• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Etikettarkiv: tillbehör

Mjäll skreitorsk & mild, ugnsbakad ratatouille

07 fredag Apr 2023

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ 1 kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, tillbehör

Skrei är en torsk som lever nästan hela sitt liv i Barents hav, någonstans uppe vid kanten av Arktis istäcke. När den är fem år gammal vandrar den – om man kan säga så om fisk – ner till den norska kusten för att leka.

Skrei och den vanliga kusttorsken – som simmar runt Sveriges och Norges kuster – är alltså olika populationer, i alla fall om man ska tro Wikipedia.

Men vissa saker behöver man inte farbror Google för att upptäcka. Till exempel att den är fast i köttet, smakrik och god.

För några dagar sedan hittade jag skrei i fiskdisken på Coop. 150 kronor kilot för skrei, bredvid låg lax som var dubbelt så dyr. Det valen blev lätt.

Här hemma ugnsbakade jag en ratatouille och så fick skreitorsken åka med en stund på slutet. Det blev milda smaker med lite örtkrydda och en liten pust av vitlök. Mat som mormor kunde ha bjudit på – om hon använt tomater och vitlök i matlagningen.

Det här behövs till 4 personer:
600 g skrei eller vanlig kusttorsk
olivolja
salt & svartpeppar
1/2 tsk torkad timjan
2 små auberginer (ca 350 g)
1 mindre zucchini (ca 200 g)
1 stor paprika

Tomatsås
1 gul lök
några stänger selleri eller 1/2 fänkål
olivolja
salt & svartpeppar
1 tsk torkad timjan
1 tsk provensalska örter eller annan örtkrydda
2 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
1 burk vatten
3 vitlöksklyftor

Servering
Ris, sallad eller bara ett gott bröd

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Skiva auberginen, salta skivorna och låt dem ligga en stund. Skiva zuccini och skär i mindre bitar. Dela och kärna ur paprikan. Skär den i ungefär lika stora bitar som zucchinin.

Torka av aubergine och skär i ungefär lika stora bitar. Lägg dem i en oljad långpanna eller stor ugnsform. Droppa över lite olja och ställ in i ugnen i 15 minuter.

Skala och hacka löken. Strimla selleri eller fänkål. Fräs lök och selleri blanka i olja. Tryck i tomatpuré, krydda med salt, peppar, timjan och provensalska örter. Fräs en stund till. Häll i krossade tomater och vatten. Pressa ner vitlöken och koka tomatsåsen så där en 10 – 30 minuter.

Ta ut auberginen ur ugnen. Blanda ner zucchini och paprika. Krydda med salt & peppar. Kör i ugnen tills grönsakerna är mjuka men fortfarande spänstiga, tar sådär en 20 – 30 minuter. Rör om ibland.

Ta ut grönsakspannan ur ugnen. Häll över tomatsåsen. Salta fisken och strö över lite timjan. Lägg den övers grönsakerna och kör i ugnen i 12 – 15 minuter. Över stek den inte – då blir den bara torr och tråkig. Tryck lätt med fingret på fisken, när den skivar sig är den klar.

Vi åt skreitorsken med ratatouille, sallad och bröd. Eftersom det var fredag hällde vi upp Leth Grüner Veltliner i glasen. Sedan njöt vi – och överlevde fredagskvällen, trots att På spåret har slutat för säsongen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Kryddigt indiskt ris – milt & smakrikt

14 tisdag Mar 2023

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 1 kommentar

Etiketter

tillbehör, vegetariskt

Det här riset är fullt med varma, fylliga smaker. Gurkmeja, kardemumma och spänstiga ärtor ger riset ett lyft, som räcker långt utöver det indiska köket.

Funkar bra till kryddiga vegetariska rätter – eller till något grillat.

Testa du också, jag tror inte du blir besviken.

Det här behövs till 3 personer:
Drygt 2 dl jasminris eller annat ris du gillar
1 – 2 schalottenlökar eller 1 liten gul lök
neutral olja
1,5 tsk gurkmeja
1,5 tsk kardemumma
salt & svartpeppar
knappt 4 dl vatten
4 dl frysta gröna ärtor

Gör så här:
Skala och hacka löken. Fräs den i olja. Krydda med gurkmeja, kardemumma, salt & peppar.

