• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Bobotie – sydafrikansk comfort food

14 torsdag Aug 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, nötkött, vardagsmat

≈ 2 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, nöt, vardagsmat

bobotie

Bobotie är sydafrikansk comfort food, sådan mat man äter på vintern för att hålla värmen uppe. Det passar perfekt de här augustidagarna när sommaren håller på att skrumpna ihop och temperaturen inte orkar upp till mer än en 16 – 17 grader. Helt normal sydafrikansk vinter med andra ord.

Rätten kommer från cape malay-köket. Det är en köttfärsgratäng kryddad med både curry, sötma och frukt. Egentligen ska den innehålla russin, men det gillar ingen annan i familjen så fick det bli en Bobotie utan de torkade vindruvorna.

Till 4 – 5 personer:
2 små lökar, skalade och finhackade
olja
1,5 msk currypulver, t ex Madras Mild Curry
800 g nötfärs (eller blandfärs eller lammfärs)
3 vitlöksklyftor, skalade
ordentligt med salt & svartpeppar
1 – 2 kanelstänger
2 msk vitvinsvinäger, t ex vit balsamvinäger
2 msk aprikosmarmelad
1 skiva vitt bröd utan kant, smulad
1 + 1,5 dl mjölk
2 ägg
3 – 4 lagerblad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg det smulade brödet i 1 dl mjölk.

Fräs lök och curry i en stor stekpanna med olja. Lägg i färsen och fortsätt steka. Krydda med salt, peppar, cayenne, vitlök, kanel, vinäger och aprikosmarmelad. Häll i bröd-mjölken. Rör och fräs till allt blivit en smet.

Häll upp den i en oljad form. Toppa med lagerblad. Vispa ihop 2 ägg med 1,5 dl mjölk. Häll ägg-mjölken över.

Grädda i ugnen i ca 35 minuter – eller tills det blivit fin färg och äggstanningen har blivit fast.

Inspirationen till Bobotie kommer från Deon Meyer. Just nu läser jag Cobra, en av hans deckare som utspelas i Kapstaden. Klart man blir sugen på sydafrikansk mat då.

Jag blir ganska ofta sugen på mat när jag läser böcker. Donna Leons deckare från Venedig är helt hopplöst att läsa. Den ena italienska middagen efter den andra. Pasta, grillad fisk med fänkål, en ångande risotto med Karl Johansvamp…

Någon gång kanske man skulle testa en blogg där all maten kommer från böckernas värld…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Grillad lax med ruccola-smör & Riesling från Beck-Hartweg

08 fredag Aug 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in Alsace, alsacevin, fisk & skaldjur, grillat, huvudrätt, mat, vin, vinodling, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Alsace, alsacevin, fisk & skaldjur, grillat, huvudrätt, vinodling, vitt vin

lax m ruccolasmör

Lägg en bit lax på grillen så kan du få med dig vilken inbiten köttätare som helst till matbordet. Ett gott kryddsmör – här med ruccola – och så spenat, sallad och vin – sedan är det bara att njuta av augustikvällen.

Det här behövs till 2 pers:
400 g lax med skinnet kvar
1/3 tsk salt
lite vitpeppar
olja till halstret

Ruccola-smör
100 g smör eller Bregott
½ vitlöksklyfta
1 msk olivolja
½ dl strimlad ruccola
salt & vitpeppar

Okej, det här blir ganska mycket smör, för de flesta räcker det nog till 3 personer.

Gör så här:
Blanda smör som fått bli lite rumsvarmt med kryddor och olivolja. (Lite, lite pressad citron i kryddsmör funkar också väldigt bra.) Ställ det i frysen en stund.

Salta och peppra laxen. Gör i ordning grillen. Lägga gärna grillbriketterna på ena sidan, så att det blir en het och en mindre het sida av grillen.

Lägg fisken i ett oljat halster, då blir den lättare att hantera. Grilla först bägge sidor över direkt värme. Flytta laxen till den mindre heta delen av grillen, lägg på locket och låt fisken grilla klart.

