär, som mörka körsbär ungefär. Det gör vinet lite lättare och vaknare. Nästan som om vintern vaknar till och flörtar med våren.

Kul och gott.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Reserve Mont-Redon – sympatisk fredagsvän

05 tisdag Mar 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

Okej, välkommen till avsnitt 173 (ungefär) av nu-tar-vi-och-jämför-ett-vin-med-en-människa. Den här gången gäller det Reserve Mont-Redon 2016 (115 kronor på Bolaget, rött). Om det vinet var en människa tror jag det skulle vara en tränare i knatteidrotten: sympatisk, trevlig och lättillgänglig, men också en rak person som inte viker ner sig när det blåser. Och en som ställer tydliga krav.

Det här vinet från södra Rhonedalen är just så välpaketerat som en bra tränare ska vara – var sak på rätt plats och inget som sticker ut. Och nu pratar jag inte om en putande ölmage, utan om de inre egenskaperna. (Om du accepterar att jag pratar om ett vins ”inre” egenskaper.)

Lukten är fruktig och drar mot fat och södra Frankrikes charkuterier. Men där finns också en liten kul ton av jordgubbe – särskilt första gången man sätter dit näsan. (Men de som anser sig ha bättre luktsinne säger säkert att det ska vara björnbär…).

I munnen har det en trevlig strävhet som pekar mot fredagsbiffen eller ostbrickan. Men mest påfallande är hur välbyggt vinet är. Inget sticker ut, inget stör. Men tillsammans bygger de en helhet.

Det är alltså en sympatisk fredagsvän, synd bara det ligger i övre delen av vad jag tycker att jag kan kosta på mig. Men jag får väl gå in till chefen och be henne höja lönen. Hon har förresten en kompis som har skrivit en bok om vin, så det kanske funkar…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Marne-Rhen – med kanalbåt genom Alsace

02 lördag Mar 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in Alsace, alsacevin, resor, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Alsace, alsacevin, Frankrike, resor, vitt vin

Har du en stund över, så har jag ett anspråkslöst förslag. Sätt dig vid en dator – eller tv om du har en nyare modell – knappa in dig på urplay.se och leta upp serien Kanaler, båtar och kärlek.

Sök upp avsnittet om Marne-Rhen-kanalen. Lägg upp fötterna och luta dig tillbaka – och njut av ett mycket brittiskt program.

Det är de gamla skådespelarna Prunella Scales (mest känd som Basils fru i Fawlty Towers) och hennes man (på riktigt) Timothy West. De åker båt på kanaler i hela världen – och just i det här avsnittet åker de från Lorraine till Strasbourg i nordöstra Alsace.

Ibland är de lite knarriga, och jag skulle kanske inte rekommendera programmet till 20-åringen i familjen. Men själv njuter jag av deras lilla båtäventyr – när de kör genom en båttunnel, när de besöker borgen Haut-Barr och tömmer ett helt horn med Alsacevin för att härma hur biskoparna drack för 700 – 800 år sedan.

Efteråt fick de dricka kaffe för att piggna till och bli lämpliga som båtförare.

Eller när de gör en avstickare till byn Riquewihr och provar vin hos producenten Hugel. Dessutom blir de guidade genom byn av farfar Hugel och konstaterar att byn ser ut som om de klivit in i sagan om Hans och Greta. Men det är inga kulisser, bara en samling väl bevarade korsvirkeshus som har genomlevt både 30-åriga kriget och två världskrig.

De letar också upp krogen där Adolf Hitler åt en julmiddag något av de första åren på 1940-talet. Timothy West undrar hur det var att leva i en provins där man rätt som det är byter språk i skolan – bara för att området har bytt land. Bara så där byta mellan tyska och franska.

Men sanningen är att det är ännu krångligare. När vi var i Dambach-la-ville för några år sedan så pratade vi om de många språken med farmor i vinfamiljen Beck-Hartweg. Hon berättade att som barn pratade hon tre språk: tyska, franska och alsaçasisk dialekt, en tyska som ligger ganska nära schweizer-tyska. Allt för att både kunna prata med föräldrar, lärare och de andra barnen på gatan.

Prunella Scales och Timothy West avslutar resan i Strasbourg med att åka sopbåt. Turen går på floden Ill genom de gamla garvarkvarteren i Petite France. Det är korsvikeshus, det är små pittoreska torg och det är alldeles väldigt mycket Alsace.

Tycker du att det just nu är lite olägligt att sätta sig i bilen och köra ner till Alsace – så sätt dig vid tv:n istället och njut av Kanaler, båtar och kärlek.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Chateauneuf-du-Pape – fantastiskt efter fyra år i källaren

21 torsdag Feb 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ 4 kommentarer

Etiketter

fest & meny, rött vin

Hemma hos oss är det  alltid de godaste och dyraste vinerna som blir liggande i källarskrubben. Inte för att vi ogillar dem, utan för att det liksom aldrig blir rätt tillfälle att fira med det där ”fina” vinet.