Skölj riset. Häll ner det och vatten i grytan med lök. Koka upp och låt koka på svag värme enligt anvisning på förpackningen.

När 2 minuter återstår av koktiden: häll i ärtorna och blanda runt. Låt riset koka färdigt.

Klart.

Vi år det här riset tillsammans med indisk köttfärssås. Klart smakligt, tyckte vi.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sydfransk toast med lök, sardeller & oliver

09 torsdag Feb 2023

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, mat, tillbehör

≈ 6 kommentarer

Etiketter

förrätt, fisk & skaldjur, fransk mat, tillbehör

Lök som får steka länge blir riktigt, riktigt gott – lent, smakrikt och med en trevlig sötma. Sardeller bryter av med sälta och umami i den här sydfranska toasten.

Stek baguettskivor i olivolja, lägg på lökröran och ta med några goda oliver, så är du helt hemma. Med liten ansträngning har du gjort ett smakrikt tilltugg till en drink, eller en liten förrätt.

Men se till att steka löken länge, minst 30 minuter.

Det här behövs till 4 baguetteskivor, 2 – 4 personer:
2 stora gula lökar
3 – 4 sardeller
olivolja
salt & svartpeppar
ett gäng goda oliver, gärna ostfyllda
lite crème fraiche

Gör så här:
Skala och skiva löken tunt. Stek den på ganska låg värme länge, minst 30 minuter. Dela sardellerna i mindre bitar och låt dem steka med löken i typ 15 minuter. Salta & peppra.

Skiva baguetten, stek frasig i olivolja. Lägg lökröran på baguetteskivorna. Toppa med oliver och en liten klick crème fraiche.

Ät & njut. Vill du ha något matigare på samma tema så kan du göra den provencalska pizzan pissaladière.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Lugn du hinner! Om julmat & allt annat man ska hinna med

23 fredag Dec 2022

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fläskkött, huvudrätt, tillbehör, vilt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

buffé, cider & dryck, fläsk, huvudrätt, jul, tillbehör, vilt

Jag har haft ovanligt mycket omkring mig den senaste tiden. Dels fick jag fler politiska uppdrag efter valet än jag förutsåg och dels har jag uppdrag som God man, alltså ställföreträdare för personer som behöver hjälp. Som om inte det vore nog har jag skaffat mig ett extrajobb – som den värsta gymnasist. Jag skannar in dokument som ska användas inom orgelforskning.

Det är vansinnigt intellektuellt krävande. Man tar ett papper, lägger det på fotobordet och så trycker man Control-K (då fotar kameran). Vänder papperet, trycker Control-K och fotar baksidan. Lägger undan det första papperet. tar ett nytt och trycker Control-K…

Ja, jag tror att du fattar. Vansinnigt intellektuellt, sa Bill. Just det, sa Bull.

Men alla de här sakerna tar lite tid, och då blir det mindre tid över till annat. Julmaten, till exempel.

Men i söndags kom en kompis över och då gjorde vi de vanliga rätterna: älgköttbullar, enklaste patén och gräddkokt grönkål.

Vi gjorde också apelsinglaserade revbensspjäll, men här vandrade jag iväg en liten bit från mitt eget recept. Jag lät glazen koka en stund så den fick en mer sirapsliknande konsistens (enklare att hantera) och så tog jag med kardemumma i kryddblandningen. Gott, tyckte jag. Men kompisen såg mycket tveksam ut när han åt.

I kylen ligger en rimmad skinka och väntar. Den kokar jag i vin och äpplemust senare i kväll. Smaken blir rund och fyllig – och så får man en fantastisk buljong till vinterns grytor i januari och februari.

Jo, en sak till ska jag fixa. På julafton lägger jag ner kardemumma i en (väldigt liten) skvätt gin och låter spriten dra åt sig den goda smaken. Sedan blandar jag pilsner och porter med aningen portvin och en (väldigt liten) skvätt gin – och i de skummande glasen finns mumma.

Men i övrigt får det bli färdigköpt julmat. Jansson tror jag att jag hoppar över, det verkar inte bli tid till att fixa den. Sill, lax, pepparkakor och Cumberlandsås finns alldeles utmärkt på Coop och Ica.

För meningen med jul är inte att man ska slita ihjäl sig för att få ett hemlagat julbord utan minsta repa och skavank. Meningen är att man ska umgås och njuta – och faktiskt bara ta det lugnt.