Beck-Hartweg fortsätter att göra fantastiska ekologiska viner till en liten peng. I våras drack vi upp en flaska Riesling Cuvée som blivit liggande ett år. Det var ett maffigt vin. Moget, nyansrikt, läckert.

I juli handlade vi på oss lite nya flaskor, och till laxen satte vi korkskruven i en standard-Riesling från 2013. Den är visserligen billig om man köper den i Alsace, 6,40 euro. Men den var lite i blygaste laget.

Försiktig lukt av lite päron och tropiska frukter. Frisk och ganska lätt smak med tydliga citronvibbar. Det är inget dåligt vin, men jag hoppas det ligger till sig lite, där nere i källarskrubben, innan vi korkar upp nästa flaska.

beck-hartweg riesling 2013

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Pastasallad med feta, tomat & spenat

07 torsdag Aug 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, pasta, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, pasta, snabbmat, vardagsmat

pastasallad m feta tomat o spenat

Sommarmiddag på uteplatsen. Även om det är augusti så är stenplattorna varma och luften ljummen efter ännu en varm dag.

Det blir Pastasallad med feta, tomat & spenat. Enkel och god sommarmat.

Ja, och så blir det en liten hamburgare till – en grillad köttbit hade funkat bra om vi hade haft lite mer tid för matlagningen.

Det här behövs till 3 personer:
300 g kort pasta

250 g körsbärstomater
100 – 150 g feta

1 dl olivolja, eller olivolja + vatten
1 msk vit balsamvinäger
50 + 50 g spenat
1 näve färsk oregano
salt & svartpeppar

Gör så här:
Koka pastan och häll på lite olja så den inte klumpar ihop sig.

Skölj tomaterna och skär dem i kvartar. Tärna fetaosten. Mixa olivoljan (eller olja + vatten) med 50 g spenat och oreganon.

Blanda pastan med tomater, feta och resterande spenat. Häll över dressingen. Salta & svartpeppra ordentligt.

Vi dröjde oss kvar vid bordet tills skymningen började anas. Men sedan blev det full fart. Sonen håller på att bli stor, han har fyllt 16 och ska iväg på egen aktivitet i några dagar. Nu skulle han packa.

Men då var han inte större än att ville ha hjälp med att packa väskan.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Kantarellsås med Riesling & tagliatelle

02 lördag Aug 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, pasta, vegetariskt, vitt vin

≈ 4 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, pasta, snabbmat, vegetariskt, vitt vin

kantarellsås m riesling

Tyskar är som galna i kantareller. I varje affär finns det erbjudanden om ”Pfifferlingen”, på de lokala krogarna erbjuds olika rätter med den goda gula svampen.

Vi är på ett husbyte i en liten by i Baden-Württemberg i sydvästra Tyskland . När vi ska handla åker vi till Vaihingen, en småstad med ett slott på en bergsknalle och vinodlingar mitt inne i staden.

Och ja, jag blir lite lycklig när jag ser vinrankorna.

Inne på affären Rewa ligger kantarellerna och till slut bara måste jag käka kantareller. Det blir en pasta med gräddig svampsås, kryddad med rosmarin, vitlök och den goda syran från Riesling.

Det här behövs till 3 personer:
400 g kantareller
smör
salt & vitpeppar
3 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
1,25 dl vitt, torrt vin, t ex Riesling
2 dl grädde eller crème fraiche
1 – 2 msk hackad, färsk rosmarin

tagliatelle eller annan pasta

Gör så här:
Ansa kantarellerna och torka bort jord och skräp – eller skölj dem. Skala löken och hacka den. Skala vitlöken och finhacka den.

Fräs svampen i smör tills vätskan kokat in och den börjar få fin färg. Salta & peppra. Lägg i lök och vitlök. Fräs en stund till. Häll i vin och grädde eller crème fraiche. Krydda med rosmarin. Låt allt koka ihop till en gräddig, lite tjock sås. Testa om det behövs mer salt & peppar.

Häll upp ett glas god Riesling. Ät med tagliatelle. Ibland är det faktiskt förbannat gott med svamp – i alla fall kantareller.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Nobissås – perfekt till primörer och biff

09 onsdag Jul 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, sås & röra, tillbehör, vegetariskt

nobissås

Äntligen sommar på riktigt! Vi äter på uteplatsen och ser solen gå ner bakom berget i väster. Det är så varmt att vi sitter kvar och pratar till mörkret helt har lagt sig.

