• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: vin

Vinskörd i Arild – ingen promenad i parken

16 onsdag Okt 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in resor, vin, vinodling

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

resor, vinodling

Vinskörd, det är väl sådan där trevlig aktivitet när man går runt med en sekatör och knipsar av en druvklase då och då… Under tiden småpratar man om druvor, vin och hur årets skörd blir.

Jag får erkänna att jag har varit ungefär så korkad. Men tre och en halv timmes arbete på Arilds vingård i nordvästra Skåne tog mig ur den villfarelsen en lördag för ett par veckor sedan.

Vi vinarbetare – så där en 60, 70 pers – träffas klockan 13 på gårdsplanen. Jonas Ivarsson, mannen i vinproducentfamiljen, kliver upp på en kärra och sätter igång med att förklara arbetet.

– Sekatörer ligger i den högen och en spann tar ni där, sa han och pekade på ett gäng hinkar.

Han förklarar hur vi ska klippa bort de röt-angripna druvorna på klasarna. Därefter är det bara att traska ut till fältet med solaris-druvor och sätta igång.

Just den här dagen är det ganska bråttom med skörden. Regn och fukt har gett en stor del av druvorna röta. En del har fått botrytis, ädelröta, som man kan göra söta viner av, som i Sauternes. Andra har bara fått vanlig ”bonn-röta” som inte är till glädje för någon. Men eftersom fältet ska ge ett vanligt, torrt vin är det bara bort med alla röt-angripna druvor.

Och det är här som promenad-i-parken-tanken får sin första törn. Det är ett jäkla meck att få bort minst 90 procent av de angripna druvorna. Sedan har någon jävel placerad alla druvklasarna ungefär 30 centimeter över marken. (Vad är det för fel på lagom ståhöjd?). Så det är till att böja-sträcka-ansa-klippa, böja-sträcka-ansa-klippa… I tre och en halv timme.

Nu ska det på en gång sägas att det bor ingen 25-årig maratonlöpare i min kropp. Det handlar om en 61-årig lekamen med smärtande artos-knän och värkande rygg…

Efter två timmar är det dags för baguette och vinbål. Och min kropp jublar. Men sedan skriker den högt när det är dags för nästa böja-sträcka-ansa-klippa-övning. Till slut kommer ett kraftigt regn och räddar mig; vi kan med gott samvete trava tillbaka till gården.

Det här är en ganska speciell form av arbete. Man får nämligen betala för att arbeta. (Min arbetsgivare skulle jubla om han visste). 500 spänn kostar det att vara med om en dag. Men man får massor tillbaka.

Efter lite vila för knän och rygg är det dags för del två av skördefesten som Arild kallar det: vinprovning och en en-timmes rundvandring i vinkällaren.

Jonas Ivarsson förklarar gårdens mikroklimat och hur de under vinifieringen klarar att nästan helt undvika svavel.

– Det handlar om att ha en sluten process där ingen luft kommer in, säger han.

Lika enkelt är det att få vinet klart. Gården tappar om vinet fyra gånger och kan på det sättet minimera kemikalieanvändningen.

Arild är en av Sveriges störst vingårdar med 20 hektar vinrankor. Storleken beror på bristen på granngårdar.

– Vi måste upp i skala eftersom vi måste ha all utrustning själva. I Europa kan man hyra maskiner eller dela dem med grannen, men vi är ensamma här och då måste vi köpa all utrustning själva.

På gården står också en monster-skörde-maskin, stor som ett berg i Danmark. Den är byggd för att kunna gränsla raderna med vinrankor. Man kan säga att mina knän numer har blivit varma anhängare av maskinell skörd…

På Arilds vingård gör de allt. Vitt vin såklart på den i Tyskland utvecklade druvan Solaris. Men också mousserande vin enligt metode traditionell där flaskorna vilar i källaren (se bilden längst ner). Men fatlagring ger ju tomma fat så därför gör man whiskey och druvsprit, så klart gör man rött vin vin på Pinot Noir-druvan och sedan något år gör man egen glögg och nubbe.