Det är så jag önskar att din jul blir.

God Jul!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Chou au piment d’Espelette – saftig spetskål med krispig krydda

17 torsdag Nov 2022

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, klimatsmart, tillbehör, under 20:-, vegetariskt

Visst är det kul när man träffar på en helt ny krydda. Här är det espelettepeppar, en mild chilikrydda som kommer från södra Frankrike. Den invandrade till Baskien redan på 1500-talet, och är vanlig i baskisk och sydfransk mat.

Smaken är mild, men med en fyllig chilismak. Påminner en smula om aleppo peppar (mer känd under den turkiska kusinens namn pul biber). Men skulle nu ditt kryddskåp vara helt tomt på piment d’Espelette – det var mitt eget till för några timmar sedan – så förtvivla inte. Ta en annan mild chilikrydda eller använd starkt paprikapulver.

Huvudsaken är att att (spets)kålen får gotta till sig i ugnen så att ytan blir krispig och innehållet saftigt och mjukt. Och det blir det efter en halvtimme – om man är generös med olivolja och vitlök – och det är jag så gärna. Till och med hustrun – en känd kål- och chiliskeptiker – gjorde tummen upp.

Vi åt den ugnsbakade kålen med risotto och stekt halloumi, men man kan ha den både som en ensamrätt med bröd och sallad – eller som ett tillbehör till en grillad bit kött eller fisk.

Det här behövs till 2 – 4 personer:
ca 500 g spetskål eller vitkål
generöst med olivolja – och då menar jag generöst
2 – 3 vitlöksklyftor
1/2 – 1 msk espelettepeppar (eller starkt paprikapulver/annan mild chilikrydda)
salt
lite torkade eller färska örter – procencalska örter, timjan, oregano, mejram…

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skär kålen i runda ringar (eller rondeller om du vill), cirka 1,5 cm tjocka. Lägg dem i en stor oljad ugnsform.

Skala vitlöksklyftorna och pressa ner dem i generöst med olivolja. Pensla kålen med vitlöksolja. Salta, strö över espelettepeppar och lite örtkryddor. Vänd kålskivorna (eller rondellerna). På med vitlöksolja, salt, och espelettepeppar.

Baka i ugnen tills ytan blir krispig och innehållet mjukt, cirka 30 minuter.

Receptet till den här goda kålen kommer från Au pif – franska recept och små berättelser av Emma Hamberg. Jag har grejat lite med ingredienserna, men det är hon som ska ha all kredd.

Au pif är en bok att bli glad av. Full med liv och recept, både en coffee table bok och en fungerande kokbok. Kanske en julklapp till din matglada kompis?

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Allt på en plåt med kycklingben & majs, paprika & BBQ-sås

16 fredag Sep 2022

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, kyckling, mat, tillbehör

≈ 1 kommentar

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, kyckling & fågel, sås & röra, tillbehör

Jag brukar säga att här hemma så handlar jag maten och lagar den. Hustrun, hon diskar och tvättar. Men ingen av oss städar.

Det är inte helt sant. Hustrun lagar faktiskt maten någon gång. Och så städar vi ibland – fast inte så ofta.

Men hustrun brukar klaga på att jag drar ner så mycket disk när jag fixar maten, så för en tid sedan tänkte jag försöka bättra mig. Jag skulle laga maten i ugnen på en plåt, alltså bara en plåt. Då borde det väl inte bli så mycket disk.

I helgen gick jag jag igång med plåtmatandet. Jag hackade grönsaker, gjorde BBQ-sås och fixade en prydlig plåt med mat som jag sköt in i ugnen.

När jag var klar tittade jag mig omkring i köket. Smutsig skärbräda och knivar, såsrester i en kastrull, skedar och koppar och fat och på toppen av diskberget låt en ensam vitlökspress och väntade på rengöring. Det såg som vanligt ut som om Homer Simpson hade pryat som kock.

