• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: vin

Chateau Tanesse – en distingerad herre i snygga gångkläder

07 onsdag Nov 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

Människor i Frankrike  är ofta smalare än svenskar och tyskar – för att inte tala om amerikaner. Men så är det också ett land som håller på sina traditioner. God mat, men måttliga portioner. Det finns inget av ”super size meal” eller köp tre hamburgare, betala för två.

Den här raka hållningen finns också i vinproduktionen. Franska viner saknar nästan alltid  Amerikas och Australiens yviga gester.

Chateau Tanesse 2015 (112 kronor på Systemet) är inget undantag. Där finns ingenting av extra allt och fruktbomber som anfaller så snart vinet kommit in i munnen.

Istället är det en smal men distingerad herre i prydliga gångkläder som knackar på hos smakreceptorerna.

Lukten domineras av fat och mörka bär. Och något som drar mot källare och tobak. I munnen har det en behaglig – men ganska ”smal” – strävhet som gör att vinet funkar utmärkt till biffen eller till osten.

Skulle man vilja titta var vinet kommer ifrån så kan jag verkligen rekommendera ett besök på vingården Gonfrier i Lestiac. Vi var där i somras och aldrig har vi blivit bättre mottagna.

Guillaume Gonfrier – en 25-årig kille i tredje generationen vinproducenter på gården – guidade oss runt i det gamla slottet. Travade förbi de slamrande buteljeringsmaskinerna och visade upp faten där vinet mognade. Han inte bara lät oss prova vinerna, utan tog också med oss ut i vinfälten så vi fick se själva slottet Tanesse och markerna där druvorna hade vuxit.

Är du det minsta intresserad av vin – och ska besöka Bordeaux – ta en sväng ett par mil sydost om staden och stick in näsan hos Gonfrier. Du kommer inte att bli besviken. Jag tror jag kan lova det.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Chateau l’Hospitalet – maffig sydfransos

20 torsdag Sep 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fest & meny, rött vin

För en tid sedan fick jag en flaska vin av mina arbetskamrater – och i helgen var det läge att öppna Chateau l’Hostpitalet 2016 (169 kronor på Bolaget).

Jag vet inte riktigt vad vi skulle fira – kanske att vi har jobbat i fem veckor… Eller att septemberregnet behövde en motvikt…

Vi gjorde potatisgratäng och stekte flankstek, en ny upptäckt för mig. Hög köttsmak och ett pris som var mycket snällare mot plånboken än ryggbiff.

Och så drog vi korken ur vinflaskan, hällde upp och satte dit näsan.

Chateau l’Hospitalet är ett vin med en djup lukt av mörka bär, fruktighet och lite fat. För mig känns det som om syrahdruvan anger riktningen, men vinet är gjort på den sydfranska blandningen syrah, grenache och mourvèdre.

Smaken är rund och fruktdriven i en stil som många gillar. Det är ett helt torrt vin, men ändå upplever man aningen sötma. Lite som om Nya världen har tagit sig in i Frankrike och pekat ut riktningen.

Hur gick det med kombo flankstek, potatisgratäng och l’Hospitalet, då? Jo tack, alldeles utmärkt. Kanske skulle de trivts ännu bättre tillsammans om köttet varit grillat – men det var ju det där med septemberregnet…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Biecher Riesling – testa med ugnsstekta rotsaker

03 måndag Sep 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, vitt vin

För några dagar sedan fick jag en titanskruv inskruvad i tandbenet. Det var inga konstigheter med det, själva ”operationen” gick snabbt och smärtfritt. Men jag tänkte ändå att jag skulle belöna mig själv efteråt, så när munnen började bli normal igen gjorde jag mig en riktigt god räksmörgås

Först därefter tittade jag på lappen som tandläkaren skickat med. Den var full med förmaningar om tandvård och kosthållning. Jag tyckte det lät hårt och skoningslöst: helst skulle man leva på yoghurt, välling och passerade grönsaker i ungefär en vecka. Sedan kunde man försiktigt börja äta potatismos och äggröra.

Tyckte inte att det var mat för mig – skulle jag leva på välling och potatisavkok så avled jag nog av tristess. Men jag anpassade mig så mycket att det blev fisk och mixade grönsaker i fem måltider. (Ja, det blev tråkigt.)

