• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Fisherman’s pie – gratäng med räkor, torsk & potatismos

12 onsdag Okt 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat

≈ 6 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt

fishermans-pie

Skottland har sin Shepard’s pie med lite kryddig köttfärs. Frankrike har Brandade med salt torsk och potatismos. Men vad händer om man överför detta till den svenska västkusten – och kombinerar torsk, räkor och potatismos?

Tja, man kommer inte så långt ifrån en vanlig fiskgratäng. Men det gör inget, för det här är en god gratäng med fyllig, men finstämd smak. En slags Husmanskost 2.0. Lite rustik och med rötterna i Bohusläns karga klipporskrevor – som gjort för en middag vid ett träbord en kväll i oktober innan den riktigt kalla hösten har kommit.

Det här behövs för 6 personer:
1 kg torskfilé
150 g skalade räkor
4 schalottenlökar
smör eller olja
3 dl grädde
2 dl vitt, torrt vin
ca ½ dl mjölk
1 msk fransk senap
salt & peppar
1,5 knippor dill, hackade ”blad”

Potatismos
1,5 kg mjölig potatis
1 dl grädde
1 dl kokspad från potatiskoket
ca 1 dl mjölk
mycket smör
½ knippe dill, hackade ”blad”
salt & peppar
2 äggulor
1,5 dl riven lagrad ost, t ex Herrgård

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. (Är det fredagskväll kanske du ska hälla upp ett litet glas vin att smutta på medan maten blir färdig.)

Skala, skiva och koka potatisen i saltat vatten. Mosa potatisen (jag brukar först mosa den med potatisstöt, sedan vispa den med en vanlig handvisp). Blanda med grädde, mjölk, kokspad och smör till ett ganska fast mos. Krydda med hackad dill, salt & peppar. Smaka, det ska vara gott. Blanda ner äggulorna.

Skala schalottenlöken, skiva den och fräs den glansig i smör eller olja. I med grädde, vin och lite mjölk. Krydda med hackad dill, salt, peppar och fransk senap. Glöm inte att smaka!

Häll upp såsen i en stor ugnsform – eller i två vanliga. Lägg i torskfiléerna, salta & peppra lite även på dem. Lägg i räkorna och platta till potatismoset över fisk & skaldjur. Toppa med riven ost.

Gratinera tills allt är klar och gratängen fått fin färg. Det tar ca 20 – 25 minuter.

Fishermans’ pie bygger på två pålitliga par smakkompisar. Dels dill med grädde och syra från vin och senap – och dels potatis och ost.

De är goda var för sig, smakkompisarna. Tillsammans blir de…

Ja, jag kanske ska sluta med hyllningssången. Men smaka själv, risken att du blir besviken är faktiskt ganska liten.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Små äppelpajer med hasselnötter, rom & choklad

07 fredag Okt 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, ost & efterrätt

≈ 1 kommentar

Etiketter

fest & meny, jul, ost & efterrätt

applepaj-m-hasselnotter-o-choklad1

Det är inte ofta jag gör efterrätter, men i helgen vågade jag mig på portionsformar med smördeg och äpple, hasselnötter, rom och choklad.

Desserten möttes först av förvånade miner ”Va, ska vi få efterrätt”. Men förvåningen övergick i små nöjda kluckanden. Det enda gästerna inte var nöjda med var namnet på rätten – som om maten skulle bli godare för att den hette ”Äppeldröm med rom-choklad”…

Glöm det. Nu fyller vi portionsformarna med godsaker. Men glöm inte spriten. Lagrad rom om du har det hemma, annars Calvados eller något annat gott som du tror funkar till både äpple och choklad.

Det här behövs till 5 personer:
5 ark smördeg
175 g äpplen (ca 3 små)
1 dl hasselnötter
75 g mjölkchoklad, riven
2 msk mörk (lagrad) rom eller calvados
smält smör

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader och tina smördegsarken.

Om du vill kan du rosta hasselnötterna – de blir lite nötigare i smaken och skalen lossnar. Värm då en stekpanna till medelvärme, rosta nötterna utan fett i ca 4 – 5 minuter under omrörning. Lägg upp dem på hushållspapper och gnugga bort skalen. Hacka dem grovt.