Men på matbordet stod en plåt med saftig och kryddig kyckling, och ugnsstekta grönsaker med djup och god smak. Det kanske är värt en del disk…

Det här behövs till 2 personer:
500 g potatis
olivolja
500 g kycklingben
salt & svartpeppar
1 rödlök
1 – 2 röda paprikor
2 förkokta majskolvar

BBQ-sås
2 msk olja
2 – 3 tsk rökt paprikapulver
1 tsk chipotle chilipulver
1 tsk spiskummin
2 vitlöksklyftor
0,8 dl ketchup
3 msk japansk soja

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader, och börja med BBQ-såsen. Fräs de torra kryddorna i en kastrull med olja. Tryck i vitlök, ketchup och soja, och låt såsen koka ett par minuter. Ta undan hälften som får bli en sås som står på matbordet. Resten penslar du kycklingen med.

Klyfta potatisen (skala den om du vill) och låt den koka upp i en gryta. Koka ett par minuter, häll av den och lägg i en oljad långpanna. Salta lätt och skjut in i ugnen. Ugnsstek i ca 45 minuter. Rör om ibland.

Pensla och krydda kycklingbenen med salt & peppar. Lägg dem i långpannan. Låt dem steka ca 35 minuter, vänd dem efter halva tiden.

Skala och klyfta rödlöken, och låt den steka med i ca 20 – 25 minuter. Dela och kärna ut paprikan. Skär den i bitar och majskolvarna i tjocka ringar. Krydda med salt & peppar, och låt dem steka i ca 10 – 12 minuter. Rör runt ibland.

Stek tills allt är klart och kycklingen genomstekt – köttsaften ska vara helt klar och inget rött ska finnas vid benen.

Ät & njut av fredagskvällen. Men efter maten så var det ju där med disken också.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Enkel festmat – fläskfilé med karljohansvamp-crème

24 onsdag Aug 2022

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskfilé, fläskkött, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ 1 kommentar

Etiketter

fest & meny, fläsk, huvudrätt, sås & röra, tillbehör

Svamp, japansk soja och (fläsk)kött är en superkombo, tycker jag. Det är som om sojan får smakerna att djupna, inte helt olikt en riktigt mörk baryton.

Själv kommer jag att tänka på ”So long, Marianne”, sjungen av Leonard Cohen under hans avskedsturné för så där en 10 år sedan. Vi såg honom på Gamla Ullevi – och konserten i Göteborg var lika full av närvaro som klippet på Youtube.

Så nu kör vi. Sätt på ”So long, Marianne”, pensla och stek köttet. Och njut.

Det här behövs till 4 personer:
700 g fläskfilé
marinad med 5 msk japansk soja & 1 msk olivolja
salt & svartpeppar
1/2 spetskål

Karljohan-crème
1/2 påse (10 g) torkad karljohansvamp
hett vatten
3 vitlöksklyftor
olivolja
salt & svartpeppar
1 dl riven pecorino med tryffel (eller vanlig pecorino/parmesan)
3 dl crème fraiche (jodå, den feta är godare)

Servering
Klyftpotatis och kanske stekt svamp

Gör så här:
Värm ugnen till 200 grader. Blanda soja och olja till marinaden. (Börja med klyftpotatisen, som tar längst tid, om du tänker ha det till köttet).

Häll kokande vatten över den torkade svampen och låt den stå i 15 minuter.

Ansa spetskålen och skär halva kålhuvudet i 4 klyftor. Lägg dem i en oljad ugnsform, pensla med marinaden. Salta & peppra. Sätt in kålen i ugnen i ca 20 minuter. Vänd klyftorna efter halva tiden

Pensla fläskfilén med marinaden runt om. Salta & peppra. Låt fläskfilén stå och gotta sig i marinaden en stund. Bryn köttet i olivolja i en stor stekpanna, så det får fin färg. Pensla gärna på mer marinad. Dra ner värmen och stek på ganska låg värme i ca 10 – 15 minuter till köttet har en innertempertur på 68 – 70 grader. (Det går också att känna med fingret. När köttet känns stumt när du trycker på det, då är det färdigt.) Låt det vila i några minuter innan du skär upp det.

Karljohan-crème. Finriv osten. Skala och grovhacka vitlöken. Krama ur svampen så den bli ganska torr. Stek svamp och vitlök. Salta & peppra.

Lägg den stekta svampen och vitlöken i en mixer/blender. Ha i crème fraiche och riven ost. Mixa slätt. Smaka av med salt & svartpeppar.

Ät & njut. Visst funkar soja, svamp och kött bra ihop? Och Leonard Cohen var väl rätt okej, han också?