Det var också vad som hände med en flaska Chateauneuf-du-Pape 2009 från producenten Chateau Mont-Redon (den nuvarande årgången kostar 269 kronor på Systemet). Jag fick den i julklapp av hustrun för fyra år sedan – och sedan gick tiden. Födelsedagar, jular, nyårsafton, aldrig var det tillräckligt ”fint” för vinet.

Men en nästan helt vanlig fredag i februari sade jag: ”Nu jäklar, nu firar vi att sportlovet börjar. Vi plockar upp Chateauneufen från källaren och så gör jag provençalska oxrullader med vitlök och rökt sidfläsk”.

Så jag gick ner i källaren – alltså en helt vanlig källarskrubb – och återvände lite osäkert med flaskan. Hade den mått bra där nere i fyra år, eller har det varit för varmt eller har det…

Men när korken kommit ur flaskan var det ingen tvekan längre. Färgen hade visserligen åldrats till en tegelröd nyans som nästan gränsade till brunt. Men vinet, det var det inget fel på.

Stor, trevlig lukt som uppfyller hela näsan. Typiska aromer av Rhone-dalen med mörk frukt och charkuterier, lite fat och vitpeppar. För mig är den här lukten förknippad med Syrah-druvan, men det kan faktiskt vara så att jag förväxlar den med den vanliga druvblandningen från Rhone-dalen där Syrah ingår.

Smaken är stor och tydligt sträv. Vinet fyller hela munnen och livet leker. Tillsammans med maten blir vinet nästan silkesmjukt när proteinerna rundar av strävheten.

Det här var ett vin som hustrun gillade. I vanliga fall brukar jag fråga henne vad hon tycker om vinet och lukten. Då himlar hon lite lätt med ögonen och klämmer ur sig ”fruktigt” eller ”det luktar äpple” och så vänder hon demonstrativt munnen mot maten och dödar varje invit till vinprat.

Men den här gången var det annorlunda. Hon pratade så mycket om vinet – hur det fyllde hela munnen, hur smaken påverkade oxrulladerna och hur gott det var – så hon glömde nästan bort att äta.

Hon föreslog till och med att vi skulle köpa en ny flaska, stoppa in den i källarskrubben i fyra år och plocka fram den när vi tillsammans fyller 130.

Och visst har vår källarskrubb funkat bra. Det är mörkt och det är ganska jämn temperatur, men det är nästan lika varmt som i resten av huset. Alltså långt ifrån de optimala förhållanden som man påstås få om man köper svindyra kylskåp för att lagra vin.

Men jag brukar trösta mig med Bengt-Göran Kronstam, Sveriges kanske mest välkända vinjournalist. Under de första tio åren som vinlagrare använde han en helt vanlig garderob för flaskorna.

Och funkar det för honom, så funkar det nog även för mig.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Gustave Lorentz – snäll standard-Riesling

08 fredag Feb 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vinodling, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, vinodling, vitt vin

Producenten Gustave Lorentz är en trotjänare från Alsace. Företaget har legat i byn Bergheim sedan 1836, och på Bolaget har deras Riesling sålts sedan 2003. Ofta har det varit trevliga och prisvärda viner, Riesling 2017 (99 kronor på Systemet, vitt) är inget undantag.

Det är en ganska ”snäll” Riesling med drag av päron och honung, citrus och något som drar mot persika. I Systemets beskrivning står det att vinet ska lukta ”gummi” – fan vet var de har hittat det luktspåret.

I munnen är det lättdrucket och med inbäddad syra som inte skrämmer moster Märta – om hon eller någon annan gäst skulle leta sig fram till dit matbord. Vi drack en flaska till röding med ugnsstekta rotsaker & örtolja. Och man kan säga att både mat och vin trivdes med sällskapet.

Det finns bara ett men – den förra årgången var mer lockande, så om du råkar ha ett par flaskor kvar längst in i garderoben är det bara att önska dig lycka när du vrider kapsylen av flaskan och lägger upp på tallriken.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

von Winning Win Win – läcker balans mellan syra & sötma

11 fredag Jan 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

vitt vin

Aningen sötma kan vara riktigt, riktigt gott i vin – särskilt om det balanseras av en tydlig syra. Tänk lingonsylt så kanske du förstår vad jag menar. Vin smakar naturligtvis inte lingon, men det är samma förhållande.

Ett exempel är von Winning Win Win 2017 (139 kronor på Systemet). Där  balanseras syra och aningen restsötma till ett delikat resultat.

Men vinet måste hamna i rätt sällskap för att riktigt blomma ut. Vi drack en flaska till torskrygg med  ugnsstekt potatis, svartrötter och örtolja. De ingredienserna hade inte matchat vinet, men det fanns en sak till som bjöd upp till dans – balsamvinägerkokt rödlök med lite honung.

Och då kickade vinet och maten igång smaklökarna!

När jag häller upp ett glas och sätter dit näsan möter en typisk Rieslinglukt. Jag tror att det är mineraldoften som direkt får mig att associera till den goda tysk-franska druvan. Men den första lukten klingar snabbt av och ersättas av ganska milda fruktaromer. Lite snälla äpplen och andra ”gula” frukter.