Dela äpplen. Kärna ut dem och skär i tunna klyftor. Blanda med rom.

Kavla ut smördegen till kvadrater, cirka 15 x 15 centimeter. Tryck försiktigt ner dem i smörade portionsformar men låt smördegen sticka upp vid sidan. Lägg i äpplen med rom, hackade nötter och strö över riven choklad. Vecka smördegen så portionspajerna blir ”halvinbakade”. Pensla degen som sticker upp med smält smör.

Grädda i ugnen i 25 minuter. Lägg på folie om de ser ut att bli brända.

Ät med vaniljglass eller vispad grädde.

När man lagar mat ska man smaka på den. Det gör i alla fall jag och ibland är det tur, som när de här pajerna kom till. Först gjorde jag en äppelblandning med lite socker. Men när jag smakade så var det en konstig salt smak på äpplena.

Stor tvekan – innan jag smakade på innehållet i sockerpaketet. Det var saltblandat. Något geni hade hällt salt i paketet…

Psst. Säg inte att det var jag,

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Smålyxig pasta med salsiccia, fänkål & tomat

04 tisdag Okt 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, huvudrätt, mat, pasta

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, huvudrätt, klimatsmart, pasta, under 20:-

pasta-m-salsiccia-o-tomatsas

Fänkål kan verkligen smaka väldigt olika. Rå är den pigg och fräsch med massor av lakritssmak, men jag föredrar den helt tillagad. Då kommer den milda, finstämda smaken fram – som i den här smålyxiga pastasåsen.

Här får den samsas med salsiccia, rosmarin och tomat. Bara goda, italienska smaker.

Ja, och så pasta förstås. Men det är ju också ganska italienskt…

Det behövs till 3 – 4 personer:
1 fänkål, ganska liten
1 gul lök
olivolja
salt & svartpeppar
350 g salsiccia (rå, italiensk)
1,5 msk tomatpuré
1 burk köksbärstomater
½ burk vatten
3 vitlöksklyftor
ev 1 tsk honung
ev 1/2 strimal chili, spansk peppar
ca 3 kvistar rosmarin, bara ”barren”

Pasta

Gör så här:
Skala och skiva löken. Dela fänkålen och skär bort ”rören” längst upp och den grova rotstocken. Skiva fänkålen riktigt tunt och fräs i olivolja tills den börjar mjukna. Lägg i löken och fräs till även den börjar mjukna. Salta & peppra.

Dela de råa korvarna på längden och skrapa ur korvsmetet. Stek den på samma sätt som man steker köttfärs. På med tomatpurén och fräs även den.

Häll i körsbärstomaterna (men klipp sönder dem med en sax i burken först). Häll i vatten och hackade ”barr” från rosmarinen. Pressa i vitlöken. Om man vill kan man ta med 1/2 strimlad chili och 1 tsk honung som lyfter tomatsmaken.

Sätt på pastavattnet och koka pastan. Under tiden får tomatsåsen koka klart.

Pasta med salsiccia, fänkål & tomat är tillräckligt enkelt för att funka en vanlig tisdag i oktober. Men duka lite fint, häll i en skvätt italiensk rödvin i glasen och ät lite goda ostar efter. Parmesan, gorgonzola… Då är man helt hemma, även en fredagskväll.

Skulle du ha hysteriskt bråttom så finns även en variant gjord på färdig tomatsås. Recept hittar du HÄR.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Äppelgelé kryddad med calvados

02 söndag Okt 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, mat, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

tillbehör

appelgele-m-calvados

Någon mer än vi som har en massa äpplen i källaren? Våra egna äpplen tog snabbt slut. Det var vår första äppelskörden – och de 20 äpplen vi fick försvann snabbt in i munnen.

Men i år har alla fått massor av frukt, och då kommer vänliga grannar och vänner med fyllda kassar. Som hamnar i källaren…

Dags för projektet ”Gör något nytt med äpplen”. Första akten kommer här: den handlar om Äppelgelé, och ger en klar marmelad med hög äppelsmak. Klart gott på smörgås.