Den sista fiskmiddagen innehöll ett glas Biecher Riesling 2017 till maten. Och då började mat- och livsandarna återvända på riktigt.

Det är en avrundad Riesling med ganska mjuk syra, och aningen restsötma i smaken. Lite äpplen, citrus och mineral finns det också. Lukten drar mot en blommande fruktträdgård med nästan exotiska frukter.

Jag har inte testat, men jag tror att det här vinet går bra ihop med ugnsstekta rotsaker (den lilla restsötman funkar bra tillsammans med t ex morötter). Kanske en risotto därtill.

99 kronor får man betala på Bolaget. Och vinet är ekologiskt, tack för det.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sangria på rosé – drink på sommarkalaset

14 tisdag Aug 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

cider & dryck, fest & meny, rosévin

Hur är det nu när den varmaste sommaren har blåst ner till Medelhavet? Blev det ett par flaskor rosé över, flaskor som står där i skåpet och inte alls verkar lika lockande nu som i julivärmen?

Lugn, blanda dem med frukt, Sprite och lite rom – vips har du en läskande sangria.

Det gjorde vi när vi hade kalas här hemma. Tillsammans fyllde vi 149 år i familjen och ett så jämnt årtal måste såklart firas ordentligt… Ja, jag ska kanske säga att de två äldsta fyllde 60.

Gästerna kom, tog ett glas sangria, ett till och sedan ett till. Jag lovar, inte en endaste centiliter blev över.

Det här behövs till 10 – 12 personer:
2 apelsiner, ekologiska
1 citron, ekologisk
massor med isbitar
6 – 8 cl rom
1 l Sprite eller Fruktsoda
1,5 l rosévin (2 flaskor)

Gör så här:
Frys isbitar, kyl vin och läsk. Tvätta och skiva apelsiner och citron.

Blanda frukt, is och dryck i en tillbringare. Smaka (men inte för mycket!) häll i lite mer läsk om du vill ha en sötare sangria – lite mer rom om drinken ska ha en tydligare smak.

Häll upp. Skåla och tänka att det rätt okej med månaden augusti också.

Jag ska erkänna att det inte är jag som har kommit på den här sangrian. Receptet kommer från Allt om Mat, jag har bara grejat lite med ingredienserna.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Solaris – ett riktigt vin från Sverige

03 fredag Aug 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in vin, vinodling, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

vinodling, vitt vin

”Vin, det kan man väl inte göra i Sverige?” Så tänker säkert de flesta, men faktum är att de har fel. Man kan visst göra bra vin i Sverige.

Ett exempel är Arilds vingård på Kullahalvön i Skåne. Där har Anette och Jonas Ivarsson skapat en gård  med 20 hektar vinodling. På de lätt böljande kullarna ut mot Skälderviken odlar de Pinot Noir till det röda vinet och Cabernet Cortis till vingårdens rosé.

Men det mest kända av deras viner är det vita Solaris 2016. Man kan köpa det på Systembutikerna i nordvästra Skåne, men man kan också beställa det på systembolaget.se. (Det är faktiskt ovanligt enkelt och smidigt).

Solaris är ett doftrikt vin med fruktighet och päron. Lite citrus och kanske melon och tropiska frukter letar sig också in i näsans doftsensorer.

I munnen är det helt torrt, men det finns ändå en känsla av att syran och en ”sötma” balanserar varandra. Jag vet inte om jag lurar mig själv, men smakbrytningen känns väldigt svensk; ungefär som när man äter ett svenskt äpple eller jordgubbe. Bägge är mycket sötare än vinet, men i både äpplet och jordgubben finns den där trevliga kampen mellan syra och sötma.

Familjen Ivarsson jämför också druvodling i Sverige med jordgubbsodling. Det svenska sommarvädret är svalare än i Centraleuropa (utom i sommar), men med ett stort antal soltimmar. Bär och frukt mognar långsammare, och blir då riktigt smakrika.

Arilds vingård drivs med ekologiska principer. Vinet är inte besprutat med gift och koppar, och druvsorten Solaris är i sig motståndskraftig mot svampangrepp. Tack för den inriktningen.

Så var det bara det där med priset, 149 kronor på Bolaget. Är det värt sitt pris? Det beror lite på hur man ser det.