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Svensk midsommar med sill & grillning

19 söndag Jun 2022

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, fransk mat, grillat, huvudrätt, mat, nötkött, ost & efterrätt, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, nöt, ost & efterrätt, tillbehör, vegetariskt

En gång när 24-åringen i familjen inte var mycket mer än en tvärhand hög, så skulle vi åka på riktigt midsommarfirande i Torsås, sådär en kvarts bilkörning från vår sommarstuga. Han hade aldrig varit på ett riktigt firande. Det skulle nu åtgärdas för att BVC inte skulle kunna spänna ögonen i oss och med sträng stämma fråga ”Har han varit med när midsommarafton firas på riktigt?”.

Så vi traskade fram genom hembygdsparken i Torsås – och genom ett, vad ska jag säga, midsommarfirande extra allt. På en dansbana stod PRO-kören och sjöng aningen falskt med vibrato på kvinnorösterna. I en annan del av parken försökte lekledarna få barnen att hoppa runt som grodor. (Det här utspelades på den tiden när det inte var självklart att varje barn hade en I-pad, så lekledarna trodde att de skulle lyckas…)

I buskarna smusslade männen med lite hembränt och i ett hörn av parken sköt man med luftgevär för att kunna vinna en silversked, eller något annat lika användbart.

24-åringen, som då var så där en tre, fyra år, traskade lydigt fram och tittade på alla aktiviteterna.

Sedan frågade han ”Kan vi åka hem nu?”

Man kan väl säga så här: Ibland är man glad att äpplet inte faller så långt från päronträdet.

Även om svensk midsommar ofta ser ut som på bilden här ovan – mer regn än Medelhavsvärme – så vill man grilla. I alla fall jag.

Men man måste inte grilla kött varje gång. Testa lax om du aldrig har lagt det på grillgallret tidigare. Resultatet blir ofta förvånansvärt bra. Grillad lax med bourbonglaze & dilltzatziki och Marinerad lax med kryddsmör & grillad citron är några favoriter.

Och är det en burgare du vill ha, så testa någon av de vegetariska Halloumiburgare med parmesancrème & vitlöksbröd eller Portabelloburgare med glaze.

Vill du ändå ha en köttbit, så finns det andra saker än entrecote och fläskkarré att grilla. Flanstek med hemlagad bbq-sås är en ganska ny sak som jag upptäckt. Men en helgrillad fläsk(ytter)filé är inte heller så dumt, till exempel Fläskytterfilé med sweet chili-glaze och Hemgjord BBQ-sås & fläskytterfilé. Obelix-grillad högrev med chiliglaze eller Hamburgare fyllda med feta funkar också bra.

Tillbehören är minst lika viktiga som det grillade. Två av mina favoriter är Fransk potatissallad – lättare, godare och Mangosallad – perfekt till grillat fläskkött.

”Men är du dum eller?”, tänker du. ”Här har du yrat om lax och flankstek och halloumi, men inte skrivit en rad om sill och nubbe och jordgubbar och de där riktiga grejerna som hör till midsommarfirandet”.

Nej, jag vet. För en midsommarafton utan matjessill och O P Andersson i glaset är ungefär lika bortkommen som en julafton utan julskinka. Så därför kommer här några förslag.

Om du vill kan du äta sillen på traditionellt vis med gräddfil och skuren gräslök. Vill du greja lite mer så kan du göra matjessill med dill eller  Gubbröra med matjessill & crème fraiche.

Vill du höja nivån ett snäpp till så är Matjessilltårta ett gott alternativ.

Efter maten äter man jordgubbar i vår familj – det kräver hustrun. Varje dag under jordgubbssäsongen sätter hon fram jordgubbar och djupa tallrikar, socker och mjölk. Och så går hon loss på åtminstone 1/2 lite av de röda bären.

Själv försöker jag lite mesigt introducera nya efterrätter med jordgubbar. Försiktigt och lite Johan Glans-likt, om du förstår vad jag menar. Ett recept jag har försökt locka hustrun med är  Jordgubbar, digestive & mascarpone.

Men det finns en sak som slår alla de andra. Det är Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta. Ska du bara testa ett recept av de här, välj Sommarsalladen.