På tallriken ligger ugnsbakade primörer: sommarkål, morötter och knipplök. De får sällskap av färskpotatis och en liten köttbit. I glaset finns lite Riesling från Beck-Hartweg i Alsace – milt och fylligt, äppligt och lite honungstoner som balanserar syran. Tur att vi ska fylla på förrådet av Alsacevin snart; det börjar bli tomt i källaren.

Tillbehöret är något jag aldrig gjort tidigare, Nobissås. Det är en smakrik sås kryddad med fransk senap, vitlök och gräslök – ungefär som majonnäs, men mindre fet smak och mer lättflytande konsistens.

Såsen funkar fantastiskt bra till kött och primörer. Testa det gärna till en grillad biff.

Det här behövs till 4 personer:
1 ägg
1 tsk vitvinsvinäger
1 tsk fransk senap
1liten vitlöksklyfta
1,5 – 2 dl olja, t ex mest neutral olja men även olivolja
½ krm cayennepeppar
salt & svartpeppar
2 msk finskuren gräslök

8 – 12 späda morötter
8 knipplökar
4 klyftor vit sommarkål eller spetskål (motsvarande ½ – ¾ kålhuvud)
olja
salt & vitpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skala löken, men låt ganska mycket av blasten vara kvar. Skrapa morötterna. Skär kålen i klyftor, men ta bort fula blad.

Olja en långpanna. Ugnsbaka morötterna i 20 – 25 minuter. Kål och lök i ca 15 minuter. Vänd grönsakerna en gång. Krydda med salt & peppar.

Nobissås
Lägg ner ägget i kokande vatten. Koka exakt i 3 minuter. Knäck ner det i en matberedare/mixer. Skrapa ner den vita som stelnat vid skalet. Lägg i senap och vinäger, pressa i vitlöksklyftan.

Sätt matberedaren på medelhastighet. Häll i oljan droppvis. När såsen börjar tjockna kan man hälla i oljan lite fortare – som en tunn, tunn stråle. (Det är som att göra majonnäs, men lättare).

Krydda med salt, svartpeppar, cayenne & gräslök. Kör ett par varv med matberedaren. Smaka.

Visst är det gott! Jag ska testa Nobissås som ett fräschare alterternativ till bearnaise någon gång när dagarna börjar bli kortare och sommarmänniskor som jag behöver lite tröst.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Dill- & ansjovis-crème fraiche till fisk

30 måndag Jun 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, tillbehör

≈ 1 kommentar

Etiketter

tillbehör

dill o ansjovis creme fraiche

Mat i sommarstugan kan vara fantastiskt trevligt att förbereda. Man tar bilen till Blomlöfs rökeri och köper fiskburgare och lite rökta godsaker, fortsätter till Olas gårdsbutik i Bröms och handlar potatis. Ica i Torsås får släppa ifrån sig crème fraiche och ansjovis.

Sedan ställer man sig på verandan med utsikt över Kalmarsund och hackar, blandar och smakar. Och efter ett tag har man en lätt kryddig dill & ansjovis-crème fraiche som passar bra till fiskburgare och stekt torsk.

Det här behövs till 3 personer:
1 gul knipplök
1 knippe dill
2 dl crème fraiche
1 liten burk (55 g) ansjovis, både fisk och spad
vitpeppar & lite salt

Gör så här:
Skala och hacka knipplöken, man kan ta med ganska mycket av blasten. Hacka dillen och ansjovisen.

Blanda allt. Ta med ansjovisspadet! Justera smaken med vitpeppar och lite, lite salt.

Vi åt dill- & ansjovis-crème fraichen till fiskburgarna och färsk potatis. Till och med hustrun, som är en ansjovisskeptiker, gillade såsen. Men vi kunde inte sitta på verandan. Det var så jäkla kallt, så vi fick gå in och äta framför brasan.