Vi delade på en flaska till Chèvre chaud med mango. Både chèvre och mango trivdes i Solaris sällskap. Och så är det riktigt kul att få dricka ett bra svenskt vin.

Men det blir inte ett husvin. Du vet ett sådant där vin som man korkar upp när man vill ha ett glas vin på fredagskvällen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Vingården Gonfrier – trevligast i Bordeaux

28 lördag Jul 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, resor, vin, vinodling

≈ 1 kommentar

Etiketter

Frankrike, rött vin, resor, vinodling

Bättre vingårdsbesök än Gonfrier får man leta efter. Vi kör in där en dag i början av juli när vädret och livet mer påminner om oktober än sommar. Ute störtregnar det och inne på vingården verkar allt vara helt dött.

Försiktigt skakar vi av oss regnet och ropar ett lågt ”Hello” för att se om det över huvud taget finns människor på gården. Efter en stund sticker en vänlig 25-åring fram ansiktet och presenterar sig som Guillaume Gonfrier, ett av barnbarnen i den släkt som styr över det stora vinföretaget Vignobles Gonfrier.

– Kom med mig in i vår cave, vinkällare, säger han entusiastiskt och tar täten in i den stora anläggningen.

Där reser sig en mur i den stora lagerlokalen, det är vinfat staplade på varandra. Totalt finns 2 500 barrique, franska ekfat, med 225 liter i varje. Det blir några stycken om man lägger dem på varandra… Men de behövs för att kunna fatlagra vinet till de 3 miljoner flaskor per år som produceras.

Det här är en jättegård med 60 anställda och sammanlagt 570 hektar vinodling, ungefär två mil sydost om staden Bordeaux. Men visningen som Guillaume Gonfrier ger oss är personlig, vänlig och lite nyfiken på vilka vi är.

– Va, säger han, är ni från Sverige? Dit ska jag åka i december för att marknadsföra våra viner.

Han letar upp en pall med vin som är färdigt att skickas iväg och pekar på etiketter där det står ”HJO SUEDE”. Det betyder inte att allt vinet ska till staden Hjo, utan till vinimportören Hjo Grosshandel som säljer Chateau Tanesse på ett Systembolag nära dig.

Det var just Chateau Tanesse som gjorde att jag letade upp den här vinproducenten; det verkade liksom lockande att kolla ursprunget till det vin som man sippar på en fredagskväll.

Och här växer det på de mjuka kullarna öster om floden Garonne. Det är ett växlande jordbrukslandskap, mer varierat än i snobbigare Bordeaux-områden som Pomerol och Saint Emilion. Ändå ligger vingårdarna – som i Bordeaux alltid kallas för chateau även om det skulle vara en lite stuga – uppe på kullarna som lätt bedagade gamla adelsdamer.

Guillaume Gonfrier tar med oss in i det ursprungliga slottet där hans farmor nu bor. Vi hukar för att kolla in den gamla vinkällaren och tittar på en liten salong med möbler som hade kallats gustavianska om det varit i Sverige. Utsikten ner mot Garonne är säkert strålande, men just den här dagen förvandlar regnet det mesta till ett grått dis.

Men verkligheten bakom vinproduktion är sällan så glamorös som man önskar att den skulle vara. Inne i produktionsanläggningen försvinner känslan av sirligt 1700-tal. Där slamrar buteljeringsmaskinen fram 5 500 flaskor i timmen – och de anställda ser mer ut som fabriksarbetare än som glada vinentusiaster.

Men Guillaume berättar en liten uppiggande sak om jobbet på vingården:

– Vi måste hela tiden hålla koll på kvalitén, så varje lunch tar vi med oss en flaska för att prova den.

Själv tänker jag att lunchen nog är det bästa med det jobbet…

Inne i provningsrummet tar Guillaume Gonfrier fram tre röda viner. Han börjar med Chateau de Marsan 2016 som fått 12 månader på ekfat. Det är ett mjukt men fylligt vin som har jästs helt torrt. Ändå känns en aning vanilj efter ekfatslagringen.

Resultatet är ett lättgillat vin som rätt många av oss skulle kunna tänka oss att plocka fram till den fyllda lövbiffen på fredagskvällen.

Chateau Tanesse är det enda vin som exporteras till Sverige. Guillaume Gonfrier häller upp och frågar:

– Känner ni mineraliteten? Den kommer från kalkstenen som finns under lerjorden.