Det här behövs till en liten burk gelé:
500 g äpplen
2,5 dl vatten
0,8 dl socker per deciliter avrunnen saft
2 msk calvados (eller mörk rom) per deciliter avrunnen saft
0,5 msk pressad citron per deciliter avrunnen saft

Gör så här:
Tvätta och skär i klyftor, men behåll kärnhus. Koka 10 – 15 minuter tills äpplen är mjuka.

Häll äppelbitarna i en stor sil, låt dem rinna av en stund, kanske 10 minuter.

Koka den avrunna äppelsaften i 3 minuter, ta av från spisen och blanda ner socker, calvados och pressad citron. Sätt tillbaka på plattan och låt saften koka  i 5 – 10 minuter.

Om du vill kan du göra tefatsprovet för att testa hur tjock gelén har blivit. Ta ett kylt tefat (en stund i frysen), lägg på en klick gelé och dra en linje genom klicken. Om gelén inte flyter ihop på en gång, så är det (minst) gelékonsistens.

Men projekt äppelgelé började med ett rejält magplask. Jag kollade recept och alla var helt överens om mängden socker, så jag tryckte i 0,9 dl socker per deciliter avrunnen saft. Kokade kraftigt i 10 minuter som den duktiga gelémakare jag trodde att jag var.

Hällde upp gelékoket i en liten form och lät den svalna. Tog bilden här ovan – och tyckte att jag hade fått till en ganska skaplig bild.

Först därefter smakade jag på mitt alster. Och insåg att det var klart gott, men totalt stenhårt. Jag hade inte gjort gelé – jag hade gjort äppelkola.

Frågan är bara hur man ska kunna dela den i lagom kolabitar…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Högrevsgryta med chili, choklad, bönor & guacamole

26 måndag Sep 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in gryta, huvudrätt, mat, nötkött

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

gryta, huvudrätt, nöt

hogrevchili-liggande

Snart kommer hösten på riktigt. Du vet den där tiden när det är läge att krypa in i värmen, laga en gryta och äta tillsammans med vänner. Sitta kvar länge vid matbordet och glömma blåsten och regnet som slår mot fönstret.

Då passar den här högrevschilin, som är mer mustig än chilihet. En av hemligheterna är att bryta sönder ett par rutor mörk choklad och låta dem smälta i grytan. Missa inte den detaljen – just där skapas den fylliga smaken.

Det här behövs till 5 personer:
900 g högrev
2 – 3 gula lökar
4 – 5 vitlöksklyftor
2 chili, spansk peppar
neutral olja
salt & lite svartpeppar
1 msk malen spiskummin
2 tsk chipotlepasta, stark
1 – 2 tsk chilipeppar, chipotle
2 dl ganska stark köttbuljong
2 burkar hela tomater
1 – 2 paprikor, gula eller röda
2 rutor mörk choklad
1 msk oregano

Stekta svarta bönor
1 liten gul lök
1 burk svarta bönor (eller ta ett par dl egenkokta)
neutral olja
salt
1 tsk malen spiskummin
1 krm chilipeppar
1 tsk oregano

Guacamole
Enkel och mild avocadoröra. Recept hittar du HÄR.

Turkisk yoghurt
2 – 3 dl yoghurt
Krydda med salt, malen spiskummin & chilipeppar

guacamole

Gör så här:
Skala och hacka lök och vitlök. Kärna ur chili (spansk peppar) och skär i strimlor.

Putsa bort senor och onödigt fett från högreven, skär i stora grytbitar. Bryn köttet i olja i en stekpanna. Det behövs minst ett par omgångar. Krydda med salt och lite svartpeppar

Lägg över grytbitarna i en stekgryta eller stor, tjockbottnad kastrull. Lägg i löken och fräs tills den är genomskinligt. I med vitlök, spiskummin, chilipulver & chipotlepasta, och fräs så det luktar gott av kryddorna.

Klipp sönder tomaterna med en sax direkt i burken. Häll ner tomaterna och buljongen i grytan och koka tills köttet är supermört. Tar 1,5 – 2 timmar.

