• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: vin

Periquita – fynd så länge någon kan minnas

14 lördag Sep 2013

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ 2 kommentarer

Etiketter

rött vin

periquita 2010

Det är egentligen ingenting ovanligt med Periquita. Det är ett schysst rödvin med ett sympatiskt pris. Ett sådant där vin som 100 000-tals svenskar bär hem till fredagsbiffen.

Bara en sak är ovanlig; det har varit ett bra vin så länge som någon kan minnas. I alla fall så länge jag kan minnas.

Det hängde med på studentfester på den tiden när Herreys körde med gulddojjor. En enstaka flaska smög sig in under den bistra lågkonjunkturen. Och i veckan svängde jag förbi Bolaget igen och kom hem med en flaska.

Inte heller den här gången blev jag besviken. Lukten är lite småmullig. Mörkfruktig och lagrad. Smaken är fräschare och fruktigare än den var för 25 år sedan, men fortfarande varm, generös och med ett litet bett.

Vinet funkade utmärkt till den stekta fläskytterfilén. Det var 15-åringen som bestämde maten och när han gör det så blir det ”kött” en gång i veckan – och ”kött” det är kotlettrad i en liten påse, alltså fläskytterfilé.

69 kronor får man lägga för en flaska Periquita från 2010. Det gör man gärna; hade vinet sålts av bilhandlare, så hade de sagt att man ”får mycket vin för pengarna”.

Heder åt producenten Fonseca, som klarar av att göra ett strålande vin, årtionde efter årtionde.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fläskgryta med rostade rotsaker, grädde & Alsacevin

07 lördag Sep 2013

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, fläskkött, gryta, huvudrätt, mat, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, fläsk, gryta, huvudrätt, vitt vin

fläskgryta m rotsaker, gräde & alsacevin

När hösten ännu står och tvekar, så testar jag den här Alsace-inspirerade grytan.

Jag hämtar in lite timjan från den torkande krukan i trädgården och Pinot Gris från sommarens inköp som ligger i källaren. På med grytan och så i med kött, en skvätt grädde, vin och kycklingbuljong. Rotsakerna läggs i en form och rostas i ugnen.

När fläskgrytan står och puttrar på spisen häller jag upp en skvätt vin. Smakar lite på grytan, sippar lite på vinet. Tänker: ”Det här funkar ihop!”

Vinet är torrt, milt och fylligt. Grytan är mild, men smakrik. Yes, nu kör vi.

Det här behövs till 4 personer:
650 g grytbitar av fläsk
smör eller olja
salt & vitpeppar
2 tsk timjan
4 små milda lökar, skalade
3 dl torrt vitt vin, gärna Pinot Gris från Alsace
1,5 dl vispgrädde
1 – 2 dl vatten
½ kycklingbuljongtärning eller 0,75 msk kycklingfond
4 små palsternackor, skalade
4 små morötter, skalade
¼ liten rotselleri, skalad
2 tsk majsstärkelse + lite vatten

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Dela lök, palsternacka och morötter i fjärdedelar. Skär rotselleri i grova bitar. Skär bort senor och överflödigt fett från fläskköttet.

Lägg morötter och palsternackor i en oljad ugnsform. Salta lätt. Rosta dem i ugnen i 20 minuter.

Gryn köttet i smör eller olja i en stor, tjockbottnad gryta. Krydda med salt, vitpeppar och timjan. Lägg i lökbitarna på slutet. Häll i vin, vatten, grädde och kycklingfond.

Koka grytan till köttet är mört och färdigt, cirka 25 minuter. Lägg i rotselleri när det återstår 15 minuter (längre om du har riktigt stora bitar) – och de andra rotfrukterna när det återstår 5 minuter.

Vispa ihop majsstärkelse med lite vatten. Häll ner i grytan och låt den koka ihop ett par minuter.

pinot gris 2011

Vi åt grytan tillsammans med klyftpotatis. I glasen fanns en skvätt Pinot Gris 2011 från Gérard Waegell. Hos honom kostar vinet 5,20 euro, i Sverige går det tyvärr inte att köpa.

Det är ett finstämt men fylligt vin med lite päronton. Till den här grytan funkade det fantastiskt bra. Vinets försiktiga syra hade inga arga smaker att konkurrera med, utan fick utrymme att blomma.