Som om inte det vore nog, så driver man en restaurang med plats för 100 gäster och ett bed & breakfast etablissemang med 23 rum.

Kvällen slutar med själva festen. Sillamacka och gårdens egen nubbe. Nötkött från gårdarna runt omkring och så Arilds röda vin såklart.

Många håller igång länge, men vi tar med oss en espresso och ett glas druvsprit till rummet där vi tittar på en deckare och vårdar våra artros-knän.

När jag rastar hunden halv ett på kvällen, så går Jonas Ivarsson runt och fixar till det sista. Släcker ljuset och så.

Lagom till frukost dagen efter kommer han igen, då har han redan jobbat ett tag. Jag kan inte låta bli utan frågar hur han orkar.

Han slår ut med händerna, som om han inte riktigt kan beskriva att detta är inget jobb för honom – det är ett liv.

– Men vaddå? Jag är ju himma.

Är du fortfarande sugen, kan du sajna upp dig för en skördefest på Arilds vingård. Jag lovar, du får mycket för pengarna.

Men vänta dig ingen promenad i parken.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Montepulciano d’Abruzzo – kamrat på fredagskvällen

09 onsdag Okt 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

rött vin

Äntligen fredag! Dags att åka hem, fixa lite mat och lite helgstämning. Korka upp en flaska vin och sippa lite på ett första glas under tiden som man rör i grytorna på spisen.

Ja, så ungefär ser mina fredagar ut. Förra fredagen var inget undantag. Jag körde förbi Coop och kom ut med lite italiensk Salsiccia och det som behövs för en god tomatsås till pastan. (Körsbärstomater på burk är ett litet fynd – godare än färska tomater ungefär 11 månader om året i det här kalla landet).

Hemma öppnade jag en flaska Montepulciano d’Abruzzo 2018 (79 kronor, rött, ekologiskt), pratade med vinet och hustrun. Och tomatsåsen, den fick koka länge på spisen – ett enkelt sätt att få den god. Lite basilika åkte i på slutet för att höja kryddigheten.

Det blev en kombo som funkade. Sältan och kryddigheten i korven matchades fint av den runda tomatsåsen med lite sötma. Och vinet hängde med fint. Protesterade inte ens mot en lättare förrättstallrik med lite salami, tomater och lite oliver & inlagda kronärtskockor.

Montepulciano d’Abruzzo är en trevlig kompis på fredagskvällen. Lättsam och okomplicerad ungefär som en trevlig bekantskap på en fest. Du vet en sådan där som du plötsligt inser att du suttit och pratat med i 30 minuter utan att det känns som om tiden har gått.

Lukten – hos vinet, inte från någon du träffat på en fest – är stor och djup med mörka bär, lite örter och något som drar mot källarskrymslen. ”Det luktar som när man packar upp ananas direkt ur lådorna”, säger 21-åringen som jobbade på en Ica-butik innan han började plugga.

I munnen är det ett ungt vin med mjuka tanniner. Ett vin som liksom ropar ”Hallå, ge mig en trevlig pastarätt som jag kan umgås med”.

Kort sagt. Det är en bra kamrat på fredagskvällen så här när sol och sommar är förbi och rosévinsfönstret har stängt för säsongen.

Men – och det är inget oväsentligt men – tidigare årgångar har känts både piggare och mer italienskt körsbärsfriska.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Biecher Riesling 2018 – trotjänare från Alsace

22 söndag Sep 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in Alsace, alsacevin, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Alsace, alsacevin, vitt vin

Om man får tro vinjournalister så letar alla svenskar efter hantverksproducerat vin i små kvantiteter. Helst ska man hänga på låset och kasta sig över de första flaskorna när Bolaget släpper ett nytt vin.