Kärna ur paprikan och skär den i strimlor. Låt den koka med de sista 15 – 20 minuterna.

Och nu kommer undret. Bryt sönder chokladen och låt den smälta i grytan. Smula ner oregano. Smaka, visst blev det stor skillnad!

Stekta svarta bönor
Skala och hacka löken. Stek den i olja tills den är mjuk. Lägg i bönorna och kryddorna – och fräs tills allt är färdigt.

Turkisk yoghurt
Blanda yoghurten med kryddorna. Smaka så att det blir lagom starkt för dig.

När jag lagar chiligrytan är det fortfarande varm och solig september, men höstförkylningen och hostan ”råmar som vilddjur” genom kroppen. Jag nynnar på texten till ”Sverige en vintersaga”.

Om grytan är comfort food, så är detta comfort music.

”Lapplandspilen råmar som ett vilddjur genom natten
Gårdarna släcker sina ljus
Ett stormpiskat Marstrand ber sitt Pater Noster
Stockholm city svajar i sitt rus

Det är då som det stora vemodet rullar in
Och från havet blåser en isande, gråkall vind.”

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Skinkschnitzel med vin, persilja & vitlök

23 fredag Sep 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, fransk mat, huvudrätt, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, fransk mat, huvudrätt

skinkschnitzel-m-vin-vitlok-o-persilja

Ibland blir man överraskad. Jag letar runt bland franska recept och hittar en schnitzel som ska ätas tillsammans med hackad vitlök och persilja. I mina öron låter det som en blandning av en skiva stekt kött från Milano och gremolata, det vitlökshack man strör över Osso Buco milanese.

Men det finns väl ingen anledning att leka purist. Säger de att det är ett franskt recept, så är det.

Visst ja, jag kanske ska säga att jag tog skinkschnitzel istället för kalv – om du tittar på prislappen så hittar du anledningen. Och så gjorde jag schnitzeln som en fylld lövbiff.

Det här behövs till 4 personer:
700 g skinkschnitzel, gärna tunt skivad (eller kalvschnitzel)
2 krukor persilja
4 – 5 klyftor vitlök
salt & svartpeppar
olivolja & smör
2 dl vitt, torrt vin
1 dl vatten

Ugnsbakade kvisttomater
500 g kvisttomater
olivolja
salt & svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Olja en ugnsform och lägg i kvisttomaterna. Perforera varje tomat, t ex med en gaffel, och kör dem i ugnen i ca 20 minuter. Salta & peppra.

Skölj och hacka bladen från persiljan. Skala och riv vitlöksklyftorna. Salta & svartpeppra – och hacka ihop persilja och riven vitlök.

Lägg schnitzeln mellan två ”blad” med plastfolie, tryck ut skivorna så de blir riktigt tunna. (Okej, vill du göra det besvärligt kan du gå loss och banka ut köttet, men det behövs inte).  Salta & peppra köttet. Lägg på ca 1 tsk persiljehack på varje schnitzel, vik den dubbel och fäst med en tandpetare.

Stek köttet i omgångar, 2 – 3 minuter på varje sida. Ta upp schnitzlarna, häll i vin och vatten och låt det koka upp. Lägg tillbaka köttet i pannan och koka ett par minuter. Klicka i lite smör på slutet.

Hustrun, som inte alltid är så finkänslig, sammanfattar schnitzeln med orden:

– Skitgott, men det kanske man inte kan skriva på bloggen.

Nej, det kanske man inte kan. Men nu är det gjort.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsbakad sej med ägg-, dill- & ansjovisröra

18 söndag Sep 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör, vardagsmat

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, sås & röra, tillbehör, vardagsmat

sej-m-dill-agg-o-ansjovis

Ägg är gott. Dill & crème fraiche funkar bra ihop – och ansjovis är både jag och mina smaklökar barnsligt förtjusta i.

Om man blandar det till en röra, funkar det till fisk? Ja, säger mina smaklökar. Tillsammans med sej blir det smakrik och trevlig vardagsmat.