På samma sätt är det med rotfrukterna. Om man kör dem i ugnen och inte kokar sönder dem, så får man mat som kan blomma ut i både smak och konsistens.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Vigneti di Castello

31 lördag Aug 2013

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin, vinodling

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin, vinodling

vignetti di castello

Tillhör du också de där som har en romantisk dröm om att bli vinbonde. Inte så att du tror det på allvar, men du kan ändå inte låta bli att läsa de där artiklarna om IT-snubben som hoppar av sitt välbetalda jobb för att flytta till Toscana och börja med vinodling.

Jag är en av dem. När jobbet börjar kännas för trist, så flyger tankarna iväg. Rieslingdruvor och korsvirkeshus i Alsace. Några vinstockar i den nytända vinregionen Languedoc…

I somras besökte vi en av dem som gjort allvar av tankarna. Daniel Huber driver sedan 30 år en vingård i Ticino.

När vi mötte honom en stekhet eftermiddag i början av augusti var hans t-shirt mörk av svett och han hade svårt att räta på den ryggen efter jobbet på vinfälten.

En liten krock blev det mellan de romantiska drömmarna och den tuffare verkligheten. Visst, jag fattar att vinodling är ett bondejobb. Men ändå – när man drömmer om de där vinraderna i Languedoc, så ser man en bild av sig själv där man vandrar fram med en sekatör och knipsar av ett skott här och ett där – sedan vandrar man visslande iväg till nästa fält..

Inte fan får en värkande rygg plats i den drömmen…

I helgen var det dags att plocka fram en flaska vin från Hubervini. Det blev en Vigneti di Castello från 2010, ett Merlotvin för 27 Cfr.

Druvorna har vuxit på 450 meters höjd på branta södersluttningar. Därefter har de fått en stund på ekfat, något som känns ganska tydligt när man drar in lukten i näsborrarna.

Det är en mörk och mullig lukt. Smaken är lättare. Pigg och nästan ung med ganska tydlig strävhet.

Vinet funkade utmärkt, både till Piatto ticinese och Kantarellrisotto. Hustruns omdöme var kort och positivt. ”Gott”, sade hon och sippade lite till på vinet.

Men är det värt sitt pris, 27 schweizerfranc är faktiskt jäkligt mycket pengar för en flaska vin.

Jag luktade lite på vinet, funderade och tog en klunk till. Sedan kom jag att tänka på Daniel Hubers värkande rygg. Och svaret blev på ett sätt självklart.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fiskgryta från Alsace – godaste grytan

24 lördag Aug 2013

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, mat, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, fisk & skaldjur, fransk mat, gryta, huvudrätt, klimatsmart, vitt vin

fiskgryta från alsace

Sensommarens första gryta kan med fördel bli en Fiskgryta från Alsace. Där samsas forell och havsabborre med lite syra från vin, rund gräddighet och en liten pikant ton av dragon. Det är helt enkelt förbannat gott.

Prova du med – det är nästan omöjligt att bli besviken. Och bli inte avskräckt av allt som ska vara i grytan. Det är ingen krånglig mat, det här.

Det här behövs till 3 personer:
300 g skogschampinjoner
salt & vitpeppar
2 små, milda lökar – knipplök eller schalottenlök
smör
4 kvistar timjan
4 kvistar persilja
2 kvistar dragon
3 dl Riesling – eller annat torrt, gott vitt vin med ganska hög syra
3 dl ganska stark fiskbuljong eller fiskfond – vatten + tärning
försiktigt med salt & vitpeppar
300 g forell, filead – eller annan smakrik, fet fisk
300 g havsabborre, filead – eller annan god, fast vitfisk
1 + 0,5 dl vispgrädde
1,5 msk vetemjöl
1 äggula
ca 0,5 tsk hackad dragon

Gör så här:
Skrapa eller skölj svampen. Skär den i mindre delar. Stek i lite smör tills vätskan kokat in. Salta & vitpeppra. Lägg svampen under lock, så den håller sig varm.

Skala och hacka lökarna. Fräs dem i en klick smör tills de mjuknar – använd en traktörpanna eller vid tjockbottnad gryta. Lägg i kvistarna med timjan, persilja och dragon. Häll på vin och fiskbuljong. Låt såsen koka 5 – 10 minuter så löken blir nästan färdig.