Och visst känner vi igen smaken från de flaskor vi köpt i Sverige, men i de här glasen finns årgång 2012, inte 2015 som nu säljs på Bolaget.

Det sista röda vinet är ett mer elegant och tidlöst vin, Chateau Lestiac 2012. Riktigt gott, men också lite dyrare än de andra vinerna.

Tyvärr  finns varken Chateau de Marsan eller Chateau Lestiac att köpa i Sverige. Så hallå, vinimportörer, kanske dags att ändra på det?

– Vädret gör att jag inte kan ta er med ut på en tur på vinfälten, säger Guillaume Gonfrier beklagande. Men jag kan visa er vår nya visnings-cave och slottet Tanesse.

Han sätter sig i en japansk terränggående SUV och drar iväg så gruset sprutar. Men så kommer han ihåg att han har några svenskar i en kombi bakom sig och saktar ner så att vi hinner med.

Den nya anläggningen ligger precis intill den gamla borgen utanför Lestiac. Här kommer de att utveckla mer för de turister som kommer på besök. Guillaume jobbar med marknadsföring och just vinturism verkar vara hans eget lilla skötebarn.

Företaget utlovar på sin hemsida personlig visning av både cave och vinodlingar – och så klart provning av vinerna.

Och när vi skiljs åt nedanför Chateau Tanesse har Guillaume Gonfrier visat oss och berättat i en och en halv timme.

Bättre mottagande har vi aldrig fått av en vinproducent. Omdömet blir ganska enkelt: är du intresserad av vin och ska besöka en producent i Bordeaux – åk till Vignobles Gonfrier i Lestiac!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Vad är väl en flaska Biecher Pinot gris…

06 fredag Jul 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, vitt vin

Med druvan Pinot gris är lite som med Askungens bal på julafton. Du vet den där scenen när hon står och tänker på balen på slottet. Tänker att balen kan vara ”hemsk och trist och långtråkig – eller alldeles underbar”.

På samma sätt kan Pinot gris vara sötsliskig och platt och helt meningslöst. Men den kan också vara frisk och aromatisk och intensiv – alltså helt underbar.

Tricket ligger i att få upp syran i vinet så att den kan ge restsötman en match. Då, men bara då, blir det en kombo som ger alla de fina nyanserna en chans.  Biecher Pinot gris 2016 (99 kronor på Bolaget) kvalar precis in i kategorin ”tillräcklig syra i vinet”.

Det är ett trevligt vin att sitta och lukta på (ska man fortsätta Disney-associationerna så får det väl bli Tjuren Ferdinand den här gången). Toner av honung och melon blandas med en fruktighet som drar mot päron och grapefrukt. I munnen är det ett lättgillat vin som passar bra som pratvin en sommarkväll, men testa det gärna till mat utan hög syra. Inte minst asiatisk mat skulle kunna funka bra.

Men glöm det där med en grillad bit lax och syrlig citronsås; det tror jag blir platt fall för Pinot gris-vinet från Alsace.

Så var det bara en sak till att nämnda. Biecher Pinot gris är ekologiskt, liksom de flesta viner från den producenten. Tack för det.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Les Lauzeraies och drömmen om Provence

26 lördag Maj 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rosévin

Rosévin, det är drömmen om Provence. Ett glas sval rosé i skuggan av en platan med några oliver att knapra på – vem har inte sådana dagdrömmar en regnig måndag i november?

Därför blir det nästan överraskande när södern parkerar i Göteborg en helt vanlig arbetsvecka i maj. Det är shorts på jobbet, det är full AC i bilen och på fredagen är det ett glas rosé på uteplatsen.

Men drömmen luras – inte vädret alltså – där är det Medelhavsvärme med stenplattor som fortfarande är ljumma på kvällen. Det som luras är vinet. Les Lauzeraies kommer inte alls från Provence utan från den lilla appelationen (vinområdet) Tavel strax nordväst om Avignon. Där bor bara 1700 själar, men därifrån kommer några av de bästa rosévinerna.

Les Lauzeraies 2016 (ekologiskt, 119 kronor på Systemet) är inget undantag. Fräsch lukt med hintar om bär och jordgubbar, exotiska frukter och aningen bitterhet. Det fruktiga följer med in i munnen, men på slutet finns en liten bitterhet som stramar upp smaken.