Vill du göra egna fiskburgare, så hittar du receptet HÄR.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Bönor i tomatsås & 15-åringens fläskytterfilé

29 söndag Jun 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, tillbehör, vegetariskt

bönor i tomatsås

15-åringen har blivit stor, i alla fall mycket större än han var tidigare. För några veckor sedan gick han ut nian och när vi var i sommarstugan skulle han firas. Det blev presenter och så fick han bestämma maten – svaret var givet: fläskytterfilé och pommes frites.

Till den gamla vanliga ytterfilén gjorde vi en bönröra med lite hetta från chili, värme från spiskummin och en aning sötma från tomater och lite, lite socker. Bönor i tomatsås funkar utmärkt till grillat kött, men blir också en bra ensamrätt med ris eller bara ett gott bröd.

Det här behövs till 4 – 6 personer:
4 knipplökar
2 chili, spansk peppar
4 vitlöksklyftor
olivolja
2 burkar körbärstomater (eller färska tomater)
2 burkar bönor (svarta, vita eller blandade)
salt & svartpeppar
ca ½ msk spiskummin
1 liten nypa socker
1 näve oregano

Gör så här:
Skala lök och vitlök. Skölj och kärna ur chilin. Hacka lök och chili. Fräs med olja i en gryta. Pressa ner vitlöksklyftorna. Krydda med salt, peppar och spiskummin.

Klipp sönder tomaterna direkt i burken. Häll ner dem i grytan. Koka i 15 minuter. Skölj bönorna, häll dem i tomatsåsen och koka ytterligare 5 – 10 minuter. Strimla oregano och lägg i den på slutet. Justera smaken med lite, lite socker.

flagga

 

Trots 15-åringens protester kom flaggan upp i den nya flaggstången. Man kan säga att det var ett utmärkt flaggväder den här veckan efter midsommar. Blåsten fick flaggan att smattra och snabbt torka upp efter regnen. Vädret påminde mer om första helgen i september än om midsommartid.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Gnocchi med bacon, ugnsbakad tomat & paprika

07 lördag Jun 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, tillbehör, vegetariskt

gnocchi m bakon o ugnsbakad tomat

Här kommer ungefär kapitel 115 i kampanjen ”Ugnsbaka grönsaker”:

Ta vanliga körsbärstomater. På med lite olivolja, salt, socker och svartpeppar. Kör dem i ugnen – och genast har du en fyllig, smakrik grönsak som funkar utmärkt till en köttbit eller som här till potatisgnocchi.

Det här behövs till 4 personer:
300 g körsbärstomater
olivolja
salt, socker & svartpeppar

3 – 4 gula och röda paprikor i strimlor
olivolja
salt & svartpeppar

2 pkt (à 140 g) bacon i tärningar

800 g potatisgnocchi
snör & olivolja
10 – 15 salviablad

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Olja en ugnsform, lägg dit körsbärstomaterna och nagga dem (gör ett litet hål). Droppa över olivolja. Strö över lite salt och lite, lite socker. Ta ett par varv med svartpepparkvarnen. Lägg paprikastrimlorna bredvid. Salta & peppra. Baka i 45 minuter.

Stek bacon knaprigt. Ta lite svartpeppar om du vill.

Koka gnocchin enligt anvisningar på paketet. Ta upp och låt dem rinna av. Stek dem lite i olja & smör tillsammans med salviabladen.

Jag tillhör dem som tycker att man ska laga mat från grunden, inte fuska och köra med halvfabrikat. Men det finns några rätter där latheten får vinna över principerna; dit hör potatisgnocchi.

Inte så att det skulle vara något fel på hemgjord gnocchi, inte alls. Men det finns liksom ingen proportion mellan tiden i köket och mängden pasta. Förmodligen måste man vara italiensk husmor på landsbygden för att klara av det tålamodsprövande jobbet.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Obelix-grillad högrev med chiliglaze

30 fredag Maj 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in grillat, huvudrätt, mat, nötkött, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

grillat, huvudrätt, nöt, tillbehör

grillad högrev

Jag känner mig nästan som Obelix när jag står vid grillen och flyttar bastanta bitar av högrev över grillgallret. Obelix, det är den normandiske seriehjälten i Asterix, han som brukar komma hem med ett par vildsvin som de tillreder över öppen eld.