Stäng av plattan. Dela fiskfiléerna i hanterbara bitar. Salta & vitpeppra försiktigt, och lägg ner dem i grytan. Låt grytan stå kvar på värmen i 5 – 6 minuter – eller tills fisken är genomkokt.

Ta upp fiskfiléerna och lägg de på en tallrik. Lägg folie över så de håller sig varma. Ta upp kvistarna med örtkryddor.

Vispa ihop 1 dl vispgrädde med 1,5 msk vetemjöl. Häll redningen i grytan. Skruva upp värmen och låt grytan koka ett par minuter, så den tjocknar.

Vispa ihop 0,5 dl vispgrädde med 1 äggula. Vispa ner blandningen i grytan, fortsätt och vispa så att den får en fylligare konsistens. Men nu får grytan inte koka, då koagulerar äggulan och såsen skär sig.

Smaka. Visst är det gott! Men kolla om det behövs mer salt & peppar. Ha i lite, lite hackad dragon, så att dragonsmaken bryter fint mot syran och sötman.

Lägg ner fiskfiléerna i grytan. Lägg champinjonerna över. Eller lägg upp allt direkt på tallrikar.

Det har receptet kommer från början från Vins d’Alsace, vinproducenternas sammanslutning, och heter i den tyskspråkiga versionen Fischragout in Riesling. Men originalet är ganska mycket krångligare. Man ska filea fisken och göra egen fiskfond. Man ska ha rödlistad ål i grytan…

Men även den förenklade Fiskgryta från Alsace blir väldigt lyckad. Lyckat var också vinvalet, en Riesling 2012 från Gérard Waegell.

När vi satt och åt maten, så lade hustrun ner kniv och gaffel. Tittade mig i ögonen och sade:

– Det här var otroligt gott.

Och den typen av beröm protesterar man inte emot…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Riesling: frisk, god – och lite blyg

24 lördag Aug 2013

Posted by Vin, mat, Alsace in Alsace, alsacevin, vin, vinodling, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Alsace, alsacevin, vinodling, vitt vin

riesling 2012

Vi fick med oss lite Riesling hem från den sympatiske Gérard Waegell i Nothalten. Den nya årgången 2012 är en trevlig bekantskap. Frisk och med hyfsad syra.

Lite smak och lukt av citron gör det till ett matvänligt vin. Vi drack det till Fiskgryta från Alsace, en klart lyckad kombination. I grytan balanserade vinets syra och gräddens rondör – och i glaset hejade Rieslingen på.

Sniffar man på vinet så kan man ana toner av petroleum. Men det är ett ungt vin, ännu lite blygt; det är ett vin som ännu inte riktigt vågar ta för sig här i världen.

På Domaine Waegell kostar flaskan 4,60 euro, nästan löjligt billigt. I Sverige kan man inte köpa vinet.

Gérard Waegell säljer till Tyskland. Han åker själv runt och levererar i södra och västra delarna av landet. Men till Sverige kör han tyvärr inte.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Citronsorbet & Crémant d’Alsace – bubbel till efterrätt

17 lördag Aug 2013

Posted by Vin, mat, Alsace in Alsace, alsacevin, fransk mat, mat, ost & efterrätt, vin

≈ 4 kommentarer

Etiketter

Alsace, alsacevin, fest & meny, fransk mat, ost & efterrätt

Friskt, fräscht och förvånansvärt enkelt. Med bara en kula citronsorbet och lite mousserande Crémant d’Alsace – eller annat gott bubbel – skapar man en läskande efterrätt.

Det här behövs för 1 person:
1 stor kula citronsorbet – eller champagnesorbet eller hallonsorbet…
5 cl Crémant d’Alsace – eller annat gott & torrt mousserande vin

Lägg upp sorbetkulan, häll vinet runt omkring. Sedan är det bara att äta & njuta. Desserten är verkligen riktigt god.

Första gången vi åt den här efterrätten var för några år sedan i Colmar. Den familjära restaurangen Le Roesselmann lockade med den för oss okända kombinationen vin och sorbet.