Just den lilla bitterheten gör det till ett bra matvin. Vi drack det till grillad tonfisk och potatissallad, men det är ett följsamt vin som funkar bra till ganska mycket: kyckling och grönsaker, fisk eller den provencalska sardellpizzan Pissaladière.

Eller bara till ett glas sval rosé med några oliver att knapra på. Men vill du sitta i skuggan av en platan får du nog resa en bit söderut – det är rätt ont om plataner i Sverige.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Altschuh Riesling – sommarbox för buffé & stora kalas

08 tisdag Maj 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

vitt vin

När man tittar på bilden här ovan kan man tro att det är vinter, men det stämmer inte. Bilden är tagen för en dryg vecka sedan. I bakgrunden syns min ”stora vinodling”, alltså den enda vinrankan jag äger. Nu för den en tynande tillvaro med knoppar bara på enstaka grenar.

Till det kalla i bilden hör också boxens exteriör. Den är stram, enkel och tydlig. Går helt i vitt och svart, och ingen människa kan missta sig på vad den innehåller. Det är torr Riesling från Pfalz i sydvästra Tyskland – understruket med fyra linjer.

Jag gillar den här designen, just för att den är så stilren, nästan minimalistisk. Men det är också en kongenial formgivning för den berättar något om vinet. Altschuh Riesling 2017 (249 kronor på Systemet) är ett rakt och hederligt vin med hög Rieslingsyra. I lukten finns rejält med syra men också lite blommor och aningen av något som drar mot päron och honung. Citrussmaken och syran följer med i munnen tillsammans med en hint om päron.

Sammantaget är det här ett vin som pekar med hela handen; drick det till mat, gärna skaldjur eller fisk. Köp gärna en box om ni är många som ska äta – då får du pengar över till maten också. Men förvänta dig inget ”stort” vin; det här är en hederlig standard-Riesling.

Det konstigaste med vinet är nog namnet på vinets producent, Altschuh, som betyder gammal sko (jag vet för jag är gift med en tysklärare). Tänk dig att vara den här vinmakaren och så presenteras du för nya människor på en fest. Du räcker fram handen och säger:

– Eugen Altschuh.

Vad tror du svaret blir…

– Ja, själv heter jag dojja, höhö.

 

 

 

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Cycliste från Rhône – husvin åt alla

11 onsdag Apr 2018

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

Jag har en kompis som brukar säga att livets goda ska vara för alla. Det är inte bara de rika som ska få äta och dricka gott, inte bara eliten som ska leva ett gott liv.

Det är lätt att sympatisera med den här i grunden demokratiska tanken. Men i verkligheten växer skillnaderna mellan de som har och de som har blivit utan. Och när rikedomen ska manifesteras så går de unga fläskkotlettfrisyrerna på krogen och ”vaskar” champagne.

De beställer två flaskor dyrt vin. Dricker upp den ena, men låter kyparen hälla ut den andra.

Vilken oerhörd arrogans. Inte bara mot de vanliga knegare som unnar sig ett glas vin på krogen, utan också mot de vinbönder som har skött druvorna genom odlingssäsongen och vaktat flaskorna under mognaden.

Det är så man får lust att skapa nya slagord. Vad sägs om ”Ropen skalla – gott vin åt alla”? Eller kanske ”Ropen skalla – husvin åt alla”?

Husvin är alltså det där vinet som ligger på lut hemma i skåpet. Färdigt att plockas fram till lammfärsbiffen eller lövbiffen på lördagskvällen. Det är ett vin som är tillräckligt flexibelt för att funka till lite olika maträtter – och tillräckligt billigt för att man ska kunna unna sig ett glas då och då.

Mitt senaste förslag på husvin är Cycliste 2016 (89 kronor på Bolaget), ett ganska stadigt vin från Rhône-dalen som klarar både priset och biffen. Dessutom ekologiskt, tack för det.

Lukten är fruktigt med mörka bär; fatlagrat och med en hint om örter. I munnen är det ganska fylligt med en behaglig strävhet som inte är så påträngande att man genast måste lasta in biff och potatisgratäng för att lugna ner den.

Kryddigheten är ganska nedtonad, något som jag kommit att uppskatta allt mer.

Kort sagt: ett användbart vin. Alltså ett husvin.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 832 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d