Dessutom ska man ha en tjock plånbok och inte tveka att langa upp ett par hundralappar för den där flaskan som man tänker dela med sin partner på fredagskvällen…

Den som undrar över hur skribenterna tänker kan titta i senaste vintipsen i DN, som ändå är en hyfsat ”folklig” tidning. Av 20 viner finns det ett vin under den hundralapp som många har som maxgräns för vad ett vin får kosta.

Kära vinjournalister. Om man säger så här: ni har fel. De flesta vill ha ett ha ett hyfsat vin som skänker lite guldkant åt fredagskvällen när veckans vedermödor är förbi. Dessutom vill de flesta ha ett vin med en prislapp så att pengarna räcker också till lite mat på fredagskvällen.

Jag undrar om det är därför (det där med hantverksmässigt…) som vinerna från Jean Biecher ofta får ganska låga betyg av vinjournalisterna. Vinhuset är ett av de största i Alsace och producerar 16 miljoner liter vin per år.

Inte ett dugg småskaligt och hantverksmässigt och puttenuttigt. Däremot praktiskt för då kan företaget sälja ekologiska viner till priser som vanliga konsumenter har råd med.

Inte helt fel om du frågar mig.

Biecher Riesing 2018 (99 kronor, vitt, ekologiskt) är inget undantag. Det är ett vin i den stora mittfåran som inte skrämmer skiten ur varken katten eller moster Märta.

När man sticker ner näsan i glaset så möts man av ett piggt och fräscht vin med tydlig syra. Lite citrus, Granny smith och aningen exotiska frukter. Kanske en sked honung och en och annan blomma. I munnen är det fortfarande piggt och fräscht. En engelskspråkig recensent beskrev det som mature lemon (mogen citron), jag trycker att det är en ganska träffande beskrivning.

Smaken slutar med en liten, liten bitterhet som lovar gott för ett matvin. Jag tror Biecher Riesling skulle funka bra till ugnsbakad röding med citronsås.

Okej, dags för slutomdöme. Är det här vinet guds gåva till den vinintresserade konnässören? Nej, inte riktigt,

Men det är ett habilt vin till en helt vanlig fredagskväll.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Chateau Tanesse 2016 – slottsfruns yngre släkting

11 onsdag Sep 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin, vinodling

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Frankrike, rött vin, vinodling

Slottet Tanesse vilar som en sirlig gammal dam på de mjuka kullarna i södra Bordeaux. Herrgården – för det är egentligen inget slott – har en sandstensfasad som fått patina av några hundra års sol och regn.

Utanför järngrindarna sluttar marken ner mot floden Garonne. Vinstockarna löper i raka, tuktade rader över kullarna. Det är lite som om de ställt sig i givakt för den åldrande slottsfrun.   

Just över de kullarna kör Guillaume Gonfrier sin japanska terränggående SUV när vi var där förra sommaren. Han stannar och pekar upp mot den sirliga damen.

– Däruppe ligger slottet och runt omkring här ligger vinfälten som producerar vinet Chateau Tanesse, säger han.

Guillaume Gonfrier är i 25-årsåldern och tredje generationens vinmakare på Vignobles Gonfrier. Det är en stor anläggning med 60 anställda och sammanlagt 570 hektar vinodling. Men gården satsar på vinturism och han tar emot med både öppna armar och ett leende.

Vi kikar runt i anläggning och lagerlokaler. Guillaume tar oss med in i familjens ursprungliga slott med en pytteliten vinkällare för lagring och till sirliga salonger med möbler som skulle kallas för gustavianska i Sverige.

Aldrig har vi fått en mer intressant rundvisning. Har du vägarna förbi och är det minsta intresserad av vin: åk dit. Jag tror det blir ett besök du kommer att minnas länge.

Naturligtvis provade vi vin – och fick med oss några kartonger i bakluckan. Mest köpte vi Chateau Tanesse 2012. Flaskor som nu har fått ligga till sig ett år i vår källarskrubb.