I år letade vi efter rätten på Winstub au Koifhaus. Desserten saknades på menyn, men trollades fram av en vänlig servitör.

Skulle du ha vägarna förbi Colmar – något jag hoppas för de gamla delarna av staden runt Petit Venice är fantastiska kvarter – så är det här två restauranger där i alla fall vi har ätit riktigt god, traditionell alsacisk mat.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Scaloppine al limone – kalvschnitel med citronsås

15 torsdag Aug 2013

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, huvudrätt, mat, nötkött, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, huvudrätt, nöt, vitt vin

scaloppine al limone

Ticino i södra Schweiz är som en lyckad blandning av alplandet och Italien, 75 procent italienskt och resten Schweiz. Vad kan passa bättre än en italiensk rätt, som jag hittade på en schweizisk sajt.

Scaloppine al limone är kalvschitzel som piggats upp av både citron och vermouth. Det är gott, smakrikt och har kvar lite av de pigga syrorna från citronen.

Det här behövs till 4 personer:
600 – 700 g kalvschitzel (innanlår)
lite vetemjöl
1 citron, pressad
olivolja & smör
salt & svartpeppar
0,75 dl torr, vit Vermouth
3 dl kalvfond (vatten + tärning)
smörklickar, kanske 4 msk
1 citron, i klyftor

Gör så här:
Riv skalet av den första citronen. Ta bara det gula, det vita är beskt. Pressa ur citronsaften. Klyfta den avdra citronen.

Häll lite vetemjöl på en tallrik. Vänd kalvschnitzlarna i mjölet. Skaka av överflödigt mjöl. Lägg smör och olivolja i en traktörpanna eller stekpanna. Stek schnitlarna i ½ – 1 min per sida på relativt hög värme. Salta & svartpeppra. Ta upp schitzlarna och lägg på en tallrik.

Häll citronsaft, citronskal, vermouth och kalvbuljong i traktörpannan. Låt såsen koka i ihop lite gand. Vispa ner några rejäla smörklickar.

Lägg ner schnitzlarna i såsen, så de blir riktigt varma. Servera med citronklyftor.

Vi åt scaloppine en varm kväll i Ticino, men det funkar lika bra en svalare kväll i Sverige. Man kanske till och med kan drömma sig bort…

Till maten drack vi en flaska Sylvaner från Gérard Waegell. Det var en perfekt matchning. Hög syra i vinet, och citronsmak i maten. Det riktigt sjöng om kombinationen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sylvaner – friskt som en fjällbäck

14 onsdag Aug 2013

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, vitt vin

sylvaner

Sylvaner är en druva som jag inte har testat så mycket tidigare. Eftersom det är den ”billigaste” druvan i Alsace har jag hoppat över den – trott att vinet inte skulle vara någon höjdare. Vilket misstag.

Vi köpte med oss lite Sylvaner från Gérard Waegell. Korkade upp en flaska i Ticino en varm semesterkväll, och möttes av ett klingande friskt vin. Det var friskt och klart som en fjällbäck. Syran var hög så att det sjöng om vinet. Satte man dit näsan så luktade det friskt, lite citron.

Vi drack vinet till Scaloppine al limone, kalvschnitzel med citronsås. Det var en perfekt matchning. Både vinet och citronschnitzeln gillade varandras sällskap.

Vad vinet kostade? När vi handlade i Alsace var priset 3,70 euro. Importerar man själv till Sverige hamnar kostnaden på blygsamma 80 kronor. Det är nästan så man får lust att handla in lite…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Daniel Huber – vinbonde i Ticino

13 tisdag Aug 2013

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, resor, vin, vinodling, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin, resor, rosévin, vinodling, vitt vin

daniel hubers vinstockar

Längst upp på bergryggen i Monteggio har Daniel Huber sin vingård. Den ligger på 450 meters höjd och marken är ibland så brant att det sticker i fötterna när man tittar nedåt, men utsikten är svindlande vacker. Man ser ut över Tresaflodens dalgång och de sista bergen innan Po-slätten plattar ut jorden. Lago Maggiore lyser som en liten blå-grön fläck mellan bergen.