Den här ”gula” och snälla smaken följer med in i munnen. Där finns också en aning honung och äpple. Men det mest typiska för smaken är balansen mellan en lätt igenkänd sötma och en tydlig syra.

Testa vinet till mat som har samma söt-syra-balans, och det har ganska mycket traditionell, svensk mat. Tänk grädde, fisk eller fläskkött och lite syrliga bär.

Men ska du äta fisk med pressad citron och inte ett sockerkorn så långt ögat ser – då ska du välja ett helt annat vin.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Pierre Chavin – fräscht vin för bara 69 kronor

13 torsdag Dec 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Går det åt lite väl mycket pengar så här i december? Lugn, man kan nog säga att det gäller de flesta av oss.

Kanske läge att titta efter ett lite billigare vin…

Så när du står där och kliar dig i huvudet på Systemet – sök dig då lite åt vänster där de billigare vinerna finns. Leta upp en flaska Pierre Chavin 2017 och du kan lämna Bolaget bara 69 kronor fattigare. I påsen har du en flaska fräscht och ganska lättsamt vin från Gascogne i sydvästra Frankrike.

Vinmakarna bakom denna cuvée har använt en kombo av tre druvor: Sauvignon blanc, Colombard och Gros Manseng.

Jag ska villigt erkänna att jag har usel koll på de två sista druvorna. Men när man sätter näsan till glaset så finns där mycket av den citruspigga Sauvignon blanc-druvan. Man riktigt känner hur svartvinbärsbladen virvlar förbi framför näsan – och så det där som brukar beskrivas som krusbär.

I munnen är det fortfarande piggt och syrafräscht, men inte så vasst att det skrämmer bort maten på tallriken.

Vi drack vinet till en spättagratäng med gräslökskryddad crème fraiche. Rödspätta är en ”snäll” fisk, men här var det som om vinet och fiskgratängen inte riktigt klickade med varandra. Kanske var det gräddighet i såsen som stötte bort vinet.

Jag tror mer på sallad – kanske med kyckling – eller en pigg förrätt eller såklart getosten chèvre. Testa med en Chèvre chaud!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Bianchi – den bussiga kompisen

30 fredag Nov 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

Den som har läst den här bloggen tidigare har kanske förstått att jag är en liten smula frankofil. Gillar fransk mat, dricker franskt vin. Åker gärna till Frankrike på semester…

Men även om Rhône och Bordeaux naturligtvis är allt rött vins måttstock (Bourgogne har jag faktiskt lite svårare för…), så får jag erkänna att man kan göra vin även i andra länder – Italien till exempel.

Ett bra exempel är Bianchi Montepulciano d’Abruzzo 2017 från Umani Ronchi. Det är ett vin man kan unna sig utan att bli skinnad. 79 kronor vill Systemet ha för det ekologiska vinet. Men låt dig inte luras av namnet; det heter Bianchi men är ett rött vin.

Lukten av rödvin är också påtaglig med mörk frukt och ett djup som drar mot hösttoner. Där finns mörka körsbär (heter det moreller) och nästan lite drag av charkuterier.

De här sensationerna följer med in i munnen, men där kan man också hitta en liten örtighet. Jag drack vinet till en pasta kryddad med färsk timjan (fyllig pasta med soltorkade tomater & halloumi) och man kan säga att timjan och vinets örtighet klickade. Det var liksom ”Tjena, här ska vi umgås och stärka varandra”.

Men viktigast är nog att smaken är snäll och lätt att tycka om, en smula fylligt med en antydan till sötma som liksom rundar av smaken. Det är helt enkelt ett vin som påminner om den bussiga kompisen. Du vet den som alltid ställer upp när det behövs – den som själv ringer när man ska flytta och frågar om man behöver hjälp med något.

Eller i mitt fall den här hösten – den som erbjuder hjälp när min gamla mamma ska flytta till äldreboende.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Vin chaud – som glögg men godare

27 tisdag Nov 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

jul, rött vin

Första gången jag bjöd min mamma på vin chaud så sa hon att det var den godaste glögg hon druckit. Och hon borde veta. Hon fyller snart 96 och har testat glöggsorter i över 70 år…

Det här receptet har varit med i Vin, mat & Alsace flera gånger tidigare. Men det är så gott att det vore synd om någon missade det. För en ”glögg”  med pigga toner av apelsin, kanel och vanilj. Vem kan motstå det?

Det här behövs till 3:
1/2 flaska hyggligt rödvin, inte alltför strävt
1 kanelstång
1/2 vaniljstång, delad och urskrapad
1/2 apelsin, pressad – det är bara saften man använder
2 msk strösocker, kanske lite mindre

Häll allt i en kastrull. Värm tills det precis börjar ryka. Ta av från plattan, sila bort kryddorna.

Drick och njut av att till helgen är det första advent och snart, snart blir det lite välbehövlig julledighet.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 818 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d