I fredags svängde jag förbi Systemet och köpte en flaska Chateau Tanesse 2016 (rött, 119 kronor på Bolaget). Nu skulle vi kolla vad det var för skillnad.

Och visst, fyra år i källaren märks. Det yngre vinet har toner av blått i den röda färgen, det äldre drar mot tegelröda nyanser.

När man trycker ner näsan i årgång 2016 så möts man av mörk frukt, fat och aningen tobak. Men där finns också en pigg fruktsyra.

Just fruktsyran har klingat av i det äldre vinet. Där finns istället toner av läder och sten, dov frukt och faktiskt aningen viol och pastill. Det är ett kul vin att sitta och lukta på – lite så där som tjuren Ferdinand – för det bjuder på nya lukter nästan varje gång.

I munnen har det yngre vinet en pigg frukt som balanseras av en tydlig strävhet. Det är rakt, hederligt och passar utmärkt till en köttbit på fredagskvällen.

Chateau Tanesse från 2012 är avrundat och sirligt – som en gammal adelsdam – men ändå finns en ryggrad av strävhet kvar.

Okej, börjar bli dags att runda av. Tycker jag att det var värt svängen till Bolaget för att få med mig en flaska Tanesse hem?

Jag säger så här. Gillar du viner som är  fruktbomber med extra allt och så lite sötma som klistrar fast i gommen – då är det här inget för dig.

Men tycker du om de mer klassiska vinerna – en stil väl vårdad i Bordeaux – då tycker jag att du ska slå till med en flaska. Men kom ihåg att den sirliga elegansen finns ännu inte hos årgång 2016. Den är mer som en yngre släkting – ungefär som en tonåring – som fortfarande har lite spring i benen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Autoroute du soleil – vinvägen genom Rhonedalen

05 måndag Aug 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, resor, vin, vinodling

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Frankrike, rött vin, resor, rosévin, vinodling

Ta bilen någon gång och kör motorvägen söderut från Lyon. Följ vägen med det vackraste namnet: Autoroute du soleil, Solens motorväg.

Det är en benämning den nästan inte förtjänar, för det här är pulsådern som förbinder Paris med Marseille. Men strunta i parisarna som glider förbi i 134 kilometer i timmen i en nytvättad Peugeot 3008, precis under den gräns där man får böter för fortkörning. Lägg dig i högerfilen, anpassa farten efter lastbilarna och försök få en glimt av landskapet som flyter förbi.

I början leker vägen tafatt med floden Rhone. Slingrar sig efter den ena flodbanken, hoppar över till andra sidan och doppar nästan vägrenen i floden. På de branta bergssluttningarna klänger vinstockarna och nere vid floden kurar byarna.

Längre söderut sträcker sig motorvägen över Alpernas låga utlöpare och landar i Rhonedeltats flacka landskap med fält färgade av blå lavendel. Men innan du kommit så långt. Ta av mot Cave de Tain i staden Tain-l’Hermitage.

Cave de Tain är en jättelik vinanläggning som täcker ett helt kvarter. Men trots storleken är det ett kooperativ som satsar på kvalitetsviner från Norra Rhone. Här vinifieras druvor från alla områdets cru-lägen, från nordligaste Côte-Rotie till Coronas strax utanför Valence.

Koopertivet har 330 vinbönder som kör sina skördade druvor till vinanläggningen. Dessutom äger Cave de Tain stora egna marker.

Även om allt rött vin görs uteslutande på Syrah-druvan, så varierar jordmånen. Och det är en variationsrikedom som märks. När man kliver in i Cave de Tains butik är det som om man förvandlats till ett fem-årigt barn igen – och kommit in i världens största godisbutik.

Butiken är stor som en större livsmedelsaffär och i rad efter rad trängs godsakerna. Saint-Joseph, Crozes-Hermitage, Saint-Peray. Mest rött, men även vitt och lite rosé. Olika appellationer och så viner som säljs under den enklare etiketten IGP.