Hit flyttade Daniel Huber för 30 år sedan för att bygga upp en egen vingård. Då var han en ung universitetsutbildad vinmakare från Zürich. När vi träffar honom en stekhet eftermiddag i början av augusti har håret grånat. T-shirten är svettig efter dagen på vinfälten och ryggen är böjd, som om det är svårt att räta upp den det hårda arbetet.

Han kommer emot oss med nyfikna ögon och undrar hur vi hittat hans vingård. Företaget Huber-vini är en av Ticinos kvalitetsproducenter. I vanliga fall säljer han till restauranger och privatkunder, men särskilt många turister brukar inte komma förbi.

Ändå tar han med oss in på innegården till det traditionella malcantonesiska huset. Där klättrar vinrankor i arkaderna från 1600-talet. Den stålblänkande avstjälkningsmaskinen står lite för sig själv, så att citronträd och fikonträd ska få utrymme.

Daniel Huber har ungefär noll snobbism. Han frågar på lätt sjungande tyska vad vi vill smaka:

– Vad är ni intresserade av? Rött vin eller vitt. Billigt eller dyrt.

Själv börjar han med ett rejält glas vatten, torkar sig om munnen och korkar upp en rosé gjord på Merlot. Det är ett rent, friskt vin. Försiktigt i både smak och lukt, men ändå distinkt. Det samma gäller också för Fustoquattro, en ung röd Merlot, som lagrats på ståltank.

Hemligheten bakom Huber-vin är det låga skördeuttaget. Om jag förstår rätt, så är det bara 30 hektoliter per hektar – ungefär en tredjedel av vad massproducenterna tar ut. Odlingarna ligger högt, upp till 450 meters höjd, och på branta sluttningar, så det mesta av arbetet måste göras för hand.

Priset på vinet är därefter. De billigaste vinerna kostar strax över 100-lappen, men det är gott så vi bestämmer oss för några flaskor och åker till byn Sessa för att rycka några hundralappar ur bankomaten.

När vi kommer med pengarna möts vi av en nyduschad Daniel Huber. Det är som om ryggen blev rakare av duschen, men ögonen är fortfarande vänligt plirande – och när vi fotar honom i badbyxor skämtar han om att inleda en ny karriär som badpojke.

Men han hinner också berätta mer om gården. I huvudsak odlar han blå druvor, mest Merlot, som passar bra i Ticinos varma klimat. Men det vita vinet gör han på Chardonnay, till skillnad från många andra i södra Schweiz, som använder Merlotdruvan även till vitt vin.

Klimatet på Alpernas sydsluttning är inte bara varmt, det är blött också. Den årlig regnmängd kan få en göteborgare att längta hem till den torra Västkusten. Dräneringen av markerna är inget problem, men han planterar gräs och växtlighet mellan vinraderna för att inte den terrasserade jorden ska sköljas med av regnvattnet.

daniel huberDruvklasarna håller han rena från blad för att de ska få maximalt med solljus, annars kan fukten ställa till problem. Kemiska bekämpningsmedel använder han däremot inte.

För 30 år sedan var Daniel Huber en av de verkliga vinpionjärerna i Ticino. När jag frågar varför han har lyckats så bra när många andra misslyckats svarar han rakt:

– Därför att jag gör bra vin.

Han säger det som ett konstaterande. Helt utan skrytsamhet.

Mer om Daniel Hubers vin kan man läsa på hubervini.ch

daniel hubers vingård

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Native – grillvin i fyndklassen

04 tisdag Jun 2013

Posted by Vin, mat, Alsace in rött vin, vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

rött vin

native

Letar du efter ett lättgillat vin till den grillade köttbiten? Då behöver du inte langa upp mer än 55 kronor på Bolaget. Native är ett ungt, sötfruktigt vin från Portugal där vinmakarna måste ha jobbat för att få ett vin som alla kan gilla. En del kallar det publikfriande; andra kallar det bara gott.

Lite känns det som ”extra allt”. Här finns ek, mullighet, rondör och en liten trevlig strävhet på slutet. Det är tur att den ryggraden finns, för då klarar vinet matchen mot den grillade köttbiten.

Vi drack det till grillade hamburgare fyllda med fetaost. Det var en kombination som både burgarna och vinet gillade.

Om vi kommer att göra köpa vinet igen? Ja, säkert. Det är ett bra alternativ till sommarens boxar.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 912 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d