Alltså mat som inte ruinerar – och som är så pass lättlagad att det blir tid och energi över till annat.

Det här behövs till 3 (hungriga) personer:
600 g sej eller torsk
olivolja
salt & svartpeppar

Dill- & ansjovisröra
1 hårdkokt ägg
2 dl crème fraiche, 17 %
1 knippe dill
1 liten burk ansjovis, 55 g (både ansjovis och spad)
svartpeppar & lite salt

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Olja en ugnsform. Lägg ner fisken, droppa över lite olivolja. Salta och peppra. Lägg ett smörpapper över formen och bädda in formen, ungefär som ett överkast (så blir fisken saftigare). Kör i ugnen ca 13 – 14 minuter. Och ja, även sej är färdig när fiskköttet skivar sig – när man trycker lätt på det.

Dill & ansjovisröra
Finhacka dill och ansjovis. Blanda ner hacket och ansjovisspadet i crème fraiche. Hacka ägget. Lättaste sättet är att dela ägget och sedan trycka halvorna genom äggskärare två gånger – om man nu inte tycker det är kul att hacka med en kniv som geggar ihop av äggulan… Peppra, men ta det försiktigt med saltet. Ansjovis är rejält salt.

Ägg, dill och ansjovis, det är grunden för gubbröra. När vi sitter och äter – och jag pratar om hur vansinnigt gott det är med gubbröra-smaken – så säger hustrun, som inte alltid är så finkänslig.

– Ja, det är väl inte så konstigt. Det var en gubbe som rörde ihop röran. Klart det blir gubbröra då.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Glass med fryst äpple och stekt rågbröd!

16 fredag Sep 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, ost & efterrätt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

ost & efterrätt

glass-m-apple-o-stekt-ragbrod

Det finns recept som låter så osannolika att man bara måste testa. Glass med fryst äpple och stekt rågbröd är ett sådant recept. Jag såg det här i Buffé och gick loss bland stekpannorna i köket.

Och ja, jag kan bekräfta: receptet funkar. Fryst rivet äpple blir som en frisk äppelsorbet, och stekt rågbröd får lite sälta från smöret, men också en liten knäckighet om man steker på ganska bra.

Det här behövs till 4 personer:
1 rött äpple, fryst
100 g mörkt rågbröd
rejält med smör
0,5 liter vaniljglass

Gör så här:
Skär äpplet i klyftor, kärna ur och stoppa in i frysen en stund innan.

Riv rågbrödet grovt. Stek i rejält med smör så att det nästan blir lite knaprigt. Riv de frysta äppelklyftorna.

Skeda upp glass i skålar eller på desserttallrikar. Lägg små högar av rivet äpple och strö stekt rågbröd över.

Den som har kommit på det här receptet är krögaren Mattias Dahlgren. Jag klurar lite på om man måste vara etablerad i matbranschen för att våga hitta på något så ovanligt. Eller om det räcker med att vara ovanligt nyfiken och innovativ.

Kanske räcker det med det senare. Mattias Dahlgren berättar att han brukar doppa pommes frites i smoothies. Själv kommer jag maximalt till aioli om jag ska ha något till friterade potatisbitarna, men oftast nöjer jag mig med salt.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Kiviks äppelcider & fläskytterfilé med parmaskinka

13 tisdag Sep 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in cider, fläskkött, huvudrätt, mat

≈ 2 kommentarer

Etiketter

cider & dryck, fläsk, huvudrätt

kivik-appelcider

Nu är det äppeltider! På baksidan mognar äpplen för första gången på vårt egenplanerade äppelträd. Och grannarna kommer med kassar fyllda med alla äpplen de inte orkar ta hand om.

Äpplen fick vara temat för en av helgens middagar. På tallriken blev det Fläskytterfilé i parmaskinka och stekta äppelklyftor. Klart gott och nästan löjligt enkelt. Man skivar fläskytterfilé, virar in skivorna i skinkan och steker. Sedan kärnar man ut ett äpple, klyftar det och steker ett par minuter. Klart!

Recept hittar du HÄR men den här gången blev det klyftpotatis – istället för kornotto – som tillbehör.