Just ett av dessa ’enklare’ viner blir ett aV sommarens mest prisvärda inköp. Domaine des Gardes är fruktigt och lätt att gilla, men ändå med en bra ryggrad.

Naturligtvis köper vi med oss Crozes-Hermitage, det enda av Cave de Tains viner som finns på Systemet. Ett vin som jag drack första gången för länge sedan – och tänkte: ”Det är som en slank och elegant parisiska med tillräckligt självförtroende för att be en buse från Front National dra åt helvete”.

Fortfarande finns kärleken till vinet kvar, i alla fall från min sida. För det är ett vin som både är följsamt och självständigt.

Men ge dig ut på vägen igen och fortsätt Autoroute du soleil söderut. Strax innan Avignon håller du höger och väljer motorvägen mot Montpellier och Barcelona. Då kan du efter en mil eller så ta av mot Tavel och kooperativet Les Vignerons de Tavel & Lirac.

Här är skalan mindre men Tavel producerar kanske de bästa rosévinerna i Frankrike. Frågar du en fransman så säger han att området gör de bästa i världen.

Testa det vanliga vinet Lauzeraies (kooperativets enda vin på Bolaget). Testa också skillnaden mellan hur vinet smakar beroende på jordmånen där druvorna vuxit. Kul aktivitet och så kan du få med dig några flaskor hem till salladen eller den grillade fisken.

Skulle du ännu inte fått nog av vinprovning så kan du köra småvägar öster ut till Chateaneuf-du-Pape. På en kulle ligger den lilla vinbyn. Välvårdad och ansiktslyft som en fransk Nancy Pelosi – eller välbärgad adelsdam som bara knappt accepterar den nya tiden, om du hellre gillar den jämförelsen.

Här det fullt med vinbutiker, fullt med restauranger och fullt med folk. Dessutom fullt med svenskar som sniffar och gurglar.

I den vackra byn Chateauneuf-du-Pape finns massor av bra – och dyrt – vin. Men för mig känns det för renskrubbat och välordnat. Jag saknar vitlökslukten från vinbönderna när de återvänder till arbetet efter lunch. Jag saknar deras skitiga arbetskläder, och deras närhet till vinet och vinmakandet.

Ett sista tillägg. Vill man komma riktigt nära vinfälten och byarna så ska man naturligtvis välja de små vägarna genom Rhone-dalen.

Jag har aldrig åkt dem. Kanske för att jag är så löjligt förälskad i motorvägen med det vackraste namnet Autoroute du soleil.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Periquita – en box för sommarens ljumma kvällar

05 fredag Jul 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

rött vin

Visst är det stor skillnad på sommar och vinter. Ja, nu menar jag inte vädret, utan hur man äter och dricker.

På vintern är det något snabbt i veckorna och så är det fullt pådrag till helgen. Då ska det vara kött och vin och kanske en efterrätt.

Men på sommaren är det mycket mindre skillnad mellan dagarna – även när man jobbar. Det är lite som om Medelhavsvanorna följer med vädret. En grillad bit kött även på en vanlig onsdag – och så kanske ett enda glas vin till maten.

Det är då en box passar bäst – och gärna en box som funkar både till den stekta köttbiten, den grillade hamburgaren och till det där fatet med oliver som man sätter sig och knaprar på när solen går ner bakom åsen i väster.

Periquita Reserva (249 kronor, rött) är just en sådan box. Tillräckligt mycket ryggrad för att funka till biffen, tillräckligt följsamt för att hänga med när man tuggar på snacks eller en liten bit ost.

Vinet har en djup lukt av fat och mörka bär, lite källare och kanske en antydan om sötare frukter som svarta vinbär. I munnen så fortsätter frukten att vara tydlig. Men det har en uppstramande strävhet som pekar mot en biff med god sås.