Obelix är ganska glupsk och ganska stor. Skillnaden mellan honom och mig är inte i första hand storleken, utan mer håret. Jag har inte hans långa, ljusa flätor – utan kortare mörkt hår som med tiden alltmer kommit att likna vår gråspräckliga hund.

Men okej, jag får erkänna att aptiten kan vara ganska stor – och det passar bra till de här massiva bitarna av högrev. Köttet har först fått koka helt mört (det är därför bitarna på grillen måste vara rejäla för att inte falla sönder), sedan grillas det med en smakrik glaze där sött och salt från sojan möter chilihetta. Spiskummin i glazen funkar sensationellt bra. Testa det någon gång även om du inte gör just det här receptet.

Det här behövs till 4 – 5 personer:
1 kg högrev i bit
vatten så att det täcker
2 tsk salt per liter vatten (kanske lite mer)
4 oskalade vitlöksklyftor
2 skalade lökar
1 skalad morot
2 lagerblad
15 svartpepparkorn
1 liten näve färsk timjan

Glaze
4 msk kinesisk soja
0,5 – 1 msk chiliflakes
1 msk spiskummin
1 msk honung

Gör så här:
Lägg högreven i en gryta. Häll på vatten så att det täcker, koka upp och låt det koka ett par minuter. Ta bort det där gråa skummet som bildas. Lägg i grönsaker och kryddor och koka läääänngee tills köttet är helt mört, minst 2 timmar. Låt köttet svalna, gärna över natten.

Tänd grillen och lägg grillkolen efter ena sidan. Skär köttet i portionsbitar och grilla någon minut med direkt värme rakt över grillkolen. Flytta till sidan och grilla med indirekt värme ca 10 minuter så köttet blir genomvarmt.

Blanda ihop glazen och pensla köttet 1 eller 2 gånger under grillningen. Men ta det försiktigt med chiliflakes om du inte gillar het mat. Den här glazen kan bli rejält stark.

Hustrun och jag satt på uteplatsen och käkade våra smakrika köttstycken. Det var vår, det var varmt och snart kommer sommaren på riktigt. Mycket bättre än så blir det nog inte.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Marinerad fläskytterfilé med salsa verde

28 onsdag Maj 2014

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fläskkött, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

buffé, fläsk, huvudrätt, sås & röra, tillbehör

sojamarinerad fläskytterfilé

Den som har läst den här bloggen tidigare känner till hur vi bestämmer maten här hemma i det gula radhuset i Göteborg. Vi växlar veckor – och när det är 15-åringens tur står det fläskytterfilé och pommes frites på menyn.

Då är det tur att den köttbiten går att variera.  Här marineras den i soja, vitlök och rosmarin och får sällskap av en ganska snäll salsa verde på tallriken. Den salta och smakrika såsen möter lite sötma i sojamarinerat kött. Gott.

Det här behövs till 2 personer:
350 g fläskytterfilé
2 tsk torkad rosmarin
1 msk kinesisk soja
1vitlöksklyfta, skalad

Salsa verde
1 kruka (slätbladig) persilja
1 vitlöksklyfta, skalad
2 msk kapris
knappt 1 dl olivolja
svartpeppar & kanske lite salt

Gör så här:
Blanda rosmarin och soja. Pressa i vitlöksklyftan. Skär bort onödigt fett och hinnor från köttet. Pensla med sojasåsen.

Värm ugnen till 225 grader. Sätt in köttet i en oljad ugnsform i ca 25 minuter. Det är färdigt när köttet känns lite stumt när man trycker på det med pekfingret. (Känns ungefär som när man trycker sig på hakspetsen).

Salsa verde. Mixa bladen med kapris, pressad vitlök & olivolja till en slät sås. Smaka. Kanske svartpeppar och lite salt. Vill man ha en mer traditionell salsa verde så tar man med en halv burk sardeller, minskar mängden kapris och saltar inte.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Couvent des Jacobins och konfiterad anka – en prefekt matchning
  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Lena i Wales om Couvent des Jacobins och konfiterad anka – en prefekt matchning
  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning | Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 307 347 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d