Glad midsommar!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Smakrikt ankbröst, lättaste rödvinssåsen & len blomkålspuré

19 torsdag Maj 2022

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, tillbehör

≈ 1 kommentar

Etiketter

huvudrätt, kyckling & fågel, sås & röra, tillbehör

Jag vet inte hur det är för dig, men här hemma så blir de finare vinflaskorna liggande. Det blir liksom aldrig tillräckligt festligt läge för att dra korken ur buteljerna. Så var det för en flaska Bourgogne, modell bättre, som låg och såg ensam ut på översta fin-hyllan i förrådet.

Men lagom till helgen tog jag en sväng och köpte lite ankbröst. Hemma i köket stekte jag köttet, gjorde världens lättaste rödvinssås och en mild blomkålspuré som blev en mjuk avrundning av alla syrliga smaker i sås och vin.

Och jodå, jag kan intyga. Bourgogne passar precis så bra till anka som vinskribenter påstår. Mina smaklökar satt och småjollrade medan Eurovision malde fram ännu en jurygrupp på TV:n.

Det var inte så mycket ”12 points go to Ukraine”, utan mer ”Magret de canard et vin de Bourgogne, 12 points”.

Om du fattar.

Det här behövs till 2 personer:
375 g ankbröst
smör & olivolja
salt & svartpeppar

Rödvinssås
smör & olivolja
4 (banan)schalottenlökar
2 tsk socker
1/2 tsk röd balsamvinäger
3 dl rött vin, inte alltför strävt
1 dl portvin
1 msk kycklingfond
sv steksky från ankans ugnsform
1 klick smör

Blomkålspuré
1/4 – 1/2 blomkålshuvud
lite god buljong, kyckling- eller grönsaksbuljong
ca 3 msk crème fraiche
salt & svartpeppar

Servering
Klyftpotatis, risotto eller kanske pommes anna

Gör så här:
Sätt ugnen på 160 grader.

Rödvinssås. Skala och dela schalottenlökarna på längden. Fräs dem i smör & olja. Rör ner sockret och stek till sockret smälter. Ha i balsamvinäger, rött vin, portvin och kycklingfond.

Koka på ganska svag värme tills hälften kokat bort. Fiska upp lökarna (och servera som tillbehör). Håll såsen varm. Häll ev i stekskyn från ugnsformen. Vispa på slutet ner en klick smör.

Ankbröst. Skär ett rutmönster igenom skinnet och fettkappan på ankbröstet. Värm en stekpanna med lite olja & smör. Bryn ankbröstet ganska hårt, men bara på skinnsidan. Salta & peppra.

Lägg ankbröstet med köttsidan ner i en lätt oljad ugnsform. Kör i ugnen till köttet är 62 – 65 grader. Det tar så där en 30 minuter. Ta ut ankbröstet och slå in det i folie. Låt det vila ca 10 minuter innan det skärs upp.

Blomkålspuré. Dela blomkålen i buketter. Koka i bara lite buljong tills den är helt mjuk. Häll av och mixa i matberedare/blender eller med stavmixer. Tillsätt crème fraiche så att det blir till ett mos. Salta & peppra.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Tomatbulgur – smakrikt till grillat kött & mat från östra Medelhavet

27 onsdag Apr 2022

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 1 kommentar

Etiketter

tillbehör, vegetariskt

Risotto smakar mer än vanligt ris. Detsamma gäller för tomatbulgur. Det blir ett fylligare tillbehör med en egen smakresa.

Vi åt tomatkokt bulgur till indisk kikärts- & blomkålsgryta. Och jodå, det blev fylligt & gott. Och faktiskt en harmoni i smakerna, trots att ett ben fanns i Mellanöstern och det andra i Indien.

Det här behövs till 4 personer (som tillbehör):
1 schalottenlök eller liten gul lök
olivolja
1/2 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen spiskummin
1/4 tsk malen kanel
svartpeppar
1/2 dl tomatpuré
3 dl bulgur (fullkorn är godare)
6 dl vatten
salt
1 liten knippa persilja

Gör så här:
Skala och hacka löken. Fräs den i olja. Krydda med kardemumma och spiskummin, kanel och svartpeppar. Tryck i tomatpuré och fräs en stund till. Häll i bulgur och vatten. Salta.

Koka enligt anvisningar på paketet.

Hacka persiljan och rör ner den vid serveringen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 899 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d