Kanske en klassisk biff och bearnaise. Eller en grillad skiva lammstek med ett gott vitlökssmör.

Det är bara att välja. Men passa på att njuta nu – det är ju äntligen sommar.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Chateau de Seguin – luftningen lockar fram nya toner

25 tisdag Jun 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

Det finns verkligen vin som vinner på att luftas. Och då menar jag inte när man öppnar flaskan en halvtimme innan middagen och låter den stå.

Nej, luftning är något helt annat. Man häller upp flaskan i en stor tillbringare eller kastrull, sedan häller man över vinet i ett annat stort kärl – och så häller man fram och tillbaka, så kraftfullt att vinet forsar fram och nästan stänker.

Då, men bara då, kommer allt vin i kontakt med luften och har man tur lockar syret fram en liten skatt ur den alldagliga flaskan.

Just så var det med Chateau de Seguin 2016 (99 kronor, rött). När jag först sippade på vinet så var det vrångt och otillgängligt. En lukt av kraftigt rödvin och massor av fat ställde sig som en vägg mellan mig och det goda som fanns längst där inne.

Men med en kraftfull luftning hände något. (Synd bara att jag inte hade någon att göra showen för – för det ser rätt häftigt ut när man låter rödvin forsa en halvmeter ner till den väntande kastrullen).

Vinet öppnade sig och fram kom en nästan ömsint doft av körsbär, mörka bär och kanske lite svarta vinbär. Fatlagringen och strävheten fanns kvar och gav en bra stomme åt vinet när det skulle matcha köttbiten på tallriken, men nu hade vinet blivit så mycket mer. Fler nyanser, fler smaker.

Dessutom är det här ett Bordeauxvin som man faktiskt har råd med utan att helt länsa kontot. Bara det känns rätt okej.

Så knalla gärna iväg till Bolaget och handla lite Chateau de Seguin, men lufta det innan du dricker. (Ska du köra en show när vinet luftas är det bra att öva innan – du vill knappast ha sura gäster med Bordeauxfläckade kläder).

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Bacalhoa – perfekt till grönmögelost

05 onsdag Jun 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in ost & efterrätt, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fest & meny, jul, ost & efterrätt

För en tid sedan var vi på ost- och vinprovning. Det var den lokala livsmedelsaffären som hade slagit sig samman med en ostaffär i Saluhallen. Och på matvinden hade de dukat upp ett bord för alla som var villiga att öppna plånboken.

Där fanns alla de vanliga godsakerna. Gruyère, mogen Brie gjord på opastöriserad mjölk och så en smakrik Roquefort. I glasen fanns ett trevligt rödtjut, ett ganska neutralt vitt vin från Rhônedalen – och så ett udda vin i det tredje glaset.

Det var en skvätt Bacalhoa 2015 (109 kronor, portugisiskt sött starkvin), som stod och väntade på oss. En färg någonstans mellan bärnsten och orange. Stor men ganska udda lukt av honung, marmelad och syra, äppelkällare och hjortron. Fyllig och söt smak med russin och fikon bakom brända toner.

”Jaha, ett vin som kan funka som en godisefterrätt” tänkte jag. Men så följde jag rekommendationerna och tog en bit grönmögelost. Tuggade och sippade lite på vinet.

Salt, stark ost och sött, fylligt vin. Det blev en mix som gjorde mig omedelbart förälskad.

Smaksensationen var ungefär som portvin och grönmögelost, men ändå annorlunda. Testa gärna själv. Vinet finns på ett Bolag nära dig. Ostarna är ännu enklare att hitta, men välj gärna Saint Agur eller ekologisk Kornblomst. Godare om du frågar mig.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Les Lauzeraies – smultron, bär & söderns charm

20 måndag Maj 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in resor, vin, vinodling

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Frankrike, resor, rosévin, vinodling

I sommar åker vi till Provence för ett par veckor. Strax utanför den lilla staden La Ciotat har vi hyrt ett pyttelitet hus precis där pinjeskogen börjar. Längre upp börjar bergen, en bit nedanför ligger Medelhavet.