I glaset hamnade lite av Kiviks ekologiska äppelcider (18,90 för 33 cl på Bolaget). En blyg men fräsch lukt av äpple men bara aningen äpple i smaken. Det känns som om musteriet har sprungit förbi jästankarna med en låda äpplen men liksom glömt att stoppa ner dem i cidern.

Kiviks cider kanske kan funka för den som aldrig har druckit något annat än den sötaktiga läsk man kan köpa på Ica. Men den kan inte mäta sig med fransk cider, inte heller med spansk och engelsk.

Så om du är på väg till Systemet för att handla cider, snälla, ta en annan flaska istället, t ex Cidre Bologique la Ribaude. Den är fylligare, godare och faktisk inte dyrare. Och så är det cider på riktigt!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsbakad spetskål, kornotto, hasselnötter & brynt smör

08 torsdag Sep 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, tillbehör, vegetariskt

– Men hallå, liksom. Har han inget annat i huvudet än att stoppa in maten i ugnen, den där matbloggaren?

Jag kan liksom höra protesterna efter recept på ugnsbakad torsk och rödbetor och ratatouille som fått gå färdigt i ugnen…

Det är bara det att mat som tillagas på låg temperatur i ugnen blir så vansinnigt god. Grönsakerna blir mildare, men ändå med mer koncentrerad smak.

Spetskål är inget undantag. Testa själv när du tar ut spetskålen från ugnen. Bryt av en bit som blivit lite brynt av ugnsvärmen och känn hur den milda kålsmaken blandas med sälta från flingsalt och lite sötma från smöret.

Det är gott

Det här behövs till 4 personer:
ca 1,3 kg spetskål
smör
flingsalt & svartpeppar

Kornotto
1 gul lök
smör eller olja
2 dl korngryn
6,5 dl kyckling- eller vegetarisk buljong, vatten + tärning
1,5 – 2 dl riven lagrad ost, t ex herrgård

Tillbehör
2 dl hasselnötter
2 – 3 röda äpplen
150 g smör

Gör så här:
Sätt ugnen på 120 grader. Dela spetskålen i klyftor och lägg i en smörad ugnsform. Klicka på smör, smula sönder flingsalt och kör några varv med svartpepparkvarnen. Kör kålen i ugnen 1,5 – 2 timmar, vänd ibland och akta så kålen inte blir bränd.

Kornotton
Skala och finhacka löken. Fräs den mjuk i smör eller olja. Häll i korngrynen och fräs lite till. I med buljongen och koka under lock i 25 – 30 minuter (alltså lite mindre vatten och lite kortare tid än vad det står på förpackningen). Rör ibland. När det är som en risotto – lite rinnande konsistens och lite tuggmotstånd – tar man av kastrullen från spisen och rör i den rivna osten.

Tillbehör
Rosta hasselnötterna på medelvärme i en teflonpanna. Rosta tills nötterna börjar få lite färg och det luktar nöt. Om man vill kan man lägga hasselnötterna i en ren kökshandduk och gnugga dem så får man bort det mesta av skalet.

Kärna ur äpplet och skär i ganska tunna klyftor. Stek klyftorna i smör ett par minuter.

Bryn smöret i en kastrull på ganska hög värme. Vispa så det inte bränns. Smöret är klart när det börjar bli gyllenbrunt och luktar nöt. Missade du nötlukten när du rostade hasselnötter så är det omöjligt här. En tydlig nötlukt sprider sig i köket. Spisfläkten har inte en chans.

– Men hallå, liksom. Allt är så fantastiskt i matbloggar. Maten är vansinnigt god och den galna matbloggaren ställer sig och ugnsbakar kål i två timmer en torsdagskväll… Tänker du kanske. Något dåligt måste det väl finnas?

Ja, en sak gillar jag inte. Lukten av kål som tillagas; det spelar ingen roll om den kokas eller ugnsbakas. ”Kokt” kål luktar inget vidare under tillagningen.

Så skruva upp köksfläkten – eller gå ut en stund. Du behöver inte precis stå och titta på kålen i två timmar.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Lena i Wales om Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning | Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 307 198 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d