På vägen hem tänker vi ta en dag för att kolla in vinproducenter. I Tain-l’Hermitage sticker vi in huvudet på kooperativet och så kanske vi tittar på den lilla staden. Ungefär samma väntar i Chateauneuf-du-Pape, men där är frågan om vi har råd att köpa vinflaskorna; de är dyra i Sverige och de verkar inte vara mycket billigare i Frankrike.

Men vinsmuttandet börjar längre söderut i Tavel, som är både en by och ett vinområde. En dryg mil nordväst om Avignon ligger den här appellationen som (nästan) bara producerar rosévin.

En del säger att det är på Tavels solblekta marker som de bästa rosévinerna kommer till. Om det stämmer vet jag inte, men jag vet att det är bra rosé som kommer ur områdets flaskor.

Les Lauzeraies 2018 från just Tavel (119 kronor på Bolaget, rosé, ekologiskt) är inget undantag. Det är ett lätt vin som gjort för sommar och sol och semester. Men ändå så pass smakrikt att det ger det ett bra avtryck i munnen. Smaken är varken insmickrande godislik eller så där ”dov” som en del rosévin från Provence kan vara.

Första intrycket av lukten är frukt och bär, framför allt smultron. Kanske lite av citrus och örter. I munnen lever smultronkänslan kvar – och just det ger vinet så tydliga sommarvibbar. Men där finns också en liten, liten uppstramande känsla på slutet, just en sådan som gör att ett vin passar bra till mat.

Vi drack en flaska till grillad tonfisk och potatissallad. Men någon elak jävel droppade vatten från skyn så vi fick vackert steka fisken på spisen – istället för att vända den på utegrillen.

Men vi njöt, både av tonfisken och av vinet. Och ja, vi drömde oss bort till sommar och sol och Provence.

(Vill du läsa mer om roséviner från Tavel så skriver Lars Torstensson ibland om dem i sin blogg Vinifierat. Nu jobbar han som flying winemaker, men det var Lars Torstensson som stod bakom Rabiega, Vin- & sprits vingård i Provence. Man kan säga att han vet vad han talar om…)

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Pierre Chavin – för sommarfester & solvarma kvällar

06 måndag Maj 2019

Posted by Vin, mat, Alsace in vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

vitt vin

Vad gör man om man är sugen på lite vitt vin men tycker att det är för lite pengar på kontot – och för långt till nästa lön?

Mitt svar: köp en flaska Pierre Chavin 2018 (75 kronor, vitt). Det är ett fräsch, läskande vin som gjort för en sommarkväll när stenarna fortfarande är ljumma och solen börjar sänka sig i väster.

Det är ett vin som passar ”när det är långt till närmasta hus, men ändå så pass nära att… kan höra festens skratt”, som Ulf Lundell sjunger i Öppna landskap.

Och det är ett bra alternativ för sommarfesten när man behöver ett gäng flaskor utan att helt ruinera sig.

I lukten är vinet just fräscht och ungt med toner av svartvinsbärsblad och citrus. I munnen blir det en pigg och tydlig syra, faktiskt inte så långt ifrån ett syrligt Granny Smith-äpple.

Lite av svartvinbärsbladslukten hänger med på resan in i munnen. Men dess bättre hittar jag inget av de krusbär som förståsigpåare anser att man ska känna. Tur för mig, för krusbär och jag har aldrig riktigt kommit överens.

Viner är gjort på en kombo av Sauvignon blanc, Colombard och Gros manseng. De två sista druvorna har jag inte en susning om, men sauvignon blanc ger friska vner med den typiska lukten av svartvinbärsblad.

Helt okej, tycker jag. Bara man slipper den lika typiska krusbärsdoften.

 

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 806 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d